!! **** kesäkuun kullanmurut 2011 - tammikuussa <3**** !!

Masukuvia ei ole vielä otettu, mutta muutama kommentti kysymyksiin.

Vitamiinit:
Syön multivitan raskaus -vitamiineja ja maidon käyttöä olen lisännyt. Lisäksi juon gefilusmehua päivittäin, josta saa ne tarvittavat maitohappobakteerit. Kaikkia vitamiineja ei ole hyvä ottaa pillereinä, koska niiden sulaminen ja imeytyminen on vähän epävarmaa. Suolihuuhtelussa tulee usein pihalle puoliksi sulaneita vitamiinipillereitä (tv:n dokkareista nähnyt). Siksi suhtaudun vähän kriittisesti vitamiinipillereihin.

Influenssarokotus:
Rokotetta en aio ottaa, vaikka astmaa sairastankin ja säännöllinen lääkitys on. Sikapiikin otin viime vuonna.

Neuvolantäti yrittää joka kerta tarjota rokotetta, vaikka olen siitä kieltäytynyt. En halua rasittaa elimistöäni yhtään enempää kuin on pakko. Enkä kyllä ole saanut luotettavaa tietoa rokotuksen riskeistäkään. Kumma juttu, että esim. hepatiittirokotuksen viimeinen vahvistuspiikki on ehdottomasti kielletty raskauden aikana, mutta influenssarokote melkein pakollinen...
 
vitamiinit: Ladyvita mama menee kaks päivässä silloin kun muistan :D lähinnä alussa foolihappolisän takia otin. En ota suositeltua kolme, kun en esikosta ottan mitään lisiä...

sikapiikkiä: En ota. raskaana olevien sairastumisriski on hyvin vähän korkeampi, piikin saaneitakin kuollut ja sivuvaikutuksia ei ole mielestäni tutkittu riittävästi ja eihän noita raskaana olevilla voidakaan tutkia, joten kuka sen tietää miten sikiöön vaikuttaa lopulta. Myös raskaanaolevilla on ollut kohtuu lieväoireisia tartunnat...

Lääkärissä kävin ei kohjuja, suonet on vaan isompia ihan jo raskaudesta johtuen :D näytti omaan silmään vaan niin kauhealta!!! Sikäli yksi lantionpohjan poikittainen lihas on kuin viulun kieli, kokeili sisältä ja sattui niin pirusti :( oikein napakasti muljahti kun lääkäri painoi... se on tulehtunut ja turvonnut ja siksi myös synnyttimen alue on turvonnut... panacodia ja venyttelyä, kunnon kengät ja pitäis auttaa:)
 
Kausi-influenssa/sikapiikki otin sitten toissaneuvolakerralla asiaa harkittuani.

Vitamiineja/kivennäisaineita, D-vitamiini, Foolihappo, Kalkkitabletti, Piimax-C ja Magnesium, noita muita paitsi Foolihappoa olen käyttänyt ennen raskauttakin. Eli tuleehan sitä kaikenlaista popsittua.

Mulla on näemmä kyseenalainen kunnia olla tämän ketjun vanhin odottaja. :LOL: No puolustukseksi, että löytyy noista muista ketjuista vanhempiakin! :) Mutta olen kyllä itse sellainen, että en luokittele juurikaan ihmisiä iän mukaan, tai en hirveästi mieti, minkä ikäinen joku on. Kaikista ikäluokista löytyy kaikenlaista porukkaa.

kurkkunaamio ja kolmonen 19+6
 
Mä olen ihan kamalan huono kirjoittaja ollut :(

Viimeisen viikon oon ollut kotona, yrittänyt ottaa rennosti. Työpaikasta iskee pomo (34v mies) sen verran stressiä kehiin, että mulla alkoi sydämen tykytykset; lääkäri vertasi paniikkikohtauksen oireisiin ja määräsi loppuviikon lepo maanantaina. Minä jos joku en osaa olla paikallani, varsinkin kun työpuhelin soi kokoajan. Mies kurnuttaa että älä vastaa; mutta stressitaso on 100kertainen maanantaina, jos en hoitaisi tiettyjä asioita,ärh!

Tiistaina rakenneultra! Mä näen unia jossa saan tyttövauvan, katsotaan pitääkö paikkaansa :D

Ikägallupiin - 11.6.2011 täytän 30v, eli katsotaan josko sitä viettäis "megabileet" synnärille, mä tarjoan kaikille huonekavereille kotikaljat :D

Vitamiineistä: Raskausajan Multitabs x 2, eli sama kuin -08 syntyneen pojan kanssa. Mulla on tosiaan noita neuvoloita sairaan harvassa, rv9 ja seuraava rv23, ultrat sairaalassa välissä, eli Hb-tasosta ei mitään tietoa, saatikka sokereista, protskuista tai verenpaineista |O

Kausi-influenssapiikin sain ekassa neuvolassa.

