Kesäkuun Kastehelmet 2012 **MAALISKUUSSA**

Lumisateista huomenta pohjoisesta!

Täällä käyty eilen napanuoran vuoksi kontrolliultrassa, ja uutiset olivat ultran osalta hyviä. Vauva on kasvanut tasaisesti ja normaalisti hitusen keskikäyrän alapuolella, ja tämän hetkinen painoarvio oli n. 1600g sekä vauvan todettiin olevan rt:ssä. :heart: Käytiin myös käyrillä kääntymässä, jonne laitetaan kaikki kävivät raskausviikolta 30+. Käyrä oli kuulemma ok, vaikka alussa vauva taisikin nukkua kun syke pyöri 120 pinnassa. Kun alkoi möngerrystä tuntumaan, niin sykkeetkin nousivat sinne 140-150.

Kätilö/synnytyslääkäri vilkaisi myös kohduunsuun tilanteen, ja se oli pehmentynyt sekä sentin auki. Harjoitussuppareita on ollut, joskin viime viikolla oli yksi ilta, jolloin minulla oli useamman tunnin selän polttelua sekä menkkamaisia kipuja. Mitään sairaslomaa tai kehoitusta ottaa rauhallisemmin ei kuitenkaan tullut, joskaan minulla ei ole mikään fyysisesti raskas työ. Stressiä senkin edestä, tämän viikon on tullut herättyä tekemättömien töiden tultua uniin... :mad:

Viime viikolla ilmaantuivat myös liitoskivut tai pikemminkin jomotus. Kävellessä tuntuu enemmänkin kipuiluna, mutta nyt varmaan vauvan kääntymisen vuoksi (kääntyi mielestäni alkuviikosta), on alkanut tulla säännöllisempää jomotusta seuraksi. Eilisen sisätutkimuksen jäljiltä alakertaa on jomotellut huomattavasti enemmän kuin normaalisti, eilinen ilta meni makoillessa ja lyllertäessä kotona. Olen ehtinyt olla kohta töissä tunnin ja jomotus lisääntyy ihanasti. :mad:

Henna ja poitsu 30+5
 
Huomenta,
Niin sitten selvisi, että flunssaahan tämä on. Illalla nousi lämpöä ja olo heikkeni entisestään. Jäin sitten kotiin, pitää vain saada jostain sairauslomatodistus. Neuvolasta yritän kysyä, koska mulla ei ole kunnon työterveyttä :( Vaan pitää sitten mennä terkkulaan jonottamaan, jos neuvolasta tuota ei saa.

Hassua, että mä en itse tiedä, missä asennossa vauva on :) Viimeksi neuvolassa oli lääkäri, eikä se mitenkään kommentoinut vauvan asentoa. Silloin mulla oli tunne, että vauva on perätilassa. Nyt se on EHKÄ kääntynyt, mutta en ole varma. Tosiaan, jos vedet nyt menisivät, niin pitäisikö varmuuden vuoksi mennä ambulanssilla? Enpä ole tullut ajatelleeksikaan...

Nyt pitää varmaan mennä sohvalle lepäilemään. LApset menivät kuitenkin päivähoitoon, että saan levättyä kunnolla. Lyhennetään hoitopäivää kyllä, aamulla ei jaksanut kiirehtiä ja iltapäivällä haetaan ajoissa pois. Jotenkin hassua olla yksin kotona.
 
Enisalle tsemppiä nyt vaan lepäät, niin paljon ku vaan pystyt..

murukka mulla sitä katotaan jo nyt siks, koska esikoisen aikana lääkäri teki virhearvion tarjonnasta.tyttö olikin perätilassa ja meni vedet kotona ja tuli liikuttua ja tehtyä vaikka mitä monta tuntia ku olis pitäny painua ampparilla sairaalaan suoraan..nyt haluaa varmistua, ettei toiste käy näin... mikä on musta hyvä homma.itekki haluan tietää ja saada varmistuksen, että näin ei käy.
 
Hei pitkästä aikaa!

Matkalta kotiuduttiin pari viikkoa sitten ja oli kyllä aiva ihana matka. Meni yllättävän hyvin, vaikka maha on jo melko iso ja tuotti ongelmia hyvin mäkisessä kohteessa. Pientä paniikkiakin meinasi lentokentällä tulla, kun Ryanair ei ilmeisesti meinannut uskoa, että olen vasta 25 viikolla. Pääsin kuitenkin lopulta takaisin Suomeenkin.

Minulla ilmaantui ensimmäiset raskausarvet pari päivää sitten ja nyt tuntuu, että on kauhea paniikki niistä. Jo nyt tuli ekat, niin olen varmaan ihan täynnä niitä lopussa. Auttaako se apteekin voide oikeasti, eli kannattaako sellainen käydä ostamassa? Ja mikäs sen nimi taas olikaan?

Olenko muuten ainoa, jolla on edelleen hieman epätodellinen tunne sen suhteen, että hieman yli 2 kk päästä pitäisi muka olla vauva sylissä? Ei vaan jotenkin tunnu todelliselta, en tiedä miksi. Vauva potkii päivittäin oikein kunnolla ja muutenkin tajuan kyllä olevani raskaana, mutta se, että vauva olisi sylissä 2 kk päästä ei tunnu todelliselta. Tajuan varmaan vasta muutaman kuukauden päästä vauvan syntymästä, että "hei, meillä on vauva".

Ehkä tuota epätodellista tunnetta on tuomassa sekin, että mistään ei kotona näy, että vauva on tulossa. Huone on vasta suunnitteilla, jaamme olohuoneen puoliksi, toinen puoli vauvalle ja toinen olohuoneeksi ja tietysti seinä väliin. Sänky, vaunut, turvakaukalo ja vaatteita on jo hankittuna, mutta ne eivät ole mitenkään kunnolla esillä. Tämänkin suhteen alkaa paniikkia muodostua, kun mitään ei ole käytännössä valmiina ja mitä jos vauva päätääkin syntyä paljon aikaisemmin.

Vauvan asennosta olitte puhuneet.. meidän pieni on ollut molemmissa ultrissa perätarjonnassa, mutta viime lääkärikäynnillä oli poikkitilassa. Itseä harmittaa, kun ei tiedä missä asennossa vauva on. Mahan läpi tuntuu aina jokin kohta vauvasta, mutta ei yhtään pysty arvelemaan onko käsi, jalka vai joku ihan muu kohta. Kauheaa myllerrystä on tosiaan ollut havaittavissa, joten kai se pieni siellä asentoa muuttelee hyvinkin usein.

Jostain muustakin piti vielä avautua, mutta ehkä tämä riittää tällä erää - takaisin opiskeluhommien pariin.

PikkuistaOdottava + Pikkuinen prinsessa 28+4
 
Tastis Mulla myös käsikopelolla arvioitiin vauvan olevan eripäin, kuin oli oikeasti, mutta kuten itsekkin sanoit niin tässä vaiheessa jos vedet menis, niin joka tapauksessa sairaalaan ambulanssilla, eli ei sillä tiedolla varsinaisesti sunkaan kohdalla mitään vielä tee. Ja sen opin myös, että se lapsi voi kääntyä vielä missä vaiheessa vain ja vasta kunnollisen kiinnittymisen jälkeen voi ultralla varmistaa miten päin aikoo tulla ulos :)
 
Meitä ohjeistettiin niin, että jos lapsivedet menee kotona, olipa viikko mikä tahansa niin aina pitää mennä lepoon heti vaikkei supisteliskaan yhtään ja ambulanssilla sairaalaan. Lepoa siksi, että joskus kuulema napanuora saattaa luiskahtaa kohdun suulta ulos ja silloin on jo vaarallinen tilanne. Eli itse ei saa edes nousta ambulanssipaareille vaan olet täysin muiden liikuteltavissa. Synnärillä sitten arvioivat tilanteen ja antavat liikkumisluvan jos napanuoran tilanne ok. Näin siis Kainuun alueella.

Omasta olosta. On sitä ollu tyhmä ku ei oo älynny näitä supistuksia. Itse oon vain kuvitellu että vauva siellä puskee ku on jo kuitenkin yli kilonen. Että potkujen ei kuulukkaan enää tuntua "potkuilta" vaan tuota puskemista vain... Höpö höpö minä, suppareita ollu niin paljon että en oo potkuja voinu tunteakkaan. Eilen ku tulin töistä niin 5krt tunnin aikana supisti vaikka olin levossa. ONNEKS ovat rauhottuneet nyt. Herkästi se tosiaan supistaa, tuskin enää töihin pystyn. Oon siellä ollut viime ajat kevyillä hommilla ja silti tilanne meni tuommoseksi... No, jospas tästä viisastuu...
 
Mulla meni vedet loristen esikoisen synnytyksen "alkaessa" (syntyi vasta pari vrk myöhemmin tipalla käynnistettynä), ja sairaalalta vain sanoivat, että ihan rauhassa voi alkaa tänne tulla. No, pakkailin vielä jotain vähäsen ja varmaan puolisen tuntia olin kotona, sit mentiin henkilöautolla. Matkaa oli silloin tosin vain jotain 7km. Sen oon toki kuullut, että perätilavauvan synnytyksen käynnistyessä pitää mennä ambulanssilla.

Mulla supistelee jatkuvasti nyt flunssassa tänään, ja lepopulssi huitelee päälle 100. Kerta kaikkiaan voimaton ja kamala olo. Otin reilun tunnin unet, ehkä kohta toiset ;)
 
Joo, olisko väärinkäsityys? En usko että missään sairaanhoitopiirissä ohjeistetaan, että AINA vesien mentyä ambulanssilla sairaalaan. Emppa, teillä tuo ohjeistus varmasti tarkoittaa, että makuu asennossa sairaalaan, jos vauva ei ole kiinnittynyt. Silloinhan on se naparuoran esiin luiskahduksen vaara, jolloin vauvalta katkeaa hapen saanti. Perätilassa se on vielä todennäköisempää. Varmin tapa toimia on soittaa aina synnärille ja pyytää ohjeita vesien mentyä.
Jos vauva taas on kiinnittynyt, ei se napanuora pääse enää luiskahtamaan mihinkään väliin puristuksiin.

Juurikin toi, että vesien menosta voi mennä vielä piiitkä aika vauvan syntymään. Jos vain voi olla kotona, on siellä mukavampi viettää aikaa, kuin sairaalassa osastolla muiden potilaiden kanssa. Olettaen tietenkin, että vesi on kirkasta ja vauva liikkuu.

Emppa sitä piti vielä sanoa, että mulla supisteli myös paljon ekasta ja tästäkin joo noita kivuttomia (kiristyksenä ja paineena tuntuu) mutta älä hätäile, ovat ihan normaaleja eikä tarkoita että vauva sieltä syntyisi. Jos sulla on kohdunsuu ollut kiinni ja kaikki ihan normaalisti, niin ei mitään stressiä!
Mulla supistelee välillä ihan kaikesta mitä teen ja levossakin useita tunnissa (en jaksa enää laskea tässä raskaudessa), mutta se kuuluu asiaan.
Sitten jos on jotain riskejä (esim. aikaisempi ennenaikainen synnytys, muutokset kohdunduulla, tms) niin on hyvä höllätä, mutta muuten voit ottaa ihan normaalin elämisen kannalta. 5 harkka supistusta tunnissa ei ole vielä paljon. Voithan kysyä, jos kohdunsuun tilanne tarkistettaisiin, niin ei tarvitse huolehtia turhaan?
 
