Kesäkuun Keijut 2017

Tervetuloa jutustelemaan kesäkuun 2017 vauvojen ketjuun! :love: Jos haluat tietosi mukaan listaan, lisää ne värillisinä tekstiin, jotta listan päivittäjän on helpompi ne huomata.

Laskettu aika kesäkuussa 2017, synnyttäneet:

24.5. / sitruunasorbetti / poika / 3,3 kg ja 50 cm
25.5. / Ripsi83 / tyttö / 46cm, 3035g ja py 32.2
30.5. / nobelius / tyttö / 3750 g ja 51 cm
7.6. / AdAstra / tyttö / 3270g ja 51 cm
7.6. / Nuutti79 / poika / 2629 g ja 46 cm
12.6. / Lahja* / poika / 4,3 kg ja 55 cm
12.6. / mimma] / tyttö / 4842g ja 53 cm
16.6. / uutsimam / 3445g ja 50,5cm
20.6. / heidilei / tyttö / 3.8 kg ja 48 cm
22.6. / mannamakaroni / tyttö / 3745g ja 51 cm
9.7. / Hannakau / tyttö / 3242g ja 48cm

http://aijaa.com/hb7Wwj
 
Tervetuloa jutustelemaan synnyttäneiden puolelle! Toivottavast joku muukin jaksaa täällä vielä käydä. Itsellä on tietokoneaika typyn syntymän jälkeen jäänyt ihan minimiin, mutta googlailen koko ajan mitä kummallisempia vauvakysymyksiä, joita voisin myös kysellä täällä itseäni viisaammilta. :p

Mua kiinnostaisi kuulla, minkälaisia rytmejä teillä on vauvojen kanssa (jos minkäänlaisia) ja onko jotain vinkkejä vauvan rytmin "luomiseen". Toki tämä alkuaika saa ollakin vähän kaoottista (anarkiaa niin kuin synnytyssairaalassa sanottiin), mutta kaipaan itse päiviini edes jotain ennustettavuutta ja typykin näyttäisi olevan pääosin varsin rytminen vauva. Vähän vain vielä hukassa sen rytminsä kanssa. Hän nukkuu melkein aina yöt kahdella herätyksellä noin klo 22-07 ja päivällä 2-3 päiväunet, joista pisimmät ajoittuvat iltapäivään. Illalla hän jaksaa seurustella pitkät pätkät, ja toinen virkeämpi ajankohta päivässä ajoittuu aamuun. Olen yrittänyt pitää päiviä mahdollisimman samankaltaisina (aamu-unet vaunissa ulkona, iltapäivällä nukkuu omassa kopassa, illalla tehdään pesut ja muut samassa järjestyksessä ja jos mahdollista samaan aikaan). Illat kuitenkin ovat usein aika vaihtelevia. Välillä hän tankkailee koko illan, välillä tyytyy kahteen syöttöön. Välillä yöunet yllättävät klo 20.30, toisinaan hän kekottaa virkeänä vielä puolilta öin. Koen vähän hankalana iltarutiinien ajoittamisen juuri tästä syystä... Mutta ehkä se riittää että ne vain tekee samassa järjestyksessä joka ilta?

Ristiäisistä oli myös puhetta. Meillä on elokuun lopulla Suomessa kaste. Nimi tytöllä on jo ja hänet on ilmoitettu maistraattiin, eli kyse on nimenomaan kastejuhlasta. Pappi ja kirkko on varattu, meidän äiti on tilannut kakkuja ja kummit on pyydetty. Kastemekko on kuulemma niin vanha että sitä ei ole saatu pesetettyä, eli katsotaan nyt miten sen kanssa käy. Muita järjestelyitä en olekaan sitten vielä saanut aikaan, kun tässä on ensin agendalla typyn passin hankinta, että päästään ylipäätään Suomeen, ja muut matkajärjestelyt.

Pätkä oppi viikonloppuna kuukauden merkkipaalun kunniaksi hymyilemään, ja väläyttelee nyt ihanaa hampaatonta hymyään tuon tuostakin. Hieman tosin epäilyttää tyttäreni huumorintaju, kun parhaat virnistykset saa aikaan laulamalla sille Nestori Miikkulaista. Yritin selittää, että tämä on surullinen biisi ja kertoo saimaannorppien lähestyvästä sukupuutosta, mutta hän vain hymyilee kuin Hangon keksi.

Vauva-aika on vielä paljon ihanampaa kuin olin osannut odottaakaan! Raskasta ja uuvuttavaa hetkittäin, mutta niin sydäntä pakahduttavan ihanaa. :love: Nauttikaa muutkin ja voimia kaikille refluksien ja muiden ikävämpien vaivojen kanssa!
 
Moi ja kiitos @mannamakaroni tästä uudesta ketjusta! Mielelläni jutustellen täällä, toki kiireet ovat kovasti lisääntyneet, niinkun meillä kaikilla..!

