**Kesäkuun kullanmurut 2014** Joulukuussa

Hei,

Täytyy tulla kertomaan, että tänään on paljastettu uutinen lapsille ja mun vanhemmille. Meidän 8-vuotias poika (pian 9v.), totesi juuri nukkumaan mennessään, että vauvauutinen oli joulun paras lahja. Kysyi myös saako tulla mukaan valitsemaan vaunuja, koska hän aikoo niitä työnnellä. Ja erityisen innoissaan oli, kun lupasin, että voidaan vauvan kanssa sitten vaunutella hakemaan heitä koulusta. Pienempikin, eli 6-vuotias otti asian huomattavasti paremmin kuin odotin.

Mä olen niin onnellinen tällä hetkellä.

AnnaOnni 13+3
 
Me kerrottiin kans eilen lapsille että pikkuveli olis tulossa kesällä. Asia otettiin vastaan ihan ok isompi 9-v vaan kyseli et kuinka kauan se on masussa ollut, milloin se on sinne mennyt ja miks kerromme vasta nyt :LOL: annoin isän vastata :D

Illalla olis tarkoitus kertoa mun vanhemmille kun käymme kyläilemässä ja sit tapanina appivanhemmille. Jännittää enkä edes tiedä miksi.

Ihanaa joulun aikaa kaikille! :heart:

S 16+6
 
Hei!
Varovasti raotan ovea ja tulisin mielelläni mukaan :) Pitkään olen teidän juttujanne sivusta seurannut ja nyt rohkaistuin.

Esikoinen on -09 syntynyt terve poika, syntyi aikoinaan 38+2 viikoilla. Toiseni syntyi vuosi sitten syksyllä, kun rakenneultrassa todettiin hänellä monta erilaista sydänvikaa ja jouduimme tekemään järkyttävän päätöksen raskauden keskeytyksestä. Tuo tapahtui 21+6 viikoilla, jolloin syntyi 488g painava ja 28cm pitkä pieni poikamme menehtyneenä.
Siitä syystä nyt tulen erittäin varovaisena mukaan joukkoonne, niskaturvotus-ultra on takana ja kaiken pitäisi sen mukaan olla hyvin (niinkuin edellisilläkin kerroilla..).

Seuraava uä on 7.1. jonka jälkeen saamme lähetteen Hyksiin lääkärille, joka on erikoistunut lasten sydämiin. Hänellä viimeksikin kävimme ja hän lupasi, että seuraavissa raskauksissa pääsemme hänen luokseen jo aikaisemmin, ihan vain varmuudeksi, sillä mitään geenitekijää tai muuta syytä toisen lapsemme sydänvioille ei löytynyt.

28.6./Tige/25/3/Tyks

Laskettu aika on tosiaan 28.6. vaikka nt-ultran mukaan se olisi joitakin päiviä myöhemmin, mutta ei sitä lähdetty muuttamaan.
 
Moikka!

Mä oon jo neljättä päivää kuumeessa :/ Ei kyllä ollu kiva joulu, jouduin olee pois töistä nää kaikki pyhät eli menetin hyvät lisät ja jouduin vielä kärsimään enkä päässyt nauttimaan kunnolla joulusta.
Äsken tulin lääkäristä, mulle ilmesty eilen koko kroppa täyteen nokkosihottuman näköistä näppylää. Otettiin verikokeet eikä mitään löytyny, luultavasti jotain virusperäistä, histeciä määräs lääkäri. Nää on ihmeellisiä kun ne ei kutise yhtään. Nokkosihottumahan kutisee. Oon kyllä ihan kauheen näkönen kun koko kroppa täynnä punaisia näppyjä, ihan ku ois joku rokko :LOL: Kaipa nää tästä ajan kanssa häipyy :)

Hyvää tapaninpäivää kaikille!

elpukka & papu 16+0
 
Heipsis ja mukavat pyhät kaikille! :)

Täällä eilen muksahdettiin jäiset betoniportaat alas, ylhäällä kaaduin ja takapuolellani laskin tömähdellen alas, tavarat lensi käsistä ja vaatteet litimärät, itkuhan siinä pääsi.
Päivystyksessä käskettiin levätä, mitään ei näillä viikoilla ole tehtävissä.
Mitään vuotoja ei ole, vatsa kipuili kyllä. Sydänäänet saatiin silti kuulumaan eilen, eli eiköhän kaikki hyvin ole, takapuolihan se tietty jomottelee..

