**** kesäkuun kullanmurut 2011 - marraskuussa****

Aloin nyt penkomaan nettiä ja löysin vielä tällaisen asian sikiöseulonnoista:
Valtioneuvoston asetus
seulonnoista annetun valtioneuvoston asetuksen 3 §:n muuttamisesta
FINLEX


" Muoks. " Lisään tähän vielä vähän hauskemman linkin, kiinalainen raskauskalenteri, tyttö- vai poika tulossa? Tämän mukaan meille tyttö. :) No se olisi tavallaan kätevää, kun nuorempi on tyttö, niin vaatteita olisi ehkä enemmän tarjolla käytettyinä. Mielenkiitoinen seikka muuten, että tuon kalenterin mukaan molempien lasteni sukupuoli pitää paikkansa!
(Mitenköhän kiinalaiset selittää seen, että se on siittiö, joka määrittää sukupuolen? No eihän se sitä tarkoita, etteikö tässä jotain taikaa voisi olla. ;) )
http://www.smartaboutyou.com/email/libero/new/kinesisk_kalender_fi.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Kurkkunaamio: kiitos linkeistä, helpotti mutta ei silti.. tietää pitkää ja piinallista odottelua.. nyt alkoi tämä kamalin viikko kun edellinen raskaus meni kesken 11+6 , ja pikkusta pääsee vasta 2 viikon päästä morjestamaan.. No pitää pitää mieli positiivisenä. :)
Ompas ainakin se 30.pv erikoinen : Eka lääkäri neukku 8.20 jolloin kanssa mahd. katsastetaan pikkuista (toivottavasti elossa olevaa/ ettei oo menny ennen sitä kesken (EI SE OO..)) ja sitten vielä 10 katsastamaan kunnon laitteilla pikkasta :,)

Niin ja tosta testistä: Esikoiselta se ei olis pitänyt paikkaansa kun kattelin jo silloin tuota: poikaa povas, mut tyttö tuli.. Nyt povaa kakkos tyttöä =) eli tuleekohan poika?

Mites teillä, mulla se sormustesti jäi kyllä pyörimään navan ympäri että sekin povais tyttöä.. samoin ekalla.. Eli se on sitten fifty-fifty.. :D

MMILIA 11+1
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja osaako joku sanoa tästä: mulla oli eileen koko illan ihan tulessa pakaralihas, se oli kuin ns. puutunut, eli tunnekun suonen vedossa.. siitä se jatku alaselkään ja lopulta ristiselkään: istuen... nukkuminen auttoi, sitten se hävis.. :( itte jo revin pahimmat ajatukset tuosta. Vaikka ed. km ei liittynyt tuollaista kipua..
 
mmilia08 Mulla on kans ollu pakara tulessa, yöllä puutuu ja pistää, luulen että lantion asennon muuttuminen painaa hermoon. Välillä häviää ja sit taas palaa:( on ollu aiemmin välilevyuongelmia ja hermoja jumissa ja kyl tää niin siltä tuntuu... Luultavasti helpottaa kunhan asento muuttuu lisää. kokeile tyynyä jalkojen välissä kun makaat jos kipu palaa, voi avata hermokanavaa ja helpottaa:) jaksamisia:)

Yöllä taas kauhea pahoinvointi, meinas hermo mennä :kieh:
Mie en muuten ole toimittanut verinäytteitä vielä, enkä meinannu toimittaa, saavat seuraavalla käynnilla ottaa sen, ei pysty juoksemaan ympäri kylää sen takia. Liittyykö se näyte sikiöseulontaa vai onko vaan veriryhmä+ HIV ym normi tutkimukset??????
 
mmilia & sannikki Olisiko iskias-hermosärkyä? On käsittääkseni raskausaikana tosi yleinen vaiva.

Ruoka-aineista jne. Olen katsonut juustoista että ovat pastöroidusta maidosta, mutta pakasteiden kanssa olen vähän lipsunut. Esim. töissä olen syönyt salaattia jossa on pakasteherneitä, vaikka en tiedä onko niitä kuumennettu vai ei. Kalan syöminen on meillä muutenkin niin vähäistä että ei tarvi siitäkään pingottaa. Ihan maalaisjärjellä olen ajatellut selvitä tästä, samoin kuten imetyksestä ja vaipanvaihdostakin. :)

Sikiöseulonnasta meillä on vähän vääntöä miehen kanssa, mies haluaisi tietää kaiken ja minä en. Aborttia en aio tehdä kuitenkaan, ellei pieneltä nyt suunnilleen puutu pää tms. joka todella vaarantaa hänen elinkelpoisuutensa jne. Meillä seulotaan Porvoossa tuota Downin syndroomaa, joka käsittääkseni on lievimmästä päästä erilaisia oireyhtymiä, enkä nyt lastani palautukseen sen takia laittaisi. Mutta nämähän ovat ehdottomasti kaikki henkilökohtaisia omantunnon kysymyksiä, että ihan miten kukin itse tahtoo tehdä.

