*KESÄKUUN KULLANKERÄT* Elokuussa

Moi vaan kaikille :flower:

Olen ahkerasti lueskellut jutustelujanne, vaikka itse en ole saanut aikaiseksi kommentoida mitään =). Ihania kuvia olette tänne vauvoistanne laittaneet :heart:

Kysäisenpäs seuravaa asiaa, kun moni teistä on täällä kertonut vauvojen "taidoista"...kuinka monen 2-kk vauva kannattelee jo kunnolla päätänsä mahallaan ollessansa? Meidän jäbätsyä kiinnostaa paljon enemmän alustan maistelu ja nuoleskelu =) ...ei kitise mahallaan ollessaan, vaan tyytyväisenä köllöttelee ja kieli lipoo, minkä kerkeää =)...missä vaiheessa (iässä) vauvan pitäisi "osata" tämä taito? Kertokaas kokemuksia...

-Melodi ja vauva päivää vaille 2 kk.
 
Ei meil tänää nukuttu pitkii pväunii,mut tiesinhän ettei tuo voi viel olla pysyvä tapa.

Vaippaa en oo koskaa alkanu yöl vaihtaa ellei sit oo iha yli tullu. Iho pysyny todella hyvänä.

Kirkois kyl pitäs olla kastemalja...ja uskoisin et niin kyl kaikis onkin.

Hmmm...jotai piti kommentoida,mut en muista mitä :ashamed: Vissii äippää pikkase väsyttää toi isompien koulun aloitus taas :LOL:

Sit sellain kyssäri joka ei kyl vauvoihi oikeest liity,mut perhe-elämään...kui monel o koira tai koiria?

Meil niit löytyy 4kpletta ...sori jos täst on jo ollu puhetta,miul ku on huono muisti :headwall:

muoks muoks..olinkii jo ne laittanu tuonne profiiliini :D Täs näkee taas miun muistin.
 
Meillä kans vauva kannattelee päätään. Olen nukuttanut päivällä sitä mahallaan ja siitä varmaan johtuu että todella hyvin kannattelee päätään ikäisekseen. Sitten kun väsyy niin "nokkii" puolelta toiselle. Siinä vaiheessa yleensä käännän kyljelleen ku on niin raukan näköinen.

Minä vaihdan vaipan aina joskus yölläkin. En tiiä onko siitä mitään hyötyä tai haittaa mutta olen vaihtanut jos vauva on virkeä keskellä yötä eikä nukahda syötön jälkeen heti uudelleen.

Nyt täytyy jo uskoa et meidän neiti ei nuku ku kotona päikkäreitä ja silloinkin täytyy nukuttamalla nukuttaa. Eilen oltiin koko päivä menossa ja vauva ei nukkunu ku ihan lyhyitä torkkuja vaikka siihen ois ollu mahdollisuus vaunuissa, sylissä, sängyllä, autossa jne... Tänään näytti paivä samanlaiselta kunnes menin iltapäivällä hänen kans sänkyyn ja annoin lutkuttaa tissiä varmaan tunnin ajan. Välissä yritin lähteä pois mut heti säpsähti ja alkoi kitinä. Tunnin jälkeen nukahti ja nukkui kolme tuntia.

Meillä yöunille jäädään omaan sänkyyn mutta turha yrittää päivällä sinne. Vain ja ainoastaan nukahtaa tissille ja siihenkin hankalasti mut eikö tuo ole jo hyvin että sentääs yöunille jää omaan sänkyyn!? =)
 
Niin, siitä hikasta. Googletin sen...

Hikka eli nikotus (lat. singultus) on tahdosta riippumaton äkillinen sisäänhengitys, joka johtuu nopeasta pallean supistumisesta. Pallean vääräaikainen supistuminen voi johtua palleaa tai mahalaukkua ärsyttävästä tilasta. Tästä syystä vauvat voivat nikotella jo kohdussa, vaikka vauva ei kohdussa vielä keuhkoilla hengitäkään. Nikotuksen ääni tulee sulkeutuvista äänihuulista.

Hikkakohtaus voi alkaa omia aikojaan, mutta usein hikan voivat laukaista liian nopea ruuan hotkiminen, hyvin kuuman tai tulisen ruuan syöminen, kylmän juoman nauttiminen kuuman ruuan kanssa, nauraminen tai yskänpuuska ja alkoholijuomien käyttö. Hikan voi aiheuttaa myös palleahermoon kohdistuva puristus tai harvoin kasvain.

 
Mä käyn vissii hyvin harvoin enää täällä :(
Unohtunu täysin.

Poju kasvaa kovaa vauhtia.
27.7 poju sai nimen Dylan. :heart:
Tänään oltiin neuvolassa.
Paino: 5220g
Pituus: 58cm
Pää: 40cm.

Kaikki muutenkin ok:)
Poju on virkeä tapaus, eikä juurikaan itke.
Meilläkään tuota päätä ei juurikaan kannatella
leikkimatto on myös mukava maistelu kohde :D

Pakko taas mennä :D

Vivvi& Dylan 2kk2 pv
 
ursulainen:
Sit sellain kyssäri joka ei kyl vauvoihi oikeest liity,mut perhe-elämään...kui monel o koira tai koiria?
Kun tein kiitoskortit, niin niihin tuli kanteen tään Pentti Rasinkankaan laulun sanat, tiedättehän tän "se on se meidän uusi vauva...", siinähän se kerrotaan, että "on koira meillä myös, vaan vauva näyttää pienemmältä..."

Kohta tuo kasvaa kyllä meidän mäyräkoirasta ohi :LOL: Toinen koira onkin sit isompi, säkä 60cm ja elopainoa about 40kg, eli se on vähän pitempään isompi, tosin se asustelee pihalla häkissä ja käy tuvassa vaan syömässä. Mäykky on sit tupakoira. Aina meillä on koiria ollu ja aina tulee varmaan olemaan. Hyvin on lasten kanssa pärjänneet, vauvaiässä ja myöhemmin.

Meillä on kans hirmu jäntevä tyttö, hyvin kannattelee päätään ja muutenkin tosi terävä, seuraa ympärilleen, tykkää kun hänelle jutellaan jne. Ilmeisen sosiaalinen tapaus.

Onnittelut uusille nimen saaneille. :flower: Lisäsin listoille...

Ammu ja Mimu (hirmu vanhoja jo molemmat :D )
 
Meillä tyttö on kannatellu päätään jo heti synnärillä, muuten ei sitte oo edetty missään :D jokellellaan ja nauretaa ja ehkä tänään tyttö yritti hamuta noita leluja, mut ei kääntyillä, heijasteet taitaa olla kaikki viel tallella jne. Ja se on kumma ku tytölle maistuu nyrkit paremmin ku tutit :kieh:
 
Huomenta =) Se ois koht oma kahvituokio pidetty ja isommat herätettävä...Viljami säi kuudelt ja jatko unii.

Miss Piggy: Onpas teil pieni koira ja suloin :heart:
Ammu: Oih,mäykky...meil ol ku olin muksu ja nyt miu äipäl o sellain taas,karkeekarvain.
Meilkii läytyy noit isoi koirii...irlanninsusikoira ja tanskandoggi mix sekä muutama pienempi elikkä enkkubullei 2kpl

Ja juur ku olin kertont etten vaihda yöl vaippoi nii jouduin sen tekee ...klo 04-00 pikkuherra pusas 2pvää pantatut kakat,hyvä ku vaippaan mahtuvat :LOL:
 
Meillä nukutta taas unelmayö, noin Viivin kannalta :heart: Kahet viiden tunnin unet B) Mutta esikko on taas kuumessa :( ja hää huuteli koko yön mua :| Mutta ei vielä onneks kovin väsytä...

Meil on kans iso koira, suursnautseria ja labradorinnoutajaa.... sellain 40-45kg :D Se tuli meille eläinsuojeluyhdistyksen kautta vuoden vanhana, ja olin ihan valmis parin viikon päästä laittaa sen piikille, kun se alisti mua ihan. Kädet oli ranteista kyynärpäihin turvoksissa ja mustelmilla kun se rökitti.... mut onneks kärsittii, sillä nyt se on aivan ihana lussukka :heart:
 
Huomenta!

Täälläkin takana outo yö. Kylvetin eilen just ennen yöunia kun oli ihan nihkeä ja koko päivän känissyt kosteuden/kuumuuden takia. Meni 21.30 nukkumaan, heräsi 4 aikaan. Mies oli illalla sanonut että jos Alex herää 5 jälkeen, hän voi syöttää ja nukuttaa, koska joutuu 6 jälkeen heräämään töihin muutenkin.. Nooh, minä sitten unenpöpperössä ajattelin vain oma napaani, iskin tuttia suuhun ja pidin paikalaan 5 min, NUKAHTI UUDESTAAN :eek: 5.30 alkoi taas äninä, tönäisin viattomana ( :D ) miehen hereille ja nukahdin. MIes olikin käynyt ottamassa rätin naamalta, ja poika nukkui sikeästi.. 6.45 herätteli toisen syömään, yritti järjestää syötön niin, ettei mun olis tarvinnut herätä ollenkaan :heart: Mutta jäbä oli kuin itse aurinko pitkien uniensa jälkeen.. MIes kävi mut herättämässä 7 maissa, hengailtiin pojun kanssa tunti ja syötiin vielä vähän ja nukahti pinnikseen 8 maissa.

Mitäs ihmettä?! :D Menhit, teidän "tauti" leviää! :LOL: Mä pelkään että jos yöt menisikin noin hyvin, ilman sen suurempia herätyksiä, niin poika kärsii kasvumielessä. Olenko väärässä?

Hirmuisesti ohjelmaa seuraavalle kolmelle päivälle, perjantaina onkin "vapaata", ja mies iltavuorossa. Tosin viikonlopuksi on auto käytössä ja mies vapaalla, mitäköhän sitä keksisi?

Elppa & Alex 7+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Mä pelkään että jos yöt menisikin noin hyvin, ilman sen suurempia herätyksiä, niin poika kärsii kasvumielessä. Olenko väärässä?

Elppa & Alex 7+6
Meillä esikoinen alkoi vajaa 2kk nukkumaan 7-8h yöunet ja vähitellen ne lisääntyi 10h uniin. Ihan normaalisti on kehittynyt ja kasvanu. Nykyään nukkuu yleensä aina 12h yöunet,kun ei enää päikkäreille suostu. On aina ollu todella hyvä nukkumaan. Vauva meillä on kanssa alkanu nukkumaan 7h pätkiä öisin. Jos vauva saa tarpeeksi ravintoa päivällä, ei se sitä yöllä kaipaa. Näin mulle sanottiin neuvolassa,kun ihmettelin esikkoa samasta asiasta aikanaan ja tottahan se on.

Koirista...Meiltä löytyy welsh corgi pembroke-herra. Kiltti kuin mikä ja ilmoittaa aina jos vauva itkee tai jos esikolla on joku hätä.

Pään kannattelusta Meillä on kannateltu päätä jonkun verran jo laitokselta asti. Poika on muutenkin tosi jämäkkä. Nykyään hymyilee aika paljon kaikelle mahdolliselle ja jokeltelee.
 
maamuska- kiitos vastauksesta! Neuvolassa sain jo 5vk kohdalla huutia siitä kun en herätä syömään yöllä :eek: Meillä on siis lähes alusta asti nukuttu 21/22-04/05 unia, ja tunnin syötön+nukutuksen jälkeen 3h päälle. Hittolainen, ärsyttää kovasti kun kaikki tieto tällaiselle ekakertalaiselle on niin ristiriitaista. Katotaan rauhassa nyt noiden öiden kanssa, jos huutaa ruokaa, saa ruokaa.. Jos taas puoliunessa ja känisee, koitan ensin tuttia ja jos nukahtaa, niin sit nukkuu! Kasvaahan ne nukkuessa ;)

Pään kannattelusta- Alusta asti on päätä kannateltu, vaihtelevalla menestyksellä. Nyt pari viimeisintä viikkoa on ollut jo ihan pro-ote siihen :D Neuvolalääkärille esitteli habaansa: nyrkit pöytää vasten suorin käsin "seisoi" pää pystyssä ja silmät suurina :LOL:

Meillä hymyillään myöskin ahkerasti - jokeltelusta ei ole vielä merkkiä. Paljon ääntelee ja juttelee, ja komentaa..
 
Huh Elppa, kerron miten neitin on kasvanu ku käyään kohta neuvolassa, viimeeks neukkatäti sano et ihanaa ku tyttö nukkuu niin hyvin, ei tullu mieleekää et ois marmattanu siitä ettei yöllä syötetä :D Katotaa mite tilanne menee, kyllä veikkaan et tyttö on jo melkein 6kilonen... :p Toitovottavasti "tauti" on tarttunu teihinki
:LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Huh Elppa, kerron miten neitin on kasvanu ku käyään kohta neuvolassa, viimeeks neukkatäti sano et ihanaa ku tyttö nukkuu niin hyvin, ei tullu mieleekää et ois marmattanu siitä ettei yöllä syötetä :D Katotaa mite tilanne menee, kyllä veikkaan et tyttö on jo melkein 6kilonen... :p Toitovottavasti "tauti" on tarttunu teihinki
:LOL:
:D Meillä 7vk neuvolassa oli mitat 5610 (3700g) ja 59cm (53cm imukuppipahkan "liuettua"), eli ihan hyvin kasvaa täälläkin! Ei pitäis olla mitään sanottavaa ;)
 
Ei kai noita vauveleita kannata enää herätellä syömään öisin kunhan syntymäpaino on saavutettu.. unessahan ne pienet kehittyvät. Päivällä kuulemma olisi vielä hyvä herätellä tarvittaessa syömään kolmen, neljän tunnin välein ettei verensokeri laske.
Meillä esikoistyttö söi alusta saakka noin kolmen tunnin välein, yöllä kello yhden syönti jäi 1 kk iässä eli alkoi nukkumaan 6 h pätkiä, 3 kk iässä jäi vielä neljän syöntikin poijes eli nukkui sitten iltayhdeksästä noin aamukahdeksaan.. eli noin 11 h ja hyvin on kasvanut. Oli 1,5 v neuvolassa 2 -vuotiaan kokoinen ja motoriikka ja puhekin on jo yli 2 -vuotiaan normitasolla.
Ja kaksi kertaa on elämänsä aikana vain sairastellut, hyvin on siis Tuttelilla pärjätty.. :D

Täällä poika kannatteli myös jo laitoksella päätään, saatiin kiva kuvakin napattua kun poika oli miehen olkapäällä röyhyllä ja sieltä nosti päätään ja poseerasi oikein kameralle.. sitä nuo molemmat pienet linssiluteet tekee mielellään. Alkuun pelkäsin juuri tuota niskan tukemista pukemisessa ja pesemisessä, mutta on ollut ihan erilainen kuin siskonsa joka oli kuin vieteriukko niskansa kanssa.

Hymyilemään on täälläkin aloitettu oikein urakalla päivittäin, ääneen ei ole naurua kuulunut. Gaata ja gäätä kuuluu, eli eikös se ole sitten ihan sitä jokeltelua?
Yksi ilta olin kuulevani miehen kanssa että poika sanoi nukkumaan.. :LOL:
Sitterissä kovasti tavoitellaan lelukaaren leluja.

Huomenna on neuvola, täytyy kysyä noista heijasteista vielä.

Otatteko / oletteko jo ottaneet kaikki täällä Rotavirus -rokotteet? Sain neuvolasta jo reseptin ja huomenna olisi tarkoitus antaa mutta olemme jääneet miettimään että kannattaako sittenkään kun emme käy kerhoissa ollenkaan, puistoissa vain.
Voihan sen tietysti sieltäkin saada epidemian aikaan ja toisaalta silloin voi vältellä puistoja..
luin vain että siitä rokotteesta voi nousta korkea kuume jonka vuoksi voi joutua sairaalaan.. ja muita haittavaikutuksia oli kanssa.
Meningokokki -rokotteen tutkimukseen tuli kanssa kutsu muttei siihenkään uskallettu osallistua sittenkään kun siinä testataan vasta turvallisuutta vauvoille, eli ei voi tietää mitä aiheuttaa.
Lähinnä mietityttää vaan että onko meillä tarvetta koko Rota-rokotteelle kun ei kerhoilla.. :whistle:

äää & Nookku 2 kk
 
Eli neuvolassa nyt käyty.
Suluissa lähtöarvot
paino 5990.90 (3645)
pituus 61,8 (52) (miten ihmees meil vieläki mahtuu koon 56 vaatteet :eek: )
py 40,2 (34)
Eli hyvin on kasvanu vaik viettääki melkein 12 tuntia syömättä ku nukkuu :D

Iteltä otettiin noita jälkitarkastusnäytteit' ja sitä verikoetta taas pelkäsin ihan kamalasti. Ja niihä siin kävi et useempaa kertaa sitä koitettiin ennenku tärppäs, ja tyttö nauraa vieressä ku äiti vääntää naamaa hyvä ettei itkuun :D

Rokotteista Meillä otetaan toi rotarokote, huomen saan reseptin ja ens alkuviikost sitten laitetaan rokotusohjelman lisäksi. Neuvolatäti sitä suositteli, hänellä ollu tapaus mittä rotavirus oli oikein pahana yhellä pikku pojalla, niin että joutui olemaan tehollakin pitemmän aikaan, kuulema hyöty on niin paljon isompi kuin nuo mahdilliset sivuoireet, jotka kuulema on nekin harvinaisempia. Ja ei meilläkään kerhoissa käydä, mutta sen viruksen kun voi saada mistä vaan.

Menhit ja Aliisa 8vk
 
Ensinnäkin: Taivaan kiitos tuota tuttia!!!!! :saint: Nyt on vihdoin alkanut sitä ottaa mielellään suuhun väsyneenä. Ennen on saanut pidellä neitiä sylissä päikkäreille mentäessä, ja havahtuu itkemään kun laskee jonnekin. Tuossa se nyt nukkuu sohvalla mun vieressä tutti suussa. Voiko ihminen enää enempää pyytää. Iltaunille mentäessä sama juttu. Mun puolesta saa syödä sitä vaikka vielä autokoulussakin, kunhan nyt on tyytyväinen ja ei tarvitse sitä koko ajan pidellä sylissä :D Pitää koittaa varmaan toisen aamusyötön tilalla tarjota tuttia, kun heräämisväli ei ole siinä kuin 2h. Ei ei kamala nälkä ehkä voi olla.

Rota-rokotteesta
Me ollaan se ottamassa.

Pään kannattelusta Meillä sylissä ja rinnan päällä kannattelee hyvin, mutta lattialla ei vielä. Keskittyy myös siihen nuolemiseen vaan. Ei tosin olla kovasti vielä lattialla pidettykään vatsallaan. Pitäisi kyllä.

Koira löytyy meiltäkin. Kultainennoutaja. Tosin nyt vauvan synnyttyä on ollut aika paljon mun vanhemmilla. Ne kun on eläkkeellä, niin tulee heidänkin lähdettyä sitten liikkumaan hyvällä syyllä.
 
Teillä kasvaa vauvat ihan älytöntä tahtia!

Meidän neiti oli syntyessään 4040 ja pahoin pelkään ettei takuulla ole vielä paljoa yli 5kg:n... Noh, ylihuomenna on neuvola, siellä se sitten selviää. Ja kyllä täälläkin menee vielä 56 kokoa olevat vaatteet.

Jokeltelee, hymyilee ja kannattelee päätään... Toi jokeltelu on tosin vähän vaisua, juttelee vaan sillon, kun itku on jo matkalla... eli ärtyneenä tarinoi vaan.

Ja syö päivällä 1-3h välein, yöllä vaihtelevasti 1-5h välein, viime yönä 4 kertaa! Huh kun väsyttää.

Sain kuulla että miehen veljen vaimolla ja heidän nuorimmalla pojallaan on molemmilla sen tyypin synnynnäinen sydänvika että sydänliha tulee vaan surkastumaan, rytmihäiriöt lisääntymään (voivat tajun viedessään viedä myös hengen) ja lopulta on edessä sydämensiirto tai kuolema. Jokohan kohta nää sukulaisten sairaudet alkas riittää... :'(

Velv
 
Tultiin äsken 6vko:n lääkärintarkastuksesta. Kaikki oli niin kuin pitääkin ja kasvanukin oli ihan komeasti:

paino 5670g (3555g)
pituus 58cm (52cm)
pipo 39 (35,5)

"Hienosti kasvanut ja jäntevä, hyvin kontaktia ottava perusterve poika."

Me saatiin kans nyt Rotateq-resepti. Ens kerralla sitten annetaan eka satsi. Rotateq, siksi että saadaa eka annos ilmaiseksi neuvolalta. Ei kai niissä muutenkaan hirveesti eroja ole, sitä toista vaan annetaan kaksi annosta.

Nyt ne sitten tänä aamuna alkoi, meinaan ne menkat :( . Voi jessus,kun on ollu tosi kauhee olo. Onneks olo helpotti heti,kun ne alkoi. Eilen illalla oltiin ihailemassa Porvoossa rannikkomaisemia niin hyvä etten autoon oksentanu ja karsee tuskanhiki koko ajan päällä. Ikinä en ole vastaavasta kärsiny - ainakaan en muista. No, on tässä se hyvä puoli,että sai noi pillerit aloitettua niin ehkä toi peittokin alkaa heilumaan vähän useammin ;) Voi ruveta sitä kolmatta harjoittelemaan...

No, nyt rasvanpolttokeiton tekoon, jos sillä sais vähän potkua tähän painonpudotukseen.
 
Unohtui...

Elppa: Muistan kyllä, että ekakertalaiselle noi tiedot on välillä tosi ristiriitaisia. Itsekin olin monta kertaa aivan pihalla. Yritä kuitenkin luottaa itseesi ja jos vauva on tyytyväinen niin kaikkihan on silloin hyvin, vai mitä. Ekakertalaiselle niitä tietoja tulee joka mummolta, tädiltä jne. ja siinä aika useasti se maalaisjärki unohtuu. Siinä tulee tosi helposti tunne, että enhän mä mitään tiedä, mähän oon vaan tän lapsen äiti. Kaikkein parhaimmat neuvot olen omalta äidiltäni saanu, onhan se näin loistavan yksilön kasvattanut kuin minä,että ei kai tässä kovasti metsään mennä jos samoin tekee :LOL: . Äsken lääkäri kehui oikein meidän pojan unenlahjoja,kun nukkuu niitä pitkiä yöunia :)
 


Tuossa meidän Fera-poika. Kuvassa alle 1v, mut nyt jo yli 2v. Feran lisäks meillä on kaks kissaneitiä.

Meillä on päätä kannateltu ihan lattialla ollessaki alusta asti ja käännytty mahalta selälleen. Jäntevä kaveri siis.

vaihdan kyllä yöllä vaipan, mut viimeyönäki oli 9h ja vielä olis menny. Mut meillä siis mun omatekemät taskuvaipat käytössä. (Mä en kestä kertsejä, ku mulla on tällanen hypernenä ja mun mielestä ne haisee pahalle :x )

Muuten, vaipoista puheen ollen; Muille kestoilijoille vinkki! Voi siis olla jo vanha juttu, mut mulle tää oli ahaa-elämys. Mulle kaikki toitotti, kuinka fleece ei toimi imuna, mut todistimpa ne vääräks: Jos taskussa on kuivaliina sisäpintana voi siitä seuraavaks hyvin laittaa (huom! yksinkertasen) fleecen jonka toiselle puolelle on ommeltu frotee; levittää kosteuden JA toimii toisena kuivaliinana -> vaippa kuivan tuntunen ihan sika pitkään! (muita imuja tietty lisäks)

Ammu! Meillä pulautteluun auttaa Gaviscon, mut meijän Toivolla onki kyllä se refluksia. Kaikki pulauttelu ei sit oo normaalia, vaikka neuvolassa niin väitetään, et kannattaa seurailla tilannetta.

Kohta mun kaveri tulee leikkaamaan mun hiukset! Voi tulla kiintoisaa jälkeä, ku se on leikannu vaan kerran ennen, eikä meillä oo ku sellaset isot oranssit fiskarsin ompelusakset... :whistle:

Rypäle ja Toivo 6+1
 

Yhteistyössä