**Kesäkuun kullanmurut 2014** Helmikuussa

Tuosta SF-mitasta sen verran, että neuvolan täti sanoi, ettei sitä kannata vertailla muiden kanssa. Se on vain sellainen millä seurataan, että kohtu kasvaa ja ymmärsin niin että sitten huolestutaan, jos se ei kasva. Eli taitaapa olla jokaisella hyvinkin yksilöllisiö nämä SF-mitat tässä vaiheessa.

Mua vaan huolestuttaa, kun tällä hetkellä ei ole mitään vaivoja. :D Jos en noita liikkeitä tuntisi ja vatsa kasvaisi niin sanoisin, että en ole raskaana. Mutta pitäisi nyt vaan nauttia tästä olosta, kyllähän varmaan ne tukalat olot tulee takaisin kun vatsa tuosta vielä kasvaa. Mutta, ei kohden koskaan. :)

Leppoisaa alkanutta viikkoa kaikille!

T: ~Viipukka~
 
Moiks!

Joku muukin ihana ihminen oli hullaantunut noiden vauvahankintojen kanssa..täälä on sulle kohtalo toveri!!:LOL: Uusimmat kirppislöydöt on blogissa katseltavissa kliks unelmien elämistä .
Ja onhan tässä vielä aikaa vaikka kuinka paljon ostella..varmaan hukutaan lopuksi vauvan vaate vuoren alle:D

Mulla on nyt sitten supistukset saapunut iloksi...Neuvolassa kun asiasta puhuin oli terkan neuvo et vältä nostelua.Helppoa kun on perhepäivähoitajana ja yksi hoidettava on reilu puolitoista vuotias:O No lääkärineuvolaan sain ajan,että katotaan mitä sieltä tuumataan.

Mä täyttelin tossa aikani kuluksi kelan paprut ja nyt oottelen rahoja. Ihana kun nuokin saa nykyään täyttää vaan netis. Ja tossa yhtäkkiä huomasin,etä munhan pitää jo pomollekkin laittaa virallista äitiysloma anomusta menemään,kun se pitää olla kahta kk ennen äitiysloman alkua.Ihan naurettavaa,että tuokin pitää anoa!!!Luulis,että olis enemmänkin ilmoitusluontoinen asia??!

Vointi ok,viikot juoksee vauhdilla!!

Miinu ja Hippunen rv 24:heart:
 
Hei vain taas kaikki!

Ihanan paljon olette keskustelleet! Joka päivä käyn lukemassa mitä tänne kuuluu, omilta kiireiltä en ole ehtinyt vain mitään kommentoimaan. :(

Rakenne UÄ oli kaksi viikkoa sitten ja todella varman poikalupauksen kätilö antoi. Itkuhan siinä selällään ollessa meinasi tulla niin minulle kuin miehellekin<3 Todella pitkään ja hartaasti kätilö mittaili vauvaa. Kaikki oli kunnossa, mutta yhdestä sydämen väliseinästä hän ei ollut ihan varma (vauva piti kättä rinnansa päällä, joten sydämen päälle tuli varjo). Toinenkin kätilö tuli sitten katsomaan onko väliseinä ehjä. Loppujen lopuksi läääkäri ultrasi ja sanoi että kaikki on kunnossa mutta kontrolliin pitää vielä tulla varmuuden vuoksi. Tämä kontrolli on sit huomenna.. jännittää ihan pirusti kun mieskään ei mukaan pääse..

Lettu, mulla on ollut ihan samoja "huimauskohtauksia". Pari kertaa olen yöllä herännyt siihen kun maailma pyörii ja olo on huono. Hb oli viime neuvolassa 119 ja paineet hyvät. Ehkä vaan verensokerit matalalla.. ?

Tänään piti olla neuvola, mutta viime viikolla kätilö soitti että maanantain aika pitää siirtää ensi viikkoon. Siirto harmitti jostain syystä tosi paljon, olisin niin kovasti halunnut jutella kaikesta vauvaan liittyvästä. :D

Näkeekö kukaan öisin painajaisia? Mulla on nyt kolmena yönä peräkkäin pyöriny sama filmi jossa olen synnyttämässä ja kaikki ei mene hyvin. Joudun sektioon ja vauva viedään pois minulta. Viimekin yönä olin miehelleni höpöttäny ja itkenyt unissani että mihinkä ne vie meidän vauvan..
Olen tosin nyt monen viikon ajan ajatellut synnyttämistä ja varsinkin sitä että en haluaisi sektiota. Ajatus siitä pelottaa ja ahdistaa.. No, ehkä se on ohimenevää. :)

Ihanaa, kevät tulee juosten<3 Mukavaa viikkoa kaikille!

Upseerinvaimo & Tiikeri rv 22+6
 
Upseerinvaimo: täällä on ollut "liskojen yö" jo aika monta yötä jostain rv 16 eteenpäin. Näen monia unia ja yleensä painajaisia. Synnytyksestä en niinkään ole nähnyt unia enkä sitä varsinaisesti pelkää.. Mutta levottomat unet on kyllä olleet monta viikkoa..
 
SF-mitta mulla oli viime neuvolassa 21 cm rv 22+4. Ihmettelen edelleen tätä mun mahaa, millonkohan se oikeen alkaa kasvamaan :D Haluisin jo kunnon vauvamahan <3

Vakuutus aiotaan ottaa, otetaan luultavasti if:ltä vauvavakuutus mikä sisältää odotus- ja lapsuusajan vakuutuksen. Täytyy muistaa ottaa se viim. 3 kk ennen laskettua aikaa.

4d-ultra kiinnostais kovasti mutta se on niin hintava että ei meillä taida olla varaa :(

Mä oon myös hamstrannut kauheen kasan kirppiksiltä vauvanvaatteita, en luultavasti ees ehi käyttää niitä kaikkia vauvalla :D Kirppikseltä tulee vaan niin helposti ostettua kauheen paljon kaikkea kun niin halvalla saa! Nyt täytyy vähän rajoittaa..
Uutena en oo vielä ostanu ku muutaman bodyn ja housut ja pari yöpukua.

Huomenna ois edessä työpäivä monen viikon tauon jälkeen. Jännittää, pelkään niin kovasti niitä supistuksia ja sitä järjetöntä selkäkipua : /

elpukka & papu 23+4
 
Todella kummallinen lääkärikäynti takana :O Hiihtoloman takia on varmasti kaikki "oikeat" lääkärit lomalla ja päivystyksessä ne jotka on sinne pakotettu. Kaveri oli varmasti sellainen alle kolmekymppinen ja sanoikin suoraan ettei näistä raskausjutuista niin ymmärrä ja voi hän nyt sit kokeilla sitä kohdun tilannetta. Siis häh? No kokeili ja kaikki on ihan ok. En tiedä uskonko vai en? Kiire oli kans kova kun mun aika oli jo tunnin myöhässä. Unohdin vielä koko hötäkässä kysyä siitä vesirokosta :headwall: Neuvolaan laitoin kyl kans kyselyä ja toivottavasti saan jonkun vastauksen sitä kautta. Ärsyttää todella oma muisti tällä kertaa, kaikki pitäs kirjottaa ylös niin muistas jotain enemmän kuin viis minsaa :ashamed:

No nyt sitä sit lomaillaan taas seuraavat kaks viikkoa. Aina vaan lähemmäksi ja lähemmäksi mammalomaa. Alkaa vähän tuntua siltä ettei siitä työn teosta enää mitään tulekkaan. Saikun jälkeen työssäoloaikaa jäljellä enää 4 vkoa :|

Miinu84 mä löysin kans kirpparilta samallaisen POP haalarin mut ruskeana on kyllä aivan ihana + punaraita bodyn&housut. Oli ihan pakko ostaa vaikka on poika tulossa :D

S 24+4
 
Redwing Blackbird kysyisin sinulta jos olet terveydenhuollossa töissä, jos jotain tietäisit. Eli siitä Duactista vielä. Päivystyksestäkin kyllä sanottiin ettei ole mitään hätää. Mutta pelottaa kun netissä melkein aina duactin yhteydessä lukee, että "saattaa aiheuttaa istukan vajaatoimintaa ja hapenpuutetta". Kuinka helpoti tuollainen tila syntyy, voiko jo ne neljä pilleriä aiheuttaa sen? Ja vaikuttaako vajaatoiminta heti aivovauriona vai esim. kasvun hidastumisena? Toissapäiväkä käyrät olivat kyllä ihan priimaa ja vauva liikkuu tosi paljon, mutta silti pelkään, että mitä jos se on ollut neljä päivää ilman happea.

Mä olen täällä edelleen ihan tukka pystyssä :( Elä tällä hetkellä tähän raskauteen ei juuri muuta kuulu.

-Tipi81 ja papunen 24+4-
Duact poistuu elimistöstä parissa tunnissa, joten en usko, että vauvalla on ollut hätää. Lisäksi olet ottanut yhden tabletin päivässä? Se on aika pieni annos, varsinkin kun raskaana olevan aineenvaihdunta on kiihtynyt, veritilavuus 1,5 kertaistunut, joten todennäköisesti pitoisuus veressäsi on ollut pienempi, mitä normaalisti. Kyllähän joillakin naisilla esim. istukka vanhenee loppuraskaudessa ja toimii huonosti, tilanne saattaa jatkua päiviä - viikkoja, ennenkuin se huomataan. Näistäkin raskauksista syntyy aivan terveitä lapsia. Jos vauvalla on hapenpuutetta, se lopettaa liikkumisen ensimmäisenä, ettei liikehdintään mene happea ja energiaa. Jos vauva on liikkunut normaalisti, sen vointi ei voi olla huono. Sitä paitsi näin pienen vauvan aivot ovat äärimmäisen helposti korjaantuvat, pienet keskoset saattaa syntyä aivot vakavasti vaurioituneita (verenvuotoja ym), ja silti he kuntoutuvat aivan normaaleiksi ihmisiksi. Tuo viimeinen lause ei ole tarkoitettu pelotteluksi, vaan havainnollistamaan, miten vähäinen asia neljän Duact kapselin ottaminen on, sillä ei varmastikaan ole voinut olla käytännön merkitystä vauvan aivojen kehitykseen eikä merkittävää vaikutusta istukan verenkiertoon. Tämä oli valistunut mielipide, ei mitään asiantuntijan faktatietoa, mutta kyllä ne sieltä päivystyksestäkin ovat samaa sanoneet?
 
