***KESÄKUUN KULLANKERÄT***kesäkuussa

Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Piti muuten vielä kysyä, että onkohan tämä ihan normaalia, kun tätä veristä vuotoa tulee vieläkin? Siis keskiviikko aamuna lääkäri teki ronskimman sisätutkimuksen vauhdittaakseen kohdun kypsymistä ja se on sit siitä asti vuotanut. :/



Tays:issa muistaakseni lukee äitipolin seinällä, että niukkaa veristä vuotoa voi tulla loppuraskaudessa sisätutkimuksen jälkeen 1-3 päivää -eiköhän siis oo ihan normaalin rajoissa.

Mouse
 
Tervistä!

Eilen mentiin aika haipakkaa koko päivä. Aamulla oli neuvola ja dopplerilla kununeltaessa vauvan sykkeet oli taas vähän yläkanttiin, enimmäkseen 170-180 laskien välillä 140-150. Terkka sitten passitti mut äitiyspolille pidemmälle käyrälle mikä mustakin oli hyvä idea, saa ainakin rauhan sielulleen...
Kahden aikaan oli lähete valmis ja lähdin ä-polille. Siellä makasin käyrillä tunnin ajan ja kätilö hymähteli käyrää katsellessaan, että "täähän on kuin oppikirjasta, ei minkäänlaista takykardiaa". Muutama epäsäännöllinen, reipas supistukin piirtyi käyrille eikä nekään juuri vaikuttaneet vauvan pulssiin.
Lääkärikin sitten tutkiskeli mua ja totesi myös vauvan sydänkäyrän ihanteelliseksi. Kohdunkaulaa 2 cm jäljellä, paikat pehmeät, kohdunsuu takana eli tilanne lähes sama kuin synnytystapa-arviossa 4 viikkoa sitten. Lääkäri käsin arvioi vauvan kokoa ja totesi että vähintään nelikiloiselta vaikuttaa, ultra antoi mittojen perusteella tämänhetkiseksi painoarvioksi 4200g. Lapsivettä oli normaalisti ja hyvät napanuoravirtaukset. Lekuri ronklas taas mun lantion sisämittoja ja ultrallakin katseli lantion yläaukeamaa ja ovat hänen mielestään normaalit, mutta kuulemma ottaa mut puheeksi tämänpäiväisessä gynekologimeetingissä ja siellä pohtivat, pitäiskö mut kaiken varalta pistää lention magneettikuvaan kun on tuo yksi imukuppisynnytys taustalla, ettei sitten tule synnytystilanteessa yllätyksiä. Ja jos tuo vauveli tuolla vielä pari viikkoa kasvaa, paino on luultavasti 4,5 kg syntyessään :xmas:

Tänään sieltä pitäisi soitto tulla, että lähdenkö magneettikuvaan vai en...

Oli tosi helpottavaa kuulla että vaavilla on kaikki hyvin. Vähän mua kuitenkin on mietityttänyt nuo sen sykkeet mutta ilmeisesti ovat siis ihan normaalit. Kätilö tuumas että "ihan saletisti tyttö" B)
Lääkärikin muuten kysyi ultratessaan että haluanko tietää sukupuolen, mä kieltäydyin :D Ihanaa jänskätä...

Mutta tämmöstä tänne. Nyt vaan odottelemaan puhelinsoittoa sairaalalta...

Kylkiluu 39+4
 
Kiitos kaikille onnitteluista! Pääsin siis teologiaan lukemaan Joensuun yliopistoon, viime vuonna ei vielä tärpänny, nyt oikeastaan ymmärrän miksi :D Oma äitinihän pääsi aikoinaan yliopistoon useamman kerran yrittämisen jälkeen vasta kun odotti minua, ja nyt siis oikeastaan sama kävi minulle :LOL:

Kohta neuvolaan lähtö, ja jos täti aikoo pitää lupauksensa pääsen tänään vielä äitipolille, saa nähdä, jännittää :whistle:
 
Ihana kun on tullut niin paljon uusia vauvoja.
Melcarann sinulla on jo jännät paikat... Kovasti onnea.
Sydänkäpyselle onnittelut käynnistysajasta. :flower: :flower: :flower:

Omaa napaa:
Kävin aamulla tarkastuskäynnillä neuvolassa.
Pissa oli nyt puhdas
Painoa oli tullut kahdessa päivässä 200 g
Turvotus kahdella plussalla
Paineet eka mittauksella 145/96 puolen tunnin odottelun jälkeen putosivat 136/84
Päänsärky jatkuu

Jatkan verenpaineen mittailua kotona ja alan tikuttaa pissiä aamuin illoin myös liikkeitä täytyy vielä seurata tosi tarkasti. Ja jos hiukankin olo huononee, paineet nousee tai valkuaiset menee taas plussalle niin heti pitää mennä synnärille tarkistukseen.
Neuvolassa käyn tästä eteenpäin kaksi kertaa viikossa.

Nyt todella toivon että syntyisi pian niin ei tarvitsisi olla huolissaan. :ashamed:

Haleja ja tsemppiä kaikille odottajille.

Fenix ja masukki 37+5
 
Ensiksi onnea kaikille vauvansa jo saaneille :flower: !

Täällä on myös tänään käyty äitiyspolilla. Kaikki näytti olevan sen verran hyvin, että viikonlopun yli odotellaan ja maanantaina olisi sitten käynnistystä edessä. On se helpottavaa kuullä, että täällä on muitakin samassa tilanteessa kärvisteleviä ja jännittäviä.
Jaksamista odotukseen jokaiselle sitä tarvitsevalle!

Kengu80 41+4
 
Omaa napaa vaan... on ihan p**ka päivä! |O

Anoppi kävi, se ois jo riittänyt muutaman päivän pilaamiseen. En nyt jaksa siitä sen enempää kertoa, mutta hänhän ei voi minua sietää. Eikä nytkään ollut mikään mukava visiitti.
Siskoni ollut tänään sairaalassa kokeissa, voi olla vakavempaa kun mitä on arveltu.
Ja sit vielä tää meidän pikku akrobaatti on kääntynyt yöllä perätilaan!!!! On vielä tosi hiljakseen ollut koko päivän, että äsken vast tajusinkin, ettei siellä olla oikein päin.
Ei vaan mene mun kaaliin, ettei voi olla rt. Kun kaikkien muitten vauvat on kiinnittyneetkin jo aikapäiviä sitte. Hän vaan pyörii ympyrää, vaik kokoarvionkin pitäs olla jo yli 3,5 kg. Prkl!!

Sori valitusta...
:ashamed:

Kissantassu ja herra itsepäisyys 38+5
 
2 pitkän pvän käynnistämisen ja kalvojen puhkasujen jälkeen
syntyi 11.pvä klo 13.01 3210g 49.5cm pitkä tyttö

synnytys kesti 2h31min ja ponnistusvaihe 3min
keskolan teho-osaston käynnin jälkeen neiti pääsi eilen osastolle ja tänään kotiuduttiin.

kerron myöhemmin synnytyksestä kuhan vaan kerään voimia tähän kirjoitteluun :heart:

tuire ja mini 2vrk :heart: :heart:
 
:flower: Onnea kaikille vauvansa jo saaneille.
Onnea myös käynnistys päivän saaneille.

mymmy myy ; Ei sitten oltu laitoksella samaan aikaan.
kissantassu ; Jännä ollaanko siun kanssa tositoimissa samaan aikaan ku on sama LA.Moikataan jos nähään :)
Täällä neuvola takana ja ei mitään uutta.Keskiviikko meni yrjötessä ja ripuloidessa.Elättelin jo toiveita että nyt se lähtee syntymään.Ni mitä vielä,ei ainuttakaan oikeeta supparia.Taitaa mennä heinäkuulle ennen tämän ulostumista :LOL: Sylikummi lähtee heinäkuun puoles välis reissuhommiin jenkkeihin et jääpi sit kastamatta.Mie en enää ees vastaa tietyille ihmisille ku tiiän niitten vaan utelevan olenko yhtenä kappaleena.Rasittavaa.
Joku kyseli tuota ihmisten utelua vauvan sukupuolesta;miusta se on rasittavaa.Mutta vielä rasittavampaa oli toisen lapsen syntymän jälkeiset kommentit;Nyt teillä on molemmat enempää ette lapsia tarvitse.Siis TÄH kuinka joku voi olla vielä tänä päivänä noin pönttö et sanoo tollasta ääneen.Varsinkin kun on aina kaikille sanottu et meille tärkeintä olisi et lapsi olisi terve jalkovälillä ei mitää väliä.
kiukkunen kukikas ja rauhallinen masukki 38+5
 
onnea mymmy myylle :heart: :heart: :flower: :flower:

