**** kesäkuun kullanmurut 2011 - marraskuussa****

Pyyter-2 Meillä kans pienempi oli kun olin laskenut, mut pitempi kierto täälläkin. En ymmärrä miks neuvola ottaa sen 28pvä mukaan kun monilla niin ei ole.... mul vastaa täysin 32pvä:n kiertoa vaavi :) Onnea ihanista ultrauutisista:flower:

Mun pitää siirtää oma poks päivä ku aiemmin tuli perjantaina viikko täyteen mut nyt tuleekin tiistaina kun viikot tarkentui :D
 
Pyyter : mullakaan ei vastannu viikkoja, oli 9 päivän heitto. Eli olin olevineen 8+4 ja ultra vastasi 7+2. Mulla ie oikein kiertokaan tuota 9 päivää voi selittää mutta katsellaan nyt np-ultraan josko kaikki ois kuitenkin hyvin.
 
Vielä tuosta lapsettomuusasiasta kun viimeksi kirjoittelin niin vauhdilla, että tekstistä saattaa ymmärtää väärin mitä tarkoitin. Ei munkaan mielestä tuo keskenmenon toivominen ole oikein. Vaikka oma tilanne olisi kuinka vaikea, ei toisen epäonnea voi toivoa! No, mut se siitä...

Ensi viikolla olisi sitten ensimmäinen neuvola. En millään malttais odottaa. Vähän kyllä jännittää, että onko kaikki hyvin, kun en vieläkään ole oksenellut. Pahaa oloa kyllä ollut, mutta ei oksentamiseen asti.

Kohta on varmaan pakko alkaa käyttään äitiyshousuja. Tuntuu tyhmältä jo näin aikaisin, mutta kun farkut kiristää mahasta ja tulee paha olo eikä verkkareilla kehtaa lähteä kaupungille. Pelottaa vaan, että ihmiset jotenki huomaa, että mulla on mammahousut päällä, kun en haluaisi julistaa raskautta ennen nt-ultraa.
 
Heippa kaikille!!
ihana pakkasaamu ollut.Neiti paranemaan päin,käytiin kirjastossa ja vähän lumista mäkee laskemassa kun koko viikon katsonut raukka ikkunasta ja ihmetelly miksei hän ulos pääse. No nyt oltiin :)

Pyyter illä oli hienoja ultrakuulumisa!! :) Onnea!

Mä vein äippähousut ompelijalle lyhennettäväks kun on tällänen pätkä niin ei meinaa ikinä löytyä oikeen pitusia pöksyjä ja melkeen aina joutuu lyhentää.Harmittaa vaan kun vasta viikon päästä saa takasin,tuulihousuilla ja kollareilla siis siihen asti mennään :D

Toivottelen kaikille mukavaa viikonloppua!! Mulla se menee töissä :)

Perdy 11+1
 
omaan isojensänkyyn siirtämisestä
meillä siirrettii esikoinen heti ku oppi kävelee, eli 1 vuotiaana.
muutama yö meni siinä rumbassa mut on nyt puoltoist vuotta nukkunu siis ihan nätisti siel ja nyt on 2,5v.

tää pikkukakkone nyt 10kk, siirtyy kans parin kuukauden päästä jos oppii sillon kävelee.
siks haluan et osaa kävellä et pääsee ite sänkyyn ja pois sieltä. :D
mun iskä on tehny isommalle joululahjaks sängyn ja nyt saa tehä sit tälle pienemmälle sängyn joululahjaks. :> saa samanlaiset :)

tänää illalla kuskiks, saa nähä mite jaksaa :D ei kotonakaan kokoajan jaksa olla, pakko jotai tehä :) vaik vois kai sitä leffaanki mennä :> nomut nyt heipat.

7+2 :>
 
Me siirrettiin tuo puoltoistavuotias isojen sänkyyn kanssa 1v synttäreiden tienoilla, hiukan jälkeen. Ennen ku oppi mitään renkuilu vaihetta tai ees sängystä pois pääsyä. On kyllä aina nukahtanut itsekseen ni kertaakaan ei oo takas tarvinnu viedä. Ja vieläkin jos herää itse yöllä ni ei tuu ite pois sängystä vaan odottaa et haetaan. Sama vaiks nukkuis meidän vanhempien vieressä ni huutelee äitiä et tiedetään käydä hakemas pois. Muualle sit kiipeilee senkinn edestä et ihan hyvä ettei joka piakas killu ja renkuu.
 
