**Kesäkuun kullanmurut 2014** Helmikuussa

Kivaa, että on taas uusiakin kirjoittelijoita mukana! :) Vilkasta keskustelua on kiva lukea.

Jaksamista kaikille yksin odottajille, itsellä voisi kyllä pitkä itku päästä, jos tässä remontin keskellä parisuhdekin rakoilisi raskausaikana. Muutenkaan ei yläkerran rakennusvaihe hampaita hymyilytä (vielä). Tänään suunnittelin kattopaneeleita taas maalavani, mutta oho, kun väsy iski ja illan koomailin sohvalla.

RU oli tänään. Lääkäri ultrasi pitkään, kun ei meinannut saada sydäntä kunnolla tutkittavaksi. Vähän alkoi jo mietittymään mikä on, kun useita kertoja otti mittoja jne. mutta kaikki oli kunnossa. Edellinen meillä syntyi ylimääräisen reiän kanssa sydämessä. Se tosin umpeutui ensimmäisten kuukausien aikana eikä operaatioita ollut edessä.
Sukupuoli jäi arvoitukseksi, lääkäri ei sitä kertonut eikä tullut sitä kysyttyäkään. Jää siis nähtäväksi, mitä juhannuksen jälkeen salissa vastaan saadaan. Ja se päiväkin saatiin tietää. Tulokas oli n. 4 päivää viikkoja pienempi ja painoarvio oli 318 g. Istukka on tällä kertaa takaseinässä, ei ainakaan se aiheuta ongelmia aiempien sektioarpien kanssa.

Kätilön kanssa jutellessa pääsin pahimmasta sektioahdistuksestani ylitse. Syytä meidän isoihin lapsiin ei ole tiedossa (ei mitään säätöä sokereissa eikä perintötekijätkään isoihin lapsiin viittaa, kätilötkin yksi toisensa jälkeen vain sanovat minun tekevän yli 4 kg:n lapsia, itse olen toki pitkä), mutta vihdoin tulin kysyneeksi missä ahtaus lantiossani on. Ja sehän löytyy lantion alaosasta, eli lapset jäisivät kuulemma loppumetreillä jumiin. Eh... Mielummin viikko suunnitellun leikkaushaavan kipuja kuin ongelmia lapselle ja isot vammat itselle ja/tai hätäsektio.

Ai niin, se pahoinvointi... Tänään oli uusi hammastahna käytössä. Ei ollut hyvä juttu, heti sai yökötyksen aikaiseksi. Ilmeisesti uusia makuja ei pidä kokeilla tämän raskauden aikana :). Olen kyllä niin kateellinen kaikille niille odottajille, jotka voivat mainiosti ja ovat löytäneet virkeän olotilan. Tämä nuutuminen alkaa jo ryydyttämään.

Annales 20+3 (tai vähemmän)
 
Täällä ollaan tämä viikko sairaslomalla pahaksi ärtyneen si-nivelen takia. On se jo muutaman viikon juilinut aina välillä, mutta nyt meni viikonloppuna tosi kipeäksi, vaikka yritinkin lepäillä. Sain ohjeeksi napata kolmesti päivässä Panadol 1 mg, mutta ainakaan vielä ei tunnu auttavan, eilen aloin sitä toki vasta ottaa. Onko muilla kokemusta pitäiskö Panadolin vaikuttaa tällaseen kipuun missä ajassa vai toteanko vaan jossain vaiheessa että se ei nyt tähän vaivaan auta ja lopetan niiden ottamisen... Samoin mietin että onko nyt järkeä lähteä tekemään fysioterapeutilta saamiani jumppaliikkeitä, joiden pitäis vahvistaa lihaksia tuon nivelen ympärillä, vai pitäiskö odottaa ensin että tilanne vähän paranee. Varmaan odottelen jos edes vähän helpottaisi. Saas nähdä mitä käy ensi viikolla, kun pitäisi taas palata istumatyöhön. En osannut jotenkin odottaa tällasta vaivaa, kun esikoisesta ei selkä tai si-nivel reagoinut mitenkään. Kuulema tää voi mennä vielä ohi ennen loppuraskautta tai sitten ei. Mun tuurilla ei... Kunhan loppuisi edes synnytykseen!

