**Kesäkuun kullanmurut 2014** Maaliskuussa

Hei,

Pitkästä aikaan. Joka päivä käyn lukemassa, mutta jotenkin ei ole saanut aikaseksi kirjottaa.

ÄIppärahahakemukset yms. pantu eteenpäin. Mä otan avustuksen rahana, kun tyttöä veikattiin rakenne ultrassa ja niitä on jo kolme ennestään niin kaikkee kamaa löytyy. Rattaat ainoastaan jouduttiin ostaan ja pitkän tutkimisen ja harkinnan jälkeen vähän vahingossa löytyi naapurikaupungistä käytettynä emmaljungan cc:t ja tosi kivalla kuosilla vielä. No niissä ei ollut koppaa, mutta saan senkin lainaksi kaverilta jos en satu samaa väriä löytää mistään edullisesti. Iso helpotus oli kun noi löyty, kun niitä tarvitaan nytkin ton taaperon kanssa.

RD:Stä. mulla toinen sokerirasitus tulossa 17.3 ja tiedän jo että jään kiinni, koska olen pari korkeeta arvoo mittaillu kotona. Seurailen koko ajan hieman, mutta vielä saapi syödä aika paljon varsinkin kun välttää perunamuussia ja valkosia jauhoja. Hyvä hyppy dieettiaikakauteen on maaliskuun sokerilakko johon lähin mukaan. Hyvin on mennyt tää eka viikko ilman sokeria..:)

neuvola oli 22+0 ja painoa oli tullu 500g viikko eli yhteensä nyt olis 5kg.. hB oli 121 eli ei vieltä huolta. paineet oli hyvät ja pissa puhdas..ei mitään erikoista.. ja kuulin et se streptokokki näyte otetaan täälläkin viimesellä kolmanneksella nykyään. Ja vauvan veriryhmä tutkitaa kans ainakin - verisiltä äideiltä.. pystytään piikki antamaan jo ennen synnytystä jos on eri veriryhmät.

vointi on muuten tosi hyvä. Lenkkeillä ja salilla pystyy käymään hyvin. Vauva liikkuu tosi paljon. Oikeestaan aina kun paikallaan istuu ja eilen ekaa kertaa oikein möyrysi mahassa niin, et vatsa heilu..:)

mut en muista taas et mihin piti vastata...

kivaa kevätpäivää kaikille ja naistenpäivää myös..

Aapaliini ja vaavi 23+5
 
Nuppu: tosta rd:stä. Mulla ollut se siis jo kolmessa raskaudessa. Mulla on ruokavaliolla pysyneet arvot hyvinä. Tossa 26-28 viikolla ottanut hyppäyksen tiukempaan suuntaan, mutta on riittänyt peruna/pastan määrän pienentäminen. Eli mun normipäivän ruokavalio on suurinpiirtein tätä: aamupala: kahvi, kaksi ruisleipää (kauraleipä) päällysteineen ja esim. vähän sokerinen jogurtti/ viili makeutujauheella tai hedelmä. lounas: 2 pientä perunaa ja mitä lihaa yms muuta onkaan niin ihan reilusti. Salaattia niin paljon ku haluaa. lasi maitoa. välipala: usein 2-3 näkkäriä, voilla ja juustolla, maitoa, päivällinen: samantapainen kuin lounas paitsi, että saatan vaihtaa perunan täysjyvä pastaan. ruoan kans joskus otan ruisleipää 1-2 siivua. iltapala: samanlainen kuin aamupala vaihdellen aina noita jogurtteja sun muita. Eli tämä on siis perusruokavalio normaalipäivinä.

Mutta olen aina herkutellut myös n. kerta viikkoon karkkia jonkin verran. Kylässä otan jonkin sokerisen ja jäätelöä olen pystyntyt syömään varsinkin laktoosittomana. Joskus sokerit on olleet koholla, mutta sillä ei oikeasti ole väliä jos se on sartunnaista. Minä olen aina testaillu mitä pystys syödä ja sillon niitä arvojen ylimenoja on saattanut tulla. Muta näistä puhuin diabeteslääkärille ja näin juuri kuulemma pitäisikin tehdä. Eli niin paljon voi syödä kuin sokeritarvot antaa myöten. :) Seurailee tilannetta ja jos oikein tiukasti menee, että mitään ei pysty syömään ilman ylityksiä niin sitten laitetaan insuliini, terkkari sanoi, että aika helposti nykyisin.

Mä olen näin toiminut kolme kertaa ja vielä ainakin on onnistunut, vauvat eivät ole olleet sokerivauvoja eikä heillä ole ollut mitään häikkää sokereissa sairaalassa. Niitähän siis rd-äitiien vauvoilta testaataan useamman kerran.

toivottavasti oli apua

t. aapaliini
 
Heips!
Pakko kysyä, noista sokerijutuista, kun siis esim tänään töissä söin lounaalla pinaattilättyjä ja hilloa plus pari ruisleipää ja palan kismettiä ja n. 2h jälkeen oli 4,9 arvot, niin on siis ihan ok, kun miettii että aika sokerisen lounaan söin? Olen hoitaja ja silti tää raskausdiabetes on ihan outoa aluetta.. Mulle ei rasituskokeita tehdä, joten ajattelin ihan vaan tarkistaa tälläi ees kerran mittaamalla :D
 
Tamiira: rd:ssähän mitataan paastoja ja tunnin arvoja et en edes tiedä et mikä toi 2h arvo pitäs tai sais olla. Mutta vaikuttas aika matalalta toi 2h arvo. Itellä paastot vaihtelee aina 3,5-4,5 välillä ja 1h arvot yleensä 5,2-6,6 hyvällä ruokavaliolla. 7.8 on 1h raja-arvo rd:ssä.

t. Aapaliini
 
Raskausdiabetesrajat on musta aika tiukat:
0-arvo (paasto): alle 5,3
1 h arvo: alle 10,0
2 h arvo: alle 8,6

kun vertaa normaaliin heikentyneen sokerinsiedon / II-tyypin diabeteksen raja-arvoihin:
0-arvo (paasto): alle 6,1 / 7,0
2 h arvo: alle 7,8 / 11,0

Ja niin minäki oon käsittänyt, että raskausdiabetes iskee nimenomaan silloin, kun on geneettisesti alttius. Eli raskaus on tavallaan elimistölle "testi", eli jos raskaana ollessa nousee verenpaine tai tulee RD, kannattaa jatkossa välttää ylipainoa, tupakointia ja hoitaa kohonnut verenpaine myöhemmin hyvin ja harrastaa liikuntaa ettei kyseiset taudit sitten iske myöhemmin. Mut siis ei sitä voi oikein estääkään, kun se usein iskee just hoikille ja liikunnallisille. Huonoa omaatuntoa ei kannata asiasta ottaa...
 
Mulle tuli kans aika järkytyksenä rd. Vasta mittaamalla selvisi mitkä ruuat nostaa enemmän ja mitkä ei juurikaan vaikuta. Itellä pasta ja peruna on pahimmat ja sipsit :( karkit ei oo juurikaan nostaneet arvoa, tai sitten oon syöny maltillisesti :D sen oon vaan yrittäny kattoo että en syö ruualla yhtäaikaa hirveesti hiilareita esim. En syö leipää ja pastaa samalla kertaa. Mun ei tarvi käydä toista kertaa rasituksessa, kun se on kerran todettu niin se kuulema riittää. Mulla pomppasi paastoarvo 5,6 mutta kotona ei oo ollu edes 5..anniinaballeriina 25+0!

Lettuperkele, päivitätkö mulle iäksi 28!
 
KIITOS Isonalle, Aapaliini ja Anniinaballeriina kommenteistanne raskausdiabetekseen! Erityisesti kun luin tänä aamuna Isonallen kirjoituksen, niin kyynel tuli mun silmään. Mä oon ollut jotenkin ihan erityisen järkyttynyt tästä diagnoosista ja helpotti tuo sun kirjoitus ja lohdutti. Ehkä mun järkytys on ollut vähän kohtuuttomankin suuri, mutta minkäs sitä omille tunteilleen voi. Ja hyviä vinkkejä sain teiltä kaikilta. Kiitos Aapaliinille noista ruokavinkeistä myös. Jos jollain muulla vielä kokemuksia raskausdiabeteksestä, niin kertokaa ihmeessä. Ehkä mä nyt rauhoitun ja syön niin terveellistä kun mahdollista, niin siihen ensi viikon opastukseen asti. Sen jälkeen alan sitten testailla noita sokeriarvoja ja kattomaan mitä itsen kohdalla voi syödä.

Isonalle ja Aapaliini Itkeekö se vauva, kun sitä pistetään syntymän jälkeen kantapäähän ja otetaan niitä verikokeita, joissa katotaan sokeriarvoja? Mua harmittaa, että vauvaa pitää heti pistää syntymän jälkeen noin paljon, mutta hyvä se on, että tutkitaan. Ja onneksi ei mitään tämän vakavampaa ole! Tämä on kuitenkin pieni juttu, kun aattelee mitä kaikkea vois tapahtua ja tietty voi vieläkin tapahtua itelle jotain ikävämpää.

Mä tilasin tänään äitiyspakkauksen, kun se uusi on nyt jaossa. Tosiaan Kelan sivuilla luki, että nyt on jaossa 2014 maaliskuussa julkaistu pakkaus. Ihana saada se ja päästä kattoo niitä tavaroita. Ehkä tää on taas sitä, että asiasta tulee vielä konkreettisempi. Ja mä en oo kattonut mikä se sisältö on, joten ihana saada se täysin yllärinä kotiin.

