Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TOUKOKUUSSA**

Peikko: mä oon varautunut siihen, että tosi nihkeästi käynnistäisivät ainakin mulla koon takia, kun yksi reilu nelikiloinen on jo mahtunut tulemaan (liki) ongelmitta. Toisaalta kuulin täälläkin yhdeltä äidiltä, että kokoarviossa rv38 katsottu vauvan olevan jo 4kg, ja oli sitten rv39:lla käynnistetty! Että en sitten tiedä. Kuitenkin nuokin ovat vain arvioita. Mä odotan kuumeisesti sitä soittoa äitipolilta, mutta eipä vaan kuulu. Lääkäri sanoi, että sieltä pitäisi tulla soitto nyt tällä viikolla tai alkuviikosta. Ja jos eivät soita, mun pitää soittaa sinne. Ajattelin jo tänään soitella iltapäivällä kätilön soittoaikaan, mutta sitä soittoaikaa ei olekaan perjantaisin! En nyt kyllä päässyt kokoarvioon rv38 (mistä aikanaan neuvolassa puhuivat, että silloin tehtäisiin), hyvä, jos pääsen edes rv39 :( Kyllä ottaa päähän, että neuvolalääkärikin oli niin myöhään!

Mua on vaivannut makeanhimo raskauden puolivälistä varmaan (alkuraskauden siis makea mullakin tökki täysin), mutta kieltämättä viime päivinä vielä vähän enemmän. Karkkia en oo uskaltanut kuitenkaan syödä, yritän pärjätä ja herkutella hedelmillä ja vähäsokerisilla/rasvaisilla jugurteilla. Eilen kyllä otin pienen palan vaniljajäätelöä.

Tässä raskaudessa pystyn selvästi paremmin olemaan auringossa kuin esikoista oottaessani. Esikoisellakin la oli kesäkuussa, ja auringossa aloin voimaan huonosti. Nyt oon pystynyt vähän istumaan auringossakin esim. kun ollaan käyty lasten kanssa leikkipuistossa. Jotenkaan en osaa olla nyt paikallani, kun kerrankin on raskausaikana energiaa. Paikallani oon vain tässä koneella ja illalla telkun ääressä! Eilen taas supisteli muutaman napakan supparin verran. Ja joo, kyllä ne kipeämmätkin supistukset tosiaan kovettavat vatsan.

Yllättävän monella tosiaan on käynnistys tiedossa tai sektioaika! Tuntuu, että parin viikon kuluttua on monta uutta vauvaa jo maailmassa! Itse saa vielä jännätä, meneekö 3 viikkoa vai peräti miltei 5.
 
Laitetaas nyt vähä poksumisen kunniaks masukuvaa.. :D


Eli, laitan vertailun vuoks 35+3


..ja täs tältä päivältä 36+0.. PoKsPoKs!! :D

Miten voi olla, että noin on muuttunu muutamas hassus päiväs (maanantai-perjantai välisenä aikana)... :confused:

Nii ja arvakkaas mitä.. Kuulin taas, kuinka anoppi oli ruokakaupas päivitelly yhdelle tutulle kuinka oon jo Niiin iso!! :kieh: Onneks mulla ei enää oo ihan niin kovaa kriisii näiden mun muotojen kans.. Mutta mikä ihme sillä on tuola korvien välis, ku mun kokoo pitää kokoajan kommentoida!! Ja Ristus ruokakaupas!! Kirjottais samantien paikkallislehteen!! :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Pikkumyy, olisko vauva laskeutunut parin päivän aikana alemmas lantioon? Etkä oo mitenkään erityisen iso, ihan tavallisen kokoinen vatsa! Voit laittaa paikallislehteen tiedotteen, että kaksplus-palstalla on sanottu näin :D

Mä rupesin aikani kuluksi pakkaamaan sairaalakassia ja listaan nyt tähän mitä ajattelin ottaa mukaan. Vauvalle otan bodyn, housut, puuvillaneuletakin ja myssyn + tumput, kantoliinan. Itselle liivinsuojia, rintakumit, imetysliivit, maidonkerääjän. Omia vaatteita pari imetyspaitaa, verkkarit, yöpuvun jossan napit yläosassa, alushousuja, sukkia, tohvelit. Dödön, shampoon, harjan, bebanthenia. Puhelimen + laturin, kameran + laturin. Vielä pitäis käydä ostamassa siteitä, suklaapatukoita ja limpparia, ja lainaamassa kirjastosta pari äänikirjaa. Mietin olisko joku neulomishomma hyvää ajankulua, jos menee useampi päivä synnytyksen käynnistymiseen.

