** Kesäkuun kullanmurut 2011 ** HELMIKUUSSA

Halinappi joko ihan neuvolan kautta kysyt, että jos voisit loppuraskaudessa, joskus rv35-36 jälkeen saada lähetteen äitipolille ihan käynnistyspyynnön takia tai sit jos käyt ä.polilla lääkärillä muusta syystä niin voit siellä samalla keskustella lääkärin kans asiasta ja pyytää käynnistystä, mut kannattaa tosissaan pyytää ihan et laittas merkin papruihin, koska muuten joku toinen lääkäri voi sit pyörtää luvan antaneen lääkärinrin puheet. Millä viikoilla sun lapset on syntyneet, kun eivät tällasissa tapauksissa ala epäkypsästä tilanteesta käynnistellä ja mulle aina sanottu et aikasintaan viikko ennen la:ta, edellisen tosin käynnistivät rv38+6, mut oli tuttu lääkäri joka sit sano et ei sillä päivällä merkitystä ole, kun mulla aiemmatkin käynnistyneet niin helposti.

Sannikki mä uskon et turhaa huolehdit. Susta en tiedä, mut mulla ainakin syömiset vaikuttaa tosi paljon mahan kokoon. Aamusin maha on pienempi ja alkaa alempaa, mutta iltaa kohti pullottaa huomattavasti enemmän ja alkaa ylempää, kun suolisto ja mahalaukku on täydempiä. Ja sf-mittahan ei oo suoraa verrannollinen vauvan kokoon. Mulla esikosta oli lopussa suurin sf ja rv38+3 se oli 40cm ja silti poika paino syntyessään ihan normin 3870g. Jos mulla maha nyt jatkas kasvua tän hetkisellä käyrällä niin rv40 sf ois 44cm :D Vaikkei näin paljon niin reippaasti yli käyrien mun sf on menny aiemmissakin raskauksissa alussa, mutta siitä se kasvu (esikkoa lukuunottamatta) on loppua kohti tasaantunut sinne vähän käyrän ylärajan yläpuolelle ja lapset on painaneet syntyessään 3,3 kilosta 4,13 kiloon ja tuo painavin syntyi 6 päivää lasketun jäljeen.

Töllerö toivottavasti ei mitään vakavaa ja kaikki kunnossa! Jaksuja ja hyvää odotusta sullekkin!
 
GALLUPPIA!!

1.Oletteko ostaneet paljon äitiysvaatteita, vai millasilla vaateyhdistelmillä potkuttelette eteenpäin?
- oon ostanu yhden pitkän villapaidan maha varauksella ja 2 x toppi.
ennen raskautta käytin vain farkkuja, mut nyt farkut ällöttää.. eli kuljen leggareilla + tunikalla/ hupparilla + topilla..
h&m:n paketti odottaa postissa, 2x pitkä paita/"tunika"+ leggarit.

2.Mitä kaikkea olette jo hankkineet vauvalle tai mitä teillä on sille jo valmiina?Mitä vielä hankkimatta?
-Valmiina on kaikkea esikolta jääneitä tavaroita(melkein kaikki isot hankinnat+ 4 laatikkoa vaatetta koossa alle 80cm),
mitään ei ole vielä vauvelille ostettu, mutta listalla on: kaukalo, sitteri ja sitten perus pientä tavaraa kuten harsoja, tutteja & pulloja.

3.Onko vauvalle nimet valmiina?
- tytölle on toinen nimi, etunimestä vielä kinataan mutta luulen että olen saanut tahtoni läpi.
pojalle on toinen nimi, etunimi hakusessa.

4.Onko miehenne/kumppaninne tunteneet jo vauvan mahan ulkopuolelta?
-on, tiistai ehtoona tunsi. (8.2.2011)

5.Missä vaatteissa aiot viettää kesäsi? -jos siis tiedät jo sinne asti
- mulla on kaappi täynnä h&m:n mekkoja (trikoo) ja shortseja (trikoo) ne venyy ja paukkuu joten niillä mennään, ja varmasti tilailen mekkoja lisää.. ja no perus topit.. niitä on aina kaapis =)

6.Uimalassa bikinit vai kokouimapuku?
-bikinit, vaikka maha on raadellun näkönen arpineen.
koska en ala ostamaan erikseen äitiysuimapukua ja oma kinnasi jo masusta =)

7.Millon alat valmistautua kevääseen? Eli jouluvalot/ulkovalot pois ja kaikki talviset jutut pois.
- joulu on otettu loppiaisena pois.

8.Tän hetken ruokahimotukset ja ällötykset?
- Valion uuniomena jugurtti :p on uusin himo. mikään ei ällötä tällä hetkellä.

9.Tunnetko olevasi raskaana?
- tunnen, koska maha on valtava pallo ja kaverilla on sielä selvästi elämää ku mua paukuttelee =). mutta en ajattele asiaa 24/7.

