**** kesäkuun kullanmurut 2011 - marraskuussa****

Harmi kun en oo pitkään aikaan päässy koneelle kun meillä kone rikki :(! nytkin äkkiä kirjastoon tulin käymään... CANWEN mä oon Kaustiselta ja meille tulee vajaa 50 km sairaalaan ;) saa nähä jos synnärillä nähään :D! Paljon tullu tänne juttua ja kaikenlaisia asiota ootte pohtinu... Mä en oo uskaltanu paljon aatella...ootan vaan ylihuomista ekaa neuvola käyntiä niin saa "varmistuksen"! On niin epätodellinen olo,eikä oo oikein ketään kenen kanssa keskustella asiasta ihan livenä ku pidetään vielä salassa asia! Palailen paremmalla ajalla ja toivottavasti omalta koneelta :)
 
Soitin sitten neuvolaan ja sain" ylimääräsen" ajan ultraan torstai aamuksi :) Ihan yli hyvä mieli jäi, terkkari oli tosi ymmärtäväinen. Toivottavasti pikkukaverilla on kaikki hyvin.. sitten ylihuomenna, pieni pelko mutta toivotaan parasta!
Oireita ei oo enää ollut.. muuta kun ruoka ei maita, kaikki muu paitsi kasvikset öllöttää.. :LOL:

Noo eipä muuta.. Päivittelen listaa nyt Riksumi!

MMILIA JA KAVERI 11+3
 
Täällä oli tänään np-ultra ja kaikki oli oikein loistavasti. Pieni vastasi täysin viikkoja ja niskaturvotus oli normaali. Ihana täydellinen pieni, joka potki terhakkaasti (ei ihme että tunnen jo hentoja liikkeitä) ja imi peukkuakin. Lapsillekin kerrottiin tänään. Olo on niin onnellinen! :heart:

MyrskyMaija 11+5
 
Lumihiutale85 mun käsittääkseni liikkeet tuntuu aikaisintaan 15+ viikoilla je sekin uudelleen synnyttäjillä... Esikosta 17+2 luulen tunteneeni ekan kerran :)

mul alkaa olla talvitakki dilemma... oma tyköistuva takki alkaa olla tukala, eikä näköjään alle 100€ löydy siistiä nättiä takkia missä olis mahan tilaa kasvaa... on nyt kierretty kaik kaupat useampaan kertaa eikä mitään... Tuppaa tulemaan kylmä talvi :( :(....

Tunnetiloista kysyn muiden kokemuksia, kun on itsellä jotenkin sulkeutuva olo... En haluais puhua eikä seura kiinnosta, haluais olla ihan itsekseen ja mies tietty loukkaantuu kun hätistelen ja komennan että anna mun olla.... Seksi on kyllä luistanut ja halut palannut mut siinäkin en haluais mitään hempeilyä vaan lähinnä kylmä "hoidetaan homma" linja.
Toivottavasti tätä tuulta ei jatku pitkään, ei ole kivaa kun toisen läsnäolo lähinnä saa pinnan kiehumaan :D

viikkoja 10+1 poks
 
Synnytyksestä: joku kyseli mun synnytyksen kestoista. eka:6.50 toinen: käynnistettiin kun tiputti jostain ylhäältä lapsivettä ja tulehus arvot nousussa.4.30 kolmas ekasta supistuksesta 1.50. josta 20min sairaalassa. neljäs käynnistettiin ja kesti 2.50 eli suht nopeita. nyt vielä matkaa sairaalaan n.30kilsaa. ja jos joutuu soittaa miehen töistä kotiin ja lapsille hoitajan ni sinne ei nopeesti lähetäkkään.

olen kyllä kiitollinen että saan käynnistyksen. mulla jäi kolmannesta niin kauhee pelko.

11+1


ps.laskettu aika on siis muuttunut 7.6.2011 saa päivittää listaan :)
 
lumihiutale: Liikkeiden tunteminen on todella yksilöllistä. Minä tunsin esikoisesta viikolla 15 ja kuopuksesta np-ultrassa rv 12 aikoihin (pystyin sanomaan kun potki ja ultraava kätilö katsoi että niinhän se potki!). Tästä tunsin vielä vähän aikaisemmin. Hentojahan ne on eikä ihan päivittäisi, mutta kyllä mä useamman raskauden kokemuksella uskon tietäväni mitä tunnen. Olen myös tosi hoikka, ei ylimääräistä rasvaa, siitä en tiedä auttaako se liikkeiden tuntemisessa. Mutta siis täällä jo tuntuu!
 
