*KESÄKUUN KULLANKERÄT* Elokuussa

Sorbetti: Mie kuulun just niihin joiden muksut on olleet kotona ekat 6v. elikkä eskariin suoraan kotonta...tai on nää olt ekan siin seurakunnan kerhos joka ollu muutaman pvän vkossa.
Ite oon tosiaa ollu koton jo yli 13v.joten ei oo ollu hoitopaikalle tarvetta.
Jokainen tietty tekee niikun omalle perheelle ja lapsille hyväks...en oikeestaa oo puolesta tai vastaan vaan teen niiku mite parhaaks koen =)

Viljami nukkunu jo 2h..saa nähä paljonko viel unta jäljellä :D

Huii,jätkä o jo iha lähel 2,5kk :eek: ...nii se aika menee kuin siivillä =)
 
Sorbetti: Meillä esikko jatkaa päivähoidossa 2-3 viikossa syyskuun alusta lähtien. On ollut nyt koko kesän kotona. Meillä esikko jatkaa hoidossa sen takia, kun on sen verran energinen kaveri ja kaipaa niitä omia kavereitaan. Olisin muuten joutunu kuitenkin viemään sen johonkin kerhoon niin parempi kuitenki toi päiväkoti, kun on siihen elämään tottunut. On kuitenkin jo 1-v:stä asti siellä ollu. Oon huomannu kesän aikana,että sillä on ollu niitä kavereitaan ikävä ku on kovasti niistä kyselly ja tässä meidän lähiympäristössä ei oo oikein samanikäisiä lapsia. Enkä koe mitään huonoa omaatuntoa siitä,että se siellä pari päivää viikosta on vaikka itse kotona olenkin.
 
päivähoidosta: lastentarhanopettajana voin kyllä kokemuksesta sanoa, että lähes aina se on ihan yks ja sama, onko eskarilainen ollut ennen kotona vai päiväkodissa. Yhtälailla ne kaikki sinne oppii tulemaan ja lähes 100prosenttisesti viihtyvät ja saavat kavereita ja oppivat talon tavoille parissa viikossa. Että ei sitä harjoitella tarvitse, ellei halua. Tottakai se pohja auttaa sellasessa "pärjäämisessä", et jos on ennestään vähän arka ja varovainen tai ei ole ollut niitä sisaruksia tai kavereita opettamassa "elämän kovuutta" niin sit se voi olla ihan hyvä, jos pohjalla on vähän päivähoitoa. On se kuitenkin jonkinverran erilaista ku kotonaolo.

Omani on just sellanen arka vaikka onkin iloinen ja menevä lapsi, joten se puolensa pitämisen opettelu turvallisessa ympäristössä on ihan ok juttu sille.

Mutta tuskin tuohon on mitään selvää vastausta olemassakaan, toiset tykkää pitää kotona ja toiset tykkää laittaa päiväkotiin. molempi parempi. =)

Velv
 
Velv: Hyvä että otit 'omaa aikaa' miehes kans peittojen heiluttelun merkeissä :D Kyllä sitä pitää itsestään huolehtia, ja parisuhteesta! :hug:

Kiitos maleha ja NeitiA vinkeistä, täytyy nyt seurata miten toi relatippa vaikuttaa. Ainakin tänäaamuna tuli jättikakat :kieh: ja sen jälkeen nukahti sitteriin ilman tuttia :eek: :p

Diikkulainen
 
Voe perhana soikoon :( ...nyt tarvitsen vertaistukea ja neuvoja!! Tää meidän jäbätsy teki eilen semmosen tempun, että kieltäyty rinnalta ihan totaalisesti. En täysimetä, mutta tissi on aina kelvannut todella hyvin, vaikkakaan riittävästi ei oo sieltä evästä saanu.Yleensä syötän aina tisseistä ennen pulloa, mutta ennen nukkumaanmenoa syötän ensin tuhdin määrän korviketta ja sitten vasta rinnalle, johan sitten urvahtaa. Eilen sitte pullon jälkeen mentiin samoilla kaavoilla, mutta kun laskin pojan rinnalle, tämä käänsi päänsä pois ja aloitti ihan hirmuisen huudon :| ...välillä hyssyttelin ja yritin taas, mutta sama juttu toistui...nukahti sitten itkumaratoonin päätteeksi ja yöllä söi jälleen unenpöpperössä rintaa. Nytpäs päivällä taas tilanne on ollut sellainen, että "vahingossa" on aloittanut rinnan imemisen, mutta hetken päästä lopettanut sen ja jälleen sama kaava; pään kääntäminen pois ja hirmui huuto :'( ...arvatkaas vaan, mimmoiset fiilarit itellä on, perskule soikoon :( . Onko muilla kokemuksia moisesta ja jos, menikö ohi ja miten meni...??

Mukavaa päivänjatkoa kaikille =)

-Melodi ja poju tasan 9 vikkoa
 
Melodi Täältä saat vertaistukea.

Meillä tuota tehdään, jos on liian nälissään tai väsynyt. Auttaa siis lisämaito pohjalle, tuohon nälkään. Väsyneenä annan olla, eli en väkisin tyrkytä rintaa. Annan sitten suosiolla pulloa vaan.

Jos jatkuu enemmän kuin yhden syötön ajan, kuten nyt teillä, niin suosittelen seuraavaa kikkaa. Toimi ainakin meillä. Ota vauva syliin seistessäsi, ja laita tarjoa siinä rintaa. Kävele rytmikkäästi huonetta ympäri. Meillä toimi ja rintaraivarit loppui päivässä. Vauva keskittyy kävelyn turvalliseen rytmiin, ja ikään kuin huomaamatta alkaa syödä. Sama kikka toimi meillä tutin opettelun kanssa.

Toivottavasti auttaa!!


 
Tiivari: Kiitos :flower: ..kokeilen tuota seuraavalla syöttökerralla, jos raivarit jatkuvat. On se vaan jännä, miten sitä ottaa itteensä, kun toinen "hylkää" ennen niin rakkaan tissin =)...eikä muuten auta yhtään, vaikka olisi kuinka paljon kokemusta ja tietoa asioista esim. työn puolesta...aivan hukassa ja "suutarin lapsella ei oo kenkiä" fiilarit :/ . Mutta jospas se tästä, hope so...(tai sitte tää meidän helppo vauva-arki on muuttumassa ihan toisenlaiseksi :eek: )

-M
 
helppikääs tietämätöntä, pitääkö se lääkärin antama jälkitarkastuslappu lähettää ihan sinänään kelaan vai pitääkö täyttää uusiks se äitiys ja vanhempainrahahakemus ja laittaa toi site liitteenä mukaan. Yritin kelan sivuilta löytää jotain infoa mutten löytänyt, ja kela on jo kuitenkin myöntänyt miulle sen vanhempainrahanki :O
 
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
helppikääs tietämätöntä, pitääkö se lääkärin antama jälkitarkastuslappu lähettää ihan sinänään kelaan vai pitääkö täyttää uusiks se äitiys ja vanhempainrahahakemus ja laittaa toi site liitteenä mukaan. Yritin kelan sivuilta löytää jotain infoa mutten löytänyt, ja kela on jo kuitenkin myöntänyt miulle sen vanhempainrahanki :O
Riittää ihan sellaisenaan.
 
Melodi Juu, itsellekin tuli tosi paha mieli, kun ei rinta enää yhtäkkiä kelvannutkaan. Ihan kuin se olisi ollut vauvan mielestä kamalin asia maailmassa. Mies ei ymmärtänyt lainkaan, miksi asialla oli niin suuri merkitys minulle. En kyllä oikein tiedä itsekään. Mutta onneksi jaksoin olla sinnikäs, ja marssia määrätietoisesti kämppää ympäri huutava lapsi rinnalla. Sen päivän jälkeen ei ongelmia ole enää ollut yksittäisiä syöttökertoja lukuunottamatta. Kannattaa siis sinnitellä hetki, se palkitsee sitten myöhemmin. Itse olen ainakin onnellinen, etten luovuttanut ensimmäiseen vastoinkäymiseen. Olisi muuten ehtinyt lapsi saada niin vähän aikaa äidimaitoa. Episodin jälkeen kun on nyt saanut (osittain) rintaa taas jo viikkoja. Mutta pahalta se silloin tuntui :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sydänkäpynen:
Mä annan aina aamulla cuplatonia, ja meillä se auttaa tytön vatsan ilmavaivoihin, jos, niinku tänään unohtui antaa aamulla, niin heti inisi että vatsaa väänsi, annoin cuplatonia ja meni tunti niin tyttö taas hyvällä tuulella :heart:

Meillä siis ne toimii..
Meille neuvolassa sanottiin, että cuplatonia pitää antaa joka ikinen kerta ennen ruokaa, muuten ne eivät tehoa :eek:
 
kiitos äää ja Melodi infosta :)

Cuplatonista mie kans oon käsittäny et joka ruokailun yhteydes pitää antaa, mut hyvä jos sydänkäpysellä toimii noinki, tuleepaha halemmaks :D

hmm. pitäisiköhän likalle antaa hieman luumusosetta jotta kakka lähtis tulemaan, näyttää kovasti vaivaavan tyttöä toi kova massu..
 
Jälkitarkastuksessa vihdoin käyty. Lantionpohjanlihakset kuulemma kaipaa vielä treenailua. Mites, oletteko aktiivisesti niitä harjoittaneet? Pitäisköhän ostaa geisha-kuulat. :|

Ei nyt sitten otettu mitään ehkäisyä. Hiukan kyllä alkoi asia uudelleen mietityttämään, kun lääkäri sanoi, että kohta oot sitten taas raskaana. Ei kuulemma oo mitään merkitystä onko ekaa odotettu 1kk vai 10v. Hui! En mä nyt heti perään toista halua, jos haluan lainkaan. Tuntuu vaan niiiin tyhmältä alkaa jotain hormooneja pumppaamaan itteensä. Lääkäri kyl sanoi, että ilmaiseksi saisi hormoonikierrukan. Huoh! En mä tiedä sitten... |O :headwall:
 
juu, tiedän että cuplatonia pitäs antaa joka syötöllä, mut meidän tytön ilmavaivat eivät näköjään ole niin kovat...pääasia et tyttö on tyytyväinen :heart:

Tänään oltiin vauvahieronnas, oli kulkaas ihanaa, ens torstaina uudestaan :D

Ja tänään mä pääsen uimaan!!!! ihanaa... ja sit sunnuntaina salille...eli meen ti ja to uimaan ja sunnuntaina salille...sovittiin aikataulu rakkaan mieheni kanssa... :heart:

Tyttö nukkui muuten viime yön ihan kokonaan 10h klo19-05 ja meni viel nukkumaan, heräs klo7.30...
 
Vielä tuosta päivähoidosta jauhan. :) sillä tosissaan ajattelin että totuttelis vähän etukäteen kun silloin kun aloitti perhepäivähoidon, niin sopeutuminen oli tosi vaikeaa. 3 kauheeta kuukautta siihen meni. Ja nyt ois isompi ryhmä ja paikka eessä. Nyt on tosin saanu kavereita tästä kotipihalta että olisko sit helpompaa, ei voi tietää... Noh, pitää vielä mietiskellä.

Voi vitsi et oli pottumainen kauppareissu. Kassalla maksaessa huomasin että kas, pankkikortti on hävinny. :kieh:
On yks paikka missä se vois olla, pitää soitella sinne. Jos ei oo siellä nii ei voi muuta ku kuolettaa kortti. Kyllä ketuttaa!!! :kieh: :kieh:

 
[quote="Sydänkäpynen"

Tyttö nukkui muuten viime yön ihan kokonaan 10h klo19-05 ja meni viel nukkumaan, heräs klo7.30...[/quote]

Et usko miten kateellinen oon sulle, menin varmaan ihan vihreeks kun luin ton :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja T-Bird:
[quote="Sydänkäpynen"

Tyttö nukkui muuten viime yön ihan kokonaan 10h klo19-05 ja meni viel nukkumaan, heräs klo7.30...
Et usko miten kateellinen oon sulle, menin varmaan ihan vihreeks kun luin ton :ashamed: [/quote]

Sama täällä, ei erottanu minua kesäkurpitsasta (paitsi vartalon mallilta) :eek:
 
Täällä molemmat muksut koisii.. perunat kiehumassa ja Karjalan paisti uunissa.. jälkkärikahveet napsautusta vaille valmiina. Kyllä mies pääsee tänään helpolla. =)

Meillä mies osallistuu lasten hoitoon ihan yhtä lailla kuin minä, imettäminen on ainoastaan luonnollisesti minun heiniä ja vauva-ajan kylvettäminen on sitten ollut miehen hommia.
Jos en ole jaksanut päivällä mennä ulos, mies vie tytön silloin töiden jälkeen puistoon.. ja vauvaa jututtaa iltaisin ja vaihtaa vaippaa. Mutta yöt onkin päässyt nyt helpolla kun vauva on nukkunut laitokselta asti yöt ääneti, vaippaa vaihtamatta, joten tämän suhteen varmaan miehestäkin ihmeellistä kun esikoisen kanssa piti herätä pullosta syöttämään.
Helpolla olen itsekin päässyt kun mennään nukkumaan klo 22-23, herää poika syömään n. klo 3 - 4:30, seuraavaksi n. klo 7 ja sitten koisitaankin vielä noin yhdeksään. Onneksi esikkokin siis hyväuninen. Ja eipä noina herätyksinä tarvii kuin tökätä rinta suuhun ja nukahtaa uudelleen. Tosin olen alkanut valvomaan monesti tuolloin klo 3 - 5 vaikka lapset nukkuu.. kuten loppuraskaudessa.. ja kauhea hikoileminen on tullut myös mukaan, onko muilla tällaista vai taisiko joku tällaisesta kirjoittaakin..?
 
Meillä menee kans cuplatonia aina, ku vaan muistetaan. Miten te muut muuten sen annatte?

Meilläki oli aamulla varsinainen kakkaepisodi! Muksu NIIN tyytyväsenä hymyili sitterissä, oikeen päivänpaisteena konsanaan. Me miehen kanssa tietenki vaan naureskeltiin, että ompa tyytyväinen poika. Syy selvis, ku mies meinas ottaa pojan syliin; Yöpuku oli puntteihen asti askassa! Vaippa oli niin täynnä, et oli tullu ohi sekä punteista että vyötäröstä ja sitteriki lainehti! :x Ihania noi vauvat! :LOL:

Oliks se täällä muuten, missä oli puhetta siitä vauvan 6-viikon itkusuudesta? Mä en aikasemmin oikeen reksiteröiny, mut nyt ku meillä ollan 6+3 viikkoa, ni tuli mieleen. Toivo nimittäin kitisee KOKO AJAN!! :headwall: Tissillä ollan puolen tunnin - tunnin välein, hereillä ollan oltu AAMUSTA ASTI! Selvästikkään sillä ei oo mikään hätä, kitisee ja komentaa vaan. Onks muilla ollu tätä?

Joku vissin mainitsi suihkutissit...? Tällä sellaset myös! On muuten aika rasittavaa...! Tänään jouduin kaks kertaa vaunulenkillä pysähtymään syöttämään poikaa ja oli tosi kiva, ku tissistä suihkus lätäkölinen maitoa tielle, ku ei harsoa ollu... :headwall:

Tää on tas vähän tällanen päivä, et ei hermo kestä... :/

Rypäle ja kakkatykki, 6+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Oliks se täällä muuten, missä oli puhetta siitä vauvan 6-viikon itkusuudesta? Mä en aikasemmin oikeen reksiteröiny, mut nyt ku meillä ollan 6+3 viikkoa, ni tuli mieleen. Toivo nimittäin kitisee KOKO AJAN!! :headwall: Tissillä ollan puolen tunnin - tunnin välein, hereillä ollan oltu AAMUSTA ASTI! Selvästikkään sillä ei oo mikään hätä, kitisee ja komentaa vaan. Onks muilla ollu tätä?
Juu, minä tuosta aiemmin kyselin. Luin jostain, että 6 vkon ikäisinä vauvat itkevät kaikkein eniten n. 2h päivässä. Sitten alkaa taas itkuisuus vähenemään. Eli älä huoli. Meillä ei kyllä tuota piikkiä mitenkään käytännössä näkynyt. Itkua ei todellakaan ole tuota määrää vuorokaudessa. Hyvä jos 20 min täyttyy. Täällä kun itketään lähinnä vain nälkää ja väsymystä. Ja niihinhän ainakin vielä auttaa ruoka ja tutti + uni =) Voisko olla teillä kyse tiheän imun kaudesta????

Neiti ei viihdy edelleenkään sitterissä eikä päivällä sängyssä. Mutta näköjään on löytänyt mieluisan paikan tuossa sohvalla. Siinä se on köllötellyt tänäänkin melkein koko päivän, ja taas siihen nukahti. Varmaan turvallista, kun kaikki tapahtuu ympärillä ja on hälinää. Mikäs siinä. Passaa mulle. Tässä kun on tietsa ja telkku lähellä. :whistle:
 
hyvä et alkaa tää "unitauti" leviämään pikkuhiljaa muihinki vauvoihin :D välillä oon iha miettiny että onks toi tyttö terve ku vetää niitä >11h unia putkeen nokka tuhisten :D

rypäle on kyl ihania nää meiän kakkamonsterit :LOL: :heart:
cuplatonit annettiin meillä ennen lusikasta maidon seassa, sitten ei enää jaksettu ja laitetaan suoraan pulloon.

nyt mies ja tyttö vetää päikkäreitä :heart: ite pitäs keksii taas kolmen päivän ruuat...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Juu, minä tuosta aiemmin kyselin. Luin jostain, että 6 vkon ikäisinä vauvat itkevät kaikkein eniten n. 2h päivässä. Sitten alkaa taas itkuisuus vähenemään. Eli älä huoli. Meillä ei kyllä tuota piikkiä mitenkään käytännössä näkynyt. Itkua ei todellakaan ole tuota määrää vuorokaudessa. Hyvä jos 20 min täyttyy. Täällä kun itketään lähinnä vain nälkää ja väsymystä. Ja niihinhän ainakin vielä auttaa ruoka ja tutti + uni =) Voisko olla teillä kyse tiheän imun kaudesta????
Hyvin mahollista tuoki... Nimittäin taas syödään! :kieh: Meillä kyllä taidetaan muutenki itkeä yli ton 2h... Tai siis sellasta kitinää enimmäkseen, välillä vaan ku mahaan sattuu tms tulee suoraa huutoa. Se kaks tuntia tulee kyllä jo pelkästään illalla täyteen, silloin mikään ei tunnu olevan 30sek kauemmin kivaa... Minkä verran muilla sitte itketään?
 

Yhteistyössä