**Kesäkuun kullanmurut 2014** Maaliskuussa

Tsemppiä huomiseen ultraan Miinu84! :)

On kyllä inhottavaa toi painon nousun kommentoiminen ja kyttääminen neuvoloiden taholta. Mulla kans oli noussut viime neuvolassa aika reippaasti paino lyhyessä ajassa, ei kuitenkaan ainakaan vielä mun terkka mitään siitä maininnut.

Mulla oli tänään sokerirasitus. Ei ollut ollenkaan paha, oisin voinut vaikka toisen mukillisen sitä litkua juoda :D Olihan se tosi makeaa, mutta oon saanut tosi monelta sellaisen käsityksen että se olisi ihan kauhean makuista eikä sitä meinaisi saada alas. Ei ollut sen suhteen ongelmia, eikä onneks tullut huono olokaan, ainoastaan kauhea väsymys iski.

Oon taas vaihteeks saikulla.. :/ Sunnuntaina töissä si-nivel kipeyty taas todella pahasti ja meinas vasen jalka lähtee alta. En myöskään pystynyt astumaan sillä jalalla ollenkaan vähään aikaan, niin kauheaa se kipu oli joka askeleella tuolla selässä. Meni onneksi ohi särkylääkkeellä ja levolla. Nyt saikkua 3 viikkoa ja sit on viikon loma. Katsotaan sen jälkeen jatkoa.

elpukka & papu 25+5
 
Moikka!

Tajusin just jotain.. tai en, miten sen nyt ottaa.. luin tossa näitä kirjoituksia ja hetken päästä tuli flash back: "pissa oli puhdas".. onko tämä joku ensimmäistä odottavien juttu? Mulla ei meinaan mitään pissoja kysellä. Tai no tietty jn vaan sokereita? Terkan mukaan muutes pitää olla asiat aika poskellaan jo mikäli sokereita virtsaan jää.. pitäsköhän näin sokereita seuraavana mielenkiinnosta kokeilla ja stixailla vertailun vuoksi näkyykö mitään.

Mä en oo vielä hakenu mitään Kela-juttuja mut tänään sain työnantajalta paperin jossa on palkkiksen lasketut päivät.. tuo 3kk:n palkallinen on aika jees :) Mun äloman aloitus päivien osalta aikaistuikin kun siihen lasketaankin vaan arkipäivät (ei vkonloppuja) -mä luulin meinaan et 30vrk ennen laskettua ( la 28.6, äloma alkaa 22.5). 15vrk pitää kesälomasta pitää, muut saa säästöön tai mitenlie.

Allekirjoitan tämän olon raskauden - oon jo nyt ihan kuin tönkkösuolattu muikku ja olo sen mukainen.. mitä tämä onkaan 10viikon päästä kun jään töistä pois?!? Kävely on ruvennut vaaputtamaan! Jestas! Töiden jälkeinen aika soljuu mukavasti täällä sohvalla :/

Sohvaterveisin Sabsu 23+3
 
Sabsu77, eiks ne jotain proteiineja katsele virtsasta? Siis tyyliin raskausmyrkytysjuttuja? Mulla ainakin katsottu just proteiinia ja tulehdusarvojakin? Kai sitä sokeria voi sitäkin kautta tutkia, että emmä sitä sillä.

NancyC
, toi kuulostaa niin inhottavalta, toi tunne siitä että on jätetty täysin oman onnensa nojaan. Ja sitten tietty et kaikki hoitavat henkilötkin vaihtuu jatkuvasti. Tossa ei paljoa mitään luottamussuhdetta tule eikä toi odotuksen "onnea" mitenkään paranna. Noista kivunlievityksistä synnytyksessä ja synnytyksen kulusta ym., taitaa olla vähän niin että toimivuus ja kulku riippuu niin täysin synnyttäjästä - mutta voisi kuvitella että edes yleisellä tasolla noista jotain kerrottaisiin. Mut kai se on helpompaa että mennään synnärille ja kuunnellaan ja uskotaan mitä kätilöt siellä suosittaa ja mennään sen mukaan sitten. Mua edelleen sylettää miten mut pakotettiin ottamaan ilokaasua vaikka sanoin että en halua, ettei se sovi mulle ("jos et ota niin et saa muutakaan" oli se linjaus siinä silloin kätilöllä). Eiks siellä suunnalla oo mitään tahoa jonne valittaa neuvolan toiminnasta?

Painosta, mulla oli lähtöpaino 119 kg ja viime mittauksessa oli 124 kg. Mulle ei neuvolantäti oo missään vaiheessa sanonut mitään painosta sillä silloin ekalla kerralla rv 5+4 kun kävin niin sanoin että ei tarvitse paasata, tiedän tiedän ja tiedän. Niin ei sitten tosiaankaan ole mitään sanonut. Eikä neuvolalääkärikään ole sanaista arkkuaan avannut. Ikävää että joillain nostetaan painonnousu ihan ongelmaksi asti. On sitä pahempaakin mitä voisi raskausaikana tapahtua.

Siis mikä hemmetin voimavaramikälie? Te kaikki siitä puhutte, mutta siis -- kukaan ei oo mulle sanonut missään vaiheessa tosta mitään neuvolassa? Mulla on kyllä mies ollut mukana noissa tapaamisissa ja aina keskustellaan myös kuusivuotiaan asioista kun on sama neuvolatäti mulla ja tytöllä -- ja ihan avoimesti oon hälle kertonut että mulla oli tosi vaikeeta esikoisen kanssa ja hain apua ja tiedän hakea nytkin, ja että joo, ei ole tukiverkostoa juurikaan jäljellä kun kuolemantapauksia niin reippaasti ollut viime vuosina ja ja ja. Noi siis keskusteltu jo ennen raskautumistakin. Onko tossa teidän voimavarajutussa kyse nimenomaan omasta jaksamisesta lapsen kanssa vai? Pääasiassa ensikertalaisille vai uudelleensynnyttäjillekin? Tosi outoja nää paikkakuntien erot - ja jopa ihan esim. käytännöt Helsingin sisällä, riippuu ihan minkä terveysaseman asiakas oot että mitä palveluita saat tai mistä sulle puhutaan.

Tsemppiä kaikille jotka kärvistelee saikulla ja myös niille jotka jaksaa ja kykenee porhaltaa vielä työelämässä.

Kolme kuukautta, tasan, laskettuun aikaan. Kohta kohta kohta.

Lettu ja Kornelius 26+6 (27+0)
 
Pissasta katotaan bakteerit, proteiinit ja glukoosi liuskakokeella joka kerta, aina niitä kaikkia ei merkata korttiin, mut mulla on bakt -, prot-, gluk - merkinnät olleet.

Voimavarakäynti oli pitkä käynti alkupuolella,18-viikolla, siinä oli puoliso mukana ja etukäteen täytettiin molemmat kysely, jossa oli mm. just näistä verkostoista, parisuhteesta, väkivallasta, huolista ym ja niistä keskusteltiin.

Mä oon kans päättäny, että en ota ilokaasua. En halua olla "pönttö sekaisin" synnytyksessä, kun epäilen muutenki, että siinä on sellasessa "kuplassa", ihan pihalla. Haluan säilyttää ne pienet järjen hippuset, jotka on mahdollista säilyttää ja mielellään muistaa kaiken mahdollisen mitä voi muistaa. Mä en munasarjapunktioissakaan halunnu esilääkitystä, koska en tykkää siitä, että mulla ei oo kontrollia tapahtumiin. En juo alkoholiakaan koskaan niin, että olisin "sekaisin". Lisäksi oon kuullu, että se N20 aiheuttaa joillakin voimakasta pahoinvointia. No se "joku" oon varmasti minä, mulla tulee oksennus todella herkästi kaikista nukutus- ja kipulääkkeistä, bussissa, edelleen on raskauspahoinvointia jne. Oli aivan hirveetä, kun oon kaksi kertaa ollut nielurisaleikkauksessa ja molemmilla kerroilla oksentelin kipu- ja nukutuslääkkeiden jälkimainingeissa verestävällä kurkulla : C Ei ollu kiva!

Mut minusta tuo ei oo oikein, että jos kieltäytyy yhdestä lääkkeestä, ei saa muitakaan, höpö höpö. Onpa ollut outo kätilö. Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan ja jos potilas kieltäytyy jostakin hoidosta, etsitään vaihtoehtoinen soveltuva hoiton. Suunnilleen näin sanotaan laissa potilaan oikeuksista. Olipa tylyttämistä kyllä.

Onpa kurjia nämä neuvolakokemukset. Mä oon muuten tyytyväinen neuvolaan, mut niitä on niin harvoin ja siellä ei jutella mistään oleellisesta. Ehditään just noi mittaukset tehdä. Painosta pitäs puhua asiallisesti eikä syyllistäen. Onhan se totta, että liialliseen painonnousuun liittyy riskejä, mut tuskin normaalijärjellä varustetut mammat tahallaan syöpöttelee itsensä ja vauvansa riskialttiiksi, joillakin se vaan nousee niin herkästi. Eikös suolisto hidastu, tehostaa ravintoaineiden ottoa jne. Mä olin ihan varma, että mulla nousee ihan sikana paino, oli lähtokohtasestikin ylipainon rajalla (BMI 24,5), mut se alun 16 viikon pahoinvointi esti tehokkaasti painon nousun ja sen jälkeen on aika maltillisesti noussut vaikka oon ollu saikulla ja en oo liikkunu postilaatikkoa pitemmälle. Nyt on varmaan 5 kg tullut yhteensä.

Mullaki on alkanut tulla selkävaivaa, lihakset kiristelee lapaluiden välissä, kun teen istuma- ja näyttöpäätetyötä. Johtuu taatusti siitä, etten liiku yhtään. Mutku oon tässä jo parina päivänä töissä huomannu, että työpäivän jälkeen tuo kohtu tosiaan supistelee jonkun verran enemmän... No en aio nyt tehdä asialle mitään, kun ne ei oo kipeitä, mut tulee niitä semmonen 10-15 päivässä, onko se paljon? Kovotteleeko muilla niin monta kertaa päivässä? Saikulla tuli max 5 supparia päivässä.
 
^ Joo eli tarvii vissiin pyytää nlatätiä tekemään duuninsa oikein.. onko noita käyntejä ollut nyt 3 ja yhdelläkään ei ole pissasta kyselty - nyt tosiaan luettuani täällä tuli mieleen koko stixaus! :/

Suppareita, kivuttomia tulee pitkin päivää mutta enenevässä määrin työpäivän jälkeen kun pitää lähteä pväkodin kautta kotiin (~2km)..Nlalääkäriä odottaessa :/

Sabsu
 
Iltaa!

Sympatiat teille kaikille neuvolaketutuksesta kärsiville. Tuntuu, että huono neuvolakäynti/lääkärikäynti on nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus. Esikoisen odotusaikana kävin neuvolalääkärissä melkein 10 kertaa, kiusana oli erilaisia tulehduksia. Nyt oon käynyt kerran, saa nähdä pääsenkö toisen, kun kaikki kuulemma oli kunnossa. Neuvolan täti soitteli eilen, lääkäri oli saanut laitettua musta lähetteen Lohjalle synnärille, mutta se oli tullut bumerangina takaisin. Käskettiin hakeutua hoitoon vasta jos oireita esiintyy. Taustalla esikoisen odotusaikana istukka, joka vuoteli koko raskauden, lopussa huomattiin, että sikiön kasvu pysähtyi eikä ollut ollenkaan lapsivettä. Poika syntyi 5-6 viikkoa viikojaan pienempänä ja istukka oli minikokoa. Seuraava raskaus päättyi sikiön kuolemaan istukkaongelmien takia vähän ennen ru:ta, taas pienikokoinen sikiö, vettä kyllä oli. Viimeksi olinkin sitten loppuraskauden erityisseurannassa, mutta siitä huolimatta lapsivettä ei ollut ollenkaan lapsen syntyessä. Voitte arvata, että vähän hermostuttaa. Pitää vielä miettiä, jos sitä vaikka Jorvissa synnyttäisikin.

Tänään siivosin poikien huonetta, kävin kaikki lelulaatikot läpi ja heitin kamaa pois monta jätesäkillistä. Lähti siinä vähän omia tavaroitakin. Mä haluaisin niin muuttaa, en tykkää ollenkaan meidän nykyisestä kodista. Lisäksi karsin koko ajan tavaraa pois, tuntuu, että tukehdun tavarapaljouden alla. Tosi kivan rivarikämpän bongasin, neliöitä on vähän vähemmän kuin meidän nykyisessä kerrostaloasunnossa, mutta pieni oma piha ja sijainti houkuttelisi. On vaan tosi kallis ja nyt asutaan vuokralla, ei me yhden ihmisen tuloilla niin isoa lainaa saataisi. Vaikka lähinnä istuin ja tavaroita kävin läpi, niin olin tosi kipeä homman jälkeen. Supisteli ja alaselkä on niin kipeä. Ja häntäluu... Se sai osumaa viime synnytyksessä ja kesti reilusti yli puoli vuotta ennen kuin kivut oli pois. Nyt se kipuilee taas.

Meillä on vakava nimiongelma. Mies on puoliksi ulkomaalainen, äiti on Suomesta. Sukunimi on siis tosi erilainen kuin perinteiset Virtaset ja Niemiset. Minä olen äidin puolelta myös muualta tänne kotiutunut, isovanhemmat muuttivat Suomeen vähän ennen äitini syntymää. Meillä on pojilla ruotsalaisesta kalenterista löytyvät nimet ( itse asiassa nyt kun tarkistin, kummatkin nimet ovat myös suomalaisessa kalenterissa, toisen nimi on vain kirjoitettu hieman eri lailla) ja kummankin nimessä on sattumalta yksi sama vähän erilaisempi kirjain. Nyt sitten mietittiin, että olisi kiva, että uudellakin tulokkaalla olisi se sama kirjain nimessä, mutta niitä nimiä ei ole paljon. Halutaan suomalaiseen suuhun sopiva nimi, mutta kuitenkin sukunimeen sopiva. Jussi ei oikein kelpaa. Benjaminit, Edwardit ja Sebastianit on mielestäni vähän hienostelevia, halutaan sellainen nimi, että sitä tulisi käytettyä myös arjessa eikä jotain lyhennettä/lempinimeä. Jenkkivauvanimikirjaa on tullut selailtua, tykkään Ethanista, Joshuasta ja Edwinistä, muttei niissä missään ole sitä yhtä kirjainta ja Ethan ja Joshua ei suomisuuhun sovi. On tää vaikeaa, tytölle löytyisi vaikka mitä kivoja nimiä.

Nyt nukkumaan,
Apanapa ja pikkujätkä 27+6
 
Heippa kesämasut pitkästä aikaa!

Luen pari kertaa viikossa tätä ketjua, en vain saa itse kirjoitettua. Nyt on pakko tulla kommentoimaan jotakin... :)

Mulla on kans paino noussut 13-14kg ja kärsin siitä itse suunnattomasti! :( Neuvolassa eivät ole puuttuneet sen kummemmin, ihme. Olin ennen raskautta nippa nappa normaalipainoinen, siellä ylärajalla kuitenkin. Syön liikaa, liikun liian vähän. :( Nyt olen yrittänyt syödä järkevästi ja fiksusti, ainakin muutamana päivänä viikossa, ja sillä saakin painon nousun pysähtymään, mutta heti jos lipsun, paino nousee VIUH vaan! Mitään suolaista ei saisi syödä, siitä tulee järkyttävä turvotus heti! Makea maistuu, tekis mieli joka päivä herkutella vaan. AARRGGHH!!!! :(

Neuvola-lääkäri oli maanantaina, ja kaikki oli ihan hyvin, paitsi taaskaan ei meinannu sydänääniä löytää. Mullahan on etuseinäistukka, niinku viimeksikin. Mahamitta oli jo 26cm! Kuinkahan valtavaksi se vielä kasvaakaan?! Nyt ei enää lääkärintarkastuksia olekaan, jos ei mitään ihmeitä tapahdu.

Täällä tutkitaan pissa joka kerta, ja otetaan hemoglobiini. Olen kuullut, että hb:tä ei saisi enää ottaa joka kerta, kun säästetään... voi hyvänen aika sentään... :/

Sairasloma mulla jatkuu vielä muutaman viikon, saa nähdä jaksanko / pystynkö enää töihin ennen äippälomaa. (alkaa 3.5.) Pahoinvointia / kuvotusta esiintyy vielä muutamana päivänä viikossa, silloin ollaan vuodepotilaana täysin. Pyörryttääkö teitä muita??? Mulle tuli SEKIN riesa viime viikolla!!! Välillä huimaa niin, että pitää seiniä pitkin kävellä. Ja verenpaineet on alhaiset, eilen illalla oli 90/55!!!!! Mut niin ne on olleet aina.

Ei malttais enää odottaa vauvan syntymää. Tahtoisin jo masusta eroon ja vetää normi vaatteet päälle, nukkua kunnolla (niin no joo, miten se lie vauvan kanssa onnistuu...) ja liikkua ketterämmin. :D

Mukavaa viikon jatkoa kaikki!

-julianna40 rv 27-
 
Meillä oli eilen tuo voimavarakäynti, ja lapussa luki nimenomaan "Ensimmäistä lastaan odottavien..." Eipä siitä sen enempää keskusteltu, th kattoi vaan lapun läpi ja totesi, että aika samaa mieltä näytätte olevan asioista.

Pissanäyte multa otettu kaikki kolme kertaa kun olen neuvolassa käynyt. Eilen kysyi otetaanko hemoglobiini, tunnetko itsesi väsyneeksi? Enpä tuntenut, joten ei ottanut. Hieman kummallista...

Julianna, tarkoitatko mahamitalla sf-mittaa? Mulla on viikkoja alla 3 vähemmän kuin sulla, ja melkein samoissa mennään, 25 cm oli eilen :)

IMD 24+0
 
Pitkästä aikaa minäkin tänne kirjoittelen. Päivittäin teidän tarinoita kyllä luen.. Ootte ihanan aktiivisia!! :hug:

Nyt on pakko kirjoittaa asiasta koskien muiden reaktioita raskauteen On harmittanut että kaverit ei tunnu olevan täpinöissään mun puolesta... En tietenkään odota vauvahössötystä 24/7, en en en! Mutta olisihan se kiva nähdä vähän iloisempia kasvoja :( Yksi kaveri sanoi suoraan, ettei jaksa innostua muiden raskauksista, kun takana talvella jo 2 keskenmenoa (yrittävät toista, mitä en tiennyt ) En silti ymmärrä miksei voida olla iloisia toisen puolesta ? Itsellänikin on takana keskenmeno rv. 15 mutta en mä silti alkanut "vältellä" raskaana olevia kavereita tai vetänyt naamaa sanonko mille, kun kuulin vauvoista..... Oma veljeni mm. odotti esikoistaan perheineen silloin taannoin kanssani samoilla viikoilla ja mua ei oo ikinä häirinnyt se et "miks noi sai mut mä en" . On niin itsekästä etenkin kun tää on mun eka lapsi... Onhan se nyt jo pirun hienoa, kun jollain on jo se edes yksi elävä lapsi! Toivon niin paljon, että olen kiitollinen tulevaisuudessa jo tästä yhdestä pojasta enkä katkeroituisi ystävilleni vaikka lapsi jäisikin ainoaksi... Tällänen purkaus tänään, sorgen !!!
 
  • Tykkää
Reactions: Miinu84
HYvää huomenta!