Hauskaa isänpäivän jatkoa kaikille!

MJ & Salarakas 8+4
 
Hyvää isänpäivää kaikille :)!

Huomasin taas että tohon mun pahaan oloon auttaa parhaiten joku tosi suolainen, kuten sipsit, ja suolaista oon muutenkin tässä koko alkuraskauden himoinnut. Muuten en ole ihan niin tarkkana ollut ruoka-aineiden kanssa kuin ekassa raskaudessa, mm. pakaste-hernemaissipaprikaa on mennyt salaatissa ja juustokakkuakin olen syönyt.

Kiinalaisen kalenterin mukaan meille tulis näköjään taas poika, viimeksi tuo kyllä piti paikkansa :D Oon kyllä aatellut että nyt kun on ollut paljon enemmän etova olo kuin viimeksi niin josko tää olisi tyttö...

Täällä on kanssa tuo verikoeseula samalla kun tehdään nt-ultra, eli huomenna meikäläisellä!

Emily ja Sissi 11+4
 
Hyvät isänpäivät kaikille täälätkin:wave:

Syömisistä on keskusteltu..Esikoisen kohdalla mä olin lähes hysteerisen tarkka kaiken suhteen, hyvä kun edes kypsennettynä söin sulatejuustoa:rolleyes: Kuopuksen kohdalla alkoi jo lipsumaan, ja söin hyvällä ruokahalulla pastoroidut tuorejuustot, sekä ruislaivän päällä kypsentämätöntä Auraa. Nyt pitää välillä ihan miettiä että "ainiinjoo, tota ei kannattais varmaan syödä". Ainoo mitä nyt oikeesti en aio syödä on kylmäsavulohi:stick: eli mun suurin herkku jää pois joulupöydästä. Kaiken muun kohdalla mä yritän vain käyttää maalaisjärkeä.

Sikiöseulonnoista: meillä on nt ultra 11+4 viikolla, enkä aio veritestiin mennä, samoilla linjoilla olen Mary Janen kanssa. En mennyt kuopuksestakaan, esikoisesta menin kun pidin sitä vissiin pakollisena. Mulla on ihan lähipiirissä sattunut niin, että ultrassa oli kaikki ok, ja veriseula sit hälyytti..sit odottivat pari viikkoa että otettiin lapsivesinäyte, ja vielä pari viikkoa tuloksia. Ystäväni oli henkisesti täysin hajalla pelosta, kun kuukauden päivät odotti ja pelkäsi tulosta..Vauvan liikkeetkin alkoi jo tuntumaan, ja hän vaan pelkäsi ihan hirveesti eikä osannu nauttia:| Onneks sitten oli väärä hälytys, vaikka olisivat he silti pitäneet vauvan todennäköisesti vaikka olisi down pienellä ollutkin. Neuvolasta mulle sanottiin myös, että näitä aina aika ajoin tulee, ja ymmärsi hyvin että en halua seulaan mennä.

mmilia08
: iskias-vaivalle kuulostaa, mulla sama INHOTTAVA riesana !! Tyttöä odottaessa kerran imurin kanssa heiluessa kävi niin että en enää pystyyn päässytkään kun kumarassa olin..ai että sitä TUSKAA!

Eipä tänne sit ihmeempiä,

Harhis ja hippiäinen 10+0 :heart:
 
Voih väsymystä.... Pitäis lähteä omalla isällä käymään ja miehen isällä mut kiinnostus on ihan kymppi :(

Ainut positiivinen asia on että löysin kahdet kivat mammapöksyt ja nyt ei kiristele :D eikä edes huomaa mammahousuiksi :)

Ei vaan jaksais liikkua, on ollu taas hieman äklö olo ja jotenkin tuntuu että voimat on hukassa tyystin...
 
Moikka!

