*KESÄKUUN KULLANKERÄT* Kesäkuussa

Paljon onnea vauvan saaneille ja tervetuloa joukkoon :heart: :flower:

Tänään oli neuvolakäynti. Painoa oli tullu 340g 2,5vkossa ja pituutta huimat 3cm syntymästä. Päänympäryskin oli kasvanu 5cm :eek: Painosta terkka sano, että on liian vähän. Ei saa kuulemma antaa nukkua päivällä 5h unia :D Niin varmaan. Kun pituutta ja päänympärystää oli tullu niin reilusti ja paino oli noussu, niin en varmasti ala herättämään toista kesken unien. Tein sitä jo esikon kanssa ja hulluks meinas tulla lapsi ja äiti. Pääasia on, että paino nousee =)

Äitin paineet ja hb oli oikin hyvät. Samoin paino oli tullu aika hyvin alas B) Ei nyt kesäkunnossa vielä, mutta ehkä ens kesänä ;)

Hei taas!

Täällä oli parin päivän nettipimento, kun ukonilma särki modeemin. Nyt takas linjoilla kuitenkin. Juhannus oli ja meni. Tänään kävi th kotona taas. 200g oli paino tytöllä noussut viime viikosta eli nyt oli 4100g. Hb oli vauvalla myös noussut (sen seuraaminen liittyy jotenkin siihen keltasuushässäkkään) ja mun mielestä olis saanut jo olla (sairaalasta annettiin ohjeet, että seurataan niin kauan, että kääntyy nousuun, siellä oli 146 ja nyt siis 151 eli nousussa on), mut kumminkin th halus et katotaan se vielä kun mennään neuvolaan ens viikolla. Sääliksi käy jo toinen, kun kantapäät on reikiä täynnä :'( (bilirubiinia mitattiin sairaalassa 2 kertaa/päivä...) No, ens viikolla kuitenkin vielä katsotaan siis. Täällä valtakunnassa siis kaikki hyvin.

Menhitille lämpimät onnittelut ja tervetuloa vauva-arkeen! :flower: Ja toki muillekin, jos joku on nimeltä mainitsematta... Elpan ja Tiivarin kuulumisia koitin tuolta odotuspinosta käydä kuikkimassa, mutta ei osunut silmään... Voisko olla muka niin, että naisilla on muka muutakin elämää, kun tää palsta, ku eivät heti kotiuduttuaan ryntää meille uutisoimaan....?! Ei kai sentään... :whistle: (ja minähän en oo palstariippuvainen...!)

Ammu ja Tyttö 3 viikkoa (ja 1 päivä ) :heart:

Onnea kaikille uusille pinoilijoille ja tsemppiä minunkin puolesta vauva-arkeen!

Täällä aamu meni hieman häseltäessä ja kun klo 12 lähettiin vaunuilemaan, niin vaavi nökötti koko matkan simmut auki. Kosti vielä apteekissa aloittamalla kassajonossa protestinsa :kieh: Sen jälkeen onkin nukuttu yhdellä syötöllä tähän saakka :heart: :heart:

Kohta pitäisi aloitella d-vitamiinit, kumpaa, jekovittiä tai deetippoja olette aloittaneet?Kumpi se olikaan vatsaystävällisempi? Meillä vaavilla ajoittain vatsaa kipristää ja ei viitsisi sitä enempää rasittaa...

Millainen on muuten teidän vauvojen päivärytmi ? Täällä päivässä kerran, joko alkuilta tai iltäpäivä tissitellään 1h välein, mutta illalla nukahdetaan 21-22 väillä 2-3h ajaksi ja sitten yön läpi 2-3h syötöillä. sängystä kömmitään klo9-10 aikoihin. Ei jaksa vielä kovin olla hereillä, max koko päivänä syötöt poislukien 1-2h.

terkuin
renee ja vaavi 12pvää

Heips!

