Huh miten paljon oli tullut viestejä viimeisen käyntini jälkeen! Olette ihanan ahkeria kirjoittajia =) Olen pitänyt pientä taukoa listailusta, kun olo on ollut aika kehno. Saisi alkaa jo pikkuhiljaa helpottaa...
Hirmuisesti voimia
Lumi ja
diiselikissa! :hug: Elämä ei ole aina reilua
Tuolla kuumeilijoiden puolella on keskenmenon jälkeen kuumeilevien lista, josta löytyy vertaistukea. Se helpotti minuakin vaikka hieman erilainen kokemus onkin takana. Vaikka keskenmeno tuntuu ihan kauhealta, olette oikeassa siinä, että se on helpompi kuin tehdä se päätös itse myöhemmässä vaiheessa. Silti se on raskasta ja mitä pidemmälle raskaus on ehtinyt, sitä raskaampi menetys on. Hirmuisesti voimia ja onnea uuteen yritykseen!
Taistis: Sinullekin toivotan roppakaupalla voimia! Tuostakaan asiasta ei ihan helpolla selviä. Itsekin olen tullut petetyksi ja jäänyt yksin pienten lasten kanssa. En tiedä miten olisin selvinnyt ilman hyvää tukiverkkoa. Onko sinulla ympärillä perhettä ja ystäviä, jotka voivat auttaa? Pyydä ihan suoraan apua, jos et jaksa. Raskaana ollessa voimat on muutenkin vähissä ja tuollainen tilanne voi pistää ihan totaalisesti sekaisin. Kannattaa puhua asiasta neuvolassakin. Sitä kautta voit saada vaikka keskusteluapua, jos ei kuuntelevia korvia löydy muutoin riittävästi. Puhuminen auttaa yllättävän paljon. Muista pitää huolta itsestäsi jo vauvankin takia. Miehen perään ei kannata haikailla - niitä tässä maailmassa riittää! Ansaitset parempaa ja varmasti löydät vielä arvoisesi kumppanin. Lapsi on taas toinen juttu ja päätös on varmasti vaikea. Kannattaa miettiä joka kantilta elämää eteenpäin ja mitä sinä siltä haluat. Iso lämmin voimahalaus :hug:
Toksoplasmoosista: Jos olet ollut tekemisissä kissojen kanssa vuosia, olet todennäköisesti immuuni sille eli huolet pois! Jos kissa on sisäkissa, ei vaaraa ole juurikaan. Olen ymmärtänyt, että kissat saavat sen ulkoa kaivellessaan multaa, syödessään hiiriä, lintuja ym. Siispä saman tartunnan ihminen voi saada kukkamaata kuopimalla tai linnun ulosteeseen koskemalla kuin kissan vessaa siivoamalla. Harmillisesti se vain mielletään kissaongelmaksi ja joskus olen kuullut jopa kissoja lopetettavan raskauden vuoksi
Kumihanskat on tosiaan ihan riittävä keino tai se, että mies hoitaa vessan siivouksen. Meillä mies tai lapset hoitavat sen homman muutenkin
Raskausarvista: Minäkin olen sitä mieltä ja näin olen lukenut, että jotkut saavat niitä joka tapauksessa ja toiset eivät. Se on ihotyypistä kiinni. Itse olen saanut niitä runsaasti jo teini-iässä ja myös jokaisen raskauden myötä. Enää en jaksa välittää - olen joka tapauksessa kuin seepra raitoineni
Ruokarajoituksista: Minäkin suhtauduin rajoituksiin maalaisjärjellä. Toki yritän pitäytyä suositelluissa rajoissa, mutta hysteerinen en ole. Ne on tosiaan suosituksia ja jokaisella on tietty syy, miksi näin suositellaan. Esim. maksaa pitää välttää sen korkean A-vitamiini pitoisuuden vuoksi. Se aiheuttaa epämuodostumia sikiölle. Monissa on taas listerian vaara ja esimerkiksi papaijaa käytetään jossain maissa aiheuttamaan keskenmenoa. Ei ne ihan tyhjästä ole siis nuo suositukset repäisty. Kyllä niitä kannattaa hiukan tarkkailla. Toisaalta esim. itse en vältä salmiakkia tai lakritsia, koska verenpaineeni on ennemminkin liian alhainen kuin korkea ja nuohan sitä nostavat. Näin raskaana himoitsen salmiakkia ja se auttaa selvästi pahoinvointiin ja huimaukseen. Tervettä järkeä saa siis käyttää =)
Barbbis 8+2