Muuten täällä menee vähän viikonlopun fiiliksiä paremmin, silloin olin valmis sanoutumaan irti koko raskaudesta ja muuttamaan autiolle saarelle, ettei tarttis miestäkään liikoja tavata. Mutta nyt viikolla tuo on taas ihan ihmiseksi muuttunut olio. Liikkeitä tuntuu ja mieskin eilen tunsi ne ekan kerran vatsan päältä.

Isonalle ja poikanalle 23+6
 
Huomenta pitkästä aikaan.. Lukemassa olen käynyt mutta ei ole saanut aikaseksi kirjotella. Ehkä mitään erikoista ei ole. :)

Rakenne ultra täällä oli eilen ja kaikki näkyi olevan mainiosti. PIeni prinsessa näyttäs olevan tulossa..

Poika olo mulla on ollut ja tuntuu, että vatsan muoto ja oma perän leveäminenkin on ollut mulla vain poikaraskauksissa ja tytöiltä vain maha tossa eessä..mutta näin kätilö vahvasti veikkas..:) no saapi pikku prinsessat sitten yhteisen huoneen, että huonejaon kannalta helpompi. Nimen keksiminen taas on vaikeaa...tytöille ollu aina..Pojalle olis vaikka kuinka monta..:)

Jos sitä nyt jotain hankintoja tekis..tosin tyttöjä kaksi edellistä, joten pikkuvaatetta on jonkin verran. Tosin olen paljon myös hävittänyt, koska huomannut että ei kiinnosta käyttää samoja vaatteita kovinkaan monia. Vain kaikkein mieluisammat säästänyt.

Vaunut olis meilläkin hankinta listalla, kun myin omamme pois tuossa syksyllä, en tykännyt niistä käytössä ja nyt haluisin oikeesti mieluisat. Pienet näppärtä yhdistelmät pehmeällä kantokopalla. Onko suosituksia :) Käytettynä jos löytyy hyvät niin ostasin.

Omassa voinniss ei mitään ihmeellistä. Painoa tullut jotain n, 3kg, se vähän vaihtelee päivästä toiseen. Eli ihan sopivasti. Maha on kyllä kunnon vauva maha ja liikkeet tuntuu hienosti ja paljon..


Aapaliini 20+1
 
Heippa!

Täällä taisi olla ensimmäiset supistukset eilen. Mahaa kiristi ja kyllä hieman pistikin samalla alamahalle. Nyt ei taas tunnu mitään.

Isonalle itse fysioterapeuttina ja SI-nivelvaivaisena myös suosittelen tekemään liikkeitä myös nyt jos niissä ei tule kipua. Raskauden edetessä voi kuitenkin osaa liikkeistä olla hankala tehdä. Myös koulutettu omt-fysioterapeutti tai osteopaatti voi käsitelle SI-niveltäsi joka saattaa auttaa hyvinkin pajon.

terkuin Jepu ja pikkuprinsessa 20+6
 
Apteekista hain vi-sibliniä ja menihän tuo alas, sekoitin veteen. Eli mun ruokavalio koostuu nyt siitä ja luumuista sekä vettä päälle :D kovin yksipuolinen ruokavalio. Aurinko ei paista tähän risukasaan vieläkään. Menin eilen hakemaan apteekista lääkettä pissatulehdukseen, lääkäri aikoi soittaa puhelimella sen suoraan apteekkiin..ei ollu iltapäivällä tullut. No kävin äsken uudestaan eikä mitään soittoa ollut tullut
:( apteekista soittivat työterveyshuoltoon niin selvisi että SH ei ollu muistanu ilmoittaa lääkärille, että tarvin lääkereseptin ja just sillä hetkellä lääkäri oli varattu ja lähdin taas tyhjin käsin kotiin. No iltapäivällä uusi yritys ....
 
