**Kesäkuun kullanmurut 2014** Helmikuussa

Hyvää ystävänpäivää :heart:

Jansson: Puolison suku on just vl:aa ja siksi niin tiukkapipoista sakkia kuin olla voi. Onneksi mulla on ollut jo vuosien ajan ystäviä siitä lahkosta, niin nämä suhtautumiset ei ole tulleet kovin suurena yllätyksenä/järkytyksenä. Minun puolison vanhemmille, meidän lapsi on noin 20. lapsenlapsi, minun vanhemmille ensimmäinen. Parisuhteessa meillä ei ole koskaan erilaisesta taustasta ollut mitään ongelmia, ja yllättävän hyvin tulen puoliskon suvun kanssa toimeen. Yksi sisarus puolison suvusta perheineen on meille läheinen, ylläripylläri, he eivät asu täällä pohjanmaalla vaan Helsingissä, jossa myös vl:n keskuudessa eletään 2000-luvulla (näin olen käsittänyt), toisin kuin täällä pohjoisessa. Ollaan aateltu sillain, että eihän kukaan voi pienelle vauvalle olla "immuuni", että eiköhän puolisonkin vanhemmat sula, kun näkevät vastasyntyneen "aviottoman" lapsemme. Sitä minä oon tosin unettominä öinä tuskastellut, että jos isovanhemmat suhtautuu lapseemme jotenkin eri lailla kuin muihin lapsenlapsiin, ja jos lapsiraukka huomaa syrjinnän, sitä en voisi kestää. Täytyy olla sitten tarkkana ja ottaa asia puheeksi, jos näin huomaan käyvän. Meitä aikuisia voi paheksua epäuskoisuuden tai minkä tahansa syyn varjolla ihan vapaasti, mutta pieni viaton lapsi ei saa joutua aikuisten typeryyden uhriksi.

Vähän keveämpiä mietteitä sitten: mulla on tullut kans 3 kg painoa kaikenkaikkiaan, mut tänään aateltiin tehdä ystävänpäivän kunniaksi pekonipastaa ja käydä Arnolds'n munkit vetämässä huiviin! Sunnuntaina leivon ystäville poropiirakkaa, mulle ei jostain syystä nyt makeat oikein maistu, suolasta on tehnyt koko ajan mieli enemmän ja enemmän, pitää ihan toppuutella itteään kun on se toksemiariski.

Minä haluaisin kans puhua omista huolista ja asioista neuvolassa, mm. keskenmeno ja nyt 22. viikon jälkeen kohtukuoleman pelosta, mutta viimeksi pakollisten mittausten, ohjeiden annon ja ajanvarausten jälkeen jäi n. 5 minuuttia aikaa ja terkkari kuikuili kelloa siihen malliin, että enpä ottanut asiaa puheeksi. Ja seuraava käynti kuuden viikon päästä.... Mua ärsyttää ihan suunnattomasti nämä uudet neuvolasuositukset, kun asiakkaita ei näemmän enää ehdi hoitaa ollenkaan. Voisin minä kotonakin mitata verenpainetta, painoa ja puoliso varmaan vois ottaa SF-mitan, dopplerikin meillä on, ja voitais sitten terkkarilla keskittya siihen olennaiseen eli just jutteluun, ensimmäistä lasta odottavalla on kuitenkin AIKA paljon kysyttävää, huolia ja mietintöjä muutenkin, saatika lapsettomuustaustalla.

Minä otin aikanaan sikapiikin (onneksi ei tullut narkolepsiaa) ja nyt oon ottanu influenssarokotteen. Jatkossa suhtaudun hyvin nuivasti tuommoisiin pikapikaa markkinoille tulleisiin rokotteisiin, mutta muuten meillä aiotaan noudattaa rokotussuunnitelmaa, ja esim. lapselle aion ostaa vesirokkorokotteen 1,5-vuotiaina. Kaikki ohjelman rokotteet Suomessa on kuitenkin kymmenien vuosien kehittelyn tulos, toisin kuin pahamaineinen sikapiikki. Vesirokkokin voi olla lapselle hyvin kivulias ja pitkä tauti, ja jos sen, ja aikuisena vyöruusun (joka on yksi viheliäisimmistä taudeista ikinä) voi välttää rokotuksella niin minä maksan vaikka kirpasee. Tosin sehän saattaa tulla rokote-ohjelmaan lähivuosina.

