*KESÄKUUN KULLANKERÄT* Kesäkuussa

onnea teille kaikille viel :heart:

mä myös ilmottaudun tähän pinoon. eli meille kans syntyi 10.6 pieni prinsessa. :heart: 3150g ja 48.5cm. pipo 33.5cm.

imetys lähtenyt hyvin käyntiin. tissi tmeinaa olla kyl kipeet, kun maitoa tulee vähän enemmän mitä pikkuinen jaksaa imeä. neiti nukkuu lähes kokoajan. ihan hetken vaan hereillä, mut herää kyl ite syömään onneksi. eilen piti pumpata 80ml maitoa ja laitettiin pakkaseen ne.

olin kolme vrk oysissa. olisin päässyt jo toisena vrk kotiin, kun siel on oululaisille se käytäntö, et voi päästä pian pois, jos kaikki ok. aatella se mun lääkäri ei edes katsonut toisena vuorokautena vauvaa, kun oli vasta 2vrk. :eek: siis en ymmärrä, kun kaikki oli ok. painokin oli alkanut tasaantumaan, niin ei lääkäri ees suostu katsomaan vauvaa. no, onneks päästiin sit seukkipäivänä eli eilen pois. vauva oli vähän alle kolmekiloa silloin toka päivänä, mut ei mun mielestä yhtään paha, kun se oli syntyissään 3150g, että ei paljoa ollu laskenu ees. no, se siitä käytännöstä, et voi päästä ajoissa kotiin. :snotty:

mut synnytys itessään meni ihan hyvin, vaik epiduraalina laitto ei ensin onnistunut. sattui niiiiiiiiiiin paljon. :eek: aloin vaan huutaan ja itkeen ihan täysiä yhtäkkiä. sitten menin istuaalleen, niin onnistui se sitten. ponnistuskipua se ei vienyt kyllä. tai lähinnä sitä järkyttää paineentunnetta oli. tämä oli kolmas synnytys ja ei oo aiemmin tuntunut ponnistus niin kauheelle. :$ mut kesti onneksi vain 3 minsaa. =)

nyt kaikki hyvin. univelkaa kertyi melko paljon, mutta viime yönä sain vähän nukuttua paremmin ja tänään päiväl otin vajaan parin tunnin unet. eiköhän se tästä ala arki rullamaan pikkuhiljaa. pitäs vähn siivoilla viel täs illan aikana.

tsemppiä kaikille kovasti! :hug:

IllanHämy ja neiti 4vrk :heart:

Minäkin ilmoittaudun mukaan, meidän pikku prinssi syntyi 11.6. viikoilla 37+6. strategiset mitat 3.5kg ja 48cm, pipoa en nyt muista. Synnytyskertomusta rustasin tuonne kesäkuun pinoon.

Tänään päästiin kotiin, sairaalassa vaavi pääasiassa nukkui ja söi. Ei ole vielä kerennyt itkemäänkään vaikka crp seurannassa oli lapsivesien menon takia...
Jatkuukohan tämä jatkossakin näin?
Imetys lähtenyt käyntiin ok, nyt maidon nousun jälkeen hieman takkuaa ja pitäisi huomenna varmaan uskaltaa pumpata rintoja ettei ole ihan tällaiset pallot...

Onnea vielä kaikille muillekin vauvautuneille!! ?:flower:
terkuin
renee ja vaavi 3pvää

Onnittelut kaikille vielä vaaveista! :flower:

Ilmoittaudunpas minäkin tänne vaikkakaan ei ole ollut pahemmin aikaa istuksia koneella kun pojan paino ei meinaa täällä lähteä nousuun.