Heissan. Minäkin mielelläni liittyisin keskusteluun, löysin myös tämän ryhmän vasta nyt.
Kiva lukea muiden kokemuksia.
Elikkäs meille on tulossa esikoinen, LA 15.6 poikalupaus :heart:ja synnytyssairaala KOS.
Itse olen voinut hyvin alkuraskauden pahoinvoinnin, väsymyksen ja ummetuksen loputtua. Kiireisen työpäivän tai rivakan kävelyn jälkeen tunnen kipua nivusissa ja alapäässä :x Ensi maanantaina on neuvola joten täytyy jutella siellä niistä lisää.
Onko teillä muilla ollut jo lääkärikäyntejä?
Mulla nyt rv 22+2, eikä neuvolasta ole vielä lähetetty lääkäriin. Mutta sanoi kyllä viimeksi, että ensi kerralla katsotaan luultavasti aika lääkärille.
Mahakin on jo alkanut kivasti pyöristyä :) Mieskin on jo tuntenut potkut..

satulu ja pieni ihme
 
  • Tykkää
Reactions: NancyC
Tervetuloa vaan uudet mukaan :) Meitä alkaakin olla jo ihan kiva porukka täällä!!

Neuvolassa käyty ja laput saatu. Kaikki oli hyvin, painoa tullut yhteensä nyt 1,6kg. Sf-mitta oli 20cm. Muutoin ei ihmeitä, kuukauden päästä uudelleen.
Kuulin muuten tänään työkaverilta, että olivat saaneet jo uuden ÄITIYSPAKKAUKSEN :attn: En tiedä vaihteleeko sitten paikkakunnittain tuokin, vai tuleeko ne keskitetysti jostakin... ?!?!?

Nyt töiden pariin..

Amy ja masuasukki 22+4
 
Niin, ei sitä ole tosiaan julkaistu, mutta niin olivat vain uuden saaneet. Ihmettelen itsekin ja ainakin suomi24. keskustelupalstaa ja kela-kertun juttuja katselleena niin vähän ihmetyttää koko touhu. Kelakaan ei vastaa enää mihinkään...
Kyllä se on joka vuosi edes kuviltaa julkaistu heti alkuvuodesta, vaikka jakelu onkin aloitettu myöhemmin... :O
 
Minäkin seurannut suomi24 keskustelua äitiyspakkauksesta ja ihmetytti miksi kela-kerttu yhtäkkiä lopettanut vastaamisen ihmisten kysymyksiin.. Ihme salailua, julkaisisivat nyt sen sisällön vaikka pakkausta ei vielä alettaisiin jakamaan :D
Mä pistin eilen hakemuksen menemään, saa nähdä kumpi pakkaus sieltä sit tulee :)

elpukka & papu 22+5
 
Moikka :) mä tuolta toukokuisista pompin tuon äitiys pakkauksen tiimoilta :) kelan sivuilla lukee että uusi pakkaus julkaistaan kevät talvella. Olen itsekkin seuraillut tuota julkaisemista ja kävinkin antamassa palautetta kelalle tästä töpeksimisestä että kyllä jo maalis-huhtikuun vauvojen kuuluu saada kuluvan vuoden paketti. Onko joku oikeasti muka saanut jo tän vuoden paketin?
 
Savon sanomissa: "Uuteen käytäntöön on syynä myös tulevien äitien käytös.
–Asiakkaat ovat panttailleet äitiyspakkaushakemuksiaan ja jopa kyselleet, milloin hakemus kannattaa jättää, jotta saa varmuudella uuden. Hakemusten viivyttämisestä ei ole enää hyötyä, sillä alkuvuodestakin syntyvät lapset saavat ensi vuoden äitiyspakkauksen. Myös tulevaisuudessa pakkaus vaihtuu tammikuussa."