Täällä rv23+4 menossa ja tätä 23.viikkoa olen odottanut koska sen jälkeen vauva voidaan hyvin mahdollisesti pelastaa jos syntyisi. Nyt sitten toivotaan et raskaus etenis hyvin ja vauva syntyis täysiaikaisena.
Työpaikalla kävin täyttämässä äitiyslomahakemuksen, enää 2kk töitä!
Olo on ihan hyvä, välillä on aika tukala ja täysinäinen olo ja reipas kävely saa mahan kiristymään.
 
Kävin tänään sokerirasituksessa, kilpirauhaskokeissa sekä lopuksi lääkärissä.

Sokerien kanssa ei ollut ongelmaa. Eka arvo oli himpun alle sen raja-arvon, mutta normaali kuitenkin. Muut arvot täysin normaalit. Pelkäsin, että tulis huonompi olo, mutta hetken heikotuksen jälkeen olo olikin ihan hyvä. Pikkujätkäkin riemastui sokerilitkusta ja potki tunnin putkeen. :D

Lääkärin uutiset oli sitten hyviä sekä huonoja. Hyvää oli se, että kohdunsuulla ei ollut muutoksia, eli tilanne on oikein hyvä. Sain luvan matkustaa parin viikon päästä Roomaan. :) Iloinen yllätys oli myös se, että saan sittenkin käyttää mun omia allergialääkkeitä! Mulla siis aiemmin käytössä ollut Nasonex sekä Loratadin. Molemmat on hiljakkoin todettu turvallisiksi myös raskaana oleville. Onneksi, sillä muut ei oikein tunnu toimivan mulla.

Sain kilpirauhastestin tulokset myös ja vajaatoiminta löytyi. Sain heti lääkkeet ja huomenna pitäis aloittaa niiden syöminen. Minulla tutkittiin tuo vajaatoiminta jo 3 vuotta sitten lapsettomuustutkimusten alussa. Kuulema sillon jo ollut arvoissa heittoa. Silloisilla raja-arvoilla en saanut lääkitystä, mutta nykyisillä rajoilla olisin saanut lääkkeet heti. Vähän meinas ärsyttää, kun tuo varmaan osaltaan vaikuttanut lapsettomuuteen...

Toisaalta oli helpotus kuulla tuo uutinen. Niiiiiin monta oiretta selittyy tuolla vajaatoiminnalla ja toivon lääkkeen nyt auttavan niihin. Mulla on useampi kaveri, joilla on myös vajaatoimintaa, niin saan kysellä heiltä mitä mieleen tulee. :) Ei tarvii enää itsekseen arvuutella oireita ym. Kaveri (joka on myös sairaanhoitaja) totesikin, että on ihme, että olen edes raskaana.

Onneksi asia kuitenkin selvisi. :) Ja pääasia, että pikkunen voi hyvin!

Nemelia ja pikkujätkä rv 23+5
 
Iltaa taasen!

Se on kyllä "jännä" miten erilaisia raskauksia on. Mä tein just pomon kanssa kauppaa et vaihdan osan mun kesälomista rahaks ja jatkan töissä pidempään (n3 viikkoa kesälomista). Tää raskaus on astetta haastavampi kuin eka jolloin en olisi tiennyt olleeni raskaana ellei maha olisi tullut tielle - nyt on kuitenkin turvotusta, suppareita ja fyysinen duuni. Pyysin kuiteskin ettei laittais iltoja mulle enää lopussa, ne on suht ikäviä :/

Ekan ostoksen tein, yhden bodyn Lindexiltä - kai se rv23 kolkuttaa kuitenkin kun en malta antautua ;)

Liskoja ei täällä mut voi kiesus mitä katkonaisia öitä -nimimerkillä eilen yöllä hereillä 2.30 -5 - ja 6.30 pirteänä ylös!

Kas uniaika :)

Sabsu /21 ja risat
 
Hello! Kävin aamulla verikokeessa. Kilpirauhasarvoja ottivat kun ne on ollu aina matalat. Hiivanäyte oli puhdas, jee. Tämä viikko vielä normisti töitä ja sitte tippuu tunnit. Ihan tarkoituksella sovittiin esimiehen kans, että vähennän töitä jaksamisen takia. Tulot pienenee mutta saa olla pojan kans enemmän kotona :) ei kai tässä muuta.
AB 22+3
 
Hei taasen!

