**Kesäkuun kullanmurut 2014** Helmikuussa

Ensimmäiseksi äitiyspakkauksesta. Eli käytiin eilen hakemassa se postista ja 2012-2013 pakkaus tuli. Minä kyllä olen tosi tyytyväinen tuohon pakkaukseen :) Siellä oli enemmän vaatteita, mitä olin ajatellut, vaikka olin kyllä netistä käynyt katsomassa sisällön. Mutta käyttöön tulee varmasti jokainen noista vaatekappaleista ja kivoja vaatteita ja tarvikkeita sieltä löytyi :) On kyllä hienoa, että Suomessa tämmöisiä jaetaan. Nyt täytyisi sitten katsoa tarkemmin perhevalmennuksesta saatua listaa vaatteista ja tarvikkeista, mitä vauva tarvitsee ja täydentää nyt enää niitä puuttuvia. Minä kun olen shoppaillut vaan niitä ”ihanan näköisiä ” vaatteita :LOL: Ja on kiva huomata, että täällä on muitakin, jotka ovat hurahtaneet näihin hankintoihin. Nimim. eilen viimeksi neljä uutta vauvan vaatetta ostaneena, vaikka tämä piti jo lopettaa…

Kun sain tietää olevani raskaana yli 3 vuoden yrityksen jälkeen, niin päällimmäisenä ajatuksena ei todellakaan ollut vauvan sukupuoli. Mies on ollut koko ajan sitä mieltä, että vauva on tyttö, samoin siskoni sanoi, että on varma siitä, että se on tyttö. Itsellä ei ollut mitään aavistusta asiasta. Tyttöä meille siis ru:ssa veikattiin, mutta aivan yhtä tervetullut olisi poikakin ollut. Siskollani on kaksi poikaa, joiden elämässä olen ollut hyvin läheisesti mukana heidän syntymästä saakka ja tällä tavalla minulla on ”kokemusta” pojista. Nyt kun olen tytölle käynyt ostamassa vaatteita ja tarvikkeita, niin on ollut jännä fiilis ostaa tyttöjen vaatteita, kun olen tottunut katsomaan siskoni pojille lahjoja ja vaatteita poikien puolelta. Omille vanhemmilleni tämä vauva on kolmas lapsenlapsi ja siis ensimmäinen tyttö, joten kaikki ovat olleet innoissaan asiasta. Mutta väitän, että aivan yhtä innoissaan olisivat olleet, vaikka tulokas olisikin poika. Miehen vanhemmilla on enemmän lapsenlapsia, kumpaakin sukupuolta, joten en usko, että heillekään on väliä, kumpi sieltä on tulossa.

Lomista ja vapaista, virallisesti viimeinen työpäivä on 25.4. eli jään sen 30 päivää aikaisemmin pois töistä. Minulla tosin on saldoja kertynyt ja nämä pitäisi pitää pois ennen lomia, joten tästä tulee varmaan 4-5 päivää lisää vapaita. Lisäksi minulla on vielä työmatka tiedossa Ruotsiin 23.-25.4. joten ihan viimeiset työpäivät menee tuolla työreissussa. Mutta pidän todennäköisesti noita saldovapaita siinä pääsiäisen tienoilla pois, joten pari viimeistä viikkoa töissä on aika helppoja. Täytyy vaan toivoa, että olen työkykyinen ihan loppuun asti, eikä tarvitse jäädä sairaslomalle ennen äitiysloman alkua. Kesäloman säästän suosiolla ensi vuoteen (enkä sitä saisikaan pitää ennen äippälomaa) ja pidän todennäköisesti loman heti siinä kun vanhempainrahakausi loppuu. Silloin maksetaan siis vasta kesälomarahat ja saan siltä kuulta normaalipalkan. Lisäksi pidän äitiysloman aikana kertyneen loman pois esim. ensi vuoden kesällä, jolloin saa taas vähän ylimääräistä rahaa. Oletteko muuten miettineet jo sitä, koska palaatte töihin? Minun pitäisi ilmoittaa työnantajalle nyt joku paluupäivä, saahan sitä sitten muuttaa. Mihin tämä aika oikein katoaa, nyt enää reilu 2 kuukautta töitä jäljellä! Ja hirveästi asioita, mitkä pitäisi saada kuntoon.

Karoliina & Kepa 25+2

Neuvolalääkäri takana. SF-mitta huikeat 28 cm tässä vaiheessa ja lääkäri totesikin että onpas kaverilla ainakin tilaa liikkua. Ultratessa Kornelius oli perätilassa ja vaikkei näillä viikoilla tarvitse moisesta olla huolissaan niin silti lääkäri sen ylös kirjoitti mahdollista seurailua varten. Painoarviota tai muutakaan mittailua ei suoritettu.