Jeeeee!!! Ultrassa käyty ja kaikki hyvin!!! Laskettukin oli päivälleen sama ku menkoista katottu, eli 28.5.!!!! :)
Saikkua napsahti kyl pari päivää, ku iski mahatauti... örp!!! Ei kiva, on hiukkasen hutera olo!!!!


Tuun myöhemmin lukeen juttuja läpi!
mama ja möykky 11+6
 
Oon vähä turhankin utelias, joten menin ja katsoin illan salkkarit ennakkoon ja no en ala teille mitään paljastelemaan, mutta kyyneleiltä ei vältytty. Itkin koko tuon 20 minuuttia, kyyneliä ja kyyneliä.. Nyt vaan itkettää, kuinka salkkarit onnistuu aina tuollaisissa jaksoissa koskettamaan niin sydämmeen. Illalla vetistellään vissiin uusinta otteeseen. :(

Onnea taas hyvistä ultrakuulumista teille, eipä ollu tänäänkään np-ultraan kutsua postissa.. soitan äippäpolille ens viikolla koska oli puhe et se olis tullu ensviikolle.. mutta eipä vissiin :(

MMILIA 10+6
 
Huh hu huh heikotusta.... Pienoisen ikävä päivä ollut.. 12 aikaan yllättäen meni melkein taju, puski kauhean hien pintaan ja sitten pönttöä halaamaan... sen jälkeen kalpeana maannut sohvalla, mehua saanu onneks hörpittyä, mut pystys ei meinaa pysyä :( kuumetta 38,3... olisko yrppätauti täälläkin, ei vaan kellään lähipiirissä ole ollut... Megapäänsärky hajottaa eikä panadoli auta pätkääkään :kieh:
 
Meillä olisi rv 10+3 mutta varmasti muuttuu kun ultrassa käyty mikä vasta on 3.12... Tämän hetken laskettu aika 7.6.2011. 2,5 viikon sairasloma päällä pahoinvoinnin ja oksentelun takia. Olo on kuin turvonneella pesusienellä! Mikää ei oikein pysy sisällä. Väsyttää todella kovasti!!!! Esikoista odottelemme.
 
Hellou!

Vieläkö mahtuu mukaan? Täällä olis 27v kuudettaan odottava kotiäiti. Lapsia löytyy pojat 7v, 6v, 4v, 3v ja tyttö 1v. Kuudennen laskettu olis 24.6 eli nyt menossa 8+0.

Mä oon kärsiny pahoinvoinnista rv4+ lähtien. Oksentanut en ole kertaakaan, mutta pahoinvointi ja jatkuva kuvotus on todella voimakasta ja lamaannuttavaa. Se vie voimat ihan täysin ja tekee olon heikoksi. Päivisin oon tehny vaan pakolliset lasten eskariin ja kouluun lähettämiset, aamutoimet, pukemiset ja ruoanlaitot ja lopun liikenevän ajan vaan maannu sohvalla tai lattialla, lukenu, piirtäny ja pelaillu lasten kanssa. Kun mies on tullu töistä niin mä oon vetäny peiton korville ja mies on huolehtinu lapsista ja tehny kaikki kotihommat. Poden tosi huonoa omaatuntoa siitä et mies rukka joutuu tekemään lähestulkoon kaiken, mutta onneks tää alkaa erittäin todennäköisesti viimestään neljän viikon päästä helpottaa. On mulla aiemmissa raskauksissakin ollu pahoinvointia, kahdesta ekasta oksentelinkin paljon, mutta kertaakaan aiemmin vointi ei oo ollu näin kamala, en tiiä miks nyt, oonko sit tullu vanhaks vai mitä. Nyt vajaan viikon ollaan miestä lukuunottamatta sairastettukin oikeen kunnolla, kaikilla flunssaa, kovaa kurkkukipua, räkä valuu, niin kova yskä, että lapset oksentavat monesti yskänpuuskan päätteeksi, yhdellä korvatulehdus, neljällä silmätulehdus ja vielä lisäks mahat sekasin ja ripulia. Ei kiva, ei niin ollenkaan :( Mutta jospa se tässä viikonlopun aikaan alkas helpottaa, pakko!