Painajaiset ovat pysyneet pääsääntöisesti pois tai eivät ainakaan perhettä ole käsitelleet. Toissayönä unet jäivät ruhtinaalliseen neljään tuntiin, kun kolmelta heräsin ja melkein seitsemään valvoin. Hetken torkahdus ja ylös. Oli hieman hidas aamu, mutta kyllä se siitä sitten taas lähti. Hieman ahdistaa jo ajatus tulevista valvomisista tässä raskauden aikana. Toivottavasti jäävät vähiin kuitenkin.

Eilen kävin ostamassa hameen parin viikon päästä edessä oleviin ristiäisiin. Ei oikein tuo vaatevarasto noiden juhlavaatteiden osalta ole tätä odotusaikaa suosiva. Tosin ensimmäistä odottaessani sille kesälle osui yhdet lakkiaiset ja kolmet häät. Ko. mekon olen kyllä sittemmin pistellyt palasiksi ja ommellut tyttärelle mekoksi, joten eipä ole vanhoja varastoja jäljellä.

Meidän naapurustossa (oikeasti sivukylä) on lapsilla rajua flunssaa liikkeellä. Kuopukselle nousi eilen kuume hoidossa 38 asteeseen ja parissa perheessä on lapsilla ollut yli 40 asteen kuumeita. Etta sitä odotellessa...

Seuraava neuvola on ensi viikolla, se voimavarajuttu. Joo-o, en hirveän innolla odota vaikka muuten mielelläni neuvolassa käynkin.

Tällaista täällä, rauhallista. Paitsi mahassa on melskettä menossa :)

Annales 21+4
 
Noniin!
Tänään sitten ensi kertaa ulkopuolinen kommentoi lounaalla et taidat "syödä kahden edestä"... en tunne mutta aiemmin käynyt paljon sielä syömässä niin ehkä sen takia uskalsi sanoa :D
Onko muilla kukaan uskaltautunut kommentoimaan kasvanutta mahaa?
 
Heips, minä oon yrittäny ottaa selkoa nuista kestovaipoista, onko joku jolla on jo käytännön kokemusta? Ollaan sen verran päätelty ihmisten kokemuksista, että imuläpälliset AIOT:t sekä PUL-kuoriset taskuvaipat vois olla meillä kätevimpiä ja jonkin verran oon huutonetistä tilannutkin jo, sieltä saa edullisesti uusia, kun ihmiset eivät ole kuin käyttöönottopessyt vaipat, osassa on hintalappu kiinni. Käytettynä oon ostanut joitakin kuorivaippoja kokeeksi, mutta imut ja sisävaipat aion hygieniasyistä ostaa uutena, aluksi esim. ihan harsoja kokeillaan. Onneksi puolisokin innostu asiasta (ei pane hirvesti vastaan) : )

Minä oon tosiaan ostellut jo aikaa sitten oikeastaan meijän vauvanvaatteet, en osta enää yhtään pientä vaatetta, näitä alkaa olla ihan liikaa jo:



Nämä on siis 50-62 cm, lisää löytyy sitten 68-80 cm kokosia....

Mulla on SF mitta yläkäyrillä, 20 cm muistaakseni 22+0 viikolla, mutta terkkari sanoi, että alussa voi tulla korkeampia mittoja vaikka vauva olis normaalikokoinen ja vettä sopivasti, minulla ainakin vaikuttaa tuo alavatsan uimarengas : )

Mä nään kans tosi eläviä unia, jostain syystä vauvasta en oo nähny ollenkaan unta, puoliso sen sijaan on nähnyt montaki kertaa. Painajaisia varsinaisesti en oo nähny.

RBB 22+6
 
SF mitta oli esikoisen kanssa aina siellä ylärajoilla ja neuvolatädin painoarviot olivat rv30 viikolla jo yli kahtakiloa. No eihän se mitään kertonut todellisuudesta kun poika syntyi rv 35 ja painoi 1,9kg :D Ainoa mikä niissä on kiinnostanut että ovat mitat keskenään jotenkin linjassa.

Tänään sit neuvolasta soitettiin ja huomenna meen antamaan verinäytteen labraan josta katsotaan ne vesirokkovasta-aineet. Täytyy vaan toivoa et oon se sairastanut ettei ala sekin jännitys saanko vesirokkoa vai en kaverin vyöruususta : / Toivottavasti jo vähän viisaampi loppuviikosta.

S 24+5
 
Huomentapäivää täältäkin.