Otokka
Tänään oli np-ultra, vauva vastasi viikkoja ja turvotus oli ok, taisi olla alle 1. Kätilö oli myös ihana :). Siellä se vauva heilutti kädellään meille ja tuijotteli omia varpaitaan, näytti ihan ihmiseltä jo.

Ensin se riehui siellä vatsassa ja sitten kun piti mitata turvotus, niin rupesi nukkumaan väärässä asennossa. Kätilö jutteli vauvalle ja heilutteli ja hytkytteli mun mahaa niin, että makkarat vaan löllyi... Sitten mun piti vielä yskiä ja vähän hypellä lattialla ja johan pikkuinen heräsi ja saatiin mitat otettua :D. Ultra otettiin sekä alateitse että vatsan päältä ja molemmat näkyivät hyvin.

Verikokeissa otettiin neljä isoa putkiloa verta, yööök. Inhottavaa :x! Sitten mies onneksi vei mut kebabille juhlistamaan käyntiä ultrassa:heart:.

Aloitin tänään ompelukerhossa, joka kokoontuu joka toinen viikko. Sellainen epävirallinen alueen naisten kahvitteluhetki, että pääsee lapsista hetkeksi eroon. Aloitin tekemään pikkaraiselle kypärämyssyä neulomalla. Ihan mun luonteen vastaista, tää on vissiin joku hormonihäiriö :LOL:.

Otokka ja pikkarainen 11+3
 
Viimeksi muokattu:
heips. Nyt vain omaa napaa tähän väliin äkkiä. Eli siis yksi kysymys!

Voiko lapsivettä tihkua jo näin alussa??? Mulla pikkarit todella märät aina joskus, ihan melkein kauttaaltaan. Vai voiko se vaan olla todella todella vetistä valkovuotoa ja että sitä tulisi niin runsaasti? Oletteko kuulleet että lapsivettä tulis näin aikaisin??? Huoli iski.
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa!!!

Ihan just nyt en koko ketjua jaksa lukea läpi mutta yritän kuitenkin jossain välissä saada sen aikaiseksi :) En ole täällä nyt jaksanut pariin viikkoon käydä kun on väsyttänyt niin vietävästi....

Neuvolassa kävin viime viikolla ja kaikki oli pienellä hyvin, sydän äänet kuului hyvin ja vauveli liikkui aika paljon masussa :) Laskettuaika on nlatätin mukaan nyt siis 5.6.2011 mutta ens maanantaina selviää sitten ihan se virallinen laskettu aika kun on ultraääni.
Verenpaine oli mulla vähän matalalla (104/74) niin nlatäti käski syödä salmiakkia tai lakuja aina pari palasta jos alkaa tuntua siltä että huimaa niin se vähän nostattaa sitten sitä painetta

Huomasin että ootta puhuneet liikkeistä. meidän kuopusta kun odotin niin aloin tuntemaan sellaisia "pyrähdyksiä" viikolla 12+ ja nyt on olen paripäivää tässä tuntenut niitä pyrähdyksiä. Tyttöä odottaessani kysyin kätilöltä ultrassa että onko mahdollista näin aikaseen tunte ja sanoi että on. Ja varsinkin kun mullakin on kohtu jotenkin eteenpäin kallistunut tms..

Kirjottelen taas myöhemmin lisää kun olen saanut vähän luettua tätä ketjua :)

Niin ja pitäähän mun laittaa masukuvakin (kävin tänään ostamassa jo mamma vaatteitakin)



Halinappi ja masuasukki 11+3
 
Ootte näköjään puhunu synnytyksen kestostakin :) Esikoisen synnytys kesti 4h 52min ja toinen synnytys kesti 3h 16min. Meillä matkaa sairaalaan n. 85 km. Nla täti kysyikin että meinaanko keretä sairaalaan jos tämä kaveri päättää tulla vielä nopeammin :) Ja kieltämättä se mietityttää itseänikin. Ehkä tällä kertaa mä en jää taistelemaan siitä menenkö lanssilla vai omalla autolla kun viimeks halusin ehdottomasti mennä omalla autolla :) (mikähän siinäkin oli sitten ajatuksena ;) ?)
 