Meillä alotettiin jekovitit kun niitä ei tartte säilyttää jääkaapissa ja esikoisen kanssa en muistanu hirveän tiheään niitä antaa kun unohtuivat sinne hyllylly :ashamed: Deetipat on ilmeisesti vatsaystävällisempiä kuitenkin =)

päivärytmi meillä on aamuherätys n. klo 8 (vauvan puolesta) ja 9-10 käy pitkille 3-5h unille. tankkaa iltapäivällä ja ottaa vielä toiset pitkät unet. N. klo 18-19 alkaa tissittely joka jatkuu kymmeneen yhteentoista. Eilen kyllä nukahti jo klo 21. Yöllä on n. kolmen tunnin syöttövälit =)

Hienosti on Ammu tullu teidän neidille painoa. Ja on varmasti helpottavaa, että hb on lähtenyt nousuun.

Nyt tissittely jatkuu :wave:

Huomenia!

Tää meidän tyttö ei kasva ollenkaan niin huimasti, kun nuo sisaruksensa aikoinaan (niille saattoi tulla jopa 500g/viikko), mutta kasvaa kuitenkin, se on pääasia. Ja niin paljon oon hermoillut jo bilirubiinien tiimoilta, että nyt en yksinkertasesti jaksa enää stressata, kun tyttö on kerran tyytyväinen, niin oon minäkin!

Jekovit-tipat on meillä käytössä, valinta ratkes ihan niin yksinkertasesti, että neuvolan täti antoi pullon käteen. Muistamisessa mua lahopäätä helpottaa se, että otetaan ne joka päivä suunnilleen samaan aikaan, sama juttu on noiden omien kalkkimonivitamiinien kanssa, pakko nauttia sellasia, kun noita maitotuotteita kuluu turhan vähän (huono maitotilan mannekiini :ashamed: , uskon kyllä tähän meidän tuotteeseen, mun vatsa vaan ei sitä tahdo sietää....)

Tänään lähden esikoisen kanssa hammaslääkäriin, mies menee istuttamaan metsää eli typy pääsee mummin luo hoitoon. Anoppi on ihan innoissaan. Ja hyvä niin... olis paljon kurjempaa, jos ei yhtään piittais.

Päivärytmistä en osaa oikein sanoa, meillä ei taida sellasta vielä selkeesti edes olla, nukkuu lyhyitä ja pitempiä pätkiä pitäen 20 minuutin lakisääteisiä ruokataukoja 2-3 tunnin välein...

Hei vaan kaikille ja Todella paljon onnea vauvojenne johdosta. :heart:

Minä en vielä tänne palstalle kuulu mut tulin kysymään teiltä imetyksestä.

Järjestelin makuuhuoneen huonekaluja ja tuli vain mieleen et tulisikohan vauvan sänky sijoittaa oman sängyn viereen? No, viereen tietty mut ihan kiinni omaan sänkyä? Imetättekö yöllä istualtaan vai makuulla ja jääkö vauva viereen vai laitatatteko aina sen omaan sänkyyn? ja sit sellaista mietin et voiko samalta kyljeltä imettää molemmista rinnoista?? :) (Tyhmiä taidan kysellä mut en voi tietää ku en ole koskaaan imettänyt enkä perehtynyt muutenkaan asiaaan)

Huomenii.

Tänään ois nla tai oikeest vain kontrolli painonnoususta.

Maleha: Meil vauvan sänky huoneen toisel seinustal,mut eipä oo jätkä viel yhtää siin nukkunukkaa vaan yöt nätisti äitin ja isin sängyssä :D
Imettelin ekat 2vkkoa istuvaltee ku ei pien osannu tuot pötköltää syömistä,mut nyt harjotttelun ansiosta syödään yöt makuultaan ja yks tissi yhelt kylelt ja sit käännös toiselle kylelle ja toiselle tissille.
Paitti et molemmat nukahetaa siin kesken ekaa tissittelyy ja vaihetaa toiselle vast ku havahdutaa hereille joten ei hirveest rytmii yöl löydy.