Ikävää (mutta tavallaan huojentavaa) kuulla että muillakin on ollut rajuakin huimausta. Siis mä en ollenkaan stressannut yhtään mistään esikoisen kanssa. Tosin mä olin henkisesti niin hankalassa paikassa silloin että en tosiaan edes suostunut puhumaan koko raskaudesta ennen kuin pahoinvointi hellitti kuudennen kuukauden tienoilla. Nyt tuntuu että otan ongelmaa milloin mistäkin, ja mieskin jotenkin eri tavalla mukana -- oli siis esikoisen kanssa mun raskausaikana just sitä mitä tarvitsinkin; ei painostanut tai ahdistanut vauvapuheilla vaan antoi mun ihan rauhassa kasvaa tilanteeseen ja sitten vasta alkoi enempi intoilemaan -- tää pikkukakkonen ollut kuitenkin haaveissa (ja odotuksissa) jo pidemmän aikaa, vastapainona esikoisen yllätys-ehkäisystä-huolimatta raskaudelle, ja sen huomaa että sitä on ihan eri tavalla itsekin mukana tällä kertaa.

Mulla on ollut viime päivinä pinkkiä vuotoa. Siis ihan vessakäynnin yhteydessä paperiin jää pinkkiä vuotoa ja yritän olla tuostakin stressaamatta. Mietin vain että oisko tuollakin jotain tekemistä näiden supistusten kanssa ja selkäkivun kanssa ja ja ja. No nyt on ylihuomenna vihdoin neuvolalääkäri niin toivottavasti tekee sisätutkimuksen että saan tietooni mikä tilanne kohdunsuulla jne. niin ehkä mun ei siitä(kin) tartteis stressata.

Harmittaa että oon kadottanut jonnekin esikoisen äitiysneuvolaseurantakortin. Ois ollu niin kiva vertailla kaikkia mittoja ja edistystä. Noh, minkäs tuolle voi. Varmaan muutossa kadonnut.

Sivuvaunua tai jotain vastaavaa, pienempää pinnistä mistä saisi laidan irti tai tarpeeksi alas oon miettiny meidän makkariin. Mä tosiaan ostan kaiken käytettynä ja aika tiiviisti oon pyrkinyt selaamaan tori.fi ja huuto.nettiä. Haluisin Ikean Diktad-hoitopöydän, mutta niitä on niin harvassa myynnissä ja hinnatkin on aika kovia. Vaikuttais parhaimmailta ratkaisulta meille, tuo lipastohoitopöytä.

Vauvan tavarahankinnoista noin muuten: tällaisen, vaikkakin vaalean ruskean, bongasin kirppikseltä muutama viikko takaperin. Hintaa oli 10 euroa niin pakkohan se oli ottaa. Saa käyttöön sitten syksyllä ja jos toi vielä talvella menisi niin olisi hyvä. Myös viimevuotisen äitiyspakkauksen makuupussin ostin kahdella eurolla. Jotain pientä siis on tullut hankittua. Kellarissa meillä on kuitenkin satoja vaatteita ihan joka koossa, niin ei ole niistä pulaa.

Painajaisia tai levottomia unia ei täällä ole ollut enää. Niitä oli jokunen kuukausi takaperin mutta menivät ohi piakkoin. Nykyään mä vaan kuolaan kaikki tyynyt -- en ymmärrä miksen yhtäkkiä enää osaa niellä kun nukun. :ashamed:

Esikoisella parvorokkoepäily ja mäkin kävin sitten lääkärin puheilla ja sanoivat ettei ole raskaudelle vaaraa yli rv 20 jälkeen. Myöskin listeriasta kysyin ja vastaus oli että jos rajuja infektion oireita niin sitten voisi olla huoli ja voisi ottaa testejä että sitten antibiooteilla voisi moisen hoitaa. Lääkäri sanoi että paljon listeriasta puhutaan mutta todellisuudessa niitä tapauksia tosiaan ei ole montaa. Ja totesi siihen että jos mentäisiin täysin ravintosuositusten mukaan raskausaikana niin vähän kaikkea saisi varoa. Mä olen vedellyt inkivääriä sushin kanssa, mätiä jouluna ja maksaakin just silloin kun siltä on tuntunut. Alkoholia ja tupakka on ainoita jotka oon itseltäni kieltänyt -- vaikka en mä näe että saunaolut kerran, kaksi kuukaudessa nyt tekisi mitään haittaa. Sama vinkkulasin kanssa. Mun vaan ei ole tehnyt mieli ottaa yhtä, vaan ihan lähteä baarikierrokselle ja juoda reippaasti. Sitä odotellessa. :D

Nyt en ole varma pitikö vielä kommentoida johonkin mitä täällä on viime aikoina tullut esille -- luultavasti -- mutta tässä tää nyt taas oli hetkellisesti. Takaisin jääkiekon pariin.

