**Kesäkuun kullanmurut 2014** Maaliskuussa

Tuli äsken postin saapumisilmoitus että voin hakea äitiyspakkauksen postista. Tänään suuntaamme sitä siis hakemaan. En malta odottaa että pääsen sitä hypistelemään. :)

Vauva on vilkas liikkeinen ja maha heiluu kovasti potkujen tahdissa, äsken käytiin lasten kanssa leikkarilla niin kävely meinaa tuottaa jo vaikeuksia, taaperran kuin ankka. En kyllä malta odottaa että tämä raskausaika on ohitse. :) Ja saan vauvan syliin.

Seuraava neuvola on vasta 17.4, neukkutäti sanoi että käyntejä on vähennetty aika reilusti uudelleen synnyttäjillä, jos hätä tulee saa sinne soittaa tai sitten äitiyspolille. Mutta hyvin olen tähän asti pärjännyt. Nyt ruuan laittoon.

Sanna-M ja Papu rv 27+5

Hei,

Täälläkin toinen sokerirasitus takana ja yllätys yllätys arvot oli vieläkin sallituissa. Tosin tunnin arvo rajalla. No vielä ei tarvi alkaa itteensä piikittelemään säännöllisesti. Neuvolanssa käski vain seurailla arvoja silloin tällöin, että jos ne alkaa kohoilla ja ite kun hyvin tiedän mistä se on aikaisemmissa raskauksissa kohonnut niin varsinkin niiden ruokien kanssa mittailla silloin tällöin. :) Melkoinen muutos esim. edelliseen raskauteen jossa diagnoosi tuli 13 viikolla ja siitä asti mittailin kolmena päivänä viikossa kuus kertaa päivässä. Ja oli sormen päät hellinä..No painoakin on tullut jo samanverran kuin koko edellis raskaudessa kun ei ole dieetillä tarvinnut olla. No ei kuitenkaan kuin 6kg yht. ja mulla tavoitteena onkin 10kg saada kun lähtötilanteessa olen pienikokoinen. Maidon tulon kannalta huomasin olennaisen eron siinä kun muilta on tullut n. 10kg ja edelliseltä 6kg ja sekin oli työn takana, kun paino tuppas laskemaan 30 viikolta eteenpäin.

Lenkillä kävin eilen ja vielä pystyy aika reippaasti kävellä ja touhuta. Iltasin saattaa maha välillä kovettua ja painon tunnetta olla mutta aika vähällä vielä pääsee.

Eilen oli neuvola tosiaan ja hassua oli että hb oli noussu 128 vaikka rautaa en syö. Olokin on hyvä sen puolesta. Painoa tullut nyt 500g/vk jo 10viikkoa. yht. 6kg. Paineet oli hyvät ja nyt otettiin verinäytteet, koska olen rh-. Nykyään otetaan kaksi putkee 24-26 viikolla, josta toisesta tutkitaan vauvan veriryhmä. Jos se on eri niin mulle pistetään piikki jo 30 viikkoon mennessä eikä vasta vauvan synnyttyä. Sf mitta oli 24 ja oli kasvanut kuukaudessa vaan 1cm joten laitto 2vk päähän kontrollin, että lähteekö nyt kasvamaan normaalista keskikäyrällä. Kuukaus sitten oli ihan yläkäyrän yläpuolella ja nyt sit keskikäyrällä. Oli vähän huolissaan siitä, mutta sydänäänet oli hyvät ja vauva liikku ahkerasti anturin alta pois :) vauva majailee kuulemma aika alhaalla poikittain. Ja kälykin sanoi, että maha on tosi alhaalla. No ite en kuitenkaan osaa olla huolissani, kun hyvin kuitenkin liikkuu ja musta tuntu et eka sf mitta mitattiin kyllä tosi löysästi.. mutta kahen viikon päästä sitten näkee..