Enpä päässy sitten äitipolille tarkistukseen ku kaikki on menny "niin täydellisesti raskauden kannalta". Onhan se todella hyvä ettei tarvitse valkuaisia ja paineta ja muita seurata ja niitä stressata, voimahaleja niiden kanssa kamppailiville :hug: Mutta oisin nyt voinu sen yhden polikäynnin ottaa tähän raskauteen. Maanantaina siis kello kahdeksan on käynnistys ellei nyt viikonloppuna synny. Eli täysin samoissa merkeissä mennään nyt Kengun kanssa ;)
 
Onnea taas kaikille uusille vauvan saaneille! :flower: :flower: Kylläpä uutisia sataa joka puolelta. Hyvä niin! :)

3000 m2 pihan ruohonleikkuu aiheutti tasan 0 supistusta. :headwall: Kohta on pullataikinan vuoro...
 
Onnea taas vauvautuneille ja käynnistyspäätöksen saaneille :flower: :D

Neuvolassa käyty, pikkunen laskeutunut hieman koska sf luku oli sama kun viime viikolla, eli 31cm, jee :whistle: pää oli kiinnittynyt.
Painoa tullu taas ihan liikaa lisää :headwall: pitäia varmaan olla syömättä, että se pysyis kohtuuden rajoissa.

Verenpaine oli koholla ja sitä käyn maanantaina uudestaan mittauttamassa.

Täti siinä tunnusteli mahaa ja bongas yhden supistuksenkin ja mä olin monttu auki :eek: en oo tajunnu, että ne on supistuksia, tyhmä minä :headwall: :D

menkkakipua vaan tuntuu selässä ja mahassa, ei muuta |O hitto ei tää synny ikinä.

MP 37+6
 
Höh kirjoitin äsken pitkän viestin ja onnistuin hävittämään sen :kieh:

Onnea kaikille uusille vauvautuneille, teitä olikin jo monta :flower:

Täällä on vietetty yö osastolla. Torstai-aamuna lorahti pönttöön ihan kunnolla verta ja neuvolasta käskivät äippäpolille. Sisätutkimus ei paljastanut tarkkaan syytä veren tuloon niin jouduin jäämään seurantaan. Eilen kohdunsuu oli auki sentin ja kanavaa oli jäljellä 3cm. Vauvan painoarvioksi ultralla saatiin 2,6 kg.

Illan supisteli melko tuntuvastikkin ja verta ei onneksi enää tullut. Aamulla tehtiin uusi siästutkimus ja siinä kohdunsuu oli reilun sentin auki, pehmeä ja kanavaa oli enää jäljellä 1 sentti ja oli kuulemma tullut jotenkin eteen enemmän, eli selkeesti oli paikat kypsynyt yön aikana. Pääsin kotiin odottelemaan synnytyksen käynnistystä. Lääkäri meinasi ettei tässä kauan pitäsi enää mennä, vaan saas nähdä :LOL: Itsellä on vähän sellainen olo, että ei tässä ihan heti synnytetä. Alaselkää juilii ja kivuttomia mahankovetus suppareita tulee.

-NeitiA ja KeijoKanerva 38+2-
 
Nyt se sitten tapahtu, mun ainoot mammafarkut ja nyt ne repes reisistä |O mitä mä nyt teen, mä olin ihan varautunut siihen että ne palvelis vielä muutaman viikon :snotty:
kait se on loppuaika vedettävä verkkareissa.

Nää on nyt mun suurimmat huolenaiheet, kun mitään ei tapahdu :LOL: :kieh:
 
Menhit: Suuren suuret onnittelut yliopistoon pääsystä. :flower:


Sydänkäpynen:
Varmaan jännittävää, kun nyt tiedät vauvasi syntymän ajankohdan, tai siis ellei nyt itsestään sitten lähde syntymään. Saatte sitten juhannukseksi joka tapauksessa nyytin syliin =)

Mymmy myy: Suuret onnittelut pikkuprinsessan vanhemmille :heart: :flower:

Kissantassu: :hug:

Mouse: Kyllä mä lähtisin häitä viettämään. Onhan niitä sairaaloita hätätapauksessa Helsingissäkin. =) Itse olen ainakin yrittänyt pitää elämäntahdin normaalina. Ja olisihan niitä menoja jäänyt aika turhaan väliin ja paljon, jos olisin jäänyt kotio synnytystä odottelemaan... Tietysti vointisi mukaan.

NeitiA: kuulostaa lupaavalta sun tilanne. Toivottavasti pääset pian tositoimiin.

MissPiggy: :LOL: Sori :ashamed: Mut tosiaan toi tilanne kertoo aika paljon siitä, miten suuria tapahtumia täällä on suurimmalla osalla porukkaa meneillään...

Omaa napaa eli neukkakuulumisia:
Paino: + 200g/vko, yht. +6,8kg
Turvotus: - , sormukset edelleen sormissa
Paineet 118/68 (yläpaine noussut, saattaa kuulemma enteillä synnytyksen lähenemistä. Aijaa! Eipä uskois, kun näillä viikoilla mennään :LOL: )
Pissi pudas
Sf 33
rt, kiinnittyneenä jo neljättä viikkoa
syke 130-153
liikkeet ++
hb 126

Käsikopelolla arvioi, että vauva olisi noin 4kg luokkaa. Ja viikko sitten sanoi sama terkka, että ei tunnu kovin isolta vauvalta. Eli en luota enää yhtään noihin mutu-arvioihin...Alkoi muuten ärsyttää ihan suunnattomasti, kun anoppi puhelimessa rääkäisi "4kg, herranjumala!!!". Ja mä kun en osaa tuota niin kummallisen suureksi ajatella. Vauvojen normaali painohan on 3-4kg. Tuli tosi kurja mieli tuosta kommentista :'( . Ihan kuin se nyt jotenkin olis mun vika, että vauva on noin suuri. Helppohan se on sanoa, kun on itse synnyttänyt kaikki kolme lastaan etuaikaisina... No, anoppi on onneks normaalisti tosi kiva, joten yritän päästä yli tuosta...joskus, jotenkin...

Yliaikaisuuskontrolli osuis mulle 41+5 mukaan juhannuspäivään. Nyt soitin äippäpolille, ja suostuivat antamaan mulle ajan ennen juhannusta torstaille eli 41 +3. Tosi hyvä!! Saa ainakin siellä sitten tarkan kokoarvion tietää, ja myös sitten mahdollisen käynnistyspäivän. Mutta josko se sitten juhannuksena itsestään syntyisi viimeistään. Toivotaan niin.

Tiivari ja Tyyppi 40 + 4 (muuten onnellinen, mutta anoppi teki surulliseksi... :'( )
 
juu, kyllä on ihana tietää että meillä nyytti sylis juhannuksena...Mua alkaa vaan vähän pelottamaan tuo synnytys, kumminki niinku hyvällä tavalla...mut silti...iiik... :|

Nukuin pienet päikkärit kun supisteli niin kovaa, kipeästi...noh edelleen supistelee ei ehkä niin kovaa ku ennen päikkäreitä, saas nähdä meneekö yön aikana ohi...
 
Menhit onnittelut opiskelupaikasta! :flower:

Onnea myös tasapuolisesti kaikille vauvan saaneille! :hug:

Mouse mun kans oli osastolla yhtä aikaa jyväskyläläinen äiti, joka oli miehensä kanssa Seinäjoella sukuloimassa ja heidän vauva olikin päättänyt syntyä viikoilla 35+, eli synnytys kyllä hoidetaan muuallakin kun kotipaikkakunnalla ja tää äiti vieläpä kehui, miten hyvin heidät on otettu vastaan ja loistavaa ollut kohtelu. Eli mene vaan häihin, jos vointi muuten sallii. Saatpahan hetkeksi muuta ajateltavaa, kuin että "jokohan nyt" :D

Tiivari Neljäkiloisen lapsen (mun esikoinen oli vielä isompi) synnyttäminen ei oo maailmanloppu. Nykyään on hyvät mahdollisuudet kivunlievityksiin, on keinoja, mistä ei anopin aikana oltu varmaan kuultukaan, että haistakoon anoppis vaan :flower: . Ei vaan, tuskin tuo pahaa tarkoitti, kunhan tokaisi, ei ehkä miettinyt sen kummemmin. Älä suotta mieltäs pahoita.