Täällä on vietetty isänpäivää, kahvitettu ja kakutettu iskä aamulla sänkyyn ja lapset antaneet omansa ja yhdessä tehdyn lahjan. Mulla ollu pahoinvoinnin suhteen ihan ihmeellisen hyvä päivä, mutta tauti jyllää edelleen. Paremmasta olosta johtuen oon saanu aikaseks alotettua lapsille joulukalenterin ompelun ja painanut numerot kalenterin taskuihin. Kohta aletaan yhdessä tekemään olevinaan vähän parempaa päiväruokaa näin isänpäivän kunniaks :)

Anni oli kysynyt särkylääkkeistä. Mulle on aina neuvolasta sanottu, että parasetamoli (Panadol, Paramax ym.) on ainoa särkylääke jota saa käyttää raskaana ollessa. En tällä nyt halua ketään säikytellä tms. mutta pari päivää sitten luin tällasen UUTISEN. Siis kyllähän tuossakin sanotaan, että kun asiaa ei ole tarkemmin vielä ehditty tutkimaan niin äitien ei ole uudenkaan tutkimuksen valossa kuitenkaan syytä lopettaa särkylääkkeiden syöntiä kokonaan. Ja ainahan se tilanne pitää punnita, koska ei sekään ole vauvalle hyväksi, jos äiti kärsii kamalista kivuista.
Mulla on tässä vuosien saatossa homma mennyt jostain syystä siihen, että en ihan vähässä kummassa särkylääkettä tai muutakaan lääkettä ota ja tämä siis riippumatta siitä olenko raskaana vai en. Mielummin kärsin aika kovankin päänsäryn, kun otan edes yhden 500mg:sen Panadolin. En mä kumminkaan mikään lääkkeistä kieltäytyjä tms. ole mutta en vaan halua syödä niitä, jos ei ole pakko. Lapsille toki annan tarvittaessa särkylääketta ihan normaalisti, en tietenkään heidän anna kivuista kärsiä.
 
Viimeksi muokattu:
Sikiöseulonnoista unohdin kirjottaa. Meillä täällä on mahdollisuus joko pelkkään np-ultraan tai sitten yhdistelmäseulaan eli verikokeet + np-ultra tai sitten voi tietty kieltäytyä niistä kokonaan. Me kyllä haluamme kaikkiin seulontoihin ja jos niissä jotain häikkää löytyisi niin haluaisimme kyllä jatkotutkimuksiinkin. Jos jokin vamma selviäisi niin vammasta riippuen olisimme myös valmiita raskauden keskeytykseen. En nää mitään järkeä asian pitkittämiselle ja raskauden jatkamiselle, jos vauva olisi niin vaikeasti vammainen ettei hänellä olisi mahdollisuutta elää kohdun ulkopuolella tai että kuolisi todennäköisesti jo kohtuun raskauden edetessä. Jos taas kyseessä olisi jokin lievä vamma, esim. down niin siitäkin haluaisimme tietää etukäteen niin osaisimme valmistautua vastaanottamaan vammaisen lapsen ja voisimme ottaa selvää vammaisuuteen liittyvistä asioista jo etukäteen. Meistä olisi helpompi, että saisimme koko raskaus ajan valmistautua siihen, kuin että se tulisi täytenä yllätyksenä lapsen synnyttyä. Toki voi käydä niinkin että läpäisee seulat kirkkaasti, mutta silti syntyy vammainen tai sairas lapsi, mutta se olisi käsiteltävä sitten.
 
Mie haluan sanoa oman mielipiteeni asiaan jos lapsi olisi vammainen... ja Painotan voimakkaasti että tämä on minun mielipide ja tarkkaan mietitty sellainen ja joka kantilta ja perustuu vain omaan tietämykseeni itsestäni ja omista voimista....
Keskeyttäsin raskauden jos tietäisin vammaisuudesta, ja tekisin sen myös lapsen parasta ajatellen. Tiedän ja tunnen itseni, en jaksaisi, ja vaikka väkisin yrittäisin niin lapsi varmasti vaistoaisi jossain kohtaa uupumukseni, pahimmillaan ehkä katumukseni ja sitä ei yksikään lapsi ansaitse. En myöskään halua sitä tyttärelleni, hän jäisi vähemmälle toisen erikoistarpeiden rinnalla se sulkisi koko perheeltä monia asioita pois. En ikinä haluaisi sen päätöksen eteen sillä helppoa se ei todellakaan olisi ja varmasti joutuisin miettimään vielä mutta luulen että keskeytykseen päätyisin, mies on samoilla linjoilla. Tunnen vaikeasti vammaisen pienen tytön ja hän on aivan ihana, mutta joka kerta totean mielessäni että minä en jaksaisi... Ehkä on hyvä myöntää ettei pysty koska valitettavasti on lapsia jotka "tietävät" ettei vanhemmat ole 200% onnellisia heistä...

