Kesäkuun kastehelmet 2012

Minä innokkaana annoin eilen illallakin pojalle maissisosetta kun oli päivälläkin maistunut, menikin useita lusikallisia. Sitten tunnin päästä heräsi kauheisiin mahavaivoihin, oli varmaan kipua kun huusi hirveesti. Eipä taida uskaltaa vielä isoa määrää antaa jos noin vaikuttaa vaikka maissi tuttu onkin jo vellistä. Yöllä taas joi 200ml maitoa.
Harmi että neuvolakin vasta ens kuussa, painoa ei parissa viikossa ole tullut kuin n 400g tuntuu aika vähäseltä.. Ei varmaan kannata kokeilla toista makua vielä kun noin aiheutti vaivaa?
 
Hei!

Mäkään en ole pitkään aikaan kirjoitellut, lueskellut kumminkin.

Kuukaudet kirii kauheeta vauhtia ja vauva kasvaa... luulen, että meille saa jossain vaiheessa tulla vielä kolmaskin :) Mä rakastan tätä vauva aikaa ja sitä, että mulla on iiiihana vauva kainalossa. Hymyjä, kikatuksia, imetystä, kaikkea :heart:

Mutta, joo, olen toki väsynyt, imetys sitoo ja esikoisella on hillitön uhma päällä, että toisaalta taas niinkin.

Mä pakahdun rakkaudesta iltaisin kun katson mun ihania lapsia ja samalla tajuan, miten paljon mulla on menetettävää. Se on pelottavampaa, kuin mikään muu ikinä koskaan!

Hormoni huuruja tänne siis :whistle:

Mites te muut jaksatte?
Esikoisen aikaan muistan, että olin tosi uupunut, mutta nyt se ei tunnu niin raskaalta, vaikka olenkin varmasti vielä vähemmillä unilla ja fyysisesti enemmän liikkeessä.

Okei, oon kyllä miettinyt, että onko mulla vaan helppo vauva..
Tää on niin kovin tyytyväinen pallero ja nukkuu öisin hyvin. Nukahtaa kun nukahtaa illalla ja syö ennen aamun ylös nousua n. 3-4 krt, töstä riippuen. Vauva nkkuu siis vieressä, joten syötöt menee siinä sivussa.
Päivisin meillä ei nukuta. Pieniä torkkuja vain, vaunuissa sitten tsägällä pidempään, jos ovat jatkuvasti liikkeessä.

Monesti syön pöydän ääressä niin, että vauva on mun ja pöydän välissä imetystyynyllä tissillä ja samalla vielä jeesin esikoista syömään vieressä ..:whistle:

Vaunuissa ei oikein vauva viihdy hereillä ollessaan, kun olisi kaikkea kiinnostavaa katseltavaa. Tämä näkyy myös syömisessä, eli nyt ei oikein malta päivisin syödä, vaan menossa on se kausi, kun tissi maistuu vain puoliunessa ja öisin sitten tankkaillaan :)

Tipetsulla taisi tätä samaa olla, eli neuvoksi annan vain, että tyydy kohtaloosi, se kuluu asiaan ja on ihan normaalia.

Kiinteitä ei olla koettu millään tavalla vielä ajankohtaiseksi tai tarpeelliseksi. Eikä niitä tosiaan tässä iässä vielä ainakaan meillä ravinnollisesti vauva tarvitsekkaan, enemmän saa tarvittavia rakennus-aineita rintamaidosta kuin porkkanasta tai jostain maissista (ravintoarvo 0).

Varsinkin jos aiheuttavat mahavaivaa, niin odottelisin hetken vielä.

Jonkin verran vauvan osoittaa kiinnostusta mun syömisiä kohtaan, eli jossain vaiheessa täytyy alkaa maistattelemaan, ehkä muutaman viikon päästä.

Muistattehan muuten, että alle puolivuotiasta vauvaa ei saa istuttaa syöttötuolissa! Joku kirjoitteli, mutta en nyt muista kuka.

Meillä painetaan arviolta sellaiset 8 kiloa nyt, pituutta oli viimeksi mitattaessa 64cm, 4kk neuvola on muistaakseni viikon päästä.

Niin joo ja meilläkin on alkanut vierastuskausi vol.1 nyt joitain ihmisiä kohtaan.

M & ihq baby
 
  • Tykkää
Reactions: Tielsa
Meillä tyttö ilmeisesti vierasti isovanhempia, hirveä lohduton itku eikä muu kuin äidin syli kelvannut, kun esikoisen 4 v juhlilla oli sukulaisia käymässä.

Meillä tyttö on aikaistanut nukkumaanmenoa, nyt nukahtaa tuntia aiemmin klo 22. Ekan kerran syö 6:30 maissa ja sit pitääkin klo 8-9 mennessä herätellä, jos meinaa viedä eskoista kerhoon tai ylipäänsä ehtiä jotain tehdä aamupäivästä. Vielä siis sais aikaistaa nukkumaanmenoa, ehkä pikkuhiljaa...

Imetys on viime päivät ollut yhtä rimpuilua, tai sit tyttö vain tuijottaa minua ja naureskelee. Tästä johtuen rintaa on saanut olla tarjoamassa vähän väliä ja illalla hirmu tankkaukset. Toki tarvitseekin tankkausta, kun ei yöllä syö.

Meillä vauva on aivan haltioissaan esikoisen edesottamuksista. Mmitä enemmän esikoinen pelleilee ja häärää vauvan ympärillä, sitä leveämmät hymyt ja railakkaammat kikatukset sieltä tulee. Ihanaa seurata <3

Maikki ja pikku-H 4,5 kk
 
Huomaa että alkaa olla liikkuvampi vaavi, aamulla heilahti hoitotasolta alas, onneksi sivulle missä oli penkki alla ja siinä iso pyykkikasa, sain juuri kiinni ja vain mätkähti alas. Pelästyin kyllä sydänjuuriani myöten, olen vielä ylivarovainen kaikessa niin sitten käy näin :(
Eilen saatiin riita aikaseksi melkein kun sanoin ettei tänä vuonna tule joulukuusta kun vauva varmasti ryömii jo silloin ja sit olis neulasia suu täynnä, no ei hyväksynyt mies sitä..saa nähdä minkä ratkaisun keksii.

teris ja poju tasan 4kk :)
 
Täällä kyllä jaksetaan vauvan kanssa hienosti. Monesti olen vastannu neuvolassakin kun ollaan kysytty jaksamista,että on ollu helpompaa kuin kuvittelin. Tyttö on tyytyväine ja hyväntuulinen :) Samaa rakkaudesta pakahtumista tunnen myös mä katsoessani tyttöäni. Kyyneleet nousee väkisin silmiin,niin ihana tyttö on! :heart:
Ja todellakin,meillekin saa tulla vielä ainakin yksi ja mahdollisimman pian,jos Luoja niin suo.


Kiinteistä taas lisää Meille sanottiin viimeks neuvolassa että voidaan alotella kiinteitä,vissiin siksi että pituuskasvu on -2 käyrällä. Oli aiemminkin,mutta sit nousi 0 käyrälle ja tippui taas tuohon -2. Maito näköjään kasvattaa tytön painoa hienosti mutta pituutta tulee todella vähän,paino siis +15 käyrällä ja pituus -2.. (Tyttö painoi 2630g syntyessään ja oli 47cm pitkä. Nyt 4kk neuvolassa oli 6145g ja 58,5cm.. 3kk neuvolassa oli 5560g ja 57,5cm..) Kova kasvuspurtti oli kuukausi syntymän jälkeen mutta nyt tuo pituus hidastunu paljon.
Itsekin kyllä hieman jännitän tätä koko kiinteiden alotusta ja toisaalta tissittely kyllä niin ihanaa samalla kuitenkin raskasta,ei pääse itse minnekään omille asioille.. Tokiha maitoa silti saa tietysti ja kun pullosta ei suostu syömään..
Ei musta kuitenkaan kenenkään pidä toisia alkaa arvostella jos kiinteitä alottelee silloin kun se on jo sopivaa eli 4kk iästä,koska jokainen äiti tuntee omansa lapsensa ja hänen tarpeensa parhaiten :)


Mukavaa päivää kaikille!



Tipetsu ja Elle
 
Viimeksi muokattu:
Täällä jaksetaan ihmeen hyvin, vaikka yöt ovat vielä katkonaisia ja päivisin saa juosta tuon esikoisen kanssa, ehkä ei kerkeä päästämään väsymystä valloilleen, kun on koko ajan puuhaa :D Poika on kyllä helppo tapaus, hymyilee ja jokeltelee, kääntyy selältä vatsalleen ja rakastaa isosiskon kanssa hassuttelua. Päivisin nukkuu edelleen kahdet muutaman tunnin unet ulkona vaunuissa ja välillä voi ottaa tissillä pienet torkut myös :heart:
Meillä jo kiinteitä maisteltu, kerran päivässä syödään "lämmin ateria" ja poika kyllä tykkää :)

Meillä piti olla viime viikolla munuaisten varjoainekuvaus syyskuisen pissatulehduksen vuoksi, mutta se peruuntui, koska kontrolli pissanäytteestä löytyi taas joku bakteeri!! Eri kuin viimeksi!! Harmittaa kyllä, tästä bakteerista ei kyllä ole tullut mitään vaivoja, kun viimeksi nousi se kuume. Nyt siis taas kahden viikon antibioottikuuri menossa ja kuukauden päästä se varjoainekuvaus :( Onneksi pojan vatsa on kestänyt tuon antibiootin. Se on jauhemaista, jota joutuu sekoittamaan veteen, koska "oikea" lääke oli loppu koko Suomesta, joten saatiin joku apteekin tekemä jauheseos, jossa on kyseistä vaikuttavaa lääkeainetta. Tähän bakteeriin ei kuulemma vaikuta kuin 1 antibiootti, on vaikea häätää pois koko bakteeri yleensäkin :(
Että tämä vaiva meitä täällä nyt kiusaa ja taas on edessä sitten taas pissakokeissa juokseminen ja sitten se varsinainen tutkimus, mutta onneksi tutkitaan kunnolla!
Meillä siirtyi nyt 4kk neuvolakin parin viikon päähän kun pojan pitäisi saada se 3kk rokote, mutta sitä ei voida antaa tämän kuurin aikana, lääkärissä kyllä poika punnittiin ja hän painoi 8,2kg.

jkoo + poika 4kk
 
Täälläkin jaksetaan ihan hyvin tällä hetkellä ja välillä sitten tuntuu ettei jaksakkaan. Hormonit hyrrää kyllä kovasti ja mies kyllä joutuu välillä aika koville mun hormonien kans. Mulla on kans sama tunne että aivan pakahtuu välillä rakkauden tunteesta tyttöä kohtaan! :heart: Oon varmaan aikasemmin täällä kertonukkin että oon itse huomannu että minun rakkaus kasvoi vähitellen enkä minä rakastunut tyttöön heti. Aluksi, täytyy myöntää, tuntui siltä että kuka ihme tämä on ja kuka sen tänne meille on tuonu ja miten tätä pitää hoitaa. Mutta nyt oma varmuus äitiyteen on kasvanu ja kuinka ihana onkaan seurata oman tyttären kasvua ja kehitystä. :heart: Rakkaus omaan mieheenkin on muuttunut, vanhemmuuden myötä rakkaus on saanu uusia ulottuvuuksia. Mutta kyllä meillä ainakin on saanu hakea ja "kohdistaa" uudestaan meidän parisuhdetta lapsen syntymän jälkeen.

Minä olen kyllä pitkään harkinnut että milloin aloitan kiinteät ja koko ajan on ollut semmonen tunne että aloitan heti jos tarvii. Yhessä vaiheessa, niinkun tännekkin kirjottelin, oli uudestaan tiheän imun kausi ja luulin silloin että nyt pitää aloittaa kiinteät mutta sitten syöminen taas tasaantui ja tyttö alkoi nukkuun hyvin. Tällä hetkellä en koe tarvetta alottaa kiinteitä, mutta kuka tietää mitä ens viikko tuo tullessaan. Ja täytyy katsoa mitä torstaina 5kk neuvolassa sanotaan tytön kasvusta.

Meillä on hieman haasteena tytön rauhoittaminen yöunille. Välillä itkseskelee 1,5 tuntia ja itkun kanssa nukahtaa, harvemmin rauhoittuu ja nukahtaa ihan itsekseen. Mutta niinkun on käynyt, luksusta jos tyttö nukahtaa puolessa tunnissa yöunille. Ollaan nyt sitten yritetty tehdä niin että tv sammutetaan meidän huushollissa riittävän ajoissa, koska vaikka tyttö ei tv:tä katsokkaan niin tuntuu että se kuitenkin tekee meidän tytöstä hieman rauhattomamman. Sitten nyt muutaman iltana otettu tavaksi että noin puoli tuntia ennen kuin vaihdetaan pyjamat päälle ja tehdään iltapesut, niin mennään sängylle pötköttämään ja luetaan tytölle Kelasta tullutta lorukirjaa ja hellytellään. Toivottavasti nämä rutiinit vähitellen helpottaa nukahtamista. Unikoulussahan suositellaan että tassuttelua, mutta en osaa antaa tytön itkeä sängyssä vaan nostan kyllä aina syliin ja keinuttelen niin kauan että rauhottuu ja lasken sitten taas sänkyyn kun on rauhottunu. Ja eihän toisaalta unikoulua suositellakkaan toteutettavaksi kuin ihan pehmeästi alle 6kk vauvoille.

Muumimamma_ ja tytsy muutaman päivän vajaa 5kk
 
Täällä on taas yöunet muuttuneet, poju heräilee tunnin kahen välein, onko kellään samaa mistä voisi johtua? alkanu ihan nyt viime päivinä, tosi väsyttävää.. vaivaa ei tunnu olevan mutta uni vaan ei kestä.
 
4kk ja 8490g, 66,2cm. Neuvolan luvalla täällä istutaan pieniä aikoja syöttötuolissa. Ilman sen suurempaa haloota he siihen antoivat luvan kun tältä osa-alueelta tämä pikku-ukko on ikäistään huomattavasti edellä ei mee kaikki niinku oppikirjoissa sanotaan..

74cm housut kaivoin kaapista kun niin pulleva alavartalo on että makkarankuorilta housut jalassa näytti :)

Ja yöt on todella katkonaisia siis. Johtuu täysin sosiaalisuuden ja taitojen kehittymisestä. Ei auta ruokailut, rytmittämiset ym. On vaan yksi vaihe tässä iässä. Meillä myös maidon nostatusta menossa enenevissä määrin. Huomaan sen siitä kun oon ite samalla tavalla nälkäinen kun imetyksen alkuvaiheessa maidon lisääntyessä vauvan tarpeisiin..
 
Viimeksi muokattu:
teris Meillä! Tyttö nukahtaa illalla tyytyväisenä ja nukkuu n. 4h ihan rauhallisesti. Sit siinä kahen maissa syö ja sen jälkeen kukkuu n.2h välein. Ei syö joka kerta. Hän siis nukahtaa yöunille meidän sänkyyn ja siirrän sit omaansa. Sit edes takas siirtelen yöllä kahden tunnin välein... Enkä tajua mistä johtuu. Meilläkin nyt n. viikon verran ollu tätä. Tsemppistä sinne! :)

Meillä syöty eilen ja toissapvänä perunaa,mutta taitaa tulla masuvaivoja siitä. Tyttö piereskelee ja vänisee alkuillasta. Näinä kahtena päivänä tyty syöny n. 13:30 perunaa pari-kolme teelusikkaa ja siinä 15 maissa alottanu väninän. Huutaa,eikä tissi kelpaa eli ei kai nälkä. Rauhottunu vain vaunuihin sisälle nukkumaan. Sitten saattaa heti herättyään syödä mutta eilenkin meni seuraava syöttö 4h päähän. Välillä maiskutteli siihen tapaan että ois nälkä,mutta kun laitoin tytön sängylle,alkaa huutaa kuin syötävä..? Sitten jossain kohtaa illalla syö ja mulla on siinä vaiheessa tissit ihan pinkeet. Eilenkin söi 16:15 ja sit 20 pikku huikka vaan ja sitten 22:30. Nytkö se tu kiinteiden alottelu sotkee imetyksen ja aiheuttaa tytölle mahanpuruja...? :ashamed:
Jospa ne sit jätetään vaikka muutamaksi viikoksi..Kattoo vaikka 5kk neuvolan jälkeen.

Ja sit tuli mieleen,että kun on rokotusten aika,niin annatteko muksulle jo neuvolaan lähtiessä lääkettä eli panadolia? Kun oli 3kk rokotus se oli aamupäivällä. Annoin vasta 19 maissa lääkettä kun lämpöä nosti. Siitä huolimatta n. 23 oli lämpöä vielä 38.2 ja vasta yöllä pystyi seuraavan satsin antamaan panadolia. Mulla ei ollu sillon vielä burana suppoja,näitä kun pystyy siis panadol-liuoksen kanssa antamaan vuorotellen 4h välein.. Nyt vähän rönsyää teksti..
Eli pointti oli se,että oletteko antaneet lääkettä ns. varuiksi kotoa lähtiessä?


Ja ompa teillä kaikilla mukulat isoja,ihan järjestään kaikki kertoo 4kk ikäisten olevan yli 8kg :O



Tipetsu ja Elle
 
Viimeksi muokattu:
Heipsa vaan kaikille :)

Meillä poika 64cm ja 6,8kg 4 kk neuvolassa eli täällä ainakin yksi huoattavasti alle 8 kiloinen :) no mun työkaverin poika on kuulauden meidän jätkää nuorempi ja painoi 3kk neuvolassa 8.2kg eli kyllä nää vauvat vaan kaikki kasvaa omaan tahtiinsa ja ovat eri kokoisia.

Meilläkin nykyään heräillään öisin tiuhempaan ja tää on tosiaan eräs kasvun vaiheista eli siihen ei auta puurot eikä vellit vaan menee itsellään ohi. Olihan se kiva kun pari yötä meilläkin mentiin vain yhdellä heräämisellä, mutta kyllä se tästä täytyy vaan tsempata ja kohta sitä sitten saa jo ruveta suremaan sitä kun vauva ei olekaan enään vauva :) mä olen jo kerenny monta kertaa suremaan sitä kun imetys loppuu, kun ne on kuitenkin niin ihania hetkiä kun saa vauvan kanssa vaan nautiskella olosta ja kun toinen on niin onnellinen tissimaidosta, joo taidan olla hieman höperö..... Mutta siis vielä täysimetyksellä mennään ja tää sopii loistavasti ainakin meille.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko meillä vaan kasvuvaiheeseen liittyvää kun ei ole tänään viihtyny yhtään leikkimatollakaan ja kokoajan itku herkässä ollut, sylissä vaan pitäs kanniskella nyt on sentään nukkunu vaunuissa melkein tunnin. Mies kyllä sai jonkun pöpön lomamatkalta, toivottavasti ei ole vauvalla sitä vaikkei kipeältä vaikutakaan, mies kun ei suostu vielä menee lääkäriin :( Onneksi ens viikolla lääkärineuvola.
 
Meillä oli myös 4kk iässä kasvuvaihe jolloin tyttö heräs yöllä 1-2h välein. Sitä kesti vajaa pari viikkoa ja sitten taas palattiin suunnilleen entiseen rytmiin. Välillä meilläkin on nuita päivä että tyttö nukkuu huonosti päivällä, pikku pätkiä vaan, ja sitten koko päivä kitistään eikä oikein viihdytä muualla kuin sylissä. Mutta sitten tulee taas niitä hyviä päivä kun kaikki menee hyvin. :)

Meillä ei tosiaankaan ole mikään 8kg vauva! :) Eli tänään käytiin 5kk neuvolassa ja mitat seuraavat: 6,695kg (6,225kg) ja 65,1cm (64,2cm). Nyt kasvu sen verran hidastunut että käyrillä näytti suoraa viivaa, joten neuvolasta suosittelivat meille vähitellen aloittelemaan kiinteiden maistelua. Eilen en kokenut kiinteiden aloitusta tarpeelliseksi, mutta tämän päivän neuvola muutti ainakin meillä nyt tilanteen niin että ajattelin ensi viikolla aloittaa kiinteiden maistelu. Tänään saatiin rokotteet, joten haluan ensin katsoa tuleeko niistä pariksi päivää mitään ylimääräistä kitinää ennenkuin aloitan kiinteät.

Tipetsu minä en antanut kipulääkettä ennakoivasti. Olin ajatellut antaa heti kun tultiin kotiin, mutta tyttö nukahti, joten ajattelin jättää välistä. Katsotaan mikä tilanne on kun herää että annanko silloin vai vasta yötä vasten.

Muumimamma_ ja tysty päivää vaille 5kk :heart:
 
Tipetsu: meilläkin neiti varmaan vähintään -2 käyrällä. Ikää nyt 4,5kk, paino 5,7kg ja pituus 59cm... vähän saatiin pituudesta jo kommenttiakin, että pieni on ja saishan tuota pituutta tulla lisää. Kuitenkin kun painoa tulee ihan ok, ei meitä oo patisteltu aloittamaan kiinteitä. Eikä aloitellakaan, vaikka tarkoitus alunperin olikin ehkä aloitella tässä 4kk iässä, sillä nyt on allergiaepäilyt päällä.

Meidän viimeiseen kuukauteen mahtuu perheenjäsenten sairasteluja ja nyt tytöllä on sitten korvatulehdus :( Lisäksi on epäilys ainakin maitoallergiasta, ja sen vuoksi tosiaan se kakkaaminen oli aivan tolkutonta. Jätin aivan kaikki maidonainesosat pois pari viikkoa sitten, ja nyt saattaa olla jopa kakatonkin päivä taas ja kakka on normaalia (eikä vihreää limaista lientä). Tilanne tosiaan normalisoitui parissa vrk:ssa suht normiksi ja pikku hiljaa aina paremmaksi. Kuitenkin meillä on ollut tosi itkuisia ja huonoja päiväunia, mutta ehkä nuo korvat ovat vaivanneet sitten viime vkl:na tai sitten on jotain muitakin epäsopivia ruoka-aineita :( Joka tapauksessa korvatulehtuksessa ei ollut lainkaan kuumetta ja öistä nuhaisuutta/limaisuutta on ollut jo 2,5-3 viikkoa. Lääkärissä käytiin viimeksi 1,5vkoa sitten ja silloin ei ollut korvissa mitään. Yöllä valvoneena ja itkuista vauvaa moneen otteeseen päiväunille laittaneena äitiys maistuu erilaiselta. Haastavammalta. Kuinka helppoa onkaan tänään taas ollut, kun vauva on perustyytyväinen ja nauravainen ja on nukkunutkin ilman, että kiikutan alinomaa rattaita.

Muuten tyttö on kovasti isommaksi tullut, vaikka kooltaan onkin pieni. Tuntuu, että yhtäkkiä on ruvennut tietoisesti tarttumaan kaikkeen ja maistelemaan kaikkia leluja, juttelee edelleen paljon, nyt kääntyy jo nopsasti kyljelleen ja pyörii akselinsa ympäri (en tiedä, kuinka tietoista se kylläkään vielä on). Mahalleen ei käänny vielä, eikä tykkää erityisesti olla mahallaan. Mahallaan pitäisi toki pitää, että tuo pään kannattelu paranisi. Ja joo, täälläkin vierastetaan jo. Naurua ei edelleenkään :( Odotan sitä niin kovasti ja vähän jo huolettaa, missä kikattelu viipyy??

teris: tsemppiä ja toivon teille parempia unia. Meillä uudet taidot ovat vieneet unet isommilta n.5kk iässä, mutta heillä oli myös vaivojakin, itkivät unissaan usein. Eli voisko olla jokin vaiva, tai sitten vaan suuren maailman tajuaminen vie unet. Meillä tyttö nukkuu yleensä 21-02 pitemmän pätkän (ei aina) ja sitten heräilee loppuyön nykyisin n.04,06,07 ja nukkuu vielä n.7:30 saakka. Eli aamuyöllä heräillään tiheästi. En tiedä, olivatko nuo korvat /flunssa syynä vai muutenkin heräilisi, ensi yönä ehkä sitten selviää. Oletan, että heräily jatkuu... Nyt luinkin, että Tipetsun vauvalla on aivan samanlaista heräilyä loppuyöstä!
 
Paranemisia sairasteleville!

Joulukuusesta voisin oman kokemukseni perusteella sanoa että sen voi hyvin hankkia. Muistan kun esikoinen oli 7kk ikäinen jouluna ja meinasin olla ilman kuusta mutta onneksi mies laittoi mut sen hankkimaan (oltiin yksi vuosi sitä ennen ilman ja mies ei kestänyt sitä valitusta ettei ole joulutunnelmaa ilman kuusta :D). Meidän lapset ovat ainakin muutaman kerran menneet kuusta tutkimaan mutta ne pudonneet neulaset ovat kummankin muksun kohdalla tehonneet niin ettei ole ollut suurtakaan hinkua kuusen luokse, sehän on terävä ja piikikäs.

Istuttamisessa tiedän edustavani äärilaitaa mutta mun periaatteena on ollut että laitan vauvan istumaan vasta kun osaa itse nousta istumaan. Meidän suvussa on niin paljon huonoselkäisiä joten en ota riskiä sen suhteen että liian aikainen istuminen selkää huonontaisi. Tai esikoisen kyllä laitoin syöttötuoliin jo vähän aiemminkin kun hän oppi kävelemään jo ennen istumista niin päättelin selän kestävän :LOL:. Keskimmäinen oli noin 8kk kun otettiin syöttötuoli käyttöön. (ja tämä ei siis koske pelkkää syöttötuolia vaan en myöskään nosta lattialla istumaan vaikka hetken siinä pysyisi jos ei osaa itse vielä istuma-asentoon mennä)

En ole lääkinnyt ennen neuvolaa mutta viimeksi olisi kyllä pitänyt olla lääkkeet mukana koska sellainen huuto oli rokotusten jälkeen.
 
Yöunet täälläkin nukutaan huonosti yöt, kai nuo motoriset taidot ainakin vaikuttavat. Täällä ähistään ja tuhdataan pitkin yötä 1-3 krtaa syödään. Välillä voi olla joku ihana yö, kun poika nukkuu rauhallisesti koko yön, syö vain välissä, muttei tuhise muuten lainkaan. Tuttia saa myös laittaa useasti ja nostankin ekan syötön jälkeen pojan väliimme. Nyt viime yö oli ihan kauhea, tuntui etten nukkunut lainkaan...poika heräsi jossain vaiheessa ihan pirteänä ja naureskeli ja höpötti siinä, sitä ennen söi ja tuhisi muuten, huh!! Tällaisten öiden jälkeen on kyllä totaalisen poikki ja päivä on hirveä kun väsy painaa, toivottavasti ensi yö olis parempi!! Kauhulla aina odottaa yötä! :whistle:

Nyrkkien syöminen syökö teidän vauvat paljon käsiään? En tiedä olisiko jo muka hampaita puhkeamassa, mutta tuo syö kyllä niin raivokkaasti noita käsiään. Oikein murisee ja tunkee kättään suuhun ja kuolaa on tajuttomasti. Mitään ei ikenissä kuitenkaan tunnu, mutta on kyllä niin raivokasta tuo syönti! Ja syö niitä oikeestaan koko ajan. Annoinkin jo viilentyvän purulelun hälle käyttöön, josko se helppais, ei vielä kuitenkaan niin taidokasta tuo käsien käyttö, jotta sitä sais hyvin sihdattua suuhunsa.

Joulukuusi meille ainakin tulee aito kuusi kämppään! Siitä en luovu, sitten vaan pitää vahtia paremmin, josko jo muka ryömii silloin :D
 
Viimeksi muokattu:
Tääklä revitään istuma-asentoon keinolla millä hyvänsä. Sitterissä kanssa roikkuu leluissa kiinni jotta istuu ja tähyilee..

Eka nuha iski eilen. Sylimaakarina on, panadolia oon antanu vaikkei ole lämpöä. Rauhottanu lapsukaista ja helpottanu varmasti oloa! Rokotuksia ennen en antanu panadolia, vasta kun heräa itkuisena. (täällä poika ei itke kuin kipuunsa ja äärimmäisen kovaan nälkään)

Jaksetaan muuten tosi hyvin arjessa. Kiltti esikoinen niin on helppoa olla.
 
Täällä myös syödään nyrkkejä ihan kokoaika, poika tunkee leluakin suuhun ja hermostuu kun ei saa koko lelua suuhun :) kuolaa tulee ehkä vielä enemmän kun aiemmin ja tuntuu että suu on ihan vaahdossa kun höpöttää samalla.
Nyt on vielä esikoinenkin mahataudissa joten vaan väsymystä tiedossa, toivottavasti ei tartu vauvaan, eiköhän rota rokotteen pitäisi estää..
 
Onko muita,jotka tuntee ittensä yksinäiseksi? Mä olen niin yksin. Päivät menee vauvan kanssa puuhatessa kunnes mies tulee töistä. Miehellä omat kuvionsa: suihkut ja syönti-hommat, samalla mä puuhaan vauvan kanssa. Mies istahtaa koneelle lukemaan uutiset jne. saattaa torkahtaa sohvalla. Mä puuhaan vauvan kanssa. Ehkä käydään anopin ja appiukon luona,missä mä puuhaan vauvan kanssa kun neiti vierastaa..
Tulee iltatoimien aika,mä vaihdan tytön vaipat ja yöpuvun ja mennään sänkyyn tissittelemään. Kun tyttö viimein nukahtaa ja ois miehen kanssa aikaa,huomaankin istuvani yksin sohvalla,mieskin on mennyt nukkumaan. Olen yksin päivällä,ei ole kavereita saati äiti-kavereita. Illallakin olen yksin vaikka mies on kotona. Itku tulee välillä. Ei ole ketään,kenen kanssa jutella tai edes kahvia juoda. Olen kyllä todella yksinäinen :(
 
Tipetsu Täällä kans yksi yksinäinen. Muuten sinun kirjoitus voisi olla ihan minun kirjoittama lukuunottamatta tuota tissittelyä. Meillä kun tyttö syö pullosta.
Yritän aina kehitellä jotain miehen vapaapäiviksi, että olis sitten edes jotain mitä odottaa. Sen avulla jaksaa aina hetken, vaikka raskailta päivät tuntuukin.
Jaksamisia kaikille mammoille tähän syksyyn! <3
Ja muistetaan siirtää kelloja sunnuntaina! :)
 
Tervetuloa mukaan Jennan unelma! Meillä on myös facebookissa ryhmä :) täällä 2+ssa ainakin Mupelo pystyy kutsumaan mukaan :)

Tipetsu
Mää annoin ennen 3kk rokotteita 60mg supon :)

Jkoo
Mikä bakteeri teillä kasvoi pissassa? Meillä kasvoi enterokokki joka on paljon harvinaisempi kuin e-coli.

Munuaisten varjoainekuvaus meillä oli reilu viikko sitten. Vastaukset saadaan 8.11 jonne asti siis jatkamme antibioottia edelleen.. Itse tutkimus sujui hyvin. Virtsakatetrin laitossa poika nauroi kovaan ääneen kun kikkeliä pestiin, katetin laitossa itki hieman mutta kun katetria teipattiin kikkeliin kiinni niin nauroi räkätteän ääneen :D ihme tyyppi!! Röntgenissä varsinainen kuvaus tehtiin ja siinä meni sellainen 30min. Nyt siis vaan odotellaan puhelinsoittoa lääkäristä jotta saadaan tulokset.

Hemutus ja Julius
 
Näin pakkasilla tuli mietittyä että kuinka helposti vauvan kasvoihin tulee paleltumia? Eli meillä tytsy nukkuu vaunuissa ulkona päiväunet ja koskaan ei ole raajat tai korvat olleet kylmän tuntoiset, mutta posket on aina kylmät. Tälläkin hetkellä ulkona -4 pakkasta, aamupäivällä oli jopa -8. Kypärämyssy on päällä, mutta ei se poskia suojaa.

Muumimamma_ ja tysty
 
Mä oon kans huomannu että pojun posket on ihan kylmat vaunussa nukkumisen jälkeen ja punakat pitemmän aikaa, rasvausta ei vissiin suositella kuitenkaan ulos. Posket on myös tullu tosi kuivan karheiksi nyt kylmällä ja älytön kuolaaminen ei varmaan ihoa paranna.
Täällä myös tosi yksinäinen, huomaa että mieliala laskee kun ei oikein käy missään.
 
Meillä ukkelikääntää päänsä niin, että suojaa kasvonsa makuupussin sisälle. Aina voi laittaa viltin vaunujen päälle niin hiukan estää pakkasen purevuutta. Mitään pakkasrasvoja ei todella kannata laittaa herkemmin voi tulla paleltumia kun ei iho tunne kylmää.

Meillä taasen on niin paljon aktiviteettiä elämässä, että täytyy joka viikko pitää huoli perheen yhdessä olosta ja iltarutiinien toteutumisesta yhdessäkin. Viikonloppusin näin kökitään sitten kotosalla ja käydään perheen voimin kyläilemässä ym.

Tervetuloa vaan Jenna mukaan!

Mä hermoilen jo kellojen siirtämistä ja sen vaikutusta vauvan rytmiin kun täällä säännöllistä elämää vietetään. Tissittelyä oli enemmän tovin, mutta nyt on tasaantunu ja poika alkanu nukkumaan aamu 4-5 syötön jälkeen 9-10 asti :)

Poika 4kk ja viikko
 

Yhteistyössä