Sitten naurun arvoinen asia:

Kotona ei ole vaakaa, joten kävin tossa lähi-Prisman kodinkoneosastolla pikaisesti tarkoituksena tarkistaa paino, muutenkin kauhunsekaisin tuntein (lähtö-BMI 22) astuin vaa'alle ja se näytti KARMEITA LUKEMIA! Seisoin siinä hetken ja meinasin pillahtaa itkuun, kunnes tajusin kantavani repullista ruokaa, ulkotakki, pitkävartiset nahkasaappaat ja farkut jalassa :LOL: En sitten kehdannut ruveta siinä riisumaan, varsinkin kun olin ihan tulipunainen :D Eli jokunen kilo tullut - koskaan en oo makean perään ollut niin paljon kuin nyt, argh!!!!

Mies lähti 21.30 koneella Liverpooliin joululahjamatkalleen katsomaan Englannin valioliigaa (perhesairaus!). Oon niin kade, mutta niin onnellinen toisen puolesta; oli ihan pikkupoika viimeiset pari päivää - omapa oli lahjani ;)

Tsemppiä odotukseen möhömahakohtalotoverit!

Elppa & Hämis 19+6 (huomenna puoliväli!! :flower: )
 
Vitamiinipillereistä, mä syön D-vitamiinin ja epäsäännöllisesti kalkkia (jos tuntuu, et en oo kunnolla kerenny syömään). Mulla on multivitan raskaus&imetys kaapissa, mut aika harvoin tulee otettua, kun mä yrjösin alkuraskaudesta poikkeuksetta joka kerta, kun olin sen syöny. Joten nyt on semmoinen yökötys koko pilleriä kohtaan...

Rokotus, viime vuonna meillä sai kaikki vauvaa lukuunottamatta sikapiikin. Nyt en aio ottaa, vaikka kuinka olis turvallinen ja tutkittu ja vaikka mitä, niin en halua silti. Vuosi sitten syksyllä lähipiirissä sattui ikäviä juttuja sikapiikin ottamisen jälkeen. Vaikka ei olis mitään yhteyttä, niin en silti halua ottaa. Kyse siis aivan eri piikistä kuin nyt tuo kausi-influenssa, mutta mä tulin jotenkin skeptiseksi...

Meillä on nyt nuorimmassa se entero... Hitto.

Ja viikon päästä selviää onnistuuko talokaupat =) Mä oon ihan innoissani. Ja jännittää, toki tää nykyinen pitäis saada myytyä, mut silti... Sit olis tilaa, vaikka muille jakaa. Päästäis muuttaa ennen kesää, kun siihen olis tehty lämmitysjärjestelmän vaihto ja fiksattu paikkoi kuntoon. Muutettais lähes uudesta omakotitalosta 130v hirsitaloon, jossa neliöitä reilu 400... Melkoinen elämänmuutos siis olis. Mut eipä hehkuteta vielä, ootetaan nyt rauhassa ensi perjantaihin.

Nyt suihku ja uni, sit jaksaa huomenna olla koko päivän töissä. Niin ja täälläki on mies jo kalastanu muutaman potkun. <3

Mukavaa viikonloppua kaikki!

Töllerö ja Ötökkäpieni
 
Rokotteista: Sikapiikin otin itselle ja tytölle syksyllä -09. En ole koskaan ottanut kausi-influennsa rokotteita enkä ota nytkään. Ollaan kotona, joten ei senkään puolesta ole turhan suurta "hätää" ottaa. Enkä nyt tiiä ottasinko vaikka töissä olisinkin.

Ikägalluppiin vastaan että maanantaina täytin 22. Eli nuorimpiin kai lukeudun!

Vitamiinit: Syön raskausajan multitabseja, yhden päivässä. Joskus kyllä saattaa unohtua, ehkä kerran pari viikossa. Maitoa juon varmasti aivan riittävästi. Lisäks syön jugurtteja ja juustoakin. Siitä ei kyllä ole puutetta.