Me koottiin tänään pinnasänky ja ostettiin myös turvakaukalo sekä telakka. Käytettynä ostettiin turvakaukalo, kun löydettiin tosi hyvä vain yhdellä lapsella ollut kaukalo edullisesti. Tallella oli myyjillä kuitit ja kaikki ohjekirjat jne. niin uskallettiin ostaa. Nyt koti alkaa näytää jo vauvaperheen kodilta, kun on kaukalo ja sänky täällä! <3

-Nuppu- ja Vauva 27+5
 
Tuunpa kertomaan teille, että tänä aamuna heräsin POTKUIHIN! Ja unisen miehen kädenkin sain siirrettyä masulleni ja hänkin sai KOLME osumaa!

Vauva tosiaan on hiljainen, eilen puolen päivän jälkeen kirjailin ylös liiketuntemuksia. Yksi liike klo 13 ja 3 liikettä klo 14:30. Seuraavat tiedostamani liikkeet illalla Putouksen aikana sohvalla. Siinä niitä tulikin hyvin, kunnes puoli kymmenetä lakkasivat ja nyt sitten aamulla valhetelematta sen 20 liikettä ainakin. Mutta joo kiitos sille, joka täällä antoi idean pitää kirjaa. Yritän nyt tiedostaa nekin liikkeet, jotka ehkä työntouhussa jää tiedostamatta. Eilenkin kun oli auringon innoittamana varsinainen puuhapäivä, leipomista, siivousta, ikkunanpesua ja pesinpä autonikin.

Joku kyseli onko jollakin vielä vaunut hankkimatta. No meillä on. Bumblerideja oon yrittäny kärkkyä Tori.f:stä, mutta eipä niitä siellä juuri myynnissä ole, joten eiköhän me ne sittenkin uutena hankita. Ainakin loppukuusta olisi työkeikka Tampereelle, niin jospa sieltä kävisin tilaamassa. Ja pinnasänky tulee kaverilta naapurista lainaan ja turvakaukalo on hankittuna. Kestovaippoja oon pikkuhiljaa tilaillut kun sopivan olosia oo löytänyt. Vaatteta en uskalla juuri ostaa, kun ultrassa veikattiin tytöksi, mutta mun on vaikea uskoa, kun meillä aiemmin on kaksi poika ja molemmat suvut täynnä poikia. Eli saa mennä aluksi noilla poikien vaatteilla ja niillä neutraaleilla mitä kavereilta ja itseltä vielä vuosien takaa löytyy.

Voi vitsit, kyllä nuo aamuiset potkut saivat mut iloiseksi!

AnnaOnni 24+1
 
Heippa!

Maaliskuuta jo mennään, uskomatonta kuinka nopeasti tämä aika menee. :)

Mulle aloiteltiin insuliinihoito, kun 2 paastoarvoa viikossa oli yli sallitun. Ja kiristettiin aamun tavoitearvoja eli 5,0-5,2. Ja tuohon oon nyt päässyt pistämällä 10 yksikköä insuliinia iltaisin. Syönyt olen ihan normaalisti, makean olen jättänyt melkein kokonaan pois, parina päivänä oon herkutellut. Mulla on ongelmana säännöllinen syöminen ja siihen nyt oon yrittänyt kiinnittää huomiota. Ruokailujen jälkeiset arvot on olleet kaikki normaaleja. Paino on tippunut pari kiloa, mutta siitä ei ole haittaa, kun tuota painoa on ekstraa jo ennestään ja kuitenkin syön kunnolla.

Vaunut tuli ja olen todella yllättynyt ja tyytyväinen noihin eli Oran Jovi Aireihin. Hoitopöydän löysin käytettynä. Pinnasänky puuttuu vielä ja matkarattaita oon täs suunnitellu eli sellaisia joihin saa tuvakaukalon kiinni, mutta jos ne hommaan niin käytettynä sitten. Äitiyspakkauksen otan ja huomenna ajattelin paperit täytellä ja laittaa eteenpäin.

Vointi on pysynyt hyvänä, samoin Hb ja vauveli kasvaa normaalisti. Ei ole kipuja, ei supistele. Vauvan liikkeet tuntuu, todella vaihtelevasti. Mutta tuo näyttää olevan normaalia. En ole sitä murehtinut. Yövuorojen teon lopetin helmikuulla ja oli mulle oikea ratkaisu. Jaksan huomattavasti paremmin, vaikka nyt sitten tehdään vaan ilta ja aamuvuoroja, piilovapaat ja yötöiden aikahyvitykset on jääneet pois. Yöuorot sinänsä on kevyempiä ja oon saanut hyvin nukuttua, mutta vuorokausirytmin sekoittuminen vaikuttaa elimistöön mulla niin, että fyysisesti voin huonommin. Jos vielä joskus uudestaan raskaudun niin yövuorot jätän jo aikaisemmin pois.