Sairasloma jatkuu vielä ensi viikon neuvolalääkärin toimesta ja yritän saada työterveyslääkärille ajan mahdollisimman pian. Järjetöntä pompottelua.

Ensi viikolla joudun myös uusintanäytteenottoon, lääkäri epäili että emätintulehdusta olisi edelleen vuodoista päätellen. Muuten kohdunsuun tilanne hyvä; paikat kiinni, kovat ja kaulaa 3 cm joten vaarattomia ovat mun supistukset.

Seuraava neuvola onkin sitten 25.3.

Lettu ja Kornelius 25+1

Lomista jään varhennetulle mammalomalle 3.4. En varmasti muuten olis sitä valinnut mut olen ollu saikulla melkein koko tän vuoden ja jatkan edelleen enkä halua nyt tippua kelan tuille. Meillä firma maksaa palkkaa 10 vko saikusta, sen jälkeen Kela. Nyt ollaan duunissa laskettu et kun jään varhennetulle nyt niin ei tule sitä kymppiä täyteen. Kesäloman ja ens talven talviloman pidän sit putkeen ens helmi-maaliskuussa ja jatkan siitä sit vanhenpain vapaalle.

Kotona olen ajatellut olla, ainakin näin alustavasti syyskuuhun 2016 mut saa nyt nähdä haluanko palata jo aijemmin vai olenko niin pitkään et on pakko palata :whistle:

S 25 takana ja toivottavasti noin 15 edessä :LOL:

Täällä alkaa äippäloma 16.5 ja pidän viikon kesälomaa ennen sitä mutta voihan se olla että saikulla ollaan siinä vaiheessa. Nyt on jo pitäny nakittaa painavimmat nostelut muille ja työt vähenee ensi viikosta alkaen. Silti olen tosi väsynyt iltaisin. Vauva potkii tietyin väliajoin. Illat on vilkkaimpia :) reilu viikko neuvolaan, näkee onko rautakuuri purrut.
AB 22+5

Heipparallaa!
Mä juuri vaihdoin kesälomia rahaksi ja jään töistä 12.5 (kesälomineen olisin jäänyt 22.4), äloma sitten 28.5 ->. Kattellaan miten jaksan, pyysin kyllä et Pääsiäisen jälkeen ei laitettas enää iltoja/viikonloppuja - ovat sen verran rankempia.

Muuten täällä homma jatkuu normisti, mukelon rytmit on selkeesti ilta/yöpainotteisia ja potkiskelee pikkupotkuja tällöin. Tiistaina neuvolaan..lieköhän se voimavarahöpöhöpökin silloin..

Sabsu/21+5

Tättärää!

Väsyttää, miksi ihminen ei voi saada unta ajoissa illalla vaan lähes puoleen yöhön pitää valvoa?? Aamulla kyllä unta yleensä tuppaa tulemaan, mutta eihän sitä voi nukkua vapaasti kuin viikonloppuna eikä oikein silloinkaan. Noh, huomenna ei tarvitse heräillä ennen seitsemää ellei pienempi muksu sitten päätä niin.

Minä en ole vielä esimiehen kanssa ehtinyt puhua kesälomien siirtämisestä. Mutta käytännössä jään pois varmaankin vasta äitiysvapaan alkaessa, opetusta ja harjoitustöiden korjaamista on luvassa vielä toukokuun puoleen väliin asti. Joten ei pahemmin ole muuta vaihtoehtoa kuin hoitaa hommat loppuun ja sitten jäädä kotiin. Mutta jos samalla tapaa mennään kuin kaksi vuotta sitten, niin saan siirtää kesälomat seuraavaan kesään asti eli 2015 saan pitää kahden vuoden kesälomat ennen töihin palaamista syksyllä 2015.

Äitiyspakkaus: kahdesti se on meille otettu (lapsilla ikäeroa 7 v, nyt tulee nuoremmille 2 v ikäeroa). Ja kyllähän sen hakeminen postista on ollut molemmilla kerroilla hienoa ja erityisesti niiden tavaroiden tutkiminen, ihan kuin saisi valtavan ison synttärilahjan. Sekin on yksi niitä lapsen tulon konkretisoivia asioita. Mistä tulikin mieleen, vaikka kohdussa tuntuu usein vilske käyvän, niin en ole aina erityisen hyvin sisäistänyt kuitenkaan lapsen tuloa vaan joskus pääsee iskemään se hiukan pelottava ajatus, että uomansa löytänyt pakka laitetaan sekaisin pikkuvauvan muodossa. Ja millainenhan lapsi on tulossa? Tällä kertaa, kun en ole tehnyt yhtään mitään hankintoja vielä enkä edes sisarusrattaita oikeasti käynyt katsomassa, niin tämä todellisuus tulevaisuudesta ei ole päässyt ihan hirveästi iskemään.

