*KESÄKUUN KULLANKERÄT* Elokuussa

Juu, tyytyväinen tyttö täällä on. Pitää olla kiitollinen siitä. Tyttö kun ei itke kuin nälkää ja väsymystä. Ehkä juuri siksi mietityttääkin, että tuuppaanko liian helpolla "nälkäitkuun" pulloa. Vaikka tyytyväisenä aina syö ja itku loppuu siihen. Eli kaipa silloin on hänellä oikeastikin nälkä. Ympäriltä vaan kuuluu kommentteja (jotka saa epävarmaksi), että "kyllä vauvan kuuluukin itkeä, ei sille nyt aina tarvitse maitoa tuputtaa". Mutta kun itku loppuu, kun saa ruokaa!! Miksi siis huudattaisin lasta?! Ymmärrätteköhän mitä tarkoitan....että hiljennänkö lapseni aina vaan ruualla, vaikka voisi hoitua ehkä muutenkin. Tutti kyllä kelpaa "väsymysitkuun". Äh, vaikeeta tää äitiys, kun alkaa liikaa kuunnella ympäristön mielipiteitä... :headwall:

Tiivari, vaikea kuvitella että lasta voisi vasten tahtoisesti pakkosyöttää!
Meillä ainakin pillastutaan jos tissiä tungetaan joka itkuun :LOL:
Hauska muuten miten vauvat on erilaisia tutin kanssa, meillä huolitaan vain jos nälkää pukkaa. Epätietoiselle äidille hyvä testimenetelmä.... ;)

Jaahas, taas kuuluu kidutus- ei kun leikkimatolta ininää,ei ole meidän Kallen suosikkipaikka :LOL:

Tiivari- meil oli 7vk neuvolassa mitat 5610g ja 59cm (3700g/54cm), eli ei varmaan ole ylensyötetty ;)

Tänään käytiin sitten lääkärissä, kun aamulla huudon lomassa mittasin 37,8 kuumetta pepusta (ei tullut kakka mukana). Lääkäriin kun päästiin, niin poika ei muuta tehnyt kuin hymyili ja HEKOTTI lääkärille. :kieh: Kysyinkin että mitä tekee seuraavat pari viikkoa 8-16 välillä, josko toisin pojan sille hoitoon :D Diagnoosina huutoon: luultava koliikki (jee! :( ), niskalihasten kipeytyminen (nukkui ekat 7vk pelkästään oikealla puolella vasemman puolen pahka oli kipeä), ja nyt ei vieläkään selällään tykkää olla pään takia.. ja kolmas diagnoosi oli ne hampaat *hmpf*

Mä voisin mielelläni elää niitä ekaa viittä viikkoa edestakaisin uudestaan, kiitooos!

Itse kävin miehen yllättämänä hierojalla. Ai stana kun teki kipeetä, ensi viikon alussa uudestaan. Nyt sattuu hartioihin vieläkin, kuulemma ihan syystä kävin :)

Oma napaa vaihteeks.. toivotaan et poika rauhottuis..

Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Elppa: Voiko koliikki alkaa tosiaan vielä näin myöhään :eek: Jaksamista! :hug: Itkeekö Alex sitten monta tuntia päivässä (3h)?
Nyt viimeisen vajaan viikon on itkenyt jo illassa sen 2-3h plus sitten mitä esim. eilen aamupäivällä itki lähes koko ajan 9.30 - 12. (Oli syönyt, puhdas vaippa, jne.). Kysyin että voisko olla vaan masuvaivaa, niin lääkäri tunnusteli vatsan ja sanoi ettei kovin ilmavalta tunnu. Mitään ei olla vaihdettu, D-vitskut (Devitol) on syönyt jo 3vk iästä asti ongelmitta, Cuplatonia on silloin tällöin tarpeen tullen annettu.. En sitten tiedä, tuntuu ettei kukaan tiedä, eletään hetki hetkeltä ja yritetään helpottaa oloa keinolla millä hyvänsä :)

Lääkäri neuvoi yrittämään Panadol- suppoja edes kerran. Jos näistä tulee selvä helpotus, niin ei ole koliikki.

Äsken karjui taas 30 min, yritin laittaa nukkumaan kun oli selkeästi väsykin, huusi vaan kurkku suorana eikä edes tutti pysynyt suussa. Iskin kapaloon ja nyt on 1,5h vetänyt hirsiä..