Alkuviikosta muutto, saa nähdä kuinka tässä jaksaa pakata ja siivota :/

Pitää koittaa saada mieli ylös, jotenkin tämä joulu ei ollut kuten aiemmin ja mieli oli matalana.. :(

Taniira ja pikkuinen 16+6 <3
 
Hui, minäki pelkään noita kaatumisia. Tänään kävin tunnin kävelylenkin ja huomasi vähän väliä että tahtia piti hidastaa kun mahassa alkoi tuntua niin inhottavalta. Nyt on sitten illan ollut pientä kipuilua, ihan kuin harjoitussupistuksia..voikohan niitä jo näin ajoissa olla.. Onko muilla? Vai onko tämä jotain kasvukipua tms.
 
Mulla on ollut ns. harjoitussupistuksia nyt jo viikkoja. Huolestuttaa välillä että onko nää ihan oikeita jopa, sillä mulla on alaselkä perhanan kipeä välillä, juilii ja jomottaa. Saattaa mulla liittyä streptoon tai emätintulehdukseen tai sitten olla ihan vaarattomiakin - en tiedä yhtään. Turha mun on lääkärillekään niistä itkeä kun sanovat kuitenkin ettei mitään voi tehdä kun viikkoja on niin vähän. Tällaista odotuspeliähän tää on, raastavaa.

Supistuksia tulee kun liikkuu enemmän ja rasittaa itseään, että sinänsä, Romanssi, kuulostaa siltä että noi sunkin ois ihan niitä harjoitusversioita.

Taniira, hui, onneksi ei käynyt vakavampaa! Tsemppiä myös kaikille jotka painivat terveysongelmien kanssa.

Mulla ois lomat sitten tässä ja huomenna takaisin töihin. Tiedossa on kuuden päivän putki ja suurin osa 12 tunnin työpäiviä. Ei ole kyllä ollut ikävä töitä ollenkaan. *huokaus*

Lettu ja Kornelius 17+1
 
Joulu on onnellisesti ohi ja vasta vuoden päästä uudestaan :) En taida olla suurin jouluihminen... Ensi vuonna mun lautasella taitaa olla ainoastaan graavilohta ja muita raakoja kaloja. Ja juon punaviiniä saavillisen! Maksalaatikkoakin vois vetää koko rasian, nyt en uskaltanut ottaa kuin vähän.

Mulla on unettomuuden seurana aivan järjetön turvotus. Tai sen huomaa ehkä lähinnä sormista, vatsasta ja painosta. Sormukset ei enää mahdu ja sormet on vaan sellaset tönköt tangot. Syön siis edelleen ihan normaalisti ja nyt joulunakin jäi herkut aika minimiin, mutta niin vaan tulee koko ajan vauhdilla lisää painoa. Viime viikolla neuvolassa sitä oli vähän liikaa per viikko, olisko ollut 550g kun sallittu on 500g. Terkkarin mielestä ihan ok, turvotusta vaan. Käski syömään ananasta ja juomaan paljon vettä. Sitä oon yrittänyt, ja suola on ihan minimissään, kuten aina, mutta ei auta :( Onko muilla vinkkejä? Vatsa on tosi mahtavan kokoinen näille viikoille, mutta sellasta turvotuslöllöä vaan, ei varmaan mitään vauvamahaa vielä, vaikka siltä se näyttää. Nyt iski taas epätoivo, kun punnitsin itseni. Kun ei tässä varmaan voi ihan ruokalakkoonkaan alkaa...

Täällä on satanut koko viikon niin ei oikein ulkoilukaan ole houkutellut. Jospa tää tästä paranisi. Liikunta ollut muutenkin aika minimissä koko syksyn, kun ensin iski rv 6 pahoinvointi, sen jälkeen järjetön väsymys ja siihen perään yksi elämäni pahimmista flunssista, joka ei vaan mennyt ohi, ei sitten millään. Nyt mun uuden vuoden lupaus tulee olemaan hyvin liikuntapainotteinen, eli on tehtävä jotain liikunnaksi luokiteltavaa 3 krt viikossa niin kauan kun kunto antaa periksi.

Tuntuu, että mä käyn täällä kirjoittelemassa vaan valituksia, mutta kyllä niitä positiivisia juttujakin varmaan tulee joskus :)

Ja hei vielä vaunuista, onko jollain jo kokemusta hyvistä sisarusrattaista tai onko joku ei-esikoista odottava jo päätynyt johonkin tiettyyn malliin? Ajateltiin nyt välipäivinä kierrellä katsomassa tarjontaa. Meillä pitää ehdottomasti olla hyvät, isot pyörät - ei olla ihan ensimmäinen tie lumiauralle, jos lunta sattuu tulemaan. Ja kääntyvät, tarvittaessa lukittavat, etupyörät ihan ehdottomasti, on niin paljon kevyempi kulkea kaupassa ja lumettomalla tiellä. Ja koska meillä taatusti pitää siirtää vauva kopasta ratasosaan ennen kuin osaa istua (tai ennen sitä maagista 6kk ikää, mikä mainitaan suosituksena), pitää olla alas asti taipuva selkänoja ja mielellään tietysti säädettävä jalkatuki, että saa vauvan hyvin makaamaan. Ja sitten tietty kaikkea muuta vielä listassa. Täytyy varmaan itse alkaa ratassuunnittelijaksi, niin saisi sellaiset kun tarvitsee :)
 
Mulla turvotukseen on auttanut tiettyjen ruoka-aineiden jättäminen tyystin pois :)

Juon lisäksi jokapäivä vettä vähintään 2.5l ja liikun koirien ulkoiluttamisen muodossa päivittäin. Lisäksi tulee juostua ja käytyä salilla vaihtelevasti 2-4x viikossa.

Mutta tuo liikunta,vaikkakin ihan rauhallinen kävelykin antaa turvotukselle kyytiä. Itsellä ollut välillä todella väsynyt olo,mutta todennut,että ulkoilu piristää,vaikka sää ei kovin virkistävältä tunnukkaan :D

Itsellä on rautakuuri päällä tähän kaiken lisäksi,joten aloitin myös kuitulisät!
 
Monski, mitä ruoka-aineita oot jättänyt pois? Voisin kokeilla samaa...

Joo, nyt kun flunssa on voitettu kanta (ja samoin pahoinvointi ja pahin väsymys), niin kyllä pitää päästä liikkumaan! Harmi, että nytkin vaan tulee vettä kaatamalla, mutta kai tuonkin sateen on joskus lakattava. Mulla olis hyvä sateenkestävä ulkoiluasu, mutta ei mene enää päälle. Eilen hiipparoin miehen housuissa, oli kyllä mukavat, ja takissa, joka olikin aika makea meikäläisen päällä, roikkui joka paikasta :) Mutta menipäs vetskari kiinni!

Mulla on edellisestä raskaudesta tuttuja ongelmia, jotka estää aika tehokkaasti osan liikunnasta. Kävely ok, juoksu ei harmillisesti onnistu. Kevyt salitreeni kanssa ok ja vesijuoksu. Uiminen ei onnistu. Jospas joku kotijumppa nyt sitten sadepäivän iloksi...
 
Olen jättänyt kokonaan vehnän. Joka-aamu syön kaurapuuroa ja kyytipojaksi vielä visiblin rakeita ja marjoja. Olen karsinut kahvin myös kupilliseen per päivä.

En käytä perunaa,pastaa,tai riisiä. Syön ruokani aina salaatin,tai kasvisten kanssa,koska muuten olo on,kuin pullataikinalla.

Vältän sokeria. Ainoastaan maustamattonta jogurttia, jos tekee mieli makeutta niin syön hedelmiä,tai laitan jogurtin sekaan tilkan hunajaa.

Aina,kun tekee mieli napostella niin kurkkua ja porkkanaa vaan nassuun niin saa kuituja ja kurkku sisältää paljon vettä :)

Ja mun lemppariherkku! Pannari, johon käytän 2banaania,purkki maitorahkaa,3 kananmunaa ja 0.5dl esim kauraleseitä,tai mantelijauhetta. Eikun blenderinkautta uuniin ja päälle marjoja ja vähän hunajaa!

Näitä pyrin noudattamaan ja onnistuukin hyvin! Mutta en toki ole ehdoton,jos syödään ulkona,ollaan kylässä tms.

