**Kesäkuun kullanmurut 2014** Maaliskuussa

-- Streptokokki myös vahvana näytteessä edelleen (tosin, minnekäs se sieltä katoaisi?).
Tänään luin uusimmasta Meidän Perhe -lehdestä tarinan äidistä, jolla hoitovirheen takia kuoli 2 vrk ikäinen vauva B streptokokki-infektioon. Sairaalassa ehti olla pari vuorokautta käynnisteltävänä ennen hätäsektiota, vaikka vedet oli menny jo 2 vrk sitten! Sai antibiootit liian myöhään ja lapsi kuoli teholle.

Olkaapa mammat tarkkoja, että vaaditte neuvolassa ennen synnytystä tuon B-streptokokkitestin. Viimeksi kun itse olin neuvolassa töissä, 2 v sitten, yksi kätilö vastusti kun otin äitien toiveesta streptokokkinäytteitä, sanoi mun tuhlaavan kunnan rahoja. Otin niitä silti. Nyt useissa kunnissa sitä seulotaan viimeisellä kolmanneksella, mutta ei kaikkialla. En tiedä mikä on THL:n kanta tällä hetkellä. Sitten olkaa myös tarkkoina, että jos vedet menee ja synnytys hidastuu, että saattee antibioottia tai jos on tiedossa tuo B streptokokki, että saattee synnytyksessä antibiootin. Synnärilläkin työskentelee vain ihmisiä ja joillekin voi käydä niin, että synnytyksen tuoksinnassa joku asia unohtuu kohtalokkain seurauksin.

Musta tuntuu, että mä oon karsee pahanilmanlintu : D Mut varmaan tää lapsettomuustausta aiheuttaa sen, että pelkään kaikkea mahdollista tässä raskaudessa... Just siksi mä haluaisin puhua siellä neuvolassa näistä kaikista peloista, mutku ei sillä oo aikaa kuunnella... Sit mä pelottelen täällä muita, jotka onnellisesti keskittyy raskauteen ilman turhia huolia :ashamed:

Noo, ehkä tää tästä asettuu... Synnytyspelko on ainakin jo lieventynyt huomattavasti. Mulla on kans noita liitoskipuja ajoittain. Ne tuntuu just sellasina ilkeinä vihlaisuina häpyluussä keskellä.

- RBB 25+1
 
Kiitos RBB tiedosta - en olisi moista tajunnut vaatia ilman tämmöistä tietoa. Hienoa mikäli se otettais se näyte aina kuten AB tuossa sanoi..epäilen kuitenkin kerta nlakäytännöt eroaa niin vahvasti. Mullahan viim. Nlalääkäri tulee olemaan synnärillä ed. sektion vuoksi, tarvii ottaa asia puheeksi.

Sabsu
 
Liitoskivut on olleet joka päiväinen riesa tuolta vuoden vaihteesta lähtien ja niiden + suppareiden takia oon ollu melkein koko alku vuoden saikulla : / Välillä on parempia päiviä ja välillä kävely on todella tuskaista. Istuminen on pahinta ja kun teen toimisto duunia niin ei sitä ole pystynyt duunissa olemaan vaik olisin halunut. Nyt oon tahdon voimalla ollu kolme päivää töissä et saan ennen mammalomaa kaikki asiat hoidettua. Loppu viikon taas saikulla en näiden vaivojen takia vaan flunssan |O

S 27+0
 
Kesällä 2012 ei kukaan puhunut streptokokista mitään, ei keskustelupalstoilla, neuvolassa, ei missään. Olin nyt aluksi ihan huuli pyöreänä että mikä juttu tää on kun törmäsin jossain näistä keskusteluista asiaan... Vai onko se vaan mennyt mulla esikoisen kanssa ohi kun oon keskittynyt muihin juttuihin? Ei ole kyllä neuvolassa mainittu tuota ollenkaan tässäkään raskaudessa, pitää yrittää seuraavalla kerralla kysyä.

Tyhmä kysymys (ja google varmaan osaisi vastata...) mutta mistä sen saa ja mitä se synnytyksen yhteydessä tekee? Jos se on mulla kerran todettu, onko se mulla aina? Nyt ei siis mitään tietoa koko hommasta :)

Blondinalle 27+1
 
En ole minäkään kuullut koko B-streptokokista tai testistä mitään ennen tätä ketjua. Edelliset synnytykset -04 & -08. Täytyy pistää itselle ylös ja kysellä ens viikolla kun on taas lääkärineuvola mites meidän kunnassa toimitaan :O

S 27+0
 
Tyhmä kysymys (ja google varmaan osaisi vastata...) mutta mistä sen saa ja mitä se synnytyksen yhteydessä tekee? Jos se on mulla kerran todettu, onko se mulla aina? Nyt ei siis mitään tietoa koko hommasta :)
Ei mitään hajua, kai se voi olla ihan oireeton ja kuulua normaaliflooraan (?) tai jostain syystä just raskauden aikana tupsahtaa emättimeen asumaan ja lisääntyä siellä sitten, kun tavallaan immuunipuolustus raskausaikana heikkenee. Voihan meillä olla A- ja C-streptokokkiakin oireettomana nielussa jne. Joskus se on syynä liian aikaseen kohdunkaulan kypsymiseen. Sillon sitä voi yrittää häätää penisilliinillä, mutta tulee kuulemma sitten muutaman viikon päästä uudelleen. Eli sitä ei voi hoitaa lopullisesti pois, eikä siitä kai ole haittaa äidille yleensä, vauvalle vain, jos hän saa sen synnytyksessä. Tosin äidilläkin voi nousta kuume, jos vedenmenosta on aikaa ja bakteerit nousee emättimestä kohtuun, voi se aiheuttajabakteeri kai olla joku muukin, kuin B-streptokokki, emätinhän on aika bakteeripitoinen paikka, vaikka suurin osa onkin hyödyllistä, normaalia bakteerikantaa.