Ikäeroista olitte puhuneet, meille tuleekin nyt pidempi ikäero tähän väliin, kun tyttö täyttää 2v kuukausi ennen laskettua-aikaa. On meillä nelosen ja vitosenkin välissä 1v11kk, mutta muut välit on sitten 1,5kk, 1v3kk ja 1v5kk. Meille nää suht pienet ikäerot on olleet hyvät, leikit sujuu ja lapsista on mukavasti seuraa toisilleen, kun ovat vielä nuorimmaista lukuunottamatta kaikki poikia. Toki tappelevatkin, välillä ihan tuskastuttavan paljon.

Äitiyspakkausta en aio ottaa, vaan otan rahan. Esikolle aikanaan otettiin pakkaus ja olin tyytyväinen siihen, mutta en enää seuraavien lasten kohdalla ole nähnyt järkeväksi ottaa, kun tarvikkeet on tallella ja vaatteet tykkään ja haluan ostaa ja valita itse. Vaikka suomen valtiossa ja sen toiminnassa monta mätää kohtaa onkin niin kyllä musta on aika hienoa, että täällä kaikille jaetaan äitiyspakkaus.

Mulla on kotidoppleri, ostin nelosen odotusaikana huolta hälventämään, kun kolmosen odotus oli todella vaikea vauvan rytmihäiriöiden takia. Mä oon tykänny et toi on tosi hyvä laite stressiä poistamaan ja pelkoja hälventämään. Nelosen ja vitosen odotuksessa kuuntelin sydänääniä 1-2 kertaa viikossa aina siihen asti, kun liikkeet alkoi tuntua, sen jälkeen tuli kuunneltua harvemmin, mutta silloin tällöin kumminkin, jos vaikka vauva oli ollut vaisumpi. Tässä voiskin joku päivä koittaa saada ääniä kuuluville, kun vitosesta sain kuulumaan rv8+3 niin hyvinkin vois nytkin alkaa pikkuhiljaa kuulumaan, jos vaan istukka ei ole kohdunetuseinässä ääniä vaimentamassa.

Sukupuoli aiotaan varmaan kysyä niin kun kolmosesta, nelosesta ja vitosestakin. Mä vaan haluan tietää etukäteen, että osaa ostaa oikeen väristä kampetta. Nyt onkin paljon osteltavaa, kun meille ei pitäny tulla enempää lapsia ja ehdittiin myymään suurin osa vauvan tavaroista ja vaatteista. Tai no eihän sitä ostettavaa nyt niin kamalasti ole, kun sitä oikeesti tarpeellista tavaraa on kumminkin aika vähän. Rattaat/vaunut on, mut esim. pinnasänkyä meillä ei ole ollut, kun esikolla eikä sitä sillonkaan käytetty, meillä vauva nukkuu perhepedissä. Hoitopöytääkään ei ole, vaan sen muutaman kuukauden minkä vastasyntyneen kans tarvitsee hoitotasoa niin laitetaan pehmuste kodinhtoitohuoneen tasolle. Mä haluan mahdollisimman vähän kaikkee turhaa ja vähällä käytöllä olevaa härpäkettä nurkkiin pyörimään.

Vaikka neuvoloiden käytäntöjä jatkuvasti yhdenmukaistetaankin niin aika paljon eroja on silti käytännöissä. Meillä täällä neuvolassa käydään rv30 asti kerran kuukaudessa, siitä rv36 asti kerran kahdessa viikossa ja loppuaika kerran viikossa. Neuvolan kautta tarjotaan alkuraskaudenultra, np-ultra, rakenneultra ja yleensä vielä loppuraskauden lääkärikäynnillä ultrataan myös. Helposti ultrataan myös muulloin ja mäkin oon käynyt joka raskaudessa noita useammin.
Mä soittelin tällä kertaa neuvolaan niin myöhään, että mulla on eka neuvola vasta rv9+0 ja eka ultra 9+4 eli vielä ei ole edes varmaa tietoa onko tuolla mahassa ketään, mutta oireet kyllä puoltaa sitä että on.