10.Mitä etappia odotat seuraavaksi?
- äitiysavustus tilille ja shoppailemaan vauva jutskuja :heart:

11. te joilla jo aiempia lapsia, menettekö lintsit,puuhamaat jne, ennen kun vauva syntyy vai sen jälkeen vai jääkö ne tältä kesältä käymättä kokonaan? vai kenties joku muu vie lapset?
- mun äiti on luvannut viedä likan muumi maailmaan :) Vauvan kanssa tuskin reissataan kauas, saa nähdä mihin ajan kohtaan miljoona tuning sijoittuu, sinne varmaaan mennään :D mutta ähtärin eläinpuisto reissu tehdään jossain välissä, vauvan kanssa tai vauva mahassa.

syötiin just tortilloja ja maha paisui palloksi.. ää, en tykkää.. :D turvottaa liikaa, pyäh pyäh..

mmilia 22+1
 

Kaikki taivaan enkelit kutsun luoksesi
odottava äiti, jonka silmissä onni ja huoli asuvat.

Kaikki taivaan enkelit kutsun suojaksesi
varjelemaan sinua ja lasta, jonka elämän alku
monella tavalla on ollut vaarassa.

Kaikki taivaan enkelit kutsun tukemaan sinua äiti,
jotta jaksaisit pahoinvoinnin ja masennuksen,
malttaisit maata tarvittaessa paikallasi,
kestäisit tutkimukset ja lääkärissä käynnit.

Kaikki taivaan enkelit kutsun paikalle auttamaan,
kun kohdun on aika aueta
ja lapsen syntyä syliisi,
kunnes rinnoillesi lasketaan kaivattu lapsonen,
vielä märkä ja hämmästynyt
ja taivaan enkeleillä on aihetta tanssia ilosta
ja ylistää kanssasi Elämän Antajaa.
 
GALLUPPIA!!

1.Oletteko ostaneet paljon äitiysvaatteita, vai millasilla vaateyhdistelmillä potkuttelette eteenpäin?
- Mulla oli vanhat mammahousut tallessa ja niitä nyt käytän. H&M:ltä olen tilannu pitkän mammaneuleen ja sit olen ostanu yhden velourpusakan ja tunikan.

2.Mitä kaikkea olette jo hankkineet vauvalle tai mitä teillä on sille jo valmiina?Mitä vielä hankkimatta?
-Valmiina on kaikkea esikoiselta jääneitä tavaroita, hoitopöydän myin sillon pois ja se täytyy nyt hankkia. Jos tulokas nyt poika niin sit on vaatetta ostettavana.
- Olen ostanut muutaman bodyn ja housut, hatun, tossut ja tänään uuden vaunulelun.

3.Onko vauvalle nimet valmiina?
- Pojalle on etunimi ehkä tai sit tulee toiseks nimeks, tytölle mulla olis ihana nimi mut mies tarvii puhuu vielä ympäri.

4.Onko miehenne/kumppaninne tunteneet jo vauvan mahan ulkopuolelta?
-on. Alkuviikosta tällä viikolla.

5.Missä vaatteissa aiot viettää kesäsi? -jos siis tiedät jo sinne asti
- Mä luulen et mun ei tarvi ainaka mammavaatteilla enää sillon mennä mut toivotaan kuitenki.

6.Uimalassa bikinit vai kokouimapuku?
-En käy uimassa :(

7.Millon alat valmistautua kevääseen? Eli jouluvalot/ulkovalot pois ja kaikki talviset jutut pois.
- Joulu otettiin ennen loppiaista pois mutta ulkovalot on vielä paikassaan mutta ei sentään päällä.

8.Tän hetken ruokahimotukset ja ällötykset?
- Ei mitään himoja tällä hetkellä mutta kanaa ällöttää edelleen.

9.Tunnetko olevasi raskaana?
-En osaa nauttia yhtään sillä pelko on valtava :(

10.Mitä etappia odotat seuraavaksi?
- rv24 tai 25 jotta vaavil olis edes teoreettiset mahdollisuudet selvitä hengissä.

11. te joilla jo aiempia lapsia, menettekö lintsit,puuhamaat jne, ennen kun vauva syntyy vai sen jälkeen vai jääkö ne tältä kesältä käymättä kokonaan? vai kenties joku muu vie lapset?
- Jos johonki mennään niin sitten loppukesästä vasta.

Tänään vein todistuksen kelaan ja nyt sit pakkausta odottelemaan. Huomenna suuntana Tampere ku mennään tekeen koiran myyntipaperit ja sen jälkeen ehkä ideaparkiin jos esikko jaksaa ja mun olo on sellanen et viitsin sinne käveleen lähtee. Ainaki menee taas hiipimiseks tai supistaa heti.

