*!!!!! Kesäkuun kullan murut 2011 joulukuussa !!!!*

Riksumi Jan appelberg löytyy ihan googlella, ja kyllähän niitä haittoja voi luetella vaikka mitä, mutta onpahan niissä usein se saattaa aiheuttaa edessä. Puhuimme Appelbergin kanssa vain varmasti todistetuista haitoista. Ja jokatapauksessa se mitä kukakin tekee on jokaisen oma asia. EIKÖ OLE KANNANOTTAMISTA JOS SANOT ITSEKKÄIKSI NIITÄ JOTKA POLTTAA????????

Huomaan että on monilla valitettavasti tapa ns hävetä tekemisiään jo valmiiksi, Lily-Jane sun tekstissä olit kahvista jotenkin varovaisesti laittan että se kupillinen ja paaljon maitoa eli oikeestaan vaan puoli kuppia!!! WHAT!!! vaikka joisit kolme kuppia tai luoja armahda neljästä viiteen kuten minä niin mitä sitten... Eipähän se ole keneltäkään pois mitä muut tekee?? Mie olen ihan vallan mainiosti saattanut yhden täysin terveen lapsen maailmaan, vaikka en ole neuvolan kirjojen mukaan elänyt, Ystävän kanssa puhuin tänään, hänellä 5 lasta, tupakoi joka raskauden veti kahvia normaalisti ym, ja täysin terveitä neljä kiloisia syntyessään jokainen ja ovat edelleen ja vanhin kuitenki 17v...

Se ken haluaa elää pilkulleen SUOSITUSTEN mukaan niin nostan hattua ja hieno homma mutta kenelläkään ei ole varaa katsoa muita alaspäin edes kaikessa hiljaisuudessa. Kukaan meistä ei halua lapselleen pahaa, joskus itsensä hyväksyminen virheineen on parempi kuin väkisin yrittää esittää muuta ja muuttaa väen vängällä tapojaan. Kukatie vaikka jäisi masennukset vähemmälle jos ei neuvolassa niin jyrkästi tuomittaisi... saati vielä muiden mielipiteet...

ÄLKÄÄ NYT OTTAKO HERNEITÄ TÄSTÄ, MIE OON VAAN NIIN NAPAKKA SANOMAAN VAIKKA EN TODELLA PAHALLA SITÄ TARKOITA. KIRJOITUS SAATTAA ANTAA VÄÄRÄN KUVAN ETTÄ MITEN ASIAN ESITÄN. ENKÄ TARKOITA ESITTÄÄ SITÄ ILKEYDELLÄ TAI VITTUILLEN!!!
 
Viimeksi muokattu:
Iltoja!

Huoh, kerkesin jo tuossa nukahtaa 8 jälkeen mut heräsin ku ukko lähti kaverisa lasta vahtimaan.. Joten yksinäinen yö tiedossa. Viime yön se oli veljellään pelaamassa pokeria :(

Mulla enää huominen aamuvuoro ja sitten koittaa parin päivän vapaa :) Ja mennäään porukalla ulos syömään, Amarilloon :p Namskis. Pitää vaan miettiä mitä syö ku kana etoo ja jauheliha. Tehtiin nytkin illalla hornetteja niin muka jäi kanasta joku kumma jälkimaku :D Pitää se uskoo et ei ehket missään muodossa vähään aikaan.

Rinderella Mä voin ihan tunnustaa polttavani tupakkaa. Alussa vähensin tosi hyvin noin 15-20 ennen päivässä polttaneena nykyään 5-6 kpl. Ja oon siitäkin hyvin ylpeä. En halua vahingoittaa sillä vauvaa vaikka riskit tiedänkin ja koko ajan poden huonoa omaatuntoa. Mutta koko ajan mielessä myös se että tuostakin kun saisi vähenemään niin oispa ihana :) Ja uskon että pystynkin siihen vielä.

Sannikki En mie ainakaan vejä yhtään hernettä nenuliini tuosta sun ^^ kirjotuksesta :D

Tää söis ehkä vielä pari karjalanpiirakkaa ja koittas sit uudestaan unta. Kello 5 sois kello taas :( Ja kävelyreissu ees aamul. -19 jo nyt pakkasta niin ei tuo autokulta oikein diggaile.
 
Sannikki Ei siis tiedän että voisin pari kuppia juoda päivässä (ja siis kofeiinihan lisää keskenmenon riskiä, eihän se siis mitään haittoja aiheuta kai..) ja siis laitoin paaaljon maitoa sen takia etten oo 7 viikkoon juonut kahvia. Ei siis sen takia etten voisi tai joku yhtä kahvikuppia kauhistelisi :D Sit olisin kyl et joo ylihysteeristä menoa. En ottanut hernettä nenään. :) Näistä rööki ym jutuista tulee aina kädenvääntöä, sehän on nyt selvä.

Tinsku86 Tsemppiä aikaiseen herätykseen!! Pakkanen ainakin herättää varmaan mukavasti? Vaikka hirveän kylmä onkin!
 
Minun on pakko kommentoida Sannikin tekstiä.

Ei varmaan monikaan noudata neuvolan neuvoja 100%, eli kaksi lämmintä ruokaa päivässä, salmiakkia alle 50g päivässä, jne. Minusta on silti eri asia jättää terveellisyys kohtuuteen eikä päästä täydellisyyteen, kuin tietoisesti altistaa sikiö eli oma elävä lapsi yhdisteille joita voisi hyvin välttää...Tupakasta kaikki tietää että on pahasta, mutta kahvistakin moni ei edes mieti vaan juovat hirveesti ja ihan virallisessa terveysportissa jota lääkärit käyttää, on että kofeiinia olikos se yli 300mg päivässä säännöllisesti alentaa syntymäpainoa tms! Se on riippuvuutta aiheuttava aine, kuten nikotiini, muut huumausaineet...

Itse juon kahvia, kohtuudella kuten suositellaan. Aamukahvi saa riittää, joskus juon toisenkin kupin. Toisenkin voisin juoda vaikka joka päivä mutta tuntu siltä että saa jäädä pois. Tupakointia raskausaikana en voi ymmärtää, tosin en voi sanoa tietäväni miltä tuntuu se riippuvuus siihen. Vaikka jotain ei olisi tutkittu 100% loppuun, onko joku huonoksi vai ei, miksi kokeilla omalla lapsellaan? Mielummin jätän jonkun pois kun arvailen, ja se saattaa aiheuttaa esim oppimishäiriöitä yms.

Onhan sitä maailma pullollaan tupakoivien ja viinaa sekä kahvia tonkittain juovien lapsia jotka on "ihan terveitä", mutta kukas onkaan tutkinut onko heillä allergioita, oppimisvaikeuksia, keskittymiskyvyttömyyttä, aikuisena masennusta yms. MIelummin luotan tutkimustuloksiin kuin ihmisten arvioon terveydestä. Eihän toki aina mikään aine vaurioita samalla tavalla, mutta miksi ottaa riski? Jokainen joo varmasti haluaa lapselleen parasta, joten en siksi ymmärräkkää miksi leikkiä lapsen terveydellä noiden riippuvuutta aiheuttavien aineiden ja muuten myrkyllisten aineiden kanssa?

Ei se ole minulta pois jos joku täällä tai missä vaan ei noudata neuvolan ohjeita, mutta siltä mahassa olevalta vauvalta se voi olla pois.

Tämä teksti todennäköisesti pahoittaa jonkun mielen, anteeksi siitä. Tämä on minun mielipiteeni, ja toivon että sen saa sanoa.
 
lumihiutale85 Tottakai saa oman mielipiteensä ilmaista, sikshän me täällä keskustellaan! Mä elän suositusten mukaan, mut en ylihysteerisesti nipota, ihan vaan sen takia että 9 kk elämästä ei oo pitkä aika. Mut en totaalikieltäydy kahvista ym, koska en itse koe että nää suositukset rajoittaa mun elämää ihan hirveästi. Joo, tietty katson jouluna kaiholla sitä mätiä ja graavilohta, mut sit mun ei tartte aiheuttaa itselleni stressiä siitä jos niitä syön että mitä jos. Se mitä muut tekee on mitä muut tekee.
 
Hei,

olen itse kesä/heinäkuinen, kirjoittelen tuonne heinäkuisten puolelle mutta luen tätäkin pinoa.. Ja ihan pakko nyt laittaa hieman faktoja tupakoinnista.

"Tupakointi
Raskauden aikainen tupakointi vaarantaa sikiön terveyden. Tupakan sisältämät myrkyt kulkeutuvat napanuoran välityksellä sikiöön. Sikiön kannalta haitallisimmat aineet tupakansavussa ovat häkäkaasu, nikotiini ja raskasmetallit.

Nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen, mikä johtaa sikiön hapensaannin heikkenemiseen. Sikiön veren nikotiinipitoisuus voi olla jopa korkeampi kuin äidillä. Häkä puolestaan heikentää veren hapen kuljetuskykyä ja tuloksena on krooninen hapenpuute. Hapenpuute vaikeuttaa solujen jakautumista ja kudosten kasvua.

Tupakansavun sisältämät syanidi, kadmium ja lyijy ovat myös merkittäviä sikiön kasvuhäiriön aiheuttajia häkäkaasun ja nikotiinin ohella.

Tupakoinnin aiheuttamat ongelmat raskauden aikana

Tupakointi viivästyttää raskaaksi tuloa, lisää kohdunulkoisen raskauden riskin yli kaksinkertaiseksi ja kaksinkertaistaa keskenmenon riskin.

Tupakointi raskauden aikana lisää raskaudenaikaisen verenvuodon riskiä, mikä puolestaan altistaa keskenmenolle ja ennenaikaiselle synnytykselle. Riski ennenaikaiseen synnytykseen kasvaa suhteessa päivittäin poltettujen savukkeiden määrään. Myös istukan ennenaikainen irtoaminen ja ennenaikainen lapsiveden meno ovat yleisempiä tupakoivilla kuin tupakoimattomilla.

Tupakoinnin vaikutukset sikiöön ja syntyvään lapseen

Raskauden aikainen tupakointi voi aiheuttaa lapselle terveydellisiä riskejä ainakin 10 ikävuoteen saakka. Tupakoivien äitien vauvat painavat synnyttyään 200-400 grammaa tupakoimattomien vauvoja vähemmän. Alentuneeseen syntymäpainoon liittyy suurempi erilaisten komplikaatioiden riski.

Jos äiti on tupakoinut runsaasti odotusaikana, lapsi saattaa kärsiä nikotiinin vieroitusoireista syntymänsä jälkeen ja olla itkuinen, ärtynyt ja valitteleva. Raskausajan tupakointi voi myös lisätä kätkytkuolemariskiä.

Tupakan haittavaikutuksille altistuminen voi heijastua myös lapsen viivästyneenä kehityksenä. Puhumaan oppinen voi viivästyä ja myös muussa oppimisessa voi olla vaikeuksia. Keskittymis- ja käytöshäiriöitä sekä yliaktiivisuutta ja aggressiivisuutta on raskauden aikana tupakalle altistuneilla lapsilla muita enemmän.

Raskauden aikana tupakoineiden äitien lapsilla on kaksinkertainen alttius sairastua astmaan, allergiaan tai allergiseen ihottumaan."

Eli kun äiti tupakoi, hän altistaa sikiön krooniselle hapenpuutteelle koko kohdussaoloajan.

Kiitos ja anteeksi, poistun häiritsemästä. Tätä asiaa en vain ymmärrä.

Mayinga
 
Lumihiutale85 ihan napakkaa asiaahan kirjoitit, minä en ainakaan loukkaantunut. Ja tämä on keskustelupalsta ja joku avasi keskustelun raskausajan tupakoinnista ja tokihan siihen mielipiteitä tulee, niinkuin aloittaja arvelikin kai.

Minä en ole muuten tuota kahvia edes ajatellut pahana, kun en sitä ole ennen juonut. En siis pidä kahvista, se on yöks pahaa, mutta nyt kun olen niin tolkuttoman väsynyt, niin olen joinain päivinä väkisin töissä nykinyt yhden mukin kahvia, kyllähän siitä piristettä saa. Mutta onpa vähän hölmöä sinänsä, että nyt raskaana kolmatta odotellessa alan kahvinjuontia opettelemaan... :confused: Mutta eihän se yksi kuppi päivässä tietenkään mitään haitaksi ole kai sen puoleen. Pepsi Maxia olen juonut myös piristyksen takia, mutta nyt en sitä oikein pysty enää juomaan närästyksen takia, ihan hyvä oikeastaan niin.

kurkkunaamio ja pikkuinen 14+1
 
VOI HELEVETTI:
Eileen sitten mies löysi likan pyllystä kihomatoja :,( kun se itteään hinkkas lattialla ja minä vitsillä heitin että jostain päiväkodista varmaan tullut nyt ne madot - mies otti sit likan syliin, housut pois- kurkistus peräaukkoon ja mitä: sielä oli yksi valkoinen mato.
Sitten tuli apteekkiin lähtö: mä en saanut kuuria - vasta pakon edessä eli kun madot on puhjennut (jos tartunta on tullut,) mies ja likka hoidetaan nytten.. ja ei ollu kiva nukkua yksin, ei voi ottaa riskiä että sais tartunnan koska lääke ei ole vissiin kovin hyväksi raskaana ollessa :(
Sitten vedin eileen illalla 21 aikaan suursiivouksen, pyykkäsin puoleen yöhön ja tänään jatkan. Ja ehkä ylireagoin mutta desifioin lelut, pesin legot pyykki koneessa ja pehmot on nyt pakkasessa jonka jälkeen ne lähtee 4 viikoksi varastoon ja tulee sitten pesukoneen kautta takaisin. Kunhan ne katkeis tähän yhteen nähtyyn matoon :/
Minä tein ittelleni yöllä kakkatestin kun ei kutittanu, ja kakassa ei ollu matoja. HUH. Että tällästä, en osaa ottaa rennosti- vaan panikoin hermohan tolla ukolla meni. No odotan että kelllo käy ja passitan ne anoppilaan ja suursiivous (yli?) reagoinnilla miehen mukaan :D saa jatkua..

Kommentoin myöhemmin tupakka yms asioihin, nyt ei jaksa :/

MMILIA JA MASA 12+3
 
Huomenet!

Kuinkas mammojen viikonloppu on sujunut? Me oltiin eilen tekemässä viimeset jouluostokset ja voi sitä väen määrää kaupungilla ja ideaparkissa..Tais olla muutama muukin tuhlaamassa veronpalautuksia.. :D No onpahan ne sitten alta pois.Kyllä oli ihana illalla saunassa jalat nostaa ylös kun niin särki ja kolotti kaiken kävelyn jälkeen! Tänään olis ilta ja sitten pari aamua.. Eli pyhät menee töissä,hyvä niin.

Äiti lupas mun kanssa tulla tekemään joulusiivousta ja mietinkin koska sitä kannattas alottaa,ehkä sit jouluviikolla.. Helpottaa kun tietää ettei yksin tarvii.

Tupakoinnista olitte puhuneet.Minä lopetin melko heti plussauksen jälkeen.Kävi helposti koska olin niin huonovointinen ettei oikeesti tee yhtään mieli.EIkä kyllä tee vieläkään,mutta tiedän että sitten joskus synnytyksen ja imetyksen jälkeen tulee varmasti maistettua ja siitä se taas lähtee.Tosin oon ollu sellanen satunnainen polttaja muutenkin.. Töissä lähinnä ja juhlissa,kotona en juurikaan ellen seuraksi jonkun kanssa..

Mahaa turvottaa niin kamalasti että kaikki kiristää.Onneks mulla on noi parit mammahousut mitä oon jo pitäny kun ei muut mahdu.Ukkolta j.lahjaks pyysin lahjakorttis johki mammaliikkeeseen että saan uuden talvitakin,entinen kiristää aikalailla jo ja maha pullottaa kivasti..

Nyt aamupalalle ja pyykinpesuun! Mukavaa sunnuntaita kaikille!

Perdy 14+3
 
Tupakka: Ite oon polttanu 12- vuotiaasta asti, enkä tällä komeile. Helppo on ollut raskauksien ajaksi lopettaa, ja vielä helpompaa aloittaa synnytksen / keskenmenon jälkeen uudestaan.
Mutta siitä nostan ittelle hattua että mun ei oo tarvinnu polttaa raskaana ollessa, plussan jälkeen vedin ns. "shokki" savut jonka jälkeen annoin askin isännälle.. jonka jälkeen isäpuolelta otin muutaman ja sauhuttelin salaa mutta sitten se loppui; alkoi pahoinvointi. eli poltin viimeiset sinä päivänä ku plussasin.
Esikoiselta lopetin rv 11 , nt-ultran jälkeen. ja keskenmenneestä samantien kun plussa tuli.

Kahvi En juo.

Kokis, Salmiakki, Lakritsi tulee herkuteltua.

Juustojakin syön, listeria on yhtä harvinainen kuin lottovoitto. toki syön vain pastoroitua juustoa, sekä suomessa valmistettua.

En vähättele ihmisiä jotka polttaa raskaana ollessa, mutta enmä niille hattuakaan nosta, kukin tallaa tyylillään. Tunnen yhden pojan joka on saanut nikitiini hoitoa sairaalassa ollessaan 20min ikänen, ja kyseinen poika sauhutteli äitinsä jämiä jo 2-vuotiaana.. ois kiva tietää millasta meno nytten on.. poika taitaa olla 6-vanha.. En ole kys. naista (yh) ja poikaa nähny 3 vuoteen..
Sääliksi kävi poikaa, tehtiin me siitä nimetön lastensuojelu ilmoitus joka ei vissiin mihinkään johtanut.

Mutta tsemppiä tupakoinnin kanssa painiville!
 
Tupakoinnista: itse olen lopettanut melkeinpä heti plussattuani, olen tietenki pari puolikasta tupakkaa polttanut ihan yksittäisenä päivänä yhen puolikkaan jos on kauhea himot ollut, nyt ollut kyl pitkään polttamatta yhtään.
Minustaki jokainen tekee tuoakoinnin lopettamisen suhteen omat päätökset, en tuomitse, enkä myös tykkää. :D Itse olen kuullut että jos pystyy edes vähemtämään puoleenkaan siitä mitä polttaa on hyvä. Mut toisaalta jokainenhan meistä tietää tupakoinnin riskit raskausaikana/imetyksen aikana ja tietää mitä tekee.

Kahvin juonnista: ite olen aina ollut huono juomaan kahvia joten tosi väähän on nyt raskaanaki tullut juotua, johtunee osaksi pahoinvoinnista. :D

Mut eipä mulla tule kyl millin tarkkuudella katsottua tuota kiellettyjen ruokien listaa, salmiakki tulee kyl syötyä ihan hyvällä omalla tunnolla. :p

Meidän arkeen tai siis viikonloppuun ei paljoa uutta kuulu, eilen käytiin shoppailemassa ja ostin mammhousut ja aivan ihanan paidan HM.ltä :) sit osteltiin jotaki joululahjoja, meinas väsy iskeä tosi aikaisin sit eilen :D
Niin ja 3 vuotias poika sairasti yöllä oksennustaudin, huh sitä pyykin määrää mikä saatiin, tänään pitää ainaki osa pestä pois. HArmi ku ei ole sitä kuivausrumpua :p

Sispi ja mölliäinen 10+1
 
Riksumi Jan appelberg löytyy ihan googlella, ja kyllähän niitä haittoja voi luetella vaikka mitä, mutta onpahan niissä usein se saattaa aiheuttaa edessä. Puhuimme Appelbergin kanssa vain varmasti todistetuista haitoista. Ja jokatapauksessa se mitä kukakin tekee on jokaisen oma asia. EIKÖ OLE KANNANOTTAMISTA JOS SANOT ITSEKKÄIKSI NIITÄ JOTKA POLTTAA????????
Googletin tyypin ja hän on siis naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, mietin vaan siis et onko hän jotenkin perehtynyt raskausajan tupakointiin tms. Ei ole. Se mikä minusta on vastuutonta on sanoa tuossa asemassa ettei tupakoinnista ole haittaa, muuta kuin et synnyttyään vauva on hieman kiukkuisempi (vai miten se sana tarkasti meni) Sanois edes reilusti et vauvalla on vieroitusoireita ja siksi paha olla. Vastuutonta ja surullista, koska lausunnollaan antaa odottaville äideille luvan polttaa :(

Onhan se kannanottamista jos sanon, että mielestäni on itsekästä polttaa raskausaikana. Mitä sitten?

Kyllä minä nostan hattua tupakoiville äideille, jotka edes yrittävät lopettaa/vähentää. Mutta semmonen hälläväliä asenne nostaa karvat pystyyn. Tossa samaisessa odotuskirjasessa oli hyviä vinkkejä vähentämiseen. Kuten valitse miedompia, polta vain puolet savukkeesta jne.

Vähän sama asia mielestäni ois, jos joisin viinaa vaik jokapäivä sillä verukkeella, ettei ole pystytty määrittelemään rajaa joka on sikiölle haitallista...

Juups, pilkulleen tuskin minäkään elän raskausajan oppien mukaan, mutta maalaisjärkeä käyttäen. Muoks. sitä tulin vielä lisäämään, et yritän elää elämääni siten, että pystyn seisomaan tekojeni takana myös tulevaisuudessa. Eikä mun todellakaan tarvi yrittää miellyttää ketään :whistle:

Meillä koko viikko on mennyt sairastellessa ja sama homma jatkuu edelleen :(

Riksumi
 
Viimeksi muokattu:
tupakka ja muut kiellot
niinhän se menee, jokainen äiti kokee jonkun asian nollalinjan tosi tärkeäksi ja toiset sit eri asian. Itse lopetin tupakoinnin heti kun tiesin mahdollisuudesta olla raskaana, joka ei ollu vaikeaa kun olin sen esikoisen raskausaikana jo kerran lopettanut. muutenkaan ei koe kivana polttaa tai haista tupakalle pienten lasten kanssa, joten se oli sellasta viihdekäyttöä jo muutenkin.
iIse taas en oo niin tarkka esim alkoholista, voin juoda kerran-pari kuussa puolikkaan lasin viiniä tai puoli pulloa siideriä. Ei siis mitään suuria määriä, mut tiedän et jotku (esim mun neuvolantäti..) paheksuu sitäkin. Ruuissa taas en oo nyt ollu kovin tarkka vaan oon syöny ns.kiellettyjä juustoja ja kahviaki menee aika reilusti nyt kun taas tekee mieli.

Mä en parane ikinä, toinen kolmen viikon flunssa jo menossa tän raskauden aikana..

Hyviä vointeja, me lähtaan etsiin joululahjoja tonne Jumbon kauheaan ruuhkaan.. huh.

a 14+1 muistaakseni?
 
ei jösses miten voi syömisestä vetää tälläset överit :x käytiin jouluruualla seisovassa pöydässä ja ne ei mulle sovi ku en osaa yhtään säännöstellä vaan vedän kunnes on paha olo :headwall: ja nyt se paha olo tulee vielä paljon helpommin ja kestää pitkään : / no ruoka oli kyllä hyvää mut olotila nyt ei :kieh: jotku vetää ilmasta viinaa ilman järjen rajoja, mä teen sitä ruuan kanssa :whistle:

röökikeskusteluun, en tykkää enkä hyväksy mutta en myöskään moralisoi, jokainen tehköön omat valintansa. ite oon ennen ekaa raskautta polttanu paljon ja ollu päihdeongelmainen, ne jäi kun plussa tuli. imetyksen jälkeen poltin jos kävin kapakassa (todella harvoin) ja satunnaisesti seurassa mut se jäi tokaan plussaan, samana päivänä lens röökit roskiin kun plussatestin tein eikä ollu mitn ongelmia. mieski sitä ihmetteli et miten pystyin niin helposti. no aika vähästä oli se polttaminen ja vauvan takia mitä vaan. tässä kolmannessa raskaudessa mitn lopetusongelmia minkään suhteen ei ole ollu kun ns paheita ei oo ollu. oon tänä vuonna juonu alkoholia jopa 2 krtaa, hurja happo :whistle: :D

mmilia mä pelkään kuollakseni noita kihomato sekä täitartuntoja :x toistaseks ollaan säästytty, toivottavasti sama linja jatkuu. tsemppiä sotaan, ite toimisin täysin samalla tavalla.

voimia myös muille sairastelijoille, ykätautia liikkeellä näköjään, jaiks :x tähän saumaan ei sitä nyt enää tarvis kyllä, eiköhän tässä oo tarpeeks oksenneltu.

bretagne sullako se oli se jauhelihakammo? sama vika, ei oikee jauheliharuuat uppoo.

me käytiin eilen kaupoilla ja henkkamaukalta tarttu mukaan yhet mammahousut ja yhet normihousut alennuksesta ja lindexiltä ostin vaukille bodyn, pipon ja ihanat velour-housut :heart: henkkamaukalla oli muutes tosi huonot alennukset äitiysvaatteista, netissä on paljo enempi kamaa alennettu. käyn sieltä tilaamassa vähän lisää ja onneks saanki noita mammavaatteita.

täällä on tullu lunta ihan urakalla, kivaa, tykkään kun on puhdasta ja valkosta :) ja onneks huomenna on vielä vapaa!

jessi ja pikkuj 12+2
 
Jessi: joo, mulla on se jauhelihakammo. Ihan kamalaa miten pahaa voi joku ruoka tehdä. Lasagnen haju (huom. ei tuoksu) on kaikista pahin!

Mä tilasin kans hm:ltä äippävaatteita, samoin ellokseslta yhet housut ja paidan. tai ei ne housut ollu kyllä äippähousut mut eiköhän nuo käyne.

Mun tekis kans mieli ostaa vauvalle vaatetta jo, kuten Jessi oli tehny. Jotenki tuntuu liian aikaiselta. Ja musta tuntuu et tää on tyttö, ehkä siks ku kaikki puhuu tytöstä(siis ne harvat kaverit jotka tietää) niin kai se on jääny päähän se et täältä ois tyttö tulossa. Ja silloin voiski sit vasta ostellaki uusia vaatteita. Poika siis on esikoinen. Mulla on paljon jemmassa pojan ihan pikkupikku vaatteita, joten pojalle ei ainakaan aluks tartte ostella mitään.
Aion kysyä sukupuolen ultrassa :)

Jaahas, pitää taas jatkaa töitä. Ja tätä iloa riittääki taas tiistaiaamuun asti..
 
Ite en oo polttanu ollenkaan pariin vuoteen mutta olen kyllä ottanut jonkun puoli lasia viiniä raskaanaollessani silloin tällöin jossain juhlatilanteessa. Juttelin ranskalaisen ystäväni kanssa, ja siellä kuulemma on ihan yleistä että raskaanaolevat naiset juo viiniä ruuan kanssa kuten ennenkin, lääkärit jopa suosittelee sitä.

Mua jotenki huolestuttaa ku tuntuu että maha ei oo nyt kasvanu yhtään vaan pienentyny vain! Painoakaan ei ole tullut ollenkaan koko aikana. Ja liikkeet ei ole voimistuneet vielä yhtään, välillä tuntuu vaan sellasta pientä kuplintaa mutta aika harvoin... Miten sitä saakin ittensä stressamaan näin paljon taas!
 
Kesäkuinen ilmoittautuu!

Mimmimami 29v, 4. lapsi, la 28.6, synnäri SAS. Olikos siinä tarvittavat infot..?:confused: Ensi viikon np-ultrassa tarkentuu tuo la, mutta mennään vielä ainakin tuolla.

Plussauksesta asti olen pinoa seurannut, mutta olo on ollut niin epäuskoinen oireista huolimatta, niin nyt vasta uskallan odottajiin liittyä =) Sydänäänet siis kuuluivat tuossa viikolla lääkärineuvolassa, niin uskottava se nyt jo on!

Kiihkeä keskustelu täällä onkin käynnissä, huh! Musta tuntuu, että jokaisessa odotuksessa olen ollut varovaisempi kuin edellisessä ja sama on jatkunut syntymän jälkeenkin. Vähiten tosiaan olen stressannut yhtään mistään esikoisen kohdalla, kaikki sujui miettimättä enempää :O

Tupakointi loppui multa ja mieheltä samantien, kun esikoisesta plussattiin ja kumpikaan ei ole uudelleen aloittanut. Ei tuottanut tosiaan mitään tuskaa, mutta uskon , että jollekin se voi olla vaikeaa. Hälläväliä asenne saa multa kans niskakarvat pystyyn, vähentää pystyy jokainen varmasti vetämällä vaikka vaan parit imaisut esim. Tunnen myös nuoren naisen, joka on syntynyt ennen aikojaan, oli lapsuutensa flunssakierteessa, on pienikokoinen ja kärsii oppimisvaikeuksista. Äiti poltti siis koko raskausajan ja nämä oireet johtuvat juuri tästä. Kaikille ei käy yhtä huonosti, mutta miksi ottaa riski?
Puolikkaan punaviinilasillisen olen esim. joulupöydässä ottanut ja niin teen nytkin, saunasiiderit odottavat kesään. Aamukahvi on mennyt koko ajan ja päiväkahvi palasi ruokavalioon joku hetki sitten. Illasta juon vielä teetäkin, eli kofeiinia tulee melkein maksimi, ei tosin päivittäin, mutta välillä enempikin.
Pehmeät juustot löytävät tiensä lautaselleni kuumennuksen kautta ja vakuumipakattuja kaloja en syö muutenkaan. Olikos vielä jokin aihe?

Ihanaa, kun on vielä huomennakin vapaata!! Tänään laitettiin loput jouluvalmistelut ja tehtiin laatikotkin pakkaseen valmiiksi, niin huomenna saa vaan olla :rolleyes:

 
Nonniin, mäkin kyllä arvasin et keskusteluja tulee tupakoinnista ja kaiken otan vastaan, niin hyvän kuin huononkin teiltä mammat! Enkä vedä herneitä nenään, vaikka sen vaaroista "paasaattekin" :D Ja tänä päivän tupakka saldo tähän asti kello 20:14 on 3 kpl! Oon niin ylpee, varmaan kasvaa vaan neljään ku lähden tuon karvalapsosen kaa ulkoilee.

Töissä oli ihan jees päivä ja kerroin mun työkaverille (52wee) niin se rupes itkee ja kunnolla vaan halaili, oli sit koko loppu päivän ihan innoissaan. Jotenkin uskaltaa nyt kertoo jo joillekin vähän tuntemattomille tai siis ei niin läheisille. Mut sit jotenkin jäskättää kertoo, emt. :D

Käytiin tosiaan mun parhaan ystävän sen avon, mun ukkelin kaa Amarillossa. Pakko oli sit ottaa kanaa kuitenkin ku ei se lihakaan houkuttanu, Chicken burger ja ranskikset ja oli muuten todella hyvää ja ei älöttäny yhtään!! :) Oi! Ja muutenkin oli ihana vähä rutiineista päästä ja rentoutua hyvässä seurassa, ja käy vhä matkailee.. Täält 30 kilsaa matkaa sinne :D

Nyt sit alko kahen päivän vapaa ja ootan niin huomista ku nään toista parasta ystiä ja sen neitiä 2v pitkästä aikaa, aiottiin vähä et katottas Linnan juhlia :) Ja huomenna saa ukkelin kaa nukkua pitkään ku kummallakaan ei oo työpäivää! :) Elämän pieniä iloja :heart: Ja toivon et tiistaina tulis jo wiille Mario peli. Ootin jo koko viime viikon. Kattoin tuossa äskettäin Kuorosodankin, makoilin sohvalla viltti korvissa. Oli hyvä taas kerran ja SUVIN kuoro varsinkiin..Ehdoton lempiartisti se tyttö noin niinku muutenkin ku siinä! :cool: =)

Emt, jotenkin nyt on vaan niin hyvä olla! :) :p :hug:

Lähteepi nyt karvalapsosen kaa ulos :)

PS. mmilia08 tsemppiä nyt niitten kihomatojen häätöön ja toivotaan ettei iske sulle! Mä oon joutunu kerran yhen entisen työpaikan takia tekee syyhyhäädön itelleni ja herranen aika sitä pyykin ja pakastuksen määrää..en omista saunaa! :D Olin ihan hysteerinen, mut hääty ne ainakin pois jos oli ees iskeny muhun :LOL:
 
Täällä alkaa ilta kääntyä jo kohta itsenäisyyspäivän puolelle :D. Hyvää itsenäisyyspäivää vaan naiset :hug:!

Tupakoinnista oon joskus polttanut aika paljonkin, mut se loppu kun kilpirauhanen poistettiin. Ennen sitä jo inhotti koko tapa ja hyvä, et pääsin siitä eroon. Poltin jotain 12 vuotta ja melkein askin päivässä. Nyt jo yli 7 vuotta ilman ja se oli miun yks elämän parhaimmista päätöksistä :D. Miulle ei rööki sopinu yhtään, kelle se nyt sopii. Olin koko ajan kipeä :(. Keuhko-ym tulehduksia monta kertaa vuodessa, eipä oo lopetuksen jälkeen ollu melkein yhtään ja sitä rään määrää :(. Sain koko ajan olla niistämässä, joka sekin vähentyi lopettamisen myötä. Joten täällä ei oo ollu vaikeuksia olla ilman röökiä, onneks mieskään ei polta kovin paljoa, sillon tällön. Joten tätä mieltä täällä ollaan raskaudenaikasesta tupakoinnista: en ymmärrä ja tykkää, mut jokainen taaplaa tyylillään. Ja en kyllä ymmärrä tupakointia ollenkaan :(. Siskoni itse asiassa lopetti ½ vuotta sen jälkeen ku mie ja alotti miun jälkeen :D. Ja tää on sit miun mielipide asiasta.

Kahvista mie uskallan myöntää juovani kahvia. Aamulla juon 1 ½ kuppia ja sit vielä päiväkahvin ja vielä joskus iltakahvin :O. Eikä tuosta mitään haittaa ole ollut. Eikä miulla ole pienentänyt lasten syntymäpainoa. En tiiä sit onko tuo kofeiini yhtä paha ku nikotiini mut tuskin. En sit tiiä, et jos en ois juonu raskausaikana ni oiskohan noista miun lapsista tullu vähemmän vilkkaita :LOL: :LOL:.

Neuvolan suosituksista en oo ikinä niitä noudattanu kirjaimellisesti. Ainut mitä vältän on maksalaatikko vaik mieli tekis välillä syödä sitä. Maksamakkaraakin syön, ku sitä saa nykyään syödä sen 200g/viikko. Ja syön tuorejuustoja, kalaa ym. Eikä oo tullu mitään. Ja lapset on käyneet saunassa ennen 1 vuoden ikää :D.

Pyyter ja masuasukki 11+5
 
bretagne joo noi jauheliharuokien hajut on jotain kamalaa :x mulle tekee edelleen tiukkaa pyöriä kaupassa siellä hyllyillä missä on jauhelihat yms. mä olin kans kakkosesta ihan varma et on tyttö, kun oli eri oireet yms mut niin vaan poika tuli joten nyt ei oo mitään tuntemuksia eikä arvailuja :) ei munkaan pitäny mitään vaatteita vielä vaukille ostaa, aikastahan tää on mut jotenki vaan askel vei sinne osastolle ja vaatteet tarttu mukaan :whistle::D varo vaan jos meet vauvanvaateosastoille ;)

pyyter mites noi sun kilppariarvot on nyt ollu raskauden aikana?

tervetuloa mimmimami! onko sulla edelliset tyttöjä?

nyt aamupalan tekoon, hauskaa itsepäisyyspäivää kaikille! :wave:

jessi ja pikkuj 12+3
 
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!!!

Tervetuloa munkin puolesta mimmimami!!! :wave:

Täällä vietetty vapaapäiviä kauheen flunssan kourissa, just niin mun tuuria!!! Nyt vaan toivon parasta, et ipanat säästyis tältä!!!

Kahvin juonnin oon joutunu jättään kokonaan vaik mieliki tekis, mut siit alkaa polttaan mahaa niin paljon, et ei enää huvita juoda tippaakaan!!!

Tupakointia raskauden aikana en voi hyväksyä sit lainkaan... en vaan pysty käsittämään miten joku voi vaarantaa toisen (pienen ja heiveröisen, joka itse ei voi päättää tai tehdä sitä valintaa) terveyden... :mad: Eikä se tupakointi silloin ole vain oma asia, vaan myös sen pikkuisen siellä masussa!!! Esikoista odottaessa jouduin itsekkin hetken polttamaan, kun lääkäri kielsi lopettamasta yht'äkkiä, koska silloin paloi 1½ askia päivässä.. ois kuulemma ollu riski lopettaa ku seinään... Viikon sillon poltin noin 2 päiväs ja seki oli tuskaa!!! Kaks muuta raskautta menny täysin savuttomasti, eikä kyl oo missään välis toi tupakka ees kuulunu enää jokapäiväiseen elämään. Sillon on vaan tullu tupruteltuu, ku on alkomahoolia nauttinu!

Mutta nyt aamupalalle.. ei kyl paljoo tee mieli syödä mitää, ku ei mikää maistu miltää.. :(

mama ja möykky 15+2
 
rinderella: edellisten raskauksien aikana olen polttanut, vähensin kylläkin paljon. Nyt lopetin rv 6 ihan tykkänään, ja kohta onkin 2kk tupakoimatonta aikaa takana. Kahvinjuonti loppui kuin itsestään siinä sivussa kun yllättäen sitä ei vaan enää tehnyt mieli. Mä olen ylpee itsestäni, että NYT pystyin lopettamaan..Niin paskaa oloa ja huonoa omaatuntoa olen edellisten kohdalla potenut kyseisestä syystä.

Moralisoimalla, haukkumalla ja pahaa mieltä aiheuttamalla kukaan ei auta toista lopettamaan tupakointia. Sen lopettamisen halu pitää löytyä itsestään, ja se selkäranka vaan täytyy pitää suorana ja pää kovana. Itse poltin reippaasti yli 10 vuotta, ja silti tää lopettaminen oli loppujen lopuksi HELPPOA. Eka viikko-kaks oli pahimmat, olin ärtyinen, väsynyt ja päähän kokin. Sit se lähti helpottaa, ja jokaisen tupakanhimotuksen kohdalla ajattelin vaan että se himo menee ohi! Ja se meni ohi :) alkuun välttelin tilanteita joissa normaalisti olisin polttanut. Se oli vaikeeta koska mun paras ystäväni polttaa. Aviomiehen tuki on ollut tärkee, hän lopetti samaan aikaan kuin minäkin. JOskus saattaa multa "salaa" käydä tupakalla jonkun kaverinsa kanssa, mutta ei osta tupakkaa eikä polta jos pyydän että ei.

Jokaiselle lopetaavalle ja lopettaneelle hatunnostot, ja tupakan kanssa kärsiville tsemppiä--toivon että löydätte sen halun lopettaa. Mä en tiedä voinko syyttää vain itseäni kahden keskosen syntymästä, tai siitä että kuopuksen istukka lähti jo alkuraskaudessa irtoilemaan. Kenellekkään en noita soisi tapahtuvaksi.
 
Siis kyllähän miekin olen vähentänyt aka rajusti, enne poltin yli askin päivässä helpostikin, nyt menee yleisimmin 5 tai alle tupakkaa päivässä, ja kokonaisia tupakoita ei ollenkaan, eli on niitä ns. puolikkaita. Riskejä en vähättele, ja oonkin päättänyt että uuteen vuoteen saa satunnaisetkin savuttelut jäädä.
Kiva on asiasta kuulla eri mielipiteitä, vaikka ennustetusti pientä väännönpoikasta on aikaiseksi saatu. :D
Meillä vietellään tänään kotipäivää, isäntä on juossut kaiken maailman harrastusten parissa nyt kolme päivää, joten lepipäivä voi olla paikallaan ennen koulua taas...

rinderella ja epeli 12+3
 

Yhteistyössä