Maikki rv 36+3
 
Mäkin oon jo vähän pakannut sairaalakassia sentään, vaikka tuntuukin, että synnytykseen saattaa vielä olla aikaa.

Sain viimein ajan äitipolilta, mutta vasta viikon päähän eli 38+4!! Kai silloin vielä jonkinlaisen kokoarvion voi kuitenkin tehdä... ainakaan vauva ei oo vielä nyt laskeutunut kovin alas, kuulemma sitten on ainakin pään mittaa vaikea ottaa, jos on tosi alhaalla. Mulla olis ollut heti tuon perään neuvola-aika, joka täytyy perua/vaihtaa, koska polilla ajat ovat usein myöhässä ja en ota sinne lapsia mukaan ja pitää tulla sitten päästämään mies töihin. Olisin myös kysynyt neuvolasta, että onko ihan ok vielä noilla viikoilla tehdä se painoarvio. Terkkari ei vaan vastaa, vaikka on puhelinaika. Soitin lopulta neuvolan toiselle terkkarille, ja sekään ei vastaa :( Kurjaa, etteivät edes oo vastaajaan jättäneet mitään viestiä. Aika usein tuntuu, että perjantaisin niin äitiys- kuin lastenneuvoloissakaan ei puhelinaikaan olekaan ketään. Äitipolillakaan ei perjantaisin oo puhelinaikaa. Täytyy odottaa siis maanantaihin.

Tänään on kesä! Tosi lämmintä. Kävelyllekin edistyin onneksi, vähän tuntui kipeämmältä askeltaminen kuin eilen. Nyt ruuanlaittoon!
 
Heipsan kesämasut :)

Täytyy nyt kommentoida hieman juttuja. Eli meillä tosiaan anoppi kommentoi tuota vatsan kokoa aivan päinvastaisesti kuin teillä useimmilla muilla on kommentoinut. Oltiin tuossa viime viikonloppuna häissä ja hän sanoin että no onhan se munkin maha sentään hieman kasvanut kun oli kuulemaan kuukausi sitten katsellut että kun se on vielä niin pieni..... Ja tosiaan mun sf-mitta on menny koko ajan yläkäyrillä :) että se aika lailla näköjään riippuu katsojasta kun taas aika moni on kommentoinut että oletko varma että siellä on vaan yks vauva...

Synnytystapa-arviosta täällä on kans keskusteltu. No meillä Salossa tosiaan sitä tarjotaan ensisynnyttäjille, mutta ihan vapaaehtoista sinne meneminen on ja itse sen joutuu maksamaan.

Itse täällä kans mietin että koska pätkä mahtaa poksahtaa maailmaan. Synnytystä en osaa vielä mitenkään edes jännittää :) Vähän on muutenkin ristiriitaisia tunteita lähenevästä synnytyksestä, just vast on sisäistänyt sen että oon oikeesti raskaana ja me saadaan vauva ja eikä mulla tätä maahaa vastaan mitään ole onpahan hyvä tekosyy olla kerrankin paksu:LOL: ja nyt kohta siitä pitää jo luopua. Kyllä tämönen eka raskaus vois vaikka kestää kauemmin ni olis enemmän aikaa sopeutua ja toisaalta nauttia tästä ajasta, kun ei tämmöstä enään toiste tule olemaan.

Laitatteko muuten vauvan kaukalon kuskin penkin taakse vai hanttarin penkin taakse?? Kun olen sitä tässä kohta asentamassa ja mietin et onko sillä muuta väliä kun et se ei välttämättä mahdu kuskin penkin taakse.....

Makeanhimo on täälläkin lisääntynyt nyt loppuraskaudesta tai siis sellaista ei ole ikinä aikaisemmin ollutkaan. Enkä mä koskaan ole ollut oikein makean perään ni tää tuntuu tosi kauheelta kun suklaata tai jäätelöä on saatava joka päivä.... Liitoskivut on myöskin taas lisäänty et niihin herää jo ylläkin kun kääntää kylkeä. Ja sit on tullu sellaista muuta viiltävää kipua tuonne alapäähän, no kait siellä paikat venyy ja paukkuu et pätkä mahtuu tuleen pihalle :)

*Madde ja pätkä 37+2*
 
Onneksi olkoon uusista vauveleista! Täällä jo malttamattomana odotellaan, koska oma tulokas päättää saapua.