Lettu ja Kornelius 24+6 (huh, huomenna jo 25+0!)
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kyllä kompata Lettua tässä stressiasiassa... Voi niitä aikoja, kun esikoista odotin... Nyt on olen NIIIIIIN paljon "arempi" ja stressaavampi, että välistä ihan pelottaa. No tietty ikää ja tietoa tullut paljon lisää... mutta jotenkin toivois, että voisi raskaudesta nauttiakin, ettei nää himskutin pelot murentais koko ajan sitä nautintoa... Ongelman tai huolen saan kyllä itsekin kehitettyä milloin mistäkin, ahdistavaa :(

Redwing Blackbird kyselikin kestovaipoista, niihin en neuvoa osaa antaa, mutta meinaakos moni muukin ruveta kestoilemaan? Meillä ei todennäköisesti kestoilla, ei ole oikein meidän juttu, mutta vannomatta paras. Ihailen kyllä ihmisiä ketkä kestoilee/jaksaa sitä, mutta minusta ei varmaan siihen olis...

Amy & masuasukki 23+4
 
Nopsaan palaan kommentoimaan kestoista. Meillä on nyt toinen lapsi kestoilla ja samoin kyllä kolmaskin tulee kotioloissa kestotettua, pidemmillä reissuilla mennään kertiksillä. Pikkuvauvoilla on tullut käytettyä lähinnä harsoa ja PUL-kuorta tai villahousuja. Sitten hieman jäntevöityneellä jo eniten ehkä taskuvaippoja. Harsot menevät niissä imuina hyvin. AIO-vaippoja on joitakin, mutta en ole niiden kanssa ihan parhaaksi kaveriksi tullut. Toki sellaiset aio:t, joissa saa imuja vähennettyä tai lisättyä tarpeen mukaan ovat olleet ihan päteviä. Taskuvaipat imuineen ovat nopeita kuivumaan, varsinkin kesällä se on yksi hujaus, kun vaipat ovat kuivia taas. Lapset ovat erilaisia ja eri malliset vaipat sopivat eri lapsille hyvin. Toiset vannovat Fuzzien nimeen, toiset Myllymuksujen. Meillä parhaaksi on osoittautunut Myllymuksut-malliset vaipat, niissä on säätövaraa ollut tarrojen myötä riittävästi.

Itse en koe kestoilua erityisen raskaaksi, pyykkiä joutuu pesemään kuitenkin. Mutta tilanteet ja ajatukset ovat itse kullakin erilaisia ja jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee ja omalle kohdalle kokee.

Annales
 
Hei,
Täällähän on vilkasta keskustelua :). Nyt itsekin ehdin hieman kirjoitella. Kiitos tuonne aiemmille sivuille pinnasänkykommenteista koskien Ikean sänkyjä :), sellainen tulee hankintaan.
Omituisia unia on täälläkin nähty joulukuusta lähtien, välillä ihan naurattaa ne unet :D. Kaikkea se raskaus teettää.
Vaivoja on tännekin saapunut..häntäluu on välillä niin kipeä että töissäkin hankala istua, polvi alkanut keräämään nestettä mut ei sentään kipeä ole :) saas nähä miten tässä onnistuu töissä olo...huoh.
Rakenneuäkin oli ja kaikki hyvin, mikä helpotus :) sukupuoli pysyy salaisuutena :).
Kestovaippoja ollaan mietitty, kivaa kun täältä saa hieman vinkkiä niihin, kun ei ole minkäänlaista kokemusta niistä. Tuo juuri on mietityttänyt, että kuinka töisevää puuhaa se on...
 
Mä taidan myös ton kestoilun skipata,ei vaan oo koskaan tuntunu mun jutulta..Ja koen,että tuo täytyy todella kokoea omaksi jutukseen että niitä vaippa juttuja kannattaa ruveta hommailemaan. Mutta siis tsemppiä kaikille jotka sitä harrastaa tai aikoo sitä kokeilla!!

painajaisista Täälä niitä esiintyy silleen sopivan harvakseltaan. Mutta sitten kun niitä tulee niin ihan järkyttävän toden tuntuisia. Siis tässä yhtenä yönä näin unta että mun mies laittoi mulle epiduraalia sairaalan sängyssä. Ja se tökki ja tökki sitä neulaa selkään,nousi sängystä ja meni painamaan seinässä olevaa nappia ja sanoi mulle,että älä hätäänny mut nyt tarvitaan apua ja samalla tunsin kuinka veri valui pitkin jalkoja!!!!Heräsin ja mulla oli syke varmaan 300:O Ihan hirvittäviä unia!!! JA toisena yönä näin unta että oltiin koko perhe pyöräilemäs ja mentiin sillalta kattomaan jokea ja meidän neiti 3-vee pyöräili suoraa jokeen!! Ei kiitti enää tommosia!!:LOL:

Ihana että muutkin on innostunu jo ostelemaan=) en oo siis yksin pimahtanu!!

sockervadd no mä en ees tajunnu miten kalliita nuo Popin vaatteet on,kunnes kurkkasin kyseisiä vaatteita netis. Noissahan nousee huutikseskin tosi korkeelle hinta!Et kylllä mäki varmaan ostaisin niitä punaisia poikalupauksesta huolimatta jos halvalla eteen tulis:D Tuo haalari oli kyllä tosi kivan tuntuista materiaalia,ostitko sä minkä kokoisen? lettu ihana myös tuo sun haalaripussukka!Valkoisesta väristä tykkään itte,sekä tytöllä että pojalla kun siihen saa niin helposti yhdistettyä sit kaiken värisiä asusteita.