Meilkii nlast antovat jekovit tippoi...ku viel muistas antaa joka pvä :ashamed:

ursula ja Nökö 3vkkoa ( ja 3pvää )

Heippa pitkästä aikaa.

Meidän neidin napa ei meinaa parantua. Joudutaan laittaa laappista ainakin vielä pari kertaa että lähtisi loputkin napanuorasta. Muuten on juhannusreissut ja kaikki menneet hianosti. Tyttö nukkuu öisin 2-3 n kolmen tunnin pätkää, syö vaan välissä ja jatkaa unia. Aika unelmatapaus. Masuvaivoja ei vielä ole ainakaan tullut, saas nähdä mitä tykkää D-vitamiinista. Neuvolassa käytiin kun ikää oli viikko ja 4 päivää, painoa oli tullut reilusti ilman lisämaitoja, nyt jo 4114g eli reilut 70g yli syntymäpainon jo. Neiti siis kasvaa kohisten ja maitoa riittää. Ihanaa. Nyt kun vielä loppuisi tuo sade niin päästäisiin ajamaan vaunurallia.

Esikoinen mönkii joka yö puolenyön aikaan isän viereen patjalle, nyt kannoin patjat valmiiksi pojan huoneeseen, jotta ei tarvitse niin pitkälle mönkiä. :D Laiskuus on iskenyt, en jaksa edes ehdottaa, että alettaisiin taas taistella poikaa omaan sänkyyn niin kauan kun illalla kiltisti sinne jää itse nukkumaan. Tulkoon yöllä miehen viereen, onpahan silläkin sitten yks patteri kaverinaan. Ihan sama.

Nimikin päätettiin eilen illalla ja juotiin pienet lasit kuplivaa sen kunniaksi. Isoveli saneli etunimen. Ei voinut enää vaihtaa työnimeä muuksi kun kerran veikka oli jo sen oppinut eikä sille muut ehdotukset käyneet ollenkaan.

Velv + Suvi 1 vko 5vrk

Täällähän te olettekin! =)
Minäkin ilmoittaudun pinoon.
Poika syntyi Jorvissa 25.5. Painoa oli 3320g ja Pituutta 50 cm.

Välillä vielä kävin katselemassa tuota odottajien pinoa, mutta enpä oikein olisi ehtinyt kirjoittelemaankaan ennen tätä. Mutta jospa nyt rivin tai pari kun poika tuossa vielä nukkuu.

Kaveri täytti sunnuntaina neljä viikkoa.
Meillä imetys lähti vihdoin käyntiin kunnolla eikä lisämaitoa tarvitse enää lämmitellä.
Synnytyksen jälkeen oltiin sairaalassa 7 vrk pojan keltaisuuden vuoksi ja silloin ohjeeksi annettiin syöttää lisä maitoa jokaisella imetys kerralla 40 ml. Viikko kotona jatkettiin sitä mallia, kunnes neuvolassa todettiin että painoa on tullut oikein hyvin, niinpä lisä maitoa vain tarvittaessa jos poika on selvästi nälkäinen.
Viime viikolla jätin sitten lisämaidon kokonaan pois.

Kyllä jännitti että lähteekö imetys kunnolla käyntiin ollenkaan, kun edellisten kanssa ei tällaisia ongelmia ollut.
Meillä tosin syödään noin kahden tunnin välein. Myös yöllä, huh =)
Poika on kyllä muuten oikein perustyytyväinen vauva. Päivisin valvoo pariin otteeseen imetysvälin, mutta rytmi (jos nyt sellaista voi tän ikäisellä sanoa olevan) on ilta painotteinen. Nytkin tuossa vielä nukkuu mutta illalla on hereillä puolille öin.

Mitenkä teillä muilla nuo illat sujuu? Onko tällainen ilta kukkuminen tavallista??
Meillä ei poika ole edes mitenkään känkkärä, vähän tiheämmin syö, mutta silmät selällään tillittelee.

Eilen söin oikein gourmet lounaan, saarioisten jauheliha pizzan, ja poika sai sellaiset mahan purut että! Se pos ruokalistalta siis.

