**KESÄKUUN KULLANKERÄT** jatketaan täällä!

Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja ursulainen:
Juu eihän myö aleta riitelee yösyötöistä :D
Jokainen elää ja tekee niiku itellee parasta,mut hyvä ku kuitekii joka mielipiteestä voi jutella ja niit kertoo tänne eiks vaa =)
Emmää ees ymmärtäny, et tääl olis joku riita menossa :ashamed: Eikö se oo vaan hyvä, että on erilaisia mielipiteitä ja vauvoja :heart: Sikshän me tai ainakin minä täällä teidän kanssa palstailenkin. Olishan se tylsä, jos oltais aina kaikki samaa mieltä kaikesta. Mikäs idea tässä sitten olisi. Tuskinpa sitä mitään yhtä absoluuttista totuutta kuitenkaan on mistään asiasta. Ja kun nää vauvatkin on yksilöitä, ja tietty me äiditkin. Yksi sopii yhdelle, ja toinen toiselle.

Ihania olette kaikki :hug: :heart:

Juu ei oo riitaa kunhan vaa heitin tuon :D
Kivoiha työ ootta iha kaikki :attn:
 
No niin, nyt seuraa vinkkipyyntö koskien tuota yöunien nukkumista :attn:

Eli eilisen nukkumiskeskustelun pohjalta aloin miettiä tätä meidän tilannetta. Eli Sofia syö 2 kertaa yössä, n. klo 2 ja klo 5.30. Ja siis omassa sängyssä nukkuu. Viime yönä tein testin, eli otin Sofian viereeni nukkumaan. Nukahti klo 21. Tuttia sai olla laittamassa useammin kuin omassa sängyssä nukkuessaan (tuskin koskaan yön aikana), eli jotenkin nukkui ehkä levottomammin. MUTTA sain tutin kanssa pitkitettyä helposti syötön klo 4 asti, eli söi siis vain kerran yön aikana! Tästä vedin johtopäätöksen, että kaksi syöttöä yössä perustuu enemmänkin tottumukseen kuin nälkään. Miten kannattaisi edetä? Antaakko vaan ruokaa 2krt/yössä vai aloittaakko yöllinen tuttirumba ja syöttää vain kerran. Kiinteitä ei olla siis vielä aloitettu eikä velliäkään. Eli ihan korvikkeella mennään. Hmmmm. Kaikki vinkit ja mielipiteet olisi nyt kullanarvoisia. :/
 
Tiivari ihan oman jaksamisen mukaan. Jos et koe yösyöttöjä mitenkään erityisen raskaina ja saat tytön syötettyäsi helposti itse unen päästä kiinni, niin syötä ihmeessä ja nuku rauhassa muu aika. Ja unohdat sen murehtimisen, että Sofia sais liikaa maitoa ja pulskistuisi, jooko? :hug:
 
Onkohan mun miehellä salaa vauvakuume :eek: Koko ajan on hokenut, että meille ei tuu enempää lapsia, mutta silti ei anna hävittää pieniä vaatteita tai myydä turvakaukaloa sitten kun se käy pieneks :whistle: en käsitä. :D

Mulle on iskemässä varmaan jonkin sortin rasitusvamma käteen, kun koko ajan nostan likkaa samalla kädellä ja pidän sylissä samalla puolella, auh, tää tästä nyt vielä puuttukin |O

Pari kertaa kävi taas yön aikana mielessä, että sidon ton tytön jalat nippusiteillä pinnoihin kiinni |O levottomat jalat..... leeevottomat :kieh:
Mutta on se niin huvittavan näkönen kun jalat sojottaa kohti taivasta :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Tiivari ihan oman jaksamisen mukaan. Jos et koe yösyöttöjä mitenkään erityisen raskaina ja saat tytön syötettyäsi helposti itse unen päästä kiinni, niin syötä ihmeessä ja nuku rauhassa muu aika. Ja unohdat sen murehtimisen, että Sofia sais liikaa maitoa ja pulskistuisi, jooko? :hug:
Totta, saattaa jäädä muuten unet aika vähiin itsellä, jos saa jatkuvasti nousta tuttia laittamaan. Ja ehkä kiinteät sitten aikanaan pidentää luonnostaan noita syömisvälejä.

Joo, en murehdi taas tällä hetkellä tuota "liikasyöttöä". Eilen oli ystävä kylässä, joka näki Sofian ensimmäistä kertaa. Jotain itse sitten tokaisin, että ei tämä pienimmästä päästä ole. Siihen hän huudahti, että eihän tuo mikään lihava ole!! Ystävät on kyllä parhaimpia! Peittoavat puolituttujen kommentit mennen tullen :D
 
Tiivari: Minä ainakin syöttäisin kaksi kertaa yössä. Aattele jos pienellä on nälkä ja pikku nälässä nukahtaa aina tuttiin ja sit taas kohta herää kun on nälkä ja taas nukahtaa tuttiin... Voi olla raskaampaa noin. Kaks syöttöä yössä on aika vähän minun mielestä. Meillä herätään 2-5 kertaa yössä tissille ja neiti on pulska mutta minä en murehdi sitä. Vauvojen kuuluu olla pulskia! :heart: Kuulen jatkuvasti kommenttia et tyttö ollu ruokaaikana kotona jne.. Otan ne ihan huumorilla ja käsittääkseni sanojatkin sillä ne sanovat. ;)
 
moi :wave:
likka päätti että nauttii mun kanssa palstailusta ja kahvista, ku nukkuis veljensä kanssa päikkäreitä =)
menhit "onnea" negasta! :D
BB08 KIITOS :flower:
ammu meillä on pojalla ollut käytössä tämmöinen
http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=862&valikoimaid=6
Ja siinä on poika edelleen, mukava jos toinen nukahtaa autoreissuilla niin sen saa parempaan asentoon käännettyä "pikaseen".

tiivari meillä lykätään tuttia suuhun ja sen huomaan kun nälkä iskee, kitinät on erilaisia, tutin kaipaus kitinä/nälkä kitinä. Mutta jokainen oman maun mukaan.

Meillä tosiaan likka heräsi kesken unien, kamalaan itkukohtaukseen :eek: se oli varmaan sitä mitä jotkut ovat jo täällä keskustelleet...
Jahans, lelut on tyhmiä... :wave:
 
Iik! Poika on nukkunut jo melkein tunnin tuuletuspartsilla paikallaan olevissa vaunuissa itkuhälärin kaa - no joo, just piti käydä vaunuja keikuttamassa, mut jatko vielä unta. Ei voi kyllä sanoa, että tää olis kovin rentouttava hetki ollu. Hotkin ruoan ja kyttään koko ajan hälytintä... Mutta toivotaan, että tämä onnistuisi myös jatkossa. =) =) =)

Mulle tuli vähän paha mieli noista syöttöjutuista, kun menin ihmettelemään, kuinka paljon teidän vauvat syövät. Haluan viel korostaa, että se oli tosiaankin vilpitöntä ihmettelyä, kun olen täysin aloitteleva mutsi, enkä ymmärrä noista syöttöjutuista viel mitään. Kaikenlaisia suosituksia on, ja tuntuu, et neuvoloissakin ohjataan toimimaan eri tavalla eri puolella Suomea. Ja jokainen tietää varmasti itse parhaiten, mikä on omalle lapselle parhaaksi.

Mä olen päättänyt luottaa neuvolan ohjeisiin, eli meillä jatketaan tissillä ja tuttelilla niin pitkään kuin muita ohjeita saamme. Paitsi tietysti, jos poika alkaa vaikuttaa nälkäiseltä. No, joo nyt taas hälytin huutaa...
 
Ja mustakin on mahtavaa, että erilaisista mielipiteistä voidaan keskustella täällä. Näillä palstoillahan on vaan aina se ikävä puoli, että kirjoitetusta tekstistä voi saada väärikäsityksiä, vaikka kuinka latois hymiöitä perään. :D

Ootte ihanaa seuraa! :heart:
 
Heippa!
Me oltiin mökillä viikonloppu.Tuntui ihan lomalta,kun pääs vähäks aikaa pois kotoota B)

Meidän neidillä on nyt ollu tosi kovia vatsakipuja...Ei mitään tietoa mistä vois johtua.Eilen illalla huusi kurkkusuorana ja kun otin tytön viereen,huuto loppu kun seinään..Siinä sit nukkui koko yön.Välillä oon niin väsynyt,että ihan suosiolla nukun tyttökainalossa,vaikka aina oon vannonut,ettei meillä nukuta perhepedissä...Näin niitä sanoja joutuu syömään.

Meillä on alettu pärisemään...siis suulla.Räkä vaan lentää :D

Miss Piggy:Mulla oli esikoisen vauva-aikana rasitusvamma vasemmassa ranteessa.Sain siihen tuen,joka sit auttoi,mut se rasittu ihan vaan siitä jatkuvasta kantamisesta.Ja mä en ainakaan osaa kantaa kun vaan toisella puolella..Pitäis varmaan opetella.

Kiva kun täälläkin on taas vilkastunut =)

Bamse
 
heippa!

Meidan tytto melkein parin viikon jalkeen alkoi heraamaan vaan kerran yossa syomaan.Nyt on sitten muutan yon ajan heratty jopa kolme kertaa. Se on joko flunssaa kun on nena vuotanut tai hampaita. Taalla kun kitistaan ja nyrkkia syodaan. Tanaan laitoin tutin jaakaappiin ja heti rauhottui ja jatkoi unia kun sen annoin. Nyt on sitten aina toinen tutti jaakaapissa. Valista pitaa oikein syottolappu laittaa kun niin paljon kuolaa valuu.

Ma valista olen sita tuttia antanut yolla kun on ollut vasy. Ja jos tytolla on nalka ei se tutti auta. Se kelpaa vain 5min ja sitten kitina jatkuu. Valista sitten tutilla nukutaan viela pari tuntia.

Meilla pari isoa omenapuuta ja olen nyt parina paivana tehnyt omenasosetta ja sitten pakastanut. Onpahan mista tyton kanssa talvella syodaan. Piti oikein ottaa tytto sitterilla keittioon etta saa jotain tehtya. Olishan niita voinut olkkarissakin kuoria sita olisi vaan saanut tyton joka 5min kaantaa. Taalla kun on opittu mahalleen kaantymaan, mut ei viela takaisin.....
Vaan nyt takaisin omenien pariin tai ei sittenkaan nyt kuuluu tyton housuista iso lurina.....ja just laitoin ihka uudet kestovaipat paalle.....ei sit enaan uutuutta hohtavat ja puhtaat :LOL:
 
Noniin, uusi yritys. Eli nukkumisesta. Itse en ole yösyötöistä stressannut, eiköhän ne aikanaan jää pois. Tungen rintaa suuhun vauvan herätessä jos pieni peppuun taputtaminen ei rauhoita ja yleensä se syö eli todennäköisesti sillä on nälkä.

Meillä mentiin jo yhdellä yösyömisellä eli noin kolmen maissa syötiin ja sitten seuraavan kerran kuuden jälkeen. Nyt on yöt olleet tosi levottomia eli esim. viime yönä syötiin 1:30 ja 3:00 ja 6:00 ja 7:00 ja sitten 8:00 herättiin. Joko vaavilla on flunssa tai sitten se tekee hampaita tai sitten opitut uudet asiat härnäävät mieltä. Meillä on nyt muutamana iltana nukkumaanmenokin ollut yhtä taistelua, hirveä huuto ennen kuin rauhoittuu nukkumaan.

Niin, kokeneet äidit, kuinka flunssa ilmenee? Valuuko nenä selvästi vai onko sellaista korinaa ja aivastelua?

Eilen "nukutettiin" 1,5 tuntia! Ja yleensä pieni on nukahtanut joko rinnalle tai pienen keinuttelun jälkeen syliin pää olkaa vasten. Nyt huuto alkaa kun kylvyn jälkeen mennään pimeään syömään, ilmeisesti siis arvaa, että aha, nyt on sitten tämä nukkuminen. Siitä alkaa sitten "minäpäs en suostu" -huudot.

No kaiken kaikkiaan, jos olisin sinä Tiivari, jatkaisin yösyöttöjä, etenkin kun niitä on vain kaksi, jos ne takaavat sinulle paremmat unet. Tuttirumba on kuitenkin aikamoista...

No sitten vaippa-asiaa:
Mitä vaippamerkkejä olette hyviksi kokeneet? Oletteko testanneet niitä uusia kompostoituvia vaippoja? Millaisia kokemuksia? Meillä Libero ja Pampers aiheuttavat punoitusta peppuun. Olen käyttänyt välillä päivisin kestovaippoja (niistä mulla on kokeilukappaleina Imse Vimse, Fuzzy ja Bumgenious, joista viimeisin ehkä paras), kestovaipat ovat tuntuneet vähentävän punoitusta, koska ne hengittävät paremmin, mutta täyskestoiluun minusta/meistä ei ole. Mietin, että olisiko niiden kompostoituvien vaippojen luonnonmateriaali parempi pepulle? Mutta miten on imukyvyn ja istuvuuden laita verrattuna noihin markkinajohtajiin? Ja suositteletteko jotain muuta merkkiä. Ainakin äippäpakkauksen muumivaipat olivat ihan susia, pisut tulivat ulos lahkeesta ja vaippa oli ihan kuiva...
 
Huomenta ja kiitos kommenteista :wave:

Joo, päädyin itsekin siihen, että syököön sen kaksi kertaa yössä. Kun kerran nukkuu sitten syöttöjen välit hienosti. Viime yönäkään ei tarvinnut tosiaan herätä kuin syöttämään klo 2.20 ja 6.30, eli tuttia ei kaivannut.

Vaipoista Meillä on ollut käytössä Pampersit, lukuunottamatta yksittäisiä näytevaippoja. Muumivaipat oli meistäkin surkeita. Ikävä kyllä kokemusta ei ole mistään muista kuin Liberoista näiden lisäksi. Olet jo varmaan kokeillutkin, mutta auttaisiko kunnon ilmakylvyt punoitukseen? Miten usein peset vauvan pepun? Mielestäni liian usein peseminen saattaa myös ärsyttää ihoa.

Flunssasta
En osaa sanoa tähän mitään. Kauhunsekaisin tuntein vaan odottelen ensimmäistä sairastumista, ja toivon sitten huomaavani, että lapsi on sairas :snotty:
 
3kk neuvolakuulumiset: "7010kg ja pituutta 64cm. Kaikki ok. Sai tokan Rotateqin ja Pentavacin. Hyvin kasvaa, käsistä vedettäessa pää seuraa vartalon mukaisesti ylös ja alas, tarkkaavainen poika. Tarttuu hienosti esineeseen." Saatiin "lupa" aloitella vellejä.

Esikoisen synttärijuhlat saatiin viikonloppuna pidettyä. Synttärisankari sai seriffikakkunsa, joka teki kauppansa ihmeen hyvin. Meillä yleensä lasten synttäreillä menee tosi huonosti tota täytekakkua kaupaksi. Jännetuppitulehdus alkaa jo vähän helpottaa, mun tuurilla tosin se on kohta myös toisessa ranteessa. Viime syksynä tuli eka just tohon oikeeseen ja heti perään vasempaan käteen. Että sellaista tänne omaan napaan.

Vaipoista Meillä on käytetty pääasiassa pampersia ja muumeja. Muumit ja pampersit sen takia meillä, koska ne sopii meidän pitkäselkäiselle kaverille paljon paremmin. Liberot oli aika pettymys, kun niitä paketin ostin. Laatu mun mielestä heikentynyt aika paljon vajaassa neljässä vuodessa.

Flunssasta Kyllä sen sitten huomaa kun eka flunssa osuu kohdalle. Meillä esikoisella on ollu aina oireina valuva nenä ja hengitys rohisee sekä yskä. Kuume meillä nousee todella harvoin.
 
Huomenta päivää!