Nyt keittelemään aamukahvia! Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Mua ärsyttää ihan suunnattomasti nämä uudet neuvolasuositukset, kun asiakkaita ei näemmän enää ehdi hoitaa ollenkaan. Voisin minä kotonakin mitata verenpainetta, painoa ja puoliso varmaan vois ottaa SF-mitan, dopplerikin meillä on, ja voitais sitten terkkarilla keskittya siihen olennaiseen eli just jutteluun, ensimmäistä lasta odottavalla on kuitenkin AIKA paljon kysyttävää, huolia ja mietintöjä muutenkin, saatika lapsettomuustaustalla.
Ahahaahha! Sori, en naura sulle mitenkään, mutta juurikin tämä^^. Mulle neukkatäti sanoi, "Tuolla käytävän päässä on sitten se verenpainemittari että siellä voit käydä ottamassa paineet ja tässä on näitä pissaliuskoja mukaan niin voit niitä proteiineja testailla. Ja verensokeria merkkaat ylös sitten aina kun mittaat ja pissatestejäkin voisit tuoda aina silloin tälloin, tässä niitä purkkeja nyt useampi sitten. Jos jotain hälyttävää niin sitten yhteys tänne..." Sanoin miehelle että aha, nyt nähtävästi sitten itsehoitona tämä raskaus, just. Kivat silleen että mä en esim. ymmärrä yhtään mitään verenpaineista. Onneks on internet, jee!

Ja Redwing, silloin kun esikoinen syntyi ei ohjelmaan kuulunut rotaa eikä pneumokokkirokotetta ollenkaan. Yritettiin päästä mukaan Tampereen yliopiston tutkimukseen ja testaukseen just tohon pneumokokkiin muttei päästy koska lapsella jo silloin useampi korvatulehdus takana. Rotakin maksettiin itse, oli aika suolainen 150 euron hinta. Rota tuli sitten tosi lievänä meille kun riehui päivähoidossa ja siellä muutama lapsi joutui silloin tiputukseen asti. Eli oli rokotus kyllä hintansa arvoinen. Vesirokko meillä sairastettiin kanssa todella lievänä --- siis toki oli rakkuloita myös suussa asti ja lapsi tuskainen, mutta kuumetta ei juuri ollut ja jälkitaudeilta säästyttiin kokonaan. En ole ajatellut tulevaa rokottaa vesirokkoa vastaan, ellei lapsella ole sitten joku perussairaus jonka vuoksi vesirokko saattaisi olla hengenvaarallinen. Mutta toi vesirokkorokote tosiaan varmaan tulee kyllä rokoteohjelmaan seuraavien vuosien aikana.

Kiitos vastauksista huimaukseen. Tänään ollut ihan ok olo, että saattoi sitten johtua juurikin tosta jumalattoman kipeästä niskasta. Säikäytti kyllä oikein kunnolla.

Me lähdetään taas vaihteeksi Pikkujättiin ihan kohta, esikoiselle jotain outoa ihottumaa. Ensin tuli toiseen poskeen sellainen näppylämatto, punainen, kuumottava ja kutiseva -- ihan silmän alta alkaa ja jatkuu leukaan saakka -- ja nyt yön aikana tuli myös toiseen poskeen ja alaleukaankin. Sanoi myös että kurkkua karhentaa. Lapsirassu näyttää jo bulldogilta, sen verran on turvotusta kasvoissa. Varmaan jotain allergiatestiä tms. lähtevät suorittamaan. Onneksi on vakuutus niin ei tarvitse taistella arvauskeskuksen kanssa ja odotella tuloksia.

Hyvää ystävänpäivää kesäkuisille!

Lettu ja Kornelius 24+2
 
Aela mulle myös työterveyslääkäri ehdotti sitä osa-aikaista työskentelyä johon pomo ei vielä sanonut mitään. Meillä on ens perjantaina palaveri työterveyshuollossa johon osallistuu lääkäri, esimies ja terveydenhoitaja ja keskustellaan tästä mun jatkosta.. Kauhean hankalaks menee, etenkin kun uskon etten kykene edes sillä osa-aikaisella työskentelemään saatika onko se edes mahdollista meidän työpaikalla, en usko.

Influenssarokotteita en ole ikinä ottanut enkä ota nytkään. Toki tuo on vakava asia mutta niin kuin Amy_mam sanoi, kyllä on taas media vauhdissa..

Mä lähden kohta kiertelemään kaverin kanssa kirppiksiä jos lötyis pienelle jotain kivaa :)
Hyvää ystävänpäivää kaikille!

elpukka & papu 23+1
 
Hyvää ystävänpäivää! :heart:

Isot tsempit kaikille, jotka tuskailevat erilaisten vaivojen ja sairauksien kanssa! Ei varmasti ole helppoa.

Influenssasta, en ottanut aikoinaan sikapiikkiä enkä nytkään meinannut ottaa, ellei neuvolassa tai lääkärissä erikseen asiasta sanota. Olen kerran ottanut influenssapiikin ja sen jälkeen olin koko ajan kipeänä. Yhden pienen flunssan sairastin alkuvuodesta ilman kuumetta ja nyt olen ollut muuten terve raskauden ajan.

Meinasitteko ottaa muuten tulevalle vauvalle vakuutusta? Mä just laitoin Pohjolaan tarjouspyynnön. Varmaan muistakin paikoista kannattaa kysellä. Onko kenelläkään tietoa, mistä vakuutus olis paras ottaa?

Äitiyspakkauksen hakemuksen laitoin netin kautta tammikuun loppupuolella ja nyt alkuviikosta tuli päätöskirje kotiin, jossa luvattiin toimittaa pakkaus parin viikon sisällä. Tulen sitten kertomaan kumman paketin sain.

Neuvolakäyntejä mulla takana kolme kappaletta, rv 9, 16 ja 22. Seuraava tosiaan vasta rv 30. Mutta välissä on neuvolalääkäreitä, ensimmäinen oli rv 11 ja seuraava on rv 26-27 ja viimeinen rv 35-36. Tuosta rv 30 lähtien alkaa neuvolakäynnit sitten 2 viikon välein, jos oikein muistan. Ja ihan lopussa taisi olla viikon välein.

4D-ultraan tekisi kovasti mieli, vähän jo tutkailin vaihtoehtoja. Saas nähdä, raaskiiko sitä mennä. Olisihan se tietysti ihana.
?
Sokerirasitukseen olen menossa helmikuun lopussa. Ensimmäinen perhevalmennus oli tällä viikolla ja se oli ihan ok. Lähinnä tutustumista ja paikalla oli th ja perhepsykologi. Seuraava kerta on ensi kuussa ja silloin taisi olla jotain hammashoitoon ja liikuntaan tms. liittyvää ja eri ohjaajat on sillä kertaa. Eniten ehkä odotan sitä kertaa, kun kätilö tulee kertomaan meille synnytyksestä. Tämän lisäksi on sitten vielä ne synnärillä käynnit yms.

Täällä uutena vaivana närästys, jota minulla ei ole koskaan aikaisemmin ollut. Tosin onneksi vielä aika lievänä, tulee parisen kertaa päivässä, mutta menee vielä ohi itsekseen. Samoin viime aikoina olen nukkunut huonommin. Yöllisen vessareissun jälkeen on vaikea saada unen päästä uudelleen kiinni. Mutta nämä nyt on aika pieniä vaivoja.

Voi teitä onnellisia, joilla painoa on tullut vasta 3-5 kiloa :) Täällä alkaa kohta paukkua 10 kiloa :stick: Onpahan sitten jotain mitä pudotella kesällä… Mistä ihmeestä sitä oikein kertyykin??

Miehen kanssa meinattiin mennä illalla ulos syömään ja sen jälkeen mahdollisesti katsomaan Suomen lätkäpeliä johonkin. Ai että, ihanan romanttinen ystävänpäivä :LOL:

Karoliina & Kepa 24+3
 
Huiuiuu, minä oon täällä ollu niin onnelisuushuuruissa rakenneultran jälkeen, etten oo ees kuulumisia käyny kertomassa :D Rakenneultrassa kaikki oli mallikkaasta ja omfaloseelen lisäksi ei löytyny mitään moitittavaa. Terve pieni ja erityisen vilkas tyttö siellä pyöri! Tuntuu, että sitä on kuitenkin siunaantunu niin paljon onnea jostain, koska 2/3 omfaloseeletapauksilta löytyy myös muita rakennepoikkeavuuksia, joista osa tosi vakaviakin. Se 10 min automatkaki rakenneultraa oli kamala, itkin autossa, hissississä ja kaksi päivää kotona ennen sitä. Sitten ultran jälkeen se jännitys laukesi ja itkin koko senkin päivän :D Ekat vauvanvaatteetkin kävin tänään ostelemassa :)

Tuosta painosta, mun paino on vieläki -4kg siitä mitä ku aloin odottaan. Kokoajan se onneksi nousee kun stressi hellittää ja yötyöt loppuu ja saa syöntirytminkin normaaliksi.