Nepsus ja Hippu 22+6 (Muutaman tunnin päästä Poks 23+0)
 
1.Oletteko ostaneet paljon äitiysvaatteita, vai millasilla vaateyhdistelmillä potkuttelette eteenpäin?
-Yhdet mammalegginssit hankin ja hyvät lenkkivaatteet, en kauheesti muuta. ALE-rekeistä ostin viimeksikin loppuraskaudessa halpoja L-koon toppeja jne...näin meinaan tässäkin :)

2.Mitä kaikkea olette jo hankkineet vauvalle tai mitä teillä on sille jo valmiina?Mitä vielä hankkimatta?
-Esikoiselta on jäljellä sänky, kaukalo, sitteri ja jotain vaatteita. Esikko tosin talvivauva, joten pikkasen pitää varmaan ostaa kevyempää ja valkoista jos kuuma kesä puskee. Sisarusrattaat hankitaan myös, varmaan joko Phil&Tedsit tai Britaxin B-Dualit :)

3.Onko vauvalle nimet valmiina?
-On. Pitää vaan päättää kumpi :D

4.Onko miehenne/kumppaninne tunteneet jo vauvan mahan ulkopuolelta?
- Muistaakseni kerran on mieskin tuntenut.

5.Missä vaatteissa aiot viettää kesäsi? -jos siis tiedät jo sinne ast
-Mahdollisimman simppeleissä, mutta siisteissä. Musta on paras väri ;)

6.Uimalassa bikinit vai kokouimapuku?
- Molemmat käy. Ei toistaseksi ole yhtään raskausarpia...

7.Millon alat valmistautua kevääseen? Eli jouluvalot/ulkovalot pois ja kaikki talviset jutut pois.
-Oon siirtynyt jo. Sais tulla jo LÄMMIN :D

8.Tän hetken ruokahimotukset ja ällötykset?
- Kaikki ei rasvanen käy, eniten ällöttää kaikki etninen ruoka...hajun takia varmaankin. Tuoreet kasvikset, hedelmät ja vihannekset, NAMNAM <3

9.Tunnetko olevasi raskaana?
- Tunnen, ihan mahankin puolesta. Mulla ei normaalisti ole vatsaa, ja tän kyllä huomaa :D

10.Mitä etappia odotat seuraavaksi?
- Mä en oikeen tiiä. Mä vaan odotan lämpösiä ilmoja, inhoon tätä toppavaate-rumbaa :)



Jepjep, eli tässä siis tommosia vastauksia. Huomenna meen Lauttasaaren Vaunuaittaan katsoo Britaxin B-Dual sisarusrattaita, että ovatko mistään kotoisin. Oisivat pikkasen halvemmat kuin Phil&Tedsit...ja ihan kivan näköiset kumminkin.

Alkaa vähän olee poikki, esikko on niin touhukas ja mies on nyt paljon bändinsä kanssa...huomenna niillä olis taas keikka...saapi nähdä jos menis kuuntelee vaikka...tai sit mä vaan nukun :D Ah. Tää kuukausi vielä tämmöstä, sit kiire helpottaa miehelläkin <3

Hauskaa viikonloppua!!!
 
Vastailempas miekin näihin :)

1.Oletteko ostaneet paljon äitiysvaatteita, vai millasilla vaateyhdistelmillä potkuttelette eteenpäin?
-Ihan normi paidoilla olen ja jalassa hyvin usein mustat joustavat collarit. Farkkuleggareita tykkään käyttää, mut on jo aivan liian ahdistavat, ei pysty. Kunhan ilmat lämpenee, pääsee normit ohuet leggarit taas käyttöön, niitä suorastaan rakastan tunikoiden ja mekkojen kanssa :)

2.Mitä kaikkea olette jo hankkineet vauvalle tai mitä teillä on sille jo valmiina?Mitä vielä hankkimatta?
-Eipä tartte hankkia oikeastaan mitään vaan kaikki on valmiina esikoisen jäljiltä, esikoinenkin on vielä sen verran pieni etteivät hänelle pieneksi jääneet vaatteet ja tavarat paljon uudelle häpeä.

3.Onko vauvalle nimet valmiina?
-Joitain nimiä pyöritelty mielessä, mutta mitään ei vielä ole päätetty.

4.Onko miehenne/kumppaninne tunteneet jo vauvan mahan ulkopuolelta?
- Ei ole vielä. Yrittäny kyllä on :)

5.Missä vaatteissa aiot viettää kesäsi? -jos siis tiedät jo sinne asti.
-Rennoissa ja helpoissa vaatteissa; leggareita, mekkoja ja tunikoita. Vai liekkö alasti kun kerta niin hikikesä taas on tulossa, yh! Musta on myös mun lemppariväri vaatteissa ehdottomasti, oli kesä tai talvi.

6.Uimalassa bikinit vai kokouimapuku?
- Kokouikkari.