Hupsista, kun tuli höpistyä pitkästi heti näin ekalla kirjottamalla :ashamed:
 
Olipas taas tullut tekstiä, vartti ainakin meni lukiessa! En edes nyt muista mitä kaikkea siellä oli kirjoteltu.

No ainakin uusille tervetuloa :flower:

Ja Martta: Voimia teille ja onnea tulevaan :hug:

Inhottava työnantaja kyllä, oliko se nyt Sannikilla vai, en tosiaan muista :D Eihän tuo ole edes laillista tuollanen. Tuollaset kuspäät pitäs kyllä saada tajuamaan asiat oikein ja vastuuseen teoistaan! :stick:

Voimia kaikille, jotka potee sitä kamalaa huonoa oloa. Mulla sitä ei ole ollut enää pariin viikkoon, KUNNES tänä aamuna taas melkein tuli oksennus. Mutta nyt taas ei mitään :O Aika ihmeellistä!

Tänään on käyty ekoilla jouluostoksilla tytön ja äitini kanssa. Kaikkee tarttu mukaan, myös isänpäivälahjat miehelle ja papoille. :)

Onnea kaikille jotka ovat saaneet hyviä ultrakuulumisia! :) Itsekin niitä toivon saavani ens viikon torstaina kun on eka neuvola, ja toivottavasti masuun kurkattais, tai edes kuunneltas sydänääniä! No, sitä odotellessa, kuinka maltankaan vielä melkein viikon!

Nyt ei jaksa enää tämän enempää, päivän shoppailut vei voimat. Mukavaa viikonloppua kaikille ja parhaita mahdollisia vointeja! :heart:

CanWen ja 7+? tai voi olla jo 8+ (harmittaa epätietoisuus, mutta jospa se np-ultrassa varmistuu sitten!)
 
Tervetuloa uusille päivittelen kunhan jaksan..:)
Olossa ei muutosta, eileen juili selkään :( ja oli kamalia repäisykipuja.. muuten aika jees olo.. Vähä säikytti mutta tunne on varma että kaikki on hyvin.
Näin unta että ryyppäsin ison mahan kanssa ja olin sillee et "etteks te muut ikää ryyppää paksuna, mä tein jokaisen kohdalla!" :confused: onneks oli unta :D

No mut POKS POKS 11+0
 
Olen lueskellut viime päivinä, mutta en ole jaksanut kirjoittaa mitään. Nytkään ei oikein irtoa tekstiä, mutta kävinpä ilmaisemassa, että mukana ollaan edelleen! :)

Onnea ultrista hyviä uutisia saaneille! Minulla np ultra ensi tiistaina, sitä odottelen jännitellen.

kurkkunaamio ja pikkuinen 11+0
 
Pakko kysyä : Onko teistä liian myöhään, jos niskaturvotus ultraan tuli aika viikolle 14 (13+3)
Tuli itku kun tuntuu että se on kamalan myöhään.. Oli siis kirje ollu eileen postilaatikos mutten ollu mainoksista sitä hokannu heti :;S
 
Heipsan pitkästä aikaa!

Ahkerasti olen joka päivä käynyt lukemassa niin ystäväriitoja kun työpaikkariitojakin ym., en oo vaan mitään itse kirjotellut!

Totean vain, että siinä ne tosiystävät sitten huomataan kun vauva syntyy... Itse ainakin mielenkiinnolla odotan..

Tervetuloa uusillekin!

Pahoinvointi todellakin helpottamaan päin, en ole oksentanutkaan kahteen päivään (koputtelen puuta)

Uutena "kaverina" tullut järkyttävä jomotus pakarassa! Tai jossain lähiseuduilla :D Auta armias jos istahdat penkille "lysähtämällä", voi herrajumala sitä kipua! Eilen kyyryssä yritin sohvalle tulla, jumitin sitten kaksinkerroin voivottelemaan selkä/pakarakipua.