Toivottavsti tämä ei provosoi ketään sanallisen taistelun tiimellykseen, en sano että olisin ylpeä ajatuksestani, mutta olen ylpeä siitä että en toisi lasta jolla on vielä suuremmat tarpeet, kotiin missä olisi edes pieni mahdollisuus ajatukseen: en halua tätä lasta, vaikka lapsi olisi jo sylissä....

Toivottavasti en kuulosta sydämmettömältä kun näin ajattelen, rakastan tyttöäni aivan tolkuttomasti ja hän tietää ja tuntee sen varmasti, eikä hän ole täydellinen lapsi enkä sitä odotakaan, mutta hänellä on normaali elämä ja normaali "vikoineen" hän on aivan täydellinen:)

muoks* Ja tiedän riskin että seuloista huolimatta voi olla vammainen, silloin se on kohtalon sanelemaa ja siihen myönnytään, mut jos on mahdollisuus vaikuttaa niin tekisin päätökseni edellisen pohjalta...
 
Viimeksi muokattu:
Heipähei!

Latasin minun massulista kuvia tuonne kuvaketjuun, käykääpä tytöt vilkasee. Sit vertailin 5.11 otettua kuvaa tähän niin selkee kasvu ja maha kuin noussu ylöspäin :) muotoja kattokaas! :D

Olo on ihan hirvee; rytmihäiriöt alkoi aamulla (vaikka olikin nyt vaan 4 päivän työputki) ja nyt sit alkoi oksettava olo. En kestä jos tää on tätä ku töissä on et heti muljahtelee ja oksettaa sen takia :(

Mä osallistun seulontoihin, eka otetaan verikokeet ja viikko siitä on nt-ultra. Mulla on sillo 12+6. Kait se vielä ajallaan on ku kattoin tuota Fnlexiä. Mä en tiedä mitä tekisin kehitysvamman paljastuttua, oon tosi paljon työskennelly kehitysvammasten parissa ja joten sitten ajattelen heidän elämän pohjaltakin varmaan ratkasua sitten. Ja toivon ettei tarvis ees semmosia sitten pohtia.

IHANAA! Kuorosota alkoi tänään ja Suvi Teräsniska on siinä. Se lauloi sen Pave Maijasen Elämän Nälkä biisin ja mulla tuli itku ja karvat nous ihan pystyyn ja ku se vielä sanoi et se kappale on omistettu syöpälapsille niin hanat auki!! Aivan mahtava! :heart:

Mun pitäs lähtee oma koira ulkoiluttaa ja hakea siskon koira kans ulos. Niitä ku en yhtäaikaa lähe tuonne viemään.. 2 x 30 kg ja remmirähinä niin siinä ois katastrofi valmis :D

Ootte ihania ku saa täällä kirjotella ja "avautua"..

ps. joku muukin vissiin kinasteli miehesä kanssa.. täällä kyllä ei todellakaan eletä sielläkään rintamalla parhaita aikoja. Jospa se tästä.
 
Tuota Panadol-uutista en ollut kuullut, mutta en aio kyllä lääkkeiden käyttöäni sen vuoksi muuttaa, vaan noudatan lääkärin minulle antamia ohjeita. Mutta käytän tietysti muutenkin särkylääkettä vain tarpeeseen. Mutta jokaisen kannattaa varmasti oman vaivansa kanssa lääkärin kanssa jutella särkylääkkeidensä käytöstä, eikä vain sen perusteella niitä käyttää, että esim. minä täällä sanon, että minulle on sanottu, että niitä voin käyttää. Ainahan kaikkien lääkkeiden kanssa punnitaan äidin tilanne tapauskohtaisesti. Etten minä nyt syyllisty täällä siihen, että rohkaisen lääkkeiden käyttöön... pois se minusta! :)