Meillä oli synnytystapa-arvio 38+3, joskin niin sf-mitta kuin neuvolatädin tekemät kokoarviot ovat menneet koko ajan keskikäyrän alapuolella ihan alkua lukuunottamatta. Tiistaina saatiin kokoarvioksi 3,2kg, ja vaikka täysaikaiseksi menisi (viikon päähän), niin vauva olisi siinä 3,5kg:n paikkeilla. Saa sitten nähdä kauanko meinaa vielä masussa asustella, iltaisin on pitänyt sellaista inhottavaa alaselän polttelua.

Mutta nyt keittelemään kalaa koirille! Mies pääsi tänään jo ennen puolta päivää töissä, joten lähdettiin käymään kalassa. Nyt viimeisen viikon ajan ollaan joka päivä käyty virvelöimässä. :D Eilenkin tuli ulkoiltua merenrannassa sen 3,5h.

Henna ja vauva 38+6.
 
Pikaisesti Maddelle täältä leivontatouhujen keskeltä. Turvallisin paikka olis keskellä takapenkkiä, mutta meillä se ei sinne mahdu. Esikoinen istuu tällä hetkellä apukuskin takana ja saakin istua kun muuten potkii kuskin penkkiä eli kaukalo laitetaan kuskin taakse.
 
Madde, meillä kaukalo oli esikoisella apukuskin puolella siitä yksinkertaisesta syystä, että meidän silloisessa autossa (Berlingo) ei ollut takaovea kuskin puolella :D Nyt on eri auto, mutta ajateltin pitää kaukaloa taas apukuskin puolella ja esikoinen siirtyy turvavyöistuimineen kuskin taakse. Pitkää matkaa kaksin vauvan kanssa ajaessa pidin kaukaloa myös etupenkillä ja airbag pois kytkettynä (vaikkei tätä suositellakaan).
 
Olin ite ajatellu että esikoinen siirtyy autossa istuinkorokkeineen vänkärintaakse, mutta eipä se onnistunutkaan.

Meidän isofix kaukalo yhistelmä ei millään olis mahtunu kuskin penkin taakse.. tai siis olis mutta kuskinpenkkiä olisi pitäny siirtää niin paljon eteenpäin ja selkänojaa pystyynpäin ettei siinä asennossa voisi enää ajaa.
Hankalaa vänkärinpaikallakin istua kun kaukalo on paikoillaan, mutta onneksi en ite ole mikään hirmu iso ihminen niin onnistuu jotenkuten istua kuitenkin edessä.

Meiän auto on kyllä farkku, mutta pienikokoinen semmoinen, joten kannattaa kyllä kokeilla aikanaan mihin laittaa sen kaukalon, ettei jää viimetippaan.
 
maikki kuule kannatko siis sairaalassa jo heti pientä kantoliinassa. Kuulostaa kamalan ihanalta ajatukselta. Oliko sulla aikasempia lapsia, käytitkö sillon jo sairaalassa vai-ko miten? Haluan niin kovin kantaa pientä liinassa, että kaikki kokemukset tästä otetaan vastaan :) Millä sidonnoilla jo kantaneet ootte alottanu vastasyntyneen kanssa? oon niitä tutkinu ja hirmusesti on vaihtoehtoja, mutta kukaan tuttavapiirin äiti ei ole kantanu lastaan kuin erilaisissa repuissa ja mä haluan liinailla joten siksi kaipaan neuvoja. Toki testaamalla pääsee eteenpäin, mutta jos jotain kuoppia on tiedossa niihin vois vähän jo valmistautua.

kohdussa napsuntaa ei voinu olla kuulematta ja jopa tuntematta. Pelästyin ihan sikana. Mini käänsi pyllynsä vasten mun mahaa ja sillon paukkus. Huhhuh ei sattunu, mutta pelästyin sitä tunnetta.

tänään ollu huomattavasti parempi päivä. Oon levänny 3x 30-45min ja jaksanu vaikka mitä. Ei pidä siis touhuta liian montaa tuntia putkeen tai iskee paha uupumus. Minikin ollu paljon aktiivisempi tänään. Muistetaanpa kans lisätä veden juontia ku ilmat lämpee!

muummimammalle onnea ja pian kertomaan kuulumisia!
 
