*KESÄKUUN KULLANKERÄT* Elokuussa

Huomenta,

taas yks sadepäivä edessä, mutta hyvin nukuttu yö takana. Pikku-ukko oli eilen hoidossa mummolassa,kun isäntä oli ylitöissä ja minä lähdin esikon kanssa lintsille. Hauskaa oli ja mutta en ymmärrä miten sitä on jaksanu ennen kaikki laitteet ravata läpi kymmeneen kertaa. Enää en uskaltais mennä varmaan yhteenkään hurjempaan laitteeseen, lasten laitteissakin sai joissain jo ihan tarpeeks kovaa kyytiä. Ei kai tässä vaan ole vanhenemassa...tai jotain.

Yöunille laittamisesta...Täällä poika viedään omaan sänkyyn ja annetaan sen yksin hakea sitä unta. On aika kova ollu aina tappelemaan unta vastaan, mutta pienen kitinän takia en sitä pois mene ottamaan. Näin toimin esikoisen kanssa myös ja olen säästynyt siltä nukutusrumbalta, minkä aika moni joutuu käymään läpi. Meillä ainoastaan vieraissa paikoissa voi joutua esikoista vähän nukuttamaan, mutta yleensä se on aina se eka yö ja sitten muut yöt menee kuin kotona: iltasatu ja herra selaa vielä itse kirjaansa ja simahtaa. Näin aion opettaa myös tälle herralle, koska se nukutusrumba voi olla tosi stressaava.

Mutta ei meillä siis lasta turhaan itketetä, yleensähän siihen itkuun on aina joku syy. Kuten Tiivarikin mainitsi niin kohtuus tässäkin tosiaan, ei meilläkään autoa itkun takia pysäytetä, vessassa ja suihkussa käydään rauhassa ja jos oon syömässä, syön kyllä rauhassa loppuun. Voiko maailmassa olla mitään itsekkäämpää kuin vauva, joten eikös äidilläkin ole oikeus hituseen itsekkyyteen? Vaikka perustarpeitahan noi on äidllekin, ei se äitikään mikään monitoimikone ole, vaikka välillä siltä tuntuukin :LOL:

Onnea Maxille nimestä :flower: !
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Että alkaa pistää kiukuksi. Juuri kun tulisi joku mun kovasti odottama ohjelma telkusta, niin eikö vaan juuri silloin tuo vauva ala kitisemään. Muuten nukkuu päivät pitkät. Sillä on varmaan joku äidin kiusaamissiru asennettuna. Taidan kohta taipua miehen painostukseen tallentavan digiboxin hankinnasta :whistle:

Tiivari ja Tyyppi 7 + 3
Juu, tiedän tunteen. Esikoinen on aina ollu sitä mieltä, että äidin on ihan turha kattoo töllöstä yhtään mitään ennen klo 21. Pitäis varmaan laittaa vessaan töllö,et sais kattoo rauhassa lukkojen takana töllötintä - voishan siitä saada uuden sisustusidean:vessoihin vakiovarusteeksi vähintään 32-tuumainen taulu-tv :LOL:
 
Onko teillä joilla menkat on jo alkanut ollu ekat menkat kivuliaat? Mulla meinaan on ilmeisesti nyt alkamassa, koska on ollu lauantaista lähtien hirveet alavatsakivut. Lauantai-iltana oli niin kauhee olo,että välillä huimasi ja tuntui,että laattakin lentää. Särkylääkkeitä on saanu vetää kaksin käsin,että olo on helpottanut. En muista,että esikon kanssa olis näin kauheet ollu. Tää on taas näitä naiseuden ihania puolia...
 
Heipä hei taas..

Hirmu sulosia pienokaisia teillä!
Harrastatko Reropera kuvausta enemmänkin, kun oli niin ammattimaisia kuvat lapsistasi?
Huiskahäntä mainitsi tuolla jossain kuparikierukan, onko millaisia kokemuksia ihmisillä siitä? (Meillä kun ei oikein hormoni ehkäisyä suositella käytettäväksi, kun hyytymistekijä veressä.)
Ja onpas huiskahännällä pitkän huiskea pikkumies! =)
Meillä tyttö 7,5 vko:a ja 56-60 senttise yllä.

reropera: luin että teidän isolle perheelle riittää 650 ruokaan kuussa!! Meillä miehen kanssa menee nyt kun vielä kahdestaan syödään n. 300 ruokaan kk:ssa.. Pitäisi ottaa mallia sinusta..