Joku kyseli niitä lapseveden testipuikkoja! Mä niitä kävin meidän apteekista ja naapurikunnan apteekista kyselemässä, mutta eipä ne kummassakaan olleen edes kuulleet moisista :O Yrittivät vielä koneella etsiä, ainakin sillä amnicator nimellä, niin ei, ei mitään tietoa mistään sellaisesta! Miten voi olla mahdollista?!? Soitin sitten neuvolaankin asiasta, ei sielläkään tiedetty ollenkaan että saako niitä omaan käyttöön mistään. Ei meidän neuvolassa edes ole niitä!!! Eli aina, jos ja kun, epäilen lapsivesien menoa, joudun ajamaan isompaan kaupunkiin synnärille, jonne matkaa suuntaansa se 130 kilsaa. Jättekiva! No, käyn kyselemässä jos siellä sattuis niitä olemaan. Ollaan kuitenkin nyt helmikuun alussa heti menossa kun on tytön kovrakontrolli.

Tähän hätään ei nyt muuta.

CanWen ja mököeevertti 17+3
 
Heips, oottepas taas pulisseet :) Mä olen ollut pojan kanssa Lastenklinikalla ja koiran kanssa eläinlääkärissä. Poitsu on nyt kunnossa, mitä nyt vähän räkis ja koiralla oli jalkojen tarkistus + rokotukset, että ei sen vakavempaa :)

Rokotuksista en oo edes miettinyt, en usko että otan..

Vitamiineista syön Dtä ja omega-3sta ... katsotaan jos kalkin otan kaveriksi. Mulla oli ekassa neuvolassa joskus rv 10 niin hemoglobiini 104, jouduin sitten rautakuurille ja parhaiten mun kropalle sopii se kamalan makuinen mehulitku kräuterblut saft . Se kuuri kesti neljä viikkoa ja katsotaan seuraavassa neuvolassa et onko tarvetta aloittaa uusi.

Onko muita jotka eivät syö punaista lihaa (tai kanaa) ? Olis meinaan kiva saada uusia reseptejä...mä kun olen vielä kaikenlisäksi ihan kamalan nirso.. x)

Hauskaa viikonloppua!! :)
 
Vitamiineistä: Mulla on tosiaan noita neuvoloita sairaan harvassa, rv9 ja seuraava rv23, ultrat sairaalassa välissä
Mulla sama kuin Elpalla viime neuvola oli rv 15+2 ja nyt maanantaina se rakenneultra ja heti tiistaina neuvola. Eli ei tietoa hb jne.. Mulla hb ollut terkan mukaan aina hyvä, sanonut että miesten lukemat:O mutta ei ole koskaan sanottu en voisi syödä vitamiineja joissa rautaa. Viime raskaudessa sain itse päättää otanko rautaa vai en kun oli vähän laskenut. Häpyluun kivusta joku kirjoitti (sori nimi taas unohtui:) Mulla on alkanut tuntua pientä oikeastaan ei ole kipua vaan ennemminkin niinkuin painon tunnetta seistessä tuolla alhaalla molemmin puolin nivusien kohdalla (luiksi mä niitä nimitän) :D en tiedä minkä nimiset. Mä oon jotenkin jäänyt nyt koukkuun tähän ketjuun, ehkä kun vauva alkaa jo tuntua enemmän ja merkkiä olemassa olosta.

amma vielä tänään 19+6 ;)
 
Neuvolakuulumisia: Paino noussut 3,4 kg lähtöpainoon nähden :( Yritän sopeutua. MUTTA. hb laskee edelleen, nyt oli vain 108 vaikka rautaa olen syönyt. sain neuvoksi ottaa tabletin yöllä jotta muu ravinto / maitotuotteet eivät haittaa imeytymistä. Siis jos herään yöllä ja usein heräänkin ja käyn keittiössä joten samahan tuo on silloin ottaa. Multitabsia syön ihan tavallista multivitaa. D-vitamiinia syön sen 20 mikrogrammaa minisunia per päivä.

Verenpaine oli myös "huono" eli (mielestäni) liian matala: 103/51. Ei kiva...

Ikää on täällä kohta myöskin 25, paljon on samanikäisiä odottajia täällä :)

VIikkoja poksuu taas, kohta 18 :D Massu on iso mutta en jaksa ottaa kuvaa! Hyvät viikonloput!
 
Otokka
Tulin poksumaan tänne puoli tuntia etuajassa *poks* rv 21! Yli puolenvälin ollaan :). Maha on vähän ruvennut kasvamaan ja tänään täytyi ihan käydä ostamassa suorat mustat housut äitiysmallisina, kun omat ei tunnu enää mukavilta jalassa. Löysin Bebes:stä ihanat Boob-merkkiset.

Ikägallup: Täytän päivää ennen laskettua aikaa 30v. :). Saattaa tulla hyvä synttärilahja, mutta juhlat tuskin ovat kovin villit...

Rokotteet: Otin viime vuonna ja otin tänä vuonna.