Olen siis pyrkinyt satsaamaan kuituun ja reiluun vedenjuontiin ja ainakin mulla toimii :)
 
Pitäskö sitä itsekin kirjoitella kuulumisia pitkästä aikaa. :) Muitten juttuja tulee kyllä luettua, mutta omien juttujen kirjoittaminen tahtoo jäädä vähemmälle.

Ensinnäkin ruuasta ja painosta:

Itsellä on tullut raskauden aikana jo 8kg. Alkuun sitä painoa tuli hurjasti, kun piti syödä sitä, mikä maistui ja meni alas, jotta ei tullut huono olo. Ja syömässä sai olla ihan koko ajan. Nyt voin olla jo monta tuntia syömättä eikä tunnu missään. Ruokahalukin on jotenkin vähentynyt nyt. Jouluisin normaalisti syön ihan sikana ja nyt hyvä, kun jaksoi vajaan lautasellisen syödä... Jotenkin ei tee välillä mieli syödä ollenkaan eikä jaksas miettiä koko ruokaa. Painonnousu on pysähtynyt ja aamupainokin näyttää kilon vähemmän kuin viikko sitten neuvolassa mitattu paino oli.

Itselläni on muuten gluteeniton ruokavalio. Opiskeluaikaan minua vaivasi järetön vatsan turvotus ja vatsa oli jatkuvasti kipeä ja sekaisin. Lopulta osasin yhdistää vaivan viljoihin ja vaihdoin gluteenittomaan ruokavalioon enkä ole katunut. Monien ihmisten kanssa olen asiasta jutellut ja kaikki ovat tehneet saman havainnon. Vehnä turvottaa. Vehnä on oikeastaan niin turha ruoka-aine. Ei siinä ole juurikaan mitään ravintoarvoa. Se on vain vatsantäytettä. Eli jos syömiset tuntuu turvottavan, niin kannattaa kokeilla sitä vehnän pois jättämistä. Alkuun voi tuntua ja kuulostaa hankalalta, mutta siihen tottuu. Ja vatsa ja kroppa kiittää. :)


Monenlaista muutakin kuulumista on. Sain sopivasti flunssan jouluksi. Aattoaamuna heräsin ihan tukkoisena. Onneksi ei ole pahimmasta päästä tämä flunssa, niin on vielä selvinnyt. Minulla yleensä menee poskionteloihin kaikki flunssat. Nyt taidetaan selvitä ilman. Toivon mukaan...

Mummoa on murehdittu. Hän sai marraskuun lopussa sydänkohtauksen ja oli pitkään sairaalassa. Hänelle tehtiin iso ohitusleikkaus ja pääsi lopulta kotiin ennen joulua. Sitten olikin joku pöpö päässyt haavaan ja mummo joutui jouluksi takaisin sairaalaan. Toissapäivänä aikaisivat haavan uudelleen, puhdistivat sen ja sulkivat uudestaan. Jospa mummo alkais vihdoinkin parantua... :(

Nemelia ja Pirpana RV 16+2
 
  • Tykkää
Reactions: Monski
Riiviöiden äippä :hug:

Tige tervetuloa mukaan! Meillä myös keskeytys rv 18+ geenivirheen vuoksi, nyt erikois seurannassa ja kaikki näyttäs vielä ihan hyvältä. Tietysti pienellä kauhulla odotamme Naikkarin sty;n rakenneultraa tammikuun puolivälin jälkeen.

Hirmuisesti tekis mieli ostella kaikkea ihanaa ja tänään olinkin hypistelemässä P.O.P alessa. Olis niin tehny mieli ostaa kaikenlaista mut sain just ja just hillittyä itseni :D Annan luvan itselleni vasta kun puoliväli on ylitetty ja rakenneutra takana!

Rattaita oon kans surffannut useasti nettikaupoissa en vaan tiedä raaskinko ostaa niitä mitä haluaisin kun ne maksais reippaasti yli tonnin :whistle: No mut nekin sit keväämmällä!