Joka päivä oppii uutta ja taas seuraavana päivänä oon yhden asian kanssa monttu auki :D

Elppa & Alex 9+1

Toukkala Me asustellaan Kuivaniemell', ja liikuskellaan joskus myös Torniossa päin, jos sua kiinnostaa treffata. (en jostais syystä voi laittaa yytä, niin siksi kyselen näin julkisesti.)

Tiivari Minä tarjosin aina ensimmäisenä itkuun maitoa noille tytöille, ja hyviä niistä tuli.
Laitoinkin vauvan mitat (täysimetetty) tuohon edelliseen viestiini, eli 59.5cm, 6280g ja ikää 2kk1vko tms. ) TH sanoi vain, että pituus (ja päänymärys) menee tasaisesti käyrällä, mutta painoa on tullut enemmän, kuin pituutta, mutta se ei haittaa, hyvä, että on saanut ruokaa. Kyllähän tuo tuommoinen pullukkaposki on, mutta mitäs siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja renee:
Tsemppiä Elppa,toivottavasti ilta mennyt rauhallisemmin..
Kiitos :) Yhtä huutoahan se oli. Iskin supon pyllyyn 20.25, ja klo 20.45 rauhoittui (ehkä osittain siitä syystä, että vein meidän sänkyyn, tein harsoliinasta tiukan peiton, pidin sormella tuttia suussa, paijasin poskea ja lauloin hiljaa :LOL: Kaikkeen sitä ryhtyy epätoivoissaan!). Sain syötettyä ja pistin nukkumaan. Nyt on 15 min tuhissut tyytyväisenä.

Tiedä häntä oliko sitten supossa apu, vaiko ihan tajusi että nyt läks valot, mullon yökkäri ja isompi yövaippa ja maitopullo suussa ;)

Mä oon jotenkin skeptinen ton koliikkidiagnoosin kanssa - en meinaa uskoa millään että vielä tässä vaiheessa voisi moinen puhjeta. Epäilen suuresti masuvaivoja, ei ole tänään esim. ollenkaan kakannut (joskin eilen ja toissapäivänä pari kertaa..). Tuntuu että ns. eteenpäin nojaten istuma-asento tossa mun masun päällä tuntuu aina jeesaavan, kun tulee hymy huulille ja ähkii ja puhkii..

Taidan pitää tästä palstasta pienen tauon, mulla ei ole ollut reiluun viikkoon mitään positiivista sanottavaa, valitan tänne vaan aina :ashamed:

Elppa & Alex 9+1

huh mikä yö.

Niskat on ihan jumissa kun viitisen kertaa väänsin itseni sellaiseen imetysasentoon, että ylipäätään sain tissin neidin suuhun kun neiti tykkäsi vetää itseään kaarelle.. Ei se mitään kiukkunen ollut, nukahti aina vähän aikaa syötyään mutta heräsi sitten taas uudestaan syömään tunnin päästä. En silti valita, sain sentään maata sängyssä koko yön.

Minä olen samaa mieltä Ammun kanssa että parempi täällä on valittaa ja kiroilla kuin että purkaisi niitä kotipuoleen tai jättäisi kokonaan sisälleen. Täällä ollaan enempi ja vähempi kaikki kuitenkin samassa tilanteessa, eikä se varmaan kellään tule herkkua olemaan läpi vauvavuoden. Jossain vaiheessa saa valvoa lapsensa takia, olla huolissaan ja väsynyt, kuitenkin. Jos ei vauva-aikana niin viimeistään murrosiässä... Mekin juuri eilen miehen kanssa mietittiin, että ei tulla selviämään esikoisen murkkuiästä jos se on samanlaista ku nyt mutta kertaa 15-vuotta... iiks. Mä jo ehdotin että maksetaan sille suosiolla takuuvuokra 15 synttärilahjaksi ja kutsutaan sunnuntaisin kotiin syömään, pyykkäämään ja kertomaan kuulumiset. kyllä äiti sitten laittaa ruokakassin mukaan, jos sillä välttyy taistelemasta joka ilta teinipojan kanssa kotiintuloajoista yms... saas nähtä.

Tänään tulee kaveriperhe käymään 2-v tyttönsä kanssa. Pääsevät lapset korkeasaareen huomenna ja minä saan olla koko päivän kotona tytön kanssa. Ei oikein jaksata lähteä kanniskelemaan vauvaa ympäri tuulista saarta kun ei siinä ehdi kuitenkaan eläimiä itse katsomaan. Mieluummin käyn täällä päässä vaunuttelemassa mp3-soittimen kanssa ja istun pihalla paistattelemassa päivää jos tyttö nukkuu. Olis kukkapenkin laittoakin. Eikä ihan vähää.

Muuten täällä on ns. normaali vauva-arki pyörähtänyt käyntiin elokuun aikana. Isompi käy parina päivänä siellä päiväkodissa jollon minä koetan tehdä kotitöitä, huonohkolla menestyksellä kun oon niin laiska. Iltaisin sitten koetetaan pitää isoveli poissa vauvan päältä. Tyttö viihtyy ihan hyvin lattialla, joten en ole ottanut tavaksi pitää sylissä ku sillon, ku on tosi kiukkunen. Meillä on sellainen vaihe, ettei istuen imetyksestä tule yhtään mitään. Patjat on olkkarin lattialla että voin siinä imettää ja katsoa telkkua. Jos tyttö siihen nukahtaa niin siinä saa sitten nukkua kunnes herää. Ne ajat me leikitään isoveikan kanssa yläkerrassa tai pihalla, ovi auki niin itku kuuluu.

Nyt siivoamaan vieraita varten. Johan tässä saatiin päivä olla oman perheen kesken.

Velv

Masentavaa..

Täälläkin fiilikset maassa...nyt on saatu vaavi ekoille päikkäreille.
Ongelmana on siis nukutus ja päivärytmi.Nukahtaa kyllä pinnikseen pepusta heijaamalla mutta unipätkät on päivänmittaan 1/2-1h ja siinä välissä jaksaa seurustella 45min-1h. Eli koko päivä yhtä nukutusrumbaa...

Tajusin juuri että enhän mä IKINÄ pääse vauvan kanssa mihinkään kun se nukkuu vaunuissakin sen max 1h ja en tiedä saisko nukututettua paikallaan oleviin vaunuihin..
Vinkkejä kaivataan... :(

Pari yötä menny tosi huonosti. Nukahtamisen jälkeen vauva nukkunu kome tuntia ja sit valvonu kolmisen tuntia. Nuku siinä sitte itse kun vauva ei jää omaan sänkyyn ja vieressäkin ähisee, heiluu ja puhisee. Tissiä yhtnään saa antaa ja sitäkin vaan hetken imee ja taas uudelleen....

Annoin sitten eilen periksi ja nukutin vauvan tissille viereen ja siinä se nukkui aamuun asti. Söi pari kertaa yössä ja aamulla hiukan ähisi mut nukahti uudelleen ja nukkuu edelleen. En edes yrittänyt illan jälkeen laittaa sitä omaan sänkyyn. Illalla huudatin sitä ja yritin useamman kerran omaan sänkyyn mut en onnistunu ja niinpä sit rikoin periaatteeni. Niskat ihan jumissa kun kyljelläni, samassa asennossa nukuin lähes koko yön. :|

Miten ihmeessä saisin vauvan yöunille aikaisemmin??

Puoli kymmeneltä nukutin hänet kapaloon. Oli ihan pirteä ja näytti siltä ettei varmasti nukahda mut Pienen huudon jälkeen nukahti ja nukkui puoli tuntia omassa sängyssä. Heräsi ja taas sama homma. Otin sit hänet tissille viereen, siinä se tunnin verran lutkutti ja nukahti. Annamme joka ilta lisämaitoa pullosta, joten nälkäkään ei pitäisi olla.

Olen aina ollut illan torkku ja talvellakin saatan mennä jo seiskan maissa unten maille mut voi kauhistus jos vauvan rytmi ei muutu niin täällä on silloin tosi äkänen ja väsynyt äiti! Olen sitä jo nyt ja kellään ei oo kohta kivaa jos rytmiä ei saada muutettua. Aamusta en osaa nukkua, enkä päivällä ja usein vauva herää aikaisin ettei siinä pitkään edes nukuta.

Voiko olla et 7 vkon ikäinen vauva nukkuisi päivällä liikaa eikä siksi nuku yöllä?

Meillä neiti ei nuku vaunuissa ollenkaan, huutaa heti kun hänet sinne laittaa. Ja jos liikenteessä ollaan niin nukkuu huonosti. En mää hänen kans uskalla muualle liikkua kuin oikein tutuille kylään. kauppa reissut ja muut sellaiset ei tule kysymykseenkään. Kaukalossa myös huutaa ja jos nukahtaa niin säpsyilee eikä nuku kunnolla. Vain kotona mahallaan, oikein rauhallisessa paikassa saattaa nukkua pari-kolme tuntia putkeen. Jos siis haluan että vauva nukkuu niin en minäkään IKINÄ pääse mihinkään! :(

Mut toivotaan et vauvat kasvaessa hiukka muuttuu ja pääsisimme liikkumaankin heidän kans. Toivossa on hyvä elää... =)

Alkuperäinen kirjoittaja maleha:
Mut toivotaan et vauvat kasvaessa hiukka muuttuu ja pääsisimme liikkumaankin heidän kans. Toivossa on hyvä elää... =)
Toivotaan näin! :heart:

Masu on ihan löysällä kun jännitän tätä yksinoloa :eek: Tänään on kitisty, muttei ihan hirveästi raivoitketty, onneksi. Äsken ei millään suostunut nukahtamaan, huusi vaan.. Tein taas sänkytempun meidän sänkyyn, ja sinne jäi.

Nyt pitää sit miehen kans vetää pitkää tikkua kumpi nukkuu pinniksessä ;)

Täälläkin on vaunuttelusta tullut helvettiä. Ensimmäiset 4-5 viikkoa tykkäs kovinkin olla vaunuissa ja nukahti aina kun lähtivät liikenteeseen, nukkui iltapäivällä jopa 3-4h vaunuissa. Nyt pitää ensin rauhoitella pIIIIITKän aikaa, sitten kantokoppaan, kantokoppa kantaen 3 kerrosta alas vaunuvarastoon, sit vaunuihin, mööpelit ja hoitolaukut kii, harsoliina eteen, hyttyssuoja päälle.. ja siinä vaiheessa kuuluu jo huuto. Tylsää asua näin.. Reilu kuukausi niin kerrokset vähenee kahdella, vaikkei hissiä ole, helpottuu toivottavasti.

Yritin tossa siskolle soitella josko haluais tulla 30 minuutiksi illalla pojalle seuraksi että pääse saunaan saunavuorolla kun mies on (taas/vielä) töissä.. vastais jo, rentouttais kyllä aivan varmasti!

Nyt mä halin kaikkia muita :hug: joilla on ongelmia tai vaikeaa - päivä kerrallaan, kyl me jaksetaan. Ja kiitos että ootte olemassa :heart:

Kyllä ne rytmit alkaa kolmen kuun jälkeen tasaantumaan. Itse muistan, että puoleen vuoteen mennessä oli rytmi jo hyvinkin säännöllinen päiväaikaan, kolmet unet enintään, yhdet aamupäivällä, yhdet iltapäivällä ja alkuillasta ehkä vielä yhdet. Sit jo pian nukuttiinkin vaan kahdet, nakutettuna 11 mennessä, n. klo 15 toiset. Sitä mukaa kun vauvat kasvaa, tulee nukuttamisesta helpompaa, ainakin opitaan kaikki niitten vauvojemme tavoille. Sitkeesti vaan järjestelmällisyyttä elämään siinä kohtaa kun aletaan syödä kiinteitä. Tasaset ruokintavälit ja unet siinä välissä niin johan alkaa homma toimia.

Kyllä me kaikki vielä joskus ulos talosta päästään. Meidän esikoinen ei ikinä nukkunut vaunuissa, autossa kyllä, joten kyläreissuilla nukuttiin sitten vaan matkat. Ja lopulta se oppi nukkumaan sitten päiväunetkin reissun päällä, rattaissa tai vaikka ostoskärryissä siinä vauvakaukalossa. Viimeistään 9kk ikäistä voi jo rauhoitella ihan puhumalla ja sanomalla että nyt nukutaan. Eka sana minkä ne oppii on kuitenkin EI joten siinä vaiheessa voi sitä käyttää, jos pää nousee koko ajan patjasta.

Voimahaleja kaikille joilla on vaikeuksia vauvojen kanssa. Onneksi se on ohimenevää kaikki.

Ja sit sitä kuitenkin kaipaa niitä Helppoja vauva-kuukausia kun se ei vielä juossut ja kiipeillyt joka paikkaan ja kirkunut pää punaisena että sattuu jos roudasit sitä pois leluhyllyltä... aina on joku asia hankalaa noiden pikkuisten kanssa. Joskus sitten kun me ollaan vanhainkoti kunnossa niin koittaa SULOINEN KOSTO; LAPSENLAPSET

Velv

Niin joo.. täällä puhuu yksi joka nukutti esikoistaan eilen 1h 50min ennen ku sai sen uskomaan että äiti ihan oikeasti tarkottaa että sängystä noustaan vasta kun on nukuttu. Lopulta imetin vauvaa patjalla esikoisen huoneen lattialla kunnes poika nukahti... sit kyllä nukku vauva ja äitikin siellä... :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja maleha:
Miten ihmeessä saisin vauvan yöunille aikaisemmin??

Voiko olla et 7 vkon ikäinen vauva nukkuisi päivällä liikaa eikä siksi nuku yöllä?
Itse olen ainakin huomannut että jos päivällä neiti nukkuu paljon, illalla voi olla nukahtaminen vaikeampaa ja/tai se siirtyy myöhemmäksi. Voi siis hyvinkin olla että "liika" päiväuni vie unet yöllä sitten.

Mulla päivä alkoi kivasti paniikkikohtauksella :'( Se on hirvee fiilis kun koittaa keskittyä johonkin muuhun ja takoa itelleen päähän että ei oo mitään hätää, mutta silti olo vaan pahenee kohtaukseksi saakka. Lääkitystä en oo lopettanu, ja neuvolassa oon puhunu tästä aina kun käyn siellä...voi kun ei tarttis tästä kärsiä kenenkään. Inhottavin vaiva ikinä :ashamed:

Roosalla oli 2kk neuvolassa pituutta 57cm ja painoa 4880g =) Neiti tuo kyllä iloa päivään aina vaikka olis kuinka kurja olo.

Nyt pitäis koittaa saada ruokaa tälle päivää mahaansa, aamulla tuli mehutkin ulos |O :x

Diiiiii

:wave:
Tää lähtikin hyvin käyntiin B) Arki meinaan, yksin lasten kanssa.
Mä olen kerinnyt koiraa juoksuttaan lasten kanssa hiekkamontulla, kyläiltiin mun veljellä kahvin verran ja lapset on syönyt ja nyt ne nukkuu. Korjaus yksi nukkuu ja likka taistelee unta vastaan tuossa vieressä :| Kotia kerkiän vielä siivoamaan ennen kuin isäntä saapuu töistä.
Tänään saapuu mun pakettini joka sisältää vaatetta :eek: minulle! :headwall:
Ihan varmasti joudun palauttamaan kun en mahdu mahani kanssa niihin paitoihin :headwall: Tää mamma käyttää vieläkin mamma-ajan paitoja, mahani on niin ISO!! :kieh:
Suloista kostoa odotellessa :LOL:
:wave: olen toisenlainen anoppi kuin omani (toivottavasti) , jos sanotaan että elä syötä karkkia lapselle niin en syötä tai jos sanotaan jotain muita toiveta lapsen kohdalla niin noudatan niitä :xmas:
Lady Di Mikä laittaa paniikin alulle jo aamusta? :hug:
Tää mamma on hakemassa samaan vaivaan lääkitystä :snotty:

On kyl jännää, pari kuukautta ennen miuta yks tuttu sai tytön ja nyt on talvella tulos sit toiselle kans tyttö ja ketään muita odottavia äitejä/perheellisiä en ees tunne :D Luulis et joku nyt ois meistä pojan saanu, kun poikia kuitenki syntyy hieman enempi :D

Lady Di:lle, Elpalle ja muille tarvitseville voimahali :hug:

Kuinkaha kauan menee semmosen 7 kilon pudottamiseen? Ei miulla sinänsä oo mitään ongelmaa painon kanssa, ihan normaalipainonen oon, mut häitä varten haluisin laihtua että toi kaksoisleuvan orastava alku ainaki lähtis hiivattiin :D En kehtaa vielä ruveta laihuttelemaan ku kuitenkin häihin on vielä niin pitkä aika eli kerkeisin lihoakkin aina ne kilot takaisin :D

Yhteistyössä