Töllerö kyselit Jessin mahan kasvusta. Ei todellakaan kannata huolestua, näillä minun viikoilla 11+3 kohtu on vasta ompun kokoinen (tänään sanottiin ultrassa:) ei mullakaan vielä mitään kumpua ole, ja ihmettelen jos jollakin todella olisi jo niin iiisoo maha vaikka kohtu ei ole edes kasvanut vielä tarpeeksi. Tänään siis ultrassa käyty ja alkoi jännitys nousta päälle kun oven takana odotin vuoroani ja näin sieltä äidin tulevan kyyneleet silmissä ennen mua ulos:| siellä se pieni ihmisenalku nukku ja tarvi tökkiä hereille, sitten alkoi venytellä kunnolla. Hassua nähdä ultran kautta miten siellä simputtelee mutta itse ei potkuja tunne :) Tuli kyllä ihana tunne ja kaipuu saada se vauva jo syliin. Viikot pitivät paikkansa eikä muutoksia laskettuun tullut. Tammikuulle menee sitten se rakenneultra aika kun viikkoja sen 20. Nyt on pakko lähteä nukkumaan, ei tästä pidemmälle nykyään jaksa iltasin valvoa.

amma rv 11+3
 
Mulla oli eilen toinen neuvola joka oli lääkäri neuvola ja siellä kaikki hyvin. sydän ääniäkin koitettiin hakea, muttei löytynyt. en kyllä ole huolissani kun viikkoja on nin vähän, jossain välis kone näyttic 160 lukemii ja ei mun syke ainakaan niin kova oo. No ens viikol on ultra ja sokerirasitus niitä odotellessa ja kolmas nla joulukuussa. Lääkärin mielestä kohdun koko vastaa kyllä neuvolan viikkoja. Tää ois sit jo toinen laps ku ois saanu pyhästä hengestä neuvolan mukaan....... ekanki laskettuaika siirty jopa 2 viikkoa eteenpäin vaiks sillonki oltiin tasan kerran ilman kumia, enkä oo kuullu siippojen hengis pysyvän ku max viikon. No mun laskujen mukaan tyttö synty 4pv yli lasketun ajan ku taas neuvolan mukaan 2 viikkoa ennen.
Kerrottiin lapsillekin ja vanhin heti sit vahingos kerto eteenpäin kaverin äidille. Ja eilen neuvolas yks tuttu näki tulevan mun ulos neuvolan ovesta.
 
CanWen, se on varmaan vaan valkovuotoa! Mulla oli esikoista odottaessa vetistä valkovuotoa. Sitä voi olla raskausaikana vetisenä, limaisena tai klimppisenä :p
Mäkin eilen vähän säikähdin, kun tuli iso klöntti limaa, mutta muistin sen olevan normaalia.

Eipä ole pahemmin tullut kirjoiteltua, kun mitään uutta ei kuulu ja odotellaan vaan maanantain neuvolaa ja ultraa!

viikkoja jotain 8 paikkeilla.
 
Onnea kaikille ihanista ultrakuulumisista ja näkymistä!!

Niin kun aiemmin kirjotin, mulla on sellanen ihan perus kotidoppleri. Aiemmassa raskaudessa sain äänet kuuluviin rv8+3 ja eilen sitten päätin kokeilla josko saisin jo kuuluviin, kun viikkoja oli 8+1 (neuvolan mukaan 8+4). Hetken sain etsiä, mutta sitten alkoi kuulua tuttu ja niin ihana jumpsutus :heart: Nyt ainakin tiedän, että tuolla mahassa todella on joku :)

Muuten täällä pahoinvointi ja sairastelu vain jatkuu :(


Liikkeiden tuntemisesta olitte puhuneet... Kyllä uudelleensynnyttäjä voi tuntea liikkeet jo hyvinkin aikaisin, tiedän monta jotka ovat tunteneet rv12+ ja itsekkin olen tuntenut rv13+. Liikkeiden tuntumiseenhan vaikuttaa paljon istukan sijainti, jos istukka etuseinässä niin liikkeet tuntuvat yleensä myöhempään, kuin myös sydänäänet kuuluvat myöhempään. Mulla on kaikista muista paitsi kakkosesta ollut istukka takaseinässä ja tunsin esikostakin liikkeet jo rv16+, muista vielä aiemmin. Kakkosesta tunsiskin etuseinässä olleen istukan takia sitten vasta rv20+.

Kiva kun niin moni vastaili mun kyselyyn synnytysten kestoista :) Nopsia synnytyksiä ollut muillakin. Mulla ei mitään kammoa oo jääny nopeistakaan synnytyksistä, parempi vaan mitä lyhempi. Muutenkin mulla on ollu helpot ja aika kivuttomat synnytykset, kolmosen synnytyksessä ehdin tuntea peräti 2 kipeää supistusta ja ponnistaa en ehtinyt ollenkaan, kun poika vaan syöksähti ulos kätilön ottaessa koppia. Esikoista ponnistin 1h50min ja viimeisintä 5min, mutta muita ei ole tarvinnut ponnistella, kun ovat itseksiään liukuneet ulos. Mulla on ollut niin hyvät synnytykset että oon jääny jotenkin koukkuun siihen hommaan, se on joka kerta niin jännittävä ja ainutlaatuinen kokemus ja se ensikohtaaminen vauvan kanssa, voih.
 