Peesi murukan tekstille tuosta ambulanssilla menosta vesien mentyä. Esikoinen ei ollut kunnolla kiinnittynyt, mutta oli kuitenkin pää alaspäin. Sain neuvolasta ohjeen, että jos synnytysalkaa vesien menolla, täytyy sairaalaan mennä joko puoli-istuvassa tai makuuasennossa. Missään vaiheessa ei puhuttu ambulanssista. Soitin vielä vesien mentyä synnärille ja sanoivat, että ei ole kiirettä, voin tulla kun pääsen. Synnärilläkään ei passitettu maaten vaan sain liikuskella vapaasti. Niin ja ennen ponnistusvaihetta piti vielä odotella, että esikoinen laskeutuu kunnolla.

Täällä kärsitty mahtavista liitoskivuista toisen nivusen osalta. Illalla en meinannut saada unta ja aamulla sama kipuilu jatkui. Kävellessä vielä säteilee tuohon etureiteen. Sintti taas on puolestaan päättänyt kotiutua tuohon mun rintalastan alle. Meinaa toisinaan olla hieman tukalat oltavat kun puskee takamuksellaan/päällään ylöspäin.

Tsemppiä kaikille supistelijoille sekä lepomääräyksiä saaneille.

Mupelo ja sintti 31+3 (kai?)
 
Vesien menostamulle ainakin annettiin ohje esikoisesta, joka siis oli perätilassa, että jos vedet menee, niin pitää lähteä heti sairaalaan, eikä jäädä odottelemaan niitä supistuksia. Ambulanssista ei puhuttu mitään. Ja sairaalaan on mentävä makuuasennossa, juurikin sen napanuoran luiskahtamisvaaran vuoksi. Silloin kuin minulla ne vedet meni, niin soitin kuitenkin varoiksi vielä synnärille ja pyysivät minut heti sinne. Omalla autolla mentiin ja makoillen olin siinä etupenkillä. Synnärillä vielä ultrattiin vauvan asento ja todettiin, että se oli lapsivettä mitä sieltä tihkui. Heti siitä alkoikin sitten säännölliset supparit ja tyttö syntyi 6,5 tunnin kuluttua :)

jkoo + Pupu 28+1
 
Neuvola käynti takana 29+5:
Paino: 300 g/vko. Nyt on tullu yhteensä tasan 8 kg
HB: ei mitattu ku viimeksi oli 136
RR: 101/64
SF: 30 (ja taas mennään yläkäyrillä ja vähä ylikin... :whistle:
Sykkeet oli 135+. vauveli nukkui kun alettiin kuunteleen ja heräili siinä sit kun terkkari päätti ekana koitella että kuinka päin sielä ollaan ja arveli sen olevan jo pää alaspäin ja olis niin, että selkä on tuossa pinnassa eli raivotarjonta. Sit se sano että tuntui jotenkin suuren oloiselta, mutta että katotaan nyt kuinka toi sf käyrä menee ja laitetaan sit arvioon jos alkaa näyttämään siltä. Mutta rauhotteli että toi kun se on selkä tähän "pintaan" päin niin sekin voi hämätä ja tuntua isolta.

kahden viikon päästä nyt sit seuraava neuvola, tästä se lähtee - eka kahden viikon välein ja lopussa viikon välein... käääk!!! Loppu häämöttää :heart:

Huomenna ultra aamulla sitten vielä, siis ihan se oma kustanteinen, saapahan nyt huomenna kysellä miten päin se sielä on ja onko suuree mitä päivät sanoo... ja josko se esittelis vielä sitä jalkoväliä, että onko sielä tyttö, niinkuin kätilö epäili rakenneultras vaiko oliko poika piilosilla :LOL:

PikkuMyy ja "kikko" 29+5
 
Kyllä minä ihan oikein käsitin sen kätilön puheet siitä synnärille menosta lapsivesien mentyä. Täältä meiltä sairaalaan on 110km, joten uskoisin että tuon välimatkan takia käytäntö on tämä....
 