Imetys lähti hyvin käyntiin toisin kuin esikon kanssa mutta tämä pienokainen on myös varustettu hyvillä unen lahjoilla joten täytyy herätellä syömään aina välillä.
Laitoksella emme hoksanneet että näin pieni voisi nukkua jo usemman tunnin putkeen ja poika sitten nukkuikin 5 tuntia (onneksi heräsin siinä vaiheessa, kuin pitkään olisikaan nukkunut) sillä seurauksella että verensokeri tipahti alle kolmeen. Sai muutamaan otteeseen korviketta ja tilanne onneksi tasaantui.
Tällä viikolla ollaan menty pelkällä rintamaidolla ja perjantaina oli eka neuvola eikä paino ollut noussut, oli sama kuin lähtöpaino, 3.2 kg, syntymäpaino oli 3,4 kg.
Ei meillä sama tilanne kuin ursulaisella oli, paino pitäisi saada nousemaan.
Olen pumpannut lisämaidon ja herätellyt päivällä 2 tunnin välein syömään ja öisin kolmen, neljän tunnin välein. Tiistaina punnitukseen, jospas olisi paino nousussa niin ei tarvitsisi kauaa herätellä.
Olen antanut nukkua aamuyön vieressä kun ollut niin kätevää että ruoka on siitä tarjottimella koko ajan.. ;)
Nyt täytyy lähteä taas hakemaan poika syötille.

Onko muilla huimausta/väsyä imetyksen aikana? Muutaman kerran on tullut huimausta ja kovaa väsyä kesken imetyksen..

äää & hamukki 8 vrk :heart:

Tervetulotan itseni tälle puolelle.

Täällä on ensimmäinen kotiyö takana, saatiin jopa muutama hetki nukuttua. Neiti kun on aikamoinen emäntä jo syntyessään, niin sillehän maistuu tuo maito sitten melkoisen tiuhaan, etenkin kun se nyt vasta alkaa nousta rintoihin. Yhdestä eteenpäin ollaan nyt si tunnin välein oltu tissillä, kiltisti aina siihen simahtaa, sitten kohta haluaa lisää. Eilinen iltapäivä oli vähän erilainen, tyytyi parin tunnin välein melko nopeaan imetykseen. Yöllä sit otettiin takasin. =)

Esikoinen suhtautuu tilanteeseen ihan kuten odotinkin, kiinnostusta riittää, mutta mustasukkaisuutta on myös ilmassa heti jos vauva on tissillä tms. Ja pipejä tulee helposti ja vinkuna on herkässä kaikin puolin. Illalla sentään kävi kiltisti omaan sänkyyn nukkumaan... saas nähdä miten tästä eteenpäin.

Maitokakkoja odotellessa.

Oma vointi on ihan kohtalainen, mitä nyt vähän väsyttää :LOL: Selvisin ilman tikkejä ja kun muutenkin se loppuvaihe oli suht nopea ja ekan yön annoin neidin nukkua 3-4tunnin pätkiä niin mikäs tässä. Kun taas oppisi nukkumaan tuossa tuhinassa. Mies luovutti yöllä sängyn mun ja nyytin käyttöön ja sanoi, että mahdutaan paremmin vaihtamaan tissiä kun hän siirtyy patjalle.

On tää niin ihmeellistä taas.

Harmi vaan kkun sataa vettä eikä voi työntää miestä ja poikaa pihalle....

Velv + Suvi2,5vrk

Huomenta!

Kovasti tervetuloa uusille vauvallisille! Nyt on ripeään tahtiin ruvennut vauvoja putkahtelemaan kesäkuisille, eli eiköhän tähänkin pinoon ala väkeä valumaan pikkuhiljaa...

Ei huimaa, väsyttää kylläkin, vaikka saan nukkua luvattoman hyvin (vauva kun nukkuu yöt muuten paitsi syöttöajat eikä edes syö, kun kerran tai kaksi yössä ) Kannattaa muistaa syödä hyvin ja juoda reilusti. Nesteitä pitäs saada menemään useampi litra päivässä. Ajattelisin, että jos ei hoksaa juoda ja syödä itse riittävästi, niin kuivumisen tai matalan verensokerin oireita on nuo heikotus ja väsymys.

Meilläkään ei ole syntymäpainoa vielä saavutettu (tippui 400g), mutta en stressaa siitä, koska paino kuitenkin nousee ja mikä tärkeintä, vauva on tyytyväinen. Varmasti tuo itkisi, jos nälkä jäis syötön jälkeen. Tiistaina tulee terveydenhoitaja kotikäynnille ja sit nähdään, missä mennään noiden grammojen kanssa.