Hmm, eikös ne aina jaa pois vanhat, eikai niitä roskiinkaan laiteta? Minä oon just aatellu pantata hakemusta, että saa varmasti uuden, kun oon saanu hypistellä niin paljon vanhaa kavereilla, että haluan yllärin..

Me käytiin tänään tilaamassa Stokken Tripp trapp, New born set, Baby set ja pehmusteet. En tiiä onko tuosta New born setistä mitään iloa, mutta tuleepahan nyt testattua. Hirveetä hintaa nuille kaikille ei tullut, kun tänään sai Vepsäläsieltä 15 % alennusta tuotteista ja ainakin tuon New born setin voi näköjään myydä melkein samalla hinnalla pois huutonetissä. Ja toivottavasti Tripp trapp menis vuosia sitten taaperolle ja vaikka pienelle koululaiselle istuimena säätöjen vuoksi.

Seuraavaksi sitten varmaan vaunuostoksille, pitää seuravaa palkkaa ensin ootella : P

satulu: Etkö ole vielä käynyt ekalla lääkärikäynnillä? Yleensä ensisynnyttäjät käy kolmestil, joka raskauskolmanneksella, aika omituista, että et oo vielä käyny ollenkaan lääkärillä : O

RBB 21+6
 
Viimeksi muokattu:
Koska/milloin voi sen äitiyspakkaushakemuksen aikaisintaan lähettää Kelaan? :D

Eilen mieskin tunsi ekat potkut kun halus kuunnella masun päältä korvalla,ni pikkunen päätti potkasta isää suoraan korvaan.. :p Ei voinu ku nauraa. :D Ja tänään mies näki kun pikkunen suihkussa ollessa oikein veti kunnon sarjapotkut masussa. :p

Torstaina neuvolalääkäri sitten päättää et laittaako lähetettä Lahteen vai ei ton kohonneen verenpaineen takia. Kamalaa odottelua. :/ en tykkää yhtään. Toivottavasti kaikki selviäis hyvin. Kun päässä pyörii kaikki pahimmat mahdolliset asiat mitä vois seurata.. :|
 
Äitiyspakkausta voi hakea kun raskautta on kulunut 154 päivää, eli n. rv 22. Tosin kannattaa varmaan hakea vasta sitten kun on saanut kelalta raskaustodistuksen, koska se pitää liittää hakemukseen. Mulla oli eilen neuvola ja sain raskaustodistuksen jonka valokuvasin ja liitin hakemukseen jonka tein netissä.

Redwing blackbird ei täällä hus:in alueella ainakaan ensisynnyttäjillä ole neuvolalääkäri kuin rv 26-28 ja sitten loppuraskaudessa rv 36, eli kaksi lääkärikäyntiä. Toki jos on jotain erikoista niin lääkärille on mahdollisuus päästä :)

elpukka & papu 22+5
 
Äitiyspakkaus-aiheeseen vielä... hassua tuosta panttailusta hakemisen suhteen, kun kuitenkin ketkä sen haluu,hakemus on tehtävä 2 kk ennen laskettuaikaa, joten kuitenkin sen haluavat ns. "joutuu ottamaan sen ajallaan"... Mutta on tuo kelankin touhu vähän omituista. Eikö sitä tosiaan voi jo julkaista vaikka jaetaankin vielä vanhoja. ?!?!

Noh Elpukka varmaan sitten ekana saa tänne infoa onko uusi vai vanha pakkaus... Eikös se parissa viikossa tule, kun hakemuksen laittaa:)

Edeleen jaksan ihmetellä kyllä tätä neuvola käytäntöjen eroja eri kuntien välillä. HUH :O Meillä ainakin varattiin neuvola heti silleen, että saa nuo todistukset mukaan jne. Muutenkin kuukauden välein käyn neuvolassa vaikka toista odotan. Ja lääkärineuvola on 2 kertaa + jos tarvis....