Isonalle: just 2011-2012 olin neuvolassa töissä ja sillon jotkut äidit osas vaatia testiä, suurin osa ei tiennyt mitään eikä osa kätilöistä/terkkareista uskonut koko asiaan, osa sitten odotti koko ajan, että tulee määräys alkaa seuloa.
 
Streptokista sen verran, että itse muistan kuulleeni siitä kuopusta odottaessani 2011-2012, esikoisen aikaan 2004-2005 ei halaittua sanaa mainittu. Se ehkä testattiin viimeksi, en enää tarkkaan muista. Mutta ei lääkärineuvolan yhteydessä, kun niitä ei täällä normaalisti raskautensa kanssa eteneville uudestaan odottajille tarjota ellei erityistä syytä ole. En siis usko lekuria näkeväni ennenkuin synnärillä seuraavan kerran näissä merkeissä.

Minä ajattelin yrittää pitää karkki- ja pullapaastoa vähän aikaa, mutta aika heikoin tuloksin ainakin näin alussa. Nooh, vielä on aikaa ottaa itseään niskasta kiinni ja yrittää rajoittaa tuota herkuttelua. Asia helpottuu heti, kun työn takia ei löydä itseään kahvipöydästä palaverin aikana. Ja sehän tapahtuu ehkä jäätyäni äitiysvapaalle.

Huomenna pitäisi alkaa siivoamaan pihaa, jos ei lunta enää tule. Syksyllä myrskyn kaatama iso puu on palasina kahdessa kasassa ja nyt se alkaa ottamaan silmään pahasti, kun kevään tullen pihaa alkaa katsomaan kesän istutukset mielessä. Huomenna myös rempassa on yksi etappi edessä, kun yläkertaan saadaan puhallusvillat ja sen jälkeen päästään tekemään lattiota. Kyllä se juhannukseksi valmistuu... ehkä. Silloin vanhemmat tytöt muuttavat uusiin huoneisiinsa, kuopus saa isomman sängyn ja pinnis vapautuu vauvalle. Meillä vauvat ovat aina nukkuneet pitkälti samassa sängyssä. Ja kuopus oli samassa sängyssä jo sairaalassa lähes koko ajan. Sitten, kun yösyötöt ovat jääneet pois, niin on siirretty nukkumaan omaan sänkyynsä.

Annales 24+0 POKS! (eikun... ääh... poks kuitenkin oli se viikko mikä oli)
 
Huomenta. Tänään pitäis hakea verensokerimittari neuvolasta kun sokerirasituskokeessa tulos oli 0.1 yli rajan. Laittovat sit senkin seurantaan verenpaineiden lisäksi. :/ Joo ja viime yönä edes saanu kunnolla nukuttua ku lonkkia,häntäluuta ja sääriä särki niin hirveesti. Saas nähä antaako ne saikkua vai laittaako töihin,vaikka on seisomatyö..mites muilla? Ootteko joutunu särkyjen takia olemaan pois töistä?

Oho olipas omanapaista,mut näillä mennään. :D
tsemppiä kaikille masulaisille. :)
 
Tosta streptosta sen verran että mulle rakenneultrassa vakuutettiin että ehdin ajoissa tippaan, että ei ole huolta. No mä itse näen tän eri tavalla, jollei kyse ole käynnistyksestä. Mulle myös vaan sanotaan että kyllä mä sitten tiedän milloin mulla on synnytys käynnissä, että sen puolesta kyllä ehdin tippaan. Entäs jos en tiedä? Entäs jos mun luonnolliset supistukset ei ole maata järisyttäviä? Entäs jos mun vedet ei menekkään? Mistä sen sitten tietää? Että jos vasta päädynkin sairaalaan kun olen kahdeksan senttiä auki ja jo melkein ponnistamassa ja antibioottia ei ehditäkään tiputtamaan? Siihen kätilö vaan sanoi että noh, sitten annetaan lapselle syntymän jälkeen antibioottia. Niin. Mutta kun streptoon kuolee vastasyntyneitä antibiooteista huolimatta. Kätilö vaan siihen että ei me sellaisia ajatella, kaikki menee hyvin. Just. Että mä olen vain hysteerinen odottaja. Jolla sattuu olemaan emätintulehduksia, streptokokki B ja MRSA. :kieh:

Toihan löytyi multa silloin joulukuussa emättimen bakteeriviljelyssä samalla hiivan ja emätintulehduksen kanssa ja merkattiin ylös kaikkiin papereihin. Nyt hain vauvavakuutusta, siis sitä mikä on voimassa ensin lapsen syntymään saakka ja siitä sitten eteenpäin, ja pelkään että ne ei sitä myönnä koska neuvolakortissa se strepto ja MRSA-merkintä. Jää nähtäväksi. Mutta siis toi strepto aiheuttaa vauvalle tulehduksia esim. silmiin ja pahimmat tapaukset on just aivokalvontulehdus mihin ymmärtääkseni niitä vastasyntyneitäkin sitten menehtyy. Sokeaksikin se voi tehdä. Että ei ole leikin asia. Mut hei, ei me sellaisia ajatella kun kaikki menee hyvin! :kieh:

Niin ja siis alatiesynnyksessä se strepto tarttuu vauvaan jos ei niitä antibiootteja ole ehtinyt valua useampaa tuntia (ja siltikin se voi tarttua), sektiossa ei tuota vaaraa ole. Streptoakin voi toki olla vain emättimessä (ja myöhemmin kohdussa jos pahaksi menee) tai sitten ihan virtsassa, eli muuallekin levinneenä. Jos virtsassa niin sitten pyritään hoitamaan jo ennen synnytystä antibiooteilla, jos "vain" emättimessä niin ei tehdä mitään. Eikä tarvii ajatella mitään huonoja juttuja kun kaikki menee hyvin! :kieh:

Tulipas taas äkäinen olo.

Lettu ja Kornelius 27+2
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Kyselen nyt vähän teiltä, vaikka tiedän, että masussakin vauvat ovat yksilöitä. Alan nimittäin olla aika huolissani vauvan liikkumattomuudesta. Vauva liikkuu hyvin hyvin harvakseltaan. Joka päivä kyllä tulee liikkeitä, mutta todella laiskasti. Aiemmista odostuksista on jo aikaa, mutta olen kyllä satavarma, että tässä kohtaa liikkeitä on ollut jo paljon ja pitkin päivää ja selkeitä liikkeitä. Nyt liikkeitä tulee muutama aamulla, ehkä työpäivän aikana pari vaisua töytäisyä ja illan liikkeet ovat hiipuneet lähes olemattomiin. Liikkeitä tuli muutamia viikkoja sitten selkeämmin iltaisin, tyyliin 19-22 ihan useita sarjoja.

Eilen illalla sitten piti ihan alkaa laskemaa, vaikka taitaa olla liian aikaista. Juuri ja juuri tuon 10 liikettä sain tunnin sisään, kun ensin olin juonut tölkillisen limpparia ja makoillut milloin toisella ja milloin toisella kyljellä. Itkua vääntäen sitten menin nukkumaan ja miehenkin jo sain huolestumaan.

Ne alun verenvuodot varmaan on saaneet mut varpailleen ja mulla on sellainen pelottava tunne, että ei meille mitään vauvaa ole tulossa. Että tämä ei pääty hyvin. Tosi kurja fiilis.

Muoks: Niin se kysymys jäi, miltä teidän masussa tuntuu päivän mittaan, kuinka niitä liikkeitä tulee näillä vaiheilla? Milloin te huolestuisitte?

AnnaOnni 23+6
 
Viimeksi muokattu:
Moi taas, täällä taas valtavasti jutusteltu... :)
Kiitokset Letulle uudesta pinkasta,niin se kuukausi vaan taas vaihtui... Miehelle just eilen sanoin, että kohtapuoliin puoli vuotta jo oltu raskaana :heart: Uskomatonta, tämä ajanjuoksu.
Ja aika tarkalleen 3kk laskettuun aikaan :heart:

Täällä ollaan flunssan kourissa, antibiootit päällä, ehkä nyt alkaa helpottamaan. Tosi kova tauti kyllä, liekö sitten ihan influenssaa... Ei ole kyllä jaksanut tehdä mitään ja kamala yskä vienyt kaikki voimat.

Mulle tuli kamalan huono fiilis tosta meidän perheen b-streptokokki- jutusta. Mulla löytyi se esikoisen aikaan (vm.05) ja sain synnytyksessä antibiootit. Toki synnytys meni sitten hätäsektioon... Mutta jäi kyllä kammottamaan ton lukeman perusteella..

Liitoskivut... mulla on tosi kipeenä vasen nivus, muutoin ei kummempia, mutta ton nivusen kanssa olen ihan ihmeissäni. Liikkuessa on ok, mutta kun pysähtyy ja lähtee siitä liikkeelle niin on tuskaa.. Selkä toki ajoittain vihlottelee, mutta kun kotona nyt ollut tän flunssan takia, niin vähemmällä on selkäsärytkin ollut.
Kädet puutuu mullakin öisin...

Meillä on kyllä ihan mukava neuvolantäti, joka kyllä tuntuu asiansa osaavan. Synnytyspelkopolille saan myös seuraavassa neuvolassa, joka on tiistaina. Pitäis varata uusi aika sokerirasitukseen, kun en voinut tän flunssan takia viimeksi mennä..

Nyt menoksi, mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille!

Amy & masuasukki 26+0 POKS POKS :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Kyselen nyt vähän teiltä, vaikka tiedän, että masussakin vauvat ovat yksilöitä. Alan nimittäin olla aika huolissani vauvan liikkumattomuudesta. Vauva liikkuu hyvin hyvin harvakseltaan. Joka päivä kyllä tulee liikkeitä, mutta todella laiskasti. Aiemmista odostuksista on jo aikaa, mutta olen kyllä satavarma, että tässä kohtaa liikkeitä on ollut jo paljon ja pitkin päivää ja selkeitä liikkeitä. Nyt liikkeitä tulee muutama aamulla, ehkä työpäivän aikana pari vaisua töytäisyä ja illan liikkeet ovat hiipuneet lähes olemattomiin. Liikkeitä tuli muutamia viikkoja sitten selkeämmin iltaisin, tyyliin 19-22 ihan useita sarjoja.

Eilen illalla sitten piti ihan alkaa laskemaa, vaikka taitaa olla liian aikaista. Juuri ja juuri tuon 10 liikettä sain tunnin sisään, kun ensin olin juonut tölkillisen limpparia ja makoillut milloin toisella ja milloin toisella kyljellä. Itkua vääntäen sitten menin nukkumaan ja miehenkin jo sain huolestumaan.

Ne alun verenvuodot varmaan on saaneet mut varpailleen ja mulla on sellainen pelottava tunne, että ei meille mitään vauvaa ole tulossa. Että tämä ei pääty hyvin. Tosi kurja fiilis.

Muoks: Niin se kysymys jäi, miltä teidän masussa tuntuu päivän mittaan, kuinka niitä liikkeitä tulee näillä vaiheilla? Milloin te huolestuisitte?

AnnaOnni 23+6
Pitäskö sun neuvolaan ens viikolla olla yhteydessä (tai tänään?), että sais lähetteen ylimääräiseen ultraan? Voihan se olla temperamenttikysymys, mä oon hirveesti lukenut saikun aikana näitä vauvan ja kaksplussan foorumeita ja oon siinä käsityksessä, että ne vauvat liikkuu mahassa tosi yksilöllisesti, joillakin on rauhalliset tapaukset masussa, jotka lähinnä hipsuttelee ja venyttelee rauhallisesti ja toiset potkivat vimmatusti koko ajan. Toisaalta kun sua asia huolettaa, niin vaatisin kyllä tarkistusta, että katsovat napanuoraa, istukkaa ja kohtuvaltimoita ym. että toimivatko normaalisti ja kasvaako vauva hyvin. Oon kuullut, että vauva lopettaa eka liikkumisen, jos ei saa kunnolla happea ja ravintoa säästääkseen energiaa. Toisaalta se on yleensä varmaan aika nopea ja selkeä ero, tyyliin toissapäivänä potkutteli menemään ja nyt ei liiku yhtään. Todennäköisesti sulla on kaikki siellä hyvin, mutta onhan se paras olla aivan varma.

Lettuperkele: mä oon miettiny ihan samaa, että jos mulla aukeaa paikat kivuttomasti, niin mistä tiedän millon pitää lähteä sairaalaan? Mä olin "doulana" kummitytön synnytyksessä muutama vuosi sitten ja me käytiin ostamassa autoliikkeestä vara-osia ja shoppailtaiin koko päivä, kun kummiyttö teki tuloaan. Mamma ei ollu moksiskaan, vaikka supisteli "vähän" koko päivän, välillä vaan istuskeli tavallista enemmän shoppailun tuoksinnassa ja puuskutteli menemään. Illalla sitten huolestuttiin vauvan liikkumaatomuudesta ja soitettiin synnärille. Hieman tylyn oloinen kätilö anto rivien välistä ymmärtää, ettei voi olla vielä synnytys käynnissä kun ei ole kipuja, mutta me painotettiin tuota vauvan tavallisuudesta poikkeavaa liikkumattomuutta ja hän "antoi luvan" tulla näytille. Noh, kohdunsuu oli 6 cm auki ja aukes loppuun ammeessa 15 minuutissa ja ponnistus kesti 2 min, ensisynnyttäjällä. Ehdittiin olla synnärillä 50 minuuttia ennen lapsen syntymää, joista 30 min täytin valtavaa ammetta, oli helppo doulan pesti. Onni onnettomuudessa, ettei vauva syntynyt HM:n pukukoppiin tai Wetterille.... Ei siinä olis kyllä ehtinyt antibioottia antaa. Mua pelottaa istukan ennenaikainen vanheneminen ja irtoaminen, joillakinhan kesken avautumisen sykkeet laskee ja vauva pitää saada ulos parissa minuutissa. Mitä jos mä oon sillon vielä kotona suihkussa tai pallon päällä odottelemassa! Huh, kyllähän sitä saa elämässä pelätä vaikka mitä, onko tämä nyt sellasta länsimaisen naisen sopeutumattomuutta asioihin, joihin ei voi itse vaikuttaa. Liikaa lääkärisarjoja tv:sta ja Vauva-lehden traagisia tarinoita erittäin harvinaista tapauksista, jotka on hämärtäneet mut aivot luulemaan, että lähes kaikissa synnytyksissä vauva on vaarassa ja kohtukuolema enemmän sääntö ku poikkeus??? Onneksi niitä hyviä ja onnellisia ja tavallisia tarinoita on paljon ja lähipiirissä. Ehkä se on sitä, että niistä ei kirjoitella nettiin vaan sinne puretaan sitten tuntoja huonosti menneistä ja läheltäpiti -tilanteista.
 
Nopsaan kirjoitan pankkijonossa tosta Streptokokista. Toivottavasti ei ole vettä myllyyn, mut oma kokemus oli sellainen et kun kuopusta odottelin ja kotona alkoi supistukset viiden aikaan aamulla. Kauaa en ehtinyt ole kotona kun lähdettiin jo sairaalaan, supisteli 3min välein. Sairaalassa olin jo 9cm auki ja samantien saliin. Vauva syntyi 7:36. Aluksi näytti hyvälle, mut illalla mulle nousi kova kuume, verenmyrkytys, jonka aiheutti toi strepto. Vauvalla nousi onneksi vain vähän crp, mut sai kuitenkin antibiootteja. Makasin sairaalassa viikon tipassa. Selvittiin onneksi. En olisi ehtinyt saamaan mitään antibioottia ennen synnytystä, eikä streptoa tutkittu raskausaikana. Nyt oon puhunut asiasta ja näyte otetaan onneksi rutiinisti ja aion kailottaa siitä synnärillä sitten. Sormet ristiin ettei historia toista itseään.

