*!!!!! Kesäkuun kullan murut 2011 joulukuussa !!!!*

äityliptpt Suuresti voimia teille:hug: En voi kuvitellakaan miten suuresti kaikki teillä mullistui! Toivottavasti jaksat ja muistat että sinä itse päätät mikä on parasta. Ei kenellekään haluaisi noita uutisia.

Kyselyä Onko kenelläkään muulla ongelmana matala verenpaine? Maanantaina käytiin lattialla kun tajunta meinas lähteä, eilen myös, Eilen pääsin mittaamaan paineen heikolla ololla, kun sain "anopin" mittarin lainaan. Paineet oli eilen 89/52. Kävin terkkarilla just mittauttamassa kahvin jälkeen ni oli 103/59. Ihan normaali on ollu 110/60 mut raskauden myötä on laskenut ja sit tulee niitä notkahduksia.


Olotila on ollut ihan ok lukuunottamatta kauheita itku-potku-raivareita, oon myös kehittäny kauhean mustasukkaisuuden :( vaikkei siihen syytä ole. kaikesta saan riitaa aikaseksi...
Massu Paisuu mukavasti, ja liityn joukkoon jotka liikkeet tuntee, noin viikon on tullu satunnaisia ,muljahduksia ja kevyitä täpäyksiä, eilen oiken napsahti tuntuvasti, ei siis mitenkään todella kovaa mut tuntuvasti. On se pakko uskoa!!!


Sannikki ja E.T. 13+5
 
Viimeksi muokattu:
Äityliptp:lle paljon voimia päätökseen, joka varmasti on oikea.

Voi kauhee kuin aikasin te tunnette noita liikkeitä! Itellä poksui tänään 13+0 ja odottelen kanssa innoissani noita liikkeitä. Toinen kuitenkin tulossa niin josko sitten vähän aikaisemmin kuin ekasta, jolloin tunsin oikeastaa huonosti melkein koko raskausajan, johtuen istukan paikasta.

Kyllä mä söisin maksalaatikkoa ihan huoletta joulupöydästä ja olen jopa syönyt kylmäsavustettua kalaa. Nyt kun odottaa toista, en jotenkin osaa hysterisoida enää joka asiaa. Ekasta olinkin hyvin tarkka syömisistäni.

Pahoinvointi on oikeastaan kokonaan väistynyt ja alun salaattikammon jälkeen on alkanut tehdä mieli VAIN salaattia :) hyvä näin. Nyt on tilalle tullut myös päänsärky ja väsymyskin vaivaa taas.

Armoton turvotus jatkuu sekä rintaliivit on jo vaihdettu kokoa isompaan. Onneksi oli tallessa noita viime raskaudesta jääneitä. Ensi viikolla vasta pääsen neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä, johan niitä on sitten odoteltukkin.

Mies menossa selkäleikkaukseen ensiviikolla, joten melko raskas joulu varmaan tulossa, kunnei miehestäkään ole paljon apua. Jaloissa pyörii lisäksi vielä 1.5-vuotias esikoinen sekä koira. Noh, mutta kaikesta selvitään.

Ihanaa viikon jatkoa :)

haippa1 + mukula 13+0
 
Äityliptp: Paljon voimia ja jaksamisia sinulle suurien päätösten kanssa.

Täällä ei juuri enää pahoinvoinnista tietoakaan, oikeastaan ei nyt taas ole mitään oireita, en kyl osaa pelätä oireettumuutta. :D

Mieki itkeä tirautin eilen pitkästä aikaa ku oli hammaslääkäri niin kamala kokemus, :D

Nyt ollaan poitsun kans "sairaslomalla" ku eilen nousi hänelle kuume, ihme ku meinaa olla hankalaa työnantajalle tälläiset sairaslomat, kauheana tivasivat että enkö saa toista hoitajaa pojalle.. ÄRH

sispi ja pieni 10+4
 
Otokka
Tervetuloa uusille!

Äityli4ptpt: Komppaan edellisiä kirjoittajia. Mitä tahansa päätätte, se on varmasti hyvä päätös ja teille oikea, mutta ethän jää yksin päätöksen tekemisen kanssa. Mieheltä saattaa mennä kauemmin tilanteen hyväksymiseen, mutta loppujen lopuksi päätöksentekoon osallistuminen on hänen velvollisuutensa lapsen isänä. Tulevaisuuden kannalta on tärkeää, että päätös on tehty yhdessä ja selkeästi molempien mielipiteet huomioon ottaen.

Oma napa: Kävin tänään lääkärineuvolassa ja lääkäritäti oli oikein mukava. Pissassa ei prot., ei sokereita eikä tulehdusta. Hb 150 ja verenpaine normaali. Sairaalassa otettujen verikokeiden tulokset myös normaalit. Kohdunkaula hyvän näköinen ja tuntuinen. Paino oli laskenut tasan kilon, hurraa! Kaikki siis hyvin ja reippaat sydänäänetkin saatiin kuuluviin neuvolan antiikkisella laitteella :).

Huimausta ollut ihan kiusaksi asti ja neuvolalääläri oli sitä mieltä, että se on ihan normaalia. Johtuu kuulemma veritilavuuden kasvusta ja verenpainekin saattaa ajoittain tipahdella. Lääkärin ohjeet olivat, että istu jos huimaa ja syö tasaisesti, ettei verensokerit laske. Lisäksi täytyy pitää huoli, että juo tarpeeksi ja ihan lääkärin määräyksellä voi pitää varuiksi mukana lakua, jota voi napata huimauksen tullessa :D. Käy mulle!

Otokka ja pikkarainen 14+4
 
äityliptpt :hug:

Maksalaatikosta.. Se on mun lemppari einessapuska ja aion syödä myös jouluna. Syön sitä muutenkin ihan kunnolla muutaman kerran raskaudessa, mutta olen kinunut tähän "luvan" jo esikoisen odotuksessa ja toiselta neuvolatädiltä toisessa raskaudessa =) Käsittääkseni siinä kuitenkin on vaarana se a-vitamiinin (ja raskasmetallien??) kerääntyminen, eikä kuitenkaan mitään listeriatyyppistä, jossa riittää pienikin määrä jos huono tuuri sattuu.. Valaiskaa jos olen ymmärtänyt väärin???

Mulla kans tuppa verenpaine laskemaan raskausaikana välillä ja kuljeskelen salmiakkiaski taskussa. Tässä raskaudessa ei tosin vielä ole tarvinnut askia ostaa.

Huomenna np- ultra, jännää!!

 
Äityli4ptpt: Voimia päätöksen tekoon, oli se sitten kumpi vain.

Ja tervetuloa puolestanikin uusille. Nähtävästi jokunen Tyksissä synnyttäväkin löytynyt kaveriksi =)

Käytiin tänään nt-ultrassa joten vihdoinkin pääsin huokaisemaan helpotuksesta. Kaikki oli ok. Ei ollut tuulimuna, ei keskeytynyt keskenmeno.... ja niitä pelonaiheitahan riitti. Nyt voi alkaa siis nauttimaan raskaudesta. Seulonnan yritimme jättää väliin, meille olisi rittänyt pelkkä nt-ulta mutta se ei sitten onnistunut.

Täällä kaikki siis ennallaan...ei oireen oiretta.

T.Pirde ja unikeko 12+2
 
Cik
Mimmimami Mulla on kanssa huomenna se np-ultra ja jännittää ihan sikana jo! Mitenhän tulee uni ens yönä. Moneltako sulla on se? Mulla on 12.30, eli onneks en joudu koko päivää odottamaan. Aamu menee nopeesti kun ulkoilen esikon kanssa, käydään kaupassa ja tehdään ruoka. Eipä jää niin aikaa jännittää.

Huomenna sit päivittelen, että onko kaikki ok :)

Cik ja Pipa 11+4
 
Täällä ollahan vähän varpaillaan, johtuu tuosta esikosta. Maanantaista asti ollu flunssaa ja oon kotona pitäny: alko tosi kovasta yskästä, varsinkin ilta,aamu,yö ja ihan tukossa nenä.. lämpöä on ollu keskimäärin 37,3-6 ja nyt vetäny kuumeeksi 38,8..
Ja heti tuli ku googletin mieleen: KEUHKOKUUME. sitä on kuulemma on liikkeellä: joten ei auta ku seurailla, ja kattoa tuleeko lääkäri reissua. On se raukka ku ei mitään syö, ja juomapuolikin on heikkoa =(

Au, istuen vihloo hassusti mahaan.. kohtu vissiin kasvaa? :)

MMILIA JA MASA 12+6

P.s uudet en ole ehtinyt päivitellä; katsotahan huomenna..
 
Äityli4ptpt, :hug: Mäkin yhdyn edellisten kommentteihin. Voimia päätöksentekoon!

Taas oon ite ollu hiljasta neitoa tän kirjottelun kanssa, mutta lueskelen kyllä teidän jutut.

Kielletyistä syömisistä/tekemisistä:
Mä oon ollu tähän asti ehdoton noiden homejuustojen kanssa. Samaten kaikki vakuumikalat ovat pannassa. Nämä kaksi olivat siis ne, joita neuvolassa korostivat. Isän itse graavaamaa kalaa (ei siis vakuumi-) aion kyllä jouluna maistella.

Alkoholin suhteen olen ollut sillä linjalla, että juon alkoholitonta olutta ja siideriä huoletta =) Mutta kyllä aion esim. jouluruuan kanssa sallia itselleni ½-1 lasillista viiniä. Ja miehen oluesta olen saunassa joskus siemaissut hörpyt. Esikoistakin odottaessa saatoin joskus juoda esim. puolikkaan saunaoluen.

Kahvia juon pari kupillista päivässä. Ei yksinkertaisesti tee mieli enempää. Normaalisti olen varsinainen kahvikissa... :p Energiajuomiin en ole kuitenkaan koskenut. Enkä tupakoi, joten se ei kosketa minua.

Täällä vointi on ihmeen normaali... Lukuunottamatta viimeöistä närästyskohtausta. Illalla iltapalan jälkeen alkoi tuntua poltetta rintalastan takana ja se jatkui voimakkaana koko yön. Rennietä nappailin ja maitoa litkin, mutta olo oli hirveä. Yöllä heräsin siihen, että rintaan sattui. Mulla ei siis koskaan ole ollut näin voimakasta närästystä. Aloin jo pohtia, onko mulla joku sydänvika! (Suvussa ollut läppävikaa, joka toisilla ilmennyt närästyksen tunteena...) Kellään muulla kauheaa närästystä tässä kohtaa raskautta?

neito84 + pikkunen 13+5
 
Kielletyistä, tai pitäsikö sanoa ei-suositelluista ruuista. Jouluna tarjotaan montaa sellaista herkkua, mitä ei raskaana ollessa saisi syödä. Mutta esimerkiksi graavilohi sekä mäti ovat mun (niinkuin tuntuu olevan monen muunkin) herkkuja. Anopin tekemää graavilohta aion syödä, mädistä en vielä tiedä. Saatan ottaa pikku tilkan punkkua kinkun kanssa. Tosin voi olla ettei se maistu. Testasin viime viikonloppuna ja jouduin kaatamaan loput testitilkastani lavuaariin. Samoin on käynyt esim. oluen ja siiderin testailun kanssa, ne maistuvat tosi pahalle! Mutta ihan ehdoton en ole, suullisen tai kaksi voi mun mielestä ottaa sillon tällöin ruuan kanssa.
En tupakoi.

neito84, täällä yksi joka on kärsinyt ajoittaisesta närästyksestä paljon! Illat ja yöt ovat välillä kamalia. Mietin, että jos tää on jo nyt tätä, niin mitä myöhemmin?!?

mimmimami, maksalaatikkoa ei suositella syötäväksi A-vitamiinin takia. Mutta mun mielestä suositus on nykyään se, että pieniä määriä voi syödä sillon tällön?!

vauvan syke tänäänkin testattu dopplerilla, reipas 160 pulssi löytyi :) Isukin kanssa täällä luurit korvissa hymyiltiin!

Sunburned ja Aarre 13+0
 
Huomenta mammat :)
Täällä on nukuttu aivan liian vähän, selkä jomottaa ihan vietävästi :(

neito84 Täällä parina iltana ollut myös julma närästys, tuntuupi kyllä välillä että henki lähtee... Sain terveysasemalta neuvoksi Losec närälääkkeen ja se auttaa. Toimii paremmin kuin Rennie kun vaikuttaa happopumppuun suoraan. Ensiapuna myös jäätelö pelaa aika hyvin!

Mulle onkin sitten ilmestynyt linea negra navan alle :D alan kyllä hämmästyä vatsan koosta, saa nähdä mitä maanantaina neuvolalääkäris kuuluu:) aivan hurjasti on maha kasvanut!!!

Seksihaluista oli joskus puhetta ja täytyy sanoa että kyllä on haluja enemmän kuin pienessä kylässä :LOL: Siksi siis liian vähän unta :p Ei onneksi ole kuivuusongelmiakaan, vaan enemmänkin toisinpäin.
On muuten jännä kuinka sama tilanne eli raskaus voi olla niin laidasta laitaan eri ihmisillä. Mystinen on naisen keho täytyy sanoa!

Mukavaa päivää kaikille, mie sain "viikkorahan" ukolta ja painan liivikauppaan hakemaan isompaa ja mukavampaa liiviä... Yhdet vanhat ja osin risat enää mahtuu :(
Lauantaina sitten Helsinkiin ostoksille, hyvä kun tyttö menee mummille kylään siksi aikaa, siis mummi asuu helsingissä.

Onko muuten muilla toinen tai molemmat isovanhemmat kauempana?
 
sannikki: Mulla kans ongelmana toi matala verenpaine.... ärsyttävää, ku koko ajan huippaa ja pyörryttää! :(

Täällä flunssa senku jatkuu ja jatkuu!! Ja nyt tietty toi meijän tyttönenki jo ihan räkänen... ei hyvin mee! Viel tää päivä pitäs töis jaksaa ja sit oiski 4 vapaata, ihanaa!!!

mama ja möykky 15+5
 
Aamuja kaikille =)!!

Mua on sunnuntaista asti huolestuttanu onko vauvalla kaikki hyvin.
Tultiin silloin lauantaina jouluostoksilta kotiin ja mahassa alkoi valtava myllerrys, mieskin tunsi kuinka kaveri potki/myllersi. Tuon illan jälkeen en ole tuntenut mitää liikettä :(.
Olen kuitenkin jo monta viikkoa tuntenut liikket ja nyt ei mitään.
Minä mietin jo silloin launataina että onko kaikki hyvin kun myllerrys oli niin epätavallisen voimakasta. Kaikkee sitä sitten mietti ja ajattelin että voiko napanuora mennä kaulan ympäri jo tässä vaiheessa niin että menehtyis siihen.. Pitäiskö mun soittaa neuvolaan ja kysyä voisinko mennä kuuntelemaan sydän äänet??...

Kaikille hyvää vointia ja päivä jatkoa!!!

Calumet + :heart: 13+6

Koska mä opin kirjoittamaan oikein... :headwall:... aina saa olla korjaamassa...
 
Viimeksi muokattu:
Onko muiden sukulaisia maailmalla tuon lentoemäntien lakon takia?

Mun mumman ja papan meksikon matka (paketti matka, 2vkoa) kääntyi kolmannelle viikolle sunnuntaina kun lentoja ei lennetty. He olivat saaneet eileen puhelun että jos haluavat suomeen niin 20 henkilöä pääsee nyt jo matkalle; totta kai he halusivat lähteä. Paikallinen bussi oli hakenut heitä ja muita matkustajia kohti suomen matkalle paikallisella niin ne on eileen päässy lentämään pariisiin ja kun pariisissa on ollu kamala lumipyry kone oli joutunu seistä ranskassa muualla jollain pikkuasemalla 5h ja heille oli tarjottu VAIN MEHUA JA SUOLAKEKSEJÄ kun ne viimein yön pikkutunneilla oli päässy pariisiin lentoemännät oli jaellu villasukkia ja torkkupeittoja ja laittanu kaikki turistit nukkumaan sielä lattialla/ penkeillä.. ja tämän taas paikallisen koneen olisi pitäny lähteä jo 10:45 suomeen mutta ei oo vieläkään päässy lähtemään.. Vanhoja ihmisiä kun ovat niin itku kyllä tuli :(
 
Viimeksi muokattu:
Heippa vaan!

Calumet mulla kans joku aika sitten tuntui kunnun pyrähdyksiä ja sen jälkeen ei pitkään aikaan mitään ja tuli kyl samat mietteet kun sullakin.. Mut luulen että hentoja liikkeitä alkanut välillä aina tuntumaan,tietysti en varma oo mut.. Luulen ettei ne tässä vaiheessa vielä koko ajan tunnu.Tietysti voit neuvolaan soitella jotta saisit itsellesi mielenrauhan :)

Mulla menny koko pvä maatessa,yövuoroon valmistautuessa..Pari tuntia sainkin nukuttua,normaalisti riittäis mut en tiedä nyt kuinka sitä jaksaa.

Mukavaa päivänjatkoa!!Tää koittaa lähtee tekee nyt jotain järkevää.. :)

Perdy ja murunen 15+0
 
Cik
Ihanaa, nyt voin minäkin huokasta helpotuksesta. Np-ultrassa kaikki hyvin :heart:
Vauva vastasi viikkoja 12+4 (menkkojen mukaan tänään 11+4). Uusi LA siis 19.6. Kätilö sanoi että tämän mukaan nyt mennään laskuissa, kun kaks eri aikaa oon jo saanut, niin tämä niistä on sitten kai se varmin.
Rakenneultraakin sit aikaistettiin, ja uusi aika on 31.1. Sopivasti mun synttäri päivänä!

Toivotaan että muutkin tänään np-ultrassa käyneistä saa hyviä uutisia :)

Nyt varmaan tuleekin kirjoteltua ja kommentoitua useammin, kun tietää että pikkusella on kaikki hyvin masussa. Anteeksi omanapanen viesti, oon vaan niin helpottunut!
Myöhemmin sitten voin kommentoida muiden kirjotuksia, esikoinen just kuuluu heräilevän.

Cik ja Pipa 12+4

*muoks* Meni uuden lasketun ajan ysit ja kutoset väärinpäin :D Nyt on korjattu!
 
Viimeksi muokattu:
Cik tarkotit varmaan 19.6. :D. Sattuuhan sitä kirjotusvirheitä, ihme ku itelle ei oo sattunu, ku oon nii jännittyny ollu.

Itelle ei kuulu mitään erikoista, liikkeitä oon kans tuntenu sillon tällön :heart: vaik viikkoja on nii vähän. Mut tunnistan ne, ku on aikasemmissa ollu ihan samanlaista.

Hirveetä unta tuli nähtyä viime yönä, et rupesin verta vuotamaan ja sanoin miehelle, et tais tulla keskenmeno :O. Onneks en oo taikauskonen.

jessi löysin sen lapun ja miun arvot on: T4V 15 ja TSH 0,75, et ihan hyvät. Nyt syön 4 kertaa viikossa 2,5 tablettia thyroxinia ja 3 kertaa viikossa 2 tablettia. Aatonaattona lääkäri soittaa uudelleen arvoista, et pitäis sitä ennen käyvä labrassa.

Onnittelut Cik hyvistä ultrakuulumisista :flower:!

Pyyter ja masuasukki 12+2
 
Np-ultra mullakin takana ja kaikki hyvin. Turvotusta 1,3mm. Ja la 19.6, kuten sulla Cik.
Oli kyllä ihanaa nähdä että vauvalla on kaikki hyvin. On niin helpottonu olo. Ja nyt mä uskallan tästä sit jo kertoakin muille, no pari ystävää siis tietää jo ja mun porukat ja mun sisko.

Mulla on rakenneultra 9.2. Silloin ois 21+ jotain viikot.

Bre ja pikku 12+4
 
äityli4ptpt jaksamista :hug:, toivottavasti saat miehesi keskustelemaan. Asioista on kuitenkin hyvä puhua yhdessä. Voimia tuleviin päätöksiin.

Soitin sitten aamupäivällä neuvolaan ja menin käymään. Äänet löytyi ja oli kuulemma erittäin vilkas kaveri :D. Jotenkin tuntuu niin hassulta kun en ole tuntenut... :rolleyes:. Neuvolatäti sanoi että kohtuni on taaksepäin kallistunut kun kesti niin pitkään saada kunnolla kuulumaan. Joka tapauksessa tuli helpottunut olo.

Totesin kanssa että oon näköjään ollut koko päivän kirjautuneena tänne sivustolle.. ei käske pää enään edes poistua.. :confused:.

Kiva taasen kuulla hyvistä ultra kuulumisista!!

Calumet + :heart: 13+6
 
Heips yssykät ;)
Jouluruuista:
Mua niin sapettaa ku en oikein jouluna oo syöny muita laatikoita ku maksaa ja se kyllä jää tänä vuonna ainakin suuremmissa määrin :( Porkkana onneks just ja just menee, ja se graavilohi.. jos se on äitin miehen tekemää niin syön, mut jos vakuumipakattua niin en syö. :( Tänään söin töissä liköörikonvehtia ja jösses oli hyvää :p

Käytiin tuossa koiran kaa tunnin lenkki, ihan hyvin jaksoin paahtaa menemään. Ei kyllä ihan joka päivä enää tälleen kerralla oo tuntia kävelty, ennemmi useempi pienenpi.

Eilisen tupakkasaldo vain 3 tupakkaa!! *ylpeilee* :D

Sain töiden jälkeen käytyä hoitaa asioitakin, nyt ois kaikki vakuutukset Turvassa, siirsin Tapiolasta autonkin sinne, vielä huomenna käyä rekisteröintitodistus käyttää siel. Sit kyselin jo vauvavakuutuksista, aion senkin ottaa tuonne. Ja sain jo tarjouksetkin. Tosi hyvä oli kaiken kaikkiaan :) Ja ihan hyvät alet: "keskittämisetu" + liiton alet. :)

Nyt pitäs rueta wiener leikettä paistaa ja pottua keittää. Jospa se maistuis.

Mun maha muuten on pompsahtanu esiin, pikku kumpu näkyy jo! :heart: :D Ja muuten mua närästää tosi kovaa välillä ilman raskauttakin, sit aina pitäny heittää kahvit ja paistetut jutut, joten nyt kun närästää niin en tiiä onko raskausperästä vai muuta. Rennietä useemminkin jo nappaillu. Ja tiiän miten kova tuska se voi olla ku polttaa rintalastan takaa :( Enkä nyt ees juo kahvia paljoo, noin 2-3 kuppia päivä. Ennen latkin ihan urakalla töissäkin.

Nyt hupaista iltaa teille, tässähän tätä asiaa taas tuli.

PS. Kaksilta tuli kirje et seulontatulokset ovat normaalit :heart: :) Saa huokaista!!!
 

Yhteistyössä