Taas parempi päivä pahoinvoinnin suhteen, ihanaa!

Mä en haluis kertoo tästä vielä ainakaan 2 kuukauteen kellekään, mutta en pysty enää kauan salailemaankaan. Maha on kivasti pullistunut ja sen kyllä huomaa jos ei ole kunnon säkki päällä. Työkuviot on epäselvät ja en haluis tuoda tätä tässä vaiheessa vielä julki, ainakaan työpaikalla. Iltaisin maha on ihan pallo, turvottaa.

Joko kukaan on laittanut joulua? Mulla tekis kovasti mieli laittaa jo joulujuttuja, mutta ehkä mä vielä hieman odotan :)

Ens viikolla ois neuvola ja sieltä sit sais ajan sinne np-ultraan. Jännittäähän tuo :)

Bre ja pikku 9+5 (tai sitten jo 11)
 
Pakko pikaisesti kysyä, jaksatteko te muut pahoinvoivat lenkkeillä/ulkoilla/kuntoilla? Mä kun olen ihan kuollut ja tuntuu, että pienikin fyysinen ponnistelu saa laatan lentämään ja sydämen hakkaamaan miljoonaa... Ja mä nyt en missään rapakunnossa kuitenkaan ollut, pari päivää ennen raskaustestiä kävin vielä 15km juoksulenkillä... Ja nyt aivan sohvaperuna.:'(
 
Töllerö; Mä kans olen maatunut sohvan pohjalle, vaikka en koskaan ole siellä viihtynyt :| Kerta viikkoon oon käyny lätkässä ja se on ainoa joka saa kaikki vaivat unohtumaan (myös järkky vatsan turvotus vähenee, ennenkuin pääsen perille). Ulkoilemaan olen nyt väkisin lähtenyt ja siitä on tullut hyvä olo. Ilman liikuntaa myös nukun huonosti. Väsyttää ja tuo pimeys ahdistaa. Odotan, et olo paranee kaikin puolin, kun 12vkoa tulee täyteen, josko sit jaksais raahautua taas jumpalle. Esikoisesta muuten tuo verivolyymin laajenemin otti tosi koville, en jaksanu edes kävellä, kun en vaan jaksanu.

Synnytykset tai siis niiden kesto lasketaan mun mielestä ihan hooposti... Mun molemmat on syntyny viidessä tunnissa ekasta tuntuvasta supparista. Esikoista kun lähdin synnyttämään kuvittelin oikeesti et ekakertalaisilla kestää vähintään vuorokausi... Sairaalaan on matkaa noin 6km eli hyvin keretään vaikka kiire tulis.

Riksumi
 
pupeltaja lue ihmeessä sinäkin uudestaan mun teksti koska en todella moittinut tai esittänyt sinua välinpitämättömäksi!!! Jaoin vain omaa tietämystä josta jokainen täällä katsoo parhaaksi miten asiaan suhtautuu... Listeriaa esiintyy paljon myös pastöroiduissa pehmeissä juustoissa kuten tuorejuusto. ja minulle ainakin sanottiin neuvolassa, että creme bonjour:it ym pitäisi kuumentaa eikä vetää suoraan leivälle.

"L. monocytogenes -bakteeria voi esiintyä maidossa ja maitotuotteissa, lihassa ja lihatuotteissa sekä kalassa ja kalatuotteissa. Bakteeria voi esiintyä myös tuoreissa kasviksissa ja pakastevihanneksissa. Listeria tuhoutuu kuumennettaessa, mutta valmiiseen elintarvikkeeseen voi bakteeria päästä ympäristöstä, saastuneesta raaka-aineesta tai raaka-aineen saastuttaman tuotantotason tai välineiden kautta. Elintarvikkeet voivat saastua myös huonon hygienian vuoksi esim. työntekijöiden käsien välityksellä. Riskielintarvikkeita ovat etenkin sellaiset kuumentamatta syötäväksi tarkoitetut tuotteet, joilla on pitkä myyntiaika ja joiden valmistusprosessi ei tuhoa listeriaa. Tähän ryhmään kuuluvat erityisesti tyhjiöpakatut kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet, pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot (pehmeät kittipintaiset juustot, homejuustot ja tuorejuustot) tai huonosti pestyt vihannekset. Riskielintarvikkeita ovat myös erilaiset pateet."