Huomenna rv poksuu 24 :)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

AnnaOnni
noista liikkeistä oli kirjoitellut..
Itsellä oli samanlaisia huolia tässä ihan tälläkin viikolla. Itselläkin oli yhdessä vaiheessa todella paljon liikkeitä - varsinkin iltaisin ja niistä olin oikein iloissani. Sitten kuitenkin yhtäkkiä parina päivänä ei juuri minkäänlaista liikehdintää tuntunut, ei edes iltaisin vaikka olisi miten juonut kylmää vettä tai syönyt makeaa tai töniskellyt vatsaa.. Pari vaimeaa potkua ehkä aina päivän aikana tuntui. Että ei olisi edes kymmentä liikettä saanut päivän aikana tulemaan.. Ja kyllähän tuo pisti huolestuttamaan aika tavalla. Kotidoppler mulla on käytössä ja sillä sain kyllä sykkeet kuulumaan, mutta silti jotenkin epäilytti. Olen nyt viikolla 24+4.

Nyt kuitenkin taas eilen ja tänään on ollut masussa sen päiväistä menoa, että ihan välillä jo mietin, että rauhoittuuko ollenkaan. =) En sitten tiedä, jotkut on täällä kirjoitellut, että näinä viikkoina vauvalla on kasvupyrähdyksiä jolloin liikehdintää on vähemmän ja että hakee päivärytmiään tms? Itse en näistä mene sanomaan, kun ensimmäinen raskaus niin ei ole minkäänlaista kokemusta pohjalla.. Yritän nyt olla rauhallisemmalla mielellä, jos tulee vielä näitä "liikkeettömiä" päiviä, vaikka ainahan se silti huolestuttaa ja mietityttää!

Jos oikein huolestuttaa ja stressaa niin kyllä varmaan neuvolan kautta pääsee ylimääräiseen ultraan? Onhan se itselle paljon kivampi olla jos saa varmennusta asioihin.



-Cherba
 
Ei olisi taas pitänyt mennä lukemaan, mutta eilen Hesarin nettiversiossa oli juttua äidistä, jolla oli kaksi lasta kuollut kohtuun ennen syntymää. Minä en niinkään pelkää synnytystä vaan kaikkea tämmöistä yllättävää ja todella ikävää. Tässäkin oli ollut syynä lopulta se, että istukka oli irronnut ja vauva oli kuollut hapenpuutteeseen. Ihan hirveä juttu! Ja vielä kahdessa raskaudessa peräkkäin oli tämä äiti joutunut kokemaan tämän, kuukautta ennen laskettua aikaa! Itse en varmaan edes selviytyisi tuosta…

No, iloisempiin asioihin. Tänään oli terveydenhoitajan ja neuvolalääkärin käynti. Sokerirasituksen tulokset olivat normaalit, jee :) Pissa puhdas, hb oli laskenut edellisestä 130 --> 119, mutta ei tarvitse vielä tehdä mitään. Painoa tullut minusta liikaa, mutta th ei ollut huolissaan. Sf-mitta otettiin ensimmäistä kertaa ja se oli 27. Normaali lapsiveden määrä, vauva oli rt:ssä, sykkeet 150. Kaikki oli siis kunnossa. Sf-mitta menee yläkäyrällä, mutta lääkäri sanoi, että hänen mielestään on keskikokoinen vauva. Valittelin vähän paineentunteesta alapäässä aamuisin ja kuulemma vauvan pää on nyt sen verran alhaalla, että painaa alavatsaa ja alapäätä. Mutta ei tarvitse huolestua jos ei mitään muutosta huonompaan tapahdu. Kunhan ei nyt vielä ala syntyä sieltä! Ja tietysti vauva ehtii vielä kääntyilemään miten päin tahansa. Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni ja pituutta 3 cm. Seuraava neuvolalääkäri on rv 35-36. Seuraava neuvola on jo alle kuukauden päästä, rv 31.

Kelan päätökset ovat tulleet ja olen toimittanut jo palkkikseen kaikki tarvittavat paperit ja lomakkeet. Nyt jos tulisi jotain yllättävää ja joutuisi jäämään töistä pois, pitäisi kuitenkin sielläkin olla kaiken jo kunnossa. N. 1,5 kuukautta vielä töitä jäljellä :) Olen kyllä tehnyt pari päivää viikossa töitä etänä kotona. Kaikki kun onnistuu näppärästi kannettavalla ja palavereja pystyy pitämään nykytekniikan avulla myös kotoa käsin.

