Kesäkuun kastehelmet 2012

Ihmeellistä tiistaita kaikille!
Olin jo perumassa koko neuvolaan menon tänään refluksin takia. Viimeyönä poika ei herännyt kertaakaan ähinään kiitos maltillisen yösyöttö/röyhtäytys kertojen vuoksi ja mahallaan nukuttaminen.Tänään jäänyt 3 syöttöä pois päivällä ja poika on kuin naantalin aurinko ollu vielä enempi kuin aikaisemmin. Lähinnä sitten menin kattomaan mitä lääkäri on mieltä ja kertomaan mun hoitometodeista ja samaa mieltä tuo oli. Vettä sain luvan juotella pojalle puklujen laskuun jos se häntä helpottaa. Painoa 6,9kg ja pituutta 60,9cm että kohisten kasvaa ja ikää on ylihuomenna 2kk.
Me juodaan mamin anticolik tuttipullosta siinä paras tuttiosa ja tavallisen tuttipullon kun tuolle suuhun laittaa pyörittelee ihmeissään eikä tajua imeä ennenku härnää kunnolla huulia. maitoa saa siitä kun oon poissa eli pari kertaa viikossa ja rintamaitoa pumppailen harvoin pakkaseen.

yökukkujana täällä. En tiedä mikä hoitomuoto on auttanu eniten viimisen vrk aikana... Kävin äskön käsilypsyllä varovasti kun poika nukkuu edelleen viimisen syötön voimin josta on 6h tuntia aika.. Rinta on kyllä ihan piripinnassa ja räjähdys pisteessä. On mahtanu pienen miehen olla ahdistava olla kun on syönyt usean desilitran pöivässä vaivoihinsa...
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä on täällä niin kiireistä, ettei edes tänne ehdi. Esikoinen haetaan kävellen eskarista joka päivä, aamuisin siivoilen yms. kun vauva yleensä ottaa pienet aamu-unet. Iltaisin esikoisella on harrastuksia ja meillä rakennellaan autotallia, joten iltaruuanlaitto + kotityöt sitten mulla tällä hetkellä. Huh.

Meidän neiti oksensi pari kertaa eilen hirveät määrät. Mua vaan edelleen mietityttää, kun yleensä oksentaa vasta tunninkin jälkeen syömisestä. Eilen pulautti kerran reilusti syömisen jälkeenkin, se tuntuu normaalilta ja siltä, että ylimääräiset tulevat pois. Mutta tuo myöhäinen oksentelu ja eilen aamuinen aivan jatkuva nieleskely sitterissäkin ihmetyttää edelleen, ja aion ottaa puheeksi neuvolassa / soittaa uudelleen polille.

Meillä öisin ei yleensä ole pulauteltu, kunhan en liikuta vauvaa ollenkaan syönnin jälkeen. Jos nostaisin esim. sänkyynsä/ toiseen paikkaan, alkaisi varmasti nieleskely taas. Näin ainakin aikaisemmin. Nyt kuitenkin muutamana aamuyönäkin on maitoa pulauteltu siitä huolimatta, että en neitiä liikuta.

Mua huolettaa vähän, ettei tyttö ole lattialla kuin harvoin. Eilen nukahtikin leikkimatolle (mitä meidän aiemmat eivät ois koskaan tehneet enää 2,5kk iässä!), mikä oli ihme. Oli siis aamulla nieleskeleväinen ja illemmalla meni hyvin. Yleensä nieleskely alkaa heti, jos laittaa selälleen. Mahallaan ei jaksa vielä kauaa ollakaan.

Kiva, että Hemutus pääsi kotiin! Tsemppiä!

Hyvä uutinen myös Sandrastiinan vauvan hyvin mennyt yö! Meillä myös nukutetaan vatsallaan usein, ja myös yölläkin. Joskus tuntuu, ettei muuten nukkuisi ollenkaan.

Ahaa, nyt vauvaneiti heräilee :)
 
No se ripuli sitten vaan paheni, neiti otettiin eilen osastolle sisään =( Aamulla kävin terveyskeskuksessa lääkärillä, paino oli tippunu 55g, samantien lähete keskussairaalaan lastenlääkärille ja siitä suoraan osastolle nesteytykseen. Ensin meinasivat että korjaantuu varmaan 4-5tunnin nesteytyksellä ja pääsis illalla pois, no ei päässy, ehkä seuraavana aamuna ja tänään jo todettiinkin että katotaan päivä kerrallaan.. Verikokeet on ollu ok, mut ulostusnäytteen tuloksia ei oo vielä tullu. Nenämahaletkussa eristyshuoneessa ja saa floridalia ripuliin.

Paranemiset pikku Juliukselle ja jaksamisia Hemutukselle, ei oo kivaa kun pieni sairastaa =(
 
Kyllä saatiin rotarokote ja kovasti aiemmin kyselinkin että onko kellään muulla ilmennyt samanlaista. Tänään ehkä saadaan ulostusnäytteen tulokset. Hirveästi nyt kieltävät ettei voi johtua rokotteesta, vaan että olisi ihan rotaviruksen saanut. Mistä, sitä ei tiedetä, kuitenkaan kenelläkään perheessä/lähipiirissä ei ole ollut ripulia eikä mitään oireitakaan. Tietenkin pienellä on huonompi vastustuskyky kun meillä, muuta pääasia tietenkin se että saadaan Venla kuntoon, sanottiin että voi kestää jopa 1-2viikkoo!!!!
 
heippa pitkästä aikaa!

Elämä on yhtä kärrynpyörää, olen monta kertaa halunnut tulla kirjoittelemaan, mutta aina on tullut joku este. Meidän tyttö sai nimeksi Vivian Charlotte. Muutenkin vauva arki on mennyt ihan kivasti, 2,5 v isoveikka osoittaa vaan aika pahasti mustasukkaisuuden merkkejä, varsinkin imetyksen yhteydessä tämän huomaa, onko muilla näitä ongelmia? en uskalla hekeksikään jättää vauvaa edes sitteriin yksin, ettei vaan tule vahinkoa. Välillä veikka silittelee ja suukottelee, mutta sitten hetkessä saattaa muuttua kovakouraisemmaksi. Joten silmät täytyy olla selässäkin :) 4,5-v isosisko taas hoitaa hellästi ja hänestä on jo apua vauvan hoidossa.
Vivian täyttää syyskuun alussa jo 3 kk, kyllä aika menee nopsaan, seurailee kovasti ja jaksaa olla hereilläkin pidempiä aikoja, hymyilee ja on niin super ihana muutenkin.
pientä masuvaivaa oli tuossa 1,5 kk iässä, masu meni kovalle, mutta mallasuutteella saatiin se ongelma ratkaistua.
On niin ihanaa olla kolmen lapsen äiti. :heart: vaikka välillä väsyttää ihan kauheesti, päivääkään en vaihtaisi pois.

Rokille täältäkin voimia ja toivottavasti vauveli paranee pian!! meillä Vivian sai myös tuon rokotteen viime neuvola käynnillä, mutta ei siitä oikein mitään näkyviä sivuoireita tullut.

Ihanaa vauva-arkea kaikille!!!

t. Enisa ja Vivian :heart:

Tässä tuorein kuva pikku Vivianista!

 
Rokille jaksamisia toivon mukaan pieni paranee nopeasti... :(
itellä o tullu vaikutelma et aina vähätellään rokotteiden haittavaikutuksia...
kyllä mä ainakin luulen ja uskon et teidän pieni sen tuosta rokotteesta sai..
 
Kyllä saatiin rotarokote ja kovasti aiemmin kyselinkin että onko kellään muulla ilmennyt samanlaista.
Meillä keskimmäinen sai rotaviruksesta taudin. Ripulia kesti tasan 2 viikkoa ja kaikki muutkin oireet täsmäsivät. Virusta ei tosin tutkittu, sillä vauva jaksoi mielestäni syödä riittävästi ripulista huolimatta. Vaikka lääkäriin ei tarvinnut turvautua, kerroin taudista neuvolassa ja he totesivat, että ihan selvä rotavirus on ollut kun oireita kuvailin. Terveydenhoitaja sanoi, että ikävä kyllä osa vauvoista (onneksi pieni osa) saa taudin rokotteesta. Meillä se oli täysin selvä rokotteesta saatu tauti, eikä sitä kukaan kiistänytkään.

Esikoisen saamasta rokotetartunnasta huolimatta rokotutin myös kuopuksen, sillä uskon edelleen rokoteohjelman mukaisiin rokotteisiin. Välillä niistä voi tulla itse tauti tai ikävät sivuoireet, mutta siitä huolimatta katson saatavan hyödyn olevan suurempi. Mutta tarkoitukseni ei ole aloittaa "sotaa" rokotteiden puolesta tai vastaan ;), selittelin vain sitä miksi rokotutin kuopuksen, vaikka keskimmäinen sai kyseisestä rokotteesta tartunnan.
 
  • Tykkää
Reactions: Taistis
No niin, kokeen tulokset tuli: ADENO-virus!!! (eli samaa sarjaa kun rota ja noro) Se mistä on tullut ei tiedetä ja mahdoton sitä on saadakkaan selville. Aika kummalta kuitenkin tuntuu että olisi saanut sen esim meiltä koska meillä ei mitään oireita ole. No siitä en jää nyt hakkaamaan päätä seinään että mistä sai. Ja vaikka olisikin tullut rokotteesta nii Pöhinän lailla kyllä edelleenkin uskon rokotusohjelmaan. Mutta eihän aloiteta siitä aiheesta sotaa? ;)
Venla voi muuten ihan hyvin, hurmaa kaikki hoitajat hymyllään ja on aika pirteäkin. Ja väriäkin oli saanut kasvoihin =) Kotiin pääsemisestä vaan ei ole vielä tietoa, tänään oli otettu vielä pari uutta ulostusnäytettä. Toisessa tutkitaan sokerit ettei kyse ole mistään imeytymisongelmasta ja toista en muista.. Muutama ruoka pysynyt jo sisällä, mutta edelleen floridalia saa.
Niin ja nyt sitten tyhmänä googlasin tuon adenoviruksen..."Ihmisen adenovirus-perheeseen kuuluu yli 50 erilaista serotyyppiä, jotka voivat aiheuttaa infektioita useissa eri elimissä, kuten keuhkoissa, hengitysteissä, silmissä, virtsarakossa, suolistossa ja maksassa.[2] Adenovirukset voivat aiheuttaa infektioita myös sydämessä. Adenovirukset aiheuttavat muun muassa lasten nielutulehduksia, flunssaa, silmä-[1] ja hengitysteiden tulehduksia[1]. Noin 5 prosenttia alle nelivuotiaiden lasten hengitystieinfektioista on adenoviruksen aiheuttamia.

Adenovirus aiheuttaa oireina oksentelua, kuumetta, löysää ulostetta ja flunssaa. Elimistön nestetasapaino on kovilla varsinkin pienillä vauvoilla. Adenovirus on melko lailla rotaviruksen kaltainen tauti. Ripulointi saattaa kestää useita viikkoja."

Hui, toivattavasti jää vaan siihen ripuliin!
 
Roki82
Venla-prinsessalle voimia ja halauksia että paranee pian.
Se on niin inhottavaa kun pieni sairastaa :(

Meillä todettiin E-coli bakteeri kasvavan Pissassa. Tämä on yleisin virtsatieinfektion aiheuttama bakteeri. Huomenna Julius saa vielä aamu ja päivä antibiootin ivsti ja iltapäivällä pitäisi päästä eroon tipasta :)
 
Millasia määriä vauvanne syö vuorokaudessa? poika syö jo toista viikkoa huonosti väsymyksen takia, laskin että vuorokaudessa n 4dl ja imetys päälle josta en usko paljon saavan. alkaa jo huolettaa kun luin et korviketta pitäs mennä 800ml ainakin.
 
Meillä tyttö syö n. 4dl korviketta + imetys päälle. Se taitaa olla kuudes osa painosta mitä pitäis syödä eli kun meidän tyttö painaa 4800g joten ruokatarve olisi juuri sen 800g. Korviketta meillä menee per ateria 60-90g + imetys päälle. Tyttö syö 7-10 kertaa päivässä ja ainakin kaksi täysimetystä / päivä. Vielä pari viikkoa sitten korviketta meni päivittäin 2dl, eli tarve on kasvanut painon tulon myötä.

Se on kyllä hirmu vaikea arvioida miten paljon pitäis korviketta antaa, sinällään ihan hyvä laskukaavio tuo 6 osa painosta :)

Toivottavasti poika alkaa syödä paremmin! :)
 
Tänään saatiin prinsessa kotiin <3 Ei enää ripuloi, vaikka löysää onkin. Lääkärin kanssa palaverissa lääkäri oli hyvinkin ehdoton ettei ole voinu tulla rokotteesta ja sano vielä "että kyllä te ehdottomasti otatte sen toisenkin".. Luultavammin otetaankin, koska rota on kuitenkin vaarallisempi. Mutta mitäs te muut meinaatte tehdä tuon sikapiikin kanssa?? Mies ainakin totes ehdottoman ei ja ite oon kyllä samalla kannalla.. Siitä vaan on kirjotettu niin paljon pahaa, vaikka tietenkin se on taas murto-osa ketkä siitä ovat jotain saaneet, mutta silti..

Täällä kun ollaan pelkällä korvikkeella niin neiti syö 1000-1300ml päiväs..

Niin ja vielä siitä lääkäristä, tuli hieman paha mieli kun lääkäri hieman syyttävästi kysyi "imetitkö sinä lainkaan?" Muutenkin (kuitenkin) harmittaa ettei se onnistunut, ja vielä tuolleen kysytään niin meinasin avata sanaisen arkkuni, no onnex mies teki sen mun puolesta =)

Fysioterapauttikin kävi ja sain ohjeita siihen kun venla tykkää pitää päätä enemmän oikeella puolella ja pää hieman littanoitunutkin sen takia (ja kuitenkin kokoajan pyritty pitämään semmossissa asennoissa että pää on vasemmalla puolen ja nukutettu myö vasemmalla kyljellä). Hän oli aivan ihana ja sainkin semmossia neuvoja mitä en vielä ite ollu tajunnut. Liikeradat kuitenkin normaalit ja tietenkin kun meinasi näyttää pään venytystä nii venlapa päätti kääntää pään ihan ite hienosti vasemmalle puolelle =D Siitä kuitenkin kontrolli 2kk päästä. Meinasi että pitäny päätä oikeella puolen jo kohdussa eikä siellä ole mahtunut kääntämään toiseen suuntaan..
 
Eilen aloin kokeiluna ensin antamaan pullosta ja imetys vasta jälkeenpäin, söi suurempaa määrää n 100ml kerralla mikä sekin on vähän mutta enemmän kuitenkin ja nyt viime vuorokaudessa tuli yli 600ml, ainoa vaan että imetys jää vähemmälle ja tissit oli aamulla jo kipeet, en tiedä miten pitäs toimia mut nyt on ainakin nukkunut jo kolme tuntia päiväunia että hyvä sekin.
Mulla esikoinen kävi fysioterapiassa pienenä ja viihtyi kans enemmän toisella kyljellä, vaikka tuettiinkin toisellekin puolelle pää jäi vähän littanaksi, mikä ei hiusten alta kyllä näy mutta nyt koitan vaihdella pojulla paljon kantoasentojakin.
Olen ilmeisesti niin mökkihöperöitynyt nyt että viiime päivät on tuntunut tosi yksinäiseltä, mitään mahdollisuutta päästä miehenkään kanssa kaksin mihinkään ei ole, jospa se tästä kun sais tarpeeksi unta.

teris ja poju 2kk
 
Halauksia pienille sairastajille ja voimia äiteille!!!

mä en lisämaitoa anna enkä siis syyttele ketään täällä korvikkeen annosta, mutta ennemmin antaisin ensin rintaa ja sitten korviketta vasta päälle. Jos lisämaito menee eka ja rinta perästä ei vauva jaksa syödä rintaa-rinta pakkautuu kuten teris kertoo-rinta saa viestin että maitoa liikatuotannossa ja vähentää eritystä jolloin se alkaa nopeasti hiipua. vaikka korvikkeet on ihan käypää kamaa on äidin maito silti koostumukseltaan arvokkaampaa sano korviketehtailijat/lääkärit mitä tahansa. Ennemmin herättelisin vauvaa syömään / tarjoaisin useammin rintaa /imettäisi molemmmista rinnoista imetys kerroilla ym. jotta vauva saisi koko ateriansa siitä ja suuremman osan ainakin. täysimetyksessä ja pullosta syö 120ml mikäli siitä ateriansa saa, se milloin vauva on rinnasta saanu ton määrän on mulle heurekaa vieläkin.

Mietin muuten tota rokin aihetta ja huomautusta tosta lääkärin kommentista. Imetys on niin vapaata keskustelu riistaa, että sapettaa oikeen välillä. Vaikka imetän ja se on luonnollista, en mä silti tykkää jutella siitä puolituttujen kanssa enkä kysele toisilta äiteiltä imettäkö ne ym. Musta se on äidin ja vauvan välinen asia kun tää ei ihan helppoa ole saada alkuun vaikka kuinka niin ajatteliso ym... Multa iteltä kysyttiin kanssa vauvan lääkärikäynillä asiaa ja jotenkin se tapa miten kysy oli tosi epämiellyttävän sävyinen vaikka vastaankin kyllä..

pienimies elelee rauhaksiin. Hereillä on enemmän ja enemmän sekä lelut kiinnostaa. Ihana pieni herra <3 Sängynpäätyä nostettiin lisää vaan kun puklut seilaa edelleen..

Mulla on mahanpohja ihan metka niinku kuukautiset alkaisi, mut mitään ei kuulu ja turvottaa silti. Mies kyllä sano, että mun mieliala on jotennki vanha-kärttyinen-aika-kuukaudesta.. Oon jopa hiukan kauhuissani näistä tuntemuksista.. Suoraan sanottuna ois ihan hirveetä olla nyt jo raskaana.. oliks täällä jollain jo kuukautiset alkanu??
 
Viimeksi muokattu:
Isot tsempit Rokin ja Hemutuksen pikkuisille! :flower:

teris, mä kans ehkä ennemmin imettäisin ensin molemmista rinnoista ja sitten antaisin tarvittaessa päälle korviketta, ettei maidoneritys rinnoissa ala hiipua.

Meillä on tytön kakka muuttunut vihreäksi, on ollut sellaista nyt varmaan pari viikkoa. Oon lueskellut asiasta (googlannut mm. hakusanoilla "kakan väri" :LOL: ) ja epäilen että joko kyseessä on ilmavaivat tai sitten vauva ei saa maitoa riittävästi. Jonkin verran tyttö piereskelee ja kipristeleekin iltaisin, mutta ei mitenkään mahdottoman paljon.

Just aloin miettiä, että oon itse syönyt kolmisen viikkoa jälkitarkastuslääkärin suosittelemaa kuitulisää (Vi-Siblin, ummetukseen), voisikohan se aiheuttaa tytölle suolistokaasuja, jotka värjää kakan vihreäksi? :confused: Tyttö ei oo kyllä piereskellyt tavallista enempää ja iltakoliikkihuutojakaan ei oo enää ollut, joten onkohan tuosta kakan värimuutoksesta itsessään haittaa? Itsellä on vatsa pitkästä aikaa toiminut kuin unelma :whistle:

Tyttö on syönyt viime päivinä 9-10 kertaa päivässä (välillä roikkunut rinnalla tunnin välein). Pullosta syötettynä (pumppasin, kun harjoiteltiin iltahoitoa varten pulloruokintaa) on syönyt muutamana iltana noin 100 ml kerrallaan. Jotenkin mä en kuitenkaan uskois tuohon liian vähäiseen maidon määrään, kun vauva on tähän asti kasvanut hyvin, on virkeä ja imee ihan topakasti.

Roki, ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisia ohjeita fysioterapeutti antoi? Mun kaverin vauvalla (nyt 7 kk) on aivan toispuoleinen pää, en tietenkään oo menossa heille tuputtamaan mitään ohjeita, mutta kiinnostaisi kuitenkin. Jos itsekin vois kiinnittää huomiota että vauva katselis tasapuolisesti molempiin suuntiin. Meillä muuten vyöhyketerapeutti sanoi, että jos vauvan pää on aina toiseen suuntaan ja vagushermo on puristuksissa, se voi vaikuttaa myös mahan ja suoliston toimintaan ja aiheuttaa vatsakipuja, refluksia jne. Mutta jotenkin tuntuis, että tuohon vaadittais todellinen niskajumi?

Meidän tyttö on myös yhä enemmän päivästä hereillä ja ihanasti hymyilee ja kuikertelee meille ja isoveljelleen :heart:

Maikki ja pikku-H 2,5 kk
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
..pikasesti vaa kysesäsen, että kuinka usein teidän vauvojen vatta toimii..?? Meillä on oikeesti jo 5pv ku ei toimi!?! Tähän asti toiminu joka päivä. Poitsu ei kuitenkaa oo mahasta kipee tai mitää.. Millä vattan sais toimiin? Kovasti on joka päivä jumppailtu ja hierottu, ja pierua tulee.
 
Meillä tyttö muutti joitakin viikkoja sitten "kakkausrytmiään". Kakkas ennen joka päivä ja nykyään kerran viikossa. En usko että tarvii olla huolissan jos se ei vauvaa vaiva. Meille neuvolasta sanottiin että kaikki 14 kertaa päivässä ja kerran 14 päivässä on normaalia.
 
  • Tykkää
Reactions: Pikkumyy87
Vauvan pään virheasennon korjaaminen

Nukutetaan lasta vaihtelevissa sennoissa, eikä aina samalla kyljellä. Leikkiessä houkutellaan lasta kääntämään pää siihen suuntaan missä ei normaalisti ole, useita kertoja päivässä lyhyen aikaa. Huomioidaan kanto- ja syöttöasennot. Nimenomaan niin että pää olisi joko keskilinjassa tai pois virhe asennosta. Sitten saatiin myö venytysohjeita mitä tulisi tehdä vähintään 3kertaa päivässä. Esim hoitopöydällä: Kallista lapsen pää keskiasennosta vasemmalle/oikealle, toinen käsi tukien vastakkaista olkapäätä, toinen "kuppina" päänpäällä ohjaamassa liikettä. Laske hitaasti 10 ja päästä rentoutumaan. Toista jokainen liike 10-15 kertaa.

Hoitamatta virheasento voi pahimmillaan johtaa jopa leikkaukseen kun toisen puolen niskalihas jäykistyy pahasti. Ja muistaa että antaa pään myös välillä olla siinä virheasennossa tai muuten ei kohta käännä sinne suuntaan.

Täällä ei tuo pään littanuus ole pahana, mutta jumpataan kyllä joka päivä. Enemmän tosin lelujen avulla. Välillä kääntyy tosi nätisti ja välillä ei vaan kiinosta seurata mitään typerää nallea.. Fysioterapeutti sanoikin että uskoo kyllä pään kääntelyn tulevan kohta ihan luonnostaan ja ettei nyt heti sairaalareissun jälkeen jaksakkaan vielä kokoajan keskittyä kun vielä toipilas kuitenkin.

Vihreä kakka mulle ainakin sanottiin että ihan normaalia. Täällä tosin johtui korvikkeesta, mutta kyllä luulisin että täysimetyksellä olevan kakka voi värjääntyä siitä mitä itse on syönyt.

Menkat alko jo kuukaus sitten ja senkin takia näin aikasin että se imetys jäi pois. Ensimmäiset oli ihan "normaalit" niin kuin ennen raskautta ja nyt vuodan kun seula!! Alotin samalla nyt myös cerazettan-pillerit ja katsotaan nyt miten toimivat mulla.. Moni kaveri on kertonut että vuotoa on tullut myös vähän väliä välipäivinä.. Olisin halunnut hormooni kierukan, mutta se tyssäsi hintaan (n 200e). Minimi äippärahalla ja lapsilisällä olevana (mieskään ei kummoisia saa vaikka nyt pätkätyöhön pääsikin) ei tuollaista summaa pysty kerralla laittamaan :( Nyt pitää säästää siihen ja samalla kattoa miten noi pillerit sopii. Ja nyt taas menkkojen takia oikea hormoonihirviö, napisin miehellekkin taas vk-loppuna ihan turhasta :ashamed:
Ja vielä kaiken kukkuraksi niska on ihan jumissa mikä aiheuttaa kamalan pääkivun.

Kakasta vielä.. Ennen ripulia ja rokotetta oltiin jo totuttu siihen että 1kakka per päivä, tietenkin ripulilla ollessa hyvin paljon enemmän ja nyt alkaa tasaantumaan 4-5 kertaan päivässä. Ja siitä varmaan vielä vähenee taas. Ai juu ja cuplatonia ei ole nyt saanut tiistaista lähtien mutta ei ole kyllä kitissytkään kipeää mahaa =) Ja iltaahuutoa ei ole ollet viikkoon, ainoastaan välillä jotain pientä kitinää ja sekin siitä että on niin väsynyt jo.
 
Tsemppiä pienille toipilaille! On aika rankkaa, kun pikkuinen sairastaa :( Toivottavasti Rokin ja Hemutuksen vauvat paranevat täysin pian!!

Mäkin mietin välillä noita maitomääriä, imettäessä kun ei voi mistään mitata, paljonko vauva syö. Pitää vain luottaa, että vauva syö tarpeeksi. Mä syötin jo välillä aina toisesta rinnasta per syöttökerta, ettei maitoa tulisi suihkuamalla. Sitten alkoi tuntua, että väheneekö maidontulo, ja palasin syöttämään molemmista. Kappas kun meinasi heti toinen rinta tukkeutua, oli vuorokauden ajan kipeä ja selvästi maitoa nousi enemmän mutta ei tahtonut tulla yhdestä kohdasta oikein ulos. Onneksi meni taas ohi ilman tulehdusta kuitenkin, sain tukkeuman pois imettämällä ja hieromalla kevyesti samalla.

Ylihuomenna on neuvola ja otetaan pitkästä aikaa mitat. Jännittää, koska edellisestä mittauksesta on nelisen viikkoa. Joitain vaatteita on sentään jäänyt pieneksi, joten kai neiti kasvaa. Mietin juuri, että esikoinen taisi käyttää suurinpiirtein samoja vaatteita tässä 2,5kk iässä... joten ehkä tämäkin vauva on kasvanut ihan normaalisti sydänviasta huolimatta.

Syyskuussa on sitten sydänlääkärin aika. Jostain syystä olen viime päivinä taas itse pohtinut tuota sydänasiaa. Mutta toivottavasti ei tule enää mitään ikäviä yllätyksiä sen suhteen.

Olen myös kuullut, että on normaalia, että vauva kakkaa joka päivä monta kertaa tai on parikin viikkoa kakkaamatta. Veljen lapsi piti juuri 14 vrk kakkaustaukoa kerran parikuisena.

Eilen oli vähän parempi päivä pulauttelun suhteen, mutta tänään tyttö oksensi kiikussaan niin, että sekä vaatteet että keinun pehmuste menivät pyykkiin. VArmaan desi maitoa oli pehmusteissa pyllyn alla...Siis maitoa tuli taas kaaressa tosi paljon. Vähän ajan päästä vielä toisetkin vaatteet kastuivat pyykkiin. En tiedä, oliko sitten syönyt vähän reilummin vai miksi joskus noita kunnon oksennuksia tulee ja joskus taas ei.

Mulla on selkä jumahtanut niin, että öisin on vaikea nukkua. Päivisin ei niinkään säre, onneksi. Kävelemäänkin pääsen hyvin. PItäisi nyt vain kuntoilla ja käydäkin kävelemässä, eikä jumia tässä koneella ;) Joten menoksi.
 
Menkat alkoivat täällä eilen!!! Ja kyllä ketuttaa!! Esikoisesta alkoi aika aikaisin myös imetyksestä huolimatta....kyllä on taas vaikeaa totutella tähän! :kieh:

Vauvan kakkaaminen täällä kakattiin myös ennen monta kertaa päivässä, kunnes viime viikolla rytmi muuttui, jätkä oli kakkaamatta 4 pvää. Huolestuin kanssa vähän, mutta ei siitä mitään haittaa pojalle ollut ja sitten yhtäkkiä tuli kauheet kakkat. Nyt taas ollut parin päivän tauko ja ihan normaalia vissiin on, ainakin näillä jotka saa rintamaitoa. Piereskelee kyllä sitten kovin ja haisee erittäin hirveelle :D

Hereillä täälläkin ollaan jo kivasti ja naureskellaan. Ja lelut kiinnostaa.

Pää täälläkin on muuten aikalailla aina vaan toisella puolella, nyt kiinnittänyt vaan huomiota teidän puheiden johdosta. Eli pitää kanssa houkutella pitämään toiselle puolelle.

jkoo + jätkä 2kk + 5pvä
 
Me alettiin antamaan korviketta siinä 2kk vanhana kun neuvolakäynnillä ei ollut painoa tullut tarpeeksi (95g/15pvä). Neuvolatäti vähän turhan töykeesti sanoi, että eihän tuo imetysmäärä riitä lain. No annettiin ekaksi rintamaitoa pakastimesta imetyksen lisäks ja kokeiltiin myös imetysmaraton päivää, mutta se ei meiltä onnistunut - tyttö vaan näykki, raapi ja huusi. Multa meni hermot ja niin myös tytöltä. Siitä lähtien ollaankin annettu tytölle joko korviketta tai pumpattua äidinmaitoa imetyksen lisäksi. Yö ja aamusyöttö mennään rintaruokinna, tänään myös päivän kolmas syöttö pelkkää äitinmaitoa. Ostin myös Weleda imetysteetä, jos se vaikka vilkastuttaiskin tuota maidontuotantoa. Ja hiffasin myös sellaisen jutun ettei tyttö syö hyvin toisesta rinnasta, alkaa heti hylkii sitä kun alan imettää. Sitten keksin, että imetän samalta kyljelta kumpaakin rintaa (imetän makuullaan, muut imetystyylit ei meille ei sovi [vaikka pitäiskin kolmea eri imetystyyliä / päivä käyttää]). Vähän on epäergonominen asento mulle, mutta paremmin tyttö syö tästä huonommasta rinnasta :D

Meillä tyttö panttas viikonlopun kakkaa. Ennen kakannut päivittäin, mutta nyt piti kahden päivän paussin tuossa. Tänään sitten ähellettiinki ihan tuhti pakkaus. Vähän on meitin tytölläkin ollut vihertävää kakkaa. Juu ja kyllä pierut täälläkin haisee että huhhuh! :D

Meillä ois myös tällä viikolla neuvola. Ihan hauska nähdä meneekö 5kg ja 55cm rikki :) Meitin tyttö kun on tällainen pikkuinen, viimeksi reilu pari viikkoa sitten punnittuna oli painoa 4550g.

M_L_R ja känkkisränkkis tyttö :heart:
 

Yhteistyössä