7.Millon alat valmistautua kevääseen? Eli jouluvalot/ulkovalot pois ja kaikki talviset jutut pois.
-Jouluvalot on nakattu vaatehuoneeseen heti uuden vuoden jälkeen, joulunaikaan niistä todella nautin, mutta mua ällöttää jos näen jossain vieläkin tähtiä ja kynttelikköjä palamassa ikkunoissa (ei pahalla silti teille joilla on, makunsa kullakin ehdottomasti. Mun mielestä joulu vaan jo NIIN meni).

8.Tän hetken ruokahimotukset ja ällötykset?
- Ei erityisiä ruokahimotuksia, ihan normiruoka maistuu niinku ennenkin, suklaaseen (vaikkei se ruoka olekaan ;)) on ehkä jonkin sortin himotuskin jopa. Fetajuusto oksettaa, vaikka ei-raskaana siitä oon tykännykki.

9.Tunnetko olevasi raskaana?
- Joo kylläpä alkaa väkisin tuntemaan, vatsa on kasvanu ja jalkojen turvotus ja närästys alkaa taas palailemaan mieleen edellisen raskauden "kavereista" :/

10.Mitä etappia odotat seuraavaksi?
- Rakenneuä olis maanantaina, sitä sitä tietysti odottaa :)

****

Muoks. Oli jäänyt tähän vastaamatta, niin korjataanpa tilanne..

11. Te joilla jo aiempia lapsia, menettekö lintsit,puuhamaat jne, ennen kun vauva syntyy vai sen jälkeen vai jääkö ne tältä kesältä käymättä kokonaan? vai kenties joku muu vie lapset?
- Esikoinen on niin pieni, ettei osaa vielä kaivata kesälomareissuja, joten sen suhteen ei haittaisi vaikka oltaisiinkin kesä kotosalla. Mutta mie ite olen semmonen, että todella tykkään reissata, joten kyllä me varmaan jotain pientä kivaa keksitään. Elokuussa sitten varmaan, olisi tämä kakkonenkin jo sitte parin kuukauden ikänen :)

Tetasha :heart: Kakkonen 22+1
 
Viimeksi muokattu:
minimamma Meillä poika syntyi rv 40+0 ja tyttö 39+6. eli aikas täsmällisiä on molemmat olleet. Tytön aikaan paikat oli muistaakseni joltain 36-37 viikolta eteenpäin kypsät (ellei aikaisemminkin jo, pitää ettii tytön ajalta äitiys kortti ja tarkistaa siitä).
 
1.Oletteko ostaneet paljon äitiysvaatteita, vai millasilla vaateyhdistelmillä potkuttelette eteenpäin?
Parit housut ja pari paitaa, muutamia on jäljellä entudestaan. Kaverilta parit farkut lainassa. Jotain keväistä tekis jo mieli:)

2.Mitä kaikkea olette jo hankkineet vauvalle tai mitä teillä on sille jo valmiina?Mitä vielä hankkimatta?
"-Eipä tartte hankkia oikeastaan mitään vaan kaikki on valmiina esikoisen jäljiltä, esikoinenkin on vielä sen verran pieni etteivät hänelle pieneksi jääneet vaatteet ja tavarat paljon uudelle häpeä." Komppaan tätä vastausta:D

3.Onko vauvalle nimet valmiina?
No etunimi ainakin...

4.Onko miehenne/kumppaninne tunteneet jo vauvan mahan ulkopuolelta?
Kyllä

5.Missä vaatteissa aiot viettää kesäsi? -jos siis tiedät jo sinne asti.
jossain tarpeeksi ilmavassa ja ei niin vartalonmyötäisessä:D

6.Uimalassa bikinit vai kokouimapuku?
- kokouimapuku, 4. kerran raskausarpien kukittama masu ei oikeesti oo kaunis:)

7.Millon alat valmistautua kevääseen? Eli jouluvalot/ulkovalot pois ja kaikki talviset jutut pois.
Kaikki talvinen on jo keräilty pois...kohta vaihdan keittiöön keltaiset unikkoverhot:)

8.Tän hetken ruokahimotukset ja ällötykset?
- Kaikki makea himottaa, etenkin pullat,kakut jne...niitä kun en tavallisesti syö...niin ja hyvä ruoka...ajattelin possun sisäfilepaistia tehdä tänään:)

9.Tunnetko olevasi raskaana?
- Todellakin. Töissä ei meinaa enää mahan takaa ylettää tekemään mitään! Ja liitoskivut sekä närästys on seurana, uskollisesti.


10.Mitä etappia odotat seuraavaksi?
- En ehdi odottamaan...sanoinkin tässä, että en oo vielä koko raskaudessa mukana, aika menee niin nopeeta. No mutta, ehkä se 30 viikkoa vois olla se etappi..silloin alkaa kesäloma ja siitä sit mammaloma.
 