(Tässä olikin puolen tunnin vaipanvaihto ja syöttö tauko)
Joku kyseli että onko vartin imetys riittävä...Mulle neuvolassa sanoi että 10-15 min voi olla täysin riittävä aika jos vauva imee tehokkaasti (meillä on ainakin ihan riittävä aika kun tuo paino nousee kohisten. Poika nyt jo 4555g ja 54 cm)

Nyt vauveli kutsuu....

Pumpuli ja poika 4 vkoa

D-tipoista vielä...
Ostin ensin Jekovitia, mutta oletteko maistaneet niitä itse :eek: Yök, niin kirpeitä.
Sitten ehdin ostaa Devitolia kun ystävä kertoi että makeimman makuisia on DeeTipat. Toki niitä pitää antaa suurempi määrä mutta maistuvat niin hyvälle että meillä ei ainakaan mitään ongelmia niiden kanssa.

Jekovitit on tosi pahan makusia. Mut vauva tottuu pian niiden makuun, eikä sitten enää välitä. Meillä neiti ainakin irvistelee kun mikäkin kun suuhun tiputtaa tipat =)

Ihanaa sain pysymään tutin neidin suussa. Ja nukahti sitten nätisti. Kun ei oikein jouda koko päivää pitää tissiä suussa vaan siks, että neiti vaan pitää sitä suussa ja tiukassa otteessa. Ja heti kun tissin pois ottaa, niin PLING on silmät auki. :LOL: Mutta hyvä, että tissi maistuu :D

huhhuh, tääl on rankka yö takana. tyttö ei ilmeisesti tykkää rinnoistani ollenkaan, vetää aina pari kunnon imua ja sitten käy riehumaan, jos en tietäisi että maitoa kyllä tulee niin olisin varma ettei sieltä mitään tule. Viime yö siis meni korvikkeita syöttäessä ja tissin kanssa pelleilyksi.
Pullosta sitten äidinmaitokin kelpaa, onneks on toi rintapumppu. ärsyttää vaan ku ei voi omaa maitoa lämmittää mikrossa.
Niin ja napatynkä irtosi eilen :)

Menhit ja tyttö 1viikko

Nopeasti.. MENHIT

Miksi omaa maitoa ei voi lämmittää mikrossa, onko joku kieltänyt?

Minä ainakin olen pumpannut ja sitten laittanut jääkaappiin ja pakastimeen kaikille 4 lapselleni ja tietenkin sitten lämmittänyt niitä mikrossa. Ei ole koskaan käynyt mielessä, etteikö sitä olis voinut tehdä.

Koita taistella vielä vauvan kans. Älä anna periksi! Se on ihan kauhee homma ruveta pumppaamaan.. Itse olen sitä tehnyt elämässäni yhteensä puolivuotta, liian rankkaa hommaa. Joten tee kaikkesi, että saisit lapsesi syömään rintaa!! Voimia sinne!! :hug: :hug:

Reropera

Täällä työntäyteinen viikko. Eka piti siivota juhannuksena tehdyt sotkut vaunusta pois. Ja siinä samalla tää talo. Nyt yritän leipoa sinne ristijäisiin, nehän on nyt sunnuntaina. Ne pidetään tuolla suviseuroissa. Eli lähdemme sinne torstaina päivällä. Sitä ennen pitää siis pestä kaikki pyykit ja pakata tarvittavat kamat mukaan vaunuun. Ja leipoa sinne ristiäisiin. On todella niin paljon hommaa, ettei millään ehdi tähän koneelle. Nyt harmittaa, kun leivoin sellaisia suklaaleivoksia ja niistä puolet lätsähti ja muutenkin minusta suklaa maistuu liikaa. Taidan tehdä uuden satsin, vähän erilaisia. Tulin siis koneelle hakemaan ideaa, mikä olis hyvää. Teen seuraavan tiikerikakun ohjeella, se on varma onnistuja..