Jooh, jospa päivä lähtisi liikkeelle, kun tankkaisi hieman hedelmiä ja kahvia hiukan.

Annales 22+0

Kesälomista itse olen jäämässä äippälomalle 8.5, ja tarkoitukseni on pitää ennen sitä vajaa viikko kesälomaa, että jäisin 1.5. Loput lomat pidän sitten äippäloman jälkeen keväällä 2015. Siinä tarviisikin olla sitten vain muutama kuukausi töissä ja olisi taas tiedossa täydet kesälomat uudestaan. Pehmeälasku olisi siis työelämään tiedossa silloin :) Sen verran sovin palkanlaskijan kanssa, että lomarahat hän maksaa lomista jo kesän aikana, vaikka loman pidänkin ensi vuonna. Helpottaa palkanlaskijankin työtä vähän.

Ensi viikolla olisi toinen sokerirasitustesti ja neuvola. Kaksi testiä joudun kärsimään reilun painon takia. Jos testi menisi nyt vähän helpommalla, kun enää ei ole pahoinvointia niinkuin ekalla kerralla. Silloinhan meinasi tajukin lähteä :/

Olen alkanut nyt raskauden myötä kuolaamaan öisin. Muistan jonkun muunkin maininneen asiasta tuolla jossain aikaisemmin. Nyt saa melkein joka yö herätä märältä ja kylmältä tyynyltä. Mistähän tämähän nyt johtuu?? :D

Jalkojen turvotus vain jatkuu.. Viikon sairasloman jälkeen olin kaksi päivää töissä ja kyllä huomaa ja tuntuu. Katotaan miten käy seuraavassa pidemmän päivän putkessa. Tukisukistakaan ei ollut apua, ja paikkakunnan ainut lymfaterapeutti on lopettanut hommansa täällä. Nyt taitaa olla apukeinot jo vähissä, ja tyytyä elämään loppuraskaus turvonneiden ja kipeiden jalkojen kera..

Katann & PAM 24+0 poks!

Lomista ja vapaista oli puhetta... Itse jään äitiyslomalle 8.5 eli 30pvä ennen laskettua aikaa. Kesälomat otan rahana, koska olen määräaikainen ja soppari loppuu heinäkuun loppuun.
Kotona ajattelin olla ainakin vuoden, jos vaikka opiskelis vauvan ohella ja katselis sitten työtilannetta ja siitä pitkälti riippuu myös kotona olo aika. Toisaalta ihana jäädä kotiin. On aikaa enenmpi myös esikoiselle ja tykkään kyllä olla kotona :)

Joku kertoili masuvauvan rytmistä... On kyllä veikeä huomata jo tässä vaiheessa, että toiselle alkaa jokin rytmi muodostua... Täällä kyllä liikustellaan pitkin päivää, aina parin tunnin tauoilla. Mutta tän viikkoo, sitten illat ollut vähän rauhallisempia, kun päivät on melskannut. Öisin en ole potkuihin herännyt, jos itse käyn vessassa niin silloin hereillä ollessa tuntuu myös öisin potkua, mutta vielä ne ei minun unia ole häirinnyt.

Äitiyspakkaus on kyllä erittäin tervetullut, odotan sitä kyllä kovasti. JA ensi tiistainahan se sitten virallisesti julkaistaan :attn:
Minunkin pitäis hakumukset laitella, mutta pitää vielä selvitellä työpaikan suhteen näitä paperiasioita, kun työnantajallehan se kela maksaa äippärahan siihen asti, kun olen työsuhteessa...

Ihana taas viikonloppu tuloillaan ja saa huilata. Tosi väsynyt olen itsekin pari päivää taas vaihteeksi ollut. Joskos tää tästä..

Amy & masuasukki 24+0 POKS POKS :heart:

Mulla alkaa äitiysloma 7.5 ja lomat jää säästöön. Ne pidän sitten äitiysloman jälkeen, ennen hoitovapaalle siirtymistä. Tällä hetkellä ajatuksena olisi olla kotona 2 vuotta, mutta senhän näkee sitten :)