Olipa kiva pitkästä aikaa nukkua sillälailla että en heränny kertaakaan, nyt on virkeä olo :wave: Minulla tosiaan esikoinen sairasti viime viikon ja tuli sitten iteki valvottua öitä pojan sängyn vieressä koska kuume oli lähemmäs 40 eikä laskenu lääkkeilläkään ku 39, mutta siitä selvittiin, kolme päivää oli korkia kuume, yks pienen lämmön päivä ja done! :)

Esitietolomake siis täytetään ainaki täällä oulussa tuonne OYSiin, siihen tulee siis vaan perustiedot ja toiveita mitä on synnytyksen suhteen, 6 vuotta sitten se täytettiin vielä paperisena mutta nyt sen pysty netissä täyttämään, jotain edistystä on siis tapahtunu tuona aikana ku oon viimeksi synnyttäny :D

Tuosta painonnoususta sen verran vaan että itsellä on noussut jo 8 kiloa painoa mutta mulla tuli esikoista odottaessakin 18 kiloa mistä jäi laitokselle 14 kiloa niin en tod ole huolissaan, toki ikää on nyt enempi ja plää plää plää mutta minä ainaki vedän sitten ens kesänä vaunurallia että lähtee ne mitkä on tullutki. Olen aina ollut ylipainoinen, pari vuotta sitten otin itteäni niskasta kiinni ja sain itteni normaalipainoon mutta en silti ole nyt ahistunut koska paino nousee heti ku syön esim pullan töissä :D Tulee mitä tulee, kyllä ne saa poiskin jos oikiasti haluaa!!!! :)

Sain jopa kelan paperit laitettua eteenpäin, ja päädyttiin nyt sitten siihen että ei oteta sitä äippäpakkausta koska me saadaan kaikki makuupussit ja muut kavereilta, varmaan ainut mikä pitää ostaa on kylpylämpömittari mutta sehän ei nyt montaa euroa maksa :)

Pomo alko eilen mulle ehotteleen että pitäsin vaikka 1,5 vk lomia pois ennen äippälomaa, sano että ku on tuo sun huohotus niin kauhiaa kateltavaa :D Oon kyllä enemmän ku valmis jäämään pari viikkoa aikasemmin pois, onhan mulla sitten ens vuoden lomat pidettävänä ennen ku palaan töihin.. :)

Ajatus katkeilee niin pahasti että pakko lopettaa nyt, esikoinen on melkonen kälättäjä ja käy tuossa koko ajan keskeyttämässä, mennee itellä järki ;)

Hedeliini ja Kullervo öö....en muista nyt ees viikkoja, oisko 25 ja jottain :D
 
  • Tykkää
Reactions: NancyC
Lomista: tällä tietoa aloitan äitiysvapaan toukokuun puolessa välin, taidan pari lomapäivää pitää, niin ei tarvitse jäädä keskellä viikkoa pois vaan saan heti kokonaisen viikon vapaaksi. Tosin pomo ei ole vielä tarkistanut henkilöstöhallinnosta onko asialle jotain estettä, mutta ei pitäisi olla. Kaikkia tämän vuoden lomia en kuitenkaan ehtisi pitämään kuin pätkissä ja siihen en kyllä suostu. Vapaan aikana en aio töitä tehdä, työni kun on toimistotyöaikaa pääsääntöisesti noudattelevaa, viikonloput eivät kuuluu työaikaan.

Paino tuntuu minullakin nyt nousevan, edellisissähän on paukkuneet komeat lukemat +25 kg ja +17 kg. Olisihan se hienoa, että painonnousu jäisi siihen maks. +12 kg, mutta enpä tiedä. Lähtevät aikanaan kuitenkin, kun vaunuja riittävästi lykkää eikä joka kahvilla pullaa syö. Esikoisen kohdalla paino nousi todella reippaasti ja puolivälistä raskautta olin lähinnä koko ajan pullistuva plussapallo. Turvotusta oli suurin osa, kun 12 kg katosi kaksi viikkoa synnytyksestä ja useammat kuin yhdet kengät meni jalkaan.

Onko teillä muilla ollut käsien puutumista havaittavissa? Joskus herään yöllä siihen, että kädet ovat avian puutuneet, vaikka en ole niiden päällä nukkunut. Omituinen vaiva tuokin.

Annales + jotain
 
Onpa outoa jos ei pissaa tutkita joka kerta, senhän pitäis olla rutiinijuttu et odottava käy heti neuvolaan sisään astuessa jättämässä näytteen vessaan. Mulla on kerran, aiemmassa raskaudessa ollu sokeria pissassa mut ei siinä nyt asiat pieles ollu, terkka vain totesi et aamupala tais olla sellainen et näkyi siinä näytteessä.
Eilen oli neuvola rv25+5 ja kaikki kunnossa. Nyt oli kolmas th tälle raskaudelle, ärsytti jo valmiiks ku noin tiuhaan vaihtuu, mut tää oliki niin mukava ja se oikeasti kyseli ja kuunteli. Ja selvisi että kuulun hänen alueeseen oikeasti ja saan jatkaa käyntejä hänen luona. Paino oli noussu taas 0,5kg viikossa mikä tuntuu karsealta! Mutta hänen mielestä painonnousu on aivan maltillista.
Hämmästeli myös sitä kun kuulun niihin harvoihin joiden ei tarvi sokerirasituksessa käydä.
 
Kävin tänään neuvolassa ja täti vaihtuu ensi kuussa, se on sitten kolmas..lääkärinla on vasta 36 viikon tienoilla :( seuraavaa aikaa ei voinu varata koska se täti vaihtuu eikä tiedetä kuka tulee tilalle. Muuten kaikki olikin ok. Tämä täti ei oo ennenkään ultrannu joten en sitä oottanutkaan. Sydänäänet oli 140, vahvat äänet :). Pissa oli ok, hb oli noussu 122, verenpaineet matalat niin ku aina 97/55 :D, painoa alkuraskaudesta +6kg ja saman verran saa nousta vielä..no en taida ottaa ressiä että minkä verran se jatkossa nousee kun ummetuksen takia paino heittelee muutenkin..vessareissulla lähtee kilo painosta :D olin jo kotona kun muistin että entäs ne Kelan paperit! En saanu mitään todistusta :( yritin soittaa heti perään mutta ei vastnnu puhelimeen, jätin sitte viestin että milloin saan sen todistuksen. Flunssa jatkuu, rv 24+4!
 
Apanapa - mikä se " puuttuva kirjain" olis jos me vähän autettas ;) Me saatiin miehen kanssa aika show aikaseks tuosta nimivalinnasta. Mun mies on ulkomaalainen ja ehdotteli ihan hirveitä vaihtoehtoja. Mä kun haluan nimen jota ei tarvi hirveästi tavailla tai viäntää ;) Tytöille olisi ollut kasapäin vaihtoehtoja.