Vauvan kans täällä menee entiseen malliin. Minua vähän pelottaa aloittaa d-vitamiinia. Taidan aloittaa vasta, kun tullaan reissusta maanantaina. Muutenkin neuvolan täti sanoi, ettei kannata kiirehtiä sen kans. Mutta joka tapauksessa aloitan devita-tipoilla, vaikka saikin sen ilmaisen jekovit tipan neuvolasta. Muillekin menee nuo devita-tipat, niin jääkaapista ne löytyy jo.

Joku kyseli imetysasennoista. Minä imetän aina öisin makuulla ja päivisin istualtaa. Ja vauva nukkuu pääsääntöisesti omassa kehdossaan. Nostan hänet siis aina omaan sänkyyn, jotta saan itse paremmin nukutuksi. Mutta monesti nukahdan siihen kun vauva syö, niin saatan herätä vasta tunnin päästä, jassoo, ruokailu on päättynyt ja kaikki nukkuu onnellisena. Mutta jos mahdollista kannattaa päivisin syöttää aina istualtaan, se kuulema ehkäisee korvatulehduksia. Istuma-asennossa maito ei pääse valumaan korviin, nenän ja korvien välillä olevaan käytävää pitkin.

Minulla on kehto aina sillä tavalla, että siitä juuri ja juuri mahtuu käveleen välistä. Ei siis tarvi, kuin nousta sängystä, niin vauvan voi jo nostaa omaan sänkyyn. Tuo kehto on siitä hyvä, kun siinä saa vauvalle liikettä, jos on syönyt, mutta ei vielä nukahtanut ja tuttia lutkuttaa. Nukkuu paljon pitemmät unet, kun nukahtaa itsestään, kuin että on nukahtanut rinnalle. Kehto muutenkin liikkuu helposti kauemmas ja lähemmäs tarvittaessa.

Nyt pitää kuulema mennä katsomaan tapetoinnin kuvioiden kohdistusta. Siis olohuoneen ja ruokailuhuoneen tapetointi käynnissä.

Reropera

Imetystauko..
Monesti luen juttujanne imettäessä, mutta en välttämättä pysy kommentoimaan.

Tuosta nimestä vielä sen verran, että meillä etunimi on ollut jo ennen lapsen syntymää. Mutta toinen nimi teettää töitä, sitä ei ole vieläkään.Minulla olis, mutta mieskullalle ne ei kelpaa. Ja hän vain rakentaa ja rakentaa, eikä kerkiä ottaan nimikirjaa käteen. Olen monena iltana sanonut että tänään se pitää päättää, mutta aina ollaan niin väsyneitä, ettei jaksa ruveta miettiin. Aina sama: katotaan huomenna... Ja lapset saa kuulla nimen vasta, kun pappi sen sanoo.

Miten te nyt puhuttelette vauvaa? Meillä hän on vauva tai mies :heart: :heart:

jälleen Reropera

Täällä imetään yöt makuullaan ja siihen nukahtaa niin mamma kuin vaavikin :D Pyhä tarkoitus on aina siirtää omaan boksiin joka ihan sängyn vieressä mutta ei...

Komeasti teidän vauvat kasvaa, meillä olisi ylihuomenna seuraava punnitus edessä. Jos paino on noussut uskallan ehkä tutin otaa käyttöön, tänäänkin 2x 1h ja 1.5h sessioit rinnalla, josta suurin osa lusuttelua. Mikäs siinä mutta kun vessaankin pitäisi joskus päästä :LOL: .
Minkä ikäisenä olette tuttia antaneet ekan kerran?

Meillä vauvalla on jo ihan nimi jota yritetään olla möläyttämättä aina kun on vieraita paikalla :)

Punnituksessa on käyty..painoo tullu 11pvässä 590g ja pituutta 2,5cm joten nyt ei tarvii enää tressata kasvustakaa,ihanaa.
Ei ihme et tissi kelpaa yöt läpeesä ja päivälläkii aika tarkallee sen 2tunnin välein...välil saattaa olla pitempi tahi lyhyempi väli.