Nyt kun np-ultra lähestyy on mielessä pyörinyt kovasti tuo sikiöseulonta ja se, että mitäs jos lapsi ei olisikaan terve. Että miltä se tuntuisi ja että miten sitä jaksaisi jne. Eilen kun kävin peittelemässä nukkuvia lapsiani kun itse olin itse menossa nukkumaan tajusin yhden asian: olisi se vauva sitten millainen tahansa ja mitä vaivoja hyvänsä, sitä rakastaisi ihan hirveästi, niin kuin vain omia lapsiaan rakastaa. Sitä jaksaisi sen sairauden kanssa ja hoitaisi sitä lastaan vaikka se olisi ihan kuinka hankalaa ja rankkaa hyvänsä. Mietin siinä kun katsoin niitä nukkuvia lapsiani, että jos kumpi jompi sairastuisi tai vammautuisi nyt vakavasti, niin kyllähän sitä hoitaisi ja rakastaisi ihan yhtä paljon, eikä säästelisi mitään voimia, jotta saisi lapsen olon paremmaksi. Ihan sama asiahan se olisi kolmannenkin lapsen kohdalla, jos lapsi olisikin sairas. Sitä hoitaisi ja rakastaisi ihan täysillä.

Silti en yhtään tiedä, mitä teen/teemme jos seulonnoissa jotain ikävää ilmenee. Kai vain toivon, että sieltä tulee hyviä uutisia. Olisi varmaan viisasta olla joku mielipide asiasta jo etukäteen, mutta enpä vain osaa sellaista mielipidettä muodostaa.

kurkkunaamio + pikkuinen 11+1
 
Iltoja!
Viikonloppu mennyt työn merkeissä ja ihmeen hyvä vointi.Uskallankohan jo sanoa että ollut koko viikon hyvä fiilis ja vain aamusin heikottaa ja yököttää,mut muuten ei mitään.. Toivottavasti en nyt manaa mitään.. :( Mut tällä hetkellä erihyvä olo ja toivon teille kaikille samaa,tiedän sen huononkin olon.

Mun isän luona vierailtiin tossa hetki sitten ja miehen kanssa kotona tehtiin hyvää ruokaa ja nyt vaan ollaan kun neitikin meni jo nukkumaan.Huomennakin työpäivä joten ei kovin pitkään jaksa valvoa.. Mulla on seuraava vp vasta ens lauantaina että aikas putki mut onneks vikat vuorot yövuoroja ja sit 4vapaata.. :)

Nyt meen Tinskun masukuvaa kurkkimaan jos löydän :) Oma maha lähinnä turvonnut möhkäle :D

jaksamista kaikille ja hyvää vointia toivon!! :hug:

Perdy 11+3
 
Mun ekana reaktionani tuon panadol tutkimuksen jälkeen oli kauhistunut ja olin aivan varma et nyt mun lapseni on aivan muotopuoli ja kaikkea mahdollista ja et en uskallakaan mennä ultraan ja kaikkea. Olin tosi maassa muutaman päivän. Kunnes hoin itselleni että tutkimuksesta kerrottiin ihan väärin yms. ja tuo on kuitenkin turvallisin lääke raskaana ollessa ja et tuskin juur kukaan huvin vuoksi niitä syö.
Mut sen veeran se liikautti et yritän usemmin olla ilman lääkkeitä. Mulla reuma ja tähän asti syönyt koko raskauden läpi 1-6 tablettia päivässä, mut nyt olen ollut 3 päivää ilman !!! Noissa mun lääketauoissa on vaan se huono puoli et jos kivut alkaa yht.äkkiä uudelleen ni niitä ei kovin helpolla saa pois. Mut nyt koitan senkin uhalla et jos uus kipukausi alkaa ni sit alkaa ja sit katotaan mitä siihen ´kipuun otan. Noi mun reumalääkkeet on sallittuja ja nyt vielä ainakin syön niitä säännöllisesti. Buranan lopetin siinä vaiheessa kun epäilin raskautta, mut plussaa ei ollut vielä tullut sekä mahansuoja lääkkeet muutaman päivän päästä plussasta kun huomasin vasta ettei niitä saa syödä raskaana ollessa.
 