Mun nlalääkäriaika peruuntui tänään - on tämä nykyaika sitten mahtavaa kun yksi taho soittaa ja peruu -muttei pysty uutta aikaa varaamaan vaan mun tarvii itse soitella itselleni uusi aika! Hohhoijaa!

Sabsu
 
^Joo nimien keksiminen on aivan ihanaa, meillä on kans suomenruotsalaiset nimet tytön ja pojan nimet keskittyinä, kaikki kolme etunimeä keksittynä, koska ne nimet on vaan niin ihania, toisaalta ne on aika perinteisiä vanhoja suomalaisia nimiä, Fanny -tyyliin, eli sopii hyvin suomalaiseen suuhun ja miksei ulkomaalaisillekin. Meidän sukunimi on hyvin perinteinen suomalainen -nen päätteinen, mutta aika harvinainen kuitenkin ja mielestämme sopii hyvin etunimiin, vaikka ne ruotsinkielisiä onkin. Saa nähdä, kun vauvan työnimi on ihan supisuomailainen, vanha tosin, että jääköhän se sitten oikeasti sille nimeksi, niinhän monesti käy. Me haluttiin kans lyhyt ensimmäinen etunimi, ettei sitä tarvi lyhentää, vääntää tms.

Mulla ei oo kädet puutunu öisin, mut sehän on kai aika yleinen raskausvaiva, monillahan rannekanavaoireyhtymä vaivaa tosi pahasti. Mulla veti suonta viime yönä ihan hirveen kipeästi, aamulla oli pohje ihan tönkkö ja vieläkin se tuntuu vähän kireältä, että mietin jo onkohan mulla laskimotukos. Mut toisaalta en usko, se kipu helpottaa koko ajan ja se öinen kramppi oli niin selkeä.

Malaika_mama: ymmärrän hyvin tuon, että tekis mieli kuuluttaa maailmalle raskautta ja olis kiva jos ystävät siitä myös innostuis ja onnittelis. Joillekin se vaan on niin kova pala, että vauvaa ei tule tai tulee keskenmenoja, että ymmärrän toisaalta hyvin niitäkin, jotka ei pysty toisten onnesta nauttimaan. Nämä lisääntymisasiat herättää niin voimakkaita, suorastaan alkukantaisia tunteita, että jokainen reagoi omalla laillaan. Mut onneksi varmaan kaikilta löytyy joitain kavereita, jotka on hengessä mukana - ainakin täältä keskustelupalstalta, jos ei muualta : )
 
Se piti vielä mainita, mikä tuli esille myös eilisellä neuvolakäynnillä. Th kertoi et nykyään ei kovin herkästi tutkita kohdunsuuta, koska sen tutkiminen voi ns pahentaa tilannetta. Sanoi et jos mulleki tulee tarve saikulle supistusten tm vuoksi niin voin mennä ihan normi tk-lääkärin luo hakemaan saikkulappua. Toki tässäkin toimitaan tilanteen mukaan mut on tuossa perääkin, et turhia sisätutkimuksia vois karsia. Supisteluihin varmasti usein auttaa se saikku eli lepo.
 
Muutaman päivän olen taas istunut työpöydän ääressä toimistolla ja sen kyllä huomaa iltaisin on niin kipeä ettei oikein ylös pääse sohvalta, yöllä särkee paikkoja ja supistelee ikävästi duunimatkoilla. Sitkeästi aijon nyt yrittää vielä muutaman päivän, ens viikolla olis neuvolalääkäri.

Nimi on ollu nyt lähes päivittäin mietinnässä ja olenkin keksinyt useamman hyvän vaihtoehdon mutta toi mies on niin nihkeänä melkein jokaisesta : / Me ollaan kaksikielisiä, lapset käyvät tarhat&koulut ruotsiksi, nimen tulee olla hyvä molemmilla kotimaisilla. Lisäksi en halua nimeä joka olis jo "käytetty" kavereiden toimesta. Lisäksi sen tulee olla lyhyt 3-4 kirjainta. Tässä linkki niille jotka hakevat jotain vähän erilaista nimeä; Ovanliga pojknamn | Barnnamn

Vaunut tulivat tänään, jeee! =) Jouduin kuitenkin vaihtamaan toimitusosoitteen mun vanhemmille ja he tuovat paketit perjantaina. Olen täällä jo miettinyt jos kuitenkin lähtis ajamaan ja hakemaan ne paketit mut sit saan järjen äänen esiin jostain kaukaa taka-alalta ja hillitsen itseni. Perjantai on kuitenkin jo ylihuomenna :D

Fiilikset on kans täällä olleet välillä tosi matalalla, painoa on tullut liikaa, vaatteet kiristävät ja naama tuntuu levinneen. Viikkoja on jäljellä vielä ihan liian monta jos paino nousee samalla tahdilla. Sormukset jouduin hylätä eilen kun eivät enää mahtuneet sormeen. Mies yrittää lohduttaa mut välillä sekin vaan ärsyttää lisää :headwall:

S 26+6
 
moiks!

Kiitokset tsempeistä,ultra meni ihan kivasti. Lääkäri myös tsekkas ihan sisäkautta emättimen tilanteen,kun pienoisia supistuksia on useasti tuntunut.ja juurikin tuosta syystä mistä Romanssi puhui,ei tunnustellut sormella ollenkaan. Ei turhaa ärsytetä. No kaikki sielä ihan normisti.
Hippusen toisessa aivokammiossa vieläkin mitat raja-arvoilla. Seurantaa luvassa siis siitä. Seuraava uä on sitten vkolla 34. 29.4 eli päivää ennen äippäloman alkua. Lääkäri painotti kovasti,että tämä ei ole asia mitä pitäis millään lailla ressata ja tuo raja-arvoissa oleminen voi johtua ihan vauvan huonosta asennostakin tai sitten pienestä rakenteellisesta kauneusvirheestä.
Saatiin Hippusesta aivan mielettömän suloinen 4d kuva mukaan jossa näkyy naama suloisesti ja käsi poskella:heart:aa.. niin ja paino arvio oli tänään 970g,miettikää miten iso jo!!!:D

Pissa tsekataan meillä joka kerta,hb katotaan meilläkin vaan tarvittaessa,ite sanoin viimeksi et haluan kurkata missä mennään. Ja mun on kyllä pitänyt täyttää se voimavara lappu vaikka oon kaikkea muuta kuin ensisynnyttäjä..ja viime kerralla tuli esitieto lomake joka menee sit synnärille.