Niin ja vielä oli helpottavaa kuulla, että vaikka rd-diagnoosia ei vielä ainakaan tullutkaan niin kuitenkin pääsen 38 viikolla viimestään synnytystapa-arvioon, koska mulla on radi jo monesti ollut ja nytkin arvo oli rajalla.

olipas oma napaista, mutta eipä taas muista, että mitä kaikkee muuta piti kommentoida.

Voimia kaikille sairastaville ja oireiden kanssa kamppaileville.

Aapaliini ja vauva 26+1

Moiks!!

Loma viikko jatkuu saikun merkeissä,ei tosin mitään raskauteen liittyvää,vaan ihan järkky flunssa. Siis olo on tosi huono...Osaa tämän jälkeen taas arvostaa terveenä oloa:whistle:

raskaana olosta nauttiminen Oon kyllä nauttinut,yhtään ylimääräisiä hehkuttamatta niin oon ihan rakastanut tätä oloa!Tietty se alun pahoinvointi ja väsymys oli inhottavaa,mutta kuitenkin asiaan kuuluvaa. Neuvolassa terkka jsut eilen tuumas,että sut on kyllä luotu tähän olotilaan,Tiedetään,sen takia tässä ollaankin jo neljättä kertaa:LOL:
Sokerirasituksessa arvot ihan loistavat,paino on nyt suht sama kun ennen raskautta, paineet normit ja hb 133. Mikäs tässä. Ei kolota tai vihlo,ei supistele.Kaikki hyvin.ja musta tuntuu,että nämä viikot vieläkin menee liian nopsaan!!!Jarrua nyt pliis!!:D

aa,nii ja siis meillä ei oo kyllä tietoakaan mistään neuvolakertojen harventumisista,yritin sanoa terkalle,että voisko laittaa aikaa vähän kauemmas kun ei mitään ihmeempää oo, no sain ajan kolmen viikon päähän ja siitä kahden viikon päästä on taas kontrolli uä sairaalas,missä siis katotaan kumminkin painee ja pissa ym.|O Olin ihan varma,ettei täs välis tartte enää neuvolas käydä:headwall:

Hippunen potkii ihan vallattomasti,siis koko vatta heiluu puolelta toiselle ja hikat tuntuu tosi hyvin. Muksut tunnustelee innoisaan vattaa iltaisin ja ovat ihan ihmeissään potkujen voimasta! Mullakaan ei oo mitään hajua miten päin tuo muru tuolla on,potkuja satelee joka puolelle.Välillä alas välillä ylös.

Aurinkoista tiistaita!!

Miinu ja Hippunen 29+1:heart:

Sokerirasitus takana, onneksi! Aamu meni hyvin syömättä siihen litkun juomiseen asti, sen jälkeen tuli aika huono olo ja päässä surisi hetken aikaa. Eikä olo oikein kovin hyvä ollut ennenkuin sain syömistä. Vieläkin on vähän höntti olo ja päivä on mennyt miten kuten. Perjantaina kuulen tulokset, kun neuvola on taas kohdalla.

Täällä vauva melskaa mahassa sen minkä kerkiää, välillä on ylhäällä ja välillä alhaalla, potkiikin ihan minne sattuu. Kävely sujuu vielä kohtuullisen hyvin, hieman sunnuntaina huomasin vaappuvani. Tänään töissä piti alkaa vauhtia hidastamaan, kun supisteli ja vihloi syömässä käydessä. Mutta kyllä ainakin vielä tuon kanssa sietää olla. Olo itse asiassa alkaa olemaan sen verran hyvä, että tekee mieli alkaa maalaamaan yläkerrassa kattoa.