Tänään oli palaveri työterveyshuollossa. Nyt siis alan tekemään kevennettyä työtä, eli hoidan ainoastaan kevyitä asukkaita, en ollenkaan raskaita. Tämähän sopii minulle, mutta on vaan mun mielestä tosi epäreilua mun työkavereita kohtaan jotka joutuu sitten aina hoitamaan ne raskaat. Sitten kun meillä on vielä usea raskas hoidettava johon tarvitsee kaksi hoitajaa, mites sit ne hoidetaan? Mun tilalle kun ei oteta ketään. Kokeillaan nyt sitten miten käytännössä onnistuu.
Mähän olin pari päivää tällä viikolla töissä, mutta jouduin hakemaan lisää saikkua kun selkä ei kestäny. Tällä kertaa menin eri lääkärille, joka oli tosi mukava ja ymmärtäväinen. Hän tutki perusteellisesti mun selän ja toteskin että mulla on toi oikeen puolimmainen si-nivel löystynyt ja alempana kuin vasen, ja se siellä kipuilee. Hän ymmärsi aidosti tämän mun tilanteen, kun sanoin että on todella vaikeaa olla töissä. Sanoi mulle vielä lopuksi että pidähän sitten puolesi siellä neuvottelussa.
Toisin kun se toinen lääkäri joka tätä asiaa hoitaa, tuntuu ettei ota ollenkaan tosissaan tätä vaan tekee kaikkensa että olisin töissä.
No, toivottavasti selkä ja supistukset pysyisi kurissa ja pystyisin olemaan tuolla kevennetyllä sinne äippäloman alkuun asti :)

Mukavaa viikonloppua teille!

elpukka & papu 24+1

Äitiyslomasta. Mä oon ainakin vuoden kotona, riippuen ihan miehen työtilanteesta. Hänellä loppuu työt vuoden päästä noin ja jos ei saa uutta työpaikkaa heti, niin hän jää kotiin hoitaa vauvaa ja mä palaan töihin. Toiveissa olisi tietenkin, että voisin olla useamman vuoden kotona eli siis 2-3 vuotta. Toivoisin, että me saatas toinen lapsi melko pian. Sitä pitää sitten tietty kattoa oman jaksamisenkin mukaan. Meillä vaan isovanhemmat jo aika iäkkäitä (päälle 60 v kaikki), niin haluaisin, että he näkisivät meidän kaikki lapset. Lisäksi pidän kivana sitä ajatusta, että sisaruksilla olisi pienet ikäerot. Mutta turhapa suunnitella liian tarkasti.. jos sitä ei vaikka haluakaan enempää lapsia tämän jälkeen. Nämä on tällaisia aatoksia vaan.

Äitiyspakkauksesta. Mä ajattelin tilata sen vasta heti, kun niitä uusia aletaan jakaa. Pakkoan se on tilata sit maaliskuun vika päivä viimeistään, että ehtii 2 kk ennen. Mä en halua kattoa etukäteen mitä siinä on, vaan haluan sitten yllärinä avata sen. Olis kiva pitää yllärinä se sisältö. Voin sit skipata ne teidän kommentit, joissa pohditte sisältöä, jos katotte etukäteen mitä siellä on.

Mä hain eilen kaikki nuo perhe-etuudet Kelasta (siis kaikki muut paitsi ä-pakkauksen). Lapsilisähakemuksenkin laitoin menemään. Töissä tein tänään myös kaikki ilmotukset mitä sinne vaaditaan. Meillä ainakin pitää olla tehtynä 2 kk ennen pois jäämistä kaikki ilmoitukset. Yllättävän iso homma oli noissa kaikissa. Kukaan ei oikein osannut neuvoa töissä suoraan.. piti soittaa palkanlaskentaan ja jonnekin erikoistiimiin, joka hoitaa Kela yhteistyön ja lopulta soitin vielä Kelaankin.. Mutta nyt on laitettu kaikki hakemukset ja ilmotukset vetämään.

-Nuppu- ja Vauva 25+4

Viimeksi muokattu:
Äitiyslomasta alkaa tiettävästi siinä 10.5. Tosin jatkan töitä toukokuun loppuun ja jään siitä sitte suoraan äitiyslomalle. Tai mikäli olo antaa myöden ja pystyn jatkamaan.
Mitään tietoa ei oo, että koska sitä sit palais töihin.
Työsuhdetta on esitetty jatkuvaksi, mutta mun pitäs nyt vaan päättää milloin haluan palata.
Ajattelin, että vois jo syksyllä 2015 palata, koska toi työ ei nyt oo ku kaks-kolme kertaa viikossa. Emmä tiedä sitä pitäs miettiä nyt oikeen urakalla.

Äitiyspakkaus me taidetaan kans odottaa mahdollisimman pitkälle, ennen kuin laitetaan noita papruja laitetaan menemään. Mutta tulkoot uus tai vanha, mutta pakkaus silti otetaan.