Pitää todella malttaa lukea toisten jutut ja muistaa se että jokainen esittää asiat omalla tyylillä eikä välttämättä tarkoita ketään sättiä tai soimata.

Puhe oli kuitenkin riskeistä, ja mitä olisi hyvä välttää. ja kyllä luotan kysymyksissä mieluummin terveydenalan ihmisiin kuin valioon. ja tälläkään en tarkoittanut mitään pahaa. sinä teet niinkuin haluat ja minä en todella erehdy ottamaan osaa sinun viesteihin niin eiköhän kaikki suju hienosti.
 
Kiva kuula hyvistä ultra kuulumisista!! =)

Täällä kyseltii synnytyksen kestoja:
Esikoisen synnytys kesti ensinmäisestä poltosta 3.45min ja toisesta samoin ekasta poltosta 2.30min.
Saa nähdä jos tuota vauhtia lyhenee aika niin sitten on jo kiire laitokselle. Matkaa on jotain 50-60km.

Liikeiden tuntemisesta: Esikoisesta tunsin joskus 13-14 viikolla ja toisesta joskus 11-12viikolla.

Syömisen suhteen katson jonkun verran mitä laitan suuhun, vihannekset olen aina pessyt hyvin ja juustoja en muutenkaan mitenkään hirveesti syö. Maksaa en syö tällä hetkellä olenkaan. Joulu mietityttä että ehkä maksalaatikkoa hieman uskaltaa syödä :).

Huomista odottaen (lääkärineuvola), jos sitten kuulis ehkä jo sydänäänet :).

Töllerö Mulla on auttanut tuohon huonoon oloon juuri se että niin kauan kuin liikun ja touhuan niin on hyvä olo ollut ja jos pysähdyn paikalle niin saman tien alkaa tulemaan huonolo. Käyn joka päivä salilla ja ulkoilemassa. Nautin olostani kun saan treenata ja hien nousemaan pintaan. Nyt on onneks olo alkanut olemaan muutenkin parempi, ainoa on tuo nenä joka haistaa kaiken mahdollisen ja täällä kotona olo on ihan hirveetä kun tuntuu että tuo meidä koira haisee iha jäätävästi. Tänään juur pesin kaverilta hampaat jos se vaikka auttais tuohon hajuun ja korvat kanssa puhdistin. Tulis tuo lumi kunnolla maahan niin saisin lumella hinkata kaveria niin alkais ehkä turkkikin haista vähän paremmalta.

Kaikille mukavaa loppu iltaa

Calumet + :heart:
 
kamala päivä taas ollu, yhtä yrjöilyä :'( puuroa söin ip vähä mut ne tuli aika pikasesti hissillä ylös ja sen jälkeenki ykäilly. voi vittu mä en oikeesti enää jaksa tätä :headwall: kamalaa!

töllerö joo en todellakaan kykene liikkumaan, jos on vähän parempi päivä ni saatan kävellä jonku pienen lenkin. ja oon siis ollu aiemmin himoliikkuja. nyt ei vaan yksinkertasesti kykene koska olo on niin kammottava ja pystyssä olo huimaa ja oksettaa ja rytmäreitä on ihan riittävästi levossaki. sängystä pääsen ehkä ip mut vaa sohvalle. sais ruveta jo vähnemään mut mun tuurilla tää jatkuu synnytykseen asti ja voin sanoo et hengissä en kyl kestä niin kauan...
 
Iltoja! :)

Nyt mä sain kerrottua äipälle vihdoin ja viimein, tänään 10+5 menossa. Se oli ihan innoissaan ja aikoi ehtiä minua esittävän ultra kuvan ja sanoi et ottaa sitten vaavia hoitoon :) Ihanaa! Kivi putos sydämeltä.

Mun on pakko jaksaa liikkua melkeen entisten menojen mukaan ku tuo iso hurtta vaatii liikuntaa, mut huomaa et syke kohoo helpommin ja heikotus tulee herkemmin myös. Ehkä tahti eioo enää niin kova ku ennen.

Mulla on tää maha pullahtanu nyt jotenkin ihan esiin, työkaveria en oo kahteen viikkoon nähny niin se heti sano et nyt se näkyy.. Mut tietämättömät eioo kommentoinu, hienovaraisesti vaan tuijottaa :D :D

Alaselkää jotenkin pakottaa, rupes töissä pakottaa ja jatkuu edelleen. Voi olla että kun tuo mahan paino on jotenkin muuttunut eteenpäin niin se vaan nyt äkkiseltään kuormittaa selkäparkaa :(

Nyt nuudeleita ja Greyn anatomiaa <3
 

Yhteistyössä