Minäkin liityn joukkoon!
Meille siis syntyi 10.6 poika, 3870g 50cm.
imetyksestä Mulla ei ole oikein edellisillä lapsilla imetys onnistunut, mutta näköjään pojat on ihan eri maailmasta kuin tytöt, ja tajuaa heti tissin päälle
Tämä onkin oikea mammanpoika, ja viihtyy tissillä ja äitin vieressä, -oma sänky ei juurikaan kelpaa.
Tämäkin vauva kellastui, kuten mun tytötkin, ja jouduin antamaan painon laskun takia lisämaitoa jo sairaalassa. Vauvalle vain ei oikein pullo maistu, eikä tuttikaan, rintaa sen olla pitää! Niinpä mulla yllättäen onkin lähtenyt imetys hyvin käyntiin, tyttöjen kanssahan mulla kävi niin, että olisivat mieluummin syöneet pullosta, eikä mulla koskaan oikein lähtenyt maito herumaan.
Mulla on veriryhmä O+ ja tuo O-veri on nimenomaan sellainen, että se lisään keltaisuuden riskiä. Miehen veriryhmää en tiedäkään, pitääpä kysyä, onko silläkin A, tuli tuosta Ammun jutusta mieleen. Meillä tosin keltaisuus on mennyt yhdellä valohoitokerralla ohi.
Vauva siis syö aika tarkaan kolmen tunnin välein, pari kertaa päivässä on semmoinen pidempi tankkaus, että imee kummatkin rinnat pariin kertaan. -Munsta onkin niin ihmeellistä, että vauva syö vain toisen rinnan, kun tytöt imivät kummatkin rinnat pariinkin kertaan, ja jäivät nälkäisiksi.
Nukkumisesta: Meillä vauva nukkui jo sairaalassa mieluiten äitin vieressä. -Heräsi heti, kun siirrettiin omaan sänkyyn. Nytkin on nukkunut yöt veressä -on niin kätevää, kun tarttee vain lykätä tissi suuhun ja jatkaa unia. Mutta päivisin pitäisi kyllä oppia nukkumaan omassa sängyssä, etteivät isommat lapset mene tuohon meidän sänkyyn hyppimään ja satuta vauvaa. ulkoiltu ollaan vasta 2 kertaa, mutta vaunuissa nukkuu hyvin myös. Me nyt muutenkin ulkoillaan kesäisin paljon, joten ehkä vaunuista tulee se päiväunipaikka sitten.
Väsymys imetyksen aikana siis kun määhän nukahdan imettäessäni
Imetänkin yleensä makuulla, ja otan torkut samalla. Olen herkkäuninen, joten herään kyllä, jos vauva vaatii toistakin rintaa, tai ote rinnasta irtoaa. Tosin vauvakin sitten nukahtaa rinnalle syötyään, ja muutaman kerran olenkin herännyt vasta 3tunnin päästä seuraavaan syöttöön... Noo, saanpahan levättyä.
Öisin on TODELLA vaikea saada silmiä auki, ja herätä. Vaipan vaihtokin tuntuu ylivoimaiselta, kun tuntuu, etten millään herää kunnolla. Aamulla sitten tuossa 10 aikaan jaksan jo ehkä noustakin. no, kai tämä unisuus menee ohi.
Lypsämisestä Minä en ainakaan heru pumpulle, en millään. Sain sairaalassa tiristettyä pumpulle yht. 20 ml, ja sekin vajaassa tunnissa... Kun syöttöpunnitusta tehtiin, niin vauva sai 15min aikana yhdestä rinnasta 35g, mitä hoitaja piti hyvänä määränä. Vauva söi vielä itse n.10 min lisää, ja yhteens maitoa siis kertyi 25min aikana 70g, mikä oli ihan riittävä määrä tuolloin 4vrk: ikäiselle vauvalle.
Pissavaippojen määrä kai on hyvä mittari. Meillähän on kestot käytössä, kertiksethän toki imee enemmän, mutta meillä on joka vaippa märkä, eli yhdet pissat ainakin tullut syöttövälin aikana (3h) samoin kakkaa on ehkä joka kolmannessa vaipassa, tosin vain teelusikallinen kerrallaan, mutta onpa kuitenkin.
Velv:lle vielä, että mulla molemmat työt imi kutakuinkin noin, kuin teidän vauva nyt, ja mun oli todellakin pakko antaa lisämaitoa ihan oman jaksamiseni takia. Tosin tuo lisämaito sitten johti aikaa myöten siihen, ettei rinta enää kelvannut, mutta minkäs teet. Hyviä noista pullolapsistakin tuli :heart: :heart: Ja onhan korvikkeessa hyvätkin puolensa; mies voi hoitaa edes yhden yösyötön, niin saa itse nukkua pidempään.
Mulla maito on aika tiukassa, ja sitä tulee hitaasti, joten sitä ei todellakaan tursuile mistään suun ja rinnan välistä. Ainoastaan vauvan tyytyväisyydestä voi päätellä sen ruokaa saaneen. Edes pukluja ei tule, kun saa ruokansa niin hitaasti, ettei voi hotkia. Enkä ole vielä ikinä kuullut, että vauva olisi tukehtumassa mun tissillä
ennemminkin joutuu imemään niin, että silmät pullistuu päästä. :kieh:
Ohhoh, tulipa pitkäsi tekstiä...
t. Huiskahäntä ja poitsu, 8vrk