Toivottavasti kaikki nyt jo pikku hiljaa uskaltaa ruveta nauttimaan raskaudesta!!!Itte otan kyllä kaiken irti tästä ajasta:heart:

Miinu ja hippunen 24+1
 
Pikainen omanapainen valitus. Palailen muihin juttuihin myöhemmin.
Mulla oli eka ( ja luultavasti vika) neuvolalääkäri tässä raskaudessa.
Käynti meni jokseenkin näin.


Lääkäri: Kuule, tätä pissaa on nyt liian vähän tässä näytteessä. Ei tässä mitään kyllä näytä olevan. Nopeasti nyt housut pois ja tuohon makaamaan. Onko ollut mitään ongelmia?
Minä: (riisuen samalla vaatteita) Itse asiassa on, en saa nukuttua ja nyt on alkanut supistelemaan aina kun teen jotain, esim. työnnän rattaita mäkeä ylös. Lisäksi on ihottumaa ja flunssat vaan seuraa toisiaan.
Lääkäri: No hyvä, että kaikki on kunnossa. Kokeillaan kohdunsuuta. Hmmmmmmmm....
Minä: No? Onko pehmennyt tai auki, viimeksi oli tässä vaiheessa jo sormelle auki.
Lääkäri: Nooooo, onhan tämä vähän pehmeä ja aukikin, muttei tästä nyt niin sano. En ala edes arvaamaan mittaa, sanotaan vaikka kahden ja neljän sentin välillä on kaulan pituus. Yleensä.
Minä: Eikös se alle kolme senttiä ole jo aika vähän?
Lääkäri: Ei tästä kohdunkaulasta nyt niin sano, ei se niin tarkkaa ole. Sullahan on nyt jo ihan hyvät viikot, ei tässä hengenhätää ole.

Sitten kuunneltiin sydänääniä, ensin ei kuulunut mitään. Kerroin vauvan olevan puuhaamassa jotain toisessa kyljessä alhaalla. Lääkäri kuunteli ääniä kuitenkin jostain rintalastan alapuolelta. Lopulta osui oikeaan kohtaan ja kuunteli ääniä noin 15 sekuntia. Tässä vaiheessa lääkäri oli jo lähettämässä minua kotiin.

Sanoin, että jo np-ultrassa kehottivat pyytämään lähetettä äitiyspoliseurantaan aikaisempien raskauksien istukkaongelmien takia. Lääkäri lupasi laittaa lähetteen käynnille johonkin viikolle 35. Äitiyspoli halusi itse aloittaa seurannan aikaisemmin. Yritin kysellä supistuksista ja kohdunsuusta, muttei osannut sanoa mitään. Pyysin myös raskaustodistusta kelaa varten, mutta sen saan kuulemma myöhemmin neuvolakäynnillä.

Nyt on rv25 menossa ja seuraava käynti neuvolassa on viikon 30 paikkeilla.... Kaikki on kuulemma hyvin ja en tarvitse sen enempää seurantaa. Lopulta kävelin ulos alle 10 minuuttia siitä, kun olin lääkäriin sisään mennyt. Tosi kiva.

Apanapa ja pikkujätkä 25+5
 
Apanapa - huhheijaa tuota sun käyntiä! :/ Muistuipa mieleen oma käyntini ekassa raskaudessa jossa ulkomaalaistaustainen lekuri ultras ja tsekkas - mitään ei mulle käynnin aikana juuri puhunut, lopussa sanoi vaan "kaikki hyvin"..lähdepä siinä luottavaisin mielin sitten!

Mä kestoilin ekan kanssa, sillain osakestoillen. Käytössä oli AIO Bumgenious vaipat ja hyvät oli. Nyt varmaan ostan kirppareilta luottavaisemmin myös muitakin koska möin suurimman osan noista jo pois.

Nyt jos ummistais silmiä hetkeks..