Mutta joo, jos lähtis ihmettelee töihin... :LOL:

Amy & masuasukki 22+5
 
Neuvolasta: näissä käyntimäärissä suurimman eron taitaa tällä hetkellä aiheuttaa muuttuva ohjeistus, toisaalla (kuten meidän kunnassa) mennään vielä vanhoilla ohjeilla ja minäkin kolmatta odottavana käyn kuukauden välein. Mutta sitten taas jos ongelmia ei erikseen ilmaannu, niin lääkärineuvolaa minulle ei automaattisesti tarjota. Toisaalta sairaalassa molemmilla kerroilla on ultra-ajat varattu lääkärille, joten tällä kertaa lääkärikäynnit tuli sitä kautta. Mutta kai ne neuvolakäynnit ovat pikkuhiljaa valtakunnallisesti vähenemässä kaikilta ellei tarkempaa seurantaa tarvita.

Oi vitsit, kävin eilen pelaamassa sählyä. Nyt ahteri huutaa tuskaansa, kun tuli pitkästä aikaa liikuttua reippaammin. Harmittaa nämä kelit, kun ei hiihtämään pääse. Saisi olla lunta vielä vähän enemmän. Jäälläkin alkaa lumet olemaan vähissä. Eikä jäinen pihakaan ei paljon hampaita hymyilytä.

Annales 20+5
 
Mulla poksahti tänään 22+0, kävin neuvolassa ja sain todistuksen avustusten hakemista varten. Aion odotella vähän aikaa ennen kuin lähetän, odotan innolla saako elpukka uuden vai vanhan!

Kysyin noista lääkärikäynneistä: OYS:n alueella käydään I. ja III. kolmanneksella, keskiraskauden käynti on tammikuun alusta lähtien lopetettu. Minusta on omituista, että alkuraskauden käyntiä ei HUS:ssa ole, koska nimenomaan alkuraskaudessahan sitä otetaan papa, selvitetään sairaudet ja lääkitykset, nostetaan tyroksiinit ja lopetellaan mielialalääkkeet jne. Mitähän hyötyä/säästöä kunnat saa vähentämällä lääkärineuvoloita? Veikkaan, että tässäkin mennään ojasta allikkoon, 10 vuoden päästä harmitellaan kun säästettiin väärässä paikassa. Ja minusta keskiraskauden käyntikin on tärkeä, missäs muualla sitä todettais liian aikaseen kypsyneet kohdunsuut ym.

"Suositukset vähentäisivät myös lääkärin tapaamisia kolmesta kahteen. Työryhmän lopputulema oli, että ensimmäinen käynti järjestettäisiin 13.-18. raskausviikolla. Tämä olisi niin sanottu laaja terveystarkastus. Tällä ajankohdalla työryhmä halusi Klemetin mukaan korostaa myös lääkärin roolia, niin että silloin tutustutaan äitiin ja hänen henkilöhistoriaansa.

Toista lääkärikäyntiä suositellaan 35.-36. viikolla, jolloin voidaan puuttua raskauden loppuvaiheen mahdollisiin ongelmiin." Yle:n nettisivuilta siis tuo.

Muoks: Bongasin muuten tällasen tiedon: http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2332312-aitiyspakkaus-2014-julkaistaan/

Jaahas, onhan se Kelan etusivullakin: uusi äitiyspakkaus julkaistaan helmikuun lopussa!
 
Viimeksi muokattu:
Mä seuraan teidän äitiyspakkauskeskustelua hymy huulilla. Ymmärrän että pakkaus voi olla isokin juttu monelle, mutta vaatteita yms. ne uusilla kuosillakin olevat on, ihan yhtä tärkeitä ja käytännöllisiä (tai sitten ei) kun nämä nyt jaossa olevat. Outoa toki on ettei uutta sisältöä ole julkaistu, mutta pakkaus kun pakkaus. Joko sen tahtoo tai sitten ei, vuosimallista riippumatta.