Onnea muumimamma!=)
Ja Mupelolla ei oo enää pitkää kun varmasti saat vauvan syliisi=) ihanaa=)

Täällä tuntuu että vauva ois laskeutunu vielä alemmas,siis vaikka lääkäri sanoi että on jo ihan tosi tosi alhaalla..Ehkäpä hän syntyis ettei tarvis käynnistää.

maritta83 ja mooses 37+4
 
Pikkumyy87: Ei tässä viime päivinä aika oo käynyt pitkäksi. Tänään vietetään esikoisen 3-v. synttäreitä, joita varten oon sitten eilen leiponut ja torstaina siivonnut kämppää jne. Tekemistä on riittänyt, mutta saas nähdä miten ens viikolla käy. Esikoisen synnytys käynnisty rv 40+4.
 
Mupelo Ehkä onki hyvä, että tekemistä piisaa! ;) Ei paljo kerkee tuumaamaan, että koska koska koska.. :D

Me ollaan tänään menos ystävän häihin ja sää on ainaki mitä mahtavin! :) ..mietityttää vaa, että kuinka kipee oon ehtoolla ku pääsen kotia.. Koko päivä menos, ja matkaaki on. ..ja sitä turvotusta.. : /
 
Pikkumyy87: Tässä vaan hieman jännäiltiin järkätäänkö synttärit tänään vai viikon päästä. Onneks kannatti ottaa riski ja kokeilla nyt. Ei mitään merkkejä, että ainakaan nyt päiväsaikaan tarttis lähteä synnärille. Illalla voi sit mun puolest ihan vapaasti syntyä. Tosin pelästyin eilen illalla kunnolla kun mahaa ja selkää alko polttelemaan ihan huolella. Tais olla vaan pakki sekasin taikka ilmaa vattassa kun sain nukuttua ihan hyvin, vaikka toki kyllä säikähdin, että nytkö se synnytys alko.
 
Onnea kaikille vauvan saaneille! :flower: :heart:

Sandrastiina: Minä kannoin kakkosta jo laitoksella ja liinan otan tälläkin kertaa mukaan. Liinassa vauva tuhisi tyytyväisenä kun itse katselin yhteisessä tilassa töllöä ym. Sen kanssa on huomattavasti helpompi liikkua kuin sen vauvasängyn kanssa. Voi esim. käydä itse vessassa eikä tarvitse miettiä mihin vauvan laittaa siksi aikaa (vauva on tietysti liinassa) ;) Itse käytin tuolloin kietaisuristi2 sidontaa. Poika oli isokokoinen ja jaksoi jopa kannatella päätään. Hän ei viihtynyt yhtään makuuasennossa liinassa, joten oli alusta lähtien pystyasennossa. Samaan sidontaan voi laittaa vauvan myös makuuasentoon (tässä helppo imettää) ja vähän isompana kasvot menosuuntaan (vauva risti-istuntaan liinaan). Suosittelisin siis opettelemaan ainakin tuon sidonnan. Tärkeää on sitoa liina riittävän tiukalle. Jos pystyt itse hengittämään vaivatta vauvan ollessa liinassa, liina ei ole liian tiukalla. Liian löysässä liinassa vauva voi tuntea olonsa turvattomaksi ja olla siksi itkuinen. Se ei tunnu myöskään itsestä niin hyvältä, kun painopiste tulee liian alas ja liinaa joutuu tukemaan toisella kädellä ettei vauva putoa. Siis napakka sidonta ja vauva liinaan oman napasi yläpuolelle, niin olette molemmat tyytyväisiä =)

Kaukalo sijoitetaan meillä auton turvallisimpaan paikkaan eli takapenkin keskelle isofix kiinnikkeillä. Sisarukset istuvat siis molemmin puolin häntä ja toimivat "viihdytysjoukkoina" :D

Pikkumyy: Vatsasi näyttää laskeutuneen eli vauva on todennäköisesti hakeutunut jo "lähtökuoppiin" =)

Joku kyseli aiemmin pyykkien kuivatuksesta ulkona näin siitepöly aikana. Itse en kuivaisi tuolla nyt yhtään mitään. Meillä on ainakin niin paljon siitepölyä, että kaikki pinnat ovat jatkuvasta pesusta huolimatta keltaisen kerroksen peitossa... Avasin oven joku ilta, kun aurinko paistoi sopivasti sisään ja silloin näki hyvin kuinka keltainen pölypilvi pöllähti sisään. :O Meillä asustaa kolme astmaatikkoa ja neljännelläkin on nyt alkanut olla heinänuhan oireita vaikkei ennen ole ollut mitään. Pidetään siis mahdollisuuksien mukaan ovet ja ikkunat kiinni ja pyykit kuivataan sisällä. Vasta tämän pahimman kauden jälkeen kuivaan pyykit ulkona.

Synnytystapa arvio tehtiin mulle ihan kunnallisesti silloin 12 vuotta sitten, kun esikoista odotin. En muista yhtään ultrattiinko vai tutkiko lääkäri lantioluiden etäisyyden käsipelillä. Mieleen on jäänyt vain kommentti, että sieltä mahtuu vaikka millainen jättibeibi syntymään. :LOL: Toinen olikin 4,5 kg ja mahtui syntymään alateitse. Toki eron huomasi kilon pienempään esikoiseen verrattuna. Saa nähdä miten tämän kanssa toimitaan. Maanantaina ultrataan vauvan kokoa ja terveydenhoitajan mukaan silloin mietitään mahdollista käynnistystä, jos on tosi iso.

(.) Nämä muuten niin ihanat kesäkelit ovat pahentaneet turvotuksen taas uusiin mittasuhteisiin. :headwall: Ei auta enää vaikka söisin kilon ananasta päivässä ja joisin pari litraa vettä. Viime yönäkin kävin vain kerran vessassa vaikka join illalla pari tuopillista vettä. Aamulla onkin jalat taas tuntuneet vesipalloilta ja ihoa kiristää... Makeanhimo on myös iskenyt. Tekee mieli etenkin jäätelöä näillä keleillä ja siihen olen sortunutkin. Eilen mittasin korkeimmat sokerit IKINÄ. Nyt siis täytyy taas tiukentaa otetta syömisistä näiden kahden asian vuoksi. Koitan siirtyä taas enemmän karppaus linjalle. Se auttaa pitämään sokerit kurissa ja toivottavasti auttaa myös tähän turvotukseen. Onneksi ensi viikoksi luvattiin vähän vilpoisempaa. Jospa sekin auttaisi tähän olotilaan...

Barbbis 36+0 POKS
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Mun oli ihan pakko tulla kertomaan mun pöllöstä unesta :) kun täällä nyt on aika ajoin keskusteltu siitä kuuluistasta limatulpasta, ni nyt mä näin sitten unta siitä. No ei siinnä mitään et se nyt sitten irtos siinnä unessa, mutta ulkonäkö oli hieman huvittava. Se oli ensinnäkin liilan värinen ja sellaista glitteriliiman näköistä ja sitä tuli varmaan kaks desilitraa. No siinnä unessessa mä vaan pohdin tyynenrauhallisesti että ei missään oo sanottu etteikö se vois olla tuon näköinen ja että hyvä vaan että kohta se pätkäkin sieltä perästä tulee:LOL:

No eipä oo oikeeta tulpaa näkyny. Ulkona ihana ilma ja energiaa näyttää tänään riittävän, olen jo ajanut nurmikon ja pessy terassin seuraavaksi imurin kimpuun, ni täytyy ottaa nyt kaikki ilo irti.

*madde + pätkä 37+3*
 
Onnea Muumimamma tytön johdosta! :flower:

Huh, eilen illalla ja yöllä luulin et nytkö se alkaa! Laittelin iltapalaa keittiössä ja alkoi semmonen menkkakipujen tyylinen jomotus ristiselässä ja alavatsalla, tätä jomotusta jatkui aamuyöhön asti ja hiljalleen vähentyi. Ennakoikohan tämä synnytystä?? Olisin ollut kyllä ihan valmis lähteen jo synnyttään, alkaa olotila olla sen verran tukeva jo tässä kohtaa eikä nää lämpötilat tosiaan yhtään helpota olotilaa.

madde, hyvät unet sulla! aika villejä on kyllä omatkin unet tässä vaiheessa. Mä näin kans sellasta unta että olin synnärillä ja siinä samassa tilassa oli kymmeniä äitejä synnyttmässä eikä kukaan ehtinyt auttaa mua enkä saanut kivunlievityksiä tai mitään, huh huh :D
 