Parin päivän päästä tulee 26 viikkoa täyteen, jaksan aina vaan ihmetellä tätä ajan nopeeta kulumista. :D

Mukavaa maaliskuun jatkoa kaikille! :D
 
Mun vaunupaketti saapui ja olihan se pakko koota ja katsoa et kaikki tilattu oli mukana ja kunnossa ;) Työntelin vaunuja harjoituksen vuoks alakerrassa ja sain lapsetkin innostumaan. Bugaboo Buffalot, aivan ihanat menopelit miten ikinä jaksan odottaa kolmea kuukautta?! ;) Ei ole edes vauvoja enää lähipiirissä et vois lainata testaukseen :D Ratasosaa kun testasin kiipes mun viis vuotias sinne istumaan, mahtui 110cm sinne kuomun alle just ja just jalat vaan olivat koukussa :D

Meillä on lapset nukkuneet omassa sängyssä meidän makkarissa alusta asti, ensin korikehdossa ja sit pinniksessä sivuvaunussa mun vieressä. Toinen siirtyi omaan huoneeseen vuoden vanhana ja toinen tais reilu puol vuotias silloin ovat yöt rauhoittuneet ja kaikki ovat nukkuneet paremmin. On tälle kolmannellekin oma huone valmiina mut saattaa olla et on meidän kanssa siihen asti kun syö öisin. Uudessa talossa kun nyt asutaan on meidän makkari eri kerroksessa lasten kans niin se tuo uuden haasteen. Aikaisemmin oltiin ihan vastakkain ja mun sängystä oli näköyhteys pinnikseen...

Kun suunniteltiin tätä uutta taloa ei meille pitänyt enää tulla lapsia lisää ja ratkaisut eivät ole vauva perheelle ne parhaimmat mut elämä yllättää ja muutoksia saa onneksi tehtyä! :)

S 27 + jotain
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää päivää naisille ja maha-asukeille!

Yritin viime yönä viiden aikaan tänne kirjoitella, muttei kännykkä sitä sallinut. No, nyt uusi yritys tabletilla, jos nyt saisin jotain aikaiseksi.

Streptokokista on omakohtaista kokemusta ikävä kyllä. Esikoista odotellessa mua supisteli kovasti ja streptokokkia testattiin pariin otteeseen. Mitään ei löytynyt, mutta synnytyksen jälkeen vauvan tulehdusarvot nousi joka kokeessa. Lapsi siirrettiin Jorviin tehovalvontaan, laitettiin antibiootit menemään ja otettiin verikokeet. Poika oli päivän verran aika huonossa kunnossa keskoskaapissa, mutta alkoi toipumaan nopeasti ja tulehdusarvot laski normaaleiksi parissa päivässä. Verikokeesta ei saatu mitään kunnon tulosta, mutta poika sai diagnoosin streptokokki b sepsis kuitenkin. Strepto löytyi kuitenkin pojan pissasta, antibiootteja annettiin pitkän kaavan mukaan ja hoito tehtiin sen mukaan, että kyseessä tosiaan olisi ollut sepsis. Aivot kuvattiin ennen kotiinpääsyä. Tuttavaperheen lapsi kuoli tuohon sepsikseen pian syntymän jälkeen, se meni aivoihin ja lapsi todettiin aivokuolleeksi alle viikon ikäisenä.

Streptokokki on monella, mutta on aika harvinaista, että se tarttuu vauvaan. Ja se voi myös tarttua sektiossa, jos kalvoissa on ollut reikä tai vedet on menneet ennen sektiota. Jos lapsi saa sepsiksen, niin kuolleisuus on aika suuri, 1-2 kymmenestä menehtyy. Yleisempää on, että lapsi saa sepsiksestä erilaisia neurologisia oireita, esim. epilepsiaa, puheongelmia ja eriasteisia kehitysvammoja. Antibioottitippa pitää saada vähintään 3 tuntia ennen lapsen syntymää, mielummin 4 tuntia ennen. Sekään ei ole 100% takuu, mutta auttaa asiaa paljon. Parasta on, että antibiootti aloitetaan vastasyntyneelle heti, jos tulehdusarvoissa on jotain. Ongelmia voi tulla myös myöhemmin, lapsen jo kotiuduttua. Monella tulehdusarvot kuulemma nousevat vähän syntymän jälkeen ja antibiootit aloitetaan joka tapauksessa, vaikkei olisikaan streptokokkia. Meillä poika oli ihan reipas, keltaisuutta, käsittelyarkuutta ym. sepsiksen oireita ei näkynyt.

Viime synnytyksessä suunniteltiin antibioottisuoja jo etukäteen, mutta jätkä tuli niin vauhdilla, että kätilö sai pussin lääkettä mulle tiputettua ja vauva syntyikin jo sen jälkeen. Oltiin sairaalassa 5-6 päivää seurannassa, ettei arvot lähde nousuun. Vauvaa pisteltiin kovasti, monta kertaa päivässä otettiin verta kantapäästä. ( ne viillot näkyvät vieläkin, nyt ovat vaan jalkapohjassa) Välillä poika huusi näytettä otettaessa, mutta hoitsu antaa sokeriliemeä suuhun samalla ja vauva on ihan transsissa. Ikävämpää oli se, että pidettiin jalasta kovasti kiinni kuin se pistäminen.

