*KESÄKUUN KULLANKERÄT* Elokuussa

Laittakaas vellikommenttia.. Meillä on nyt viimeisen viikon ajan nukuttu öisin max 2 tuntia ja sitten herätty tissiä vaatimaan. Siis syötän tytön n. 4 kertaa yössä... vähän alkaa väsy käydä käpälään. Eka unipätkä on se pisin, yleensä kuitenkin enintään 4 tuntia. Eilen oli historiallinen ilta ja sain tytön nukahtamaan syliin, ilman tissiä !!! ja ennen iltakymmentä!! En ollut itsekään uskoa. Ja sain sen vielä nukkuvana pinnasänkyyn.. Ja arvatkaa vaan käyttikö ukko tilaisuutta hyväksi ja valtasi oman paikkansa mun kainalosta... hih.

Mä olen vahvasti sitä mieltä, että vauvan yöunille nukahtamisrytmiä on melkein mahdoton alkaa muuttamaan ennen kiinteiden aloitusta. Kun sillon muutenkin tulee selkeämpi rytmi ruokintoihin kun se masu vaan kertakaikkiaan tyhjenee hitaammin. Tissimaito kun menee läpi vatsasta about tunnissa... Että niille jotka kärvistelee myöhäisten nukahtamisten kannsa.. eipä sille paljoa voi tehdä. Pikkuhiljaa se siitä alkaa asettumaan, kun ottaa tavoitteeksi vaikka vaan 15 min aikaisemman nukahtamisen per viikko.

Nyt tuli kutsu. Jatkan juttua sit joskus.

MEillä muuten ei enää nukuta kellon ympäri. Nukahtaa n. 22 ja ylhäällä ollaan seitsemän aikaan. Päivällä silti nukkuu yhteensä vain n. 2 tuntia.. että aika vähällä unella porskutellaan. Siinä välissä viime yönäkin 1,5h ähki ja öhisi puoli viidestä kuuteen. ja vartin yli seitsemän aukse simät ja tuossa vielä sätkii.

Velv
 
Niin ja ikää tulee tällä viikolla 11 vko:a...

mä haluan kans vauvan, joka nukkuu koko yön. Ja sellasen, jonka saa nukkumaan helposti. Tää ei omia aikojaan nukahda ku enintään autossa. Pari kertaa viikossa saattaa simahtaa johonkin patjalle telkkaria tuijotellessaan. tms.

Mut en valita. Vähän itkee ja silloinkin on joku syy siihen. Tai ainahan niilllä kai on syy. Kun vielä sais ton esikoisen inhimillisesti käyttäytymään vauvan lähellä niin jes.

Velv
 
heips!

Niin se on taas viikonloppu takana. Eilen kavin tyton kanssa 3v syntymapaivilla. Meidan tytto oli toinen lapsi joten aika aikus voittoista oli porukka. Tytto oli vasynyt jo kun sinne mentiin, ei pahemmin paiva unia nukuttu koko paivana. Sitten aiti meni ja unohti tutin!No sitten sai menna antamaan tissia kolme kertaa ja kolmannella kerralla nukahti. Tutin sain myohemmin kaupasta vaan siina olikin erinlainen paa! Arvaappa oliko tytolla kummallinen ilme kun suuhun sen laittoi. Kylla sita vahan aikaa lutkutti kun muuta ei ollut antaa. Kotiin tultiin ilta kahdeksan maissa. Siihen aikaan meilla jo yleensa melkein ilta unilla, vaan kun toisen kyydilla olin niin minkas teit. Tytto oli niin vasynyt ja oli unessa paljon ennen yhdeksaa. Aamu neljaan asti nukkui ja heti melkein nukahti uudestaan syoton jalkeen. Ja sitten herasi puoli seitsemalta. Taysin rintasyotolla mennaan vaan taitaa olla hyvat unenlahjat kun ennatys on ollut yolla 9 tuntia putkeen.
Arvaa oliko rinnat rajahtaa aamulla!
Vaan nyt neiti pitaa sellaista kitinaa lattialla et jospa sen takaisin nukkumaan saisi kun aitiakin voisi viela vahan nukuttaa....
 