Ikävä kuulla nuista teiän neuvolakäynneistä :/ Mulla on neuvolakäyntejä, joka kuukausi ja olkohan se viikon 35 jälkeen sit joka toinen viikko. En tiedä johtuuko se siitä, että täällä Lapissa päin on jotenkin vähemmän odottajia ja useampi neuvola vai onko se tää mun raskaus vaan. Mut mitä oon kuullu niin kyllä ne muutkin ensisynnyttäjän aika tiheään siellä ramppaa. Ja jokaikinen mun neuvolakäyntikin kestää 1-1,5 h :D Viimeksikki neuvolatäti kertoili kauan aikaa oman talonsa remonttisuunnitelmista :LOL:

Hyvää Ystävänpäivää toivoo MMMJ + pikkuprinsessa 21+1
 
Helou!

Täällä kaikki hyvin. Tulevana keskiviikkona on rakenneultra ja pieni jännitys alkaa nostamaan päätään. Kunpa kaikki olisi hyvin.

Pikkuisen on alkanut hankinnat himottaan. Viikolla tuli ekat kestovaipat postissa, en malttanut olla ostamatta kun halvalla käytetyt sain. Väriskaala oli sekä tytölle että pojalle ja yksi neutraali. Mies kyllä kysyi, että meinaanko sen pinkin laittaa, vaikka tulis poika. Ja juu, kyllä meinaan. Noilla vanhemmillakin pojilla oli muutamat pinkit vaipat, kun juurikin halvalla hyviä käytettyjä sain. Rattaita kyttäilen edelleen, mutta jotenkin tuo rakenneultra olisi kiva olla käytynä, ennen kuin mitään isompaa ostaa.

Ai niin, potkut on alkaneet vahvistua. Kohta varmasti jos mies ja lapsetkin ne tuntee.

Neuvolasta: Meillä on vielä se vanha käytäntö täällä voimissaan eli kaikki kolme lääkärikäyntiä ja neuvolat kuukauden välein. En muista milloin alkaa sitten kahden viikon välein käynnit. Tykkään kyllä, kun usein tsekataan. Viime käynniltä jäi harmittamaan, että sf-mitattiin, mutta en kysynyt paljonko oli kun oletin, että merkitään korttiin, muttei merkittykään. Seuraava neuvola on 3.3.

Sellaista!

AnnaOnni 20+6
 
Täällä on harventuneet nla käynnit huomattavasti :( kun viimeksi kävin 17.1 ja 3.3 seuraava käynti. Tosin kävin tällä viikolla pissatukehduksen takia "ylimääräisen" käynnin ja vatuloin kaikki asiat. Mm.allergialääkkeen käyttö, ummetus, töissä jaksaminen, supistukset..ja lopuksi kysyi haluanko että hb ja verenpaine katotaan. No joo halusin ja sitten huomattiin että hb oli laskenu viime kerrasta. Eka käynti oli 10+ viikolla, siitä kuukauden päästä seuraava ja se oli lääkärinla, sitten oli 17.1. Toki siinä oli nt-ultra ja ru lisänä mutta aika vähän pelkkiä nlakäyntejä.
AB 21+6, huomenna jo 22+0!!
 
Hei kaikki!

Pääseekö vielä näin myöhään mukaan? Mulla on LA 5.6 rakenneultrassa saatiin tyttölupaus :D Tämä on siis toinen raskaus. Meillä on jo siis yksi tyttö (3,5v). Ja olen 32vee. Me erottiin miehen kanssa joulun alla joten odotan käytännössä katsoen yksin. Tai no... kaksin tytön kanssa :D