Mä vietin perjantain sairaalassa. Tässä on taas supistellut melko lailla ja on ollut kovaa paineen tunnetta. Otettiin pissakokeet ja streptokokkitesti ja pääsin lääkärille. Käyrä oli loistavaa ja kohdunsuu takana, ultralla 5 cm pitkä ja käsikopelolla 3 cm. Suu oli hieman auennut, muttei huolestuttavan paljon. Kaula ei ollut merkittävästi pehmennyt. Jätkä oli 1200g ja raivotarjonnassa laskeutuneena lähtöasemiin. Esikoinen oli samassa paikassa jo aikaisemminkin, mutta ei tullut kuitenkaan ulos saakka kuin käynnistettynä la:n paikkeilla. Ei toivottavasti vielä ole tulossa, mutta kuulemma jos tulee, niin tilanne on jo tosi hyvä. Nyt en saa liikkua liikaa, enkä nostella mitään liian painavaa. Enkä saa hermostua ja stressata. Ihan kuin nuo kaksi vikaa toteutuisi jotenkin.

Kuulemisiin,
Apanapa ja jätkänpätkä 28+3 ( ?)
 
Mie olen jäänyt kiinni molempien raskauksien sokerirasituksissa. Ensimmäisellä kerralla 1h arvo oli 10,2 kun se olisi saanut olla 10. Kotimittauksissa huomasi että etenkin peruna nosti arvoja välillä yli sallitunkin. Olikohan viikolla 38 kun kävin ultrassa, niin sain luvan kuitenkin lopettaa mittailun kun ne arvot eivät ylittyneet kuin harvoin. Pojalta mitattiin sitten niitä sokereita kantapäästä (ei muistaakseni itkenyt toimenpidettä) ja hän sai lisämaitoa 3h välein. Yhden kerran oli hänelläkin sokeri hieman koholla ja annettiin heti lisämaitoa sen takia.

Tällä kerralla kävin sokerirasituksessa jo viikoilla 14 ja paasto oli 5,5. Nyt ole kyllä saanut syödä rauhassa melkein mitä tahansa ja arvot ovat pysyneet alle rajojen ainakin toistaiseksi. Neuvolassa sanottiin, että välttämättä sitä ns. sokeriultraa ei ehkä tehdä jos mittauksissa ei ole mitään hälyttävää... taas säästetään.
 
Moikka, tänään soittelin palkanlaskijalle kun tarvin palkkatodistuksen 6kk:n tulojen mukaan kelaan ja ne sieltä sanoivat että työnantaja maksaa palkkaa mulle äitiyslomalta. Maksaako teille muille työnantaja palkkaa äippälomalta, että miten täytän noita papereita kelaan..? Kun mulla loppuu työsuhde 30.6 niin sitten lähettävät palkkikseen todistuksen tuloista..Mutta mietin että miten täytän noita kelan juttuja.. :)

Mutta muuten täällä olossa ei ihmeellistä, jään lomalle 13.4 eli ensin pidän kesälomaa ja sitten jään äitiyslomalle 14.5

Sanna-M ja Papu rv 25+4
 
Sanna-M: Mulle kans maksaa työnantaja 3 kk palkkaa, mut tarkkaa aikaa en tiedä, mun pitäis se selvittää. Tein eilen illalla hakemuksia Kelan sivuilla ja vaikka ne periaatteessa oliki yksinkertaisia kysymyksiä, mun piti silti varata soittoaika Kelalle, jotkut asiat jäi iHmetyttämään. Esim. mä tilasin kans palkanlaskijalta palkkatodistukset 6 kk ajalta, mut Kela vaatii liitteeksi jonkun Y-todistuksen, josta palkanlaskija ei puhunut mitään? Toinen vaihtoehto oli, että työnantaja ilmoittaa netissä suoraan mun tulot Kelaan, mut siitäkään palkanlaskija ei sanonu mitään. Lisäksi siinä kysyttiin, että työskentelenkö vanhempainvapaan aikana, no aion minä sunnuntaisin olla sitten keväällä töissä, mut tarviiko sitä tässä vaiheessa sanoa? Mä hain myös lapsilisän samalla, pitäs vielä laittaa todistukset postissa, kun printteristä loppu muste.. Jotkut täällä oli skannannu todistukset sinne, en ite löytäny sellasta mahollisuutta, olisko jollain kertoa tarkemmin miten sinne saa laitettua liitteitä?