Malaika_mama mulla on kyllä kans samoja "ongelmia" kavereiden kanssa. ja nuo ei edes kukaan kärsi mistään lapsettomuudesta tai keskenmenoista. Mutta siis yks tyyppi jonka luen ihan parhaimpiin ystäviin ei ees onnitellu kun kerroin raskaudesta!!!|O
ja sama ihminen ei oo milläänlailla koskaan kiinnostunut olosta tai voinnista tai mistään muustakaan.Enkä mäkään odota mitään joka päiväistä hössöttämistä,mut edes silloin tällöin vois jotain kysyä..

Joko teillä muilla on ylimääräisiä tyynyjä sängys??! Isännys nauroi ,että meillä on sänky taas täynnä kun nappasin pari tyynyä sinne lisää:LOL: muttä NIIIN paljon parempi asento tulee kun saa yhden tyynyn polvien väliin ja toisen kainaloon,siis kun kyljellään nukkuu. Mulla ainakin vaikutti just siihen,ettei päällimmäinen käsi puudu tossa asennossa.Suosittelen testaamaan:D

No niin tästä tulee taas romaani...:whistle:

Miinu ja Hippunen 26+2
 
Heipsis taas kaikille!

Täällä muutaman päivän vapailla, ja kylläpä tekeekin hyvää! Tänään kävin ostoksilla lastentarvikkeessa, ja mukaan tarttui kaukako ja telakka, nythän myydään pakettina 279e vanhaa kuosia maxi-cosin cabriofixistä, joten ostin sen sitte, alkaa pikkuhiljaa olla kaikki isoimmat hankinnat tehty. Tosin pienistä kertyy vielä oikein mojova potti, joten eipä huokaista vielä :D Huomenna ajattelin lähteä kiertelemään vaatekauppoja vielä, jos löytyis jotain kivaa pienelle :)

Täällä supistetut jatkuu, tänään on tullut selkeästi vielä napakampia, siis ihan kiveksi vetää kohdun, ja tuntuukin inhottavamalta kuin ne aikaisemmat.. mutta meillä lääkärineuvolassa käsipelillä kokeiltii ja kaikki ok, joten YRITÄN olla huolehtimatta. Ja mulla ei ainakaan vaikuta se oonko töissä vai vapaalla, yhtä tiuhaan tulee yhtäkaikki, niinkuin tämänpäiväinenkin kertoo..

Minä tuossa tuumailin ja tulin tulokseen että ihan tukienkin kannalta en tee enää kuin maaliskuun keikkaa, alkaa turhauttamaan, kun kaikki tuet menee kun tienaa vähänkään, ja vuokraa reilu 800e, eli ihan mukavasti saa tienata, että keikkahommilla saa vuokran maksettua ja sitte vielä elettyä, ja siis sillähän sitte eletään 2kuukautta, kun ed. kk tulot lasketaan suraavaan kuukauteen.. Muutenkin ehkä viisasta jo lepäillä sitten huhtikuussa, varmaan alkaa fysiikkakin tulla vastaan, vanhustyö kun ei kevyimmästä päästä ole. Harmittaa, mutta tätä tää on. Kun ei oo vakityötä kun vastavalmistunut. Täytyykin soittaa kelalle, ja selvittää miten tulot lasketaan äippälomalle, koska oletan että ed. 6kk tulot on isommat kuin opiskeluaikana oli(2+12 verotus), vaikkakin olen ollut vain työmarkkinatuella ja nyt tehnyt keikkaa helmikuun alkupuolelta.. Eli äippälomailen huhti-toukokuun, kun LA on 6.6.

Ajattelin sittenkin hakea äitiyspakkauksen, ja laitan varmaan huomenna hakemuksen menemään, tulee sitte kumpi tulee, kumpikaan ei ole mieleinen, mutta varmasti tarpeellinen kuitenkin.

Mua ärsyttää, että mun "parhaat kaverit" on asunu etelä-Suomessa muutaman vuoden ja toinen puolisen vuotta, ja nyt kun olen itse muuttanut tänne suunnille,(ja raskautunut), niin kummastakaan ei kuulu mitään.. Olen yrittänyt kysellä heitä käymään, ja sopia tapaamista, mutta ei. Ehdotin, että vaikka mentäis laivalle, ja toinen reagoi heti että "eikö se ois aika tylsää" viitaten siihen, että olen raskaana enkä voi juoda, ja se tuntuu muutenkin olevan syy sille miksei nähdä, kun ei voida sitten lähteä juhlimaan.. -.- Turhauttaa NIIIIN paljon, kyllä hauskaa voi olla ilman alkoholiakin, ja muutakin tekemistä on kuin baarissa käynti, kuitenkin ikää kaikilla jo se 25. (iäksi voi muuten päivittää mulle 25) Olin aikeissa näitä pyytää kummeiksi lapselle, mutta enpä kyllä enää taida. Harmittaa. Äiti on myös ollu kumman neutraali kaikkeen, mitään ei ole vauvalle ostanut.. Eikä intoile muutenkaan kovin mummoilusta, ja aina käydessään muistaa mainita kuinka raskasta tulee _yksin_ olemaan, tää kuitenkin asuu n.5km päässä, että voisko vaikka sitte sanoa ennemmin, että vaikka on raskasta, niin hän auttaa mielellään ja tukee, mutta ei. Alkotausta löytyy, ja minut aikanaan huostaanotettu, joten enpä suuria odotuksia lataa hänen suhteen lapsen synnyttyä. Mutta kyllä sitä olettaa silti, että kun saisi ns. toisen mahdollisuuden, niin ei käytä sitä. Onneksi isän puolelta äitipuoli mukana sitäkin innokkaammin, ja isä myös, tänään juuri soittelivat, kuinka oli vähän vauvanvaate ostokset lähteneet käsistä :D

Onko muilla ollu sellasta pissavaivaa, kun musta tuntuu että jatkuvasti saa käydä vessassa, ja aina sieltä ei kuitenkaan mitään tule, tai siis vähän siihen tunteeseen nähden.. Kuitenkaan tulehduksia ei stiksatessa ole näkynyt, eikä niissä n. kk takaperin labranäytteissä, jolloin samaa vaivaa oli myös. Onkohan normaalia, vai vieläkö kannattais lähetettä labraan pyytää?

Nimi on täällä jo valmiina, mikäli tyttönä pysyy. Ensimmäinen ja toinen nimi ainakin, mutta kolmatta mietin edelleen, on siis sellaiset nuo ensimmäiset nimet, että kolmas nimi ikäänkuin tarvitaan :D Pidän nimestä tosi paljon, ja olen innoissani, mikäli näin helpolla pääsen nimiasian kanssa, mutta mikäli pojaksi heittäytyy, niin sitte ollaankin jo sormi suussa :D

Täällä vauva jatkaa potkimistaan, on ne vaan niin ihania <3

Voimia kaikille loppuodotukseen, ei ole enää kauaa, mua ainakin jännittää kuinka nopeasti tämä aika tästä meneekään! JAIKS!

Taniira ja pikkuinen 26+5 <3
 
IMD,
juu, sitä sf-mittaa tarkoitin mahamitalla :D

Meillä on muuten nimi jo vauvalle valmiina, yks ilta se vaan tuli mieleen ja hetken sitä pyöriteltiin mielessä ja lausuttiin ääneen, ni se oli siinä sitten. :) Kovasti sukulaiset tuputtaa suvun sisäisiä nimiä, mutta me tehtiin itse päätös. Nimiä on kolme ja kaksi niistä kulkee suvussa (sekä minun että mieheni), mutta se ei ollut se pointti, vaan kun ne rimmas nätisti yhteen! :)

Miten te muut selkäkipuiset pärjäätte? Mulla tuottaa valtavaa tuskaa varsinkin iltaisin, jos ja kun olen heilunut koko päivän pystyssä. :( Lääkäri antoi luvan ottaa vain panadolia (yhtä tyhjän kanssa!) ja venytellä. Eipä ne auta, ja liikkuminen on aivan jotain kamalaa kun selkä oikein vetää jökkiin. Laitoin viime viikolla omin lupineni kahtena iltama kipugeeliä alaselkään, ja sanoin siitä lääkärille, niin sen ilme kertoi kaiken... ei saa laittaa, kun ei ole tutkittu tarpeeksi. Ekassa raskaudessa laitoin myös, kun oli samaa vaivaa, eikä siitä silloin kukaan mitään sanonut... niin ne ajat muuttuu...

Leppoista loppuviikkoa!

-julianna40 rv 27-
 
Heipsan!

Täällä jo kolmatta kertaa sairaslomalla jalkojen turvotuksen takia. Pari päivää käyn aina välissä tekemässä töitä ja sit lääkärin puheille. Eilen neuvolalääkäri ohjas työterveyspuolelle mistä varasinkin lääkäri ajan loman jälkeiselle maanantaille 17.3, jossa keskustellaan jos jäisin osa-aikaisesti sairaslomalle ja tekisin sitten osa-aikaisesti töitä. Pomokin näytti tälle vihreää valoa. Itsellä ei pää kestäisi kokonaan jäädä pois vielä tässä vaiheessa. Ja kun sen pari päivää kerrallaan pystyn tekemään aivan hyvin töitä, sitten vaan alkaa jalat oikkuilemaan. Nyt sit tänään vielä saikku päivä, kolme vapaata ja ensi viikko talvilomaa. Lomalla ajatus suunnata tutkimaan Pohjois-Suomea uudella autolla joka saadaan huomenna. Ensimmäinen lapsi tulee aika kalliiksi kun tilavamman auton hankintaankin joutuu :D Osasyynä on myös taloudesta löytyvällä koiralla, joten ei kaikkea laiteta masuasukin piikkiin.

Viime viikolla kävin jo toisessa sokerirasitustestissä. Kahdessa joudun käymään kun tätä painoa jo ennen raskautta oli jo aika lailla. Arvot olivat tälläkin kertaa hyvät, joten se puoli on onneksi kunnossa. Painoa on raskauden aikana tullut sellainen 9kg, mutta en aijo asiasta stressata. Meillä neuvolatäti on ottanut Hb:n joka kerta, ja tällä kertaa se näytti 118. Sf-mitta oli viime viikolla 24+6 25cm eli yläkäyrällä mennään. Pissakin meillä tikutetaan joka kerta, ja siinäkään ei vielä ainakaan mitään oo näkynyt. Voimavaralaput ollaan saatu täytettäviksi, ja se kerta onkin vajaan parin viikon päästä jolloin mieskin tulee ekaa kertaa neuvolaan mukaan. Mies kävikin tänä aamuna verikokeissa, joitten tulokset lääkäri sitten ensikerralla kertoo. Ja tällä viikolla varasin miehelle ajan hammaslääkärin tarkastukseen, kun täällä meillä odottavat vanhemmat pääsevät jonojen (jotka on on monen monta vuotta) ohi. Itse menen sitten synnytyksen jälkeen yksityiselle, jossa olen hampaani hoidattanut useamman vuoden ajan.

Hankinnoista: meillä ne yhdistelmävaunut ostettiinkin käytettynä joskus kuukausi takaperin, nyt tällä viikolla ostettiin Britaxin kaukalo, kun oli telakan kera tarjouksessa. Nyt mietinnässä, että ostettaanko matkarattaat mihin kaukalonkin saa liitettyä.. Vaatteita olen jonkun verran ostanut, ja miehen siskolle syntyi viime viikolla poika, ja muutamalla ystävällä on alle puolivuotiaat pojat niin käytettyjä vaatteita meille varmasti siunaantuu vielä kasseittain. On mukava kumminkin kun pojalla on myös jotain ihan omaa ja ihan häntä varten ostettuakin. Jotain töppösiä ja tumppuja olen myös neulonut tässä sairasloman kuluksi.

Kädet puutuu täälläkin öisin, vielä en oo ottanut kainaloon tyynyä kun pään alla on iso lisätyyny ja jalkojen välissä kans, mutta kohta varmaan pitää ottaa lisää tyynyjä käyttöön. Nyt sairaslomalla olen aina kun mies lähtee töihin niin tehnyt hänen peitostaan mytyn jota olen sitten aamu-unien ajan halaillut niin ei ole kädet puutunut :)

Liikkeet ovat jonkin verran lisääntyneet. Jossain vaiheessa jo harmittelin kun liikkeitä ei kovin tuntunut, ja täällä kaikki hehkuttivat kuinka tuntuu jne. Mutta nyt ovat lisääntyneet, mutta vielä ei oo saatu miehen käteen osumaan. Pamaus lopettaa liikkeet heti kun miehen käsi vaihtuu mahalle, taitaa jo nyt kiusia isäpappaa :D

Nimiä ollaan mietitty, ja pojalle on kaksi nimi vaihtoehtoa kera toisten nimien kanssa valmiina. Etunimet eivät ole suvusta, mutta toiset nimet ovat. Katsotaan näyttääkö se kummallekaan :D Ja jos asukki tekee sukupuolen muutoksen matkalla, niin tytöllekin olisi ainakin etunimi valmiina :) ja se olisi miehen suvusta vähän kauempaa..

Mukavaa mahan kasvettelua kaikille! :)

Katann & PAM 25+6
 
Hohhoijaa, soittelin itse terveysasemalle kun ei neuvolan suunnalta kuulunut mitään koskien bakteeriviljelynäytettä jonka kävin antamassa viime perjantaina. Selvisi että eilen lääkäri katsonut tuloksia ja määrännyt mulle pari kuuria antibiootteja ja puikkoja ja rasvaa - mulla siis taas vaihteeksi hiiva ja emätintulehdus päällä, ilmeisen pahana vielä kun ajanvarauksen täti sanoi kolme plussaa aina jokaisen löydöksen perään. Tokihan tän itsekin arvasin kun taas on oireet sitä luokkaa että kuumottaa, raavituttaa, vuoto on reipasta ja vihreää ja jotain kohonnutta crp:tä löytyi jo pari viikkoa sitten virtsanäytteessä. Tuskinpa nää tulehdukset näilläkään lääkkeillä talttuu - helpottaa sitten kun ph-arvot tasaantuu kun pääsee jakaantumaan. Streptokokki myös vahvana näytteessä edelleen (tosin, minnekäs se sieltä katoaisi?).

Me saatiin ostettua huutiksesta Ikean Diktad -hoitopöytä viikko sitten ja nyt se on jo kasattuna esikoisen huoneessa. Olen alkanut pikkuhiljaa pesemään kellarista noudettuja vaatteita, muovifroteita, makuupusseja ym., ja nyt niitä saa sitten jo laitella lipastoon valmiiksi odottelemaan Korneliusta. Pikkuhiljaa alkaa vahvistumaan se fakta että meille tosiaan tulee toinen lapsi. Että kesällä meillä on lapsia, monikossa. Ihanaa.

Ajattelin ostaa MAM anti-colic -tuttipulloja. Ne vaikuttaa aika fiksulta ratkaisulta, joskin senhän näkee vasta sitten että tykkääkö vauva siitä tuttiosasta vai ei. Pinnasänky vielä uupuu. Haussa on pienempi, max. 120x60 pinnis, josta saa laidan kokonaan irti ja pohjaa säädeltyä kolmelle tai useammalle korkeudelle. Ja käytettynä on tarkoitus hommata.

Meillä varmaan ainakin ekat 6 kk vauva nukkuu meidän vieressä juurikin tuossa pinniksessä, ikään kuin jatkumona meidän sänkyä - haluun vauvalle oman tilan, josta sitten kuitenkin helppo nykäistä rinnalle yöllä tai paijata takaisin uneen. Meidän sänkyyn en vauvaa halua koska vaaditaan miehen kanssa oma tilamme ja esikoisesta muistan ettei mun nukkumisesta tullu yhtään mitään ekoina viikkoina kun jaettiin sama sänky kun pelkäsin että joko mä tai mies kääntyy unissaan vauvan päälle. Irrationaalista ehkä, mutta mulle ihan validi pelko. Esikoinen päätyi nukkumaan omaan pinnikseen, seinän toiselle puolelle ollessaan kolmeviikkoinen. Nyt ideana antaa esikoiselle aikaa ja tilaa tottua tulokkaaseen ilman että joutuu heti jakamaan huoneensa ja taipumaan vauvan ehdoille alusta lähtien. Ehkä tässä jotain sellaista pehmeämpää laskua haetaan meille kaikille, eritoten esikoiselle joka kuitenkin viimeiset kuusi ja puoli vuotta on ollut ainoa lapsi.

Mullakin puutuu kädet - siis ihan jos pidän niitä tyyliin vatsan päällä niin hetkessä alkaa puutumaan. Verenkierto ei siis ihan parhain mahdollinen tällä hetkellä. Joskus siihen herää yölläkin, että ovat puutuneet. Viime yönä tosin valvoin kolme tuntia selkäkivun kanssa. |O

Jaa, kai sitä pitäis apteekkiin suunnata niin saisi kuurit aloitettua. Mukavaa torstaita vaan kaikille!

Lettu ja Kornelius 27+1
 
Onko teillä muilla liitoskipuja? Mulla on niin järkyttävät kivut alkaneet tässä tän viikon aikana että välillä ei pysty kunnolla kävelemään. Haaroihin ja häpyluuhun sattuu kauheesti kävellessä ja kylkeä kääntäessä sängyssä : / Vaikea pukea housuja ja sukkia jalkaan, ei pysty yhtään nostelemaan jalkoja ilman kipua. Panadolia oon ottanut mutta eihän se juurikaan auta.

Mä haluisin jo niin päästä sisustamaan tota vauvan huonetta mut siellä on viel yks vanha sohva ja sohvapöytä mitkä pitäis heittää pois ja sit tv-taso jota ei vielä olla saatu myytyä. Niin ja onhan siel vielä tietokonepöytä ja tietokone :D mutta ne siirtyy meidän makkariin. Nyt viikonloppuna jos sais aikaiseksi heittää noita kamoja pois ja pääsis ostamaan vauvalle vaatekaapin ja hoitopöydän :) Noita vaatteita alkaa olemaan jo niin paljon ettei mahu enää meidän kaappeihin! Pinnasänky meillä jo on, mun pikkuveljen vanha. Ikeasta pitäisi käydä ostamassa yks nelilokeroinen hylly ja sit etsinnässä olisi turkoosi matto ja valkoinen nojatuoli. Niin ja sit uupuu tietysti vaunut ja kaukalo + matkarattaat :D Miehen äiti ostaa meille uutena vaunut ja mun isovanhemmat kaukalon ja matkarattaat. Tiedän kyllä jo mitkä hommataan, täytyis vaan käydä hakemassa ne kaupasta.

julianna40 Itselläni on enimmäkseen toi si-nivel selässä joka vaivaa ja nyt mulle vihdoin ja viimein soitettiin sieltä fysioterapiasta ja sain ajan kahden viikon päähän. Panadol ei tosiaankaan auta, mulla auttaa ainoastaan lepo. Toi mun työterveyslääkäri ei osaa mitään sanoa eikä tutkia tota selkää kunnolla, sen takia odotan innolla pääsyä fyssarille.

elpukka & papu 26+0
 
Tänään poksuu rv 25 =) Ja olo on ihan hyvä, mutta meinaa töissä olla jo alaselkä ja lonkka koetuksella. Mutta ilon tuo huulille vauvamme voimakkaat potkut.

Onko kukaan saanut vielä uutta äitiyspakkausta? =)

Sanna-M ja Papu rv 25
 

Yhteistyössä