Kastemaljasta kysyttiin tuolla jossain, niin kävimme ostamassa tinaisen ko. tarkoitukseen tehdyn maljan. Arvokas tinakuppi oli, muttei haitannut kun oli lahjakortti liikkeeseen.. =)
Kauhistuin kun myyjä sanoi että lapsen nimet tapana kaivertaa kupin reunaan, niin mies siihen että ei taida meille yksi malja sitten riittää.. Ja minä kun aina olin kuvitellut että me halutaan vain 1-2 lasta. hmm.. taytynee keskustella asiasta miehen kanssa hieman tarkemmin.

Nyt pitää taas mennä..

Toukkalat
 
Kastemaljasta: Meillä on lainassa kristallinen malja, jolla on myös siskonpoika kastettu. Tarkoitus on kaivertaa tosiaan siihen nimet reunaan.

Meillä on nyt alkanut kelvata tuo tutti paremmin. Käytän sitä etenkin, kun vauva rauhoittuu unille. Aika nopea apu siitä onkin. Mutta tutti tuntuu tipahtavan useasti suusta, jolloin tietysti tulee itku. Mites, oppiikohan tuo "hallitsemaan" sitä ajan myötä paremmin, eli alkaa unissaankin imuote olemaan tukevampi...? Kokemuksia?
 

Aamuja...tai no herätty on jo kuudelt ku isommat läx kouluun,se o syksy nyt =)

Viljami on nyt nukkunu 2pvänä yli 3h pväunet vaunuis...saa nähä kui käyp tänää.

Maxille onnea nimestä :flower:
Mei toisiks nuorimmaisen toinen nimi on Johannes.
 
Huh huh, Tänään lähti taas mies loman jälkeen töihin, jännä päivä teidossa :whistle:
Yöllä tossa viiden jälkeen aloin heräilemään jatkuvasti eikä unikaan meinannu eka tulla ollenkaa simmuun, mieku heräilen jokaiseen pieneen tuhinaan mitä pinniksestä kuuluu. Oisin iha loppu jos pitäis öisin viel monta kertaa herätä syöttämäänki, en ymmärrä miten te jaksatte..
Meillä tyttö nukkuu nyt vieläkin, puol kakstoista saatiin hänet nukkumaan eile :heart:

Meillä oli kastemaljana, suvun kastemalja, semmonen nätti pieni kristallinen astia.
 
Tutista: Meillä esikoisella alkoi kunnolla kelvata vasta vajaa ½-vuotiaana. Otti aina tutin kiltista suuhun ja tipautti hetken päästä pois. Samaa kaavaa näyttää toistavan pikkuvelikin. Kelpaa aina vähän aikaa, mutta tipauttaa sen sitte pois. Iltaisin kelpaa paremmin,kun menee yöunille.
 
heipparallaa.

Sadetta täälläkin. Olen koettanut jättää "annetaan"-ilmoitusta tietokonepöydästä, mutta ei tunnu kukaan tarvitsevan kulmamallista tietsikkapöytää uloskantohinnallakaan.. (siitä varmaan sais rahaakin, jos ostaja löytyisi mutta minä haluan vain päästä siitä äkkiä eroon.)

Meillä nukahdetaan yhä vaan kaikille unille joko tissille tai kaukaloon tai vaunuihin. Mun käsityksen mukaan vasta joskus puolenvuoden iässä voi alkaa "unikoulun", siihen asti saa mun puolesta simahtaa siihen tissille. Toissailtana sain sentään koppaan nukahtamaan ilman tissiä, mut siihen mennessä olikin imeskelty jo pari tuntia, tissiä ja pulloa ja kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Silti mun mielestä tämä on ollut helppo tapaus. Nyt vaan alkaa tuntumaan, että ei voi millään tuo tissimaito riittää, niin pitkiä on imetyssessiot, lypsämällä ei tule ku tippa tai kaks... onneksi torstaina on neuvola niin saa vähän osviittaa siitä, miten tyttö on kasvanut. Jos ei ole ainakin 150g tullut viikossa niin minä alan laittaa pulloa suuhun joka ikisen imetyksen jälkeen. Tähän asti suurin pullosta juotu määrä oli eilen illalla reilut 40ml mikä viittaisi siihen, että alkoi olla leilit vissiin tyhjät... Sen jälkeen tulikin se kuuluisa hikka. En kyllä koettanut mitään rättiä siihen kun ei se tuntunut häntä itseään juurikaan häiritsvän.

