*KESÄKUUN KULLANKERÄT* Elokuussa

Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja Sydänkäpynen:
Kysymys!!!Mitä jos sammakseen ei auta vichy, puolukka tai cirtuunamehu???

Oon kokeillu nyt vichyä ja puolukkaa...sammasta on vain kielessä..eikä ole lähteny pois, viel olis tuo citruunamehu kokeilematta...
Olen just soittamassa neuvolaan tuosta asiasta. Ilmoitan, kun saan tietoa.
Saatiin resepti mixtuuraan, jota annetaan 4xpvä. Toivon mukaan sillä lähtee sitten.
 
sydänkäpynen mulla ja hormonaaliset ehkäsyt nostaa verenpaineita, mut lääkäri kyllä lupas, että hormonikierukassa on niin minimaalisesti hormonia, ettei sen pitäis vaikuttaa =) Mullahan on lääkityskin paineisiin. Täytyy vissiin ottaa lääkäriin yhteys, kun noi limakalvot on vähän parantunu... ja eikös se papakoekin pidä ottaa ennen kierukan laittoa?
 
Heissan!

Sydänkäpynen, meidän esikoisella oli sammasta poskien limakalvoilla joskus vauvana ja siihen ei sitruunat, puolukat ja vichyt auttaneet. Lääkäri määräsi sitten reseptilääkkeen siihen, jota tosin ei ehditty edes avata kun sammas hävisi itsestään yhtäkkiä kuin tuhka tuuleen :xmas:

Tää meitin kuopus on lähtenyt kasvamaan tismalleen kuten isosiskonsa. Eli pituus menee +1-käyrää ja painon suhde pituuteen -10. Tämänhetkiset pikkulikan mitat ovat 58cm ja 4780g. Esikoinen oli aivan saman kokoinen saman ikäisenä eli 6 vkon ikäisenä ja hyvin samankokoisia olivat syntyessäänkin =) Esikoisen kohdalla sitä painonkehitystä tarkkailtiin ekat 3 kk ja todettiin että tasaista on omalla käyrällään, siitä eteenpäin käytiin normaalisti kuukuden välein neuvolassa. Lounankin kohdalla vähän näin alkuun seurataan, olivat kyllä eilisellä neuvolakäynnillä sekä terkka että lääkäri sitä mieltä että tämä on vain meidän tyttöjen tapa kasvaa :)

Ja perimähän siihen kasvuun vaikuttaa ihan oleellisesti... Usein on niin että jos toinen tai molemmat vanhemmista ovat olleet isokokoisia vauvoina, lapsetkin ovat. Me ollaan miehen kanssa molemmat oltu hoikkia ja vähän keskimääräistä pitempiä.

Siis kääntyileekö jo jonkun/joidenkin vauvat selältä mahalleen? :xmas:

Nyt tuolla vaunuissa heräillään joten :wave:
 
No nyt muistan, mitä piti teiltä eilen jo kysyä. Eli keitättekö vielä pulloja, ja jos keitätte niin miten usein? Mä oon tähän asti keittänyt n. 2krt/vko, mutta nyt siirryin jo vaan tiskaamaan ne. Olenkohan liian aikainen. Mielestäni tulevat puhtaammiksi tiskaamalla, kuin sairaalan ohjeiden mukaisesti vaan huuhtoen+keittäen. Pullot jäivät aina ihan sameiksi...
Tutteja pitää nyt sammaksen häätöaikaan toki keittää entistä useammin.


Kääntymisestä
Meillä täällä ainakaan vielä mitään kääntyillä... :/
 
Tiivari Meillä keitellään vähän miten sattuu, mut tosiaan ei ne pullot puhtaiks näytä tulevan ilman astianpesuainetta -_- jäävät iha rasvasiks. Jos ei siitä mitään masuvaivaa tms oo vauvalle tullu niin miun mielestä tiskaa ihan rauhassa :D Tosin meillä tehtiin viimeeks niin et tiskattiin ja sit keitettiin. Oliks se 3kk/kiinteiden alotusaikaa "sai" joittenki ohjeitten mukaan alottaa vaa tiskaamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Venla-05:
sydänkäpynen mulla ja hormonaaliset ehkäsyt nostaa verenpaineita, mut lääkäri kyllä lupas, että hormonikierukassa on niin minimaalisesti hormonia, ettei sen pitäis vaikuttaa =) Mullahan on lääkityskin paineisiin. Täytyy vissiin ottaa lääkäriin yhteys, kun noi limakalvot on vähän parantunu... ja eikös se papakoekin pidä ottaa ennen kierukan laittoa?
Tuosta papa kokeesta mä jäin miettimään kun multa sitä ei otettu ennen laittoa että olisiko kuitenkin pitänyt ottaa.. Mulla on kanssa verenpaineet pikkasen kohollaan mutta samaa sanoi meidän lääkäri että ei pitäisi kierukan vaikuttaa kun hormonimäärä on niin pieni..
Jos saat jotain tietoa tuosta papa kokeesta niin ilmoitatko mitä sanottiin?
 
Päivää kaikille :wave:

Kamalasti kerkiätte kirjottamaan, kerkiän käydä lukemassa ja sitten se "oma"aika onkin jo loppu :ashamed: Ja kun en osaa kirjoittaa 10sormella vaan 3on käytössä :xmas:

Jälkitarkastus on elokuun lopulla vasta,
ehkäisyksi kokeilen hormoonikierukkaa, joka sopii jos sopii tuo rengaskin.
Saas nähä kuinka hormoonit vaikuttaa pitkästä aikaa :snotty: :/

Vaatekokona likalla taitaapi olla vaihtelevasti 60-62cm
Rytmiä kovasti luulisin että jonkinmoinen nyt löytyisi, siinä 20-23 yöunille ja vaihtelevsti yhdellä/kahdella syötöllä aamu 9asti unta :whistle:
Tutti on kovassa käytössä :ashamed:
Jokellusta/kiljuntaa ja naurua kuuluu ihanan paljon :heart:

Esikoinen aloittelee kanssa puhumaan, monia sanoja tankkaa ja laulaa lontooksi :LOL:

Painoa on liikaa ainakin 13kg ja se kaikki on tuossa keskivartalossa :headwall: :headwall:
Kipaisen kun kerkiän, ilmoittamassa itseni
kesäkuun keventäjiin

Kuinka puette toukkanne tuonne syksyyn?
En osaa pukea itseäni lämpimästi/sopivasti ja esikoinen valitti kuumuutta... Mutta tuo pikkuinen on toistaiseksi ollut tyytyväinen :| (kun ei osaa sanoa) :whistle:
Ostin jo haalarin joka on "syksy" haalari ja sen otin käyttöön...

Mutta nyt mummo-kierrokselle :wave:

Mamitzu06 ja Yulia (toinen nimi) 2kk
 
Syyspukeutumisesta: Mä olen varmaan huono äiti, mutta en todellakaan pue lapselleni ainakaan liikaa vaatetta päälle. Isovanhemmat ainakin kauhistelee, kun meidän tyttö on muka vähissä vaatteissa. Mielestäni on inhottavaa, jos on liikaa vaatetta päällä - siis itsellä. Ja oletan, että tytär on tullut äitiinsä. Koitan siis pukea vauvan, kuten itsenikin. Mutta hmm, enpä ole paljoa tuota syksyä miettinyt. Mulla on aika monta hupparia tuolla kaapissa odottamassa vauvan kasvamista tuohon 60cm kokoon. Eli varmaan käytän niitä aika pitkälle syksyyn. Alle vaan paksumpaa paitaa. Ja sitten varmaan siirrytäänkin ohuempaan toppatakkiin tai pukuun. Ja jalkaan sukkikset ja farkut vaan. Tai näin mä nyt ajattelen. Riippuu tietysti millaisen syksyn se meille tuopi. :whistle:
 
Pullojen keittelystä...Silloin,kun muistan. Olin "huono" tossa hommassa jo esikon kanssa, mutta eipä tuo mitään ylimääräisiä pöpöjä oo saanu. Astianpesuaineella oon pullot pessy tai astianpesukoneessa.