Vitamiinit: Päivittäin menee Multivita raskaus, kalkki+D sekä maitohappoja.

Koira: Meillä asustaa Rhodesiankoira, josta on tullut hirveä perskärpänen, ruvennut pitämään päätään mahan päällä :D.

Töissä kertominen: Olen kertonut nyt kaikille töissä (aloitin siis uudessa työpaikassa kaksi viikkoa sitten), sekä pomoille että työkavereille. Vastaanotto on ollut pääosin onnittelevaa, useampi on jakanut olleensa itse nuorempana täysin samassa tilanteessa! Muutama mahan taputuskin on tullut, vaikka se ei ole vielä NIIN iso:O.

Olen edelleen hukassa näiden perhanan lastenvaunuvalikoimien kanssa! Apuua!

Otokka ja pikkarainen 19+6
 
Viimeksi muokattu:
Otokka: Meilläkin on rhodesiankoira ja siitä on tullut kans oikee äitin poika :D Miehen koira siis alunperin, mutta nykyään (ja varsinkin nyt raskauden aikana) koko ajan minun perässäni. Pitää päätä sylissä kun istun sohvalla ym. Toinen koira on collietyttö ja se höseltää menemään entiseen malliin, ei tajua mitään raskaudesta :)

Onko kellään teillä jyrsijöitä? Ja mitä neuvolassa on sanottu niistä? Meillä on kesyrottia ja niillä ISO häkki okkarin nurkassa, jossa luukutkin aina auki. En ole sanonut siitä mitään neuvolassa, kun ihmiset eivät aina osaa suhtautua kesyrottiin. En jaksaisi kuunnelle mitään paasausta saastaisista rotista.. Koiriin neuvolatäti suhtautui kyllä todella kannusravasti. Kehui hyväksi asiaksi lapsen terveydelle :)

Omia kuulumisia; olo hyvä ja normaali. Maha on nyt vähän jo kasvanut ja liikkeet tuntuu tosi selvästi. Liikkeiden tuntuminen tuo mukanaan tietysti huolts, jos niitä ei koko aikaa tunnukkaan.. Mikä on tietysti ihan normaalia, mutta ymmärräpä se hysteerisenä odottajana :D Kävin siis kuunteluttamassa sydänäänet ylimääräisen kerran, jotta sain mielenrauhan.

Editson ja katka 20+1
 
Wau! Monellahan täällä on Rhodesiankoira :) Asuin nuorempana 4 vuotta Sambiassa, ja pihalla juoksi omat 3 rhodesiankoiraa ja yksi rottweiler.. enää ei koiria ole, koska en viitsi kerrostaloon ottaa isoa koiraa. Ötökän kanssa ollaan siis samanikäisiä, onnea etukäteen :D

amma- toi on ihan normaalia että on ultra rv15 (rv9, rv15 ja rv22). Multa puuttuu se keskimmäinen :(

Elppa & Hämis 20+0 POX!
 
Viimeksi muokattu:
Tetasha: älähän nyt suotta vedä hernettä nenään :O ihan oman mielipiteeni asiasta sanoin, se lienee sallittua täällä meille jokaiselle jos asioista täällä kerran keskustellaan..en mitenkään pahalla tarkoittanut kun asiasta mainitsin.
 
^Sehän siinä just on, ettei raskaudella ja ihmisen fysiologialla ole yksiselitteisiä SÄÄNTÖJÄ; jonkun kroppa reagoi näin, ja jonkun noin. Jotkut meistä synnyttää luonnollisesti rv36 terveen lapsen, toiset rv42, niin se vaan menee :) (t. näsäviisas :D)
 
Huomenta mammat! :)

Joku mainitsi, että on hukassa lastenvaunuasioiden kanssa. TÄÄLLÄ TOINEN! :wave:
Keksikääpä mulle hyvät vaunut, hyvällä hinnalla! Ens kertalaisena niistä kun ei ole mitään tietoa, ja vaikka kaupassa kävisi kokeilee että hyvät on, niin ei sitä käytännössä vielä tiedä. Ja ei, emme halua käytettyjä jos ei sitten ala niin vaikeeks mennä että "pakko" ottaa.

Oisinkohan liika utelias jos laittaisin galluppin siitä tilanteesta, kun teitte raskaustestin joka näytti plussaa? :ashamed:
Ois mielenkiintoista tietää reaktiot :D

Sen takia olisi mukava kuulla muiden testauksista, koska oma oli omalla tavallaan niin hauska koska en todellakaan tiennyt että se plussaviiva voi tulla siihen niin nopeasti! Ja toisekseen sitä ei uskonut edes todeksi, oli ehkä parempi sulatella asiaa yön yli kunnes siitä pystyi edes tosissaan puhumaan että hei, meille tulee OIKEASTI vauva!