Kauhea, kun mies sanoi tässä yhtenä päivänä, että nyt kun tuosta bilirubiinista selvittiin, niin saadaankin vaan odotella, että millon iskee ensimmäinen tulehdus... :eek: Meillähän edellinen lapsi sairasti korviaan 1,5 vuotta yhteen soittoon. Eka tulehdus oli muistaakseni 3 vai 4kk ikäsenä. Sinne on onneksi matkaa ja jospa ei tässä lähtis siskoonsa, vaikka muuten kovasti samoilla linjoilla meneekin.

Tsemppiä vauva-arkeen kaikille!

Ammu ja Tyttö 2 viikkoa :heart:

Heippa!
Me saatiin viime yö "nukkua".Tyttö heräsi 3 tunnin välein syömään,mikä oli luksusta muutaman vähemmän nukutun yön jälkeen.Maito nousi illalla oikein kunnolla,se oli varmaan "pitkien" unien syy.

Millon teidän vauvoilla on napatynkä irronnut?
Esikoinen oli viikon vanha,mutta nyt näyttää että tytöltä irtois jo tän päivän aikana ja ikää on vasta 5vrk...Helpompaahan se on sit kun se irtoo,mut tuntuu vaan kamalan aikaselta.

Meillä on vähän samalla tavalla esikoisen kanssa kun Velvillä.Koko ajan haluis paijata ja pusia vauvaa.Ja on kiinnostunut missä vauva on,mut meille vanhemmille kiukkuaa pienestä asiasta ja huomion haluaa just sillon kun vauva on syömässä.Jostain just luin,että vanhemman lapsen kuuluukin olla edes vähän mustasukkainen.

Nyt neiti nukkuu,jospa sitä itsekin kävis vähän pitkälleen.

Bamse ja tyttö 5vrk

Moi kaikille, voisin tänne ilmoittautua :wave:

Tyttö syntyi sektiolla 11.6 klo 10:07, 2620g ja 45cm :heart:
Tyttö joutui melkein heti teholle keuhkoihin tulleen reiän vuoksi. Tytöllä todettiin ilmarinta, joka saatiin korjattua imemällä ilma pois. No, sitten tytölle tuli jäykistys kohtauksia, jonka takia joutuu olemaan hengityskoneessa. Eilen tyttö hengitti itsekin, mutta tänään taas hengittäny huonommin, joten kone hoitaa hommat :'( Tytölle jouduttiin toissapäivänä laittaa virtsa katetri, koska ei pissinyt itse. Viime yönä sitten olivat ottaneet katetrin pois, koska pissaa oli tullut hyvin. Mutta tänä aamuna olivat taas joutuneet tyhjentää rakon, koska ei pissi spontaanisti itse :(

Maito noussut hyvin, ehkä liiankin hyvin koska saa koko ajan pumpata. Maidon joudun laittaa pakkaseen, koska tyttö ei vielä saa ruokaa normaalisti.. letkun kauttaa antavat maitoa hyvin vähän ( tänään sai ekan kerran )

JanuLiitus ja tyttö 4pvä

Onnea vaaviutuneille :flower:

äää:toivotaan et teilläkii alkaa paino nouseen ettei tarvii siit tressata kauaa.

JanuLiitus: Jaksuja ja toivotaan että pikkusen takkuisesti alkanu alkutaival alkas helpottaa ja pääsisitte nauttii toisistanne ilman ylimääräisii letkui yms apuja.

Meil ollaa taas syöty parintunnin välein ja eilen jopa alko maistuu tissi ilman rintakumii :D ...tänään oon antanu pullost lisämaitoo vaa jokatoisel syötöllä ja alkaa tuntuu silt et ehkä myökin tissitellään koht ihan ilman lisäruokaa tai ainaki toivossa hyvä elää.

Huomenna lähetää viemää kaht isompaa mummolle ja kummille...automatkaa tulee parituntii suuntasa.
Eiköhä se hyvin mee ku lähetää het ruuan jälkee nii keritää perille sit taas syömään.