Mulla ois viikko varhennettuun neuvolalääkäriin. Vähän tietty jännittää et onko kaikki ihan ok. Neukkatäti soitti eilen ja kertoi että mulla oli virtsassa rankat sekafloorat (kuten aina!) ja leukkarit koholla ja oli niistä sitten huolissaan. Mä toppuuttelin että juu, mulla on muuten aina leukkarit koholla niin verestä kuin virtsasta, jos mun historiaa yhtään selailet taaksepäin. Täti vannotti mua menemään heti päivystykseen jos virtsatieinfektio-oireita ilmestyy ja mä lupasin näin tehdä. Lääkärillekin se laittoi konsultaation mutta ei ole ainakaan vielä kuulunut mitään, joten tuskinpa se lääkärikään tilanteessa mitään hälyyttävää näkee.

Mä tota listeriaa oon miettinyt aika paljonkin. Miten se edes ilmenee? Ja ennenaikainen synnytys, joo, mutta siis käynnistyykö ne ihan normaalisti vai tuleeko ekana ongelmia sikiölle vai miten toi oikein menee? Kaikki siitä aina vauhkoaa ja pelottelee mutta kukaan ei oikein tiedä mistään mitään. Ja ne jotka tietää tai joilla on kokemusta ei halua puhua. Netistä tietoa kun etsin niin todella harvassa on niitä ihan oikeita tapauksia.

Meillä on nyt jotain ekstrauhmaa taas esikoisen kanssa. Vissiin tähän väliin moista on odotettavissakin kun koulun aloitus lähestyy ja pikkusisarkin tulossa. Yritettään olla ymmärtäväisiä kun lattiat ja seinät on tussiteltu täyteen ties mitä koukeroita ja asenne on neidillä "ihan sama" ja "tee ite". Kunnioituksen puutteesta meillä ei ole kyse, ja kuriakin löytyy. Tyttö tietää että tulee "ongelmia" kun isottelee meille ja vänkää vain vastaan mutta ilmeisesti on jokin pakottava tarve uhmata. Ainahan tuo on ollut tuittupää ja haastava ja ihan jopa rasittavaksi asti (ja kyllä, lastani rakastan kovin, mutta fakta on se, että kyllä se tenava osaa olla niin hemmetin rasittavakin), mutta tässä meni niin hienosti jo pidemmän aikaa kun kommunikaatiotaidot kehittyi lapsellakin ja keskusteleminen alkoi tehoamaan. Toivottavasti tää nyt menee ohi nopsaan, kiva yhteiselo on aina rattoisampaa kuin itkut ja taistelu. Onko teillä muilla lapset reagoineet tulevaan sisarukseen miten?

Jaahas, se ois sitten siirryttävä naisten lätkän pariin. Ihanaa penkkiurheilua. :D

Lettu ja Kornelius 24+0
 
Lettu: Ainahan se on kiva jos on jotain mitä odottaa, vaikka sitten vaan äitiyspakkausta :p
Toisekseen tässähän on valinnan mahdollisuus, kun uusi julkaistaan, voikin käydä niin, että vanhan kuosit onkin mielekkäämpiä.

Itse oottelen, että josko olis enemmän tytön näköisiä kuoseja, mutta tuskinpa vaan...