Nyt väsyttää sen verran, että taidan suosiolla jättää kirjoittamisen tai sitten illemmalle. :)

Susanna#1 & Flikk 23+5
(Masuvauvan kutsumanimi on vaihtunut :) )

Viimeksi muokattu:
Lauantaihuomenia :)

Eilen käyty Kela-neuvola ja laitettu netin kautta hakemukset eteenpäin. Pakkaus näytti kivalta nykyisilläkin tavaroilla, joten meille on sama, kumpi tulee, uusi se on jokatapauksessa :). Alunperin ajattelin jäädä viimeisenä mahdollisena päivänä äitiyslomalle, mutta nyt muutin mieleni ja jään jo 22.4. Turha yrittää sinnitellä, kun vointi on mikä on.

painoa tällä hetkellä 92,6 (nousua viikossa 300g ja ekalta neuvolakäynniltä 8+0 noussut 5,5 kg, mutta hurjalta tuo luku näyttää numeroina, hui!), pituutta mulla siis 173 cm, verenpaineet kotioloissa mitattuna n. 135/85 keskiarvona. HB oli 128, joten hyvällä tasolla. Vauva on reipas ja liikkuvainen, sydän lyö vahvasti <3.

Miten teillä muilla raskausdiabeetikoilla on arvot pysyneet hallussa?

Itsellä alkuannostus 8yksikköä riitti alkuun hyvin, nyt vähän näyttäis siltä että joutuu annosta nostamaan....parin aamun arvot olleet yli rajan. Ensi viikon lopulla olisi taas sitten kontrollia sen suhteen.

Odottava73 ja Poikanen 24+1

Viimeksi muokattu:
Odottava73 - missä vaiheessa raskautta sulla tuli insuliinit kehiin? Mulla mennään VS-seurantalinjalla mut eipä noita nloita ole ollut edes että juuri edes tietäisivät (okei tilanteen ollen muu niin ottaisin itse yhteyttä), VSaamupaastot olleet 4.8-5.4 välillä. Mun ongelmaksi on koitunut epäsäänöllinen syöminen johtuen vuorotöistä.. :/

Kävin eilen kirpparilla nuuskimassa tarjontaa - kassillinen takertui matkaan vaikka piti ihan maltillisesti vaan katella. Ostin kivasti noita kestiksiäkin kokeiluun. Mulla on ollut vaan AIO:ja joten nää kuorivaipat joita otin parit, onkin ihan uus juttu..siis ne jossa ei ole sitä imusyöttöluukkua vaan on siis pelkkä muovikuori. Tarttee vissiin katella vanhat froteet ja pistää paloiks :) Hih kun innostuin taas :) Nyt tuli sellanen "pakko saada lisää -fiilis :)

Mukavaa viikonloppua, mulla ei ole ajanvietto-ongelmia -menen illaksi töihin.

Sabsu/22+0

Mulla on pysynyt rd hyvin kontrollissa pelkällä ruokavaliolla aika helposti, mutta jos mennään samoin kuin esikoisesta, alkaa sokerit kohta kohoilemaan ja sitten saa jo kunnolla miettiä mitä suuhun laittaa. Aamuarvot on nyt olleet 99% ok, ongelmana on se jos en pääse syömään välipalaa ennen lounasta tai jos syön liian kevyen lounaan. Silloin on aina seuraavaa ateriaa edeltävä arvo liian korkea.

Olisko jollain hyviä ohjeita miten sais maukkaita lisäkkeitä ilman perunaa/ pastaa/ riisiä? Töissä otan aina ison annoksen raasteita yms ja siihen sitten pääruuan kylkeen, mutta kotona olis kiva laittaa jotain lämmintä kasvislisuketta. Tai toisaalta jotain herkkua joka sopis raskausdiabeetikolle? Nyt on tunnustettava, että pupellan suklaata yms, mutta pakko ne on jättää pois.

eikä, kirjoitin tosi pitkän viestin ja puhelin jumitti. No rd pysyy aisoissa ruokavaliolla. Pasta ja peruna on pitäny jättää melkein kokonaan pois. Ne nostaa arvoja kovasti. Maha jumissa joten ei tee mieli syödä muutenkaan.
Viikot menee vauhdilla, 23+0!

Isonalle: ootko kokeillut ohraa? Tai itse tehtyjä lohkoperunoita, ne on meilllä nyt pop! Mulla on hirvee himo dipata porkkanoita kermaviili + dippisekoitukseen, Ranch ja American on suosikit, ei tuu syötyä sipsejä kun napsii porkkanoita : )

Sabsu77: mä oon kans hankkinut Imse Vimsen AIO:a ja kuoria, sit mulla on pari Babylandia, aion niitä kokeilla ekaksi ja sit ehkä Fuzzia, niitä kehutaan mun kaveripiirissä kovasti. Ajattelin ostaa/tehdä itse imuja, en ole imuja ostanut juuri käytettyinä.