Flunssasta:Sen kyllä huomaa jos vauvalla on flunssa.Meillä ainakin molemmat on ollu niin tukossa,ettei ilma kulje yhtään nenän kautta.Ikävä tauti,varsinkin ihan pienellä,mutta keittosuolatipat ovat auttaneet niin pieneen kun isoonkin nuhaan.

Vaipoista:Meillä on nyt käytössä liberot,pampers aiheutti meilläkin vaippaihottumaa.Henk koht tykkään enempi pamperseista ja ajattelin niitä kokeilla kohta uudestaan.
BabyBlue Kokeile pestä vauvan peppu perusrasvalla.Ainakin meillä auttoi,kun jätin perinteisen vesipesun kokonaan pois.Nyt siis kestää taas pestä ihan vedelläkin.

Bamse
 
maamuska Voi olla että olen "hiemän" näsäviisas tähän aikaan "aamusta" mutta onpas teillä khrm, tuhti vauva :LOL: Ei sillä, itsekin laitoin synnytyksen jälkeen vauvan painon kiloina, 3680 kg :D

Ai täällä on muillakin käsivaivaa? Miulla ollut jo toissakesästä enemmän tai vähemmän, viimeemmäksi auttoi kortisonipistos raskausaikana, mutta nyt alkanut taas nostaa päätään, voikin olla niin että seuraava vaihtoehto onkin sitten puukotus.

Nyt tää pyörii sohvalle, vauva nukkuu aamupäiväunia :wave:

Meillä muuten syötiin tänään peruna-kukkakaalisosetta, vähän ihmetteli makua mutta hyvin upposi kaikenkaikkiaan :)

Niin ja semmoinen vielä tosiaan että kuten joku jo aiemmin sanoi, näin kirjoitettuna voi tulla paljon väärinkäsityksiä ja rivienvälistälukua. Täällä varmasti kaikki ovat väsyneitä, vaikka yöt nukuttaisiinkin hyvin, minä ainakin myönnän, ja sillä olen huomattavasti herkempi kuin yleensä. En kuitenkaan usko että kukaan täällä haluaa arvostella ketään, vaan kertoa lähinnä omat näkemyksensä ja toimintatapansa.

Voimia kaikille väsyneille yökyöpeleille ja muillekin, nautitaan kauniista, vielä toistaiseksi suht sateettomasta syksystä ja pikku ihmeitä, joiden kasvua ja kehitystä saamme olla todistamassa päivittäin :)

kielletty & leevi, pian 4 (!) kuukautta
 
Hyvää ma pvää..tai ainakii ma pvää :D

Aamu suju oikee mukavast,mut nyt iski Viljamille masukivut...prkleen ummetus :kieh:
Tuntuu ettei pien kakkaa muutaku levolacin avulla...täytyy 2.pvä nlassa sanoo asiast jos hyö osais neuvoo.

Itellein tilasin lekurin ku nivelkivut palanneet vuode tauon jälkee...vkonloppun sormet jo nii kipeet ettei haarukkaa pystynt kunnol käyttää :'(
Syytähä kukaa ei oo noihi kipuihi löytäny vaik lekurilt toiselle ja kokeist seuraavii juoksin melkei vuoden.
No,terkkulas seuraavaan vapaaseen lekuriaikaan noin 2vkkoa :headwall: ...odotellaan odotellaan...

Vaipoist Meil käytös pampersit...liberoist kastu ain vaatteet.
Yhen paketin käytin reissus pirkka vaippoi,niis sulosii apina kuvii :D ...pysy poika kuivan niissäkii.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
maamuska Voi olla että olen "hiemän" näsäviisas tähän aikaan "aamusta" mutta onpas teillä khrm, tuhti vauva :LOL: Ei sillä, itsekin laitoin synnytyksen jälkeen vauvan painon kiloina, 3680 kg :D

