Kesäkuun Keijut 2017

Eli siis kenenkään muun mies ei tee ongelmaa seksittömyydestä. Meillähän meni siis kaks viimestä kuukautta raskausaikana ja melkein kolme raskauden jälkeen ilman seksiä kokonaan. Nyt kun sain kierukan niin pitkästä aikaa kokeiltiin miltä se seksi oikein tuntuu :D

Jokos teidän vauvat nostaa päätä mukana kun käsistä kohottaa? Meillä nyt viimeisen viikon aikana on alkanut sujumaan paremmin, välillä pää tulee mukana ja välillä ei. Masullaan oleminen on alkanut olemaan nyt varmempaa, ei joka kerta tarvii jännittää tömähtääkö nokka lattiaan :)

Nobelius & "kissi"
 
@mannamakaroni nimenomaan, sama Sahara täälläkin...
@nobelius meillä pitää jo aika hyvin päätä nostettaessa, samoin vatsallaan ollessa.
Mä innostuin tässä vauvanhoidon lomassa vähän opiskelemaan, toivottavasti vauvan "helppous" jatkuu, niin opinnot sujuu. Onpahan jotain tekemistä itsellänikin, missään perhekerhoissa en jaksa hypätä.
Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Höh, tänne oli tullut viestejä enkä mä ollut saanut ilmoituksia... Ihmettelinkin kun on hiljentynyt. (n)

Aika mahtavaa että jaksat ja ehdit opiskella @AdAstra ! Tsemppiä opintoihin ja toivottavasti vauveli tosiaan on suosiollinen.

Meillä tyttö pitää pään tukevasti pystyssä kun käsistä vetää @nobelius . Ekan kerran älysin testata kun hän oli noin 2kk ja silloin jo pysyi, mutta hän on kannatellut päätään muutenkin tosi tukevasti tosi pienestä. Nykyään hän käy ihan tikkusuoraksi ja nousee seisomaan asti kun käsistä vetää... :cautious: Nyt kun mahalleen kääntyminen käy sujuvasti, typy on alkanut myös viihtyä pitkiäkin aikoja mahallaan ja yhtenä päivänä yllätin hänet pönkimässä jalkoja mahan alle ja peppua pystyyn. Vielä ei ihan pääse liikkeelle mutta ei kyllä paljosta puutu. Mihinkähän tällä salama-santerilla on kiire?

Miten teidän muiden päivät sujuu vauvojen kanssa? Kuinka paljon ne nukkuvat päiväunia ja mitä teette niiden kanssa hereilläoloaikana? Meillä on vähän taas päivärytmi hakusessa kun typy hulinoi tuossa viikko-pari sitten ja taisteli päiväunia vastaan. Nyt taas luojan kiitos unet maistuu niin päivällä kuin yölläkin mutta toisina päivinä hän nukkuu neljät tunnin unet, toisina yhdet pitkät (2-2,5h) ja sitten parit ihan lyhyet torkut... Vauvaa saa myös ihan urakalla viihdyttää kun se on hereillä, muuten hän on varsin huonotuulinen pieni tyttö. Mulla on iltaa kohden aika rätti olo... :rolleyes:

Kävin vihdoin fysioterapiassa ja kuulemma lantionpohjanlihakset on tosi hyvässä kunnossa ja vatsalihasten erkauma alle sentin verran. (y) Kohta ei ole enää mitään tekosyytä olla urheilematta! :whistle::cautious:

Sain muuten uuden työpaikan ja nyt pitäisi neuvotella aloitusaika. Pitäkää peukkuja että voin aloittaa vasta maaliskuussa, en haluaisi sen pienempänä vauvaa viedä hoitoon (eikä ole sitä hoitopaikkaakaan maaliskuuta ennen)!
 
Onnea uudesta työpaikasta @mannamakaroni! Maaliskuuhan on ihan justiinsa, mutta silloin tosiaan meikäläiselläkin äitiysloma/vanhempainvapaa loppuu. Hoitovapaalla jatkan ainakin elokuuhun 2019, ehkä vielä siitäkin vuoden, jos hermot ja rahat riittää.

Meillä on kyllä niin helppo tapaus tämä neiti, nukkuu täydet yöt ja päivisinkin 4 tunnin päikkärit ja vähän lyhyempiä päälle. On hyväntuulinen ja leikkii itsekseenkin. Esikoinen oli vauvana aivan toista maata, aika sumun peitossa on ne ajat, yhtä huutoa ja itkua se oli. Tosin esikoinen saa vieläkin joka ilta väsymysraivarin.

Me ollaan aamupäivät kaksin kotona, nyt vauva nukkuu ja mä koneella, gradua kirjoitan toisella välilehdellä. Yhdeltä haetaan isosisko ja sitten vauva seurailee hänen touhujaan. Jumppakaari hänellä on ja joitain leluja, mutta enimmäkseen loikoilee sitterissä ja hymyilee ja katselee. Välillä saattaa torkahtaa. Ei meillä sen ihmeempiä ohjelmia ole, vaunuttelemassa käydään koirien kanssa ja siihen yleensä nukahtaa pidemmille unille. Tutti ei enää kelpaa lainkaan, on peukunsyöjä. Tissi on myös jäänyt, nyt ollaan aloittelemassa kiinteitä korvikkeen rinnalle. Kerran on ollut mun siskolla pari tuntia hoidossa, kun mä kävin yliopistolla, mutta siellä tuli itku, kun huomasi, että häntä oli huijattu, ei ollutkaan oikea äiti hoitamassa.

Ei meille ihmeempiä, ensi viikolla 4 kk lääkärineuvola. Siellä pitäisi puhua karsastuksesta, vauvalla toinen silmä karsastaa väsyneenä.

AdAstra ja A melkein jo 4 kk
 
Pitkästä aikaa mekin tänne ehditään kuulumisia jakaa. Meillä oli 4kk neuvola ja neiti olikin hyvissä mitoissa jo, 63cm ja 7200g. Kiinteitä aloitellaan lähempänä 6kk ikää sitten, vältellään tätä flunssakautta ja imetys tunnetusti antaa hyvää vastustuskykyä. Muutenkin hyvin neiti kasvaa pelkällä maidolla, joten nyt on hyvä näin.

Tyttö pyrkii kovasti sylissä istumaan, pieniä hetkiä on annettu kokeilla jo istumista. Muutaman kerran on kääntynyt lattialla selältä vatsalleen. Täällä ei tyttö myöskään välitä oikein tutista, mieluummin lupsuttaa sormea tai harsoa.

Meillä silmätulehdus vaivaa, tytöllä nyt menossa neljäs tai viides silmätippakuuri, kerran jo tarttui esikoiseen ja minuun myös. On saanut vakuutusyhtiöön syöttää silmätippakuluja :D

Meidän vauva on temperamenttinen tarvittaessa, suurimmaksi osaksi rauhallinen ja hyväntuulinen :) Hirmuisesti hymyilee ja hauskuuttaessa naureskelee ääneen ihan.
Neiti nukkuu yöt klo 22-8, joskus syö kerran. Päivällä nukkuu pidemmät unet isoveljen kanssa samaan aikaan klo 11-14 välillä. Hyvin viihtyy itsekseen ja höpöttelee kovasti, ei tarvitse viihdyttää erikseen. Vaunuihin ei ole nukutettu ollenkaan, ei tarvitse erikseen opettaa sitten sängyssä nukkumaan päikkyjä. Omaa laiskuutta kai, joten samalla mennään (y)

Minä sovin töihin menon ens toukokuulle. Mies on sitten 6vkoa kotona ja elokuuhun asti hoidetaan sitten vuorotellen. Elokuussa tyttö menee sitten veljensä kanssa päiväkotiin.

Nobelius & "kissi"
 
Voi itku, kirjoitin eilen illalla hirveän romaanin tänne, mutta kone olikin lopettanut istuntoni omia aikojaan ja viesti katosi taivaan tuuliin... Uusi yritys siis. Vähän vaan muisti pätkii, mitä kaikkea pitikään kun yöunet oli taas mitä sattuu. Kateellisena siis luen teidän yö- ja päiväunista, @AdAstra ja @nobelius ... Meillä tyttö kyllä nukkuu, päiväuniakin vihdoin mutta melko vaihtelevasti ja useimmiten vain tunnin pätkiä. Yöunille nukahtaa nätisti klo 19.30 ja yleensä nukkuu varsin rauhallisesti jonnekin puolille öin (ennen herätti ekan kerran aikaisintaan klo 02 mutta kaukana ovat jo ne ajat :unsure:) ja sen jälkeen hulinoidaan ja elämöidään vaihtelevasti. Hän ei vaikuta kovin nälkäiseltä, joten usein yritän tutin ja unikaverin kanssa rauhoittaa ja se saattaakin hetkeksi auttaa, mutta sitten alkaa taas höpötys ja hangonkeksinä hymyily pinnasängyssä. Yleensä jossain kohtaa (aivan liian pitkän valvomisen jälkeen) älyän syöttää ja päästään jatkamaan unia, mutta aika rikkonaisia tulee öistä näin. En tajua, miten sillä nyt on taas näin usein nälkä (onko sillä nälkä?!) kun pitkään meni jo paremmin. Joinain harvoina öinä se nukkua posottaa tyytyväisenä kahdeksankin tuntia putkeen eli loogisesti ei enää välttämättä tarvitse mitään kolmen tunnin välein tapahtuvaa syöttöä. Ehkä kiinteiden aloitus auttaisi?

Kuulostaa myöskin utopialta tuollainen, että vauva lähinnä hengailisi sitterissä katselemassa mun puuhia (tai nukahtaisi siihen, herra paratkoon). Meidän minillä on koko ajan sata lasissa ja jotain jännää saisi tapahtua mieluiten koko ajan. Aamulla jaksaa katsoa lelujaan lelukaaren alla ja välillä päiväunienkin jälkeen vielä vähän unenpöpperössä, muuten yleensä kiepsahtaa heti mahalleen ja aloittaa kauhean viuhtomisen päästäkseen eteenpäin. Jossain vaiheessa voimat loppuu ja alkaa harmittaa kun ryömiminen ei vielä onnistukaan ja sitten kiekaistaan äiti auttamaan. Sitterissä tykkää olla vain jos juttelen hänelle koko ajan, vastaileekin usein pitkiä pätkiä. Jostain syystä hän on aina kauhean tuohtuneen oloinen jutellessaan, meidän oma pikku Matti Näsä. :rolleyes::LOL:

Jalat ovat löytyneet ja niitä typy yrittää (toistaiseksi menestyksettä) tunkea suuhun. Samoin oikeastaan ihan kaikkea muutakin. Pari päivää sitten onnistui tempaisemaan multa banaanin kädestä ja oli jo sitä survomassa suuhunsa, kun ilkeänä estin. Ilmeisesti kuitenkin banaanitahmaiset kädet maistuivat herkulta. :p On muutenkin varsin kiinnostuneen oloinen mun syömisistä ja yrittää lautaselta kalastella milloin mitäkin. Lääkäri suositti kiinteiden aloitusta 5kk ikäisenä, eli ehkä nyt vielä ainakin muutama viikko odotellaan?

4kk-tarkastuksessa oli tyypillä mittaa jo 66cm ja 6950g. Hieman oli paino ottanut notkahdusta alemmalle käyrälle, kun syömistä enemmän kiinnostaa nykyään esim. ihan kaikki muu. Nyt hän on kuitenkin taas pari päivää myös päiväsyötöillä onnistunut keskittymään niin että on syönyt jopa molemmat tissit kerralla, eli josko tämä tästä...

Mä oon myös antanut tytön istua sylissä jonkun verran, kun en jaksa tästä(kin) asiasta koko ajan taistella. Hän vänkää itseään sylissä (ja lattialla ja vaunuissa ja sängyssä) jatkuvasti ylös ja on niiiin tyytyväistä tyttöä kun pääsee pystyyn niin kuin isot ihmiset. :love: Vähän on haikeaa, kun enää ei tule sylittelystä kauheasti mitään, mutta onneksi iltaisin kuitenkin saan kanniskella tyytymätöntä vauvelia kantoliinassa ihan ehtimiseen asti...

Ai niin, aloitan työt vasta silloin maaliskuun alussa, hurraa! Mies ottaa siihen lomaa, jotta voi käydä tytön kanssa rauhassa harjoittelemassa päiväkodissa oloa eikä tarvitse heti aloittaa kokonaisilla päivillä. Ehkä ihan hyväkin että hän hoitaa sen niin mä en istu siellä jossain nurkassa nyyhkimässä (voin sitten hoitaa itkemisen tyylikkäästi uudessa työpaikassa :cautious:).
 
Kiva, kun ehditte kirjoittaa @mannamakaroni ja @nobelius ! Mä oon tytön nukkuessa usein koneella ja välillä muistan aina vilkaista tännekin.
Meillä 4 kk mitat oli 63,6 cm ja 6640g. Py 42,5 cm. Hyvin kasvaa ja terveenä on oltu koko sakki. On oppinut kääntymään selältä vatsalleen ja tykkää myös istua sylissä, varsinkin katsella telkkaria. Välillä saattaa katsella Pikku Kakkosen siskon seurana. Millainenkohan tv:n kyttääjä hänestä oikein kehkeytyy? Esikoinen aina ollut touhukkaampi eikä ole pitkiä pätkiä jaksanut katsella. Nykyäänkin katselee usein samalla voimistelurenkaissa roikkuen. Viime viikolla esikoisella oli syysloma, mutta nyt ollaan taas takaisin arjessa.
On kyllä tosi raskasta jos vauva vaatii koko ajan huomiota, meillä esikoinen huusi koko ekan vuoden, mikään ei ollut hyvin. Refluksi vaivasi ja vasta pystyasento ja normaali ruoka auttoi sitten 1-vuotiaana. Nukkui kyllä hyvin sitten kun sai nukkumaan, mutta itki aina itsensä uneen. Nyt oon ihan ihmeissäni, kun vauva nukahtaa hiljaa itsekseen. Saattaa myös välillä makoilla valveilla ihan hiljaa, sitten kun meen katsomaan, niin siellähän hän on hangonkeksinä vastassa, ei vaan ole ollut mikään hätä, niin ei ole mitään huudellut.
Anna ihmeessä ruokaa mannamakaroni, jos tyttöä kiinnostaa! Meillä on kiinteiden syöminen alkanut hyvin, ainoa mikä tökkii on puuro. Kai sekin siitä pikkuhiljaa, en saa sitä tehtyä ihan kökkäreettömäksi, niin on hankala niellä. Muutoin syö jo hyvin ja välillä nappaa itse lusikastakin kiinni, toistaiseksi se on kylläkin toiminut lähinnä katapulttina :) Esikoinen aloitti aikoinaan kiinteät 5,5 kk iässä, ei ole kyllä kauheesti muistikuvia miten sujui.
Hyvää alkavaa viikkoa!
 

Yhteistyössä