Töllerö Harmi jos noin tunnet, kaikkea hyvää sinulle :) toivottavasti loppuraskaus menee hienosti:hug:

Minimamma juuh tiiän:ashamed: ymmärtäisin syömisen turvottavan, mut kun ei mahaan mahdu mitään... syön tosi vähän ja yks leipäpala ja on ihan ähky:kieh: Huomas syömisasian neuvolassakin, painonmuutos oli 200g/viikko no katsotaan mihkä tässä mennään, ainakin masu laittaa haastetta kaikkeen toimintaan:LOL:

Mukavaa viikonloppua kaikille :D
 
koitan muistella jotain jutusteluja

töllerö juu harmi jos niin kiireistä, mut palaa sit takas kun on enemmän aikaa :>

selvennöstä :D joulu on siis meilläki siivottu pois tota yhtä kynttelikköä myöten(seki tossa sen takii ku en koskaa muista/jaksa nostaa sitä pois ku pitää viedä varastoon asti -.-),
mut ulkona on talvivalot vielä käytössä ja päälläkin, tommoset kirkkaan, en tykkää värillisistä. vaik noi joutais kyl jo pois kans kun ei oo jotenka niin synkkää enää kokoajan :> heh :D

Koht sukulaisiin hesaan, pitäs vielä lakkailla kynnet ku ukko on täs kotona hetkisen ennenku lähtee sinne risteilylleen. -.-

Jospa ehtisin illemmal enemmä kirjottelee :D:D

pupeltaja & pilke 20+3 &#9829;
 
1.Oletteko ostaneet paljon äitiysvaatteita, vai millasilla vaateyhdistelmillä potkuttelette eteenpäin?
Oon ostanut parit farkut, ja ehkä 5-6 paitaa. Paljon sain myös vaatteita kaverilta. Legginsit+tunika on myös kovasti käytössä oleva yhdistelmä.

2.Mitä kaikkea olette jo hankkineet vauvalle tai mitä teillä on sille jo valmiina?Mitä vielä hankkimatta?
Esikoiselta on tallessa oikeastaan kaikki. Sitteri ja matkarattaat ajattelin ostaa, muuten ei oikeestaan tartte mitään. Paitsi jotain harsoja ja rasvoja ja vaatteita jne..
3.Onko vauvalle nimet valmiina?
Ei todellakaan.

4.Onko miehenne/kumppaninne tunteneet jo vauvan mahan ulkopuolelta?
Ei, koska aina kun mies laittaa käden mahan päälle, vauva rauhoittuu.

5.Missä vaatteissa aiot viettää kesäsi? -jos siis tiedät jo sinne ast
Varmaan samaa leggarit+tunika linjaa. Ja mekkoja.

6.Uimalassa bikinit vai kokouimapuku?
Ihan sama. Raskausarpia ei ole yhtään esikoisen jäljiltä eikä nytkään ole tullut.

7.Millon alat valmistautua kevääseen? Eli jouluvalot/ulkovalot pois ja kaikki talviset jutut pois.
-Oon siirtynyt jo. Kotia olen pikkuhiljaa jo sisustanut keväisemmäksi. Toivottavasti pian alkaisi lumi sulaa ja lämpenisi!!

8.Tän hetken ruokahimotukset ja ällötykset?
Rasvaset ruuat oksettaa edelleen. Samoin kalapuikkojen haju. Suosikkeja on edelleen raikkaat salaatit.

9.Tunnetko olevasi raskaana?

KYLLÄ! Töissäkin on jotenkin jo ihan kömpelö. Mut mä rakastan tuota mahaa, tykkään olla raskaana!

10.Mitä etappia odotat seuraavaksi?
Äitiyspakkausta :) tai et sais eka ne kelan paprut. Sit toukokuuta et valmistuisi vihdoinkin!!



Mulle tuli eilen kelalta opintotukien takaisin perintä lappu. Mä en taa symmärrä, en ole todellakaan nostanut opintotukea, olen joko palauttanut maksetut tai perunut ne puoleksi vuodeksi kokonaan opiskelun ajan koska tulot ylittää sallitun rajan...Ja silti niitä nyt takas karhutaan. Kelan sähköisen asioinnin sivuja huolletaan parhaillaan niin en sinnekään pääse tarkistamaan asiaa, ottaa päähän!!!

Bre ja pikku 21+6 tai sit paljon paljon enemmän...
 
Oksennustauti iski kimppuun eilen ja koko yön olen oksentanut rajusti. Nyt ei aamu kuuden jälkeen ole enää tarvinnut oksentaa, mutta olo on tosi sairas vielä. Ennen en olekaan vatsataudissa ollut raskaana, ja täytyy sanoa, että ihan kaameeta kun vatsaa kouristelee. Kolmonen on liikkunut koko ajan tosi aktiivisesti, ei ole reppana sekään tainnut saada yhtään nukuttua koko yönä.