Välillä käy hieman harmittamaan, etten sittenkään ottanut äitiyspakkausta, sen hakeminen ja se hipelöiminen on niin kivaa! :) Mutta kun vaatetta ja kampetta on jo entuudestaan hirveät määrät olemassa, niin rahalle tulee enemmän käyttöä sisarusrattaiden ostamisen kanssa. Mistä eilen ahdistuinkin, kun olin mielestäni meille hyvät jo löytänyt ja nyt niitä ei enää lähikaupungin kaupasta saakkaan. Netistä löytyy joitakin, mutta ilman vauvan koppaa. Hmph. Kait siihenkin joku ratkaisu löytyy, kunhan aikani asiaa taas tutkin. Käyttöä niille on kuitenkin tulossa, kun päivittäinen kävelymatka voi olla 8 km koululaisen (aamu+iltapäivä kouluun ja kotiin) ja koiran kanssa. Seisomalauta ei ehkä ole se paras ratkaisu kaksivuotiaalle vielä tuolla matkalla. Kait. Oli muuten tosi paljon helpompaa, kun lapset syntyivät 7 vuoden ikäerolla, ei tullut näitä haasteita vastaan :)

Neuvola takana. Näemmä neuvolatäti muutti mun lasketun tänään 4.6 --> 3.6, mikä ultran mukaan oikein. Laittoi mut pienehköön seurantaan Korneliuksen perätilan vuoksi. Seuraava neuvola viiden viikon päästä, rv 35. Neuvolalääkäri heti perään rv 36 ja uusi neuvola rv 37. Jos nyt näyttää rv 35 että edelleen perätilameininki niin täti laittaa lähetteen Kättärille kääntöä ja synnytystapa-arviointia varten. Yrittää myös saada aikaa lääkärille aikaistettua tosta rv 36:sta. Katsellaan.

Neuvolatäti kysyi että jos perätilassa ollaan edelleen kuuden viikon päästä niin mitä haluisin että tehdään. Sanoin että haluisin muksun kääntyvän itsestään ihan nyt hetimmiten, sillä kääntöyritys ei kuulosta mukavalta operaatiolta. Jos synnytys perätilassa niin mielummin sektio kun alatie, sillä esikoisen pään ympärys oli 38 cm, eikä ulostulo ollut helppo. Odotettavissa siis että Korneliuksellakin kenties iso pää. Sektio tosin pelottaa ihan eri tavalla kuin alatiesynnytys, varsinkin kun mulla toipumisajat on pitkät ja iho ei tahdo edes mennä kiinni leikkausten jälkeen, arpeutuminen kovan työn takana. Yritän olla murehtimatta, koska eihän sille mitään mahda jos vauva on edelleen perätilassa toukokuussa. Sitten mennään niillä eväillä mitä on. : /

Stiksausvälineet sain mukaan. SF-mitta 29 cm. HB 116, eli laskenut edelleen vaikka syön rautaa. Verenpaineet ok, painonnousu ok. Sydänäänet ok, 135+. Eli kaikki noin muuten ok.

Mulla on alkanut painamaan kohtu todella pahasti keuhkoja - ihan niin että en edes voi useimmiten istua, vaikka selkä olis ihan suorassa. Tuntuu että joku istuu rintalastan päällä ja näkökenttä hämärtyy, oksettaa kun happi ei kulje. Yleensä helpottaa kun menee kyljelleen lepäämään, paitsi tänä aamuna sekään ei auttanut. Haukoin henkeä puolisen tuntia ja paniikkikohtaus ei ollut kaukana. Ei tälle mitään voi tehdä - kuulemma justiin toi perätila osittain aiheuttaa hengitysvaikeudet tosi pahoina kun lapsi on korkealla. Eilen oli pakko seistä vartti, koska ei vaan voinut levätä ollenkaan.

Mä alan olemaan niin kypsä tähän raskauteen ja vielä olis kuitenkin päälle kaksi kuukautta jäljellä. |O

Lettu ja Kornelius 30+0

Hellurei taas!

Tulipa tässä semmonen mieleen että onko teistä kellään ollu tuota raskaushepatoosia?
Aamulla kävin verikokeissa ja maksa-arvon tulokset jo netistä sain ja ne oli ihan normaalit, mutta voiko olla sitten pelkästään vaan sappiarvoissa heittoa? jos jollain on kokemusta niin kertookaa toki miten teillä oli... Ja tämä kutina pahenee päivä päivältä, voiko arvot esim nousta vasta viikon päästä?