Lyde ja Lyyli 22+0
 
Viimeksi muokattu:
Empä minäkään pitkään aikaan ole käyny kirjottelemassa, toisaalta mitään uutta ei ole tapahtunutkaan moneen viikkoon... Mutta eilen oli rakenneultra ja meille ois nyt sitten toinen poika tulossa :) Itse ihan onneessaan ja mieskin mielissään(hänelle eka lapsi), mutta ehkä mummut ja kaverit nyt vähän pilas tän onnen hetken ku toivoivat meille tyttöä :/ toisaalta kyllä mulla hormoonitki hyrrää että ehkä sen takia sitten "loukkaannuinki" nuista tyttötoiveista mutta en heille mitään sanonu :ashamed:

Rakenneultrassa kaikki oli onneks hyvin ja totesikin että istukka on etuseinässä keskellö hienosti kiinni eli selittää miksi en ole kauaa liikkeitä tuntenu. Poitsuki oli 512g ja viikkoja oli 22+4 eilen eli hienosti on kasvanu :) Nyt ei millään malttais odottaa äippäloman alkua ja LA.

Meillä ei ole oikeen mitään valmiina vielä, katellu turvakaukaloita ja pinniksiä mutta mieluisia ei ole vielä löytyny, onneksi tässä on vielä aikaa ;) Vaatteita hipsuttelin eilen cittarissa mutta mitään ei vielä lähteny mukaan, täytyy tuolle esikoiselle ensin ostella kevätkamppeet ja kunhan raha tilanne antaa myöten niin tälle tulevalle sitten ostella jotain, ja ehkä pitää oottaa ja kattoa mitä kaikki nuilta kavereilta on tulossa.

Ens viikolla ois taas neuvola, vaikka se onki vaan kuukauden välein niin tuntuu että siellä pitää juosta jatkuvasti :D Se oliki muistaakseni sitten se kerta että katotaan ne kelan paperit ja eka sf-mittaki... jännä nähä että meneekö samallalailla ku esikoisen kanssa eli yläkäyrillä.. veikkasivatki sillon esikoisesta isoa mutta eihän tuo nassikka sitten ollukkaan ku 3638 g ja 51 cm.. luulisin että samaa koko luokkaa tämäki poitsu on..

Synnytys on alkanu jonkun verran mietityttää, esikoisen synnytyksessä tuli kolmannen asteen repeämä. Joudun kirurgian puolelle korjautukselle, olinki nukutuksen jälkeen ihan sekasin ku heräämöstä heräsin ja halusin heti osastolle pojan kanssa vaikka tiesinki että en ees syliin voi pientä nostaa, kolme päivää sitten makasinki sängyssä ja sain soseruokaa, neljäntenä päivänä sain kävellä ja käydä itse vessassa ja suihkussa. ei siis mikään mukava kokemus mutta siitäkin selvittiin :) Tahtoisin vaan että nyt menis kaikki paremmin ja saisin itse heti liikkua ja nauttia vauvan hoitamisesta.

Mutta nyt täytyy alkaa ruokkimaan tuo esikoinen ja lähtiä töihin päin näin 4 vapaapäivän jälkeen :)

Hedeliini ja poitsu 22+5
 
Joo mä tunnustan, että oon ihan hysteerinen ton äitiyspakkauksen kanssa, ihan kuin lapsena oottais joulua : DD

Lettuperkele: eikös se listerioosi voi olla kuten mikä tahansa flunssa, ei sitä varmaan omin avuin erotakaan flunssasta. Sitä on Eviran:n nettisivujen mukaan 20-40 tapausta vuodessa ja raskaana olevilla itämisaika on pitkä, joten saastunutta elintarviketta on hankala jäljittää. Mikä minulle on uutta, josta ei kyllä missään ole puhuttu, on leikkeleet, siis tarkoittaako tuo, että ihan kinkut ja kalkkunat leikkelepakkauksissa olisivat riskielintarvikkeita? Kaikkea muuta olen yrittänyt välttää, tosin pari päivää sitten söin suolaisia "leivoksia", joissa oli jotain tuorejuustotäytettä.. No ehkä se riski kuitenkin on pieni. Tosin, useat tuorejuustot on suomessa pastöroitu, tarviikohan niitä välttää? Jos haluaa esim. tehdä juustokakun? Tuon tilaston mukaan raskaana olevilla listeriaa on vain pari tapausta vuodessa.
 

Yhteistyössä