Ai täällä on muillakin käsivaivaa? Miulla ollut jo toissakesästä enemmän tai vähemmän, viimeemmäksi auttoi kortisonipistos raskausaikana, mutta nyt alkanut taas nostaa päätään, voikin olla niin että seuraava vaihtoehto onkin sitten puukotus.
Näitä sattuu, meinaan noita kirjoitusvirheitä. Onneks kuitenkin kaikki ymmärtää. Mikä sulla on kädessä? Mulle ei oo ainakaan vielä mitään kortisoneja tyrkytetty. Tulehduskipulääkkeillä tässä mennään,burana 600 määräs lekuri. Onhan toi vähän hellittäny toi kipu, mutta tiedän että se uusii taas jossain vaiheessa. Mulla siis jännetuppitulehdus ranteessa, joka säteilee olkapäähän asti.
 
kompostoitavista vaipoista ostin Viiville niitä paketin, kun piti olla mun siskolla yötä ( ei ollu kuitenkaan) mut minusta ne oli epämääräsen "kovia" ja sellasia kankeita. En kyllä niitä viittis käyttää, jos kertiksii käytettäis =)
 
Vaipoista...meillä muumit varsinkin yövaippoina todella huonot...aina aamulla vaatteet ja sänky märkänä :/ Pampperssit ovat olleet hyviä varsinkin kun tuo poika on hiukan isomasuinen niin vaipoissa on hyvä joustovyötärö. ekovaippoja ostin juuri paketin ja ihan hyviä ovat mielestäni olleet mutta tuo vyötärönkohta on hiukka tiukka...muuten ihan jees :)
Semmosta kysyisin että annetaanko lapselle rokotusta jos on flunsassa??
 
Mansikka:Meillä neuvolatäti ei rokottanut,kun neiti oli flunssassa.Periaatteessa pelkkä nuha ei ole este,paitsi jos on lämpöä,mutta jos mahdollista niin on hyvä odottaa että pikkunen on parantunut.Näin meille sanoi lääkäri,kun me jouduttiin siirtämään rokotusta just flunssan takia kaks viikkoa.

Bamse
 
Maanantaita mammoille :wave:

Tänään oli kyllä niin työn ja tuskan takana ylösnouseminen, ei vaan yksinkertasesti pysyny silmät auki. Tuntu ku oisin nukkunu vaan tunnin |O likka siinä vieressä sitten hölpötteli yksinään melkein tunnin verran :whistle:
Sitten oli pakko lähtee pihalle, että herää. Ja siellä on niin ihana syysilma, kirpakka raikas +5 astetta :p

Vaippoina
meillä on pampersit, kun musta ne liberot on niin kauheen paksuja pönkköjä.

 
huh ku katottiin eilen ykköseltä dokumentin liaan pienestä keskosesta, vollotettiin miehen kanssa yhtä huutoa. olis kyllä ehkä voinu jättää kattomatta, oli sen verta kamalaa katottavaa... voi että sitä voi olla onnellinen tosta likasta :heart:

Vaippoina kestot (yhden koon taskuvaipat, parhaita ovat olleet beebot ja bumgeniukset) ja liberot, joista ei oo ollu moitteen sanaa, muumeja kans kokeiltiin ja ne oli kyllä susia. Jos kakat teki vaippaan ni varmasti tuli ainakin lahkeista pihalle, eipä ne kauaa pissiäkään pitäny. Sinänsä kyl hyvä kun välillä ei menata muistaa vaihtaa tolle likalle vaippoja kun hää ei välitä ollenkaa jos vaippa on märkä, kakkaa ei onneksi voi olla huomaamatta, vaikka harvemmin sen vaippaan tekee.

Tulikin mieleen et onkos muilla esiintyny turvotusta vielä synnytyksen jälkeen? Miulla on kollme neljä kertaa turvonnut molemmat kädet, viimeeks vain vasen käsi. Se on ihan hirveeta tuskaa ja kaikki sormukset pitää ottaa irti ennen kuin on liian myöhäistä. Sitten menee itekseen ohi viimeistään tunnin päästä. Mistähän on kysymys :eek:

ja mie oon nyt alkanu tuntee välillä niit haamupotkuja, luulin et ne ois ollu iha synnytyksen jälkeen ja menny ohi parissa viikos, mut miulla ilmeni näemmä vasta nytten.
 

Yhteistyössä