Lapsivesistä paljon puhuttu.. Sen mitä jälleen olen töissä tilanteita kuullut ja mikä johtanut mihinkin niin riippuu todella paljon siitä mikä se kokonaistilanne tosiaan silloin on kun lapsivedet äkisit menee / ei äkisti. Yhtä oikeaa tapaa toimia ei ole valtakuntaan lyöty lukkoon kuten yllä on huomattu erinäisistä kommenteista.. Veljen vaimolla vedet meni, mutta ilmeisesti kalvot meni jotenkin niiin ylhäältä vähän rikki, että istukka muodosti lapsivettä koko ajan lisää ja kitkutteli 1,5vkoa kotosalla ravaten kontrolleissa äippäpolilla ennenkuin homma lähti rullaamaan omalla painollaan. Lapsi oli tällöin ihan normaalissa tarjonnassa.

sokerirasitus ja seuraava neuvola huomenna. Toivon kuulevani heti sokerirasituksen vastaukset kun iltapäivästä neukkulaan menen.

Ensi viikolla se istukka kontrolli. Oon alkanu jotenkin miettimään kaiken varuiksi voinko mennä sectioon omalle työpaikalle.. En pelkää mitään vaan mietin asiaa työkavareiden puolelta enemmän ja heidän tuntemuksia jos ite olisin oman työkaverin sectiossa osallisena. Vaikka kyse on täysin työstä ja rutiinista.. Noo en uniani menetä sen takia ja uskon vahvasti, että istukka on noussut kohdun kasvun myötä :)

Pikkainen muutoin on ollut pari päivää vähän hiljaisempi.. Tänään testailtiin taskukokoista ultraäänilaitetta kahvihuoneessa jonka anestesialääkäri oli jostain sairaalan uumenista kaivanut ja halusi testailla miten vauva näkyy no siinä selvisi, että pieni olisi kääntynyt raivotarjontaan. Se selittäisi vähäiset tuntemukset nivusissa ja pienet hentoiset tökkäsyt navan kohdalla ja kyljissä sekä painon tunteen ja todella ikävän tökkimisen rakkoon. Oli kyllä hupaisiaa istua kahvihuoneessa naisten kiljuessa miten söpöä ja ihanaa oli nähdä iphonen kokoisesta kuvaruudusta :) ite en ole ihan noin voimakkaita reaktioita kokenut virallisissa tai omissa vakoilu-ultrissa :) Kaikenmoisia..

Mä en ihan tarkkaan tiedä onko pakko muka antaa leikata jos lapsi on perätilassa. Ensisynnytäjä voi olla asia erikseen, mutta uudelleensynnyttäjien tiedän saaneen synnyttää perätilaissa lapsen jos sitä haluavat kokeilla. Kaippa tääkin on gynekologi / sairaala kohtainen asia mikä on heidän kokemuksensa ja tuntumansa näistä perätilasynnytyksistä..

Sandra ja Mini 27+3
 
Viimeksi muokattu:
Sandrastiina: joo, vedet voivat mennä vähän, alkaa tihkuttelemaan, tai sitten kunnolla. Mä jouduin makaamaan valtavissa vaipoissa sairaalassa odottelemassa synnytystä, sillä joka kerran kun nousin ylös tai käänsin kylkeä, valui runsaasti lapsivettä. Ja vedet menivät kotona niin, että kuului ihan naps ja vessaan juuri ehdin (olin melkein vieressä) ja vettä tulvi lattialle. Ei tullut mieleenikään jäädä kotiin odottelemaan, jotenkin luulin, että lapsivesi loppuu! Kun sitä oikeasti valui niin paljon. Mutta sitähän muodostuu koko ajan lisää. Varmaan myös tulehdusriski kasvaa, mitä suurempi reikä kalvoissa on? Tutullani oli odoteltu vesienmenosta kolme päivää synnytyksen käynnistymistä, eikä ollut käynnistynyt itsekseen. Ja jonkinlainen tulehduskin oli sitten jo tullut :( Mutta ei kyllä ole herkkua vaan odotella ja odotella sairaalassa. Kaksi yötä odottelin ja sitten käynnisteltiin tipalla (synnytys melkein käynnistyi tokana yönä, supisteli säännöllisesti koko yön mutta supparit laimenivat taas aamulla). Toivoisin, että jos vedet menevät tällä kertaa, synnytyskin käynnistyy sitten samantien.