Täällä isänpäivää vietelly kakun, kahvittleun ja hyvien ruokien äärellä! Olokin on sitten sen mukainen. Kamala ähky! :x

Tuon kiinalaisen kalenterin mukaan meille tulisi toinen prinsessa :) Esikoisen kohdalla tuo kyllä pitää paikkansa! Noita on aina kiva selailla ja arvuutella :D

Sikiöseulonnasta ja nt-ultrasta. Me kyllä mennään myös kaikkiin seulontoihin, ja hieman olen samalla kantilla kuin sannikki, mutta sitten kun luin kurkkunaamion juttua siitä kun oli peitellyt omia lapsiaan ja miettinyt kaikkea asioita, niin kyllä mulla meinas tulla tippa linssiin ja ajattelin että noinhan se on! Jos esikoiselle tapahtuisi jotain, rakastaisin häntä ihan samalla tavalla. Ja varmaan sitä vammaisena syntyvää lastakin, jos siis tulisi vammainen. Mä kuitenkin jollain tasolla ajatteln sen myös niin, että jos olis kauhean kehitysvammainen lapsi tulossa ja ennusteet olisi että ei eläisi kohdun ulkopuolella kauaa tai ei ollenkaan, niin kyllä minulle se jo syntyneen lapsen menettäminen olisi rankempaa kuin raskauden keskeyttäminen. Mutta me teemme miehen kanssa yhdessä päätöksen jos ultrassa jotain ilmaantuisi. Täytyy vain toivoa että kaikki olisi hyvin :)

Ruokaseurannasta sen verran, että ihan maalaisjärjellä mennään. En ole kovin hysteerinen asian kanssa, toki katson kuitenkin mitä suuhuni laitan. Esikoisen raskausaikana söin kyllä joulupöydässä maksalaatikkoa, mutta aika vähän ja siinä vaiheessa olin jo rv 35 joten keskenmenon riskiäkään ei ollut. Nyt en tiedä, uskallanko ottaa.

Hei mistä pääsee sinne kuvaketjuun vai mikä se oli, mistä tinsku puhui???
 
Hmmm.. ;) heräsin tossa kuudelta siihen että tekee mieli kakkua :ashamed: ja menin ja pistelin poskeen eilisen kakun jämiä: kun meillä oli mun isä ja siskot meidän kanssa syöpöttelemässä.. No oli hyvää pakko myöntää.

Menin sitten eileen lipsauttelemaan yhdelle sun toiselle raskaudesta ja sen jälkeen tuli morkkis: olisko pitäny odottaa np-ultraan asti; mutta kun on tunne että kaikki menee hyvin niin ei kai sitä voi enää hiljaa olla? <3
Pitelin eileen 2½kk serkkupoikaani sylissä ja se oli niin syötävän suloinen ja tuoksui niiiiin vauvelille <3 ihana!

Ihanaa kun on vapaapäivä koulusta, harvoin on tällästä lystiä :) Joten pitäis vissiin tytsyn kanssa alkaa suunnittelemaan jotain kivaa tekemistä, kunhan hän saa muumin katsottua =)
 
En oo voinu kirjoitella moneen päivään. Mulla on niin kamalan paha olo että en kykene enää mihinkään. Perjantain olin saikulla flunssan takia ja sen päivän ja lauantain vain nukuin olin kipeä ja pahoin voiva. Ja migreeni oli siihen kans päälle.

Eilen jo jaksoin käydä kyläilemässäkin. Tänään pitäis yrittää iltavuoroon...

Mä en voi nykyään enää syödä mitään. Mull aon aina paha olo ja kaikki ruoka oksettaa. Varsinkin jo jotain ruokaa laittaessa on oaha olo, sitä ruokaa en todellakaan voi syödä. Keitän nyt täs samalla makaroneja, ainut mitä äsken mieli teki, mutta taitaa jäädä syömättä kun tuli taas paha olo. En jaksa enää....


Bre ja pikku 9+1 tai 10+3
 
ei oo mullakaan ollu haluja kirjotella ku fiilikset ollu aika matalat tän kaiken paskan jälkeen ja edelleen olo jatkuu huonona et sekään ei oo omiaan tunnelmaa nostamaan. jaksamisia vaan kaikille ketkä tän järkyn pahoinvoinnin kanssa edelleen taistelee, toivotaan et siihen vkoon 12 mennessä helpottaa. vajaa 2 vkoo "enää"....
oli vkl pari parempaa päivää, la jopa ihan ok iltaa kohti ja oli jopa nälkä mut eilen sit taas sama tuttu kuvotus ja etominen palas ja tänään taas halasin posliinia joten takas lähtöruudussa :kieh:

sannikki ne sun verinäytteet on varmasti ne neuvolan ottamat kuppa, hiv ja veriryhmäkokeet mut miks ne ei ota niitä siel neuvolassa ja lähetä eteenpäin? näin ainaki miellä toimitaan eikä tarvi iten juosta minnee. ne sikiöseultahan otetaa sit koksissa samalla ku on np-ultra. meillä taitaaki olla parin pvän heitoilla se :) mulla on 23 pvä eli ens vkon ti.