Täällä nostatetaan maitoa rintoihin... ja sen kyllä huomaa. kaveri on nyt neljä tuntia taas ollut tississä kiinni, välillä vähän torkahtaa. en ole huolissani kun muutenkin on ekaa kertaa vähän pirteämmin availlut silmiä vasta nyt iltapäivällä, aamupäivästä veteli kolmen tunnin unet taas n. kuuden tunnin tissittelyn päälle. olo on kuin mansikilla, mutta oi niin onnellinen. Ehkä tää tissittely nyt tarkottaa sitä että kohta taas nukutaan....
=)

Velv + Suvi3vrk

Ilmoittaudun nyt sitten tänne, vaikka poitsu onkin jo niinkin vanha kuin 11 päivää.. :)

Miten mies, joka pissaa, kakkaa ja oksentaa päälle, roikkuu jatkuvalla syötöllä tisseissä kiinni, on vaan ylpeänä mahtavista kaasupäästöistään, likaa jatkuvasti vaatteensa, saati että osaisi pukea ne itse sekä puhuu vain röhisemällä, voi saada naisen näin onnelliseksi...?

meilläkin paino tippui sairaalassa ad 7%, ja sitten tankattiin yksi pvä reilummin, eli 3h imetysvälit ja joka kerta päälle 30ml lisämaitoa. Seuraavaan päivään paino olikin noussut jo 120g!

Nyt kotona syö 3-4h välein ja nukkuu siihen päälle, ei ole edes oikein itkenytkään, tuhisee vaan jos on jotain vailla :) :). Mietityttää välillä lyhyet imetyskerrat joskus jopa vain 15min,osaako joku sanoa mikä olisi ns normaalia?

Rauhallista yötä kaikille mansikeille!

terkuin renee ja vaavi 4 pvää:)

Meillä on ja ihan mahotonta tää iltatississä roikkuminen |O kuuden kieppeillä alottaa ja välillä torkahtaa hetkeks ja sitten on taas saatava tissi suuhun, muu ei kelpaa. Kymmenen kieppeillä nukahtaa sitten ja nukkuu yleensä tonne kahteen. Päivällä nukkuu pidemmät jaksot pariin otteeseen, kun aamuyöstä on tissitelly taas tunnin välein :heart:

Tuleekohan maitoa kuitenkaan tarpeeksi, vai tykkääkö neiti vaan roikkua tississä? Auttakaa tumpeloa B)

No nyt on täälläkin lähtenyt meijeritoiminta kunnolla käyntiin... Ei tarvitse enää miettiä tuleeko vauvalta riittävästi pissiä ja saako se riittävästi maitoa :D Meilläkin roikutaan illalla pari tuntia tississä kiinni. Sama oli esikoisellakin, eli olen hyvin tottunut istumaan telkkarin ääressä iltasella lapsi rinnalla... Öisin herää pari kertaa syömään, mutta minä joudun heräämään useammin, koska pissittää ihan koko ajan, eli turvotus vähenee!!! Painokin on parissa päivässä tippunut pari kiloa. Ihan mielenkiintoista oli kun punnitsin itseni kotona ennen osastolle lähtöä ja heti kotiin tultua, niin paino oli tippunut tasan 5 kg (ottaen huomioon, että vauva painoi 4 kg, istukka 800 g ja verta menetin 500 ml =5.3 kg), että ei niinkuin tasan tarkkaan mitään ylimääräistä ole lähtenyt osastolla ollessa :headwall: :LOL:

Saatiin muuten sairaalasta (KYS) lähettäessä ILMAINEN ROTAROKOTE mukaan!!!! Aika uskomatonta. Kätilö kertoi, että heillä on syyskuussa vanhaksi meneviä rokotteita, joita he nyt saa jakaa ilmaiseksi niin kauan kuin niitä riittää.

Tänään tulee neuvolantäti kotikäynnille poistamaan leikkaushaavan tikit ja tarkastamaan vauvan. Saapi nähdä, onko painoa tullut lisää. Ei kyllä vieläkään vaikuta siltä, että olisi ylittänyt lähtöpainoa (4 kg). Näyttää lähinnä tuollaiselta pitkä-hoikka mallilta kuten isoveljensäkin aikoinaan (tai yhä edelleenkin).

Ja valtavat onnittelut muillekin vauvan saaneille!!!