Täälläkin on kai kädet löytyneet, ainakin niitä kovasti välillä tuijotetaan. Ja päinmakuulta kierähti selälleen pari päivää sitten, oli tosin pehmeähkö alusta kun patjalla punnerteli.

Mä en ole ollenkaan edes miettinyt, mitä tuon pitäisi jo osata tai kohta oppia... ja mul on melkein huono omatunto kun luen teidän nukutusjuttuja, kai se on minunkin alettava kohta sitä raukkaa rauhottelemaan sinne omaan sänkyyn. Pitää ottaa itseään niskasta kiinni. Tähän asti olen joka asiassa vaan luikkinut siitä, mistä aita on matalin... jotenkin tuo äidin syöpä ja kaikki on tehnyt sen, että ei voisi vähempää kiinnostaa että koska se vauva oppii itsekseen nukkumaan tai mitään muutakaan... kunhan on hengissä ja kasvaa, kaikki muu kai tulee aikanaan väkisinkin. Ehkä siitä tulee vähemmällä hyysäämisellä vähän rauhallisempi ja leppoisampi taapero kuin isoveljestään, joka kirkuu jo sitäkin, jos spaghetti on kaksi astetta liian lämmintä... *huokaus* tää on taas näitä päiviä... :/

Miestä en ole alasti nähnyt ku vilaukselta kun tuli esikoisen kanssa saunasta, yöt on mitä on,yksi on koko ajan tississä kiinni, kämppä on ku hurrikaanin jäljiltä, koskahan mä olen viimeksi pessyt hampaat.... :kieh:
Tuntuuko teistä koskaan tältä??


Velv
 
Velv Äläpä ota stressiä tuosta nukkumisesta. Ehtiihän sitä. Maailmassa on niin paljon suurempiakin murheita. Me oikeastaan vaan sen takia ollaan kiinnitetty huomiota tuohon nukahtamiseen omaan sänkyyn, kun miehen täti siitä kovasti varoitteli. He kun nukuttivat omaa tytärtään vielä kuusi vuotiaanakin, monta tuntia illassa. Parisuhde oli kuulemma koetuksella. Eli ainoana vinkkinä meille antoivat, että älkää totuttako nukuttamiseen. Ja otettiin tästä vinkistä sitten vaarin. Mutta siis muuten meillä ei minkään oppikirjojen mukaan mennä, vaan ihan maalaisjärjellä oman jaksamisen ehdoilla.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Velv:
Miestä en ole alasti nähnyt ku vilaukselta kun tuli esikoisen kanssa saunasta, yöt on mitä on,yksi on koko ajan tississä kiinni, kämppä on ku hurrikaanin jäljiltä, koskahan mä olen viimeksi pessyt hampaat.... :kieh:
Tuntuuko teistä koskaan tältä??
Tuttu tunne. Mä oon kyllä päättänyt, että joka päivä käyn suihkussa. Huusi vauva miten paljon vaan. Oma olo on sitten paljon parempi, kun on saanut puhdistautua. Mutta ah, olishan se toisaalta niin helppo vaan kulkea yöpaidassa (jos sitä käyttäisi) koko päivä :D
 
Hei!
Meillä ukko nukkua posottaa yöt syömättä. viiden kuuden välillä herää syömään ja jatkaa unia, vaan siihen aikaan esikko alkaa heräilee, joten ei haittaa. Tosin tänään oli poikkeus, esikko heräs vasta seiskalta normi kuuden sijaan.

On tää vaan niin helppo vauva esikkoon verrattuna.