Tiivari: Ei täällä ainakaan ole huomattu, että olisin jotenkin väsyneempi. Päinvastoin pikku hiljaa tuntuu,että on heräämässä elävien kirjoihin ja pääkoppakin on alkanut välillä toimimaan jo entiseen malliin. Muisti vaan on edelleen kateissa - unohtelen hirveästi asioita mikä ei ole mun tapaista. Mutta kyllä se siitä.

Pukemisesta... Mä olen käyttänyt meidän pojalla ohutta fleecehaalaria, jos on ollu koleampaa ja lämpiminä päivinä tavallisia vaatteita lämpötilan mukaan. Esikoisella oli aina liikaa päällä, joten jos nyt yrittäis laittaa silleen sopivasti.
 
Pullojen keittelystä : Mä keitän aina 2 syötön jälkeen eka tiskaan aineella ja sitten keitän :ashamed: oon tässä asiassa ehkä liiankin hygieeninen mutta näin olen aina tehnyt muidenkin lasten kohdalla.

Tiivari: En ole oikeastaan yhtään väsyneempi kuin aikaisemminkaan
 
VäsymyksestäMinä olen aina todella väsynyt synnytyksen jälkeen eka kuukauden. Ja siitä pikkuhiljaa noustaan ylöspäin. Ja nyt varsinkin kun meillä nukutaan niin mahdottoman hyvin yöt, niin koen olevani ihan normaalissa kunnossa. En todellakaan väsynyt. Nyt viime päivinä Aslak on vain ollut tosi itkunen, niin ei ole sitten voinut ruveta tekeen mitään isompaa, esim leipomaan.. Sitten tulee vain kanneltua Aslakia ja luettua mitä teille kuuluu.

Pukeutumisesta.Minä olen nyt ruvennut laittamaan Aslakille puolipotkarit ja bodyn ja sitten jonkun paidan ja housut. Sillä on menty nyt uloskin, kun nuo kaukalot on aika kuumia, siihen vain joku peitto tai fleecepuku päälle peitoksi. Jos liinaan laitan, niin silloin minä laitan siihen kantotakin päälle. Tein sellaisen joka suojaa vain vauvaa, siinä on huppu sekä päälle erikseen että muulle vartalolle. Se on siitä hyvä, kun itse voin laittaa sitten sen takin, mikä on tilanteeseen sopiva. Kun asteet laskee tuonne 15-10 välille laitan hänelle fleecepuvun päälle.

Miten muuten tiellä viihdytään vaunuissa? Meillä se on kidutusta. En enää lähde hänen kans minnekkään vaunuilla. Aina jos lähden esim. leikkikentälle laitan Aslakin liinaan. Kaksosten rattaissa hän just ja just on, mutta ei ykkösissä.

Mulla on täällä kahdelle vanhimmalle kaverit leikkimässä, ja 3 nuorinta nukkuu.. on niin rauhallista!

Reropera
 
tuosta kantosuojasta on tuolla kuvia. Aikoinaan kun tein sen katsoin noista kuvista mallia. Itse vain sen niskasuojan muutin hupuksin. Näyttää noissa kuvissa vaikealta, mutta oikeasti tosi helppo tehdä itse. Mulla on pintakankaana Rukan goretex kangasta, tosi hyvä, kun ei sateellakaan kastuta. Paitsi vaatii se sateenvarjon lisäksi, kun huppujen (oman ja vauvan) välistä tulee vettä.. Olettaen tietenkin että itselläki on goretex vaatteet...

http://www.babyidea.fi/aidille/kantosuoja.html
 
USKOMATONTA!!!! =)

Tää on jotain aivan ihmeellistä ja ihanaa! Vauva nimittäin ollut jo toista päivää rauhallinen ja nukkunu lähes koko päivän. Nelisen tuntia oli eilen vain hereillä ja yönkin nukkui hyvin. Tänään näyttäis sama meno jatkuvan...