Muumimammalle valtavasti onnea!! :heart:

Mupelolla alkaa tosiaan LA lähestyä! Me pidettiin esikoisen synttäreitä kavereille jo tällä viikolla, tosi etukäteen :) En vaan uskaltanut jättää aivan lähelle LA:aa, ja toisaalta viikon päästä alkaa olla koulujen kevätjuhlia ja sit ihmisillä alkavat lomatkin. Sukulaisille synttärit pidetään sitten lähempänä oikeaa päivää, luultavasti myöhässä, kun viikonloput käyvät vähiin! Oikeana synttäripäivänä mulla on 40+5. Riskillä voisi tietty 39+5 järkkäillä :)

Mulla supisteli vähän aamuyöstä, niin että heräilin siihen vähäsen, mutta ei kuitenkaan kipeästi. Nytkö alkavat supparit jo häiritä unia... mulle tuttua kyllä, mutta harmillista toisaalta, etenkin, kun ovat niin lieviä, että tuskin paikkojakaan ees kypsyttävät. Aamulla huomasin, että oli vähän turvotusta. Vartalo oli aivan raidoilla lakanoista.Ehkä oon juonut eilen liian vähän tai jotain? Voisko samasta syystä olla, että supistelujakin oli tosi paljon eilen. Mutta niitä on nyt tänäänkin, siis kivuttomia. Monta päivää oonkin selvinnyt, että on suppaillut vain iltaisin, vaikka oisin lenkkeilytkin yms.

Mäkin muistelen, kuten Barbamama, että mulle ois kuopuksen synnytyksen jälkeen sanottu, että vieläkin isompi ois mahtunut tulemaan. Vaikka hartioita piti vähän auttaakin ulos. Ja että siksi vauva ei oikein ollut kiinnittynytkään vielä synnytyksen alkuvaiheessakaan kai kunnolla (?), kun lantiossa on niin hyvin tilaa. Toivotaan näin, etenkin, jos tämä on iso vauva.

Kaukalo saadaan luultavasti ensi viikonloppuna tutuilta lainaan. Jos vauva syntyy sitä ennen, täytyy sitten varmaan miehen käydä kaupassa kaukalo-ostoksilla :D Meillekin vauvan kaukalo tulee ehkä keskelle takapenkkiä. Mietin vain, miten vaikeaa sitä on sinne laittaa ja pois sieltä nostaa? Etenkin sitten, kun vauva alkaa olla isompi ja painavampi. Onko kellään kokemusta? Meidän edellinen kaukalo oli aika raskas, ehkä uudemmat ovat kevyempiä.
 
Moi kaikki kesämasut!!:wave: Ja kovasti ONNEA jo vauvautuneille ja tsemppiä muille loppumetreille! :heart:

Osa mut ehkä muistaa, marraskuussa sain suru-uutisia kaksosraskauden np-ultrassa. Nyt vihdoin on alkanut uusi toivo, josko pikku kakkonen meille tammikuussa 2013 suotaisiin... :heart:
Taas täällä jännäillään ja pelätään oireettomuuden kanssa, mutta as u know, eihän tässä voi kun olla ja odottaa...

Diiselikissa rv5+1
 
Diiselikissa: kiva kun tulit morjestamaan! Onnea uuteen odotukseen, kovasti pidetään peukkuja, että kaikki menee hyvin!

Kantoliinasta unohdin kommentoida: en kyllä muista sidontojen nimiä, mutta meidän edellinen pieni viihtyi liinassa sellaisessa pystyasennossa, kun oli kovin masuvaivainen. "Syliasennossa" selkä alaspäin ei niinkään viihtynyt. Eli vähän samat kokemukset kuin Barbamamalla, mutta toiset lapset varmasti syliasennossakin viihtyvät, ainakin, jos ei ole vatsavaivoja. Meillä molemmilla vatsavaivoja ON ollut ja kanniskeltu on paljon niin olkapäätä vasten kuin liinassakin.

Joskus täällä jotkut kirjoittelivat, että ummetus on hävinnyt. Kärsiikö kukaan löysästä vatsasta? Mulla ainakin liki koko raskausajan vatsa oli ennemminkin kovalla mutta nyt löysällä jo toista vai kolmatta viikkoa. Kai tätä loppuajan muutosta sitten.
 

Yhteistyössä