Muutama kysymys vielä loppuun:

-Miten tarkkoja ootte siinä, mitä saa syödä mitä ei? Luetteko jokaisen paketin kyljestä onko se tehty pastöroidusta maidosta jne?
Mites hampurilaiset noin yleensä? Se majoneesi siellä?

- Syöttekö karkkia/sipsiä/popparii/muita herkkuja aivan niinkuin ennenkin vai yritättekö välttää sokeria/suolaa/ylimääräistä painonnousua? :D

Jeps, np-ultraa odotellessa!
Anni ja 10+6
 
Aivan mielettömän ahkeria te olette kyllä kirjoittelemaan.

Tiputuksessa tosiaan olin tiistaina ja eilen toistamiseen. Eilen olin niin huonossa kunnossa, että jouduin naistenklinikalle ambulanssilla. Torstaina oli illalla vielä ihan ok olo mutta sitten perjantai aamuna ei jaksanut enään edes puhelinta kädessä pitää. Siellä naistenklinikalla menikin sitten muutama pussi nesteitä pikavauhdilla ja jotain mahansuoja lääkettä kun oli vatsa ja kurkku ihan tulessa ja se onneksi helpotti oloa. Illalla pääsin sitten kotiin ja nyt onkin reilu 10pvä saikkua ja Nexium tabletit käytössä, joista on muuten ollut apua jo näinkin nopeasti. :)

Jotenkin tästä raskaudesta ei osaa nauttia ollenkaan ku tämä olo on ollut niin julmetun huono. Edelleenkin on tosi heikko olo ja pystyssä pysyminen on yhtä tuskaa kun tuntuu, että maailma pyörii jonkin verran ympyrää. Ohjeeksi tuli eilen sieltä naistenklinikalta, että munakello tms. soimaan kymmenen minuutin välein ja aina kun kello soi niin pitää syödä jotain ruokalusikallisen verran ja yöllä pitää herätä pari kertaa syömään ettei tuo olo taas heikkene. Ja ihme kyllä, tällä konstilla ruoka on nyt toistaiseksi ainakin pysynyt sisällä.

Martalle jaksamisia :hug:

Onnea kaikille hyvistä ultra kuulumisista. :) Itsekin odotan sitä hetkeä kovasti kun on se oikea ultra. Kolmesti tuota meidän pientä jo tosin on ultrattu mutta ne on tehty lähinnä melko pikaseen kun katsottu, että onko kaikki hyvin kun itse olen niin huonossa kunnossa ollut.

Nyt takaisin levähtelemään.

Hiipu1 7+0
 
Otokka
Täällä on olo tasaantunut ja kovasti odotetaan ensi tiistain niskaturvotus-ultraa.

Töissä on ollut mielenkiintoista muutosta. Olen nimittäin saanut vakituisen työpaikan, joka alkaa vuoden alusta. Tuleva työnantaja ei tiedä raskaudestani, joten saa nähdä miten käy keväällä, potkaistaanko minut pois jonkun tekosyyn varjolla, kun kerron asiasta... Toisaalta nykyinenkin työsopimus loppuisi kuukautta ennen äippälomaa. Pahin vaihtoehto joka tapauksessa on se, että minulla ei ole työpaikkaa alla ja äippäloman jälkeen on työnaku edessä :).

Kurjaa, että niin monella täällä on voimakasta pahoinvointia, ihan tipassa käyty. Se vetää varmasti mielen matalaksi :|. Mutta kyllä se siitä, ei se pahoinvointi ikuisuuksia kestä, että jaksamista ja voimia kaikille!

Me otetaan ehdottomasti äitiyspakkaus, koska meillä on esikoinen tulossa. Sitä on ihana päästä hypistelemään :D. Tämän vuoden äitiyspakkaus on ehkä vähän poikien värinen, mutta minusta siellä on paljon tosi kivaa tavaraa. Ehkä makuupussi ei mielestäni ole kovin kiva... Se yhden vuoden makuupussi, jossa oli sydämiä, oli ihana! Sen kun saisi metsästettyä jostain!