Sabsu
 
Me kyl skipataan tuo kestoilu. :D Saa sitä pyykkiä muutenkin aika paljon pestä.
Perjantaina oliskin sitten Lahdessa käynti äitiyspoliklinikalla,kun alapaine on koko ajan yli 90. Toivotaan ettei oo mitään vakavaa. Häntäluu tuntuu oireilevan välillä todella pahasti,neuvolatäti käski soittamaan fysioterapiaan et jos sieltä saisin jotain venytysliikkeitä helpottamaan kipua..saas nähä.. ite haluisin varmaan selalsen tukivyön jos ne sielt vaikka suostuis semmosen mulle lainaamaan. Pikkunen on ruvennut potkimaan paljon enemmän nyt lähiaikoina tai ainakin itestä tuntuu siltä. tunnen jo kädelläkin potkut. :) on se vaan niin ihana. <3 meidän pitäis etsiä jostain sopiva hoitipöytä. tori.fi:stä oon ettiny mut ei oo sopivaa löytynyt vielä.
Tänään oli ylimääräinen neuvolakäynti noiden verenpaineiden takia. tuntuu et kaikilla on jotenkin kiire aina kun haluais kysellä asioista.. ja nyt on ollut vielä joku harjoittelija tossa ainakin pariviikkoa.. ei oikein tunnu ymmärtävän mistään mitään.. ja senkin takia käynneillä menee melkein tunti. mut tutkiipahan sitten ainakin kunnolla ja kahteen kertaan..
Mulla SF-mitta oli tänään 21,5cm rv 23+5. Parin viikon päästä olis se voimavarakysely ja samana päivänä olis myös sokerirasitus.. et hurraa. :/
Joku puhu huimauksesta,mulla on nyt välillä yölläkin herätessä alkanut maailma pyörimään ja samaten tänään töissä. kaippa mulla oli vaan verensokerit alhaalla toivottavasti. Mutta juu kertoilen sitten lisää perjantaina mitä ne sanoo siellä Lahdessa. Pelkään vaan et ne laittaa mut saikulle..nooh saanpahan ainakin nukkua reilusti.
 
Voi itku apanapa, kyllä sulle on lääkäri sattunut... Harmittaa, että neuvoloihin tulee käymään sellaisia lääkäreitä, joita ei teema voisi vähempää kiinnostaa. Meillä käy lastenneuvolan puolella musta ihan ok lääkärit, mutta äitiysneuvolassa olen törmännyt vain... no, vähän vastaaviin tapauksiin kuin sulla. Yksi ei löytänyt sydänääniä kun kuunteli väärästä paikasta, yksi ei sanonut sanaakaan vaikka kyselin jne ja molemmista jäi tosi huono ja tietämätön fiilis. Kyllä niiden pitäis ymmärtää että odottajaa saattaa kiinnostaa kohdunsuun tilanne, omat supistukset ja mitä ongelmaa kullakin nyt on. Toivottavasti on joku, jolla ei ole vaivoja :) Nyt ajattelin että varaan suoraan yksityiselle keskiraskauden lääkärin, mutta päädyin kokeilemaan kuitenkin neuvolalääkäriä. Ensi viikolla näkee millainen tapaus siellä odottaa. Avauduin terkkarille aiemmista kokemuksista ja nyt on aika sellaselle, joka ei kuulema ole juurikaan saanut moitteita. Varmaan tosi kivaa niille terkkareillekin kuunnella monelta äidiltä miten lääkärit ei ole ihan ajantasalla raskausasioissa... Loppuraskaudessa pääsen onneksi suoraan äitipolille lääkärille.

Mulla täällä edelleen SI-nivel vaivaa. Palasin viikon sairasloman jälkeen töihin ja nyt mietin koska kehtaan mennä uudestaan lääkärille. Ei tule kävelystä juurikaan mitään :(

Isonalle ja Poikanalle 25+0
 
Huomenet...

Hivenen kyllä laittaa suututtamaan todellakin tuollaiset lääkärikäynnit... Hukkaan menee yhteiskunnan varat, jos töissä tuollaisia tyyppejä :mad: Itse olen monesti käynyt perään yksityisellä, josta saanut sitten parempaa palvelua ja MIELENRAUHAN! Mutta surullista, kun homman pitäis toimia julkisella puolellakin.
Sama se tapahtuu, jos ihan normi lääkäriä yrität täällä saada, ikinä ei ole aikoja, sitten sanotaan, että mene ensiapuun, josta jo hoitaja käännyttää ovelta takaisin tehtyään diagnoosin ja hän voi päättää tiskillä pääsetkö edes lääkärille vai et... Reilua eikö?

Onko muilla edelleen jotain mielihaluja ruokaan liittyen? Mulla ei ollut alkuraskaudesta mitään ihmeellistä, siis ihan alussa... mutta sitten kehiin tuli mandariinit, joita tuli syötyä ihan älyttömästi. Noh samaan syssyyn tuli myös ruisleipä, joka on nytten vaihtunut näkkileipään. Siis ihan älyttömästi voisin syödä näkkileipää, toki voikerroksella. Hedelmistä on hirveä himo omenoihin ja nytten viinirypeleet on astunut kehiin... :LOL:
Makeaahan tekee aina mieli, mutta onneksi nää muut on ihan terveellisiä, heh...

Jaksuja kaikille tasapuolisesti, selkävaivat on kyllä inhottavia...

Amy & masuasukki 23+5
 

Yhteistyössä