Kirjoittelen toisella kertaa enemmän, kun jaksan. Se vielä, että jännä juttu, että joku täällä haikaili käynnistyksen perään, minä sen sijaan kun toivoisin, että saisi tämän kolmannen synnyttää ihan omaa tahtiaan, eikä käynnistettäisi. Se on nimittäin ihan vihonviimeistä hommaa, kun lääkkeiden avulla pistetään käyntiin, vaikka vauva ei olisi vielä muuten tuloillaan. Se on niin rajua se supistelu ja repeämiäkin tulee yleisemmin kuin muuten. Esikoisesta tulikin 2. asteen repeämät joita leikkaussalissa korjailtiin heti synnytyksen jälkeen. 2. lapsesta tuli vain normaalit muutama tikki.

kurkkunaamio ja kolmonen 24+0
 
kurkkunaamiolle paranemisia!
Tänne taas on iskeny masennus.. Ei jaksa ketään, eikä mitään. Aamulla tuntuu, että minkä takia pitäis edes herätä, vaikka esikko häärää vierellä koko ajan. Tuntuu, että oon ihan riittämätön täällä, ja mihin mua edes tarvitaan! Haluttas repiä pää iteltä irti :'(
Vituttaa niin pirusti, ku meni eksän kans välit poikki. toisaalta hyvä, voisin nimittäi hakata senki hengiltä:headwall: Anteeksi tämmönen purkautuminen.
 
Otokka
POKS alkoi rv 25 :).

Kurkkunaamio: olin syksyllä kahdesti oksennustaudissa, jotka oli rajuja, mutta onneksi kestivät vain pari päivää. Nyt pelkään taas tuota tautia, kun töissä on parin viikon aikana ollut poissa vaikka kuinka monta ihmistä ykätaudissa, yöks : /. Paranehan pian!

Mua on tosi paljon nyt aamulla ahdistanut, kun menin lukemaan helmikuisten pinoa ja siellä oli vauveli kuollut rv 38 siihen, että napanuora oli kiertynyt nilkan ympäri ja estänyt hapensaannin :'(. Ihan hirveätä! On mietityttänytkin aina välillä, että miten ihmeessä napanuora voi säilyä tuolla kohdussa niin, ettei kierry jonkin ruumiinosan ympärille. Kuitenkin ElmoPikkarainen riehuu masussa, kääntyilee ja potkii... Ei kiva juttu, en haluaisi ruveta hysteerisenä tarkkailemaan liikkeitä. (Pahoittelen, jos levitin nyt oman ahdistukseni johonkin muuhun kertomalla tästä :ashamed:)

Otokka ja Elmo "munamies" Pikkarainen 24+0
 
Kurkkunaamio paranemisia sinne!!
Ja en tiedä tarkoititko mua tuolla käynnistyksen haikailemisella, mutta pakko sanoa että arvaa vaan harmittaako mua se etten saa kokea "normaalia synnytystä", rauhassa odotella kotona synnytyksen käynnistymistä itsestään ja lähteä sairaalaan sitten kun aika on. Mulla käynnistys on vähän pakon sanelema juttu, jos et jo huomannut niintuolta (taas mä linkitän tän) voit käydä lukemassa tarkemmin. Jos mulla käynnistys synnytys kotona niin se on melkolailla sata varmaa, että sairaalaan en ehtis. Kotiin tai ambuun ei todellakaan oo mielenkiintoa synnyttää ihan jo siksikin, että nelosta lukuunottamatta kaikki meidän lapset on kiertäneet tehon kautta hengitysvaikeuksien takia.
Ja mitä tohon käynnistetyn synnytyksen rankkuuteen tulee niin olen täysin erimieltä. Niin tavallisesti käynnistyneet kuin käynnistetytkin synnytykset voivat olla rankkoja tai sitten olla olematta. Eikä käynnistys aina tarkoita automaattisesti oksitosiinitippaa tai muita lääkkeitä, mulla kaikki käynnistykset on olleet ns. luonnollisia, kun on vain puhkaistu kalvot ja odoteltu omia suppareita. Kertaakaan en ole revennyt ja olen ollut heti synnytysten jälkeen pystyssä ja täysissä voimissa. Toki kaikilla ei mene niin helposti, mua nyt vaan on siunattu helpoilla ja ihanilla synnytyksillä, ehkä mä siks niin tykkäänkin siitä touhusta.
 