Rakkis tuskin vatsan pehmittämisestä "kotikonstein" haittaakaan on, eli jos luumu maistuu, niin antaa mennä vaan (lakritsi muuten toimii kans)... Mulla oli niitä käynnistyksiä useampi ja joka kerta oon peräruiskeen saanut, kun oon sen halunnut.

Meillä on tänään ollu tiheämmän syömisen päivä, vähän väliä tyttö on tankilla. Nyt ilmeisesti nostetaan tän Ammun tuotosta :D Oonko jotenkin säälittävä, kun en osaa päästää tästä pinosta irti... Täällä käyn teitä häiriköimässä, vaikka mulla on kohta 2 viikkoinen vauva, eli mitähän nyt sit odotan... :whistle:
 
Nonii, lääkäri soitti sieltä äitiyspolilta. Eivät näe syytä mun lantion magneettikuvaukseen kun useampi lääkäri on kuitenkin nuo sisämitat todennut väljiksi eikä tuolle esikoisellekaan tullut ponnistusvaiheessa minkäänlaista vauriota, mitä tod. näk. olisi tullut jos lantio olisi ahdas. Vaikea selittää mistä se pitkittynyt, yli tunnin mittainen ponnistusvaihe johtui, kun supistukset oli kuitenkin mojovat, kätilön mukaan mä ponnistin hyvin ja lantionkin pitäisi olla väljä.

No tää lääkäri kuitenkin sanoi uskovansa että tämä toinen tulee sutjakammin ulos vaikka olisikin sen 4,5 kg. Toivottavasti B)

Tiivari, mä sain kans kuulla samanmoista kauhistelua vähän joka puolelta sukua kun esikoisen painoarvio oli yli 4 kg. Ainoa joka ei kauhistellut oli miehen mummu, jolla neljä lasta ja pienin on painanut 4500g. Ihan normaalin rajoissa tuo 4000 g:n syntymäpaino kuitenkin on =)

Menhitille onnittelut opiskelupaikasta!! :flower:
 
Sydamelliset ONNITTLEUT kaikille uusille vauvaantuneille!!!! :flower: :flower: Kylla kay kateeks teita :)

Menhit: Onnittelut myos sinulle opiskelupaikan johdosta.

Itselleni ei mitaan ihmeellista. Viime yo oli melko tuskainen, kun vauva oli niin kummallisen aktiivinen ja sitten levottomatjalat piinasi loppu yosta. Aamupaivan olenkin sitten vetanyt sikeita ja nyt alan valmistautumaan elokuviin kuuden naytokseen. Mina olen paattanyt pitaa jalat ristissa taman paivan, kun on PE 13.sta paiva, etta hyvin karsii lahtee elokuviin. Tosin tuskimpa tuo vintio on tuolta muutenkaan tulossa viella moneen viikkoon :headwall:

Hyvat illan jatkot kaikille!

rv38+3
 
Kiitti Ammu ja Kylkiluu!! Tuntuu vaan kurjalta, että aletaan lietsomaan jotain maailmanlopun meininkiä tosta painosta. :kieh: Ne kannustavat kommentit kun tässä vaiheessa raskautta alkais olla enemmän kuin tarpeen...ei päinvastoin. Itse on vaan luottavaisena ajatellut selviävänsä siitä synnytyksestä hienosti, eikä se pelota edes yhtään. Vai kuuluuko se jotenkin tähän naiseuteen, että sitä kuuluu pelätä ihan vaan tavan vuoksi. :headwall: Ja jos ei muuten tajua pelätä, niin pelottelemalla sitten. Onnistuipas se anoppi nyt kommentillaan pilaamaan mun päivän, toivottavasti ei kuitenkaan koko loppuodotusta :'(
 

Yhteistyössä