Huh, ens viikolla istukka + kohdunsuu kontrolli ja ehkä saikku loppuu *pitää peukkuja*

RBB 23+3

Vaunustressi

No niin olen onnistunut kehittämään itselleni vaunustressin. Ei mitään hajua minkä merkkisiä ja minkä mallisia kiesejä pitäisi katsella. Kriteerit on selkeät:
-yhdistelmävaunut
-kevyet työntää
-ilmakumirenkaat, siis pumpattavat
-heittoaisa
-säädettävä työntökorkeus
-pieneen tilaan (kasattuna) menevät
-nelipyöräiset

Eli näitä kuljetetaan todennäköisesti aika usein auton takakontissa (suht pieni, muutakin kamaa pitäisi mahtua), liikun paljon vaunulenkeillä (myös soreteilla), lapset, mies ja minä kaikki tulevat rattaita työntämään, joten siksi työntökorkeus olisi hyvä olla säädettävissä.

Yritän metsästää näitä käytettynä, eli olis varmaan hyvä tietää mitä merkkiä ja mitä mallia etsin. Vaunukaupat on kaikki sadan kilsan päässä kotoa, että aika harvoin pääsee niitä testailemaan. Joten, jos joku täällä on spesialisti, niin auttakaa!

AnnaOnni *22*

Viimeksi muokattu:
Isonalle - joskus ikuisuus sitten kun laihdutin otin selvää näistä jutuista ja itse vaihdoin pastat jne couscousiin, on ns. Matalan glykemian tuote ( nostais sokereita vissiinkin maltillisemmin kuin "kanssasisaret"). Mut siitä on aikaa enkä taistellut rd:n kanssa. Olisko kuitenkin kokeilemisen arvoinen? Musta se on ihanaa kun laittaa wokvihanneksia/jotainkasviksia pannulla ja sekaan couscousia ja kääntää sen pannulla valmiiksi :)
Mäkin pupellan mitä lystään mutta maltillisemmin ja pyrin pitämään ruokailuajat tasaisena. Mun tarvii myöntää etten oikeastaan edes tiedä ( liekö noissa ohjeissakaan..?) Mikä tulee tavoite/rajaarvon olla aterioiden alussa, paastoarvohan oli sen 5.5. - en kyllä ole noita ns. Vrk-arvoja mittaillut kuin vasta kahdesti.

Sabsu 22+0

AnnaOnni: meillä on kans noita kriteerejä, ei olla "livenä" käyty vielä katsomassa vaunuja, mennään vasta ens kuussa (kun palkat tulee), mutta taustatietoa ollaan sen verran haettu, että laatumerkeillä kuten Emmaljungalla on monipuolisimmat kokonaisuudet, jos haluaa samoista vaunuista monia eri ominaisuuksia, joillekinhan riittää vähemmät ominaisuudet, mut meilläkin just autoillaan, toisaalta pukataan vaunuja keskustassa, maalla, mennään bussilla ym, epätasaisella ja asfaltilla, eli ei voida poissulkea oikeastaan mitään ominaisuutta : D Emmaljungalla on tosin aika kookkaita vaunuja, mut kuulin just kaverilta, että talvella kopan iso koko on hyvä asia, koska niistä talvivaatteista ja peitoista vauvoineen tulee aika iso "paketti" ja aivan pientä koppaa ei kannata ostaa (sillä oli pehmeä koppa) + Emmaljungat. Ilmakumirenkaat ei kuulemma ole niin hankalat mitä väitetään ja niiden työntömukavuus on aivan omaa luokkaansa. Ilmaa joutuu ajoittain lisäämään. Lisäksi me ehdottomasti halutaan Travel system + auton isofix, joten esim, Orat ei siksi käy. Hassua, ettei Oralla olla otettu noita huomioon, kun Suomi kuitenkin on yksityisautoilun pikku-Amerikka, sattuneesta syystä! Ois kiva muuten tukea kotimaista ja Oran vaunut on kivoja ulkonäöltä. Me aiotaan ostaa uutena, vaikka kuulemma vaunuja tarviiki niin vähän aikaa. Mutku toiveissa olis toinenkin lapsi jossain vaiheessa, niin meneehän ne sitten sillekin + Emmaljungaan saa sisaristuimen joihinkin malleihin.

Vaunuasiasta, Emmaljungan Classic Duot meillä, ostettu 2007 ja ihan priimakunnossa. Käytettiin silloin esikoisella vajaat kolme vuotta ja koppaosa oli käytössä tyyliin viisi kuukautta. Heittoaisaa ei ole, mutta muuten säädettävä ja riittää meille 190 cm pitkillekin hyvin. AnnaOnni, noi teidän vaatimukset täyttäis just jotkut Emmaljungat, esim. Edge Duo Combit. Kauhean pieneen tilaan noita tuskin saa pakattua, mutta se on sama kaikissa ilmakumipyörällisissä vaunuissa. Hinnathan Emmaljungan uusissa vaunuissa on tajuttoman korkeat ja silloin maksettiin ihan perusvaunuista mekin päälle 700 euroa tarjouksessa. Mutta laatu on kova.