Mä kävin tänään sokerirasituksessa ja arvot oli 4.7, 6.8, 6.2 eli ihan hyvät. Se litku oli periaatteessa ihan ok, vadelman makuista ja jääkylmää, eli sen juominen ei ollu paha, mut sit 5-10 minuuttia sen jälkeen alko oksettaan, onneksi siellä sai makoilla. Sit tuli koko ajan happamia vadelmanmakuisia röyhtäyksiä ja edelleen on vähän pää kipeä ja etova olo, vaikka oon syöny sen jälkeen. Eli ei kovin miellyttävä kokemus, onneksi älysin ottaa vapaapäivän : D Multa otettiin myös Rh nega -vasta-aineet, kun olen Rh-negatiivinen. AntiD-piikki pistetään 28+0. Se olis vissiin pitäny pistää jo alkuraskaudessa, kun mulla tuli viimenen vuotoepisodi 12+1, ja se oli näin jälkiviisaudella sanottuna istukasta, eikä kohdunkaulasta. Mut eka raskaudessa kai se vasta-aineiden muodostuminen on hyvin harvinaista.

Ihana auringonpaiste! Tekis mieli mennä ulos takapihalle kahville, mut meillä tuulee ihan hirveästi, asutaan 100m päässä merenrannasta, tosin pusikkoa välissä, mut tässä tuulee yleensä erittäin kovaa, jos on tuullakseen. Ihailen siis sisältä (ihan hirveän likaistan ikkunanlasien läpi). Tekis mieli alkaa pesemään ikkunoita, mut en uskalla vielä alkaa revittelemään, kun se istukka on edelleen marginaalinen.

Me ei olla vieläkään ostettu vaunuja, ens pe mennään katselemaan. Samalla ostetaan Little Footprintsin Brooklyn sänky, joka muuntuu juoniorisängyksi, siihen ollaan päädytty. Se on edullisempi kuin Brion vastaava ja lujempaa tekoa. Puoliso on päättänyt, että meille tulee Maxi-cosin turvakaukalo Pebble ja sen telakka, sen pitäisi sopia Emmaljungan rattaisiin. Se haluaa Pebblen siksi, kun Madeleine ja Chris on päätyneet siihen + se on googlettanu, että se on turvallisimpia mitä markkinoilta löytyy.... Että semmosta : D Pitää antaa periksi, vaikka varmasti edullisempiakin löytyis yhtä hyviä, mutku sekin on myöntynyt mun omituisuuksiin, niin kai munki täytyy.

RBB 25+5
 
Viimeksi muokattu:
SANNA-M, mä kävin palkkatoimistossa täyttämässä tämän virkavapaa/äitiysloma hakemuksen ja se täti laittoi siihen lomakkeeseen ne kaikki päivämäärät, näkyy myös se aikaväli jolla saan palkkaa. Sen kopion avulla kotona täytin myös kelan hakemuksen, kun siinä kysytään palkallista osuutta äitiyslomasta. Voit varmaan kysyä palkkahallinnosta jos tarvit apua päivämäärien laskemisessa.
 
Minä laitoin liitteet niin, että valokuvasin kännykällä, siirsin tietokoneelle ja sit liitin ne siihen hakemukseen. Kelan sivuilla lukee että näin voi tehdä.
Mä aion myös työskennellä vanhempainvapaalla sunnuntaisin silloin tällöin mutta oon ymmärtäny ettei sunnuntaityöskentelyä tarvitse kelaan ilmoittaa kun sillä ei oo vaikutusta mihinkään tukiin?
Palkanlaskijaan olin yhteydessä ja se laitto mulle sähköpostitse ne päivämäärät mistä mihin maksaa palkkaa ja sit sano että he ilmoittaa sieltä palkkatiedot kelaan.

Huomenna ois neuvolalääkäri ja ylihuomenna ensimmäinen perhevalmennus :)

elpukka & papu 26+4
 
Redwing blackbird Siellä Kelan sivuilla oli muistaakseni vasemmalla sivupalkissa erillinen linkki, jonka kautta sai lisättyä liitteitä. Eli ei ollu siinä varsinaisessa hakemusosioissa. Mäkään en osaa sanoa vielä, että aionko työskennellä vapaan aikana, mutta voi kai sinne Kelaan ilmoitella sitten niistä mahdollisista muutoksista.

Mulla oli tänään aamulla sokerirasitus kanssa ja jännitin sitä, kun oon pikkasen piikkikammoinen. Joskus oon pyörtynyt verikokeissa. Mutta kaikki menikin tosi hyvin, eikä ees ottanu koville. Aikakin kului yllättävän nopeesti, kun seuraili labran maanantaiaamuruuhkaa puoliunessa. Täytynee huomenna soitella neuvolaan tuloksista.

Mulla on yllättävän hyvin sujunut kaikki tähän asti. Huomaan nyt, että väsymystä alkaa tulla taas lisää, eikä työvuoroista palaudu niin nopeesti kuin ennen. Maha on kanssa ottanut kunnon kasvuspurtin, mutta ei haittaa vielä normaalia elämistä.