Anni & kohta puolivälin ohittanut!
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta mammat :)
Olen kovasti pohtinut synnytystä ja alan kääntyä siihen että niin kauan kuin kaikki on hyvin ja etenee en esim oksitosiini tippaa yms turhia toimenpiteitä suostu ottamaan. Olen lukenut fysiologisesta (olikohan oikea termi) synnytyksestä ja siitä että liikaa puututaan raskauden kulkuun. Katsotaan miten suhtautuvat kun KOKS:ssa puhun aiheesta :D ja ehdottomasti meinaan kokeilla etunojassa kontallaan ponnistusta, kun siihen asentoon olisin halunnut viimeksikin:)

Osoitteessa Raskaus, synnytys, vauvanhoito ja vanhemmuus. Ajankohtaista ja asiantuntevaa tietoa bebesinfo.fi -sivustolla on erittäin kattavasti eri toimenpiteistä, asennoista, vaiheista yms,yms..

Väsymys vaivaa ja johtuu täysin siitä että nukun noin 30min pätkiä yöllä:( Onkos kenellä muulla nukkumavaikeuksia???
 
Hei kaikille pitkästä aikaa ja tervetuloa uusille :)

En ole pitkään aikaan kirjoitellut, lukemassa olen käynyt useinkin. Jotenkin koko ajan ollut epävarma olo raskauden aikana ja se, ettei saatu kuulumaan sydänääniä silloin rv14 pysäytti lisää. Kävin muutamaa päivää myöhemmin uudestaan neuvolassa ja oma th ei saanut kuulumaan ja pyysi toisen thn toisen laitteen kanssa. Olivat silloin sitä mieltä, että saivat kuulumaan muutamaksi sekunniksi ja se oli siinä. Epävarma olo on jatkunut ja en oikein tiedä tunnenko liikkeitäkään kunnolla. Ensi maanantaina olisi ollut neuvola, mutta peruin. Jotenkin tuntuu paremmalta mennä viikon päästä maanantaina ultraan ja nähdä onko kaikki kunnossa kerralla. Anteeksi vuodatus :ashamed:

Onko kukaan muu kilpirauhasongelmainen käynyt tämän vuoden puolella ostamassa lääkettä? Itse kävin viime viikolla ja on kuulemma vuoden alusta poistettu kela korvaus kokonaan kyseisestä lääkkeestä. Ilo oli maksaa 7 euroa purkista, kun mun pitäis saada 3 euroa/kerta. Hommasin sen merkinnän kela korttiin ja maksoin siitä 30 e niin olisi kiva hyötyäkin siitä. Toivottavasti tulisi pian takaisin korvauksen piiriin.

Kohta tarvitsee lähteä lääkäriin esikoisen kanssa, kun ei meinaa mikään pysyä sisällä. Tulee molemmista päistä välillä enemmän ja vähemmän. Alkoi nuhana ja kuumeena viime viikonloppuna ja kun kuumeesta päästiin eroon niin alkoi oksentelu ja ripulointi. Vähän pelottaa, kun viikossa paino tippunut 12.3 kilosta 11.3 kiloon.

Eiköhän tämä riitä tällä kertaa. Hyvää päivän jatkoa kaikille.

teetu rv 19+4
 
sannikki:mä haluun kans mahdollisimman luomusti synnyttää jos vaan mahdollista ja sillä hetkellä tuntuu oikeelle. Synnytys eteni tosi hyvin viimeksi jumppapallon ja ilokaasun kanssa, ponnistusvaiheeseen asti sen pallon päällä keikuttelin :) en edes tajunnu mitä tapahtuu ennenku alko tuntuu seistessä että ponnistuttaa :D
 
-annin galluppiin: neljä päivää ennen oletettua kuukautisten alkamista tein testin, kun oli outo olo, selvä plussa:) soitin ukolle töihin ja kyselin vaan miten menee, se ilmoitti olevansa juuri "kusella" kysyin sitten kuinka se kuseminen sujuu, hyvin sujui kuulemma, naurettiin ja sit totesin että minäkin kävin pissillä hetki sitten ja että oli aikas positiivinen pissatauko, mies oli sitten noin 30 sek hiljaa kunnes kysyi sata kertaa että onks oikeesti varma, ja soitti vielä monta kertaa, karkas töistä kesken päivän ja halas minuu varmaan 15min niin että meinas happi loppua :D meillä on hieman omanlainen huumori ja keskustelutyyli...
 

Yhteistyössä