Nimimerkkejä en muista, olisiko ollut Elppa: mä oon käyny esikon aikana ihan samoja tuntemuksia läpi, poika vain huusi ja huusi. Ei suostunut nukkumaan, sänky ihan vieras käsite, koko ajan piti olla sylissä tms. Sillo tuntu etten jaksa, me molemmat mun miehen kanssa oltiin väsyneitä. Lähettiin sit mummilaan parin sadan kilsan päähän nukkuu :heart: ja kummasti helpotti. Ei äidin musta tarvi olla ylisuorittaja, sitä pitääki sanoa jos tuntuu ettei omat voimavarat riitä.

Jos kakan tulon kanssa on ongelmia ni kokeilkaapas tätä(tämä autto esikolla aina ku kakka vaivas): topsypuikkoon reilusti rasvaa ja vähän sitä pyörittelette siinä suuaukolla, (ei siis työnnetä sisään ku ihan vähän kärjestä ) ni alkaa kakka kulkee :LOL: On tehokkaapi tapa ku tuo kuumemittari. Mä kuulin sen joltain hoitajalta aikoinani ja oli meidän monen yön pelastus.

Onko muiden vauvoilla kuiva iho? Jos on,mitä rasvaa olette käyttäneet? Entä karstaa?
 
On tämäkin taas. Niin nätisti nukahti omia aikojaan sänkyyn kun oli ensin höräyttänyt tuttipullosta huimat 30ml... siihen asti oltiin huidottu ja heiluttu ja höhhötetty ties kuinka kaun, välillä tissillä ja välillä ilman.. Pitää varmaan vaan kylmästi alkaa työntää sitä pulloa suuhun ja unohtaa täysimetys... :'( Ja jälleen kerran vakuuttelen itselleni että ei sen väliä, mistä se ruoka tulee, kunhan tulee ja äiti pysyy järjissään.

Mä en osaa nykyisenkään kanssa käydä suihkussa tms "hoitaa itseäni" ellei vähintään isäntä ole sitä sillä aikaa hoitamassa. Esikoisen aikana kun oli tuo synnytyksen jälkeinen masennus ihan oikeasti pyysin mieheltä välillä anteeksi tyyliin "voitko ihan kaks minuuttia pitää tätä vauvaa kun käyn vessassa"... hyvä kun en pyytänyt anteeksi sitä, että olin ylipäätään synnyttänyt sellaisen huutavan pienen toukan kaikkien ihmisten riesaksi. Ja voi sitä häpeää ja syyllisyyttä kun itse vaan itkin aina kun käärin huutavaa nyyttiä kapaloon ja olin mielestäni paha ja julma kun syötin tuttipulloa, pidin tuttia puoliväkisin suussa ja kanniskelin karjuvaa vauvaa kunnes nukahti.

Nytkin meinaa sama hulluus iskeä päälle niinä päivinä kun molemmat lapsen on "vaativia"... kovasti vaan yritän muistutella itselleni että on ihan ok että haluaa syödä/juoda kupin kahvia/peseytyä tms. vaikka onkin äiti.

Siis minä teen pakkomielteistä, ahdistuksesta ja päähänpinttymistä taidemuodon...

Velv
 
Alkuperäinen kirjoittaja Velv:
Pitää varmaan vaan kylmästi alkaa työntää sitä pulloa suuhun ja unohtaa täysimetys... :'( Ja jälleen kerran vakuuttelen itselleni että ei sen väliä, mistä se ruoka tulee, kunhan tulee ja äiti pysyy järjissään.
Noinhan se on. Varsinkin kun sulla on kokemusta tuosta masennuksesta, niin ei todellakaan kannata itseä äärirajoille vetää tuon imetysasian kanssa. Eikös se kuitenkin ole OIKEASTI tärkein asia, että vauva on tyytyväinen, kun saa vatsansa täyteen ruokaa. :heart:
 
Se taisi olla tosiaan yhteensattumaa tuo hikan loppuminen.. ei auttanut enää illalla harson laittaminen, ja kun taas ruvettiin hikottelemaan ruokailun päätteksi, niin eipä siihen taida harso pään päällä auttaa.. korkeintaan leuan alla jos pulkit tulee.. ;)