Otokka ja Pikkarainen POKS POKS 11+0
 
Viimeksi muokattu:
ruusita en lue joka tekstiä joka paketin kyljestä, mut tiedän ruoka-aineet aika hyvin.
kun on tosi paha laktoosi-allergia, niin lähes kaikki ainekset mitä käytän päivittäin, olen tuoteselosteet lukenu ja suomessahan kaikki maitotuotteet pästöroidaan, eli jos on suomalaista, voi syödä.
ainoo on valion sinihomejuusto, kun se tuodaan jostai muualta. mut muut juustot yms, saa syödä.
majoneesit hamppareitten välissä syön. karkkia yms syön :D
niitä mitkä on kiellettyjen listalla en syö.
paitsi lakua kun mulla sei nosta verenpainetta..on nii hyväää.

onki muute kauhee nälkä. meen hakee jostai nyt jotakii subia tms :>

heipppp.
 
Anni/pupeltaja homejuuston lisäksi tuorejuustot pitää kypsentää, listeria riski suuri. samoin ulkomaiset pakastemarjat on iso listerialähde!!! olkaa siis mieluummin varovaisia, listeria lisää radikaalisti keskenmenon riskiä, joten itse en ainakaan riskeeraa... Elintarvikealan kokemuksella varoittelen.

Olipas omatekopizza ihan älyttömän hyvää, on vaan annoskoot pienentynyt älyttömästi :( ei voi mättää raivolla :D ei mahdu...

mmilia kannattaisko soittaa maanantaina ja kysyä ettei ole liian myöhään?? kuulostaa aika myöhälle eikös se pidä tehdä 11-13 viikoilla... en ole kyl ihan perillä... Meillä sattuu just 11+2 viikolle.
 
Viimeksi muokattu:
Olipas tänne tullut hurjasti tekstiä kun en päässyt pariin päivään lukemaan :O!

Paljon :hug: ja voimia Martta!

Hiipulle myös isot tsempit pahoinvoinnin keskelle!

Tuosta Sannikin lapsettoman ystävän kommentista, kukaan ei varmasti haluaisi tuollaista raskaanaollessaan kuulla eikä tuollaista pitäisi laukoa vaan pitää kiukkunsa omana tietonaan. Itse esikoisen kohdalla lapsettomuuden kokeneena ja hoidot läpikäyneenä voin kuitenkin sanoa ainakin omalta kohdaltani että oli kyllä synkimmässä vaiheessa täysin mahdotonta iloita toisten raskauksista ja vauvoista ja itku tuli monesti kun kuuli toisten raskauksista. Lapsettomuus voi oikeasti olla niin suuri suru, että se pimentää koko mielen ja ei vain pysty kontrolloimaan omia tunnemyrskyjä tai käyttäytymään "normaalisti", saati sitten tsemppaamaan itsensä iloitsemaan toisen puolesta vaikka kuinka yrittäisi. Harvoin lapseton varmasti tahallaan on ilkeä tai vetäytyy pois kaverisuhteesta, yksinkertaisesti voi vaan olla sisällä niin paha olo että maailma kaatuu päälle. En nyt yritä sanoa että kenellekään saisi laukoa tuollaisia ilkeitä kommentteja tai että raskaanaolevan pitäisi olla nauttimatta raskaudestaan ystävänsä takia, vaan että lapsettomuuden surun keskellä pyörivä ei yksinkertaisesti aina vaan voi tunteilleen mitään jos taustalla on kuukausia, jopa vuosia pettymyksiä.

Omalla kohdalla paha olo sen kuin pahenee, vaikka kai sen pitäisi tässä vaiheessa jo alkaa helpottaa?! Vieläkään en ole oksentanut kertaakaan mutta ällöttää koko ajan. Maanantaina on nt-ultra ja sekin jännittää nyt kovasti onko siellä kaikki varmasti hyvin.