Eipä mulla tämän enempää tällä kertaa :p Inhottavaa tämä oottelu ku sappiarvoissa menee pari päivää :headwall:

Hedeliini ja Kullervo 28+3

Hei kaikille pitkästä aikaa :)

Jonkin verran olen ehtinyt käydä lueskelemassa täällä. Kovasti tsemppiä kaikille yksin odottajille!
Täällä vatsa kasvaa ja hyvin voidaan. Sokrutesti meni ihan heittämällä ja arvot hyvät. Häntäluun vuoksi taas saikuttelen viikon, noh näillä mennään. Eipä sekään mukavaa ole kun töissä sinnittelee ja illat supistelee.
Äitiyspakkausta oottelen, mut näyttää jostain syystä Kelalla menevän noissa käsittelyissä. Ois niin kiva päästä jo hypistelemään pikkupikku vaatteita :)
Vaunuja ja kaukaloa oottelen myös kun päädyttiinki tilaamaan ne Saksasta :) Ei malttas oottaa :)
Noista neuvolakäynneistä niin täällä on terkkari kolmen tai neljän viikon välein ja kolme lekurikäyntiä sekä tietty tarvittaessa enempi. Tänä vuonna raskautuneilla sama homma paitsi lekurikäyntejä kaks.

Äitiyspakkaus haettu ja ihasteltu :) Tykkään kyllä tästä pakkauksesta todella paljon, lemppari on tuo toppapuku ja makuupussi. <3 Mä laitoin vaatteet pesukoneeseen ja odotan innolla että saan ne kuivamaan ja laittaa kaappiin. :)

Jansson ihana sisko sulla. Sen sanat lohduttaa jopa mua. Oon kyllä enemmän sitä sorttia että kaikki vaivat kuuluu raskauteen. Pelotaakin, että onko sitä niin jäärä ettei tule tarpeestakaan otettua yhteyttä neuvolaan, mut suht matala kipukynnys varmaan pitää siitä huolen ettei turhia riskejä kuitenkaan ota.

Mukava kuulla että meistäkin löytyy raskaudesta nauttijoita. Onhan tämä vähän sellaista poikkeusaikaa. Itsekin olen iloinen siitä, että alkuraskaus on ohi. Se jos joku oli jotain aivan hirvittävää. Saa nähdä pääseekö synnytyskään kokemuksena lähelle alkuraskautta. Synnytys kuitenkin kestää korkeintaan päiviä ja alkuraskaus taas kuukausia.

Anniinaballeriina tuollaisessa tilanteessa viimeisenä asiana haluaisi tapella neuvolan ja saikkulappujen kanssa. Neuvolaan on täälläkin petytty pahasti, mutta teillä on nyt ihan eri murheet elämässä. Toivottavasti toipuminen alkaa nopeasti ja tällaisia turhia vaikeuksia ei tulisi lisää.

NancyC 30+1

• Tykkää
Reactions: Jansson
Kiitos Isonalle, mun ohjeissa ei meinaan moista ole kirjattu vaan vain noi 2 arvoa: "aamulla ennen aamiaista" ja "tunnin kuluttua ateriasta". Silleesti hassua ettei oo kirjoitettu koska tossa 8-mittauksen päiväseurannassa mitataan ennen-ja-jälkeen arvot ennen aterioita.

Uh eilen oli taas mahassa hiljaisempi päivä, onpas inhottavaa. No saapi nlalääkäri tänään katsella. Muuten täällä kaikki ennallaan. Viimeinen saikkupäivä ja huomenna taas töihin.