Mulla ois heti alkuun teille kysymys. Mä olen ollut nyt reilun viikon tosi kovassa flunssassa ja tajuamattani, että söin kiellettyä lääkettä, otin neljänä päivänä yhden Duactin. Netistä löytyy nyt tottakai paljon tietoa, että se todella on kielletty, mutta muutamille sitä on jopa määrätty tässä vaiheessa raskautta. Onko teistä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä? Pelottaa aivan järkyttävän paljon, että nyt olen aiheuttanut vauvalle jonkun cp vamman tms... :(

tipi ja papunen 24+1
 
Olipa päivä, kellonympärys liikkeellä. Kotia päästyäni sohva kutsuikin aika tiivisti enkä kyllä mitään jaksanut tehdä pariin tuntiin. Mahakin oli kipeä ja ylävatsaa poltti/viilsi toispuoleisesti aika ilkeästi jonkin aikaa. Meni kyllä onneksi omia aikojaan ohitse. Ja taisipa ensimmäinen supistuskin tähän raskauteen tulla alkuillasta, kun kotiin pääsin. Eilen juuri sanoinkin, ettei niitä ole vielä tällä kertaa ilmaantunut.

Lääkkeistä, minulle laitettiin päivystyksessä edellisessä raskaudessa kipupiikki ja annettiin reseptillä lääkkeitä migreeniin. Nyt sitten tässä raskaudessa äitiyspolin erikoislääkäri sanoi, etten missään nimessä olisi saanut saada sen enempää kipupiikkiä kuin niitä reseptilääkkeitäkään. Mutta lapsi on terve ja kasvanut hyvin. Ehkä yksi ei vielä vahinkoa tee?

Annales 21+0 poks (OHO, noin paljon jo!)
 
Tittidii

Saatiin illalla matka varattua! Huhtikuun alussa mennään Teneriffalle aurinkoon!
Ja vauva potkaisi ensimmäisen muille ulospäin tuntuneen potkun kuopuksen käteen! Se olikin sen niin ansainnut, kun joka ilta pussailee masun märäksi unipusuja vauvalle. Selitti sitten muille, että kyllä hän tietää missä kättä pitää pidellä, kun näki mistä kohti terkkari kuunteli sydänäänet! :heart:

AnnaOnni 21+0
 
Tipi81: Tässä lainaus raskaus + lääkkeet tietokannasta: "Pseudoefedriinin käyttöä tulee välttää raskauden aikana. Epidemiologisten tutkimusten mukaan pseudoedefriini ei lisää merkittävästi kokonaisriskiä synnynnäisiin epämuodostumiin, mutta alkuraskauden aikainen pseudoefedriinin käyttö saattaa lisätä harvinaisen vatsahalkion (gastroschisis) ja muiden harvinaisten verisuoniperäisten epämuodostumien (ohutsuolen atresia, hemifasiaalinen mikrosomia) esiintyvyyttä."

Eli ei mitään hätää enää, elimet on jo aikaa sitten kehittyneet. Ja tuskin parista tabletista alkuraskaudessakaan vielä on merkitystä, yleensähän noita lääkkeitä pitää ottaa päivittäin pitkän aikaa, että ongelmia alkaa tulla. Laitapa nuhaan Nasolinia tai Otrivinia, ne on ainaki sallittu!
 
Rakenneultra onnellisesti ohi, kaikki hyvin ja POIKAlupaus saatu. Monesti olen alkanut tänne kirjoittaa, mutta puhelimella niin hankalaa ja aina viesti hävinnyt loppumetreillä! En saa istuttua alas koneelle enää iltaisin kun töissä ruutua tuijottelen tarpeeksi.

Kaikki hyvin, ajoittaista selkäkipua ja muita kolotuksia toki on mutta kyllä masusta ja varsinkin terhakoista potkuista osaa nauttia. :)

Täällä myös kuumeisesti odotellaan äitiyspakkauksen julkaisua, outoa että sitä on jo alettu jakamaan ennen julkaisua. Itse saan kelatodistukset parin viikon päästä neuvolassa, sitten pakkausta hakemaan.

Mukavaa viikonlopunjatkoa kanssaodottajat! :)

Nelina 21+1
 
Piti tuohon 4d ultraan kommentoida.. Me käytiin viimeviikolla Lahdessa yksityisellä jossa kätilön suorittamalle 4d ultralle jäi hintaa 80e. Terveystalolla hinta 250e. Eronahan tässä tietty oli se ettei tuolla tutkittu rakenteita mitenkään vaan ihailtiin uutta tulokasta ja vahvistettiin vähän prinsessalupauksia :heart: Ihana kokemus, suosittelen lämpimästi kaikille jotka pohtivat mennäkö vai ei..

bumbis & pipana 22+4
 
Mulla on lähtenyt mopo ihan käsistä noiden vauvahankintojen kanssa :LOL: Nyt kun on ollu aikaa itsekseni surffailla ja käydä läheisillä kirppiksillä niin onhan sieltä tullut kannettua joka kerta jotain pientä... Nyt viimeisimmät "löydät" toppapussi rattaisiin ja Manduca kantoreppu :whistle: Mun mies vaan ravistaa päätään mun hommille mut ei ole vielä kommentoinut muuta kun et onks toi tarpeellinen ja kun saa myöntävän vastauksen tyytyy (ainakin vielä) siihen :D

Olin pari päivää duunissa ja intoa olis taas todella tarttua hommiin ja sainkin muutaman isomman asian eteenpäin mut kroppa ei vaan tunnu kestävän. Liitoskivut on pakkasten loputtua helpottaneet mutta supparit taas vastaavasti tiukentuneet : / Tänään aamulla heräsin kipeään suppariin joka säteili kipuna alaselkään asti. Stressi tän varmasti ainakin osaksi aiheuttaa. Olin perjantaina kyläilemässä kaverilla jolla on vyöruusu. Soitin vielä mutsille et onhan mulla ollu vesirokko ja hän sanoi et on. Eilen illalla sit soitti että oli katsellut mun vauvakirjaa eikä siel sit ollutkaan merkintää vesirokosta :headwall: Täytyy huomenna soittaa neuvolaan ja kysellä ohjeistusta...

S 24+3
 
Heissan!
Täälläkin voidaan hyvin, maha on ihanasti kasvanut =)
Kyselisin että millaisia ne supistukset on? Mulla on jo useasti alamaha mennyt kovaksi ja "muhkuraiseksi". Ei ole ollut rasituksen yhteydessä, joko olen rauhassa maannut tai istunut. Mutta mihinkään ei ole samalla koskenut.
Huomenna on neuvola niin täytyy siellä kysellä.
Ja tosiaan minäkin olen kiinnostunut lapsen vakuutuksesta. Pohjolasta saatiin tarjous ja netistä olen yrittänyt tutustua muiden yritysten tarjontaan.. Onko teillä mistä otettu?
Minä myös olen miettinyt ottaisko sitä roketetta...
Mulle painoa tullut tähän mennessä reilu 3 kg, mutta nyt taas makeanhimo palannut :popcorn: täytyy yrittää pysyä tiukkana herkkujen kanssa ;)
Ajattelin itsekin ruveta katselemaan netistä vauvan tarvikkeita, muutto edessä puolentoista kuukauden päästä, niin ei ole viittinyt vanhaan asuntoon hankintoja tehdä.
Ja ikää tosiaan minulla on 28v, jäi edellisessä viestissä mainitsematta.
jaksamisia muille :D

satulu ja pieni ihme rv23 ( poks )
 
Lyde juurikin tuolla äitiysneuvolassa käytiin.. Normihinta ois ollut sen 120e mutta saatiin vähän alennusta kun mentiin aikaisilla viikoilla ja näkymät ei ollut kuulemma parhaat mahdolliset. Ihana paikka, suosittelen ! :)
 
Hei,
mulla on kans hirvee vauvakamojen hamstraus meneillään, ei vaan vielä raski ostaa isoja ostoksia, kun pitää ootella ens palkkaa, josta varmaan käydään vaunut ostamassa, mut pienempiä juttuja ollaan ostettu. Löysin brittisivuston, josta saa aika edullisesti liivejä pienillä postikuluilla, ajattelin tilata Bravadon the Body silk seamless bra:t, ne sai postikuljen kanssa 34 eurolla. Voin kertoa sitten, miten tilaus meni, kauanko kesti ja oliko luotettava sivusto. Huomasin, että sivustolla on paljon yleisimpiä äitiysliivimerkkejä, ja näyttää ainakin ulospäin luotettavalta.