Korneliuksella tänään ensimmäistä kertaa hikka! Esikoinen inhosi hikkaa ja alkoi aina riehumaan raivoisasti kun se ei loppunut millään. Korneliuksella oli malttia aikasen pitkään, mutta useamman minuutin jälkeen sekin alkoi rettelöimään. Mies myös laittoi käden vatsalle ja Kornelius säikähti, siis ihan "hypähti" ja meni sivumpaan, pois käden alta. Taskulampun valo tuntuu myös ärsyttävän mutta musiikin soittaminen vatsan päällä saa kaverin hiljenemään ja rauhoittumaan täysin. :D

Onneksi joku muukin kuolaa -- tunnen oloni jotenkin oudoksi, että miten sitä ei osaa niellä kun nukkuu, kun ennen ei ole ollut mitään ongelmia. Toivottavasti menee ohi ja nopeaan.

Lettu ja Kornelius 25+4

Huomenta taas!

Ei tämä väsymys helpota. Tosin tällä kertaa syynä on herääminen kovaan tuleen yöllä. Siinähän se meni taas pitkälle aamuun ennen kuin uni tuli uudelleen. Torstaina näkee neuvolassa hb:n kehityksen. Kait se on noussut, mutta ei vieläkään mitenkään hyvissä lukemissa taida olla.

Yritän tässä kerätä kärsivällisyyttä kohdata anoppi tänä iltana. Mehän emme ole siis kertoneet raskaudesta. Minä en vain jaksa olla vastaamassa kyselyihin ja kuunnella ohjeita ja arvioita esim. omasta jaksamisestani ja mahani koosta yms. Tuolla "Mitäs nyt" -palstalla näkyi olevan ketju aiheesta nautitko raskaudesta. Ja mina kun kuulun niihin, joiden mielestä raskauden paras osa on sen loppuminen synnytykseen, niin en tosiaan nauti. Kiukkuinenkin olen taas kuin talvella herätetty karhu. Tämä heijastuu vahvasti myös suhtautumisessani anoppiin, joka ei ymmärrä olla kyselemättä vaikka olen suoraan sanonut, etten jaksa ihmisten kyselyitä asiasta ja sitä myöten myöskään neuvoja ja ohjeita. Lähinnä samassa elämäntilanteessa olevien kanssa juttelen ihan mieluustikin, mutta anoppini ei kuulu näihin. Eikä asiaa ainakaan auta se, että tiedän hänen puhuvan asioista eteenpäin.

Vaunuista: meillä kriteereihin kuuluvat ilmakumipyörät, kääntyvät etupyörät, korkeussäädettävä aisa, mahdollisuus saada vauvalle koppa ja isommalle sisarukselle istuin, helppo kokoontaitettavuus ja kohtuullinen koko. Mutta jos koko porukka koiraa myöten lähtee mukaan, ei ole mitään jakoa saada vaunuja ja koiraa autoon kyytiin yhtäaikaa. Meillä kun on bernhardilainen, joka täyttää auton perän erittäin tehokkaasti. Noita isompia siirtymisiä varten taidamme hankkia Manducan tai Ergon liinan rinnalle ja kuskata yhden lapsen rattaita. Kolme lasta + iso koira on jo kyllä haaste farmariautolle.

Mukavaa alkanutta viikkoa!

Annales + pirpana

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Onko kellään ollut mahassa kosketusarkuutta? Mulla on tossa navan yläpuolella ihan hitokseen kipeä kohta joka vaikuttas jotenkin hermosärylle tjs. Mä luulen et tää mukelo pönöttää päänsä kanssa nyt siinä mut jurkale et tekee kipeetä -- helpottaa vasta kun pääsee makuulle. :/

Se on jännä miten mielipiteet vaunuistakin voi muuttua! Olin ensin totaalisen ehdoton ettei mitään Emmaljungia meille tule..6v sitten musta ne oli hirveet vankkurit jotka nitku ja natku ja ilmakumit yhdistettyinä noihin olivat ihan nightmare (kaverilla oli) ja se tavarakori oli ihan karsee ;) NYT taas kun olen ystävän avuin päässy tutustuun noihin, en haluakaan muuta! Ilmakumeja tosin en tahdo ja kääntyvät isot etupyörät on ehdoton (ei niitä pieniä) joten Nitro Cityt tulee sit aikanaan meille. Saadaan lainaan kaukalolle omat "rattaat" jotka pääsääntöisesti kulkee automatkoilla ( mm kauppareissut). Hirveissä hinnoissahan noi vaunut vaan pyörii mutta jälleenmyyntihinta on suht paikoillaan ja ovat pohjoisiin olosuhteisiin tehty thermokankaineen yms :)

zzzZZzz nyt pikku päikkärit.