Mies osti mulle, siis huom. mulle (hirveen henkilökohtainen ;))synttärilahjaksi viime kuussa sellasen babycam-itkuhälyttimen ja sen kanssa ollaan taisteltu ihan kunnolla. Ei vaan saada toimimaan, vaikka paketin kyljessä lukee, kuinka helppoa sen pitäis olla. Aaarghh, kuinka raivostuttavia noi tekniset, mukamas elämää helpottavat laitteet on. No toimii siinä edes tuutulaulu-nappi, joten hirveen edullinen tuutuvehje meillä.

Tänään pitäis lähteä Ikeaan ostoksille, kun meillä on alkamassa vessaremppa ja samalla pitäis laittaa lastenhuonekin kuntoon. Ei tosin olla ihan heti vauvaa sinne laittamassa, mutta mä ainakin haluisin jo paikan, minne vauvan vaatteita ja tavaroita voi laitella.

Vielä on aikaa kesäkuuhun, vaikka se kovaa vauhtia läheneekin. Oon niin malttamaton, etten jaksais ootella ;) Välillä se synnytyskin hiipii mieleen. Sain itseni kiinni yksi päivä ajatuksesta, että synnytyksen kohalla oon kauheesti vaan miettinyt omia kipujani yms., vaikka kai tärkeempää olis miettiä vauvan hyvinvointia. Välillä raivostuttaa, kun mies tuskailee, että kuinkakohan hän selviää siitä synnytyksestä..ei kai sillä nyt se vaikein osuus ole. Ja sanoi vielä, että naisellehan se on niin luonnollista. Toisaalta ymmärrän, että saattaa tuntea avuttomuutta, eikä tiedä ehkä miten tulisi toimia. Suon hänellekin ajatuksensa.
 
Mä skannasin kanssa ja pyysin palkkiksesta sähköpostitse samat tiedot mitkä ne luovutti Kelaan. Mulle palkanlaskija oli ottanut kuvakaappaustositteen netissä täyttämästään lomakkeesta Kelalle -- ja mulla kanssa duunipaikka maksaa ensimmäiset kolme kuukautta äitiyslomasta. Päivämäärät kävi ilmi siitä lomakkeesta.

Mä oon nyt rautaa ottanut pari pilleriä muutamana päivänä ja tän piti olla hellävaraisinta mitä on markkinoilla (obsidan tai jotain sinne päin) ja ihan vetänyt vatsan sekaisin. Onneks ei sit oo sellaista merkkiä mikä on huonompaa vatsalle. Huh.

Hierojalla ja fysioterapeutilla oon käynyt kerran viikossa ja mulla on lonkka tulehtunut, lihakset aivan jumissa ja vetää pakaraan ja alaselkään. Tänään fysioterapeutti suositteli sähköhoitoa kun ei oikein mitään lääkkeitä tai rasvojakaan voi käyttää. Täytyy ottaa selvää että oisko mulle hyvä vaihtoehto. Kellään kokemusta moisesta?

Lettu ja Kornelius 27+5
 
Mä laitoin hakemukset Kelaan netin kautta, skannasit mukaan sen todistuksen. Meillä kans firma maksaa 3kk liksan ja henkilöstöpäälikkö lupas hoitaa heidän osuuden Kelan kans. Haen mammarahaa 6kk tulojen mukaan kun olen ollu osittaisella hoitovapaalla viime kevääseen saakka. Katseli just et päätös on tullut äitiysavustuksesta ja lapsilisästä mut rahapuoli on vielä käsittelyssä. Onhan tässä aikaa odotella...

Edelleen flunssa päällä ja pahenee vaan :snotty: Saikku jatkuu torstaihin jolloin seuraava neuvolalääkäri. Duunipäiviä olis jäljellä 15 kpl jos nyt sinne enää pääseen. Pakko sinne on kuitenkin mentävä istumaan ja hoitamaan paperit kuntoon parin vuoden tauon ajaksi. Vähiin käyvät päivät ja kohta sitä siirrytään sairaslomalta mammalomalle! Voi tätä ihanaa lomailua :LOL:

Olen säätänyt puhelinliittymän kanssa pari viikkoa kun päätin et haluan pitää numeroni mammaloman ajan ja vielä siirtää liittymän numeroineen toiselle operaattorille. Nyt on sit firmanpuolesta liittymä irtisanottu ja peukut pystyssä odotan kun se ens kuun puolessa välissä pitäs siirtyä mulle niin kaikki toimii kuin pitää... :whistle:

Huomasin et mullahan on Madden kanssa sama maku. Meil on kans Bugaboon rattaat ja Maxi-Cosin kaukalo :D

S 27+4
 
Ai lapsilisän voi hakea jo etukäteen - mä jotenkin ajattelin et tarviltaisina kunnes muksu syntyy ja sitten vasta.