Olen aiemminkin kysynyt täällä ryömimisheijasteesta.. vai liekö sitä.. eli kun vauva liikkuu öisin kohti rintaa pitkänkin (no käsivarren mitan) joko mahalleen pungertamalla tai selälleen itseään jaloilla työntäen, niin vieläkös teidän vauvoilla on tätä vai onko ollenkaan? Esikoisella en tätä koskaan havainnut, ei tosin nukkunutkaan vieressä yöllä joten liekö sillä vaikutusta. Mietin että onko enää normaalia vai minkä eläinkunnan asukas meillä on..? :whistle:

Täällä ollaan yöpaituli päällä edelleen.. pidän ihan hyvällä omalla tunnolla näin sadepäivinä kun ei tarvitse ulos lähteä.. (miksi tuo mollukka rupes paistaa..) :D

Suihkuun kyllä menen päivittäin yksin tai esikoistytön kanssa.. illalla kun mies on kotona tai päivällä vauva on sitterissä kylppärin ovella, ihana helpotus kun siinä ruvennut viihtymään.
Vauva viihtyy myös esim. eteisen lattialla mistä näköyhteys vessareissun ajan tai kun laittaa pyykkiä. Alussa piti olla koko ajan sylissä, niin ne äkkiä kasvaa.. :LOL:

äää & jo 10 viikkoinen Nooa tällä viikolla :eek: :heart:
 
Päivää!
Tänään aamulla heräsin siihen (klo 6) kun justiina (Yulia) jokelsi sängyssään ja kikatteli omiaan :heart: Nousin katsomaan että unissaanko moista tekee ja siinä samassa KAMALA töräys ja äitille hajut :LOL:
Ei muuta kun likka kainaloon ja ottamaan hajut pois vaipasta :kieh:
Vaipan vaihto yöllä vaihdatteko? Esikoisen kanssa olin aina vaihtamassa vaippaa ja nyt tämän kanssa päätin jo laitoksella että yöllä en vaippaa vaihda! Peppu on ihan hyvin sen kestänyt, tietysti isommat otan heti pois jos niitä tulee.
Hikka-kikasta meillä se on molemmilla toiminut, kuvitellut ainakin niin. Jos hikka ei sillä harsolla mene ohi niin laitan vielä jotain lämmikettä päälle (vilttiä/tms) .
Peitonheilutusta tapahtuu samaan ahkeraan malliin kuin aina ennenkin :p

Jaahas ja sirkus lähti jälleen käyntiin :wave:
 
Ryömimisheijasteesta: Alussa ainakin oli, mutta nyt en ole huomannut, kun nukkuu omassa sängyssä. En siis osaa sanoa, onko vielä toiminnassa :D

Vaipan vaihto yöllä Päätin kanssa, etten vaihda. Jeps juu. Eipä vaan vaippa pidä pissaa sisällä, eli pakko on vaihtaa yölläkin. :headwall: Muuten on yöpaita ihan märkänä. Pampersin keltaiset käytössä. Pitänee kokeilla yöksi niitä vihreitä. Ainakin lupaavat kuivan olon 12h. Mutta nyt siis vaihdan pimeässä makuuhuoneessa muovitetun froteen päällä sängyssä. Vaihdan ennen syöttöä, joten vaikka virkistyykin hiukan vaipanvaihdosta niin sammahtaa uudelleen maitoon.

Kuiva iho ja karsta Alussa oli kuiva, kun se uusiutui. En rasvannut millään, vaan annoin vanhan ihon kesiä rauhassa pois. Nyt on siisti iho. Karstaa oli jonkin verran, mutta aamuin illoin harjaamalla lähti sekin.
 
Nyt on miehen lomat pidetty ja työt alko. Saa nähdä kuinka tää arki alkaa taas 6 viikon jälkeen sujumaan. Ja vielä kun sillä on iltavuoro-viikko, niin täällä ollaan klo22 asti keskenämme: minä, vauva ja koira.