Kateellisena kerran, kaksi yöllä herääville - ei meillä vaan. 4-8 kertaa yölläkin syödään useimmiten. Joskus mennyt kolmella mutta harvoin. Silti joskus oon onnekas enkä juuri syöttöä rekisteröi, vauva nukkuu kainalossa ja välillä tuntuu että ryömii itse hollille ja hoitaa homman enkä Mä huomaa mitään :LOL: Mutta nytkin tässä yöunta teetetty pian kaksi tuntia, koko ajan imettänyt. Ja sitä ennen illan imettänyt myös...
Tiedän et jos tuuttaisin nyt korviketta pullosta niin varmaan nukkuis aamuun asti tällä rehkimisellä. Mutta haluan imettää joten nämä tiheät imut pitää nyt sitten vaan elää. Hyvin vauva kasvaa joten kyllä se jotain tuolta saa vaikka välillä tuntuu että tyhjää nahkapussia lupsuttaa(n)

Rytmi meilläkin on vielä hyvin vaihteleva. Herätään noin kympin aikaan, 11-12 vaunuihin, nukkuu pari tuntia. Sitten joskus valvoo ihan iltaan asti vain pieniä unia sylissä ottaen, joskus vetäisee vaunuissa tai kainalossa toiset ja kolmannetkin tunnin, parin torkut. Nyt on alkanut ilmetä sitä, että herää heti kun lasken sylistäni ja tissi pitäisi olla koko ajan varmuudeksi suussa.. Tuttia ei huoli.. Illalla voi yöuni tulla jo vaikka klo 20 tai niinkuin nyt, vielä klo 00.20 ei nukuta :eek: Luojan kiitos me ollaan koko perhe aika lomarytmissä ja isommat lapset myöskin nukkuu aika myöhälle.
Mutta ehkä noin pääsääntöisesti kahdet pidemmät päikkärit ja yhdet torkut. Näillä main, 2kk ekan ja tokan kanssa alkoi jotain tolkkua tulla rytmiin. (Haa, nyt hän lopultakin sai tarpeekseen!)

Mutta ihanaa on, niinkuin mannamakaronikin kuvasit. Välillä ja useinkin itku tulee silkasta ilosta. Vauva on niin ihana, isommat sisarukset niin rakastuneita häneen myös :love:
Meillä oli viikonloppuna ristiäiset, ihanat juhlat kotona. Sää oli täydellinen ja lapsivieraat viihtyi onneksi pihalla ja aikuisetkin pystyi kahvitella ulkona. Nimi päätettiin vasta päivää ennen, nyt on ollutkin niin ihanaa, kun vauvaa on voinut puhutella omalla nimellä.

On kanssa kovasti alkanut hymyillä ja vähän äännellä eri tavalla, kunnon jokellusta kovasti odottaen. Viihtyy jo sitterissä hetkiä, että saa ruuan tulemaan tai itse syötyä. Nälkä on koko ajan itselläkin, sitä imetyksenaikaista painonlaskua ei oo näkyny??!

No, nyt varmaan kannattais painaa pää tyynyyn. Vikaa hyvin (y)
 
Minäkin jatkan kyllä kirjoittelua täällä puolella :) Kiva lukea miten teillä muilla menee.

Meillä on jo vähän jonkinlaista rytmiä ilmeisesti löytynyt. Aamulla neiti herää melko tarkkaan klo 8, se on hyvä, koska taapero herää samaan aikaan (y) Päivällä tyttö nukkuu sen minkä taaperon meuhkaamiselta saa nukuttua, yleensä 1-2h taaperon päiväuniaikaan. Illalla tyttö alkaa nukkumaan klo 20, taas taaperon kanssa samaan aikaan ja klo 22 herätän vaipan vaihtoon ja puen tytön unipussiin. Mennään yhdessä nukkumaan makkariin klo 22.30 ja nyt on viime yöt menty kokonaan ilman syöttöjä tai yhdellä aamuyösyötöllä.

Meillä tytön rytmistä on tainnut osa tulla jo raskausaikana, tuo taapero on niin säntillinen joka päivä. Meilläkin joka ilta tehdään kaikki asiat samassa järjestyksessä. Ehkei tyttö vielä tajua niiden tarkoittavan tulevaa yötä, mutta eiköhän tässä parin kuukauden sisällä ala ymmärtämään.

Minulla on pudonnut 10kg raskauskiloista, eli 8kg jäljellä. Ens viikolla on jälkitarkastus ja sen jälkeen uskallan salille taas. Nyt oon testannut muutaman lenkin kantorepun kanssa, vähän on vielä lantion seudulla tehnyt kipeää. En aio kiloista huolehtia nyt täysimetyksen aikaan, vaa'alla tuskin tulen käymään enää tämän vuoden puolella. Joulun jälkeen jos alkaisi pudottelemaan niitä kiloja mitä jäljellä on.

Tyttö tuoksuu ihanalle vauvalle :love: Iltaisin nuuhkuttelen monesti tytön tukkaa. Päivällä saatan ottaa päiväunet ihan tytön vieressä. Muuten yritän jakaa hellyyttä pojalle sen minkä ehdin, tyttö saa läheisyyttä niin paljon tissillä ollessaan.

Ensi viikolla poika menee taas päiväkotiin ja viikonloppuna meillä on ne ristiäiset. Kaikki järjestelyt on hoidossa, pappi tulee käymään ensi viikon perjantaina, kakut ja kukat on tilattu, ristiäismekko on pojalta jo ennestään.

Nyt katson vielä uutiset ja sitten me kömmitään nukkumaan
 
Hei täältäkin pitkästä aikaa!
Täällä 2,5 viikkonen tyty ähisee vieressä. :love: on kyllä ollut opettelemista tässä uudessa elämässä, niin en oo kerenny kirjottelemaan.
En muista enää kirjoitinko mitään synnytyksestäni, mutta tosiaan kaikki käynnistyskeinot käytiin läpi ja säännöllisten supistusten alkamisesta reilu 12h myöhemmin oli tyty rinnalla. Otin ilokaasua, kohdunkaulanpuudutuksen ja myöhemmin epiduraalin - tuon puudutuksen sain ensin koska anestesialääkäri ei kerennyt paikalle.. Lääkkeet toimi miulla hyvin, ilokaasu ehkä lähinnä ohjasi hengittämään hyvässä rytmissä. Sairaalassa oli niin kova kiire että miehen kanssa ponnistettiin pää esille lähinnä kahdestaan... Se oli vähän pelottavaa. :LOL: mutta yleisesti ottaen jäi hyvät fiilikset hommasta. (y)
Maitoa tulee yli kysynnän ja suihkuamalla... Onko tähän mitään vinkkejä kenelläkään? :LOL: öisin joudun käymään ensin pumppaamassa ennen kuin saan imetettyä.

Öisin vauva nukkuu välillä jopa 5-6 tuntia putkeen mistä olen todella iloinen :LOL: paino nousee sen verran hyvin että ei tarvitse herätellä syömään. Tosin ennen yöunille menoa meillä onkin parin tunnin imetysmaratoonit (y)
 
Ihanan pitkiä unia nukkuu teillä vauvat @nobelius ja @Hannakau ! Meidän tyypin unet alkaa nyt vihdoin riittää 4 tunnin pätkiin, sekin on jo ihan mahtavaa. (y) Tsemppiä @sitruunasorbetti noihin yöheräämisiin, kuulostaa kyllä rankalta...Mulla on kans iltaisin usein sellainen olo että vauva imee ihan tyhjää tissiä, mutta niin kauan kun hän on tyytyväinen niin mikäs siinä. Tällä herkkusuulla tosin menee usein hermot kun maitoa heruu hitaammin ja sitten vähän riehutaan.o_O Yöllä taas lähtee maidontuotanto käyntiin ja välillä ihan uin maidossa kaikista varotoimista huolimatta. Vielä en ole jaksanut öisin nousta tyhjentelemään...

Typyllä on nyt ollut pari hankalampaa päivää. Maha selvästi vaivaa ja mun sydäntä raastaa kun toinen huutaa selkä kaarella kipuaan... Pukluja tulee ihan sattumanvaraisiin aikoihin ja välillä vauva vaikuttaisi tukehtuvan niihin. Viime yönäkin sain tempaista keskellä yötä hätääntyneenä oksennusta kakovan ja nielevän vauvan ylös ja kaivella siltä sormella yrjöt pois suusta. Imetyksen jälkeen hän rauhoittui ja nukkui nätisti aamuun asti, mutta itse kyllä valvoin sydän syrjällään uusia tukehtumisääniä. :( Tänään hän on ollut jo parempivointinen, tosin rohisee jonkin verran. Meillä on onneksi ensi viikolla lääkäriaika ja jos tuo tuostaoikein pahaksi äityy sitä ennen niin taidan viedä päivystykseen, huoli on sen verran kova...
 
Moi!
Löysinpä minäkin tänne. Meillä on hyvä nukkuja, nukkuu yhtäjaksoisesti 22-05. Eli 7 h yöunista saan jo nauttia. Esikoinen alkoi nukkua täydet 8 h 2 kk iässä, siihen pyritään nytkin. Tankkaa kunnolla iltaisin. Päivisinkin nukkuu 5 h pätkiä. On kasvanut hyvin, 4500 g ja 56 cm oli viimeksi mitat. Hymyilee ja seurustelee.
Ainoa murhe on eilen todettu korvatulehdus, lääkkeet tuntuu onneksi purevan. Meillä esikoinen ei ollut vauvana lainkaan kipeänä, niin mulle on uutta näin pienen sairastelut.
Nimiäisetkin saatiin pidettyä sunnuntaina.
Oon tosi onnellinen tästä pienestä, ihanasta kääröstä. Onneksi ei ole nyt mitään merkkejä synnytyksenjälkeisestä masennuksesta, esikoisen aikaan olin selvästi alakuloisempi. Toki itkuinen refluksivauva vetää mielen kuin mielen alas.
AdAstra ja tyttö jo 8 viikkoa
 
Kiva että löysit tänne @AdAstra ! Ja kadehdittavat yöunet teidänkin pienellä... tsemppiä korvatulehduksen selättämiseen, kurja tosiaan että noin pieneen iski. :(

Meillä oli eilen lääkärintarkastus, ja typy kasvaa hienosti (täkäläisten käyrien yläpuolella :LOL:). Mitat nyt kuuden viikon iässä 59cm ja 5,5kg! Lääkäri oli onneksi eri linjoilla kätilöiden kanssa ja kehotti jatkamaan imetystä vauvan tahdissa eikä kelloon tuijotellen. Hän myös epäili että nuo tukehtumisepisodit voisivat viitata lievään refluksiin... jos ne jatkuvat, pitää mennä jatkotutkimuksiin. Vauva ei kyllä ole enää ollut kovin kipeän oloinen mutta nielee selvästi puklua monta kertaa päivässä ja välillä kakostelee ja haukkoo henkeä tämän takia. :(

Meillä on yöunet vähän pidentyneet ja typy myös simahtaa nyt aika kellontarkasti kymmeneltä. (y) Paitsi keskiviikkona kun jätin hänet isänsä huostaan pariksi tunniksi ja lähdinitse elokuviin, silloin oli järjestänyt kunnon huutoshow'n. :whistle::p Hän oli siis pyjamassa ja yhtä viimeistä syöttöä vaille valmis unille puoli kymmenen aikaan ja olin heille pumpannut päivällä kunnon satsin maitoa jääkaappiin. Mutta ilmeisesti isi ei kelvannut unimaidon antajaksi. Täytyy vähän vielä harjoitella tätä jotta pääsen joskus vielä uudestaankin ulos. :rolleyes:
 
Ai niin, piti vielä tuossa aiemmin kysyä, tietääkö kukaan mikä kahvissa ärsyttää vauvojen vatsaa? Onko se pelkkä kofeiini, eli voisinko juoda kofeiinitonta kahvia ilman että vaikuttaa vauvaan? Juon siis yleensä yhden pienen kupin vahvaa mustaa kahvia aamuisin mutta jätin sen pois kun typy oli niin kipeä viime viikolla. Nyt maha ei enää niin vaivaa eli voisin kai vain kokeilla. Jätin suklaan samalla pois enkä oikein osaa päättää kumpaa kaipaan enemmän. :cautious::LOL:

Mulla putosi raskauskilot kahdessa viikossa synnytyksestä ja nyt mennään jo miinuksella kun en voi enää tasapainottaa ruokavaliota suklaalla... Mulla on kyllä jotenkin ryhditön olo kun maha katosi ja keskivartalon lihakset (no, lihakset ylipäätään) on vähän hukassa. Eli ruokaa ja liikuntaa pitäisi lisätä molempia jonkin verran.
 
Tänään oli meidän typyn ristiäiset :) Kaikki meni juhlissa hyvin, tyttö sai hyvän nimen, päästin vähän yllättämään ihmisiä nimivalinnalla. Tarjoilut maistui ja kakku varsinkin oli aivan ihana! Esikoinen käyttäytyi oikein hyvin, puuttuvista päiväunista huolimatta.

Meillä oli 2kk neuvolakin tuossa pari viikkoa sitten, mitat 58cm ja 5540g. Hyvin kasvaa. Ne oksentelut on alkanut helpottamaan ja enää pari kertaa viikossa tulee iso oksennus.

Ihmettelin tuossa yks päivä kun imettäessä nänniä kutittaa jännästi, ihan kun joku raaputtaisi tosi pienesti. Tutkin tytön suuta ja sieltä tuntuukin ikenen läpi yläetuhampaat ;) Tuntuu aik erikoiselta, jos nuo hampaat alkaa nyt jo puskemaan esiin, kun esikoisen ekat hampaat tuli siinä 6kk ikäisenä vasta :D Niinhän sitä vissiin sanotaan, että tytöt kehittyy nopeammin kuin pojat...
 
Mannamakaroni, mä jätin kahvin pois esikoista imettäessä ja juon nykyään vain teetä. Toki mulla itsellänikin oli mahavaivoja. Huoliiko teidän tyttö ylipäätään pulloa? Meillähän esikoinen oli ennemmin syömättä kuin joi pullosta.

Korvatulehdus on toivottavasti ohi, huomenna on 2 kk neuvola, en kylläkään tiedä, että katsooko terkka korviin. Ripulin antibiootit aiheutti.

Nobelius, onpa aikaisessa hampaat! Meillä esikoisella tuli puolivuotiaana ekat hampaat alhaalle keskelle ja ne ovat nyt 5,5 vuotiaana tänä kesänä ekana vaihtuneetkin.

Meillä alkaa ens viikolla eskari, hyvästi myöhäiset aamut! Tähän asti oon saanut makoilla ysiin asti, ens viikolla pitää olla silloin jo esikoinen vietynä...

Mulla on nyt kirppispaikka ollut, myin jo 50 senttisiä pois, on se vaan haikeeta, vaikkakin ihanaa kun vauvat kasvaa. Pian saa varmaan jo 56 senttisetkin laittaa pois.

Hyvää alkanutta viikkoa!
AdAstra &tyttö 2 kk
 
Minä unohdinkin kertoa jälkitarkastus kuulumiset kokonaan. Viime viikolla kävin siis tarkastuksessa ja kaikki oli ok (y)
Vatsalihasten välissä on vielä kahden sormen levyinen rako, eli vielä pitää malttaa odottaa niiden treenaamista. Tällä viikolla palaan takaisin salille ja lupa tuli painojen kanssa treenaamiseen. Lantionpohjanlihakset oli hyvässä kunnossa, se on ollut omakin tuntuma kyllä. Paino on nyt +6 lähtöpainoon, 2kg on nyt parissa viikossa lähtenyt itsestään.

Kierukan laitto on varattu nyt ja miehen kanssa on puhuttu, että jos meille kolmas lapsi tulee joskus niin odotellaan nyt ainakin kolmisen vuotta. Kierukka mulle tulee ekaa kertaa nyt, jospa se ois huoleton kun epäsäännöllisillä työajoilla vuorotyössä pillerien ottaminen on vähän niin ja näin... Toivon myös, että tuolla kierukalla jäisi menkat pois. Mulla on niin kipeät kuukautiset ollu aina.
Mutta semmoista, hyvät kuulumiset siis :)
 
On kyllä teidän tytöllä aikaisessa hampaat, @nobelius !:eek: Musta on ihan hassu ajatuskin että mun pikkuvauvalla joku päivä olisi hampaat suussa, ei ei vielä. :LOL: Ja hauskan samoissa mitoissa meidän tytöt menevät edelleen!

@AdAstra Tyttö huolii kyllä pullostakin maitoa (joskin katsoo aina vähän alta kulmien kuin miettien että mihin tässä on koira haudattuna...), mutta ei oltu aiemmin kokeiltu että mies antaisi iltamaidot ja hoitaisi nukkumaanmenon. Se vissiin sekoitti pienen pään ja huutohan siitä seurasi. Kokeillaan joku ilta uudestaan niin että mäkin oon kotona ja voin tarvittaessa rauhoittaa tyypin jos menee ihan hulinaksi.

Join eilen puolen kuppia kahvia aamusta ja nyt taas tytöllä maha nipistää, joten heippa vaan aamukahvi, taas. Just kun loppuraskaudessa pääsin uudestaan sen makuun. :rolleyes: Typyllä on paralla vissiin niin pahat ilmavaivat ja mahakivut, että yön viimeisen pätkän hän nukkuu niin kovan ähinän ja murinan kera että mä en enää saa unta vaikka vauva nukkuukin... Kakkaa hän myös panttaa jo kolmatta päivää, kai sekin vähän ikävältä jossain kohtaa alkaa tuntua. :unsure::poop:

Hyvä että tuli jälkitarkastuksesta puhetta, muistin tehdä mun lääkärille sen lappusen Kelaa varten! (y) Mäkin ajattelin ottaa kierukan (kupari), koska siedän aika huonosti mitään hormonaalista ehkäisyä mutta seuraava lapsi saisi tulla mun puolesta vasta vähän isommalla ikäerolla (ainakin kolmisen vuotta). Onko kellään kokemusta kuparikierukasta? Jääkö senkin kanssa menkat pois? Olin nimittäin ymmärtänyt että ne voi päinvastoin muuttua pidemmiksi ja muutenkin tulla tiputtelua, mikä kuulostaa tosi tylsältä...

Meillä on kans pienimmät vaatteet jo pesty ja silitetty varastoon, on se vaan haikeaa. Mies löysi mut yksi päivä pyykkitelineen luota parkumasta, kun tuntui niin surulliselta että mun vauva ei enää olekaan ihan vastasyntynyt. :X3::LOL:
 
Voi vitsi miten hyvin teidän vauvat nukkuu! Oon kyllä vähän kade..! No on meidän tissimieskin nyt parina yönä herännyt vaan kahdesti ja eka pätkä jopa 5h, et ehkä tässä on toivoa..

Meillä myös @mannamakaroni just samanlaista kakomista. Saattaa tulla vielä pitkän ajan päästä syötöstäkin. Ei toki juuri itkeskele muuten mahaansa, että sillä tavalla ei niin refluksiin sopisi. Se on aika pelottavaa, kun vaikka itse herää siihen ja nostaa toisen äkkiä paniikissa pystyyn kun tuntuu ettei se saa ollenkaan henkeä vedettyä..
Noita mahavaivoja oon huomannut et tulee d-vitamiinista (en oo tod joka päivä antanut), välillä mansikasta ja joku sanoi et uusista perunoistakin vois tulla. Oon yrittänyt jättää mansikoiden popsintaa vähemmälle. Ja ehkä ne vaivat on muutenkin jo vähän helpottaneet, pääasiassa nauravainen, tyytyväinen poika meillä.

Ihanaa kun aamulla alkaa koulu, tulee jotain ryhtiä päiviin! Ja isommat lapset näkee joka päivä siellä kavereita, ei tarvi jatkuvasti laittaa ruokaa.. Meillä on siitäkin niin hyvä että taksi hakee pihasta, ei tarvi nyt ketään kuskeilla mihinkään.
 
Niin ja vielä tosta kuparikierukasta, se saattaa runsastuttaa vuotoja. Hormonikierukkaa käyttäessä vuodot voi jäädä kokonaan pois. Mulla on ollut hormonikierukka, ei sopinut ollenkaan. Jatkuva hiivatulehdus. Yleensähän se on hyvin pidetty ja sopii varmasti useimmille. Mulle tehtiin tosiaan sektion yhteydessä sterilisaatio ja tähän ratkaisuun oon erittäin tyytyväinen. Toki Mä alussa sitäkin itkin, että nyt en voi enää saada näin ihania vauvoja :cry::love:
 
Meilläkin näyttäisi onneksi mahavaivat ainakin vähän helpottaneen! Tiedä sitten oliko juuri kahvi se pahis vai meneekö nämä iän myötä kuitenkin ohi. Onneksi kuitenkin, koska lähdetään ihan kohta vauvan (ja noin miljardin kassin) kanssa ajelemaan kohti Suomea. Kääks...!

Kävin jälkitarkastuksessa ja otin nyt sen kuparikoerukan. Osasin odottaa tiputteluvuotoa mutta mun mielestä tämä on aika ikävän runsasta. :unsure: Pikkuhousunsuoja ei riitä mihinkään vaan täytyy pitää sidettä. Toivottavasti ei mitään monta kuukautta kestä niin kuin kuulemma joillain käy!

Mutta nyt täytyy rientää auttamaan miestä auton lastaamisessa jotta päästään matkaan. :)
 
Jaksampas minäki tulla kirjottelemaan kuulumisia

Meillä 2kk neuvola tälläviikolla ja neiti 7060g 60cm
Vatsaväännöt loppui n.7vkosena. Yöunet ollut pääsääntöisesti 2-3h pätkiä, mutta nyt kahtena edellisenä nukkunut 7h heräämättä syömään. Saa nähdä jatkuuko vai oliko vain hetken huumaa.

Oma mieliala vaihtelee paljon.. välillä hyvä olla ja välillä tekee mieli sukeltaa peiton alle eikä tulla pois koko päivänä
3v uhma ja 5v "olen jo niin iso että..." " ompas kakka/paska/pippeli hihihihiii jutut nyt niin must" " muutan pois, et oo enää mun äiti " vie voimia...

Kohtutulehdus oli ja hoidettiin tupla antibioteilla. Täys imetyksellä mennään ja neiti hymyilee ja jokeltaa paljon

Ristiäiset oli viikko sitten.

Mimma ja Aikku
 
Tervetuloa Suomeen mannamakaroni, täällä ei ainakaan helteistä kärsitä...
Hyvä, että kohtutulehdus parani Mimma, ne voi kuulemma olla inhottavia.

Meillä aletaan nyt vihdoinkin olla kunnossa, korvatulehduksen jälkeen tuli silmätulehdus ja siihen ei eka lääke tepsinyt, toinen kyllä sitten auttoi heti. Esikoisella ei oo ikinä ollut silmätulehdusta tai mahatautia ja korvatulehduskin vain kerran, nyt sitten saadaan kokea nämäkin. Toivottavasti ei tuu mitään kierrettä.

Imetys on hyvää vauhtia menossa plörinäksi, vauva on alkanut suosia pulloa ja maidontulo vähentynyt, joten kierre on valmis. No, en jaksa sitä asiaa surra, pianhan sitä saa jo alkaa antaa kiinteitäkin.
 
Mun mielestä on ihanaa kun on raikas sää ja pääsee pynttäämään vauvalle kaikkia ihania villasukkia ja myssyjä joilla ei ole toistaiseksi tehnyt yhtään mitään. :) Vaikka on kyllä ollut myös ihanan vaivatonta tuo kesäinen vauva-arki.

Kurja kuulla että sait kohtutulehduksen @mimma] mutta hyvä että on mennyt ohi! Ja tylsää tietenkin että imetys ei suju @AdAstra mutta kyllähän jo lyhyestäkin imetyksestä on paljon hyötyä vauvalle. Milloin muuten olitte ajatelleet aloittaa kiinteät? Mä olin ajatellut katsoa sinne noin puolivuotiaaksi ellei lääkärissä muuta ohjeisteta kun meillä toistaiseksi typy kasvaa niin hienosti imetyksellä.

Tyttö täytti toissapäivänä jo 2kk ja on jo niin isoa vauvaa. Alkoi yllättäen matkan aikana nukkua välillä jopa 8 tuntia putkeen öisin ja aamuisin kun koppaan kurkkaa niin siellä odottaa leveästi hymyilevä vauva. :love: Hän kääntyi tiistaina ekan kerran selältä mahalleen (kauhean huudon kera koska mahalla makoilu ei ole hänestä kivaa) ja esitteli eilen vielä pari kertaa uutta taitoaan. Sylissä yrittää väkisin punnertaa istumaan ja kivointa kaikesta on "seistä" kainaloista tuettuna. Selkeästi kova kiire liikkeelle on hänellä. :rolleyes:

Meillä on ristiäiset tänä sunnuntaina ja saatiin onneksi kaksikielinen pappi. Aika pienesti juhlitaan, vain lähiperheen ja kummien kesken. Sitten onkin edessä vielä automatka takaisin Belgiaan ja sen jälkeen olin ajatellut olla pari viikkoa tekemättä mitään. Jos edes osa äitiyslomasta tuntuisi vähän lomalta? :LOL::geek:
 
Kirpakkaa elokuun aamua!
Voi @mimma] , ikävä juttu tuo kohtutulehdus, onneksi parani hyvin sit antibiooteilla. Teillä on sit potra, tyytyväinen tyttönen :love:
@AdAstra , teilläkin sairasteltu! Kyllä se on aina niin sydäntäsärkevää kun pieni sairastaa, toivottavasti nyt paranemaan päin. Ja tosiaan pääasia että vauva ruokaa saa, tavalla tai toisella :)

Hienosti tiellä pieni reissannut, @mannamakaroni ! Nostan myös sulle hattua, kun uskalsit oikein elokuviin, on tosi tärkeää saada vähän sellaista aikaa että saa olla ihan rauhassa. Mä uskalsin eilen oikein kauppaan ja illalla vielä pihasaunaan :D Tosi hienosti teillä jo pieni myöskin käännähtelee, tosi aikaisin! Meillä on molemmat lähteneet tooosi myöhään liikkumaan mitenkään, stressasin sitä esikoisen kanssa, nyt osaan ottaa rennommin, vähemmän vahdittavaa :LOL: Esikko konttasi vaan pari viikkoa vuoden täytettyään, sitten lähti suoraan kävelemään. Siihen asti kiisi selällään, jaloilla vauhtia potkien. Oli tosi hassun näköistä.

Meillä on ollut tisseissä kiinni taas koko yö. Viime viikolla saatu rotarokote aiheuttaa kipeitä pieruja ja tissi lohduttaa. Sai yhteensä kolme rokotetta 3kk neuvolassa, mutta ei niistä tullut juuri mitään vaivaa, paitsi tuo piereskely, sitä oli viimeksikin rotarokotteen jälkeen. Mutta nyt nukahti ihanasti vaunuihin, toivon taas vähän pidempiä unia, vaunuissa saattanut vierähtää kolmekin tuntia jos asustus on optimi eikä tule kuuma. Öisin on ollut tosi tukkoinen ja keittosuolatippoja tai äidinmaitoa oon usein joutunut nenään laittaa että saa syötyä. Monesti oon ollut jo yöllä varaamassa lääkäriaikaa, mutta päivisin se sitten helpottaa.

Onko teillä muuten vauvoille vakuutus? Meillä on edellisille mutta nyt ei tullut raskausaikana otettua ja jotenkin se on jäänyt. Nyt en enää ole malttanut, kun se on niin uskomattoman kallis ja ehdotkin on huonontuneet kun vertaa 9v ja 7v vakuutuksiin. Me on jouduttu nyt käyttämään julkista terveydenhuoltoa niin itseni vuoksi kuin isompien lasten vaivojen luonteen vuoksi ja kaikki on toiminut superhyvin. En aio tälle pienimmälle siksi vakuutusta ottaakaan. Toivon ettei korvakierrettä.. Mut luotan julkiseen, meillä on jo kaksi erityislasta ja heidän vammansa hoito toimii julkisella superhyvin. Toki tytöllä vakuutus on maksanut itsensä takaisin ainakin tänä vuonna moneen kertaan kun on ollut muuta pienempää vaivaa.
Kun Mannamakaroni kysyit, mä aion kans täysimettää puolivuotiaaksi, jos se nyt sujuu ja vauva hyvin kasvaa. Tähän asti ainakin ontasaisesti kasvanut. Siitä eteenpäin sitten ainakin vuotiaaksi on tarkoitus jatkaa muun ruokailun tullessa mukaan, siitä eteenpäin sitten vauvan halujen mukaan..

Mutta muuten tyytyväinen, nauravainen vauva meillä on, maailman söpöintä kun toinen yrittää jo ääneen nauraa mutta ei vielä oikein osaa ja tulos on sellaista kiljumisen ja hihkumisen sekaista hohottelua :love:
Sitris ja "A" 3kk, 6450g, 61cm.
 
Moikka pitkästä aikaa :) Meillä oli tänään 3kk neuvola, mitat 6485g ja 60cm. Neiti kasvaa tosi hyvin täysimetyksellä. Puhuttiin, että jos kasvu jatkuu näy hyvin niin katsotaan niitä soseita vasta sillon lähempänä 6kk ikää.

Yöunet meillä jatkuu hyvinä, viime yönä neiti nukkui klo 22-8 heräämättä kertaakaan. Nyt tuli neuvolassa ne kolme rokotetta, katsotaan vaikuttaako uniin mitenkään, toivottavasti ei.

Eilen typy oppi kääntymään selältä vatsalleen :love: Nyt viikon verran hän on osannut nauraa ja höpötellä kivasti. Veljensä kanssa jo jonkinlaista keskustelua käyvät ilmeisesti :D

Anteeksi henkilökohtainen kysymys, mutta miten teillä muilla lähti seksielämä taas synnytyksen jälkeen? Itselläni hävisi halut ihan täysin, tai 95% ainakin. Se 5% kun ois tehnyt mieli niin mies ei ollut edes kotona... Tästä saatiinkin jonkun asteinen kriisi meidän parisuhteessa, joka alkaa nyt onneksi vähän jo helpottamaan

Kierukan kävin ottamassa, se ei tuntunut kyllä miltään. Jälkeenpäin ei myöskään ole mitään oireita ollut.

Nobelius & "kissi" 3kk
 
Heippa!
Meillä 3 kk mitat oli 5,9 kg ja 61,2 cm. Keskikäyrällä kasvaa tyttö. Hyvin on nyt mennyt, rokotteista tuli ärtyisyyttä ja alkoi tulla sylkeä suusta. Esikoinen ei kuolannut, joten tää uutta. Kovasti juttelee ja seurustelee hymyillen. Ei käänny vielä, mutta esikoinenkin kääntyi vasta 4 kk iässä. Hyvä vaan, ettei pidä kiirettä liikkeelle lähdön kanssa, saa olla vielä pitkään äitin pikku vauva. Hyvin nukkuu, rintaa syö 3-4 kertaa päivässä, loput saa pullosta. Kiinteet aloitellaan 4 kk iässä.

Seksihaluja ei kauheesti ole, mutta eipä ole kuukautisiakaan, viimeksi mulla ainakin molemmat palasivat vasta imetyksen loputtua. Mies ei tee kriisiä tästä asiasta.

Itselleni varasin ajan just sokerirasitukseen, raskausdiabetes sekoitti sen verran elimistöä, että arvot ei jälkitarkastuksessa olleet ihan normaalit, joten seurataan diabeteshoitajalla.

AdAstra ja pikku-A 3kk
 
Heips! Muut kun käy 3kk neuvolassa niin meillä oli 2kk neuvola 5,3kg ja 58cm on meijän typy. Oon ollu ihan fiiliksissä kun pikkunen näyttäis vihdoin unohtavan vaunuvihansa ja nukkuu pitkät parin tunnin päiväunet takapihan terassilla! Mahtavaa vaihtelua kun nyt pitkään mentiin päivisin 30-60min torkuilla. Nyt vasta pari päivää tuottanu vaunuharjottelu tulosta mut silti uskallan jo vähän iloita :D yöunille nukahtaa noin yhdeksältä, pari syöttöä yöllä ja 8-9 aikaan heräilee. :)
Meilläkin jo ristiäiset oli, meni todella hyvin. Tyttö nukkui lähes koko ajan, vieraskoreana (y):ROFLMAO:

Noista seksihommista, itellä vähän sama että halut kadoksissa, tai ei ainakaan ihan ensimmäisenä oo mielessä. Ekalla kerralla piti jättää leikki kesken ku tuntu sellasta ikävää hankausta :confused: siitä tuli kyllä surullinen mieli, itkuhan siinä pääs. Tietty hormonit tekee oman osansa mut samalla sit se fiilis et eikö täst tuukkaa enää mitää ja molemmat on sitä oottanu jne. Mut onneks on ollu onnistumisiakin (y)
 
Vihdoin ehdin minäkin tänne kuulumisia päivittämään! Odotin kotiinpaluuta että pääsisin koneella kirjoittamaan mutta siihenpä iski joku virus ja nyt on pois pelistä koko rakkine. :devil: Puhelimella siis mennään.

Me kotiuduttiin viikko sitten Belgiaan ja onpa ollut mukavaa levitellä taas kamat omiin nurkkiin! Typyllä meni muutama päivä tottua taas "uuteen" paikkaan ja arkeen ja piti hulinoida niin päivällä kuin yölläkin. Pahimmillaan heräsin tunnin välein työntämään tuttia suuhun ja laittamaan peittoa takaisin... :sleep: Nyt hän onneksi nukkuu taas hienosti klo 20-08 yhdellä tai kahdella syötöllä. Päiväunetkin alkoi taas maistua mutta niitä ennen pitää jostain syystä usein vähän huutaa ja reuhata (yritän kyllä tainnuttaa vauvan petiinsä heti ekoista väsymyksen merkeistä mutta ei auta).

Tänään käytiin lääkärissä saamassa rokotteita ja tuoreimmat mitat. Meidän iloinen pikkujätti kasvaa edelleen käyrän yläpuolella: 64cm ja 6,5kg. :LOL: Harmillisesti näyttäisi siltä että hän on sitten kuitenkin perinyt multa atooppisen ihottuman. Taipeet on jo nyt aika kurjan näköiset... Rokotteiden jäljiltä tyyppi oli vähän väsynyt ja itkuinen nyt iltaa vasten mutta ei noussut kuumetta ja hän jäi taas ihan tyytyväisenä odottamaan unta omaan sänkyynsä.

Me ei olla otettu vauvalle erillistä vakuutusta mutta täällä on aika eri systeemi terveydenhuollossa muutenkin. Lääkärin saa aina itse valita ja hoitoa saa yleensä tosi nopeasti, korvaukset haetaan sitten jälkikäteen omasta sairasvakuutuskassasta.

Voin ilolla raportoida että kierukan aiheuttama tuhruttelu alkaa olla ohi. Välillä vähän mahaa jomottelee vähän ikävästi mutta ei sen kummempia komplikaatioita tullut tästä, onneksi. Alakerta on kyllä kuiva kuin Saharan autiomaa mutta johtunee tästä imetyksestä? Tästä johtuen myös seksi ei ihan hirveästi kiinnosta ja tuntuu aika ikävältä. Toistaiseksi ei olla mitään kriisiä tästä saatu aikaan. :rolleyes:

Mitäs vielä? Aloitettiin typyn kanssa äiti-vauva-joogassa tiistaina. Teki ihan älyttömän hyvää mun kipeälle selälle ja niskalle mutta typyn piti vähän huutaa kesken tunnin. Nukahti sitten ohjaajan syliin ja kuulemma tämä on ihan normaalia ekalla tunnilla. Toivottavasti ensi viikolla jo menee helpommin! Ensi viikolla aloitan myös synnytyksen jälkeisen fysioterapian. Siellä kai katsotaan vatsalihasten erkauma ja treenataan lantionpohjanlihaksia. Raportoin sitten jälkikäteen mitä kaikkea siihen sisältyi. :)

Mulla oli varmaan vielä jotain muutakin mutta enpä muista ja kai mä oon jo tarpeeksi lörpötellyt yhden illan tarpeiksi. Mukavaa alkanutta syksyä kaikille!
 

Yhteistyössä