Sabsu

Vielä raskausdiabeteksesta... Tiedän, että sain neuvolasta lapun missä luki mikä saisi olla maksimihiilarimäärä vuorokaudessa, mutta en löydä sitä mistään. Jollain teistä on taatusti tuo tieto olemassa :) Oon tähän mennessä mennyt (nyt arvojen kohoamisen jälkeen) enemmän mutu-tuntumalla, ts kokeillut vaan onko joku tietty ruoka-aine joka mulla nostaa aterian jälkeisiä arvoja, ja oon kyllä koittanut vähentää hiilareita, mutta kai sitä voisi laskea syönkö niitä kuitenkin ihan liikaa.

Aika salapoliisityötä tää on ja olen tullut siihen tulokseen, että mun sokerit käyttäytyy pikkulasten tavoin täysin arvaamattomasti. Luulin jo, että peruna nostaa arvoja, mutta eipäs nostakaan, tai sitten keitetty peruna on pahempi kuin kermaperuna. Samoin luulin että ruisleipä on mulle turvallinen, mutta ei sitten tänään aamulla ollutkaan. Saman välipalan jälkeen oli toissapäivänä arvot tunti syömisen jälkeen reilu 6, eilen puolestaan 7,7. Eli just ja just sallitussa. No, täytyy vaan kaivaa sisäinen Sherlock Holmes esiin ja jatkaa selvittelyä.

Onko jollain muuten kokemusta insuliinihoitoisesta raskausdiabeteksesta, ts missä vaiheessa ja miksi (=millä arvoilla) on otettu insuliini mukaan?

Sokerinalle ja pikkunalle 30+0

Täällä ollaan taas saikulla. Loman jälkeen jaksoin viime viikolla paiskia viisi päivää töissä, mutta sitten alkoi taas jalat vaivaamaan ja päivystyksestä tuli viikko saikkua. Nyt ensi ja sitä seuraava viikko näyttää niin pätkittäiseltä, että jos onnistuisin ne taas paiskimaan.

Äitiyspakkaus meille tuli jo useampi viikko sitten. Tilasin sen jo ennenkuin uusi pakkaus oli julkaistu asenteella, että on ihan sama kumpi tulee. Olin ihan yllättynyt kun uusi pakkaus saapui, mutta olen tyytyväinen :) Yllätyin vaan kuinka isoja suurin osa vaatteista oli, mutta noo onhan noita pieniä kokoja tullut jo hankittuakin.

Lääkärineuvola oli meillä viime viikolla ja mieskin tuli sinne mukaan. Minulla ei suurempia siellä käsitelty, mutta mies sai nootteita verikokeistaan. Mies onkin nyt skarpannut oman ruokavalion kanssa ja syökin paljon monipuolisemmin. Kolmen kuukauden päästä häntä sitten oottaa uudet kokeet.

Hankinnoista vaunut, kaukalo meillä jo onkin ja vaatteita aikalailla, nyt ostettiin sitten tutulta kantoreppu sekä kantorinkka. Rinkkakin otettiin, kun mies on metsämies niin tulee varmaan metässäkin liikuttua pienoisen kanssa. Halavalla kun vielä saatiin, niin mikäs siinä :) Amme ja muut pienet perusjututu tulee vielä hankkia. Ykkös koon vaippojakin saatiin paketillinen kaverilta, joilta oli jäänyt käyttämättä.

Käsitöitä oon vähän yrittänyt vauvaa ajatellen harrastaa, ja ostinkin trikookangasta jotta tekisin muutaman pipon. Alku alkoi hienosti, mutta sitten paloi käämi ompelukoneen kanssa. Katotaan montako päivää toi kone tossa pöydällä on :D Neulomuksiakin on tullut jotain tehtyä. Kiva tehdä ihan omalle muksulle, kun tuttujen muksuille onkin tullut tehtyä.

Viikot tuntuu nykyään paikkuvan vauhdilla.. jatkaisivat vaan samaan malliin :)

Katann & PAM 28+5

Moi taas!