Kata ja tyttö 1 vk

Täällä kans yksi lehmä :wave:
Renee Meidän tyttö syö ehkä just sen 15min kerralla,mut syökin sitten vähintään parin tunnin välein.Mut niin kai se on että mitä paremmin tulee maitoa,sitä nopeammin vauva saa vatsansa täyteen.

Bamse ja tyttö 6vrk

Taas vieraita tulossa niin en kerkeä kauheesti tässä kirjoittelemaan. Mutta tuosta imetyksestä sanoisin, että Venla minusta tuo ei kuulosta yhtään epänormaalilta. Toiset lapset ovat sellaisia, että tankkaavat välillä tosi tiheään ja sitten nukkuvat pitemät välit. Toisella se sattuu just iltaan. Sanotaankin iltatankkaukseksi. Ei vain kovin hauskaa äidistä, istua kaiket illat.. Mutta jos muuttuu tosi itkuiseksi, ja me tiheät välit jatkuvat tosiaan melkein läpi vuorokauden niin sitten taitaa olla lisämaidon aika. Minä en tuosta vielä lisämaitoa antaisi. Mutta.. vaikeahan se toisen on tilannetta arvioida...

Meilläkin on välillä takkaus päiviä, jolloin vähän väliä tissillä, sitten taas toinen päivä, että nukkuu pääosin. Viime yö pariin viikkoon, että söi vain 2 kertaa, tuntui, että tässähän on jo saanut nukkua. Edellisenä yönä suoraan sanottuna HUUSI tuonne 2 saakka. Olitiin siellä häissä ja tuli syötyä kaikkia mitä tarjolla oli, ja siitähän vauva sain ihanat mahavaivat.. Mutta kotioloissa, ei ole mitään mitä ei sais syödä. Kait se oli jotain todella erikoista, joka mahavaivat aiheutti. Ihan säälitti vauva ressu, kun piti raukan niin huutaa..

Nyt vieraat tuli..

Reropera

Kyllähän tuo neiti ottaa päivällä parit pitkät unet 3-4h kerrallaan ja samoten yöllä ainakin yhdet pitkät ja parit sitten lyhyemmät. Jatkuva tississä roikkuminen on aamuyöstä ja illasta =) eihän se toisaalta kivaa oo kun ois kiva toi esikoinen laittaa nukkumaan, mut ei voi mitään :heart: Sen se isäntäkin osaa tehdä, imetystä ei :LOL: Vaikka kyllähän tuo eilen meinas, kun vähän väliä kuulu huuto tuolta makkarin puolelta ja taas tätä äitiä vietiin :D

Tultiin just tunnin kävely/pyöräilylenkiltä B) Olipa ihanaa, kun pääsi liikkeelle =) eikä tarttenu miettii että supistaako ja koskeeko sinne tai tänne :LOL: nyt pääsee vihdoin ja viimein nauttimaan :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja renee:
Mietityttää välillä lyhyet imetyskerrat joskus jopa vain 15min,osaako joku sanoa mikä olisi ns normaalia?
Meillä oli tämä sydänlapsemme sellainen imuteho, että hän söi viidessä minuutissa ja oli todella tyytyväinen sen jälkeen. Silloin hän oli sairaalassa tarkassa seurannassa. Siis hänet punnittiin ennen syöttöä ja syönnin jälkeen, joten tiedettiin paljonko hän sai ruokaa. Vaikka hän söi sen viisi minuuttia, niin oli saattanut syödä lopussa jopa 80 ml. Mutta se näkyikin minun nännin päissä. Ne oli aika pahassa kunnossa välillä.. Joten toiset vauva on tehokkaampia imemään kuin toiset.. Ja minusta nyt tuo 15 minuuttia on aika normaali syöttökerran pituus. Sitä pitemmät on minusta jo nautiskelijoita.. :heart: :heart:

Mitenköhän tää sitten...

Meidän neiti roikkui torkkuen tississä koko illan, kuudesta puoleen yöhön. ja sen jälkeen meni vielä 30ml lisämaitoa ennen ku päästiin nukkumaan.