S rv 17+3
 
Ja vielä oli pakko tulla valittamaan kun en muuallekkaan voi.. Liitoskivut on ihan peestä :mad: välillä on nivusia vihlonut kipeästi mut tänään on ensimmäinen päivä kun kävelen kun ankka nivusia vihloo ja särkee istuessa, noustessa, seistessä ja pakko vaan on painaa eteenpäin. Mitähän täst oikein tulee kun ei vielä olla edes puolessa välissä... |O
 
Iltaa, en ole jaksanut käydä täällä, mutta eipä täällä uutta. Huomenna aamulla sokerirasitus kokeeseen, tuntuu että pahin väsymys on poissa. Maha on turvonnut hirveesti, töissä ei enää ole mitään piiloteltavaa, mutta olen kyllä kertonut jos joku asiasta on kysynyt. :)

Sanna-M ja Papu rv 15+3
 
Voimia Riiviöiden äipälle!

Täällä pahoinvointi jatkuu. Uusinta uutta on matkapahoinvointi. Pidemmät (yli 10min) autoilureissut voikin toistaiseksi unohtaa... :ashamed:

Onko muilla muuten uniongelmia? Mulla tuntuu olevan toisinaan nukahtaminen ottaa aamuyölle ja toisinaan nukahdan heti mutta herään jo tunnin parin päästä kukkumaan. Mitään syytä tälle en keksi, koska ei ole suurempia huolia yms, mitkä voisi tähän vaikuttaa.

Närästys on alkanut myös nostaa päätään. Mitäs närästyslääkkeitä nykyään saa käyttää? Edellisessä raskaudessa (14 vuotta sitten) muistan rennietä käyttäneeni. Onko parempaa jo saatavilla?

Siinä oli valitusvirret tällä kertaa. Ihania asioita on tuleva muutto (helmikuussa). Saimme oman kerrostaloasunnon myytyä itse alle viikossa ja uusi paritalon puolikas odottelee jo kohta meitä. Monen vuoden haave omasta pienestä pihasta ja muusta hömpästä toteutuu ihan kohta! Pakko hehkuttaa vaikka onkin hieman off topic!!

Rattaista: joku niitäkin jo mietti. Itse olen kaverin tyylikkäitä mustia Bugaboon Cameleon rattaita ihaillut pidemmän aikaa. Sattuikin vielä niin hyvin, että kun asia tuli puheeksi kertoi hän miettineensä uusien hankintaa, joten saan ne häneltä ostettua hyvään kaverihintaan. Yksi murhe vähemmän siis.

Muutenkin nyt tulevan muuton myötä on lastenhuoneen sisustustamisasiat alkaneet pyöriä mielessä. Tekee kovasti mieli ostella kaikenlaista, mutta yritän malttaa nyt ainakin siihen saakka että värikoodeista saadaan vinkkiä!

Upeaa vuoden vaihdetta kaikille!

Lyde rv 15+4
 
Helou pitkästä aikaa, tänne tulee kirjoiteltua harvemmin kun oon tuolla Facebookin ryhmässä enemmän :) luen kyllä kaikki jutut täältäkin.

Voihan peräpukamat...mullahan on nuita suolistovaivoja ollut aiemminkin ja nyt ne taas yltyy, piti alkaa käyttämään Vi-Sibliniä jos se vähän auttais. Kauhulla ootan miten synnytyksessä käy... sori kauhukuvien maalailu :D myös selkä on kipeä, Selätin on ollut nyt käytössä, pitäis vaan muistaa joka päivä sillä tehdä.

Joulusuklaita aloin tänään sulattelemaan vesijuoksun merkeissä, olipa ihanaa, toivottavasti vois tuota vesiliikuntaa harrastaa mahd.pitkälle. Ootteko muut persoja vesiliikunnalle?

Mulla jännittää rakenneultra joka on tammikuun lopussa..ei siihen enää pitkään oo, menee niin joutuin tämä aika! Saa varmaan sitten sukupuolenkin selville, vaikka satavarmaahan se ei oo..veikkaan meille poikaa, tyttöä enemmän toivon mutta toki otan vastaan kumman vaan <3 mitens muut, onko teillä toiveita, edes pienenpieniä, sukupuoleen liittyen? Jotenkin tuntuu että kun ottaa tuon sukupuoliasian esille, saa kunnon ryöpytyksen siitä että ei saisi olla jompiakumpia toiveita, ainakin kun on lukenut joitakin keskusteluja.

Selviä liikkeitä ei vielä tunnu, mutta sellaista ihanaa kutittelua.. :)

Tänään rv 17+2
 

Yhteistyössä