Pakko kommentoida tätä raskausdiabetes asiaa myös.. Itsekin olen huomannut, että vaikka söisi samanlaisen aterian niin välttämättä sokerit ei käyttäydy samoin, joten aina se vähän arpapeliä on... Olen yrittänyt alkuun mittailla erilaisten annosten/ruokien suhteen, että miten käyttäytyy sokerit, mutta ainut mikä on varmaa minun kohdalla, vihannesten syönti pudottaa tosi paljon tunnin päästä mitattavaa arvoa, eli jos muistan syödä aterialla vihanneksia, voi syödä paljon "ajattelemattomammin"...

Minä sain myös ohjeeksi 2 päivänä viikossa mitata sen 6 paastoarvoa ja sitten 2 tunti ruoan jälkeistä arvoa. Paastoarvojen kanssa minulla ei ole ollut ongelmia/ ylityksiä, mutta tuo tunti ruokailun jälkeen arvoissa sitten kyllä..

Mutta ken tietää voi vinkkejä lisääkin kertoilla, ihan tosiaan uutena tämä asia tuli itsellekin ja kiva vaihtaa kuulumisia tän puitteissakin.. Toki ainahan se terveellinen ruoka on hyvästä, mutta kyllä mua hiukka tää mittailu stressaakin.. :stick:

Voi minäkin niin odotan äitiyspakkausta, pitäisi tulla ensi viikolla. Se on ihanan konkreettinen asia, ja jotenkin itsestä tuntuu, että alkaa päivä päivältä enemmän havahtumaan siihen miten nopeaan aika menee ja pian jo vauvaa hoidellaan :heart: Kotiin ei olla mitään vielä laiteltu, pitäisi varmaan pikku hiljaa ruveta sänkyä yms. kasailemaan. Jotenkin vaan niin poikki työpäivän jälkeen,ettei vaan jaksa...

Tosiaan täälläkin hieman reilu kuukausi ja äitiysloma alkaa :) Töissä kyllä tuntuu, että otetaan kaikki hyöty vielä irti ennen tuota minusta, joten saapi nähdä kykeneekö sitä loppuun asti olemaan..

Nyt töiden pariin..

Aurinkoista päivää kaikille!!

Amy& masuasukki 28+5 :heart:

Raskausdiabetes on myös täällä. Pari viikkoa olen mittaillut nyt.

Äitiyspakkaus tuli viime viikolla, uusi pakkaus tuli. Olen ihan tyytyväinen siihen, vaikkakin tyttöä odotellaan, ja mielestäni se oli poikamainen, miehen mielestä neutraali...

Tiedättekö sen tunteen kun pitkästä aikaa ajaa pyörällä, ja perseluut tulee kipeäksi? (hienosti selitetty...) Mulla on nyt useamman päivän ollut kävellessä sellainen tunne, kuin istuisi kipeällä kankulla pyöränpenkillä :) Onneksi on maanantaina lääkärineuvola, pitää siellä kysyä asiasta. Kipu loppuu heti kun pysähtyy, mutta inhottava kävellessä. Olen joutunut jättämään lenkkeilyäkin nyt vähemmälle.

Sairaslomalla en ole raskauden takia ollut vielä ollenkaan, saas nähdä miten jatkossa. Äitiysloma häämöttää vasta toukokuun puolivälissä.

IMD 27+0 (oho!)

NancyC meillä oli se voimavarakäynti ja neuvolatäti puhui jo aikaisemmin, että voi halutessamme laittaa miehellekin verikoelähetteen, jonka tulokset lääkäri katsoo kyseisellä käynnillä. Pyysin lähetteen, kun tiedän miehellä olevan kolestroolin koholla sukurasitteen vuoksi. Molemmille vanhemmille oli myös mahdollista päästä jonojen (täällä melkein 3-vuotta) ohi hammaslääkärin tarkistukseen, mies kävi ja kaikki oli ok. Itse hoidan hampaitani yksityisellä, ja käyn siellä sitten raskauden jälkeen. Mieskin ollut vähän ihmeissään kun odottava isäkin saa erityiskohtelua :D

*Vähän omanapaista hehkutusta tähän väliin * Voi miten iloiseksi pissa minut saikaan - ei protskuja enää! :) Nlalekuri takana ja kaikki mallillaan. Sf-mitta 28cm, keskitason yläpuolella koska jäpikkä pönöttää perätilassa. Paineet kohdillaan ja painoakin tullut vaan 100g edellisestä. :)

Happy-Sabsu

Poksuu.. Olo ihan ok, tää viikko on lomaa ja huomenna suunnataan kaveriporukalla viikonlopun viettoon. :) Ihanaa vaihtelua lapsien kanssa olemiseen.