Nursing Bras - FREE UK Delivery

Vakuutuksesta: me ei taideta saada enää vakuutusta, kun on etinen istukka, ainakin ne sano RU:ssa niin. Toisaalta oltiin tehty jo periaatepäätös, ettei oteta vakuutusta. Oon ite terveydenhuollossa töissä, joten uskon, että tarvittaessa päästään kunnalliselle puolelle hoitoon ja toisaalta voidaan tarvittaessa maksaa sitten yksityinen käynti, jos on pakko mennä. Jotenkin haluaisin luottaa siihen, että Suomessa kunnallinen terveydenhuolto toimii. Mielestäni on väärin, että saadakseen hyvää hoitoa, vanhempien pitää maksaa kalliit vakuutukset. Ymmärrän kyllä, miksi useat haluaa näin tehdä, mutta en "suostu" itse toimimaan niin. Aion vaatia kovaäänisesti lääkäriaikaa, jos lapsi on sairas. Toisaalta tunnistan iteki millon lapsella on flunssa ja millon vois olla jotain pahempaa, jolloin osaan varmaankin vaatia tarvittaessa aikaa tk:n, ja toisaalta työkaverit tk:ssa (jossa olen töissä ja joka on meidän oma tk) tuskin kehtaa kieltäytyä, kun työkaverin lapsi kyseessä, että siinä mielessä ollaan etulyöntiasemassa. Toisaalta oma lapsi on oma lapsi, joko suutarin lapsella ei ole kenkiä tai oon roikkumassa tk:n ovenkahvassa ihan pienestä risauksestakin - sen näkee sitten : D
 
Viimeksi muokattu:
Ehtoota!
Kuis korkealla tuon sf mitan kuuluis olla näin rv21? Jotain navan seutuja eikö? Mä oon ihan varma et tää mukelo pönötti sen yläpuolelella niin tiukalla että mulla oli se kohta mahaa ihan hellänä. Suht pulska fiilis kyl jo..
Edelleen ne liikkeet sais tulla reilummin, potkuja tiuhempaan. Edellinen raskaus oli ihan tuskaa kun tein noita liikelaskentoja..vannoin hankkivani sen koti doblerin jos vielä ikinä...arvatkaa onks mulla sellasta! Mistäs ootte omanne hommannu?

Käytiin kaverin kanssa Lastentarvikkeessa tänään, taitaa tuo kriteeristö mennä vahvasti Emmaljungan Super Nitroihin. Isot kääntyvät etupyörät ehdottomasti (edelliskerran painavat kärryt ilmakumipyörillä oli tuskaa ja pieniä kääntyviä en tahdo), jousitus, sääolosuhteisiin varustetut.. jos olis keskieuroopassa niin olisi bugaboot kivat mut mnjaa taitaa jäädä muiden hankittavaksi. Kateltiin kaukalo ja adapterikin siinä sitten valmiiksi. Onni on alalla ollut hyvä ystävä :D

Sain vihdoin kerrottua töissäkin et olis tämmönen pikku juttu menossa..pakko se oli kun asiakaskin sen jo huomasi! Töissä eivät mitään olleet edes epäilleet! Vaihdan osan kesälomasta töiksi ja otan ne sitten rahana.. vielä tarvis ihmetellä tuleeko jokunen kuukausi palkallisena älomalle siirtymisen jälkeen vai ei..

Mutta nyt unille, öitä!

Sabsu/21+1
 
Mulla oli sf-mitta rv 21 aikoihin 20cm. Vatsan koosta päätellen olis luullut sen olevan paljon paljon enemmän... Tällä kertaa en siis ollut edes ihan yläkäyrällä, mutta eiköhän tuo luku sinne taas asetu. Esikoisesta mentiin tasaiseen yläkäyrällä kunnes joskus äitiysloman aikana yhtäkkiä pomppas taivaisiin koko lukema. Mutta eikös tuohon vaikuta aika paljon myös lapsen asento, ainakin sitten myöhemmässä vaiheessa?

Onko muuten rakenneultrassa muilla ollut reilusti viikkojaan isompi lapsi? Meillä oli 10 päivää isompi. Menee vielä normivaihtelun piikkiin eikä laskettua aikaa alettu muuttaa, mutta väkisinkin sitä miettii millainen jättiläinen siellä on kasvamassa :(