Tervehdys taas täältäkin! =)
Nyt on reissut taas reissattu. Ke lähettiin kohti helsinkiä ja torstaina turusta laivalle ja pe takasin helsinkiin. Lauantaina käytiin vähän korkkarijuoksua kattelemassa ja eilen tultiin takasin tänne mikkelin perukoille. =) Olihan taas reissu. Menomatkalla keskiviikkona autosta hajos katalysaattori lahen kohilla, vauhti tippu ja tippu vaikka talla pohjassa. Siinä sitten mies teki vähän taikoja ja päästiin jatkaa matkaa. Illalla vielä kävi sen korjaamassa kaverinsa pajalla. Auto pelitti hyvin turun reissun ja muut ajelut mutta mutta, kun kotiin lähettiin eilen puolenpäivän aikoihin niin taas lahen kohilla auto alkoi hyytyä. Katsastettiin tilanne ja oli joku kannen tiiviste hajonnut moottorista. Vähän matkaa päästiin vielä eteenpäin kunnes auto hyyty lopullisesti. Siinä sitten lahen ja heinolan välissä sateessa motarin reunassa odoteltiin n. puoltoista tuntia että miehen kaveri tuli mikkelistä meitä hakemaan trailerin kanssa niin saatiin autokin kyytiin. Sitten oltiinkin vasta 8 aikaan illalla kotona. :headwall: :headwall: :headwall:
Ei oo kyllä ikinä kestäny matka helsingistä mikkeliin kaheksaa tuntia!!! :kieh:
Vielä oikein ajateltiin että lähetään ajoissa kotiin päin ettei mee niin myöhään kun on kotona.
Muuten oli kyllä ihan hyvä reissu. :LOL:

On kyllä kiva olla kotona kun saa vauvan nukkumaankin päivällä. Hän kun ei suostu sisätiloissa päikkäreitä ottamaan. Taas kun sain parvekkeella nukkumis kamppeet niskaan niin sammu heti kun saunalyhty. :D

Huomenna oliskin sitten molempien poikien neuvola. Casperin 5v. neuvola ja Kristianin 3kk.
Katotaan josko sitä velliä pääsis alottelemaan kun maitoa menee 960ml-1200ml.
 
Kuulostaa Elppa hyvältä kokeilulta..kannattaa viikko kokeilla vaan yhtä vellilaatua että näkee että se on sitten se velli joka aiheuttaa jotain jos aiheuttaa. Ja sitten olette viikon päästä jo varmaan korvanneet ne kaksi ateriaa kokonaan vellillä.
Meillä mentiin tällaisella aikataululla 4 kk iässä, alkoi siis nukkumaan 3 kk iästä täydet 11 h syömättä. (esikoisen aikaan oli enemmän aikaa tällaiseen dokumentointiin.. :D )
Soseet tulivat siis 4 kk iästä mukaan pikkuhiljaa määriä lisäten.

KLO 8:30 - 9:30, 150 ml maissi- tai peruna-porkkanavelliä
---------------
KLO 12:00 - 13:00, kasvissosetta 1/3 prk + ruokajuomaksi 100 ml Tuttelia
---------------
KLO 15:00 - 16:00, hedelmä- tai marjasosetta 1/3 prk + 100 ml Tuttelia
---------------
KLO 18:00 - 19:00, 150 ml maissi- tai peruna-porkkanavelliä
---------------
KLO 20:30 - 21:30, 200 ml Tuttelia

Kuten näkyy, valmisruoalla mentiin esikoisen aikaan aika pitkälle.. :ashamed:
Meillä alkoi olla tuossa kiinteiden aloituksen jälkeen ja on edelleen välillä seurattavana että saa sen 5-6 dl maitotuotteita menemään. :whistle:
 
Kiitos onnitteluista :flower:

Kestoista Minäkin oon ihan hurahtanut niihin :eek: Tykään muutenkin ommella ja kaapit pursuaa aknakaita joten ihana tehdä toien tositaan kauniinpia vaippoja. Miellä käytetään kotona enimäkseen sisätäyttövaippoja ja villikset päälle. Nuhin villisten kutomiseenkin oon hurahtanut :ashamed: Toisinaan käytän myös harsoja villisten alla. Taskuja meillä on ainoastaan 5 kpl mutta kaapissa odottaa ompelua pul-kankaat. Taskuja käytön lähinnä kun ollaan liikenteessä. Mä oon tykästynyt nuihin kuvio pul-kankaisiin. Meiltä löytyy norsuvaippa, autovaippa ja villit nakkikoirat vaippa. Kaapissa odottelee pääkallo-pul sekä ihana pöllö-pul uutuus ;) Venla ja Rypäle mistä ruukaatte tilata vaippa kankaat? Minä oon nykyään tilannut Sampsukasta loistava palvelu ja paketti tulee super nopeasti, suosittelen. Lähinnä tilaan kuminauhaa, tarranauhaa, pul-kankasta ja imumateriaaleja. Sisävaippoihin mulla on kaksi jätesäkillistä kankaita jotka sain sukulaiselta joka on ompelija työkseen. Enimmäkseen niinssä on pallotrikoota, siitä tuleekin ihania vaippoja.

NeitiA tai siis rouva :) ja Elmo 8 viikkoa tänään
 
Onnittelut rouvautuneelle NeitiA:lle! :flower:

Meillä laitettiin nukkumisjärjestelyjä uusiksi kun alkoi olla niin tööt olo..
esikoinen meni lasten huoneeseen nukkumaan viime viikosta isänsä kanssa kun nukkumaan menon kans saa taistella. Minä nukun pojan kanssa kaksin makkarissa.. :)
Nyt kun on taas rauhallista, olen joka ilta imettänyt hämärässä klo 21-22 ja nostanut sänkyynsä missä nukkuu klo 4 -5 saakka ja toisenpuoliskon yöstä nukkuu sitten vieressä. Joo, nyt taas huidellaan 12 h meillä.. :)
Alussa meillä olikin juuri näin että menimme klo 22-23 nukkumaan ja eka syöttö klo 4-5 mutta vajaan viikon ajan poika heräsi klo 2 ja minä olen iskenyt väsyneenä tissiä suuhun joka tuhinaan.. eli ei varmaankaan syömään ole klo 2 herännyt kuin muuten vain ähissyt, tilan puutettako vaiko sitä kun 3 kk iässä se unen tarve vähenee.
Tai sitten tuosta mahan toiminnasta johtuvaa ähinää, kolmas panttauspäivä vaikuttaa jo nukkumiseen.

Pojasta on tullut muutoin tyytyväinen vauva kuten siskostaankin, ei onneksi roiku enää koko päivää tississä kiinni vaan viihtyy muuallakin mikä on suuri helpotus. Ja autossa ja vaunuissa tutti kyllä kelpaa muttei kotona, no ehkäpä sille ei ole sitten kotona tarvetta kun kokonainen iso huvitutti on helpommin saatavilla. ;)

Lauantaina käytiin päiväreissu Turun seudulla, mummon luona ja Muumimaailmassa. Poika ei tosin Muumeja nähnyt kun nukkui koko ajan vaunuissa ja ajomatkat Espoo-Turku-Espoo nukkui kanssa.

Rytmiä meillä on tullut sen verran että aamupäivällä poika nukkuu 1,5 h päikyt ja sitten ei välttämättä kuin torkahtele loppupäivän.. ehkä noilla pitkillä yöunilla on osuutta päivän valveilla oloon.

Jaksamisia väsyneille!
Itselläni ei tarvitse monta huonosti nukuttua yötä olla kun tulee armoton väsy ja sitten on kuin pers..lle ammuttu karhu. :kieh:
 
Me ostettiin Emman rintareppu (kun en raaskinut maksaa Manducasta niin paljoa) ja olen kyllä tykännyt Emmastakin. Meillä tosin sama juttu kuin Malehalla, eli tyttö ei viihdy siellä kovin kauaa. Niin sitten en jaksa sitä sinne laittaakaan.. :ashamed:
Oon kyllä ajatellut, et kunhan hänet voi laittaa kasvot menosuuntaan niin varmaan alkaa viihtyä. Nythän hän ei nää mitään kun sen pääntuen reunat on tossa Emmassa niin korkeat. Ja sit ongelma on myös siinä, et hän etsii myös tissiä. Ilmeisesti tuoksuu maito niin kovasti nenään kun kasvot minuun päin on :LOL:
 
NeitiA sampsukasta on täälläkin tultu tilailtua. Kankaatkin on jo valmiiksi leikattu pul-taskuihin, mutta kun aika ei oikein riitä ompeluun :kieh: No päivässä kun yrittää yhden saada kun lapset nukkuu. Neppejä meinasin näihin laittaa (täytyy siis mennä muualle nepittämään kun ei omaa neppiprässiä oo). Sisävaippoihin mullakin on kankaita vähäsen tuolla kaapissa tai sisätaskuja meinasin tehdä kun sisävaipat kuivuu niin kauan :D Meilläkin on nyt käytetty harsoja ja villiksiä jonkun verran. Ja edellisen pul-taskun vuorasin froteella, niin ei fuskaa lainkaan B) kun mun eka meinas fuskata, tosin laitoin imuja tarpeeks niin ei sekään kyllä sitten fuskannu :D kivaa kokeilemistahan tää on :wave:
 
manducasta vielä(kin) eli vauvan lonkat aukeaa n.6VIIKON (ei kuukauden) iässä. Meillä Matias roikottaa jalkojaan repun ulkopuolella, mutta jalat voi myös jättää koukkuun repun sisäpuolelle. Mää voin kyllä pyytää miestä illalla nappaamaan kuvan meistä, jos se selvittäisi paremmin. Omat ohjeeni repun käyttöön olen saanut Taikapilvi-nimisestä liikkeestä Oulussa, sieltä ostin tän repunkin.

Voi, kun Matiaskin nukkuisi muuallakin kuin repussa/liinassa/sylissä.

Tänään käytiin koko porukalla kävelyllä, Matias oli repussa, tytöt vaunuissa joita työnsin ja lisäksi mulla oli 2 koiraa hihnassa. Oltiin melkoinen karavaani :LOL:
Tunnin lenkki käytiin, otti kunnon päälle sekä mulla, että meidän vanhalla koiralla. Nuorempi ei ollut millänsäkään, tosin se onkin mulla aina ratsastusreissuillakin mukana, ja juoksee hevosen perässä parikin tuntia. Tytöt vähän kyllästyivät, kun ei täällä ole mitään katsomista vaunuissa istuessa.

Kestoja käytetään meilläkin, meillä on lähinnä Cuddle Buns-sisävaippoja, ja muutamia Myllymuksujen pul-taskuja. Tytöillä on öisin ja automatkoilla kertsit. Kuorina tytöillä on vaan villahousuja, pitäisi jaksaa kutoa lisää, alkavat jo jäädä pieniksi, ja Matiaksella on pul-kuoria, fleece-kuoria ja villiksiä. Mulla onkin nyt 2 villikset puikoilla, toiset on lahjetta vaille valmiit, teen niistä pitkälahkeiset.

Mitä kaavoja olette käyttäneet vaippoihinne??? Muutaman vaipan olen tehnyt itsekin, kehittelin kaavankin itse, ja kyllä niistä ihan ok:t tuli. HArmittaa, ettei ole aikaa ommella, tekisin mielelläni vaippoja itse.
 
:kieh: Ukko kiukuttaa :kieh: Onneksi pakeni iltavuoroon! :headwall:
Siis sen yhden kerran kun paistaa aurinko niin tarviihan silloin nurmi ajaa (hänen ei minun) ja kuinkas kävikään, tää mamma oli leikkurissa kii ja paimensi kaksi lasta samalla :kieh:
Juoksin siis koneen ja lasten perässä |O
Ukolla kun sattui olemaan muita kiireitä moottoripyöränsä kanssa |O
Taidan olla nyt niin kiukkuinen ettei kannatakkaan muuta näpyttää ettei "luulla" hulluksi :D
Sunnuntaiset synttäritkin meni puihin!! Ei ketään tullut! :headwall: Tai siis sisko ja veli kävi pikaseen! Täällä syön kaikki herkut yksin :$
Joo palataan kun rauhotun :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Ja mä oon keksiny, mikä auttaa ku kaikki ilo on maailmasta Toivon mielestä kadonnu; NAKUNA OLO! Silloin hymyilyttää taas. Nyt on sitte vakiovarusteena tossa leikkimatolla muovifrotee ja harsokasa, ja siinä me köllitään pylly paljaana väh 1h päivässä. :saint:


Rypäle ja Toivo, lähes 8vk
Meillä sama, kitinät helpottaa kun ottaa kaikki vaatteet pois
:p
Noista vellikokeiluista: siis millä vellillä kannattaa aloittaa? Meillä ei vielä hirveästi maitoakaan mene, mutta kun aika tulee niin millä sitä kokeilee?
Tuleeko se normi tuttipullosta ulos vai pitääkö ostaa se "vellipää" jos sekottaa 50/50 :|
Täällä muuten taas vaikea yö takana, nurisee vatsansa kanssa tai muuten vaan :/
 
Itse luin et maissivelli ois hellävarasin massulle, ja meil tulee viel normituteista se vellimaito sekotus, mutta noit vellituttejakin löytyy,muttei niit olla viel käytetty. Tosin en oo viel 50/50 laittanu vaan 60maitoo/40velliä :D

Äsken tuli tytöltä taas megapaskat. Koko vessa oli ihan siinä tavarassa, lavuaaria, suihkua ja pönttöä ja lattioita myöten, unohtamatta tietenkää hoitoalustaa. Sit piti kääntää kestovaippaki mikä hällä oli päällä, koska sitä oli onnistunu menee melko määrät sinne taskuunki :D Ja äske ku laitoin tytön pinnikseen päikyille ni huomasin et sitä oli viel hänen käteen jääny. Huh huh. Ei tässä muuten mitää mut nyt alkaa vissii olemaan rotavirusta melkosesti tossa tavarassa ja siitä sit voi tarttua sit se virus minuun |O
 
Menhit paljo teidän muksulla on ikää? Meillä tulee tänään 11vko täyteen. En vaan tiedä mikä fiasko siitä syntyy kun muutenkin on itkuinen kaveri. Tai sitten se helpottas. Mistäpä näitä tietää |O
 
aika pahan kyisyit, pitääki laskee viikot kalenterista :D 10 viikkoa vasta tulee huomenna täyteen :whistle:

Jos meinaat kokeilla ni alota ihan pienellä määrällä siihen maitoon sekotettuna, jos pelottaa toi itkusuuden lisääntyminen, ja jos iltaitkut ottaa enempi päähän ku aamuitkut niin testatkaa sitten aamusella :)
 
Mä teen kaikki vaipat itte, kankaat tilaan myllymuksuilta. Kaavoina oli eka mummut, mut nyt ihan oma mummujen pohjalta tehty. Meillä siis pitkälti taskuvaipat käytössä, joskus harso + kuori, jos vaan hetkeks tarvii. Ja yö- ja päivävaipat meillä on eriksen; yövaipat on paljon leveempiä. Tässä tänpäivänen tuotos :) ;



Tässä ku kameralla pelleilin, siirsin samalla kaikki kuvat koneelle. Keksin sitte eilen ottaa sellasen mahakuvan (vertauksen vuoks), ja onhan se ero HUIMA. :eek: Mut kyllä tässä on matkaa vielä... Tässä kuvat (mut HUOM, en vastaa kenenkään särkyneistä ruuduista!!);


40+3 .................. vajaa 8vk synnytyksestä

Laittakaa pliis muutki, ettei mun tarvii hävetä! :ashamed: Jälkitarkastuksen jälkeen pitää kyllä jotain mahajumppaa alkaa tehä... Ei oo oikeen sen sektion takia uskaltanu mitään... :/

Nyt meen leipomaan PULLAA! (Näin paljon mä satsaan tähän painonpudotukseen *kirjottaa kismet toisessa kädessä*) :p

Rypäle ja Toivo 8vk (joka vetää kolmansia päikkäreitä parvekkeella ja ihan SUOSIOLLA! :eek: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja T-Bird:
Noista vellikokeiluista: siis millä vellillä kannattaa aloittaa? Meillä ei vielä hirveästi maitoakaan mene, mutta kun aika tulee niin millä sitä kokeilee?
Tuleeko se normi tuttipullosta ulos vai pitääkö ostaa se "vellipää" jos sekottaa 50/50 :|
Täällä muuten taas vaikea yö takana, nurisee vatsansa kanssa tai muuten vaan :/
Maissivellillä kannattaa aloittaa kun se on neutraalein.
Taitaa kaikki muut paitsi kaura- ja neljän viljan vellit mennä tavallisesta tuttiosasta läpi ettei noilla velliosilla ole varmaan ihan heti käyttöä.

Täällä nukutaan sitten taas päikkyjä, itse nukuin kanssa poika käinalossa päivällä ja poika nukkuu taas kun sai muutaman päivän satsin ulos.
Suosittelen kyllä tuota mallasuutetta panttaajille. Ei tarvitse kuin teelusikallinen vaikka 20 - 30 milliin ja tulos tulee ulos melkein heti! :D
 
Oltiin tänään eka kertaa siel äiti-vauva-kerho-päivä-jutussa. Eli kaupungin perhetyön järjestämässä sellaisessa. Se on kaksi kertaa viikossa/5 tuntia päivä.

Oli kyl mukava päivä. Kahviteltiin, syötiin, askarreltiin ja pidettiin sellainen laulu-loruhetki vauvojen kans. Myöhemmin tiedossa on kaikenlaista kivaa touhua. (jumppaa, lenkkejä, kynsihoitoja, saunomista, intialaista päähierontaa, askaretelua, marja metsää, leipomista jne...) Tehdään mitä halutaan ja mihin rahkeet riittää. Äitejä on viisi vauvoineen ja hoitajia kolme. Äitit tietty pääasiassa hoitaa muksut mut hoitajat toki sillä välin kun teemme jotain missä vauva ei voi olla mukana. Ja mikä ihmeellistä... tästä kaikesta ei tarvitse maksaa mitään, kaikki on ilmaista! Suosittelen kyllä kaikille jos teillä on mahdollisuuss tälläiseen tai johonkin vastaavaan. =)
 

Yhteistyössä