Mä varmaan kysäsen Kelalta mitä hakemuksia tarvii täytellä ja mitä liitteitä mistäkin toimitella kenenkin toimesta.. kyseessä kun on Kela. Äitiysavustus hakemuksen laitoin jo menemään mut tää loppu duunin 3kk palkallisen kans ahistaa.. Y-todistus, muistan hämärästi tämmöisen 6v takaa! Just se, et kuka ilmoittaa ja lähettää minkäkin minnekin ja mikä mun rooli on? Tajuun kyllä et haettavana on vain äitiysraha ja lapsilisä, jälkimmäinen tuskin tuottaa kummosia ongelmia ;)

Tänään hain duunissa äitiysvapaat (palkalliset ja palkattomat) ja 8pv vuosilomaa, loma alkaa virallisesti 12.5 mutta perjantaina 9.5 on viimeinen työpäivä :) 20pv jää säästöön :) Alle 2kk siis! Mihin se aika katosi?! :O

Rattaat (Ej Nitro cityt) maksettu tänään, Maxi Cosin kaukalo ja adapteri huudettu käytettynä ja nyt katsellaan citykoppaa ratasosaan.. huikeeta! :) Vielä uupuu se
Vauva ;)

Rautalisän taidan aloitella, hb oli 116 mut nuokun jo kasin pintaan iltaisin :/ Obsida Fe++ olis tuossa valmiina, toivotaan et sopis.

Nyt unille! ;) Öitä kaikille!

Sabsu 24+2
 
Lettu, mä urheilin nuorempana hyvinkin aktiivisesti ja tosissani ja kärsin niska-hartia-alueen jumeista ja tulehduksista. Kaikkein paras apu mulle oli akupunktioneulat, joihin johdettiin sähköä, ne helpotti kipua ja laukaisivat jumin parhaiten. Aina hoidon jälkeen piti mennä nukkumaan, kun oli niin hyvä ja rento olo. Suosittelen kokeilemaan, en muista mitään kipua tai muuta noista hoidoista, muistan vaan sen maailman parhaan olon sen jälkeen.

Synnytykseenkin on miettinyt sitä sähkölaitetta. Mulla on todettu allergia monille lääkeaineille ja lisäaineille, esim. just puudutteissa käytettäville. En ole saanut puudutuksia sen takia ja olenkin synnyttänyt melkein luomuna. Ilokaasua ekalla kerralla vedin kaksin käsin vaikkei se mulla missään tuntunutkaan. Onko joku testannut sitä sähkövempainta, jonka pitäisi helpottaa supistus-/synnytyskipuja?
 
Onko muilla ollut vastaavaa, kun mulla eilisen päivän ja viime yön...? Eilen oli todella tuskainen olo kaikin puolin, maha tuntui aralta, kipeältä, alavatsaa viilteli inhottavasti, jomotti alapäätä ja tuli supistuksia normaalia enemmän. Kävelin kuin vanha mummo koko päivän. Illalla sitten jo nukahdettuani heräsin outoon tunteeseen, ja kun tarkemmin sitä kuulostelin, niin sehän olikin supistus! Jota seurasi hetken päästä toinen! Ja kolmas! En edes tiedä monta niitä tuli ja kauan oli väli, ja kauan yhteensä supisteli, mutta meinasi jo paniikki iskeä... Ei nuo kauhean kipeetä tehnyt, mutta semmonen kiristys ja paine oli joka tapauksessa, ja vähän väliä sai hypätä pissalle. :(

Nyt tänä aamuna on edelleen kurja olo, paineen tunne alapäässä, supistelee harvakseltaan, repii selän puolellekin. :( Yritin heti kasilta soittaa neuvolaan, ei vastannu. Nyt oottelen vastapuhelua. Haluan mennä käymään polilla lääkärillä ja ultrassa! Vauvakin on hiljaisempi liikkeissään kuin aiemmin. En halua tämän vielä syntyvän ainakaan 10 viikkoon!

Onko muilla ollut tällästä????

-julianna40 rv 28
 
Julianna40: toivottavasti pääset tarkastettavaksi pikaisesti, eikös kipeät supistelut ja paineen tunne ole ennenaikaisen synnytyksen merkkejä? Omakohtaista kokemusta tuosta ei ole, mutta eihän tuo nyt hyvältä kuulosta. Ja voihan sitä synnärillekin soittaa, jos on epävarma omasta tilanteesta.

Käsien puutumiset vain jatkuvat edelleen, inhottava vaiva. Vieläkin tuntuu tuo oikea käsi olevan jotenkin outo eikä oikein tavallinen. Vähän voimaton. Onneksi tänään on vähemmän naputtelua koneella töissä. Eikä kotioloissa neulominen ole ollut mielessä pitkään aikaan enää, kun kädet eivät asiasta tykkää yhtään.

Kaverit ovat kokeilleet tuota sähkölaitetta synnytyksessä ja kehuivat kovasti. Joten on se ainakin paria ihmistä auttanut. Itse kiskoin aikanaan ilokaasua ja ensivaikeuksien jälkeen se veikin supistuksilta pahimman terän. Ja epiduraali kaiken kivun, sitten kun sen sain. Muistaakseni pudendaali (vai mikä onkaan) ei minulla oikeastaan auttanut. Ja nämä siis avautumisvaiheen kohdalla.
 

Yhteistyössä