*KESÄKUUN KULLANKERÄT* Elokuussa

Alkuperäinen kirjoittaja Mamitzu06:
kuinka monen vauva seuraa olympialaisia? :LOL:
täällä taitaa tulla ongelmia kun nuo loppuu :D
Mä en enää tiedä mitä teen aamuyöllä, kun nyt syötän sohvalla ja kattelen syötön ajan urheilua :D

Täällä on tänää maissivellikokeilu.. Näytti korvike+maissivelli- sekoitus maistuvan todella hyvin, ja kerrankin on ruuan jälkeen tyytyväisen oloinen, eikä vieläkin nälkäänsä huutava kauhupelle. Eilenkin vetäs melkein 200ml, maha ihan täys, ja silti veti nyrkkiä naamariinsa, kehoitettiin kokeilemaan josko velli "täyttäis" mahaa vähän paremmin.

Ainakin nyt tunnin sisään ei ole sen kummemmin kitissyt masuaan, katsellaan!

(Toivottavasti en saa huono äiti- kommentteja vellien aloituksesta 10vk ikäisenä - yritän vain tehdä mikä on lapselle parasta, selkeästi paremmantuulinen tyyppi :))
 
(Toivottavasti en saa huono äiti- kommentteja vellien aloituksesta 10vk ikäisenä - yritän vain tehdä mikä on lapselle parasta, selkeästi paremmantuulinen tyyppi :))[/quote]

Eipä tästä montaa vuotta ole kun alettiin maistattaa kiinteitä kolmen kuukauden iässä, kukin tavallaan :)

Vellihän ei nyt siis varsinaista kiinteää ole, mutta itsekin olen pistänyt harkintaan, meidän tapauksessa velli tosin pitäisi antaa päiväsaikaan, muuten voi imetyksestä tulla hankalaa kun tuo mein nassikka on alkanut nukkua yönsä niin moitteetta...
21-22 nukkumaan ja kuuden maissa herää, ja syömisen jälkeen nukkuu vielä jonkun aikaa. Siis kun ymmärtääkseni noilla yöimetyksillä on melko suuri merkitys mitä maidontuotantoon tulee :)

Miksi tuolla ulkona on aina noin synkkää ja märkää??? |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Miksi tuolla ulkona on aina noin synkkää ja märkää??? |O
Niinpä! Mä suunnittelin kans uloslähtöä, mutta juoksinkin sateenvarjon kanssa kaupassa kun poju jäi miehen päälle (!!) nukkumaan.

Kaksi päivää pantattu kakka tuli äsken, velli+maito- seosta meni 2 x 80-90ml, ja nyt on vajaan tunnin vetäny sikeitä tyytyväisenä. Ruuan jälkeen oli vielä virkku ja hyväntuulinen, ei lainkaan se sama känkkis mikä täällä on ollut kylässä.

Ammu- sori, toivottavasti Alex ei varastanut teidän hymytyyppiä |O (ei nuolaista ennenkuin tipahtaa ;))
 
Hmm. mie voisinki kokeille tota velliä illalla, jos sillä ois merkitystä jotenki siihe miten syvästi vauva nukkuu? :D Ja eikä haittaa vaikka alkaski kitinä siitä ku en kuitenkaan oo viimosen syötön jälkee menossa ite viel moneen tuntiin nukkumaan...
 
Velliä aloin antamaan noille tytöille jo 10vkon tms. iässä, eli alle 3kk ikäisenä, mutta yli 2kk kuitenkin. Vielähän nuo tuossa porskuttavat, joten ei se kuolemaksi ollut ainakaan. Matias ei ole vielä saanut muuta, kuin tissiä vaan.

Manducasta: Eikö sulla Miss Biggy ole käyttöohjetta?? Sen paneelin yläreunan tulee asettua lapsen niskaan, tarvittaessa voi käyttää sitä korkeuden säätöä, eli vetoketjulla korottaa/madaltaa reppua.

Jos vauva on kovin pienikokoinen vielä, käytä sitä vauvatukea (3.5-6kg), eli kangasta, joka on rullattu sinne alas kumilenksujen alle repun sisäpuolella. se pienentää reppua sopivasti, eli vauva ei tule niin voimakkaaseen sammakko asentoon.

Voi olla, että jos nostat tuon korotusoan ylös, niin sivulle jää niin paljon tilaa, että vauva putoaa olkahihnojen alta.

Tuossa ohjeessa lukee myös: "antaakseen lapselle tarvittavan tuen, kantorepun tulee ulottua pienemmän ja nukkuvan lapsen päähän asti." tarkoittanee siis tuota niskaa/takaraivoa.

Ainakin matiakselle (60cm 6300g) reppu on liian suuri, jos sitä käytetään ilman vauvatukea korotusosa ylhäällä -pääsee periaatteessa putoamaan olkahihnan alta. Vauvatuen kanssa korotusosan pitää olla ylhäällä, että tukee niskaa. Olenkin käyttänyt tuota vauva tukea vielä, ajattelin ensikerralla laskea korotusosan alas ja kokeilla ilman vauvatukea tuota reppua.

Vaatteina meillää on repussa vain body ja potkarit, sitten tarvittaessa lisäksi pipoa, lapasta ja sukkaa. Pitkävartiset lapaset ja villasukat on parhaat, sillä ne peittävät jalat ja kädet kokonaan repun ulkopuolelle jääviltä osilta. -jos on kylmä ilma, olen laittanut lisäksi itselleni päälle fleecetakin, tai tuulitakin, ja vetänyt vetoketjun kiinni niin, että se peittä myös repus, jolloin vain vauvan pää näkyy. Ainakin mulla on takit sen verta reiluja, että vauva mahtuu repussa mun takin alle. Fleecetakki esim. on aivan loistava tässä, fleece on muutenkin niin venyvää.

Reppuillessa tulee hiki meillekkin, Matias on niin kova hikoamaan, että ollan molemmat hiestä märkiä.




 
Eihän se velli myrkkyä ole, vaikka vasta 4kk iästä suositellaan. Porkkana-perunavelli on myös yks alotusvaihtoehto. Jos en ihan väärin muista, niin anoppi on jutellut, et ennen vanhaan, kun äitiyslomat kesti 3kk, parikuukautiset vauvat lykättiin hoitoon ja ne sai kauralimaa... Ei oltu sillon (60-luvun lopulla/70-luvun alussa) kuultu, ettei lapsen vatsa sitä kestä, tai suolisto...

Velli sulaa hitaammin, kun maito, mutta ei se välttämättä ole autuaaksi tekevä tuon nukkumisen suhteen... Ja Menhit ehdottomasti ekat vellimaistiaiset päivällä. Jos sattuu nimittäin niin, että toinen saakin hillittömät vatsanväänteet tms. niin huutoa/kitinää kestää paremmin kuunnella päivällä, kun yöllä. Näin väitän, vaikken oo yöhuutoja joutunu kuunnellakaan, jos ei viime yötä lasketa. Edellisen kans tänkin edestä...

Nyt on meidän vauva vaihdettu takas alkuperäseen. Tänään on nukuttu kunnon päiväunet ja kaikki. Toivottavasti tää eilinen/viime yö oli vaan muistutus mulle, miten helpolla pääsen, millasta se oikeasti vois olla... Katotaan, miten ilta sujuu... Nyt hää loikoilee tuos meidän sängyllä ja ihan hirveesti on asiaa. Mut ku äiti ei ymmärrä. Pitää hommata vauva-suomi-sanakirja B)
 
Manducasta ku nyt puhetta nii sitä vaa et kui saatte ne pikkuisten koivet hyvään asentoon??? Jos Viljami sen vauvatuen kans nii jalat jää sinne repun sisään sammakkóasennossa ja sit jää työntää varpaasa sinne lantiovyön alle :/ ...jos taas ilman tukee nii jalat tulee repun sivuist näkyvii,mut tuntuu et toisel aiva liian levällään sillo koivet,haaruksetha pienel hajoo :( Joo ja miul on ohjeet,mut toi miuta joteki hämää etten tajuu :headwall:
Meinasin ostaa tai pyytää lahjaks sen pussukan joka tulee mandukan päälle suojaamaan vaavii...sitä saa sadettapitävänä ja myös talvee varte nii ei tarvii ite kulkee telttakankaassa :LOL:

Muoks muoks...e osaa enää ees kirjottaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Imeskeleekö toistenkin vauvat alahuultaan, toi mein tyttö näyttää tekevän sitä ihan koko ajan :O
Meillä neiti napsuttaa alahuultaan nukkuessa. Niinku imis jotain... kauhea lupsutus ja napsutus kuuluu. Suloisen näköinen :heart:

Tuosta MANDUCASTA....
Meillä jäänyt vähäiselle käytölle. En jaksa laittaa vauvaa sinne kovinkaan usein koska ei viihdy siellä ku puoli tuntia korkeintaan. Nykyään nukkuu ilman sitä niin en anna nukkua siinä koska haluan touhuta täysillä unien aikana. Jos on ihan pakko tehdä jotain ja vauva ei muualla suostu olemaan niin silloin se on repussa. Meillä käytetään sitä housu osaa ja hyvin jalat asettuu siihen. Vaatteita on hankala löytää koska hikoillaan täälläki. Jos laittaa liian vähän niin sit kädet ja jalat paleltaa. Takin alle täällä ei mahdu ku äiti. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ursulainen:
Manducasta ku nyt puhetta nii sitä vaa et kui saatte ne pikkuisten koivet hyvään asentoon??? Jos Viljami sen vauvatuen kans nii jalat jää sinne repun sisään sammakkóasennossa ja sit jää työntää varpaasa sinne lantiovyön alle :/ ...jos taas ilman tukee nii jalat tulee repun sivuist näkyvii,mut tuntuu et toisel aiva liian levällään sillo koivet,haaruksetha pienel hajoo :( Joo ja miul on ohjeet,mut toi miuta joteki hämää etten tajuu :headwall:
Meinasin ostaa tai pyytää lahjaks sen pussukan joka tulee mandukan päälle suojaamaan vaavii...sitä saa sadettapitävänä ja myös talvee varte nii ei tarvii ite kulkee telttakankaassa :LOL:

Muoks muoks...e osaa enää ees kirjottaa!
Itsekin mietin tuota jalka-asiaa ja kysäisin sitä Bebeksestä.Jalat tulisi ilman sitä vauvatukeakin jäädä repun sisälle,eikä sojotaa suoraan ulospän.Kuulemma sitten kun lonkat aukeavat,ilmn. 6kk kohdalla, voi vauvan laittaa reppuun niin että jalat ulospäin.
Mainostivat liikkeessä vielä että talvellakin hyvä :D, mitenkähän sitäsitten hikoaa :D ,täälläkin sellainen hikipossupari ettei paremmasta väliä :LOL:

Niin, ja se lantiovyö kannattaa kiristää napakaksi ettei jalat mahdu sinne väliin!

 
En nyt jaksa lukea kaikkia tekstejä luen huomenna paremmalla ajalla.

Täällä on ihan uupunut mamma. Ristiäiset ja häät nyt ohi ja ihana päivä oli :heart: Eilinen päivä oltiin ottamassa hääkuvia saaressa ja aamulla nousin kuudelta tekemään viimeisiä leipomuksia.

Vihkiminen tuli kaikille vieraille ihan yllätyksenä ja kaikki olivat ihan hämillään :LOL: Ihanaa olla rouva ja sormessa kiiltelee niin akunis sormus :heart: Rakas poikamme sai nime Elmo Väinö Iisakki. Nyt nukkumaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Onnea paljon NeitiA:lle :flower: :flower: :heart: :heart:
Tähän ei paljon lisättävää! :flower:

Mä oon melkein itkenyt melkein koko iltapäivän ja illan.... onnesta. Poika on taas oma itsensä, suurimmaksi osin. Vellikokeilut meni loistavasti, 50/50 suhteessa korvikkeen kanssa annoin, ja suuria määriä meni - näyttää olevan kasvuvaihe päällä taas. (2vko sitten meni joka toinen tunti 150ml - ja viikko taas kun kerran 3-4h välein söi 120-150ml). Poika on niin tyytyväinen, ei väsy pullolle kun on nopeampi tutti ja ruoka on näköjään maittavampaakin. Masu kesti vellin todella hyvin, iiiiisot kakat kyllä tuli, mikä on hyvä kun ne on yleensä päivän parin välein tulleet..

Huh - en tiiä johtuuko tosta vellistä, mutta täällä on kyllä meininki muuttunut lähes 180 astetta. Iltanokosille jouduin vielä käärimään peittoon ja pitämään paikallaan kun oli niin väskä ja itki, nukkui sitten (söi 100ml korviketta..) 1,5h tyytyväisenä meidän sängyllä.
:heart: Kiitos kaikille kärsivällisyydestä :ashamed:

(PS. tein siis vellikokeilun ensimmäisen kerran päivällä 13 aikaan, välissä korviketta muilla aterioilla ja kun vellikokeilu meni päivällä niin hyvin, niin annoin saman 50/50 tsydeemin nyt yöksi. Ajattelin jatkaa aamu- ja iltavellisysteemillä, päivällä sitten korvikettä, samoin yösyötöllä. Viisaammat neuvokaa, onko tää kannattava systeemi?)
 
Hitto ku ei jouda tännekkään kirjotteleen, ku menee päivät vaippojen kaa säätäessä (täydellisyys on jo lähellä noissa mun taskuissa)! :whistle: Ei, kyl mä oon aina lukemas käyny, mut en vaan mitään rakentavaa sanottavaa oo keksiny.

Meijän Toivo ei enää oo kitissy ollenkaan NIIN paljon ku pahimmillaan, ku lopetettiin cuplatonit! Kyllähän se aikalailla marisee, mut nyt on jo paljon parempi. :D Ja mä oon keksiny, mikä auttaa ku kaikki ilo on maailmasta Toivon mielestä kadonnu; NAKUNA OLO! Silloin hymyilyttää taas. Nyt on sitte vakiovarusteena tossa leikkimatolla muovifrotee ja harsokasa, ja siinä me köllitään pylly paljaana väh 1h päivässä. :saint:

Eilen kyllä oli sellanen huutopäivä ettei tosikaan... :headwall: Koiran lenkityksessä meni hitto 2,5h, ku eräs ei meinannu olla vaunuissa sitte millään (vaik yleensä viihtyy tosi hyvin). Oli tosi kiva taas istua tuol kävelytiellä tissit paljaana, ku herra päätti, että ruokaa on saatava ja HETI! :kieh:

Nii, et arki se on alkanu täälläki, mies nyt yövuorossa. Ei sinäänsä, niitten vuorojärjeselmä on ku mikäki osa-aika eläke, etteipä paljoo paina. :whistle: Mä olion jo ihan hajoomis pisteessä, ku oon kattonu ukon naamaa 2kk 24/7. On siis NesteOil:illa töissä ja niil menee vuorot (12 tuntisia kylläki) niin, et ensin 2 aamuvuoroa, sit kaks yötä ja sitte 4,6 tai 10 vapaata (yleensä 6). Eli enemmän kotona ku poissa. :)

Ketään syyllistämättä, mun on nyt pakko vähän vielä yrittää käännyttää teitä kertakäyttövaippailijoita; jos tuntuu ettei ihan olis mahoton ajatus KOKEILLA kestoja, ni kokeilkaa! Siihen tulee riippuvuus! :D Ne on niin nättejä ja mulle ainaki tulee tosi hyvä mieli, ku tiedän mikä ekoteko se on. Ja jos alku tuntuu vaikeelta, ni multa saa kysyä niin paljon ku haluaa. En mä oo mikään ekspertti, mut ainaki taskuista tiedän jo hemmetin paljon. :whistle: Niistä on tullu mun intohimo.

Rypäle ja Toivo, lähes 8vk
 
Hienoa Elppa että tilanne on taas normaali.Meillä tää tyttö syö ja tarvii paljon vähemmän ruokaa,verrattuna esikoiseen,joka on siis poika.Esikoisella meillä oli alusta asti korvikkeet käytössä ja kiinteetkin alotettiin jo 4kk iässä,kun pelkkä maito ei vaan riittänyt.

Bamse
 
rypäle on kyllä totta, että kestoihin tulee riippuvaiseks :D Mul ei niinkään toi ekologisuus :ashamed: vaan minust se on kun harrastus =) on ihanaa huomata kun omatekemä vaippa toimiikin ja tuntuu niin pehmoselle ja kuivalle, vaik on pissaa täys. Tosin oon kyllä aatellu tota jätemäärää mikä ois kun käyttäis kertiksii. Ainakii esikoisen kans sai olla jatkuvast tyhjentääs roskista, joten kai se ekologisuus jossain piilee B)
 
Suuren suuret onnittelut NeitiA:lle rouvautumisesta :flower:

Elppa: Onpa kiva kuulla, että vellikokeilu meni teillä putkeen. Itse olen myös ajatellut vellin aloittamista, kun melkein pelkällä korvikkeella mennään. Justiinsa mittasin, että korviketta menee 900 ml päivässä. Ei onneksi yli litraa kuitenkaan. Mutta kerro ihmeessä, onko iltavellillä vaikutusta yöuniin. Meillä kyllä tyttö nukkuu hyvin, joten en tiedä uskallanko muuttaa mitään, jotta en tee hallaa... :/

Meillä on kertakäyttövaipat käytössä, ja sitä jätettä tosiaan syntyy :headwall: Siskolta sain kestiksiä, mutta en ole vielä "ehtinyt" kokeilla. Mutta ehkä jonain päivänä tässä sitten...Pitäisi varmaan pyytää siskoa näyttämään kädestä pitäen niiden käyttöä.

Jaahas, jos jatkaisi Fazerin sinisen syömistä ja katsoisi Naistenmiehiä töllöstä. Kun nuo rakkaatkin on molemmat unten mailla. Hetki itselle :D
 

Yhteistyössä