Kesäkuun kastehelmet 2012

Saakos tänne tulla pulisemaan?

Meidän esikoinen, poika, syntyi 7.6.12 klo 22.27 ja oli 3460g ja 49.5cm. Synnytys kesti kaikkiaan reilut 6 tuntia.
2kk neuvolassa oltiinkin jo 5910g ja 59.5cm

Meidän pikkuinen kastettiin 18.8 ja hän sai nimekseen Mico Gabriel.

Terveydestä,
Micolla on aorttalään vieressä 6mm kokoinen reikä joka siis määritellään niin isoksi että sitä tulee seurata, ja jos pienokaisen elämään alkaa vaikuttaa niin korjataan avosydänleikkauksena helsingissä.
Näillä näkymin ei ainakaan vauvaiässä tule pojan elämään vaikuttamaan. Poika jaksaa syödä ja huutaa hyvin.

Meillä kärsittiin kovista masun väännöistä reilun kuukauden ikään kunnes joku fiksu kertoi meille kuplastopista joka toi helpotusta, samoin kuin syöttövälien pidentäminen. Meillä elellään korvikkeella, sillä poika ei ikinä oppinut rintaa imemään. Toki myös lypsän hänelle maitoa. Koitettiin rintakumia jne mutta paino lähti putoamaan, siirryttiin siis pulloon meillä.

Unesta,
Mico nukkuu ja hyvin nukkuukin. Päivässä yhdet 1-2 tunnin unet ja kahdet noin 30min unet. Yöunille mennään puoli 9 ja ekan kerran herätään 1-2 aikaa yöllä, toisen kerran 5-6 aamulla ja siitä nukutaan noin yhdeksään, kymmeneen kunnes kunnolla herätään. Mico on aina ollut hyvä nukkumaan, masuvaivoistakin huolimatta.

Hereillä/Kehityksestä,
Eka hymy saatiin kun poika oli 5viikon ikäinen
Päätään kannattelee jo ihan hyvin ollessaan pysty asennossa, mahallaan se vielä vaatii treeniä, pää pysyy ylhäällä muutamia sekunteja.
Mico on erittäin kiinnostunut rätisevistä ja helisevistä leluista, sekä mobilesta. Leluja tavoittelee jo, tosin kädet vielä nyrkissä.

Pari kuvaa pojasta:


1kk ja 7vrk


2kk ja 1vrk
 
Nyt uskallan jo todeta että Venla on terve =) Pari päivää ihan normaaleja kakkoja ja yhtä pirteä kun ennen sairastumista.

Tervetuloa wolf's tear =) Aikalailla teidän Mico nukkuu ja on hereillä kun meidän neiti.

Tuli tuossa mieleen kun sain vihdoinkin neuvolakortin takasin niin koko synnytyksen kestoksi oli merkattu tasan 4 tuntia ja se traaginen ponnistus kesti 29minsaa, tässä kohtaa kun iteltä hävis ajantaju kokonaan.

Niin ja täällä aletaan tuhista siihen malliin että josko taas flunssaa tulossa. Vai johtusko vaan sairaalanilmastoinnista.. Neitin ruuminlämpö kun oli siellä 35.6 alku päivinä ja huone oli ihan sairaan kylmä ennen kun laittoivat lisää lämpöä.
 
Wolf´s tear: tervetuloa! Toivottavasti teillä sydämen reikä umpeutuisi. Meidän tytöllä on reikä eteisten välillä ja lisäksi vajaa läppä, eli avosydänleikkaus on edessä vuoden, kahden kuluttua.

M_L_R: meillä keskimmäinen söi vain silloin, kun syötin makuullaan. Aluksi kun syötin usein noin, ehkä tottui siihen. ESim. 4kk iässä ei suostunut muuten syömään ollenkaan! Ja jossain juhlissa mentiin sitten vaan juhlatamineissa rauhalliseen huoneeseen lattialle syöttelemään ;) kun sopivaa sohvaa tms. ei ollut.

Tänään meidän neiti on jo nukkunut parin tunnin unet, välilä heräten tosin. Rytmiä meillä ei ole, mutta aamu-uninen tyttö on toistaiseksi ollut. Nyt on pari kertaa herännyt jo ennen kahdeksaa ja iltaisin aikaistanut yöunille nukahtamista, kun iltaiset masuvaivat ovat helpottaneet. Saa nähdä, millaiseksi rytmi tästä muotoutuu. Kovin tarkkarytmisiä eivät ole isommat tytötkään olleet.
 
  • Tykkää
Reactions: Madde84
Mä luulen että meille jäi tuo kyljellään syöttäminen päälle sen tähen, että synnärillä (kättärillä) kehottivat / painostivat ihokontaktiin ja kyljellään syöttelyyn. Niin ja kun tuo eppari tuli tehtyä silloin synnyttäessä niin muutenkin kyljellään syöttäminen oli mielekkäämpää. Ollaan me yritetty ihan tätä perus sylisyöttöä, mutta ei kelpaa enää.

Onkos kukaan muu erehtynyt värjäämään hiuksiaan näin lapsen synnyttyä?!
Mä erehdyin ja nätin kullanvaalean hiussävyn sijaan sain ällöttävän rusehtavan liilan värin :'(
Kyl nyt veti taas itseluottamuksen pohjalukemiin, muutenkin tämä uusi oma kroppa ja meikitön pärstä ärsyttää niin nyt sit myös hiuksetkin ihan olan takaa...

Kyl on nyt taas alkanut tytön vatsa vaivaamaan. Kakka tuli kyllä tänäänkin, mutta sellaista ikävää kipuitkua vääntää välillä kun vatsaa kipristää. Diflatylia on annettu, mut mut... Sääliksi käy toista :(
Ja viime yökin meni päin prinkkalaa kun tyttö kävi 21 yöunille, heräs 02, 04.30 ja 06 syömään. Yleensä siis herää kerran 04-05 ja sitten 7-7.30. Törkeä väsymys nyt sitten koko päivän itselläni ja tytöllä, joka ei ole suostunut nukkumaan päiväunia juurikaan. Perjantai sentään! : /
 
Tervetuloa Wolf's tear!

Täällä ei kummempia, paitsi itsellä viikonlopun juhlien jäljiltä vieläkin hirveä väsy. Kävin mittauttamassa kilpirauhasarvot, kun raskauden aikana oli tyroksiinilääkitys ja halusin varmistaa että arvot ovat pysyneet nyt kunnossa lääkityksen lopettamisen jälkeen. Lupasivat soittaa neuvolasta, jos arvoissa jotain poikkeavaa on. Pari päivää on väsyttänyt ihan vietävästi, mutta toivottavasti se on vain suoraa seurausta valvomisesta, eikä kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Ekan kerran olin tänään 2,5 h pois iltaharrastuksissa ja tyttö joi pullosta pumpattua maitoa + korviketta 80 + 70 ml. En jaksanut paasata että olis mies voinut ottaa pakkasesta lisää pumpattua maitoa, eikä antaa korviketta... Tyttö oli kuulemma huutanut melkein koko poissaoloaikani, ilmeisesti ensin nälkää ja sitten kakkaa (3 kertaa oli kakannut vaippaa vaihtaessa pöydälle : / ). Että sellainen mukava ilta miehellä :saint: Itsellä oli joka tapauksessa mukava vapaailta musiikkiharrastuksen parissa =)

Roki, toivotaan ettei flunssa iske päälle!

Maikki ja pikku-H 2,5 kk
 
Tervetuloa Wolf´s tear! Suloinen poika teillä! Mukava mitä useampi meitä täällä on! :)

Meillä on nyt ongelmana että tyttö ei huoli tuttia ja nyrkki on koko ajan suussa. Mamin tuteisa alkaa tyttö kakomaan. Sitten on kokeiltu Nukin tuttia, pysyy ehkä hetken aikaa suussa mutta mielummin sylkee kuitenkin tutin pois ja imee nyrkkiä. Neuvolassa sanoikin että jotkut äidit tilaavat netistä jonkun tutin joka ilmeisesti ei ole samanlailla muotoiltu kuin kaupasta ostettavat tutit, vaan tuttiosa on jotenkin suora, kuulemma muistuttais enemmän nänninpäätä ja tätä tuttia kuulemma jotkut "tuttinirsot" vauvat sitten syövät. Neuvolassa ei vaan muistanut tutin nimeä. Tietääkö teistä kukaan mikä tutti voisi olla kyseessa? Epätoivoisena yritän etsiä tytölle tuttia koska imemisen tarve niin suuri ja mielummin saisi tyttö syödä tuttia kuin nyrkkiä tai peukkua.

Meillä on tällä hetkellä ilmeisesti 3kk tiheän imun kausi meneillään. Päiväunet olleet lyhyemmät kuin normaalisti ja tyttö on jotenkin koko ajan tyytymätön. Rinnalle rauhoittuu ja on hetken aikaa tyytyväinen syötyään. Viime viikolla herästi yöllä 1-2 kertaa useammin kuin normaalisti. Nyt kuitenkin on taas yöt nukkunut hyvin, mutta päivisin ei. Toivottavasti tämä tiheän imun kausi olisi pian ohi...

Tyttö nukahtaa yleensä iltaisin klo 22-23, herää ensimmäistä kertaa yleensä klo 5-7 ja aamuisin noustaan ylös noin 8.30-10. Mitä myöhemmin nukahtaa yöunille sitä pidempään nukkuu aamuisin. Päivisin nukkuu 2 kertaa, päiväunien pituus vaihtelee tosi paljon. Toisinaan nukkuu molemmilla kerroilla vain tunnin, toisinaan nukkuu ainakin kerran 2-3 tuntia. Meillä ei tosiaankaan ole mitään päivärytmiä, jokainen päivä on ihan erinlaisia. Odotan tosi paljon sitä että alkaa olemaan rytmiä, oon ite sellainen joka voi kaikista parhaiten kun on säännöllinen rytmi.

3kk neuvola oli viime viikolla ja rokotteet sai. Pikkuisen itkuisempi oli illalla, yöunille ei millään halunnut nukahtaa, torkahti aina hetkeksi ja heräili koko ajan uudestaan. Tätä jatkui melkein kolme tuntia. Lopulta sitten annoin Panadolia ja sen jälkeen tyttö sitten nukahti kunnolla. Painoa oli kuukaudessa tullut 500g ja pituutta 1cm. Tällä hetkellä tyttö syö pelkästään rintamaitoa, sain lopetetettua lisämaidon annon vajaa kuukausi sitten. Neuvolassa meinasi että paino tullut riittävästi ja terveydenhoitajan mielestä ei tarvinut aloittaa lisämaitoa uudestaan. Meidän tytsy on koko ajan, terveydenhoitajan sanojen mukaan, kasvanut hentoisesti omalla käyrällä.

Muumimamma_ ja tyttö 3kk 3pvä
 
Kirjoittelen enemmän paremmalla ajalla mutta Muumimamma ainakin yhden sellaisen tutin nimi on Natursutten. Pistäppä googleen niin löytyy ainakin kaksi suomalaista nettikauppa jotka sitä myyvät. Tilasin tän mut ei ota sitäkään...meilläkin Nukin tutti tähän asti mennyt parhaiten mutta sylkee kyllä senkin ulos melkein heti...
 
  • Tykkää
Reactions: maikki79
Yösyötöt hitto kun täällä meni kivasti viime viikolla muutama yö, herra nukahti 22 aikoihin ja söi kerran siellä 3.30-4 aikaan. Nyt kuitenkin palattu taas vanhaan 2-3h syöttöväleihin! Jätkä on rinnalla illalla 2h putkeen ja sitten unille, edelleen siinä 22 aikoihin, mutta sitten herää jo klo 24-1.30 aikaan ekan kerran! Ihan pienenäkin nukkui pidemmän pätkän tuossa ja on kyllä nälkäinen kun tuossa herää. Kummallista, että vaikka tankkaa noin kauan, niin se ei sitä masua pidä pidempään täytenä, eli 3 kertaa syödään yöllä.
Eilen kokeiltiin sitten antaa korviketta, kun ajattelin ettei maitoni riitä, ensin jätkä söikin sitä 21 aikaan 160ml ja sitten oli vielä rinnalla melkein 22 asti ennen kuin nukahti, mutta ei auttanut korvikekaan, heräs 1 aikaan. Noh, kai se näin sitten vaan menee...turha kai toivoa, että tämäkään lapsukainen nukkuisi yönsä jo kunnolla, kade olen niille keillä nukkuu :kieh: :D On vaan raskasta olla niin väsynyt koko ajan, lähinnä tuon esikoisen vuoksi, ei muuten hätää oliskaan, jos yksin olis vauvan kanssa ja sais huilailla, kun se nukkuis.
Tankkaako teillä muilla yötä vasten vauva noin kauan?

Ja tervetuloa joukkoon Wolf's tear!

Ensi ma. onkin sitten neuvola, jännittää jo mitähän tuo ukkeli painaa. 6viikon neuvola oli viimeksi ja siellähän painoa oli jo 6.1kg ;)

jkoo + pikku-ukkeli 2kk+ 1vko
 
Eiköhän meidän kanssa mahdu pulisemaan, tervetuloa vaan joukkoon!!

Ihania noi erikoistutit, voisin ostaa ihan nyt hulluuttani tollasen vaan. Niin Syötävän söpö on! Mä oon saanu syötettyä noita perustutteja myös, mutta nautinto on taivaallinen kun tuikkaan ton virallisen tutin sitten suuhun kun kyllästyy harjotuksiin. Mä kyllä tutitan ihan turhaa, poika kun ei itke vaan ainoostaan nukahtamisiin tarttis tota kun ei päivisinri nalme kyllä nukahda. Iltasin sitten sekin onnistuu.

Meillä päivät hyvin rytmitettyjä ollu, mutta sekin pamahti tänään uusiks kun poika nukku 12h ja 2syötöllä. Iltatisseilyä olen muuttanu ja alkanu antaa syömään rinnat niin useaan kertaan putkeen kun haluaa ja ajallisesti meillä menee alle 2h siihen ja tämä sisätää myös kakkavaipan vaihtoa ja yökkärin vaihtoa. Omaan sänkyyn tutin kanssa menee noin klo 21-21.30

Jaha ruokailu valmis joten palaan taas...
 
Mä en ole enää jaksanut tuttia tyrkyttääkään, vaikka kätevä se olisi. Sen verran yökkäyksiä ja irvistyksiä siitä tulee. Keskimmäinen oppi tuttia syömään myöhään, liki 4kk iässä. Nukahtamiseen lähinnä, huoli myös harmiin. Esikoinen raivostui lisää, jos harmiin antoi tutin! Eikä tätäkään vauvaa tutti liiemmin lohduta tällä hetkellä.

Millaisia rytmejä teillä on tai miten paljon vrk:sta vauva nukkuu? Meidän vaavi on alkanut aikaistaa yöunille menoaan, yleensä nukahtaa siinä 21 aikaan nyt ja nukkuu n. 7:45-9 asti, aamulla yleensä itkee unissaan ja paukuttelee (joka aamu), mutta jatkaa joskus ysiin asti unia kuitenkin, syötän vielä tuossa aamulla. Varsinaisen yön aikana syö yleensä kahdesti (toisinaan meilläkin kolmesti, jos iltasyöttö venyy, niin sitten joskus syönyt vain kerran. Musta tuo kahdesti ois jo ihan hyvä! Pari herätystä yöllä ei vielä haittaa.) Syömisajat kuitenkin vaihtelevat paljon sen mukaan, miten illalla söi. Meillä ei enää oo iltatankkauksia liiemmin, aika nopsaan tyttö nyt syö. Pienempänä viihtyi kauan rinnalla ja söi siis hitaammin.

Mä pidän tosi hyvinä yöunina siis jo sitä, että vauva syö esim. 21, 03, 07:30. Meillä ovat isommatkin muksut tainneet kolmikuisina nukkua parhaiten vauva-ajasta, tosin yleensä söivät puolen yön aikaan, viiden aikaan ja sitten taas aamulla. 5kk iässä, kun taitoja on alettu oppimaan (toisaalta myös uusia ruokia maistelemaan) ovat isompien muksujemme yöunet olleet mennyttä. Pahimmllaan heräilyjä ihan puolen tunnin väleinkin. Silloin on väsymys ollut jotain aivan toista luokkaa. Sellaista, että on jo oksettava olokin (oikeasti fyysistä pahoinvointia), tekee kaikkea päätöntä ja toisaalta ei enää itse osaa nukkuakaan, kun on niin sekaisin. Unelmoi vain nukkumisesta, koko elämä pyörii jaksamisen ja unien ympärillä. Sitä väsymystä en toivo kenellekään.

Päiväunien määrä vaihtelee meillä myös. Tänään on ottanut yhden 30min, yhdet 2h unet ja nyt nukkunut jo 3h. Ihmeellistä. Mietin, väsyttääkö keskiviikkoinen rokote edelleen, ja toisaalta viime yönä nukkui vain n.10h.

Ne, joiden vauva on saanut 3kk rokotteet, tuliko reaktiota? Meidän tyttö nukkui koko sen rokotuspäivän päivän illan, oli itkuinenkin illalla ja lopulta nousi 39,3 kuumetta, silloin valitteli vain hiljaa :( Supolla tilanne korjaantui (en uskaltanut antaa nestemäistä panadolia, kun toisinaan tyttö pulauttaa niin paljon) ja yön aikana kuume hävisi.
 
Meillä rytmi on tällä hetkellä sellainen, että illalla nukahtaa noin 22-23 välillä, syö kerran noin klo 4-6 välillä ja sit nukkuu vielä klo 8 asti. Aamupäivisin on ottanut nyt 3 tunnin päikkärit klo 9-13 välillä ja iltapäivällä toiset 1-3 h unet. Ihan ihanteellinen tilanne mun mielestä, mutta kuten sanottu, nämä aikataulut heittää nopeasti häränpyllyä kun vauva kasvaa. Iltatankkausta meillä on, tyttö syö vähän väliä klo 20-22 välillä.

Maikki ja pikku-H, viikon päästä 3 kk
 
Niin..mä vaihdoin ruokavalion vähägluteiiniseen ja se on helpottanu mun vatsaani ja pojan siinä suhteessa,ettei kakkaile kivuliaasti tai ähistele pierujaan. Cuplatonit oon lopettanu kokonaan. Refluksi on tasaantunut ja syö tosiaan entisen 10-12x sijaan 6-8x. Toki tullu ikää lisää, mutta on kyllä syönyt ihan kipuunsa ja nyt tosiaan voi leikkiä ja nukkua vuorotellen syöttöjen välillä. Paljon seurustelee ja on toimissa mukana joten ottaa hereillä ollessa 15min tirsoja ja sit nukkuu syöttöjen jälkeen 30-1,5 h ja parhaiten vaunuissa unta tulee. Oli ne paikoilaan tai liikkeessä..

Kakka on jokapäivä musta erilaista koostumukseltaan ja väriltään. Ja sitä tulee vähintää 3vaipallista päivässä.. Yhtään taukoa ei ole vielä pitäny.

Musta luonne muuttunu semmoseksi ettei mielellään jää huoneeseen yksin vaikka sitterissä istuisikin. Lattialla selällään on tyhmää, mahallaan on mielummin. Kovin yrittää saada liikettä aikaan ja pientä pyörintää napansa ympärillä on havaittavissa.. Ei olla kovin harjoitettu mitään temppuja kehuttu vaan pienestäkin. Nauru ja jokeltwlu lisääntyny ja isälleen pölöttää enemmän kuin mulle ja näillä kovat jutut onkin. :D

karsta alkanu irtoo päästä, mut kauniisti lähtee niin en oo alkanu öljyy. Mites teillä muilla päänahka voi?
 
Sandrastiina, teillähän jo kovasti ollaan menossa, meillä tyttö ei viihdy masullaan vielä yhtään, lötköttelee selällään mieluiten. Mutta sama täällä on, että yhtään ei halua olla yksin. Esikoinen vetää vauvaa viltin päällä pitkin huushollia aina sen mukaan missä leikit on :D

Tänään koko illan tyttö ähersi ja kitisi, puoli kymmeneltä alkoi itkeä huutaa oikein kovastikin. Tissiä ei suostunut syömään, huusi ja ähelsi vain kun yritin syöttää. En tiedä olisko vaikutusta, kun oon nyt itse kipeänä?! Pari päivää on mulla ollut kurkkukipua ja tänään iski toden teolla räkätauti. Nyt tyttö nukahti sit syliin ja vein sänkyyn nukkumaan ilman iltamaitoja, varmaan jossain vaiheessa herää syömään...

Karstaa meidän tytöllä on myös päässä. Oon kerran tehnyt öljykäsittelyn + harjauksen, mutta nyt pitäis taas vähän rapsutella. Esikoisella oli karstaa vielä 3-vuotiaanakin ja se esti päälaella tukan kasvua, joten yritän estää ettei tytöllä pahasti pääsisi karstottumaan. Kun hänellä on syntymästä asti ollut söpö tumma tukka.

Sandrastiina, mulla ei oo tullut mitään uusia mielihaluja raskauden jälkeen, mutta raskauden aikana (kuten oli myös esikoisen raskauden aikana) oli hillitön himo ruusunmarjaviiliin! Nyt taas en voi kuvitellakaan ostavani viiliä.
 
Laskeskelin, että vuorokaudessa meitin tyttö vetää sikeitä yhteensä 12-13,5h. Yleensä käy unille 21-22 ja herää syömään 4-6. Aamulla heräillään 7-8 välillä ja 9-10 aikoihin on aamupäiväunet tiedossa (30-45min). Sitten seuraavaksi onkin sitten päiväunien aika jotka kestää kolmesta vartista 4,5 tuntiin. Sitten iltapäiväunet (30min), alkuiltaunet (30min) ja iltaunet (30min). Yleensä on unien välillä 1,5-2h hereillä ja syö.

Toki kellon ajat ei mitenkään täsmällisiä, mutta suurinpiirtein näin meillä mennään. Joskus syödään kolmekin kertaa yössä (kerran pari viikossa), mutta useinmiten kerran :)

Pitää tunnustaa, että mä pidän kirjaa neidin ruokailusta, lähinnä kellon ajoista. Pysyy paremmin arki kasassa kun tiedän vähän monen aikaa suunnilleen tytöllä on seuraavan kerran nälkä ja monelta ois unet tiedossa. Jo kuukauden päivät olen pitänyt tätä "päiväkirjaa" ja hyvin on toiminut. Siitä selviää myös, että tyttö syö 7-10 kertaa päivässä :D

Ja aaah kuinka se on ihanaa nukkua 5-6 tuntia putkee itsekin yöllä! Ennen tyttöä mulle riitti tuon mittaiset yöunet (tosin raskaana ollessa unta olis riittänyt muillekin jakaa) joten toimin täysillä nytkin tuollaisilla unilla, tuohon toki lisänä 2h syötön jälkeen :D Mutta sitten kun tyttö syödä sen 3 kertaa yössä niin olen kuin perseeseen ammuttu karhu seuraavana päivänä :kieh:
 
Onko kellään kokemuksia vauvelin kanssa matkustamisesta? mieli tekis syksyllä matkalle, mut tietääkseni matkarattaita voi käyttää vasta puolivuotiaalla, mietityttää myös maitokorvikkeet ja purkkiruuat etelän maissa löytyykö edes..voipa jäädä matka haaveiluksi.
Viime yönä poitsu nukkui lähes 7h putkeen, kovin on vaihtelevaa, nyt kokeilen sille kuplastoppia. Ihan eri olo kun saa enemmän unta.

teris ja poju 2kk
 
Hipsheij.

Mein Nökkelssi on kipee :( Korvatulehdus ja kova flunssa sekä pientä yskää : /
Oli kuumettakin vielä eilen, mut tänään en oo kyl mitannukkaan, kun on ollu normi lämpönen kädelle.. Mut on se kamalaa kattoa, kun pieni sairastaa :( Nenu ihan tukossa, ja toinen yrittää tuhista jostain välistä. Eikä tykkää yhtään, ko laittaa suokalioistippoja tai nenafriidaa nokkaan : /

Meillä nukuttiin ennen flunssaa sillai, et nukahti noin 21 - 22 ja heräs joskus 01 - 02 äheltämään jotain, otin viereeni, ni siinä nukuttiin vielä jonnekkin 05 - 06, eli syömättä ja yöunilla yhteensä 8h :)
Mut nyt ko on kipee ollu, ni kolmen tunnin välein nukkuu ja syö.. Kolmisen tuntia hereillä, ja nukkuu kolmisen tuntia. Hereillä olo aika on melkosta tankkausta..

Ristiäiset meillä oli viime viikon sunnuntaina, ihan hyvin kaik män :) Alkuun laulettiin Ihme ja kumma, siinä jossain välissä soitettiin cd:ltä Johanna Kurkelan Ainutlaatuinen ja lopuksi laulettiin Suojelusenkeli :) Oikein kaunis tilaisuus :heart:

Jjoooo, mut ei kait täsä.. :) Jos menis taas ittekki nukkumaan, ko Nökökin nukkuu..

Emby^ ja Nökö 2kk 3vkoa :heart:
 
Meidän tytöllä on nyt parina päivänä tullut selkeitä rintaraivareita. Onko muilla ollut? Tyttö mun mielestä viestii olevansa nälkäinen (lipoo kielellä, syö nyrkkejä, kitisee), mutta sit rinnalla riuhtoo, kiemurtelee, huitoo, huutaa, päästää näniin suusta ja taas hamuaa sitä. En tiedä olisko kyseessä liian nopea/hidas maidontulo vai se että tarjoan rintaa vaikka vauva on jo kylläinen... Täytyy tässä nyt kuulostella mistä on kyse, imetystukilistalta jo luin hyviä vinkkejä mitä vois kokeilla.
 
Maikki, meillä ei vielä rintaraivareita ole ollut mutta esikoisen kanssa juuri 3kk ikäisenä oli tosi pahat. Olikohan ollut jopa pari viikkoa niin että rinta ei kelvannut lähes ollenkaan ja imetinkin sitten yöt kun silloin unisena ei tajunnut raivota. Mutta niistäkin selvittiin ilman lisämaitoja joten ei ainakaan kyse ollut siitä ettei maitoa olisi tullut.

Meidän pojalla päänahka on tosi kuiva joten joudun sitä öljyilee.
 
mois!

mahtuisko mukaan vielä tuolta heinäkuisista joskin poika otti varaslähdön ja syntyä putkahti 26.6 painoa 3445g pituutta 50.5 ja pipo 35cm. kolmas muksu asustellaan ihan nelistään eli oon yh.

teris me oltiin turkissa viime kesänä kun nuorempi tyttö oli puol vuotias siellä oli korvikkeita ja ruokia apteekista löytyi ruokia ja korvikkeita jauheena ja ihan nesteenä. ne kävi kyllä kaupaksi :)
vauva puurot maistu omituiselle vaikka kokeiltiin monia makuja! meillä oli ihan normaalit rattaat tytölle mutta ne laitettiin ruumaan heti. isosiskolla matkarattaat niin kuskattiin kumpaakin niissä ne oli lentokoneeseen saakka mukana. jos kannatte repussa tai liinassa teijän pikkuista niin se menee kanssa hyvin. ainakin istanbulin lentokentällä oli stopattu liukuportaat ettei rattailla päässyt niihin me kyllä nostettiin rattaat niihin kun ei ollut aikaa ettiä hissejä :) mutta ehdottomasti matkaan vaan jos on mahdollisuus!!!!!

nyt valmistautumaan neuvolaan rota rokotusta saamaan !

huisp&poitsu
 
Juuri kun viimeksi hehkutin, että meillä syödään öisin suht harvoin eikä tankkailuja oo ollut, on systeemi taas muuttunut. No, tällaistahän tää on :) Eli nyt on kahtena yönä neiti päättänyt syödä n.21, 02, 04:30, 07:30.. eli pikkuisen tiiviimpään tahtiin. Harmillista, mutta kunhan ei tästä enää tiuhenisi nuo heräilyt. Nyt saa vielä kunnon unipätkän, kunhan älyää itse mennä ajoissa nukkumaan eli ennen 23.

M_L_R pärjää kyllä kadehdittavan vähillä unilla! Mulla kesäaikaan riittää sellainen 7 tuntia mutta talvisin nukkuisin enemmän, 8 tuntia. Pimeys vaikuttaa muhun monella tavalla, lähinnä väsyttää enemmän, aamuisin vaikea herätä, jotenkin passivoittaa ja myös alakuloistaa. Siksi pelkäänkin syksyn tuloa enkä tykkää ollenkaan marraskuusta. Tammikuun lopussa, kun huomaan päivien jo pitenevän, olen voiton puolella.

Meillä rintaraivareita on ollut etenkin esikoisella, juuri 3kk iässä ja TOSI pahoja. Vauva päätti kerrankin olla syömättä sitten ollenkaan koko päivän aikana... parhaiten auttoi aivan väsyneenä syöttäminen (tissi suuhun ennen kuin uniltaan silmät aukaisee), toisinaan myös kävelyttäen syöttäminen (saa katsella vaihtuvia maisemia ja puolivahingossa syö samalla). Kuopuskin raivosi, toisinaan vain toiselle rinnalle. Syötin kyljellään (ei suostunut syömään muuten), joten syötin sitten molemmat rinnat samalta kyljeltä, kuten joku täälläkin oli tainnut tehdä. Kaikenlaisia konsteja kyllä on, mutta raivarit olivat kyllä hankalia :( Menivät sitten nuo raivarit ajastaan ohi. Mutta esikoisella niitä oli vielä useaan otteeseenkin. Myöhemmin sama lapsi teki sitten totaalisen lusikkalakon pariksi viikoksi. Syötettiin lääkeruiskulla päärynäsosetta sitten :D ettei ihan pelkällä maidolla ois ollut. Saa nähdä, mitä tämä tyttö keksii!

Meidän vauva viihtyy jonkin aikaa yksikseenkin. Aivan uutta mulle, ja miten helpottavaa, että voi vaikka viedä roskat tai laittaa pyykit koneeseen ilman, että vauva huutaa jo hermonsa menettäneenä. No, tämäkin voi vielä muuttua jossain määrin, mutta toistaiseksi lapsi on meidän rauhallisin. Esikoinen ei viihtynyt paikallaan (esim. sitterissä) edes silloin, kun joku oli vieressä. Halusi koko ajan olla liikkeellä ja nähdä uutta.

Käyttääkö kukaan kantoliinaa? Mä oon nyt muutaman kerran koittanut kantaa liinassa tauon jälkeen, nyt pystyasennossa kasvot muhun päin. Miksiköhän vauva tuntuu jäävän liian ylös (tuplaristisidonta - vai mikä se nyt on - on käytössä...)? Hankalaa, kun vauvan pää kolkkaa leukaan Pitää harjoitella vaan vissiin lisää.
Muoks. katsoin sitten uudestaan sidontaohjetta, ja oonpas sitten sitonut liinan väärin. Eikä tuo sidontakaan ollut mikään tuplaristi vaan kietaisuristi...
 
Viimeksi muokattu:
Heippa, pitkästä aikaa täältä meiltäkin päin.

Jotenkin ei ole ollut aikaa tai ei ole jaksanut kirjoitella. Olen kuitenkin käynyt lueskelemassa jutusteluja aina välillä.

Meillä tyttö kohta kolmikuinen ja kasvanut hyvin. 2kk neuvolassa pituutta 59cm ja painoa 5560g. Torstaina 3kk neuvola ja sydän vastaan otto.
Ollaan mukana rokotetutkimuksessa jossa saa kaikki ekavuoden rokotteet + hebatiitti suojan. Siellä lääkärin tarkastuksessa sydämmessä sivuääni jonka vuoksi menemme tyksiin sydän tohtorille. Tarkastuttamaan asian. En kuitenkaan usko että kyse mistään vakavasta. Muillakin lapsilla sivuääniä on kuulunut vauvana. Kyllä se kuitenkin taas jännittää et jos kuitenkin jotain vikaa löydetään pienen sydämestä.

Oltiin tänään neidin kanssa vauva jumpassa ja kyllä tuli äidille hiki. Ja neiti tykkäsi kovasti. Josko sais läskit vähän kyytiä.

Meille on muodostunut aika selkeä rytmi yö unien suhteen. Nukahtaa iltatankkauksen jälkeen 22-23 ja herää 04-06 syömään ja jatkaa unia sinne 9-10. Päivisin sitten nukutaankin miten sattuu. Välillä paremmin ja välillä huonommin. Hereillä ollessa ei kauan lattialla tai kiikussa viihdy. On enempi sylissä viihtyvää sorttia.

Meillä on ruvettu sitte kuolaamaan ja nyrkit on suussa joka välissä. Ikenet taitavat kutista. Luulempa että kuukauden sisällä on hammas puhjennut. 3 sisaruksella tullut eka hampaat alas n. 4kk iässä. Siihen on tupannut imettäminenkin loppumaan kun on ruvettu puremaan tissiä. Tekee muuten niin kipeää että oon toisten kanssa lopetellut imettämisen juurikin tuohon aikoihin.
Mites muilla hampaiden suhteen...

Jaaha neiti rupee ähisemään siihen malliin et on heräilemässä, joten täytyy lopetella.
 
Aanna, mä oon kantanut kantoliinalla kietaisuristi2:ssa. Nyt ostin huutiksesta neliöliinan kokeiltavaksi ja sekin tuntuu ihan kätsyltä, nopea sitoa eikä oo kantorepun solkia ja remeleitä.

Nona, teidän yörytmi kuulostaa samalta kuin meillä :)

Aanna, mä myös ootan vähän kauhulla syksyä. Nyt oon ollut kipeänä ja tuntuu rankalta jaksaa päivät vauvan ja esikoisen kanssa, mutta jospa tää taas tästä lähtisin, kunhan tauti hellittää.

Hampaat alkoi esikoisella tulla 3,5 kk iässä, katsotaan onko tyttö samaa kaliiperia. Jatkoin kyllä imetystä muutamasta puraisusta huolimatta (oppi pian siitä pois, kun irrotin aina otteen heti) ja tarkoitus olis tätäkin imettää sinne 1 v saakka.
 
Viimeksi muokattu:
minäpä tulen mukaan turisemaan kun en oo tässä hälinässä paljo koneelle kerenny.
meillä vallan mahdottoman helppo ja tyytyväinen neiti.
nyt varsinkin kun käänsi yö rytmisä niin että illalla mennään nukkumaan 20-21 ja aamulla heräillään 9-10 toki yöllä herää syömään kerran tai kaksi.
päivällä nukkuu miten sattuu ja olenkin nyt pohtinut että pystyisikö tuon ikäiselle jo laittamaan jonkin näköisiä päiväunia tiettyyn aikaan?
tai siis monet päiväunethan pieni tarvii vielä mutta meillä nyt viimeisen viikon illat olleet ihan yhtä painajaista kun neiti on selkeesti todella väsyny mutta ei sitten osaa väsymykseltään nukahtaa.
pulloo ei huoli saatika tuttia kun oikeen väsyneeksi menee :(
tänään näkyy taas olevan se päivä kun neiti nukkuu koko päivän.

meillä alko n.3vk sitten kuola valumaan ihan hirvittävällä tahdilla ja 2vk sitten nyrkin kaluaminen.saas nähdä onko hampaita tulossa.

meillä ehkä paras paikka maailmassa äidin sylin jälkeen on omat rattaat joissa viihtyy kovastikkin päivisin :D
illalla nukahtaa vaunuihin katsellen mun nyrkkeilysäkkiä :D joista sitten kannan sänkyyn kun on unessa.

pari viikkoo sitten oli joku ihme vierastamis juttu meneillään ja vierasti isäänsä kun isä on nyt kauempana töissä ja viikot pois kotoo.
samoten kävi kun mummulassa käytiin.
säikähdinkin jo että mites tässä nyt näin kun esikoinen ei ole koskaa vierastanu ketään.
no nyt tässä on sit ollu taas niin että ei vierasta mutta sitten kun selkeesti väsy painaa ja mummukin tulee jutuille (vaikka se mummu olis kelvannu tarina kaveriks koko päivän niin iltasella ei enää kelpaa) niin kyllä naama alkaa vääntymään mutruun.
ja neiti ei vierasta kaikkia :O kummitätit kelpaa (vaikka siinäkin vierähtää välillä viikkoja ettei heitä näe) sitten olen miettiny voiko vierastaminen johtua silmälasesita mutta myös silmälasilliset kelpaa kantajastaan riippuen :D

voi voi...ei ymmärrä miten sitä viidessä vuodessa voi unohtaa meilkein kaiken vauva ajasta :)
 

Yhteistyössä