Luin eilen neuvolassa vanhaa Vauva-lehteä, siinä oli tarina neljännestä synnytyksestä, joka alkoi aamulla klo 4 ja vauva syntyi seuraavana iltana klo 22:30tai jotain. Samoin synnytystä oli enteillyt monta varaslähtöä. Ajattelin, että tuo on aivan kuin mun synnytysten kaava, enteilyä paljon ja synnytykset kestäneet kauan. Olen henkisesti varautunut, että tämän kolmannenkin kohdalla käy samalla tavalla! Kakkosen supparit alkoivat klo 22 illalla ja seuraavana iltana klo 19 neiti syntyi, mutta kuulemma synnytyksen kestoksi ei voitu laittaa noin pitkää aikaa? Vaan laitettiin sitten aamusta klo 8, kun supparit tulivat 3-5min välein jo, jolloin kestoksi tuli 11 tuntia. En oikein ymmärrä, miksi sitten ei voi kirjoittaa 21 tuntia jos se on totuus :D
 
Tänään oltu omakustanteises ultrassa. "Kikko" oli arviolta tosi lähellä näitä päiviä missä mennään, en nyt tässä muista mutta joku mitta oli kaksi päivää edellä ja yksi mitta oli päivän jäljessä :) Aika tarkka vauveli :heart: Arvio paino oli 2 kg, jos oikeen muistan mitä puhuttiin kun olin niin pää pilvissä vauvan taas nähtyä :) Ja kun eilen neuvolassa arveltiin lapsen olevan jo pää alaspäin niin ultrassa totesimme vauvan olevan edelleen ihan perätilassa, mutta onhan tässä vielä rutkasti aikaa kääntyä. Esikoinen kääntyi viikolla 32 ja mulla alkaa huomenna viikko 31 eli nou hätä, enkä murehdi vaikka ei samoihin aikoihin käänny kun kaikki on erilaisia. Lapsivettäkin oli normaali, hyvä määrä. Niin ja haaroväliäkin tarkasteltiin eikä sieltä edeleenkään löytynyt poikaan viittaavaa eli tyttölupauksella jatketaan odotusta. Toki hauska pieni episodi oli, kun lääkäri ultraili ja yritti sitä haaroväliä tutkailla ja tuumasikin jo siinä että ei täällä kyllä näy mitään turhaa härpäkettä ja sit yhtäkkiä siinä olikin joku ja se ehti ottaa kuvankin, joka lopuksi olikin napanuora :LOL: "Pippeli" yhtäkkiä katos kuvaruudusta :LOL: ja sittenhän se vauveli sitä napanuoraa pyöritteli käsillä just siinä haarovälin kohdalla ja se sit siinä aina kävääsi kuvassa, mutta oli tosiaan kuulemma varmuudella napanuora :LOL: Mutta eihän sitä koskaan tiedä, arvoitus ratkeaa kun vauva syntyy, on se jo rakas oli sitte kumpi tahtoo, taas niin rakastui lisää tuola ultrassa että täällä on yks mamma ollu yhtä hymyä koko päivän vaikka pihalla on satanu luntakin :heart:

Huomenna poksutaan ja vaihdetaan kymppejä eli 30+0 :heart:

PikkuMyy ja kikko 29+6
 
  • Tykkää
Reactions: Mupelo

Yhteistyössä