Viimeksi muokattu:
suski ja rinderella se c-vitamiini pitää ottaa samaan aikaan kun rautaki eli vaikka huuhtoo sen tabun alas lasillisella aplarimehua.

pyyter joo ei voikkaan sykkeistä sukupuolta arvata mut ois kiva vertailla :) ja tutkimusten mukaan sykkeet on ainoo millä ees pieni yhteys sukupuoleen, tosin niin mitätön ettei siitä pysty päätellä. mut tosiaan, ois ollu kiva vertailla.

töllerö teillä tais olla se taloprojekti? ymmärrän kyllä jos aikaa ei riitä tänne kirjoitteluun mut ois kiva jos joskus kävisit kuulumisia päivittelemässä :)

sannikki mulla pomppas ekassa raskaudessa sf vielä vkolla 39 sinne 39:ään ja silti poika oli normikokonen. maha oli kyllä iso mut siihen nyt vaikuttaa moni asia ja mä kyllä lihoin ihan hirveesti :$ 20kg nous paino :ashamed:
mulla on muutes myös tota et mahaan ei tunnu mahtuvan juuri mitään ja tosi pienestä tulee jo ähky ja kestää kauan. siks syömiset onki vähä retuperällä ku en osaa syödä jos ei oo nälkä.

bretagne ärsyttäviä noi kelan mokaukset, en tiiä tekeekö ne sitä tahallaan kun tuntuu et aina ne on jotain takasinperimässä :kieh: sit paineet nousee ku joutuu sinne mennä tappelemaan :mad: toivottavasti asia selvii helpolla eikä tarvi tukkaa raastaa päästä niiden takia :stick:

kurkkunaamiolle pikaista paranemista! ykätauti on kyllä niin vihoviiminen :x
ja mä ymmärrän noi käynnistyksen haluajat täällä koska heillä on ollu niin nopeet synnytykset että on vaara et vauva syntyy kotiin tai sit muita ongelmia. muuten en käynnistystä hirveesti kannata.

suski jaksu :hug: muista että asioilla on tapana järjestyä!

otokka kamala tapaus siellä helmikuisissa :'( mulla on kokemusta tosta napanuoran kiertymisestä, esikolla se oli kiertyny kaulan, vartalon ja jalan ympäri mut onneks oli pitkä nuora ni ei käyny mitään. ultrassa jo selvis et kaulan ympäri on ja siitä oli tieto synnyttämään mennessä. mietityttää nyt vaan et mites sellanen raskaus missä ei rakenteen jälkeen oo muuta ultraa ni mistä tollaset tietää ja jos on lyhyt nuora ni synnytyksessä voi käydä jotain : / aika harvinaista kai kuitenki mut silti. kuulemma napanuora kaulan ympärillä on aika yleistä mut että siitä olis haittaa on harvinaisempaa, näin lekuri mulle sano -05.

täällä järkätään junnun synttäribileitä, huomenna ois tarkotus juhlia :) viime vkl sairastettiin niin piti peruuttaa. ihanaa kun pääsee herkuttelemaan :p ihana ilmaki ulkona, lenkille lähen kuhan tästä ruuanlaitosta irtaannun. aurinkoista lauantaita kaikille!

jessi ja pikkuj 22+1
 
Heipsan! Toisella foorumilla olen tähän asti kirjoitellut, mutta nyt eksyin tänne ja huomasin, että täällä on samalla synnärilläkin synnyttäviä kuin minä itse eli LKS: ssa. Onkos teistä kellään kokemusta Rovaniemen 4d- ultrasta? Terveystaloltahan käsittääkseni tuo palvelu löytyy, mutta oliko millainen palvelu ja hintaluokka?

Itselläni LA 30.6., rakenneultra ensi keskiviikkona. Toinen lapsi tulossa.
 
1.Oletteko ostaneet paljon äitiysvaatteita, vai millasilla vaateyhdistelmillä potkuttelette eteenpäin?
Mulla on yhet äippäpillifarkut, parit löysemmät mallit kavereilta saatuna, kaks toppia, 2/3 hihanen pusero ja neuletakki. Muut onkin sit omia vaatteita. Ostin henkselit ja isompia välihousuja niin jos sitä koittas pärjäillä.. :D

2.Mitä kaikkea olette jo hankkineet vauvalle tai mitä teillä on sille jo valmiina?Mitä vielä hankkimatta?
Turvakaukalo, pinnis, matkasänky, sitteri, leikkimatto ja vaatteet melkolailla. Nämä saatu, ostettu kirpparilta ja käytettynä. Vaunut ois semmonen isoin investointi vielä keväämmällä. Ja jotain vaatetta kunhan tietää vähä kokoa ;)

3.Onko vauvalle nimet valmiina?
Oikeestaan on kumpaakin ajatellen. Ja pitihän se hätäkaste lappukin täyttää.

4.Onko miehenne/kumppaninne tunteneet jo vauvan mahan ulkopuolelta?
On <3 Ja nähnykin ku maha hytkyy potkujen voimasta :D


5.Missä vaatteissa aiot viettää kesäsi? -jos siis tiedät jo sinne ast
Varmaan legginsejä, hameita, tunikoja ja pitkiä t-paitoja.