AnnaOnni: vauvan liikkeistä minäkin olen ollut välillä huolissani. Täällä on sellainen rytmi, että yhtenä päivänä liikkeitä saattaa tuntua ihan koko päivän mittaan ja hyvinkin voimakkaita potkuja, näkyy ja tuntuu mahan päälle. Mutta sitten saattaa mennä 1-3 päivää, etten tunne juuri mitään liikkeitä koko päivän aikana. Muutaman hassun potkun silloin tällöin. Tästä lääkärille tänään mainitsin ja hän ei ollut huolissaan. Istukka on edessä ja se vaimentaa niitä pieniä liikkeitä niin tehokkaasti. Esim. kun tänään ultrattiin, niin vauva liikuskeli ja kääntyili koko ajan ja lääkäri kysyi, tunnenko nämä liikkeet enkä minä tuntenut. Eli mulle sanottiin, että ei tarvitse olla huolissaan, ellei selkeää muutosta tähän tule, eli jos nuo liikkumattomat päivät lisääntyy tms. Lääkäri pyysi olemaan yhteydessä neuvolaan, jos tuntuu, että huolestuttaa kovin.

Toinen perhevalmennuskerta oli tällä viikolla ja se oli ihan ok. Hampaiden hoidosta yms. kerrottiin sekä tuleville äideille oli pieni jumppatuokio, missä näytettiin hyviä lihaskunto- ja venytysliikkeitä. Seuraavaan perhevalmennukseen ensi kuussa tulee oikea vauva ja sitä sitten ihmetellään :wave: Ensi kuussa on myös synnärille tutustuminen.

Raskauden viimeinen kolmannes alkaa lähestyä, hui! :whistle:
?
Karoliina & Kepa 27+3
 
AnnaOnni mulla oli kans aiemmin sama juttu. Olin tuntenut päivittäin paljon liikkeitä, kun yhtäkkiä väheni huomattavasti. En mitenkään olisi 10 liikettä tunnissa saanut, hyvä kuin 10 päivässä! Ja tää vauvan liikkumattomuus osu aina niille päiville kun olin töissä ja mulla oli selkä ja kaikki paikat kipeinä. Monena päivänä peräkkäin yritin juoda/syödä makeaa ja rauhoittua sohvalle makaamaan, ei välttämättä tuntunut kuitenkaan mitään koko illan aikana! Yöllä sit heräsin vessassa käymään ja silloin vauvakin alkoi myllertämään. Mulla on istukka edessä että sekin vaimentaa liikkeitä. Nyt kun olen taas saikulla ja ihan rauhassa kotona, tuntuu että vauva liikkuu koko ajan. Jopa yöllä saatan herätä siihen kun se siellä potkii. En tiedä oliko tuo vaan joku hiljaisempi ajanjakso vai voiko vauvan liikkumattomuus liittyä siihen että töissä oleminen otti tosi koville.

Mutta suosittelen myös olemaan neuvolaan yhteydessä niin saat mielenrauhan :)

elpukka & papu 26+1
 
Täällä myös mietitty liikkeitä... Parhaiten ne tuntuu aamuyöstä, jos en saa nukuttua ja vaan istuskelen paikoillani. Aika harvoin töissä ja vielä harvemmin jos olen liikkeellä jossain, bussissa tms. Mutta selvästi vähemmän kuin esikoisesta aikanaan.

Olen ajatellut, että vähäisemmät tuntemukset johtuu siitä, että nyt on istukka edessä (viimeksi takana) ja nyt lapsi on mun mielestä edelleen poikittain vatsassa. Edellinen meni heti alussa raivotarjontaan ja oli jotenkin tosi selkeä tuntea potkut ja kädet. Tää nykyinen myös selvästi pyörii enemmän paikoillaan, ts joskus tuntuu potkuja vatsan läpi, mutta usein ikäänkuin takapuolessa. Ei mikään kovin mukava tunne ja en yhtään odota sitä kun potkujen voima vaan kasvaa...

Isonalle ja Pikkunalle 27+2
 
Luin kans sen Meidän Perhe -lehden jutun aamulla ja olihan mulla täällä silmät punaisena kun en voinut olla vollottamatta :'( Itselläni on kuitenkin takana kaksi synnytystä keskiraskaudessa toinen keskeytyksen vuoksi ja toinen keskenmenon, molemmat olivat sairaita ja on haudattu Honkanummen hautausmaan lapsilehtoon. Lisäksi esikoisen odotuksessa ihan vahingossa, muiden vaivojen yhteydessä, huomattiin ettei istukka toimi ja synntys käynnistettiin samantien rv35. Sv mitta kokoaja yläkäyrilla vaikka vauva useita viikkoja kasvussa jäljessä :( Meillä on myös lähipiirissä yksi kohtukuolema joka on kans mielessä ollut viime aikoina. Ikinä ei tiedä mitä tapahtuu ja siksi onkin välillä ollut niin niin vaikeaa nauttia raskaudesta :'(

Olen kovasti yrittänyt miettiä että kaikella on tarjoituksensa ja kaikeen ei voi varautua. Vauvantarvikkeita olen nyt uskaltanut ostella ja ne rattaat jotka tänään saan ( :xmas: :LOL: ) mutta esimerkiksi vauvansänkyä en uskalla laittaa valmiiksi ennen kuin vauva on syntynyt sen saa mun mies tai vanhemmat tehdä sen kun olen laitoksella näin ollaan toimittu edelliselläkin kerroilla.

Liikkeissä on kans todella paljon eroa riippuen päivästä ja omasta touhuista. Eilen kun yskin lähes koko päivän oli masussakin kirveä meno tänään on ollut todella paljon rauhallisempaa. Usein olen huomannut liikkeet aamupäivisin sekä ilta ja yöaikaan. Mulla on seuraavaan tsekkaus ultra sairaalassa reilun viikon päästä jossa tsekataan kasvu, napanuora ja istukka. Sitä ennen vielä neuvolalääkäri joka ultraa.

S 27+1
 
Huh miten julmia juttuja raskauksissa voikaan olla, aika sanaton Sockervadd sinun kokemuksista.. :O Mä en tuota kohtukuolema-tarinaa halunnut lukea edes.

Mä olen sitä mieltä että tuon kohdun tilanne napanuorien, lapsivesien määrän ja istukoiden suhteen pitäisi olla enemmän seurattava asia. 4D ultrassa Femedassa ensimmäisessä raskaudessa kaikki tämä tarkastettiin. Olen aatellut et tarttisko mennä nyttenkin mutta jotenkin en ole raaskinut. Mua on nuo liikkeet myös häirinneet mutta tän viikon liikkeitä sitten taas on tullut kivasti, tosin nyt taas hiljaisempaa. :/ Meillä nlassa onneksi ultra, parin vkon päästä pääsee seuraamaan kasvua edelliseen.

Mukavaa viikonloppua kaikille, mullei taas ole ajanvietto-ongelmia (=töissä viikonloppuna).

Sabsu 23+6
 
Tulipas jotenkin vähän kauhistunut olo näistä teidän keskusteluista ja tuosta streptokokista. Mä en ees aatellut, että sellainen voisi olla.. ja olla noin vakava vielä... Mutta hyvä kun juttelitte tästä, niin osaa kysyä asiasta vähän neuvolasta. Toivotaan nyt vaan, että kaikilla menee loppuun raskaudet hyvin! Pitkällä onneksi ollaan jo.

AnnaOnni varaa ihmeessä lääkäri itellesi, jos liikkeet mietityttää. Potkiiko sulla enemmän, jos syöt vaikka karkkia? Ite huomaan, että kaikki makea saa vauvan vilkastumaan ihan yhtäkkiä.

Mulla todettiin viime viikolla raskausdiabetes! Olin tosi järkyttynyt asiasta ja itkuksihan tuo meni, koska oon täysin normaalipainoinen ollut, harrastan paljon liikuntaa ja syön terveellisesti noin pääsääntöisesti. Jotenkin vaikea ymmärtää miten tollainen voi olla, vaikka tiiän, että ei se liity mitenkään välttämättä painoon tai ruokavalioon. Mulla on tosi vahva sukurasite, kun kaksi sukupolvea taakse päin on diabeetikkoja vanhemmissa ja isovanhemmissa. Että tuosta sukurasitteesta tuo ilmeisesti johtuu. Mutta harmittaa, että joudun dietille loppuraskaudesta. Varsinkin, kun sille ei muuten sinänsä oo mitään tarvetta, kun painokin noussut vasta 6-7 kg (riippuen punnitusajankohdasta) enkä oo ylipainoinen. Oon miettinyt omaa syömistäni ja onneksi aika pienillä muutoksilla tästä selviää.. eli esim. just herkut pois ja sokeripitoiset jugurtit. Sitten hedelmiä pitää kohtuudella syödä ja pasta ja peruna korvata salaatilla ruuan kanssa.

Onko teillä kellään kokemusta tästä raskausdiabeteksestä? Mitä voi syödä ja onko tosi tarkka tuo ruokavalio? Voiko pitää yhtään herkuttelupäivää tai syödä vaikka pikkuisen suklaata tai karkkia viikonloppuna? Mä oon netistä tutkinut hullunlailla asiaa ja tiiän noin perusperiaatteet ton ruokavalion suhteen, mutta mietin kovasti, vaan että missä se raja menee eli onko oltava ihan supertarkka synnytykseen asti.

Mulla oli tosi huonot nuo arvot.. eli paastoarvo oli normaali ja se kakkosarvo oli just 10, joka on se riskiraja ja sitten se kolmas arvo oli 10, kun normaali on 8,6. Terkka sanoi, että selkeästi on raskausdiabetes eikä vaan vähän kohonnut verensokeri. Pelottaakin itse asiassa vähän asia.. että kuinka huonosti mun keho oikein pilkkoo sokeria. Mutta eikai tähän voi kuolla.. tai vauva voi kuolla.. no, raskausmyrkytyksen riskihän nousi tässä samalla ihan maksimaalisesti. Hui. Pelottaa.

Kertokaa te muut, jos teillä kokemusta asiasta! Ja hyviä vinkkejä ruokailuun. Ens viikolla mulla on se neuvonta, jossa opastetaan verensokerin omaseuranta ja ruokavalio neuvotaan. Pelottaa, että neuvolassa tulee jotain syyllistämistä asian vuoksi.. että ne sanoo, että olis pitänyt jo aiemmin syödä terveellisemmin tms. Ja sit kun pidän nyt ruokapäiväkirjaa, niin pelottaa, että se syyllistää mua siitä, että söin tänään 100 g irtokarkkia eli pidin herkkupäivän. Muuten oon syönyt tänään tosi terveellisesti ja käynyt salilla ja uimassa ja kävellyt työmatkat.. että liikuntaakin tullut.

Hyvää viikonloppua kaikille!

-Nuppu- ja Vauva 27+4
 
Asiasta kukkaruukkuun. Ootteko te kaikki jo hankkineet vaunut? Jos ette, niin kuinka pitkälle ajattelitte venyttää? Tossa olis yks tarjous Lastentarvikkeessa alueen liikkeeseen remonttimyynnin johdosta ja mietin tarttuako vaiko ei..Jotenki ajattelin odotella rv30+ mutta tota jaa..?

Mulla on radi-arvot pysyneet kohdillaan ihan ruokavaliota tehostamalla, viimeisin aamupaasto oli 4.4. Olen herkutellut toistaiseksi kuten ennenkin mutta saas nyt nähdä kuinka kauan tommosta voi tehdä - nlatäti niin painotti että homma vaikeutuu mitä pidemmälle mennään kun kropan toiminnot asian suhteen hidastuu/heikentyy. Mä kärähdin siitä paastoarvosta jossa rajana se 5.3 - mulla se oli sen 5.3, muut alle rajojen.

Sabsu
 
Nuppu, meillä ei ainakaan ole neuvolassa syyllistetty lainkaan raskausdiabeteksesta eikä sitä pidetä siellä lihavien ja huonoelintapaisten juttuna, pikemminkin mun ekassa raskaudessa terkkari totesi että hassusti se iskee usein normaalipainoisiin ja liikuntaa harrastaviin...

Mulla on pysynyt tässä raskaudessa sokerit tosi hyvin aisoissa vaikka olenkin syönyt melkein mitä vain. Pitää vaan muistaa syödä riittävän usein, eli heti jos jää välipalat väliin, nousee mulla ennen ateriaa otettava arvo liian korkeaksi. Ruisleipä myös näyttää mulla toimivan, eli pitää sokereita pidempään aisoissa kuin esim. kauraleipä, aamupuuro tms. Ja oon kyllä yrittänyt lisätä kasvisten käyttöä ja karsia turhia hiilareita. Kun saat ne mittarit, kannattaa ottaa alku aika rennosti ja kokeillen. Jollain saattaa pasta nostaa arvoja, joku toinen taas syö sitä mutta ei voi katsoakaan perunaan päin jne. Eli älä hermostu tai pelästy jos sokerit on korkealla, kokeilemalla ne selviää! Iltapalaan kannattaa kanssa panostaa, jos aamulla paastoarvo näyttää pahalta. Musta tässä radissa on parasta se, että välillä tuntuu että pitää syödä koko ajan...

Mä sain ohjeeksi että vain yksi hedelmä päivässä, mutta mulla ei näytä hedelmät nostavan arvoja, joten olen kyllä syönyt niitä useammankin, jos siltä on tuntunut, koska ne vie mulla makeanhimoa pois ja kuvittelen, että ne olis kevyempiä välipaloja kun joku muu. Viinirypäleitä olen vältellyt, koska ne kuulema on kaikista pahimpia radissa, siis hedelmäpuolella.

Meille annettiin ohjeeksi, että juhlat on juhlia ja silloin ei mietitä dieettiasioita vaan herkutellaan. Jos herkuttelee kerran kuussa tai kerran viikossakin (silloin kohtuudella), ei haittaa ollenkaan. Ja jossain mun ohjepaperissa taitaa olla kuvakin siitä, kuinka päivittäiseen ruokavalioon kuuluu välipalalla kotipulla :) No, mun painonnousulla ei kannata jokapäiväisiä pullia paljon vedellä... Ja hei, sullahan on hyvin asiat kun pystyt vielä liikkumaan! :) Jatka sitä vaan, ei ainakaan tee pahaa nyt radissa.

Suomessa syntyy vuosittain kuulema nykyään todella vähän ns. sokerilapsia, näin mulle sanoi KOS:n diabeteskätilö. Ja ne harvatkin kuulema syntyy sellaisille, joilla ei ole radia todettu, koska heillä ruokavalio saattaa olla todella heikko odotusaikana. Mua itseäni ottaa päähän se, että monet pitää kaikkia yli nelikiloisia radi-äitien lapsina tai sokerilapsina. Okei, omani oli 4,2kg viimeksi ja mulla oli radi, mutta se pysyi hyvin ruokavaliolla aisoissa ja synnytyksen jälkeen kun sokereita tarkkailtiin, oli ne joka kerralla hyviä eikä heitellyt. Eli varaudu vaan Nuppu siihen, että synnärillä ottavat sitten aluksi pari kertaa päivässä verikokeen jalasta ja katsovat sokeriarvoja lapsesta. Ja meillä oli tarkkaa että piti aluksi antaa ruokaa 3h välein, vaikka sokerit olikin ok.

En tiedä suhtaudunko mä koko juttuun jotenkin liian rennosti, mutta ei tää onneksi maailmanloppu ole :) Mun "perusruokavalio-ohje" itselleni on se, että syön töissä ja kotona ohjeen mukaan ja jos olen kavereilla, ravintolassa tms, syön sitä mitä mieli tekee. Katsotaan kuinka pitkälle sillä pärjää tässä raskaudessa...
 
  • Tykkää
Reactions: Aapaliini
Minun mielestä toki on hyvä tiedostaa että synnytyksen yhteydessä voi tulla jokin infektio mutta siitä selviää antibioottikuurilla, kuolema infektion seurauksena on todellakin harvinaista! Ja turha asioiden lietsominen ei kannata, synnytyksen käynnistykset/sektiot on aina huonompi juttu kuin luonnollisesti alkanut synnytys. Toki sektioon voi olla perusteltu syy ja silloin se tehdään jos on parempi vauvalle/äidille mutta "varmuuden vuoksi" sektiota tai käynnistystä ei kannattaisi edes ajatella. Tämä on minun kokemukseni ammattilaisen näkökulmasta.
 

Yhteistyössä