Nyt on manduca tulossa sitten meillekin :D ja tiedän ketä syyttää, jos se ei oo hyvä :kieh:

Kuiva iho ja karsta Alusta alkaen on ollu todella hyvä iho, sitä on joka paikassa kehuttu.

Vaipan vaihdan yöllä, jos siellä on kakka, muuten en.

Ryömimisheijasteesta:en oo kyllä huomannu. Vaikka vieressä nukkuu välillä, niin ei se kyllä mihinkään liiku, vaan rupee huutaan, että siirrä mut tissille :D

Tiivari Meilläkin on ristiäiset sunnuntaina =) onneks ne on kohta ohi, voi sitä hössötyksen määrää kun anoppi on niitä järjestänyt |O mikä on taas toisaalta ihanaa, kun ei oo tarvinnu ite tehdä mitään, sen kun saavutaan vaan paikalle :whistle:

Mutta jos lähtis nyt nauttiin auringosta, kun se vihdoin monen tunnin sateen jälkeen hieman suvaitsee paistaa :p

MP ja pikkulikka 7+3
 
Apua, pitääkö kirkossakin olla oma kastemalja? Meillä kun ei sellaista ole. Mulla on nyt pienoinen stressi ristiäis järjestelyistä tai meillä on ne häätkin samalla niin nyt hoksaa monta asiaa mitkä pitää vielä hoitaa.

Täällä kestoillaan Meillä ei ole yhtään ostettua vaippaa vaan kaikki oon tehnyt itse. Hyväksi imuksi, tänäänkin 3,5 tunnin vaihtovälillä olis mahtunut pissaa vielä vaikka kuinka. Pepusta seuraavaksi froteepyyhkeen palanen, sitten bambutiimaimu ja kauvimmaksi pepusta hampputiima. Meillä pelittää tåmä yhdistelmä ihan loistavasti!

NeitiA ja pienimies 6 viikkoa
 
Kirjotellaas nyt muutakin kun vauva niin nätisti nukkuu parvekkeella itkuhälyttimen kanssa. :)

Menkoista Yhet ollut nyt synnytyksen jälkeen. Ei ennakoinu mitenkään, paitsi pari viikkoa ennen tuntu vähän siltä et saattais alkaa ja kun ei kuulunu nii aattelin et ei se sit sitä ollukkaa. Tulivat sit kumminki. Aikasemmin ollu aika kovatkin menkkakivut.

Meillä poju nukkuu yönsä kokonaan, aamulla heräilee joskus 7 aikaan ja sitten vasta vaihetaan vaippa.

Viime yönä ottikin ihan kunnon unet kun nukahti illalla jo puolen 8 aikaan. Heräskin kyllä sitten tuntia aikasemmin, mut jatko samantien unia tonne yhentoista hujakoille. :)

Huomenna ois jälkitarkastus. Saa pillerit, KIWAA! :)

*muoks* Kuivasta ihosta piti vielä kirjotella. Alussa oli tosi kuiva iho, kämmenselät, sormet, otsa, selkä, maha... kaikki hilseili. Laitettiin novalania mikä auttoi aika hyvin. Parhaiten kumminkin auttoi kun laittoi kylpyveteen kylpyöljyä. Vaikka yleensähän kai se kyply kuivattaa ihoa, mutta näin kylvetettynä niin meillä ainakin päinvastoin. :) Nyt ei olekkaan enää pitkään aikaan ollut kuiva iho.

sorbetti ja Kristian 8vko4pvä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miss Piggy:
Ryömimisheijasteesta:en oo kyllä huomannu. Vaikka vieressä nukkuu välillä, niin ei se kyllä mihinkään liiku, vaan rupee huutaan, että siirrä mut tissille :D
Juu, ajattelinkin viime yönä että onpas meillä superkiltti poika kun ei herätä ketään öisin ja tekee työtä jo nyt ruoan eteen. :D

Ei olekaan muuten kertaakaan itkenyt yöllä laitokselta asti kun nukkuu kyljessä, vaippoja ei vaihdeta öisin eikä ole ollutkaan kuin kerran tarve = kakka.. poika ei siitäkään välittänyt mutta minä kyllä kun tuuletin pyöritti hajua ympäri huonetta.. :LOL:
 

Yhteistyössä