6.Uimalassa bikinit vai kokouimapuku?
Varmaan biksut tai sit semmonen uimatoppi.

7.Millon alat valmistautua kevääseen? Eli jouluvalot/ulkovalot pois ja kaikki talviset jutut pois.
Olen jo valmistautunut aika lailla.

8.Tän hetken ruokahimotukset ja ällötykset?
Ählyruuat vähä meinaa tökkiä, maksalaatikkoa himottas mut en oo syöny yhtään koko raskausaikana.. Appelsiinit, kylmät omenat on nam :p

9.Tunnetko olevasi raskaana?
Välillä tunnen ja välillä ihan unohdan. Joka kerta lenkillä maha muistuttaa olemassa olostaan. Pääsääntöisesti tunnen olevani raskaana ja tykkään siitä tunteesta :)

10.Mitä etappia odotat seuraavaksi?
Äitiyspakkausta ja sitä että vauva ois tarpeeks kehittyny syntymään. Jos sattuis et syntyy ennen aikojaan. Ja sitä ku pääsen oikeesti lomalle töistä maaliskuun lopussa.
 
Jessi kiitti!:flower: kyllähän nuo aikanaan järkkääntyy. lasten takia pakko jaksaa, ja haluanki jaksaa.
otokka: tottakai saat purkaa ahdistusta tänne, niihä me muukki teemme :)
Alko itteeki hirveenä ahistaan tuo tapahtuma helmikuisissa, mutta valitettavaa, että tommosta pitääki sattua, vaan murehtiminen ei kuiten auta asiaan.. On kamalaa, että vielä syntymättömältä riistetään kaikki se, mikä hällä eessään vois olla, ja vanhemmilta otetaan pois oma rakas lapsi!
Mä en voi kuvitellakaan miltä se tuntuu, se tunne, ja suru on varmaan niin ylitsepääsemätöntä,
ettei sille löydä sanojakaan.. Voi vain toivoa, ja rukoilla, että omalle kohdalle samaa ei sattuis!
Ja teille muillekki toivon parasta raskautta, ja turvaa loppumetreille, ja synnytykseen!


"Sinä väsynyt äiti
sinä riittämätön äiti

Juuri sinä olet lapsillesi
paras mahdollinen äiti

Siinä se ihme!"
 
Töllerö: on kyllä itsellänikin käynyt useaan otteeseen mielessä loepttaa kirjoittelu vähän samantyyppisistä syistä mitä itse sanoit, mutta toisaalta täällä on kiva käydä lukemassa muiden tuntemuksia ja jakamassa vähän omiakin... Tsemppiä loppuodotukseen!

Ilopiina: tervetuloa joukkoon! :)

Ötökka ja muut: täällä myös on ahdistanut kovasti välillä kaikki mahdolliset sairaudet ja onnettomuudet mitä voi lapselle sattua ennen syntymää ja sen jälkeen. Näitä on tapahtunut omassa lähipiirissäni, yksi aivan raskautumiseni jälkeen. Tuo tapahtuma on varjostanut raskauttani niin, että pelkään jatkuvasti. Ja surutyökin on vielä sekä pienen vanhemmilla että meillä lähipiirillä kovasti kesken. Eräällä tavalla olen työntänyt tuon asian myös tietoisesti pois ajatuksistani, koska minusta tuntuu, ettei ole voimavaroja käsitellä tuon vauvan kuolemaa.

Suski90, hirveästi tsemppiä omiin murheisiisi... Toivotaan että kaikki järjestyy ja muista hakea apua kun ja jos asiat tuntuvat ylivoimaiselta.:hug:

Yritän nyt ladata oman massukuvani, tänään otettu ja viikoja on nyt 21+5. Olette varmaan huomanneetkin osa, ettei nimeni ole tuolla päivityslistassa, mutta se on ihan tietoinen valinta :) Täällä on kuitenkin joitakin melko samoilla viikoilla :)



Huhuu, toivottavasti onnistui lataaminen, kun en ole ennen tuollaista tehnyt :D Galluppiin voisin vastata myöhemmin... Sen verran ainakin voisin sanoa että mitään en ole valmistellut :ashamed: On niin hirveä kiire opinnoissa ja toisaalta ahdistaa alkaa käydä läpi vaatteita koska se tarkoittaa vaatekaappien siivoamista :D No, enköhän viimeistään huhtikuulla rupea siihen puuhaan ja muihin valmisteluihin. Vielä ei ole kiire, vaikka kieltämättä kylmää hikeä pukkaa kun osa teistä on jo äippäpakkaukset saanut! :)

Ensi viikolla neuvola ja sitten nähdään paljonko on taas paino noussut. Vatsaan taputtelijat ja kommentoijat ärsyttää, onko muilla samoja ongelmia? :D
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä