Kesäkuun kastehelmet 2012

murukka// Meillä tosissaan meni korviketta 1800-2200ml/vrk. Edelleen kun soseiden ja vellin määrä on pieni niin menee ainakin vähintään tuo 1500ml, mutta yöt nukutaan pidemmissä nykyään jo 4-5 tunnin pätkissä, eikä päivisinkään nälkä ole koko ajan. Niinä kertina kun poika saa nälkäänsä pelkkää maitoa on kerta annoksen koko 160ml molemmin puolin, muutoin riittää se 100ml.
Meillä tosiaan neuvolan ohjeilla uusi ruoka-aine ruokalistaan kahden viikon välein, nyt vasta maitoa ja maissia, pikkuhiljaa annoskokoa lisäten.

Tänään meilläkin oli tuo 3kk neuvola ja hyvin poika kasvaa. Painoa tullut lisää melkein kilo eli nyt 5.8kg ja pituutta pari senttiä eli nyt 58cm. Rokotteet saatiin kans ja oli se aika hirveetä kun pientä molempiin jalkoihin pistettiin. Kuumetta ei ainakaan vielä ole, mutta poika on aivan naatti nukkuu vaan. Yöks ajattelin kuitenkin varmuudeks supon laittaa ettei menis toisen yö ihan pipariks.

Muuten meillä menee ihan mukavasti. Poika ei enään niin paljon roiku tissillä ja on ruvennu nukkumaan hieman enemmän päikkäreitä:) Paljon ollaan pojan kanssa liikkellä ja kyläillään et tottuu menoon ja meinikiin. Käytiin jopa pikkuveljen kanssa Ikeassa shoppailemassa ja hyvin sujui vaikka pelkäsin hieman miten jaksaa automatkat ja rattaissa istumisen.

Mä ajattelin aloittaa kiinteät vasta sitten kun poika osoittaa ettei pärjää pelkällä tissimaidolla. Ja ajattelin suoraan sitten aloittaa tuon sormiruokailun ettei tarttis noitten soseitten kanssa ruveta leikkimään.

Myös täällä maitomäärät päivässä suht samaa luokkaa kun wolf`s tearillä, joten miksi alkaa toiselle tuputtamaan pelkkää maitoa kun se ei selvästikkään riitä??! Tää kiinteiden alotuskin on taas niitä ikuisuus kysymyksiä, niitten alotus suositusta on kokoajan myöhäistetty, mutta eiköhän jokainen äiti tiedä itse mikä omalle lapselleen on parasta.

Ai te ootte jo soseita antaneet! Meillä ei vielä oo ollut ollenkaan tapetilla. Aikomus olis mennä sinne puolivuotiaaksi täysimetyksellä, jollei mitään erityistä tule. Toistaiseksi yöt nukkuu hyvin (7-9 tuntia heräämättä) ja päivisinkin syö maltillisin ruokailuvälein. Iltaisin tosin edelleen tankkaillaan melko lailla.

*muoks* Toki tilanteita on niin monia kuin on vauvojakin! Esikoisellakin aloitettiin kiinteitä jo ennen 6 kk ikää, kun refluksin vuoksi isot maitomäärät tuottivat hankaluuksia.

Mulla tuntuu että rinnat on koko ajan ihan pakkaantuneet ja suihkuaa imettäessä niin että tyttö on ihan hätää kärsimässä. Pitäis malttaa antaa sitä "suihkutissihoitoa" ja imettää monta kertaa peräkkäin samasta rinnasta, mutta aina kun ottaa lapsen rinnalle, ensimmäinen ajatus on päästä eroon sen täydemmän rinnan pingotuksesta.

Minkälaisia talvivaatteita aiotta vauvoille hankkia? Meillä on esikoisen jäljiltä pari vanu- ja fleecepukua, villahaalaria ja sit äp-toppahaalari, kaikki noin kokoa 68. Voi olla että tässä joutuu seuraavaa kokoa sit kevättalvella hankkimaan, mutta en osaa yhtään asennoitua, että minkälaista sit tarvitaan, kun esikoinen oli siinä iässä kesällä. No, ehkä mennään tilanne kerrallaan, vastahan tässä ollaan kesästä pääsemässä. Vaunuissahan nuo pääasiassa ulkoilevat, paitsi liinaillessa sit tarvitsee erityisesti olla lämpimät rukkaset, sukat ja päähine.

Maikki ja pikku-H 3 kk

Viimeksi muokattu:
Roki82 Niin, sehäs se onkin, että sitä korviketta ei saisi yli litraa upota, kun alkaa rasittaa vauvan munuaisia muistaakseni.

Esikoiselle mä muistan, että oli kova kiire alkaa maistattamaan siinä neljän kuukauden korvilla, kun se oli jotenkin niin kivaa syöttää sitä omaa ihan oikeaa vauvaa kaikenmaailman soseilla... :ashamed: :D

Mutta tosiaan, tämän kanssa mennään niin pitkälle pelkällä maidolla kun hyvältä tuntuu. Esikoinen ei korviketta saanut ollenkaan. *muoks. Eikä siis tää kakkonenkaan, vaan täysimetyksellä mennään* ja hyvin riitti ja riittää kasvuun.

Nää on nimenomaan näitä ikuisuus kysymyksiä, mutta harvoin kai kolmekuiselle nykyään suositellaan antamaan mitään soseita, ilman just sitä, että on korvikkeella ja sitä menee liikaa?
Kasvuunhan noi soseet harvoin ainakaan buustaavasti vaikuttaa, kun niissä kasvissoseissa on niin kauhean vähän energiaa.

Joku tutkimus sanoi pari vuotta sitten, että nelikuisena kannattaa aloittaa, että ehkäisee allergioita, mutta suurin osa kai suosittelee, että odotellaan sinne 6kk ikään. Hengissähän nuo kaikki ovat, syötetty miten vain ;)

Se mitä itse huomasin esikoisen kanssa, että lapsilla on selkeästi erilaisia herkkyysvaiheita asioiden oppimisen suhteen ja lusikasta syömiseen ja nielemiseen on oma vaiheensa, olen ymmärtänyt muiden äitien jutuista, että jos imettää kovin pitkään (+6kk) pelkästään, niin vaihe voi olla jo ohi ja syömisen opettelu hankalampaa.

Mutta taas tietty tullaan siihen toteamaan, että osaahan meistä aikuisista kaikki syödä lusikalla (ja ihan itekki vielä ;) ) vaikka oollaan varmaan eri aikoihin soseita lapsena aloitettu. Joopa joo.

Talvivaatteista, Tuulenpitävyys ja lämpö on ainoat vaatimukset. Nää vauvelit ei taida vielä tänä talvena paljon maassa remuta, mutta toisaalta ehkä jo keväämmällä istuskelevatkin?
Sitten vaan kurikset tarpeen mukaan.

Vaunuissa on tietty plussaa, että saa kerroksia vähennettyä tarpeen mukaan, mutta taas ei viitsi pelkästään pussiinkaan pukea, kun kaikki siellä vaunujen ulkopuolella on niin kiinnostavaa, että tahtoo varmasti talvellakin sieltä hetkittäin syliin ihmettelemään.

Mutta en aio satsata mihinkään tec-eihin, kun ei niille ole tarvetta vielä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hemutus
Mittoja otettiin neidistä taas eilen, ikää 3kk ja vajaa vko päälle. 57cm ja 5,2kg. Muistin nuo aiemmin mitatut kilot siis aivan väärin, muistelin 5,5kg mutta olikin tasan 5kg ollut. Miten sitä on niin harvapäinen nykyisin?? Mutta polilla tosiaan vähän miettivät, että kasvu on melko hidasta ja painoakaan ei tule sitä "vaadittavaa" 150g/vko tahtia. Terkkari neuvolassa ei oo ollut huolissaan kuitenkaan, ja toisaalta meidän isommatkaan lapset eivät ole mitään jättiläisiä etenkään painon suhteen olleet. En siis tiedä, mikä johtuu sydämestä ja mikä mistäkin. Epäilen vain, että jos haluavat varmistella painonnousua, meille suositetaan soseiden aloittamista kyllä jo 4kk. Isommatkin ovat aloittaneet siinä iässä, esikoinen oli tosiaan niin laiha + kamalat rintaraivarit eikä syönyt pullostakaan, ja keskimmäinen pulautteli niin hirveitä määriä, että siksi aloitettiin jo aikaisemmin.

Mulla on myös ongelmana maidon suihkuaminen nyt. Keskimmäisen kanssa se oli koko ajan ongelma, koska maitoa meni niin paljon pulauttelujen vuoksi. Nyt tämäkin vauva on vajaan viikon taas suorastaan kaaressa puklaillut ja syönyt tiuhemmin niin maitomäärät ovat selvästi lisääntyneet ja vähän pakkautuukin tuo maito. Ehkä tästä taas tasaantuu.

Haalareista: meillä on äp:n toppis kokoa 68 vm.06, ja se oli ainakin meidän kesäkuiselle esikoiselle ISO koko talven! Joten satavarmasti on tällekin pikkuiselle iso, mutta EHKÄ pystyy joskus helmikuussa jo käyttämäänkin. Vaikka koko on 68, se vastaa täysin 74-80 vaatteita käyttävän kokoa ainakin tuona vuonna. Keskimmäinen oli vajaa 1v kevättalvella ja silloin oli hänelle suht sopiva, vähän reilu ennemmin kuin pieni. Ostin siksi pienemmän 62 kokoisen haalarin käytettynä. Saa nähdä, onko se tarpeeksi reilua kokoa puolestaan eli mahtuuko koko talvea. Tec-pukuja en aio ostaa. Meidän aikaisemmat ovat oppineet istumaankin vasta 9kk iässä, jolloin talvi alkaa jo olla ohi :) Joten esim. vauvapulkkailukaan ei välttämättä vielä kunnolla onnistu.

Terkut 3 kk neuvolasta (2 kk mitat suluissa): Pituus 60 (57,4), Paino 6180 (5080) ja pää 40 (38,4). Painoa oli siis tullut tosi reippaasti ja pituutta OK:sti. On kyllä huomannutkin tyttöä kanniskellessa, että on alkanut painaa. Lisäksi mulla on nykyään koko ajan sormet puuduksissa ja pää kipeä, neuvolasta suositeltiin hierojalla käyntiä. Rokotukset annettiin tytölle myös. Kiinteistä terkka sanoi, että 4 kk iässä voi halutessaan aloittaa soseiden makustelua, mutta ei oo mitään kiirettä ennen 6 kk.

Aanna, munkin mielestä tuo äp-haalari (vm 08) on ihan valtava ollakseen kokoa 68. Esikoisella (syntyi lokakuussa) se ei koko talvena mennyt ja sit seuraavana talvena se oli liian pieni. Mä kans ajattelin, että tarvittaessa ostan jonkun 62-senttisen haalarin käytettynä, niitä on kirppareilla paljon tarjolla.

Vaatekoossa on kyllä huomannut tytön kasvun ihan viime viikkoina, 60-senttiset ja osan 62-senttisistä on saanut pakata pois ja 68-senttisiä ottaa esille. En tiedä mitä tekisin pikkuisille vaatteille, että säilöiskö vielä kellariin vai laittaisiko suoraan myyntiin/kavereille eteenpäin. Tuskin meille enää vauvoja tulee (lapsettomuustaustat huomioonottaen), mutta eihän sitä ikinä voi varma olla...

Maikki ja pikku-H 3 kk

Hepskukkuu :wave:

3kk neuvola meilläkin tänään, mittoina oli 5405kg (2kk 4655kg), 59cm (2kk 55,7) ja pään ympärys 40,5cm (2kk 38cm).
..Entiiä sitte, mut me kyl käytetään edelleen 56:sen vaatteita :O :) Onko kyllä niiiiiiiiiiiiiiiiin paljon vaatteen merkistä kiinni.

Ne helvetin rokotukset :( Kamalaa, kun toinen alko sydäntä riistävästi itkemään :( ja nyt on sitte aivan flaati ja välillä tulee sellasta ihan kipiän pojan kitinää :( ..nyt nukkuu tosin, mut voisin antaa särkylääkettä, kun heräilee.. Murunen <3

Juuu ja meillekkin neuvolassa puhuttiin kiinteistä (perunaa, porkkanaa, kukkakaalia..), et sais alkaa antaa ehkä 4 - 5kk iässä.. Mä ajattelin kyl vellillä alotella joskus 3½kk iässä, jos tää korvikemaito määrä tästä vielä nousee.. Ainakin jos iltasin sitte antas pienen tujauksen velliä :)

Hmm, eipä kai tässä muuta..

Emby^ ja V 3kk

Emby, mä annoin jo ennen rokotuksia aamupäivällä yhden 60 mg panadol-supon ja sit iltapäivällä neuvolan jälkeen toisen.

vaatekoosta, meillä kaikki vaatteet on jo paljon käytettyjä ja varmaan pesussa kutistuneita, siksi varmaan pykälää isommat koot käytössä.

Viimeksi muokattu:
3kk mittoja painoa 5435g (4805) ja 58,2cm (56) pipo 38,4 (37) Pikkasen se ripuli verotti tuota painon nousua, mut tasasesti kasvaa kuitenki :)
Rokotteet saatiin ja sen kyllä kuuli koko talo, sen verran kova itkuraivari tuli. Meni kauttaaltaan punaseksi ku huusi niin kovaa, onnex se on tältä erää ohi..
Kotiin kun päästiin niin annoin ennalta ehkäsevästi 3ml panadolia kun sanottiin että voi ihan hyvin antaa.

Oppaat sain soseitten sun muitten suhteen ja ymmärsi hyvin miksi jo nyt alettiin antaa. Mut meil onki maailman paras neuvola täti :) Välillä ihan harmittaa kun nähdään vaan kerran kuussa. Mutta silti tyytyväinen ettei minkään vaivan takia tarvii useemmin käydä.

Joo meitä äitejä ja lapsia on moneksi menijäksi. Mä olen aika itsenäinen nainen ja kaipaan omaa aikaani ja menojani. Toki huomattavasti vähemmän ja menoilla en tarkoita sitä ravintolaelämää :) kuten odotusajalla kerroin miehen innokkuudesta lasta kohtaan se on yllättäny mut täysin tän ekan 3kk aikana eikä mulla ole hetken epäilystä hänen suoriutumisesta lapsen kanssa. Mutta eipä siitä sen enempää tarvii selitellä. Kaikilla on omat elämämme.

Mä olin yllättyny tosta korvikkeiden rajoituksesta. Kuulostaa siis järkevältä, muttei oo tullu ees mieleen et siinä pidetään tommosta rajaa. Muutoin ruokaa tarjoan sitten joskus kun siltä vainuttaa, että poikaa se kiinnostaa tai on muita syitä. Ei oo mitään mielitekoja ilmenny asian suhteen siis. Tässäkin on varmasti näkemyseroja..

Luulen meidänkin elelevän tiheää imua jossain määrin. Eilen iltatissit oli reilusti tunnin mittasia ja tänään söi kans aamulla hanakasti ja pienes aikavälis. Oon herkästi tarjonnu rintaa kitinöihin ja kova halu kyllä on. Vaatteista oon huomannu, että osa 68cm on kinttanoita eli toi kaulus venyy ihan kaameesti alas, poika painaa ihan mielettö.ästi ja nyt kun vielä jumppaan aika reippaasti en tahdo iltaisin jaksaa kert kaikkiaan kantaa enään kun päivän tuot siirtelee:D saa nähdä paljon 3kk neuvolassa on mitat

Puhe senkun yltyy ja selvittää hereilläoloajan koko ajan jotain todella kiinnostunut puheesta ja seuraa suuta tarkkaan ja hakee mallia ääniinsä. Tosi nopeasti on muuttunut jokeltelun aallot ja innostuu ihan mielettömästi. Tissinsyönnin lomassa pitää mulle juttutauon. Selällään ei tykkää olla yhtään ainostaan mahallaan kelpaa ja silloinkin määrätietoisesti harjoitellaan eteenpäin pääsyä....

Ilmeisesti vauvelit alkaa näihin aikoihin kyllästymään selällä makuuseen kun meidänkin poika punkee jatkuvasti sitterissä ja sylissä istuvaan asentoon.
Etelänmatka odottaa kuukauden päässä, matkarattaat löysin käytettynä, pienihän poika niihin vielä on. kantoreppu vielä löytämättä.
Huomenna olis paikallista vauvakerhoa tarjolla, ajattelin uskaltaa mennä. Olis ollu kiva joku jumppakin alottaa vauvan kanssa mut ei löytynyt sopivaa. Moniko meinaa vauvauintia alottaa? toisaalta kiinnostaisi mutta en ole itse niin vesi ihmisiä.

• Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Mites täällä muiden kehitys?
Meillä ei vaan tuo pää lattiasta nouse, tai siis nousee sen verran että kääntää päätä lattialla masullaan ollessa äänen suuntaan, mutta ei puhettakan että nojautuisi kyynärvarsia vasten että rintakin nousisi. Lattias nousee otsa ja poski, ei muuta.

Poika jokeltaa kovasti ja koko ajan, nauraakin jo, potkii ja heiluttaa käsiään innostuessaan, tavoittelee mobilea (tosin välillä kädet nyrkissä), löytää kätensä jne...
Mutta pää se ei vaan nouse.

Wolf's tear, meillä ei myöskään vielä pidä vatsallaan päätä pitkiä aikoja pystyssä eikä nojaile käsiin. Esikoisellakin se vaihe tuli lähempänä 4 kk, joten en oo huolissani. Masullaan yritän muistaa pitää päivittäin sen verran kun viihtyy. :popcorn:

Mupelo, teillä ei ookaan vauveli mikään kuivan kesän orava ;-) Hyvä kun kasvaa! =)

Täällä ei mitään ihmeempiä. S-kokoisia kestovaippoja oon jo antanut kavereille eteenpäin ja hankkinut tietenkin uusia M-kokoisia, vaikka laatikot pullistelee ennestäänkin. :ashamed:

Kaveri kävi kylässä 4,5 kk vauvan kanssa ja meinasi jo kyllästyttää, kun koko vierailu meni siihen kun hän selosti mitä oma vauvansa jo osaa ja minkälainen luonne hänen vauvallaan on. Olis ollut kiva jutella jotain muutakin, kun pitkästä aikaa nähtiin. Niin ja on mullakin vauva... :whistle:

Maikki ja pikku-H 3 kk 1 vko

Viimeksi muokattu:
Ei meilläkään poju viihdy kun vähän aikaa masulla eikä kohottaudu vielä käsien varaan. Leikkimatolla tykkää olla jo pidempiä aikoja ja tarttuukin jo leluihin välillä. Ääntelyä tulee vähän, nyt on taas nukkunu huonommin, tänään ei ollenkaan kunnon päiväunia.
Poika on nyt ollu muutaman päivän naamasta tosi kalvakka, mitenkään kipeeltä ei vaikuta, mietin jo että pitääkö siitä huolestua, onneksi neuvola on viikon päästä.

Mitenkäs muiden mukelot muuten reagoivat rokotuksiin nyt 3kk-neuvolassa? Meillä Mico rokotusta pistettäessä huusi kun viimestä päivää, mutta huuto loppui kun seinään pistämisen jälkeen ja nukahti syliin sitten.
Kotona ehkä hiukan sitten lämpöilyä, nukkua ihan koko päivän, heräsi vain syömään ja vaipan vaihtoon.

Rotavirus-litkua olisi tapansa mukaan ottanut lisääkin jos joku olisi tarjonnut, maiskutus kävi :D

Wolf's Tear: Meillä itkettiin kun pistettiin, rauhottui kyllä aika nopeasti. N. parin tunnin päästä alkoi itkemään, eikä rauhottunut kuin vasta saatuaan panadolia. Ilta meni ok, samoin yö ja seuraava päivä, toki ruokahaluttomuutta oli, mutta sitten illalla alkoi taas kiukku kohtaus. Parin päivän päästä neiti oli taas oma itsensä ja tissi maistui taas.

maikki: Hyvin kasvaa joo, saa nähdä mitä tapahtuu täs 3-4 kk välillä. Veljellänsä nopea painonnousu lakkas 3 kk jälkeen.

Viimeksi muokattu:
Rokotuksista
Meillä neiti huuti kun palosireeni kun pistettiin ja vielä jälkeenkin, meni kauttaaltaan ihan punaseksi ja rauhottu vasta kun laitoin puhelimesta musiikkia soimaan. Lämpöä eikä kuumetta ei nostanu, mutta kitisi kyllä. Keskiviikkona sai piikit ja perjantai oli pahin päivä/ilta. Hirmuiset kiukkuumiset, mutta aika nopeesti panadolin annon jälkeen rauhottu.

Yhteistyössä