Emily ja Sissi 11+3
 
Ihan ekana haluan esittää pahoitteluni Martalle ja muille jotka ovat matkasta tipahtaneet! :hug:

Kyllä mä aika tarkkaan katson mitä syön, siis just että on pastoroidusta maidosta, mitään pakastemarjoja, -kasviksia yms. ei syödä koskaan muulloinkaan kypsentämättä. Maksaa en syö muutenkaan niin se on helppo muistaa.
Karkkia, sipsiä ym. herkkuja syön niin kun ennenkin eli aika vähän. Meillä on perjantaisin karkkipäivä ja harvoin viikolla syödään mitään "ylimääräistä". Muutenkin meillä syödään terveellisesti, paljon hedelmiä ja kasviksia ja mä itse pidän hiilarit vähissä, en syö pastaa, riisiä ym. mutta nyt on tullu tän pahoinvoinnin takia vähän lipsuttua, kun oon sallinu itelleni syödä sen mikä vaan alas menee ja nuudelit onkin nyt aika pop :) Kunhan pahoinvointi helpottaa niin aion kyllä taas kuosittaa syömiseni, on itselläkin parempi olo, kun syö hyvin ja terveellisesti. Homejuusto, erityisesti Castello-merkkinen on mun pahe ja sitä söisin vaikka kuinka paljon, pitää kumminkin pitää itsensä kurissa ja sallia sitä itselleen vain joka toinen karkkipäivä :D

Mä oon syöny syksystä lähtien Multitabs Plus vitamiinia puolikkaan päivässä. Eilen sit sattumalta hoksasin et siinähän on A-vitamiinia, mikä siis on kiellettyä raskausaikana. Ensin iski vähän paniikki, että mitä vahinkoa olenkaan voinut saada aikaan, mutta sitten etsin tietoa ja selvisi, että ei niin vähäsen määrän pitäs mitään tehdä, 100g:ssa maksalaatikkoa on se määrä A-vitamiinia moninkertasena eli ei pitäs olla mitään hätää.

Mutta nyt saunaan tai pahimmasta taudista tervehtynyt perhe menee saunaan ja mä käyn sairaampien kans vaan pesulla. Tää pahoinvointikin on vähentäny saunomista radikaalisti, kun kuumissa löylyissä oksetus vaan pahenee vaikka muuten oiskin ihana käydä lämmittelemässä, kun jatkuvasti vaan palelee.
 
Iltaa!

Ihan näin nopeesti pakko tulla purkaa pahaa oloa kun ukkokin pikkujouluissa niin yksin miettii kaikkee ikävää :/

Kuinkahan paljon särkylääkkeitä (panadol?) saisi käyttää, ilman että se vahingoittaa sikiötä tms. Tuossa tyhmänä taas luin kaikkea vaaroista ja tajusin, että itse ehkä liikaa särkylääkkeitä olen käyttänyt! "migreenipotilaana" kun migreenilääkkeet kiellossa, otan hyvin vähästäkin, ehkä liiankin vähästä kivusta lääkkeen, koska TIEDÄN minkälaista on OIKEA, PAHA MIGREENIKOHTAUS ja se on tunne kun henki lähtis! Mutta mutta..voi ei..

Np-ultra katsos tulossa, sitä miettii nyt että onko massussa enää ketään, ei se uloskaan kyllä ole tullut, mutta elossa tai muuten kunnossa. Huoh! :(
Tai olenko teoillani/tavoillani vahingoittanut häntä.

Mites tälläinen stressaaminen/paha olo henkisesti
vaikuttaa sikiön hyvinvointiin? Tässä kun tosiaan hirvee stressi ja pelko ja paniikki ja välillä riitaa rakkaan ukon kanssa!

ÄÄAÄAÄAA mikä mua vaivaaaaa :(:(:(
 
Heissan!

