Hellou!
Vieläkö mahtuu mukaan? Täällä olis 27v kuudettaan odottava kotiäiti. Lapsia löytyy pojat 7v, 6v, 4v, 3v ja tyttö 1v. Kuudennen laskettu olis 24.6 eli nyt menossa 8+0.
Mä oon kärsiny pahoinvoinnista rv4+ lähtien. Oksentanut en ole kertaakaan, mutta pahoinvointi ja jatkuva kuvotus on todella voimakasta ja lamaannuttavaa. Se vie voimat ihan täysin ja tekee olon heikoksi. Päivisin oon tehny vaan pakolliset lasten eskariin ja kouluun lähettämiset, aamutoimet, pukemiset ja ruoanlaitot ja lopun liikenevän ajan vaan maannu sohvalla tai lattialla, lukenu, piirtäny ja pelaillu lasten kanssa. Kun mies on tullu töistä niin mä oon vetäny peiton korville ja mies on huolehtinu lapsista ja tehny kaikki kotihommat. Poden tosi huonoa omaatuntoa siitä et mies rukka joutuu tekemään lähestulkoon kaiken, mutta onneks tää alkaa erittäin todennäköisesti viimestään neljän viikon päästä helpottaa. On mulla aiemmissa raskauksissakin ollu pahoinvointia, kahdesta ekasta oksentelinkin paljon, mutta kertaakaan aiemmin vointi ei oo ollu näin kamala, en tiiä miks nyt, oonko sit tullu vanhaks vai mitä. Nyt vajaan viikon ollaan miestä lukuunottamatta sairastettukin oikeen kunnolla, kaikilla flunssaa, kovaa kurkkukipua, räkä valuu, niin kova yskä, että lapset oksentavat monesti yskänpuuskan päätteeksi, yhdellä korvatulehdus, neljällä silmätulehdus ja vielä lisäks mahat sekasin ja ripulia. Ei kiva, ei niin ollenkaan
Mutta jospa se tässä viikonlopun aikaan alkas helpottaa, pakko!
Ikäeroista olitte puhuneet, meille tuleekin nyt pidempi ikäero tähän väliin, kun tyttö täyttää 2v kuukausi ennen laskettua-aikaa. On meillä nelosen ja vitosenkin välissä 1v11kk, mutta muut välit on sitten 1,5kk, 1v3kk ja 1v5kk. Meille nää suht pienet ikäerot on olleet hyvät, leikit sujuu ja lapsista on mukavasti seuraa toisilleen, kun ovat vielä nuorimmaista lukuunottamatta kaikki poikia. Toki tappelevatkin, välillä ihan tuskastuttavan paljon.
Äitiyspakkausta en aio ottaa, vaan otan rahan. Esikolle aikanaan otettiin pakkaus ja olin tyytyväinen siihen, mutta en enää seuraavien lasten kohdalla ole nähnyt järkeväksi ottaa, kun tarvikkeet on tallella ja vaatteet tykkään ja haluan ostaa ja valita itse. Vaikka suomen valtiossa ja sen toiminnassa monta mätää kohtaa onkin niin kyllä musta on aika hienoa, että täällä kaikille jaetaan äitiyspakkaus.
Mulla on
kotidoppleri, ostin nelosen odotusaikana huolta hälventämään, kun kolmosen odotus oli todella vaikea vauvan rytmihäiriöiden takia. Mä oon tykänny et toi on tosi hyvä laite stressiä poistamaan ja pelkoja hälventämään. Nelosen ja vitosen odotuksessa kuuntelin sydänääniä 1-2 kertaa viikossa aina siihen asti, kun liikkeet alkoi tuntua, sen jälkeen tuli kuunneltua harvemmin, mutta silloin tällöin kumminkin, jos vaikka vauva oli ollut vaisumpi. Tässä voiskin joku päivä koittaa saada ääniä kuuluville, kun vitosesta sain kuulumaan rv8+3 niin hyvinkin vois nytkin alkaa pikkuhiljaa kuulumaan, jos vaan istukka ei ole kohdunetuseinässä ääniä vaimentamassa.
Sukupuoli aiotaan varmaan kysyä niin kun kolmosesta, nelosesta ja vitosestakin. Mä vaan haluan tietää etukäteen, että osaa ostaa oikeen väristä kampetta. Nyt onkin paljon osteltavaa, kun meille ei pitäny tulla enempää lapsia ja ehdittiin myymään suurin osa vauvan tavaroista ja vaatteista. Tai no eihän sitä ostettavaa nyt niin kamalasti ole, kun sitä oikeesti tarpeellista tavaraa on kumminkin aika vähän. Rattaat/vaunut on, mut esim. pinnasänkyä meillä ei ole ollut, kun esikolla eikä sitä sillonkaan käytetty, meillä vauva nukkuu perhepedissä. Hoitopöytääkään ei ole, vaan sen muutaman kuukauden minkä vastasyntyneen kans tarvitsee hoitotasoa niin laitetaan pehmuste kodinhtoitohuoneen tasolle. Mä haluan mahdollisimman vähän kaikkee turhaa ja vähällä käytöllä olevaa härpäkettä nurkkiin pyörimään.
Vaikka neuvoloiden käytäntöjä jatkuvasti yhdenmukaistetaankin niin aika paljon eroja on silti käytännöissä. Meillä täällä
neuvolassa käydään rv30 asti kerran kuukaudessa, siitä rv36 asti kerran kahdessa viikossa ja loppuaika kerran viikossa. Neuvolan kautta tarjotaan alkuraskaudenultra, np-ultra, rakenneultra ja yleensä vielä loppuraskauden lääkärikäynnillä ultrataan myös. Helposti ultrataan myös muulloin ja mäkin oon käynyt joka raskaudessa noita useammin.
Mä soittelin tällä kertaa neuvolaan niin myöhään, että mulla on eka neuvola vasta rv9+0 ja eka ultra 9+4 eli vielä ei ole edes varmaa tietoa onko tuolla mahassa ketään, mutta oireet kyllä puoltaa sitä että on.
Hupsista, kun tuli höpistyä pitkästi heti näin ekalla kirjottamalla :ashamed: