*KESÄKUUN KULLANKERÄT* Elokuussa

:| Kamalasti piti johonkin juttuun kommentoida... :D :xmas:
BB voi ryönä mitä puuhaa :D :LOL: :headwall:
Siis fanitan kans jotenkin mutta nyt... Joo, annan mahdollisuuden niille.
Itsestäni ei olisi moiseen hommaan nykypäivänä, ennen lapsia ehkä ja ennen tuota ukkoa niin KYLLÄ! Mä oisin kans lopsinu tuonne pöllöileen! :saint:

Juu täällä kans tykätään viileestä ilmasta ja siitä tykkää myös muksut. Huone lämpönä meillä pidetään se 18astetta (ekoteko) :saint: Puulämmitys mutta silti =)

Tänään oli jotenkin kummallinen päivä likalla, ei maistunut nan eikä uni :/
Sitten sitä kitistiin kunnes mentiin vaunuileen, sain vaunut eteiseen ja likan sinne niin jo nukku |O ei muuta ku mummulle muksut ja ukon kanssa lenkille :p
Huomenna ajattelin lenkittää sitä tua makkarin puolella ;) :p :whistle: (nyt se on yö-vuorossa)
Nyt mä kyl unehdin jotain! :headwall:
(olis pitäny uskoo äitiä pienenä ja pitää sitä pipoo pakkasella) :LOL:

Näihin tunnelmiin... Mamitzu :xmas: :D (vähänkö väsynyt)
:wave:
 
Huomenta

Max nukkui viime yön kokonaan =) Kävi ukkuu 19.30 ja äsken heräs vasta eka kerran syömään. Eli 10 tuntia putkee, kyllä on tää mamma nyt pirtee, ei enää viittin edes nukkumaan mennä..Nyt tässä aamukahvia juon ja nautin hiljasuudesta tuonne 7 asti kun pitää eka koululainen herättää.

Vellistä: Mulla pari purkkia tuolla odottaa, vielä en oo antan. Tarkotus oli aloittaa tänää mutta ehkä taidan vielä olla antamatta kun näyttää pärjäävän vielä pelkällä maidolla (ainakin yöt ) Päivisin juo maitoa 130-170ml kerralla ja syö 5 kertaa päivässä. Eli määrä jää alle sen litran jos yösyötöt jää väliin.

Kielistä: Meillä puhutaan vain Suomea, ei oo tuo kielipää mikään hyvä :ashamed:

Kaalis ja Max
 
Huomenia!

Anoppi meillä kans sanoo jatkuvasti, että Mimu tulee sitten hoitoon, kun juo pullosta ja muutenkin muistaa varmaan joka kerta kun mainitsen johonkin meneväni (kauppaan tms.) sanoa, että jätä tyttö tänne. Väliin haluaa häntä pitää siellä, että saan olla itekseni ihan muuten vaan... ehkä hää on kaukaa viisas ja tekee ennalta ehkäsevää työtä ajatellen, että jos tästä lataamoon joudun, niin... tai luultavammin muistaa, mitä se oli kun on monta lasta, eikä ketään auttamassa... eikä halua ite olla yhtä kurja kun oma anoppinsa oli aikoinaan... mutta ei vielä siis yöhoitoja hetkeen aikaan...

Kattelin illalla sen BB:n alotuksen ja tunsin lähinnä myötähäpeää niitä kilpailijoita kohtaan... ehkä oon sit liian vanha... tai liian tosikko... :ashamed:
 
Iiks... tänään lähtee viisaudenhammas.. Musta tulloo tyhymä akka. Anoppi tulee hoitamaan muksut, mies vielä lohkas illalla että jää töistä suoraan palaveriin, tulee joskus seitsemän aikaan eli anoppi ja appiukko ovat sit ihan omillaan penskojen kanssa. No onpa ne omista kolmestakin selvinneet. Minä pistän silmät kiinni ja pyydän puudutuksen sijana nukutuksen, jos sais vähän levättyä... :LOL: :LOL:

Nyt sentään kaikkien tuttipullotaistelujen jälkeen sain huimat 4 tuntia nukkua ennen ekaa syöttöä.. ja sit mentiin taas tunnin välein. Voi toista, kun tietää, että kykyä olis nukkua vaikka sen seitsemänkin tuntia putkeen.

En jaksanut eilen illalla katsoa BB:tä. Ihan sama. Itkua väänsin vaan tytön takia. ei paljoa toisten hömpötykset kiinnostaneet.

Nyt on ihanan hiljasta kun isompi meni päiväkotiin (on tällä viikolla mennyt tosi nätisti, ja päivät on sujuneet hyvin. ne hoitajat siellä on ihan taivaan lahja) ja Suvi vielä vissiin nukahti ton edellisen syötön jälkeen kun ei kuulu mitään. Saa kerrankin syödä aamupalan.
Paino on jumahtanut paikoilleen. olis varmaan noususuhdanne mut taitaa toi imetys pelastaa tän muorin lihomiselta vielä tässä vaiheessa. Koko ajan tekee mieli pullaa... :kieh:

Voi hitsi kuinka voikin äiti olla niin huolissaan lapsesta. Ja kuinka koville se taas ottaa kun ei tiedä, mitä tekis.

Mä jo aloin miettiä, et vaikuttaako se oman äidin tuleva leikkaus ja hoidot niin paljon muhun jotenkin alitajuisesti, että sen takia menee vauvaltakin yöt sekasin... jos vaikka äidin syöpä vei mun maidot... :/

Velv

Niin joo.. sori kun paasaan siitäkin täällä koko ajan. Se vaan on tällä hetkellä se toisteks isoin juttu mun elämässä. Hirvittää ajatella että nyt jo joutuis omasta äidistä luopumaan. Ja kun tekee niin pahaa kun tietää, miten kovat kivut sillä vielä tulee tänä syksynä olemaan.. Omien sanojensa mukaan menee terveenä sairaalaan ja tulee sairaana pois. Me kyllä koetettiin sille sanoa, että se menee toisinpäin, vaikka ei siltä tuntuiskaan.
 
Argh.. kävin tuolla maitolaiturilla lukemassa noita imetys-juttuja... voi elämä. Minä kyllä annan ennemmin pulloa ku alan kiikuttaa ketään tiputukseen. Ei ole imetys mulle mikään pyhä toimitus... esikoisen imetys tyssäsi kuukauden iässä, nyt on sentään jo kohta kolme onnellista kuukautta takana, se oli mulla alunperinkin se tavoite että jos edes 3kk saan imetettyä niin hyvä on. Mie ymmärrän kyllä kaikkia niitä, jotka on päättäneet että vaan ja ainoastaan tissimaitoa, mutta mä en kuulu siihen joukkoon. Olisin valmis heittämään tissit roskiin jos sillä saisi hyväntuulisen, onnellisen, terveen ja tasapainoisen vauvan. Toisaalta, sama koskee korvikkeita, jos tissimaito riittää ja Suvi kasvaa ja kukoistaa sillä.

Miten se on aina niin hankalaa? siis ylipäätään antaa kaikkien äitien tehdä omalla tavallaan ja lapsen parhaaksi. Kai se on just se, että kaikilla on oma käsitys siitä lapsen parhaasta ja yhden mielestä toisen tekemä on ihan kamalan pahasta lapselle... Eihän se lapsi niin ajattele jos sillä on hyvä mieli, masu täynnä, sille sopiva määrä lepoa, hellyyttä ja kuivaa vaatetta.. hoh hoh.

Mies tossa tokasi siitä imetyksen ihanuudesta että on se joo parasta ravintoa... eläimetkin jotka imettää niin ei ne sen asian kanssa juurikaan yöuniaan menetä..jos ei maito piisaa niin pentu kuolee. Niinhän se menee.. meillä vaan täällä länsimaissa on jotkut hullut niin luonnottomia että koettavat saada lapsensa pysymään hengissä vaikka sitten tuttelilla.. sairasta touhua. ihan luonnotonta. :kieh:

oikeesti. Mä en enää ikinä käy missään imetyksen tuki sivuilla..

KAKSIKIELISYYDESTÄ: olen ollut opettamassa kielikylpypäiväkodissa.. Joidenkin mielestä olis paras, että lapsi oppii yhden äidinkielen kunnolla ennen muita kieliä. Muuten voi käydä niin, ettei mistään opitusta kielestä tule niin hyvää, että sitä voisi kutsua äidinkieleksi.. (ja tätä mitataan tietenkin tosi fiksusti kielikokeella joskus isompana... oi tätä meidän maailmaa)... mut siis tällanen näkemys oli suomalaisessa kielikylpypäiväkodissa, että sinne otettiin opettelemaan englantia vasta sitten, kun oma äidinkieli alkoi sujua kunnolla, n. 3-v. Näin käsittääkseni toimitaan kaikissa kielikylpypäiväkodeissa, jotka perustuvat kanadalaiselle kielikylpymallille. (siellä kun kuulemma tiedetään näistä, kun puhuvat ranskaa ja englantia ja amerikkaa)... mut toisaalta, enpä ole yhtään sellasta ihmistä tavannut, joka olis kärsinyt elämässä siitä, että on kotona puhuttu montaa kieltä. Mitäs hiton väliä sillä on, kirjottaako äikästä laudaturin vai eximian... samalla tavalla ne arvostelllaan yliopistoon hakiessa kuitenkin. :LOL:

Velv
 
jospa nyt ehtis vähä paremmin vastailee noihi kyselyihin..aina loppuu aika kesken (eli tyttö herää ko alan naputtaa.. =) )

Meän neitiä viihdyttää telkkari oikein hyvin ja leikkimatol on pari lelua yli muiden joille porisee ja on muute niiiiiin sulonen sitä tehdessään, myös telkkarille tulee juttua välillä..

En ollu es kuullu moisesta korusta.. Mut nyt kun tiän, ni tahtoisin kyl sellaasen. =)

Masennuksesta ei ole ollu tietoakaan! Pelotti kyl hieman että sellasen viel saan kun kuulun myös sellaiseen riskiryhmään että oon sairastanu vakavan masennuksen ja sitä on meil molemmin puolin suvussaki.. :(
Ja hassua kun tääl ei ole ollu masennus testiä neuvolassa, pitänee antaa kehitys idea sinne päin, fiksua olis tehdä se kaikille, eikä sitten vasta kun pisteitä ropisee siitä enemmän ko koripallossa..
Ja tuohon BB asiaan: Eikö täällä olisi joku joka liittyisi mun kans "BB boikottiin"-ryhmään tai alkais kerää adressia sen lopettamisen puolesta..?! ;)

Ei meilläkään viel oo menny 6 kg rikki Velv. =) ja pieni ruokainen on myös, mut paino nousee kuiten tasaisesti.
Yöhoito asiaan: ei vielä edes suunnitteilla.. Tänää läheni te ensi kertaa ilman tyttöä muualle kuin viereiseen kauppaan..Lähemmä kaverin kans leffaan, saas nähä kui isukki pärjää sit monta tuntii tyären kans..

Huiskahännälle jaksamista flunssa pöpön kans!

Ja kielistä vielä. Hyvä jos täällä meän kans tyttö oppii ees kohtuullisen suomen kielen. =)

Toukkalat, Eerica 10 vko & 1 pv:ää
 
Alkuperäinen kirjoittaja sorbetti:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaankakara:
Sorbetti: Meillä on samanlainen vanna..tai meidän omassa tuo istuin osa on kiinteä ei erikseen ostettu..toiv. ymmärrät mitä tarkoitan on muuten todella kätevä. Meillä Max eilen hokas että kuinka kastelemme äidin :LOL: voi sitä riemun määrää kun vesi lensi ympäri kylpyhuonetta.
Kyllä ymmärsin. :) Meillä tuo vanna kuuluu hoitopöytään. Tosi näppärä kun on vähän ylempänä. Nyt vaan käymäss vähän pieneksi jos haluaa tuon istuimen kanssa kylvettää. Ja kun alkanut poju polskimaan sen verran niin eteinen aina märkänä kun ei viitsi joka kerta kulettaa koko hoitopöytää vessaan. On se varmaan siirryttävä isompaan vannaan lattiatasoon. =)

No niin, ja sitten neuvola kuulumisia.
Paino 6510g (3410g)
Pituus 61,5cm (50cm)
Päänympärys 39cm (33,5)

Kyllä on painoa tullu! =)

Ja esikko (5v) meni roimasti pituuskäyrien ulkopuolella, pituutenaan 125cm. :D

Pitää palailla myöhemmin kun partsilta heräs yksi kappale nälkäisiä miehen alkuja.
:D

sorbetti ja kristian 11vko6pvä
Nyt täytyy itteään lainata kun kävi niin hämäämään kun laitoin väärin tuon pojun iän. Eli eilen oli 10vko+6pvä. Tänään siis vasta tuli 11 täyteen. :)
 
Olo jo parempi eikä kuumetta :D

Toukkala:Mie voin tulla BB-boikottiin...en yhtään ymmärrä mitä kattomist siin on! Kaiketi oon vaa nii tiukkapiponen :LOL:

Joo,meil kielenä vaa suomi...oon huono enkus ja ruottis,mies viel huonompi.

Viljami ol vkko sitte 5730g ja 57cm ...ens ti ois 3kk :eek: neuvola,mihi se aika oikee hupenee??!!
 
Nyt kun tässä on lueskellut muiden vauvojen kokoja niin täytyy kyllä todeta että taitaa meidän poika olla aikas iso =) Huvikseni tuossa vertailin niin meidän nuorin neiti on ollut saman kokoinen 4kk iässä mitä Max on nyt... No eipä tuo jätkä syntyessäkään mikään pieni ollut :)
 
meillä Max oli siis eilen 7310g ja 63,5cm...ja ikää on 2½ kuukautta...meillä meni ja pituus +10 mut painokäyrää en tajun kysyy.. kuulemma sopusuhtainen poika vaikka tuo paino tuntuu niin isolta. Päänympärys oli 41,8 cm =)
 
ai niin..koitanpa laittaa sen aikomani maha kuvan..Jos onnistuu kun aiemmin en ole kuvvii tänne laitellu..

http://www.aijaa.com/v.php?i=2621853.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=2621869.jpg

siin pitäis olla myös tyärestä joku kuva..

Toukkalat
 
Siis meillä tyttö otti ja nukahti taas ihan itsekseen leikkimatolle sillä välin kun koetin nopeasti syödä ennen imetyssessiota.. .ja siihen mennessä oli ollut jo kaksi tuntia ihan hyvällä tuulella sitterissä imuroinnin ajan ja kuivausrummun päällä hoitoalustalla suihkun ajan... mistäs nyt tuulee..

BB:ssä alkoi just kuntotesti.. pitää mennä osallistumaan.. hih. kun kerran vauva nukkuu niin äiti jumppaa...

Velv
 
Heissan!
Tulin juuri jälkitarkastuksesta.Kaikki alapäässä hyvin :D
Lääkäritäti oli aika ,sanoisinko, mielenkiintoinen.Hän usuttaa kaikki äidit harrastamaan seksiä mahd nopeasti,ettei mies jää huomiotta.Että nyt on siihenkin sitten ihan lääkärin määräys,kun vaan sais sitä kahdenkeskistä aikaa vielä jostain :whistle: :p

Kielistä Meillä mies on ruotsinkielinen ja itse olen suomenkielinen,joten kaksikielisiä tulee lapsista.

Velv Kyllä se stressi on pahin imetyksen kannalta ja sulla sitä on ihan riittämiin :hug:
Sano noi imetyslistat mitä tahansa,niin hyvinvoiva äiti on parasta lapselle,tuli se maito pullosta tai rinnasta.Kyllähän noi vauvat aika hyvin vaistoo asiat.

Bamse
 
Velv: En ole koskaan jaksanu kuunnella muiden mielipiteitä imetyksen suhteen. Se sujuu, jos sujuu ja maitoo tulee, jos tulee. Itsellä esikon kanssa maitoa ei tullu juuri ollenkaan ja muutenkin esikko oli tosi laiska syntymästä asti rinnalle. Kaiken maailman imetyssivustojen mukaan ois vissiin pitänyt jättää nälkää näkemään jne. Kakkosen kanssa olis imetys sujunu, mutta maito ei riittäny. En koe kyllä olevani yhtään sen huonompi äiti kuin imettävä äiti. Tää ratkaisu toimii meidän perheessä ja kaikki osapuolet on tyytyväisiä. Mutta niinhän se menee,että äidin pahin syyllistäjä on toinen äiti, valitettavasti, vaikka samassa veneessä ollaan tavalla tai toisella.

Kielistä: Meillä puhutaan suomea vain. Pojan kummitäti- ja setä ovat kaksikielisiä, joten ne voi sitten puhua sille ruotsia jos haluavat. Joutuuhan sitä noita kieliä opettelemaan sitten myöhemminkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Velv:
KAKSIKIELISYYDESTÄ: olen ollut opettamassa kielikylpypäiväkodissa.. Joidenkin mielestä olis paras, että lapsi oppii yhden äidinkielen kunnolla ennen muita kieliä. Muuten voi käydä niin, ettei mistään opitusta kielestä tule niin hyvää, että sitä voisi kutsua äidinkieleksi.. (ja tätä mitataan tietenkin tosi fiksusti kielikokeella joskus isompana... oi tätä meidän maailmaa)... mut siis tällanen näkemys oli suomalaisessa kielikylpypäiväkodissa, että sinne otettiin opettelemaan englantia vasta sitten, kun oma äidinkieli alkoi sujua kunnolla, n. 3-v. Näin käsittääkseni toimitaan kaikissa kielikylpypäiväkodeissa, jotka perustuvat kanadalaiselle kielikylpymallille. (siellä kun kuulemma tiedetään näistä, kun puhuvat ranskaa ja englantia ja amerikkaa)... mut toisaalta, enpä ole yhtään sellasta ihmistä tavannut, joka olis kärsinyt elämässä siitä, että on kotona puhuttu montaa kieltä. Mitäs hiton väliä sillä on, kirjottaako äikästä laudaturin vai eximian... samalla tavalla ne arvostelllaan yliopistoon hakiessa kuitenkin. :LOL:
Ai? Mulla on taas ihan päinvastanen käsitys. :D Mä oon itte oppinu täysin rinnakkain kaks kieltä ja puhuinki kumpaaki sujuvasti jo alle 2v:nä. Joskus muinoin psykan tunneilla meille ainaki opetettiin, et jos yks vanhempi puhuu yhtä kieltä ja toinen toista (ja aina vaan sitä omaansa), lapsi ei edes yritä sekottaa niitä tai tavallaa edes tajuu, et niitä vois yhdistää. Ja mä en vieläkään kertakaikkiaan kykene puhumaan äitille suomea tai isälle ruotsia. Jos kolmistaan keskustellaan, vaihdan kieltä sitämukaan, ketä katon. :whistle: Ja L:än kirjotin pitkästä suomesta. ;)

Mutta oon siis Velv sun kanssa aivan samaa mieltä siitä, että kukin tavallan ja yks tapa ei oo toista parempi! Kaikki kasvattaa lapsensa kuten parhaaks näkee.

Kuitenki on mun mielestä tosi hyvä, että asioista keskustellaan, koskä mä oon ainaki valmis muuttamaan mieltäni/perjaatteitani, jos parempia ehdotuksia eteen tulee. ;) Kuten esim toi velli-juttu, ei olis tullu mieleenkään, et antaisin alle 6kk ikäselle, vaan olisin vaan sitkeesti syöttäny tunnin välein ja uuvuttanu itteni täysin. Nyt ei kuulosta enään yhtään hullummalta idealta, ku on teijän kokemuksia lukenu. :hug:

Rypäle *kerranki LÄMMINTÄ (ei edes mikrossa lämmitettyä ) kahvia siemaillen* ja Toivo, 8+3
 
rypäle.. ne ohjeet koski yksikielisten lasten kielikylpyä. Kaksikielisyys sinänsä taitaa olla eri asia. Taisin jotenkin huonosti muotoilla ton selostukseni. Mut siis nää kersat oli kodeista, joissa vain yksi kieli ja vanhemmat halus muuten vaan, että ovat englanninkielisessä hoidossa. Lapset puhui suomea ja me vastattiin enkuksi. Enkä ole itse mikään asiantuntija, näin vain muistan lukeneeni jostain opetussuunnitelmista ja tää oli se pääselitys niille vanhemmille, jotka halus laittaa 1 tai 2- vuotiaat sisarukset jo sinne hoitoon... Mut tosiaan... tuskin siitä mitään haittaa kenellekään on.
 
Kaksikielisyydestä: mulla oli naistenklinkalla huoneessa (vieressä) nainen, jolla oli 4v. Anton- niminen poika jolle isä puhui naurettavalla suomalaisella korostuksella englantia, äiti puhui pojalle suomea. Vauvallekin puhuttiin samalla systeemillä. Poika sitten puhui ihan omiaan, "äiti, can i get a jäätelö from the kahvio soon?" - "äidi, daddy sano et se käy toiletissa quickly". ARGH!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Velv:
rypäle.. ne ohjeet koski yksikielisten lasten kielikylpyä. Kaksikielisyys sinänsä taitaa olla eri asia. Taisin jotenkin huonosti muotoilla ton selostukseni. Mut siis nää kersat oli kodeista, joissa vain yksi kieli ja vanhemmat halus muuten vaan, että ovat englanninkielisessä hoidossa. Lapset puhui suomea ja me vastattiin enkuksi. Enkä ole itse mikään asiantuntija, näin vain muistan lukeneeni jostain opetussuunnitelmista ja tää oli se pääselitys niille vanhemmille, jotka halus laittaa 1 tai 2- vuotiaat sisarukset jo sinne hoitoon... Mut tosiaan... tuskin siitä mitään haittaa kenellekään on.
Voi kyllä olla, et mä en vaan ihan tajunnu mitä tarkotit... :ashamed: Mä en oo mikään järjenjättiläinen näin aamusta (sain siis täänään nukkua pitkään, ni mulla on vielä aamu :D ).

Mut joo, ei se "haitalta" kouluaikan ainakaan tuntunu, ku muut suomentunneilla pänttäs "kissa-kissan-kissaa-kissoja....". :whistle:
 
Kielistä Meillä ois rahkeet sekä engalnnin että ruotsin kieleen (miehen vanhemmat suomenruottalaisia) Mutta ei toi mies innostunu sitä ruotsia tytölle puhumaan kun ei oo sitä kieltä käyttäny kuitenkaa. Englantia täällä palpatetaan kyllä vahingossa, mutta tuskin siitäkää mitään hyötyä on :D Eikös se niin mee, et jos jos tahtoo lapsensa oppivan ruotsinkielen suomen lisäks niin, toine saa puhua pelkästään ruotsia? Miehelle kyllä siitä oli tosi paljon hyötyä koulussa, amiksessaki kävi vaan kokeissa ja tulokset oli semmosia että en ite uskaltas ees unelmoida :kieh:

Toukkala Mie voin kyllä allekirjottaa ton adressin!

velv
Voimia sinne :hug: äläkä tosiaan stressaa siitä imetysasiasta, ne kaikki imetystukisivut on iha täysin suoraan tuolta ruskeesta reiästä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Kaksikielisyydestä: mulla oli naistenklinkalla huoneessa (vieressä) nainen, jolla oli 4v. Anton- niminen poika jolle isä puhui naurettavalla suomalaisella korostuksella englantia, äiti puhui pojalle suomea. Vauvallekin puhuttiin samalla systeemillä. Poika sitten puhui ihan omiaan, "äiti, can i get a jäätelö from the kahvio soon?" - "äidi, daddy sano et se käy toiletissa quickly". ARGH!
Toi on just hyvä esimerkki siitä, miks aina lapsen kuulleen pitää puhu vaan ja ainoastaan sitä omaa kieltään. :headwall: Hirveen kuulosta tollanen!!! :$
 
Tuli noista puhumisista mieleen.. että jutteletteko te aina vauvalle kun teette sille jotain? Minä en esim. yöllä puhu mitään.. joskus tuntuu että päivälläkin on vaikea keksiä mitään sanomista, etenkin sillon kun puolivaloilla koetan pysyä hereillä... tulee ihan huono omatunto, kun pitäs jutella ja lallatella ja hymyillä yms. ja minä vaan puhisen ja näytän hapanta naamaa... esikoisen kohdalla siitäkin otin morkkiksen oikein kunnolla... mutta sillon en kyllä muutenkaan hymyilly ku väkisin. Nyt sentään vähän paremmin.

Tuli vaan mieleen, kun tuo meidän neiti ei ihan hirveästi sekään vielä juttele.. taitaa olla äiteessä vika siinä kohtaa. ja isovelikin pitää vaan eläimellistä vinkumista kun vauvaa lähestyy...

Velv

Velv
 

Yhteistyössä