Meillä on esikoiselle vakuutus ja ollaan otettu se myös tälle toiselle. Esikoisen kohdalla se tuli ekana ja tokana vuonna ainakin tarpeeseen, ihan jo sen takia että hän on allerginen. Neuvola suhtautui tosi nihkeästi allergiaepäilyihin, yksityisellä saatiin homma hyvin selvitettyä. Käyntejä, altistuksia, prick-testejä otettiin ekana vuonna muistaakseni lähes 1500e edestä. Tietty olis varmasti vaatimalla lopulta päässyt julkisenkin kautta allergiatesteihin, mutta niihin on pitkä jono ja kun allergia lopulta selvisi, mulle sanottiin neuvolasta suoraan, ettei sieltä laiteta eteenpäin kuin kaikista pahimmat tapaukset ja meidän lapsi ei kuulunut niihin. Yhdellä samassa neuvolassa käyvällä tutulla oli moniallerginen lapsi, joka huusi ekat 6kk ja sai heti kiinteiden aloituksen jälkeen iho-oireita. Neuvolan mukaan kaikki oli kuitenkin hänelläkin ok ja ei mitään allergioita voi olla, äiti sen sijaan voisi antaa lapsen olla ilman vaippaa ettei iho mene niin pahaksi. Kas kummaa, kun allergiat selvisi, loppui huuto kuin seinään ja iho parani. Monelta muultakin tutulta kuullut siitä kuinka neuvolan mielestä kaikki on ok ja kuitenkin on ollut ties mitä maito-soija-vilja-kananmuna-allergiaa. Eli ihan jo tämän kokemuksen perusteella meille tulee vakuutus :) Katsotaan sitten myöhemmällä iällä kuinka paljon sairastelevat ja jätetäänkö vakuutus pois.

Tänne kuuluu aika pitkälti samaa kuin aina ennenkin, SI-nivel vaivaa mutta supistuksia ei ole vielä ollut, ei kivuttomia eikä kivuliaita.

Isonalle ja Poikanalle 24+5
 
Huomenta, meillä oli vauva 4 päivää pienempi mitä oli viikot rakenneultrassa mutta ei sitä lähdetty muuttelemaan mitenkään. Torstaina pääsen taas ultraan kun mua seurataan sen hematooman takia. Siis se on edelleen siellä kohdussa ja se ei ole vuotanut enää joulukuun jälkeen mutta nyt haluaa lääkäri ihan katsoa sitä tilannetta.

Lonkka kipu ei enää onneksi vaivaa, vauva jyllää mkavasti masussa ja on ihana tuntea jo koviakin potkuja. :)

Sanna-Mari ja Papu rv 22+4
 
Redwing Blackbird kysyisin sinulta jos olet terveydenhuollossa töissä, jos jotain tietäisit. Eli siitä Duactista vielä. Päivystyksestäkin kyllä sanottiin ettei ole mitään hätää. Mutta pelottaa kun netissä melkein aina duactin yhteydessä lukee, että "saattaa aiheuttaa istukan vajaatoimintaa ja hapenpuutetta". Kuinka helpoti tuollainen tila syntyy, voiko jo ne neljä pilleriä aiheuttaa sen? Ja vaikuttaako vajaatoiminta heti aivovauriona vai esim. kasvun hidastumisena? Toissapäiväkä käyrät olivat kyllä ihan priimaa ja vauva liikkuu tosi paljon, mutta silti pelkään, että mitä jos se on ollut neljä päivää ilman happea.

Mä olen täällä edelleen ihan tukka pystyssä :( Elä tällä hetkellä tähän raskauteen ei juuri muuta kuulu.

-Tipi81 ja papunen 24+4-
 
Huomenet kaikille!

Vakuutuksista oli puhetta, me otetaan sitten ns. lapsivakuutus, kun vauva syntyy. Se on todettu hyväksi esikoisenkin kanssa. Korvaa lääkärikäynnit yms...

SF-mitta... mulla oli rv 22 mitta 20cm. Mutta kohtu on korkeammalla kuin napa. Monessa kirjasessa just lukenut, että kohtu näillä viikoilla navan korkeudella, mutta mulla ainakin reilusti yli navan. Mitta on kuitenkin ihan normaali.

4d- ultraa olen kysellyt, Suomen terveystalolla maksaa ainakin 250 €... Turhan kallista lystiä kyllä... saa nähdä sitten tuleeko mentyä. Suosittelivat noin rv24-28, jos rv yli 30 niin vauva alkaa olla jo sen verran "iso", että ei välttis parhainta kuvaa saa... näin siis sanottiin, kun kyselin asiasta...

Supistuksista kyseli Satulu... kuulostavat juuri harjoitussupistuksille... eli kohtu menee ihan kovaksi muutamaksi sekunniksi... Mullakin tulee niitä ihan istuskellessa, ilman rasitusta... ne on täysin normaaleja, jos niihin ei liity kipuiluja.

Nyt töiden pariin...

Amy & masuasukki 23+3
 

Yhteistyössä