Sabsu 22+2

Joo siis mäki ennen katoin sitä metallista tavarakoria, että se on niin ysäriä, mutta nyt se näyttää erittäin viehättävältä : D Ja mua hirvittää pienet ja kiikkerät vaunut (mä NIIN toivon, että meihän autoon mahtuis jotkut Emmaljungat). Emmaljungan joissakin malleissa on kääntyvät etupyörät ja ne saa isoinakin, voi myös kesäksi vaihtaa pienemmät. Musta tuntuu, että ennen vaunut aina nitku ja natku, mut enää ne ei kai sais kitistä, eikös niitä voi rasvatakin? Emmaljungassa on sekin hyvä puoli, että kun ne valmistetaan Ruotsissa, valmistusprosesseissa noudatetaan Pohjois-Eurooppalaisia ympäristölakeja, toisin kuin Kiinassa tms. Lisäksi ne osirttain käsin kootut, joten turvallisuus ja laatu on taattua. Ja vaikka kirppikseltä ostaminen onkin ekologista, niin onhan joku ne kirppikseltäkin ostetut tuotteet ostanu kaupasta, eli vaunut voi tosiaan myydä hyvällä hinnalla eteenpäin. Mä oon NIIN aivopessyt itteni pulittamaan sen 1,5 t koko vaunusetistä : O No, toisaalta, ostetaan me itelleki aina laatua, köyhällä ei vaan oo varaa huonoon, joten miks tehtäis poikkeus lastenvaunujen kohdalla? Lisäksi kun oon katsellut tori.fi:sta käytettyjä Emmaljungia, niin ne tosiaan ON käytettyjä, eli 5-10 v vanhoja ja tosi kuluneita... Mut ehkä sekin kertoo jotain, että niitä ei saa kirppikseltä kovin uusina, kun ne on jollain hyvässä käytössä ja tarpeessa!

Mulla on muuten kans joskus maha kosketusarka, yleensä alamaha ja yleensä aamuisin, joskus tuntuu ihan sietämätöntä kipua pari sekuntia kun nousen ylös, olen selittänyt sen sillain, että ne kannattimet on rentoutuneet yön aikana ja ei "ehdi" mukaan, jos nousee vauhdilla ylös.

Lettuperkele: ihana tuo hikka! Mä ootan, että meijänkin mukeltaja sais hikan, se potkuttelee kovasti monta kertaa päivässä, mut mitään säännöllistä hikkamaista en oo vielä tuntenu.

RBB 23+5 (Kohta poksahtaa 24!!!)

Huomenta!

Vaunuista vielä. Nyt taidan tietää, mitkä haluan. Eli Gessleinit, malli muistaakseni F6

Meillä oli pojillakin Gessleinit ja olin niihin erittäin tyytyväinen. Myytiin pois, kun silloin tuntui siltä, että lapsia ei enempää aiota yrittää. Mutta noissa siis on kaikki nuo aiemmin mun listaamat ominaisuudet (tosin heittoaisasta en ole varma, ja renkaat taitaa olla jotain uusinta Air+ tekniikkaa), mutta menee pieneen tilaan, on hyvät maastossa ja asfaltilla, aisaa saa säädettyä, ja "kaupan päälle" on vielä todella nättejä kuoseja. Nyt siis kyttää toria näiden osalta ja jos ei ala löytymään niin tilataan Saksasta tai Tallinnasta. Tällöin näyttäisivät tulevan n. 200 euroa halvemmaksi.

Kylkikipuja oli viime viikon, aika pahojakin, mutta viikonloppuna ne helpottivat. Siis ihan kylkiluiden välissä, jotkut lihakset olivat hellänä. Veikkaanpa, että kohtu kasvoi silloin jotenkin sivuille päin. Nyt nuo kivut on hävinneet ja tilalle palannut närästys, eli kasvaisiko kohtu nyt taas enemmän ylöspäin. Tällaista omaa mietintää tämä vain.

AnnaOnni 22+3

Viimeksi muokattu:
Tulihan ne uuden äitiyspakkauksen kuvat sieltä vihdoin :) Ilmoitelkaahan joku kun saatte sen kotiin, minä laitan siinä vaiheessa paperit vetämään. Ellei sitten ole pakko jo jossain vaiheessa toimia... Pitikö tuo hakea 2kk ennen laskettua aikaa? Kaikki muut kela-asiat on hoidossa, mutta tätä vitkuttelen. Saadaan tosiaan kaverilta paljon nykyisen pakkauksen vaatteita niin sen takia odottelen että itse saan uuden. Minusta oli kivan näköinen, tosin katselen sitä taas poikasilmin. Esikoisen pakkauksen kohdalla musta sisältö oli kiva, mutta ymmärrän kyllä että sinä vuonna osa tyttöjen äideistä koki sen poikamaiseksi. Mitäs tulevien tyttöjen (ja poikien) äidit tykkäätte uudesta pakkauksesta?

Yhteistyössä