Tuttii annoin jo sairaalas ekan kerran...kuitenkaa ei sitä syö ku harvoin.
Merkist täytyy mainostaa tommee tippee ja saman merkkine tuttipullo todella hyvä jos antaa lisämaitoo tissittelyn ohella ku siin hitaan virtauksen tuttiosa...joutuu vaavi tekee maitosa eteen töitä eikä hylkää sit niin helpost tissii.

Meil vauva on kutsumanimelt Nökö...muksut välil sanoo vauvaks.

ursulaine ja Nökö 3,5vkkoa
Juu ja sit...Tervetuloo uudet :flower:

Tutti annettiin ensimmäisen kerran jo laitoksella, hoitajat antoivat siis. Kotonakin aina kaupataan, mutta ei tuo mikään intohimoinen tutin syöjä ainakaan vielä ole, rinta kelpaa paremmin, eli vissiin tässä huvituttinakin ollaan välillä...

Meillä vauvaa kutsutaan ihan hänen omalla nimellä, etunimi on siis muidenkin ihmisten tiedossa (toisen nimen perii siis mummiltaan eli anopilta ja sitä ei tiedä vielä kukaan muu kun mies ja minä ), toki kaikenlaisia hellittelynimiäkin on ja vauvan nimestä tehtyjä muunnoksia. Mies kutsuu häntä usein Mimuliksi ja minä Mimosaksi. Ja lupaan tarjota kahvit sille, joka näiden vihjeiden perusteella arvaa, mikä vauvalle tulee nimeksi :D

20.6. meille syntyi ihana pikku prinsessa. Paino 3200g, pituus 52cm, pipo 33cm. Tänään päästiin kotiin.

Baby blues päässyt iskemään pahemman kerran. :'( :ashamed:

Tulen kertomaan tarkemmin kuulumisia, kun tästä ollaan rauhassa kotiuduttu.

reropera Miulle sanottiin sairaalassa että lypsymaito pitää vesihauteessa lämmittää koska mikrossa menettää laatunsa ja "huonontuu" siis laadultaan. Pitäisiköhän sitten vaan unohtaa mitä tädit siellä sanoivat ja lämmitellä mikrossa, jos lypsemällä joudutaan etenemään..
Osaakos joku muukin sanoa tähän jotakin?

Menhit et enää minulta kysynyt, mutta sanompa.. ;) Mun edellinen lapseni oli sairaalassa puolitoista viikkoa heti syntymästään. Minä pumppasin hänelle kaiken maidon. Ja mikrossa se lämmitettiin. Tuo sinulle sanottu sääntö on niitä sairaalakohtaisia kotkotuksia. Mutta voithan tehdä niin, että yöllä lämmität mikrossa ja päivisin vesihauteessa, kun päivällä on enemmän virtaa..

Maleha Olen kokenut saman, Esikoinen syntyi 20.6.2002 ja pääsin sairaalasta vasta suvarimaanantaina. On siinä se onni, että saa lapsen niin ei niin harmita jäädä pois.

Onnistuin lopultakin noissa leipomuksissa.. Kyllä se ottikin lujille.

Onko kellään muulla sellaisia päiviä, ettei tahdo jaksaa tehdä mitään. Mulla oli tänään.. Kaikki työ oli niin vasten hakoista.. Mutta onneksi sain tehtyä, kun välillä sanoin miehelle, että komenna minut töihin.. ;)

Reropera

Menhit minäkin kyllä muistelisin, että mikrossa tuolle esikolle lypsymaitoa olisin lämmitelly. Ja eihän sitä tartte lämmittää kun ihan pikkusen, ettei jääkaappikylmää ole. Kun ei kai korvikettakaan periaatteessa tartte lämmittää laisinkaan, jos vauva sen "kylmänä" juo? Korjatkaa jos oon ihan väärässä. Mut luulis, ettei pieni lämmitys ihan hirveitä sille lypsymaidolle vois tehdä?

Paljon onnea nyytin hakeneille ja tervetuloa tänne puolelle :flower: :heart:

Yhteistyössä