Mä olen yrittänyt lypsämällä tsekata jotta tuleeko sitä maitoa yhtään, kun ei tuo neiti 4vrk vielä ole saanut yhtään maitokakkaa aikaiseksi (pissoja sentään tulee ihan hienosti) ja eka neuvolapunnitus on vasta keskiviikkona. Lypsämällä olen saanut irti huimat 2ml. siis ei 20, vaan 2. VÄhän kyllä hirvittää että jos sekään ei sen enempää irti saa niin millä se enää pysyy elossa... On aika väsynyt mutta ei nuku yli tunnin pätkiä juuri lainkaan. Eli siis syö 5 min, nukahtaa, herää 4min päästä, syö 1min, nukahtaa.... jne. (mä olen jo ihan puhki ja esikoinen näyttää siltä, että se on hylätty täysin) Eilisen iltapäivän jälkeen pisin yhtäjaksoinen unipätkä on ollut suunnilleen tunnin ja vartin...Sen jälkeen löytyi sentään vähän sitä imutehoa. Ja nyt on oltu jo hereilläkin puoli tuntia. WOW. Musta alkaa tuntua että mä ihan oikeasti vielä pyörryn noissa portaissa jos ei kohta ala tyttö vetelemään pidempiä pätkiä sikeitä. Olen muutenkin tosi herkkäuninen ja havahdun aina kun sen käsikin heilahtaa. hoh hoh.

Muuten se on kyllä aika ihana.

Mulla vaan on ihan kamala pakkomiellekierre tosta imetyksestä, vaikka tuttelipurkki on päätetty ostaa jo aikaa sitten ja sitä on jo käytetty niin silti koko ajan pyörii vaan päässä että kuinka tää tästä ja tasaantuuko toi lutkutusvimma ollenkaan ilman TUTTIA...

Olo on taas ku ekakertalaisella.

Velv + Suvi 4vrk

Jaahas... huomaan, että mun nikkiä yritetään omia täällä :D . Antakaas naiset olla, oon ollu Ammu koko palstaikäni (4 vuotta jo) ja ajattelin ammuna pysyä vastakin... :whistle:

Noista syöttämisistä, meillä vaihtelee syöttökerran pituus 10 min- 30 min ja tuo viimeks mainittu on jo sitä reroperan mainitsemaa nautiskelua, mutta se hänelle suotakoon.

Tänään hermostuin miehelle ekan kerran synnytyksen jälkeen (niin no, johan siinä viikko menikin...), se ei vaan aina oikein tajuuuuuu.... vaikka sen verran pitkään on toisiamme jo katseltu, että kyllä sen pitäs tajuta. Lyötiin lukkoon vauvan kummit ja nimikin on kai nyt melkolailla päätetty. Etunimi on ollu koko ajan sama, toinen nimi on vaihdellut, ilmeisesti neiti perii nyt sitten mumminsa (anopin :D ) toisen nimen. Tää oli itse sitä miehelle ehdottanut ja vaikka periaatteessa en tykkääkään, että tullaan ehdottelemaan, niin ehkä tää nyt menee, kun se on ihan hyvä nimi.

Alotettiin d-vitamiinitipat. Maku ei (ilmeestä päätellen) miellytä, mutta en oo huomannut, että niillä muuten olis mitään vaikutusta esim. vatsavaivoja tai muuta...

Lisään vielä tuosta syöttämisestä, että osastolla mua neuvottiin antamaan vauvalle vartti kummastakin rinnasta ja lypsykoneella lypsin 10 min rinnat tyhjiksi. Mut ei mulla sillon kunnolla maitoa tullutkaan, nyt tulee...

En ole mikään neuvoja, mutta Velv pakko sano, että ehkä oman itsesi jaksamisen kannalta saattas olla hyvä lisämaidon anto tai ainakin neuvolassa punnitus, että tietäs saako vaavi tarpeeksi maitoa. Ainakaan minä en jaksais ihan tuollaista, kyllä se maitokin alkaa loppumaan, jos ei koskaan saa kunnolla nukkua. Kun saa kunnon unet, huomaa, että maitoakin on aivan eri tavalla tarjolla. Voimia sinne! :hug:

Ja nautiskelusta, kyllä minäkin sen vauvoille mielelläni annan, se on heidän huvi nyt.. :heart: :heart:

Yhteistyössä