seuloihin meen koska haluun tietää jos joku on pahasti vialla. meillä tuskin olis voimia ottaa vastaan vammainen lapsi :( tarvittaessa meen myös siihen punktioon. toivottavasti kaikki on kuitenkin ok. nyt ollu vaan niin paljon stressiä yms et pieni pelko on persiissä.

syömisiä ei oo paljon tarvinnu kytätä ku ei paljon mitään saa syötyä :kieh: jatkossa sitte noudatan normaaleja ohjeita, mihinkään hysteriaan en rupee. mä oon toksonki sairastanu et ei tartte sitäkään pelätä.

jessi ja pikkuj 10+2
 
Olipas taas paljon tekstiä... Viikonloppu meni laiskotellessa, konettakaan en ole avannut perjanain jälkeen. Perjantaina mulla oli ihan superpaha olo, kaikki mitä söin tuli vauhdilla ylös. Heikkona ja väsyneenä raahauduin perheen mukana kuitenkin kylpylään. Ja onneks illalla syöty pikkujoulu buffet pysyi tukevasti mahassa :)

Nukkuuko muut paljon? Mä nukun ihan hirveitä määriä, helposti 10 tunnin yöunet (kuopus vetelee kellon ympäri, eli siinä jää äidillekin aikaa nukkuua) ja siihen vielä mahdollisesti parin tunnin päikkärit päälle... Ja silti oon ihan koko ajan väsynyt. |O

Sannikin kanssa samoilla linjoilla seulonnoista ja niiden tuloksista sekä mahdollisesta isosta päätöksestä. En ole itsekään ylpeä mielipiteestäni, mutta en jaksaisi todellakaan neljän lapsen lisäksi vaikeasti vammaista lasta. Kamalaa edes ääneen sanoa.

Mulla on nyt torstaina eka neuvola, jotenkin tuntui, että aika meni tosi nopeaan. Viikkoja mulla sillo jo 10+2. Jotenki tuntuu, et edellisissä oon niin kovin odottanut, että millon se tulee ja laskenu päiviä, mut nyt jotenki aika "neutraali" olo. Toivottavasti tää neuvolan täti ei oo mikään kauhee hössö, edellinen jotenki aina tonkimalla tonki, että ois löytänyt mua jonkin kovin vaivaavan asian, että olis päässy henkeviä juttelemaan...

Syömisistä mä aika tarkkaan katson ja muistankin ne kielletyt ruoka-aineet ja minkään välttäminen ei tuota tuskaa... Maksaa enkä suolalohta syö muutenkaan. Ainut minkä välttäminen on "haasteellista" on pellavansiementen, miten musta tuntuu, että niitä on työnnetty ihan jokaiseen leipään??? :O Olen pari kertaa syöny leipää ja sit vasta tajunnu, että hitto, sinneki oli piilotettu pellavansiemeniä...

Mut nyt tarvii alkaa kaivella lapsille ruokaa kaapista. Onneks just nyt ei oo paha olo. Mun salaiset aseet on viili, turkinpippurit ja napapiirin jaffa :D

Kuulumisiin!
 
Pikaisesti hyviä ultrakuulumisia. Näköjään oireetonkin raskaus voi edetä täysi normaalisti. Perjantaina ultrassa köllötteli viikkoja vastaava pikkurapunen ja sydän löi tasaisesti=) Itkuhan siitä tuli kun näin sen pikku kaverin siinä ultraruudulla. Toivottavasti pysytyisin nyt alkamaan nauttia raskaudesta.
 
moi. ompas paljon juttua. ja tuntuu et jos olin jotain kommentoimassa, joku toinen sen jo ehti sanoa :)

mulla on lapselta saatu silmätulehdus päällä, ja sen lisäksi oon oksentanut yön ja nyt päivän. äsken söin taas vähän, saa nähä tuleeko ylös.. huomenna on sellanen meno jota ei voinut siirtää, eli mun pitää olla liikenteessä jo aamulla ysiltä. jos päivä jatkuu kuin tämä, en tosiaankaan tiedä kuinka se onnistuu ! e kehtais aamubusseissa istua laattaamassa. :(

mulla on nyt 11+3 ja tää on kauhea olo, toivon todellakin että alkais helpottaan. nukuin viime yönäkin 20-08, mutta valvoin sit oksentamassa pari tuntia. oon niin poikki että kaikki kärsii. np-ultra torstaina, ja huonoon kellonaikaan. mies joutuu oleen pois töistä, ei tiedetä minne vanhempi lapsi laitetaan sen ajaksi jne. eikä aikaa saanu siirrettyä kun se on annettu niin lyhyellä varoajalla ettei vaan ole aikoja. mut näillä mennään.