Jään 12.4 pois töistä ja en malta odottaa sitä, pidän ensin kesälomaa ja sen jälkeen jään mammalomalle. Sitten 13.4 sunnuntaina suuntana lapsimessut helsingissä. :)

Sanna-M ja Papu rv 28 Poksuu**

Raskausdiabeteksesta Miksiköhän näissä mittailuissa on noin paljon eroja kuntien välillä? Mun tarvii nimittäin mitata vain kolmesti viikossa neljä kertaa päivässä - paastoarvo aamulla ja tunti aamiaisen, lounaan ja päivällisen jälkeen.

Mua kanssa kiinnostaa, että onko jollakin ollut insuliinihoitonen radi? Että millä arvoilla on insuliini aloitettu? Minkä tyyppisiä teillä muuten on ollut nuo arvot? Mulla on paastoarvo ollut aina sen alle 5,5. Yleensä se on ollut jotain 4,7-5,0 väliltä. Joskus viikonloppuna on ollut 5,2, jos on tullut syötyä jotain epäterveellisempää illalla. Ruokailun jälkeiset arvot mulla on aina jotakin väliltä 5,6-7,5 riippuen mitä on syönyt. Onneksi normaaleja ovat. Kerran oli 7,8 verensokeri, mutta se johtui täysin siitä, että oltiin kylässä ja vetäisin tyhjään mahaan herkkuja (vaalea leipää ja kakkua), vaikka kohtuullisesti söinkin (ei oikein voinut valita mitä syö). Mulla tuntuis ainakin pysyvän ruokavaliolla hyvin tää radi ruodussa! Onneksi. Mulla paino tippunut 2-3 kiloa ruokavaliomuutosten myötä.

Ootteko muut olleet miten orjallisia ruokavalion suhteen?

Mulla jälkiruokahedelmä ruuan jälkeen nostaa sokereita reilusti, mutta ei riskirajan yli. Välillä tuntuu, että näissä ei oo mitään logiikkaa, että mikä nostaa sokereita ja mikä ei. Hassua, että 100 gramman karkkipussin jälkeen sokerit saattaa olla reilusti matalammat, kun vaikka yhden omenan syömisen jälkeen :) Oon syönyt noin kerran viikossa pienen määrän karkkia ja herkutellut. Ajattelen, että se on kyllä sallittua, kun aterian jälkeen olen ne karkit syönty ja verensokeri ollut tunnin päästä aivan normaali. Lisäksi vauva on ihan normaalikokoinen. Muuten olen ollut tosi tiukka eli arkena olen noudattanut ja viikonloppuna kahtena päivänä täysin ruokavaliosuositusta siitä yhtään lipsumatta.

-Nuppu- ja Vauva 30 + 3

Mistä te tiedätte minkä kokoisia teidän vauvat on? Ultrataanko teillä neuvolakäynneillä ja annetaan painoarvioita vai miten? Mun kohdalla neuvolalääkäri ultrasi ja totesi perätilan mutta ei puhunut painosta yhtään mitään. Luulisin että jotain arviota saan sitten rv 35-36 toisen neuvolalääkärin yhteydessä, jos sitten se lähete polillekin lähtee perätilan takia.

Oon miettinyt että en anna lääkäreiden yrittää kääntöä, mikäli Kornelius ei tästä itsekseen käänny. Näin ollen kuvittelisin joko a) käynnistyksen viikoin 38 tai alle jos päädyn alatiesynnytykseen, tai b) suunnitellun sektion viikoin mikä tahansa sitten siinä vaiheessa. Tietty näistä pääsee keskustelemaan sitten polille, mutta mulla on monta seikkaa jotka huolettaa. Ja sit just se kun vauva on ollut perätilassa ihan "alusta alkaen". Mietityttää kaikki lonkkaluksaatiot yms. Eikös täällä ollut muitakin joilla vauva väärin päin? Onko teille vielä puhuttu mitään jatkosta?

Radista taas, mulla noi arvot lähteneet vähän vissiin nousuun. En oo jaksanu kauhean aktiivisesti mittailla (eli siis sen ohjeen mukaan), mutta nyt täytyis taas tsempata. Ei tässä onneks oo enää niin kauhean pitkää aikaa jäljellä.

Pinnis noudetaan tänään illalla ja sitten onkin ihan kaikki valmiina vauvaa varten. Sillä äitiysavustuksella olen saanut ostettua hoitopöytälipastohyllyn, Brion Moon Lux pinnasängyn patjoineen ja suojineen, makuupussia ja talvihaalaria, muutamat tuttipullot ja vielä on muutama kymppi rahaa jäljelläkin. Oon aika tyytyväinen ostoksiini. Kantoliina, vaunut ratasosalla, sitteri, turvakaukalosta turvaistuimeen asti meiltä löytyykin entuudestaan ja kaikki ihan priimakunnossa. Kannattanut säästää seitsemän vuoden takaa mitä-jos -periaatteella. :D

Aurinkoista torstaita, leskenlehdetkin jo puskee esiin. Ihanaa.

Lettu ja Kornelius 30+2

Lettu: Meillä lääkäri teki pari viikkoa sitten ultran ja käsikopelon ja sf-mitan perusteella painoarvion vauvasta. Lisäksi se terkka on aina arvioinut sitä myös kokeilemalla ja sf-mitalla, että miten kasvu etenee. Mutta eikös nää terkkojen mittailut oo ihan neuvolan perussettiä eikä varmaan ihan luotettavaa tietoa, jos vaan sf-mitan perusteella arvioi. Meillä vauva on raivotarjonnassa ollut jo jostain viikolta 23 asti! Vielä on riski, että kääntyy. Nyt ainakin on raivotarjonnassa, kun potkut tulee tonne kylkiin. Ja kyllähän sen pään ja vartalon asennon ihan tunteekin tuosta kun kädellä ite kopeloi.

Katann tosi kiva systeemi teillä. Ja mukava että siitä on oikeasti hyötyäkin. Meillä ei kyllä muuta kautta saisi miehen ruokavaliota muutettua kuin just ylhäältä tulleella käskyllä.

Painoarviosta olisi kyllä mielenkiintoista kuulla. Mulla arvio on RUsta ja sen jälkeen on katsottu vain kertaalleen sf-mitta neuvolalääkärissä.

Täälläkin vauva oli viisi viikkoa sitten oikein päin, mutta tän hetken tilannetta en tiedä. Eli ei ole keskusteltu, mutta itseänikään ei tuo kääntäminen innosta ajatuksena. Alun perin ajattelin automaattisesti sektioon lähtöä tuossa tilanteessa, mutta kieltämättä lopullista päätöstä ei näillä tiedoilla ja oletuksilla tehdä.

NancyC 30+3

Mulla ei ole mitään käsitystä nakeron painoarviosta, sitä ei oo mulle missään vaiheessa arvioitu. Sf-mitastakaan lekuri ei arvioimaan ruvennut kun sekin kerta on isompi jos on perätilassa tai poikittain tjs. Vielähän tuolla on aikaa kasvaa suuntaan ja toiseen ja miten radikin vaikuttaa jos vaikuttaa?

Mikäli nakero pysyy perätilassa niin haluan sektion, perätila synnytys kuulostaa pelottavalle :p

Sabsu

Yhteistyössä