Olen siis se ankea tyyppi joka on käynyt valittamssa täällä jatkuvasti kuin itkuinen ja hankala vauva on ja nukkuu todella vähän...

OLENKOHAN MINÄ IDIOOTTI PITÄNYT LASTANI NÄLÄSSÄ!!??

Annoin eilen pullosta reilusti lisämaitoa. (Lypsin 150ml ja 250 ml korviketta) Aikaisemmin annettu silloin tälllöin iltaisin, mutta vähänlaisesti että imisi myös rintaa. Neuvolassa sanottiin et vauva saanut ruokaa riittävästi kun on kasvanut niin hyvin. Vauva on illat roikkunu tissillä ja selvästi imenyt sitä ja sieltä on myös tullut maitoa koska nielee kuuluvasti ja välillä leukaa pitkin valuu sitä. Olen myös välillä lypsämällä kokeillut tuleeko sitä ja ainakin aamu päivisin on tullut.
Mutta voisiko olla ettei ole saanut sieltä sittenkään tarpeeeksi!?
Jos hän ei jaksa imeä tarpeeksi ja sieltä on tullut tiputtamalla vähän!?
Mutta jos on ollut nälkäinen niin miten se sit on nukahtanut viimeistään puolen yön aikaan ja nukkunut 4-5 tunti putkeen!?

Silloin kolmen - neljän viikon iässä itkut ja huutokohtaukset oli selvästi mahakipua tai jotain muuta kipua. Silloin annettiin lisämaitoa aika paljonkin ja ne tuli ulos lähes samantien. Eli vauva kai söi vain maha kipuunsa, sai liikaa ja oksensi. Ne monen tunnin huudot loppui ja nyt pari vkoa ollut muuten vaan itkuinen ja kätynen...

Te jotka syötätte vauvaa pullosta niin paljon ne syö päivässä?

Eikö tuo 400ml ja lisäksi tissittelyt ole aika paljon päivän annokseksi vai??

Ja paljonko vauvojenne paino noussut viiteen viikkoon mennessä lähtöpainosta?

Meillä noin 800 g ja se oli terkan mielestä tosi hyvin
 
Maleha: Meillä poju syö 120-150ml kerrallaan n.3-4 tunnin välein, pelkällä pullolla mennään. meillä paino noussut 6 viikkoon mennessä jo 1kg 850g eli poika painoi syntyessään 3900g ja nyt 5750g ja neuvolassa oltiin tyytyväisiä kun poika kasvaa hyvin käyrillä. Pituuttakin löytyy 59cm (53cm) syntyessään
 
Maleha no meillä tuo tyttö syö siis pelkästään pullosta, ja siitä saa 200-250ml kerralla ja syö 5 kertaa päivässä eli yhteensä siis syö >litran :eek: herran jestas, en ookkaa ajatellu sitä noin..
Meillä tyttö oli kuusviikkoisneuvolassa saanu painoa lähtöpainosta 1735grammaa, aika reippaasti siis, mut pituuttaki tullu tos hyvin kuulema eli 7cm, että täti kuvaili tyttö pitkäksi ja hoikaksi :eek:

vaunuista viihtymisestä Meillä ei alussa viihdytty, nyt monen viikon jälkeen meinataan lähtee taas yrittämään..
 
Maleha Meillä tyttö myös saa pääosin ruuan pullosta, lähinnä läheisyyden takian annan harvakseltaan enää rintaa. Päivässä syö yhteensä n. litran. Neuvolan mukaan ihannemäärä olisi 908ml/pvä. En ole kuitenkaan lähtenyt tuota 8ml erikseen mittaamaan :LOL: Ja painoa 6vko neuvolassa oli 1300g nousua.

Vaunuissa
meillä viihdytään oikein hyvin, kunhan liikkuvat :whistle:
 
Jaahas, pappi lähti justiinsa. Vasta ensi viikolla kuullaan, saadaanko antaa valitsemamme nimi neidille vai pitääkö lähteä erikseen anomaan sitä oikeusministeriöstä. Huoh, ei jaksais kun nimi ei kuitenkaan ole mitenkään "outo", vaikka ensimmäinen Suomessa onkin. Ja siis nyt saattaa käydä niin, että tyttö joudutaankin kastamaan toisilla nimillään tässä vaiheessa. :kieh: '

Mies lähti just vaunuttelemaan neidin kanssa, ja mulla on omaa aikaa. Jaahas, mitä sitten muuta tekisi kuin palstailisi :LOL:

Ai niin, mulla oli kantoliina tänään ensimmäistä kertaa käytössä. Repussa kun tyttö on alkanut protestoimaan. Liina toimi loistavasti ja oli helppo solmia. Siinä nukkui jo kahdet unet tänään mun puuhastellessa. Sai rauhassa sitten siivota pappia varten.
 
Venla: Kiitos tiedosta!! Nyt mua kyl rupes vähä häiritsee kun multa ei sitä papaa otettu.. Täytyy vissiin huomenna soitella lääkäriin ja kysyä että mitä haittaa voi tulla jos sattuu että mulla esim olisikin joku oireeton tulehdus päällä!

meillä kävi pappi kanssa tänään kotona, oli huimat 7 minuuttia (katoin oikein kellosta) :LOL:
tosi renton ja mukavan tuntuinen oli tosin ei oikein kysellyt mitään muuta kun että mitkä virret halutaan tilaisuuteen..ja sanoi että tehdään mahdollisemman lyhyt siintä kun meillä paljon lapsivieraita tulossa paikalle ja ne ei jaksa kovin kauaa paikoillaan olla.
 
Täällä painoa 7vkon kohdalla 5270(3500) ja 58cm (48) eli ruoka-aikana ollaan oltu kotona...

Vaunuissa viihtynyt eiliseen saakka jopa 2-3h putkeen nukkuen,eilen eka päivä kun meni huudoksi,tänään nukkui puoli tuntia.. :eek: toivottavasti tilapäistä...

Muutenkin enemmän on kitisty ja selkeästi ei vatsaansa,käydään ensi vkolla lastenlääkärillä näyttämässä kun olen itsekin ollut hyvin allerginen tenava..voi olla että ylireagoin mutta onpahan sitten kerran tsekattu...

terkuin
renee ja kilju-kalle 8vkoa tasan
 
Epäilin että vauva nähnyt nälkää mut tänään en ole antanut lisä maitoa ja silti ollut rauhallinen ja nukkunut monet päikkärit.

kyllä ihmetyttää tosissaan et miten se yhtäkkiä on kuin eri ihminen vaikka mikään ei ole muuttunut.

Yritin lenkille vaunujen kans mut ei edelleenkään siellä viihtynyt eikä viihdy yksikseen missään mut mulle riittää et nukkuu päivällä ja on rauhallinen sylissä, ei tarvi kauheasti hyssytellä ja tehdä mitä ihmeellisempiä temppuja jotta olisi hiljaa.

Painoa tullut teidän vauvoille reilusti enemmän kuin meidän neitille mut silti neuvolassa kehuivat että on hyvin kasvanut.
 
Hitsit, pitkät pätkät kirjotin, mut katos kun nettiyhteys pätkäs :(

Tiivistettynä: Meillä syö n. 200ml rintaa + 600-700ml korviketta / pvä. 5vk neuvolassa oli kasvanut 3700->5130g, 52->57,5cm, pipo +4cm, eli ihan hyvin :)

Huomenna lääkäri kummallakin heti aamusta, wish me luck saada toi yks vaunuihin heräämättä :D

Leffa oli hyvä, yön ritari kannattaa katsoa :)

Kolmio oli todella siisti, valoisa ja MEIDÄN :D Huomenna saadaan tietää muuttopäivä, päittäin siis muutetaan, jee! Poju saa oman huoneen.

KYSYMYS: te, joilla on enemmän huoneita, minkä ikäisenä on vauva nukkunut omassa huoneessa (meillä olis viereinen huone)? Meillä on nukkunut omassa sängyssä alusta asti, ei perhepetiä.

E&A 7+0
 

Yhteistyössä