syömiset mä syön tällä hetkellä tasan sitä mikä menee alas. oli se sit pitsaa tai nuudelia, ihan sama.. eli en ressaa esim lihomisesta kyllä tosiaan tässä vaiheessa. viimeks tais tulla raskaukdesta 16-17kg, mutta koska oon hoikka niin ei se haitannut mitään vaikka hirvittikin, ja pois lähti ajallaan. ruokarajotteina oon tosin ne pakastemarjat, raa'at kalat ja pastöimattomat juustot oon kyl välttäny.
 
Tervehdys kaikille ja kiitos suuresti kaikille ketkä kommentoivat minun ruoka-aine ja lääke kyselyjä! :) ehkä tää stressi helpottais jos tosiaan ottas vähä iisimmin, eikä panikois joka asiasta.

Sitten luinkin töllerön viestin pellavansiemenistä ja siitä, että niitähän voi olla leivissäkin! uusi stressin aihe! :D en uskalla edes katsoa onko syömissäni leivissä sitä ollut..
Töllerö myös mainitsi nukkumisesta, täällä kans yksi joka vois nukkuu kellon ympäri! :wave:
Ukko erittäin "tyytyväinen" kun töistä tulee ja itse vaan makoillut :D voishan sitä tietysti pyykkiä pestä ym. mutta kun väsyttää!

Tämä itkuisuus on myös erittäin ihanaa, eilen itkin mm. kuorosodassa heidän ekan yhteisen kappaleen aikana, Big Brotherissa se Nikon valinta Sofian ja juhlien kesken on itkettänyt joka kerta! Tanssii tähtien kanssa-ohjelman aikana itkin varmaan jokaisen kommenttien kohdalla. On se vaan niin ihanaa kun joku saa tanssistaan kympin.. kyllä..

Jaaha, lähtiskö sitä pyykkiä pesemään. Eihän se ois ku kone pistää päälle. elämä on vaikeeta. :LOL:
 
Sannikki tuosta sun ystävästä luettuani mulla tuli ihan mieletön Déjà vu -tunne. Kyseessä on mun yks tuttava, joka käyttäytyi lähes yhtä hirveästi mun parhaan ystävän tullessa raskaaksi. Tietystihän sitä pitäis jaksaa tukea lapsettomuudesta kärsivää (mikä on varmasti yksi kovimmista kolauksista ihmisen elämässä), mutta lapsettoman ihmisen pitäisi myös muistaa se, että toisten raskaudet eivät ole häneltä pois. Eikä se lapsettomuus ole kenenkään syytä. Ja ymmärrän kyllä täysin sen, että lapsettomuudesta kärsivälle ihmiselle toisten raskaudet saattaa tuntua kipeältä, mutta ei se kuitenkaan oikeuta ilkeyteen. Ja varsinkin toiselle keskenmenon toivominen on todella törkeyden huippu. Tuntuu, että ei sun ystäväs välttämättä olis vielä kovin kypsä edes saamaan sitä lasta. Toivottavasti hän joskus saa, mutta toivottavasti hän on silloin myös kypsempi ihminen.

Mulla oli tänään eka neuvola ja laskettu aika laitettiin nyt äitiyskorttiin 28.6 eli päivää aikaisemmaksi kuin netin laskureiden mukaan. Mulla oli neuvolassa oman neuvolatädin lisäksi harjoittelija, joka oli ainakin omien sanojensa mukaan ihan loppusuoralla opinnoissaan. Mutta verikoetta ei ainakaan osannut ottaa. Mulla oli kyynärtaive ihan kuin jonkun teurastuksen jäljiltä. En oo kyllä ikinä nähnyt, että pelkässä verikokeen ottamisessa veri lentää sillä tavalla. Harjoittelijan omat kädetkin oli ihan veressä. Ja kieltämättä oma huono olo vaan lisääntyi. Seuraavaksi onkin sitten neuvolalääkäri joulukuun alussa.
 

Yhteistyössä