ANNI:
Särkylääkkeestä en kyllä tiedä tai uskaltaisi sanoa varmaksi mutta soita ihmeessä neuvolaan ja kysy. itse olen ottanut sen yhden tabletin kerrallaan tarvittaessa. Ja siis panadolia.
Eiköhän se vaavi köllöttele siellä masussa kun ei ole tullut uloskaan yritä olla ressaamatta,kohtahan pääset varmistamaan tilanteen :)
Tietääkseni et voi aiheuttaa vauvalle mitään ellet nyt tarkoituksella juo/syö jotain tai syö lääkkeitä joista oisi haittaa että rauhassa vaan. Jos jotakin tapahtuu luonto on sen yleensä päättänyt etkä itse siihen voi vaikuttaa.
Tiedän että stressiä saa kaikesta aikaiseksi ja minusta on normaaliakin raskaana ollessa olla huolissaan pikkuisestaan ja ajatella asioita. Jollain lailla voisi sitä lievittää kuitenkin esim miehen tai jonkun muun henkilön kanssa keskustella huolista niin saa ne ulos ja ehkä ne ei sitten tunnukaan niin pahoilta.
Mielummin vähän antaa itselleen luvan stressata kuin kieltää ne kokonaan, siitähän sitä vasta stressaantuukin :D
Ensimmäisessä raskaudessa olin oikea hirmu näitten hormoonien kanssa ja ukko pihalla että mitä mä riehun,suutun herkästi ja oli meilläkin riitoja ym. lapsi syntyi terveenä mutta kyllä silläkin temperamenttia löytyy että tiedä häntä johtuiko raskauden aikaisesta stressistä/henkisestä olosta :D
Mutta kuulemma stressihormonit kyllä valitettavasti kulkeutuvat sikiöön asti, täytyy siis ainakin joskus yrittää hillitä itsensä :kieh:

Nyt unille, öitä!

Ansu ja papunen 9+3
 
Anni: Panadolista: itse käytän aika paljon särkylääkkeitä kroonisiin niska-päänsärkyihin. Normaalisti eniten Buranaa ja välillä lihasrelaksanttia, mutta raskauksien aikana vain Panadolia, ja siitä käytän sitä 1 grammaista. Sitä olen saanut ohjeeksi, että saan syödä ihan normaalisti, eli max 3 tablettia päivässä jos täytyy ja lisäksi muuten saisin käyttä myös Panacodia, mitä en ole käyttänyt. Yritän käyttää lääkettä mahdollisimman vähän, mutta aluksi tässäkin raskaudessa olen käyttänyt melkein päivittäin yleensä 1, joskus 2 tablettia, nyt en ole tarvinnut kuin joinain päivinä. Buranan olen lopettanut heti siinä vaiheessa kuuta, kun raskautuminen on ollut toiveissa tapahtua, jotta alkion kiinnittyminen ei vaarantuisi. Eli jos olet Panadolia käyttänyt ihan pakkauksen ohjeen mukaan, ei siitä ole minun saamieni tietojen mukaan mitään haittaa itsellesi tai sikiölle. Näillä metodeilla minulla on jo kaksi tervettä lasta. Ja sitten kun joku ihmettelee, miksei ole vaan varmuuden vuoksi syömättä mitään lääkkeitä, niin ei se niin simppeliä ole varsinkaan päänsäryn kanssa. Se kun pitää saada alkuunsa katkaistua, tai jos pääsee pahaksi, niin siihen ei särkylääkekään meinaa auttaa mitenkään. Eli ei voi odottaa siihen, että särky on sietämätön, koska siinä vaiheessa lääke ei enää auta. Mutta Panadol on kyllä minulle ainakin aika huono särkylääke, mutta tehokkaampaa ei nyt ole tarjolla. Paitsi se Panacod, ja se taas väsyttää ja muutenkiin vierastan sitä kodeiinia siinä.

Ja anni, että mikäkö sinua vaivaa? Olet vain raskaana ja huolet ja hormoonit jyllää, tuttu tunne!:D Itsellänikin se np-ultra tiistaina ja olen ihan jotenkin kauhean huolissani, mitä siellä näkyy. Ja siihen se huoli tuskin loppuu, vaikka niskaturvotusta ei olisi. Sitten huolehdin ja odotan niitä verikoetuloksia. Ja jos siinä toivottavasti kaikki hyvin, sen jälkeen huolehdin rakenneultraa. Ja sitten huolehtii, "onko tänään tuntunut liikkeitä vai ei." Sitten kun vauva on syntynyt huolehtii, että onpas hän nukkunut nyt kauan, onkohan kaikki hyvin? Jne. jne. Kun osaisikin olla stressaamatta!

mmilia löysin tälläisen: Seulontatutkimukset - Sosiaali- ja terveysministeriö
siellä lukee:
Varhaisraskauden yhdistelmäseulonta
Veriseula raskausviikolla 9+0 - 11+6
Niskaturvotuksen mittaus raskausviikolla 11+0 - 13+6

kurkkunaamio ja pikkuinen 11+1
 

Yhteistyössä