Kesäkuun Kastehelmet 2012 **MAALISKUUSSA**

Täällä linea negra haaleana, mutta koko matkalta. Kiertää navan ja jatkuu hieman eri kohdasta alhaalta, toisaalta taas napa-alue on hyvin tumma. Poika-lupaus ollaan saatu, ja ainakin vehkeet näytti olevan kontrolliultrassa.

Energiaa alkaa olla vihdoin ja viimein hieman enemmän. Tiedä sitten johtuuko lomailusta vai hb:n noususta. 11 työpäivää huomenna ja perjantain ja tämän päivän olen ollut kesälomilla. :) Vieläkään ei tosin huvita tehdä mitään erikoisen ylimääräistä, mutta tänään olen kyllä saanut aikaan jo vaikka ja mitä. :)

Meidän nappula on kanssa vielä perätilassa. On ollut ilmeisesti koko ajan, toivottavasti kääntyy itsekseen niin ei tarvitse sitä huolehtia. Puolestani voisi kääntyä mahdollisimman pian, kun on aloittanut nyt varpaillaan suoliston kaivelun. Minulla on kummaltakin puolen lantion vierestä alueet hellänä, kun tökkii aina samoja alueita eri puolilta.

Henna ja vaavi 30+2 :heart:
 
Hihihihihihihihi ^_^ Nyt on vanhemmat pelkkää hymyä :heart:

Poksumisen kunniaksi ultrassa kaikki hyvin ja poikalupaus saatiin. Niin selkeet pallit oli kyl, etet.. :) Hiukan oli lääkäri huolissaan nökön painosta, mut neljän viikon päästä mennään uudestaan.
Siellä se kaveri niinko istuu, pää on rintojen alla :) Ihana murunen :heart:

Emby^ ja nökö 28+0 :heart:
 
jkoo mä synnytin kanssa esikoisen perätilassa alateitse... ja tää uus tulokas on kans ollu perätilassa kokoajan :D saa nähdä miten nyt sitten käy. leikkaus ei oikeen houkuta... mulla oli esikoisen kanssa et tuli ihan täysin yllärinä et on perätilassa.3 päivää ennen olin käyny lääkäril ja hän sano et hyvin on raivotarjonnassa mut eipä sit ollukaan.. onneks meni kaikki hyvin kuitenki :)

synnytystapa arviota odotellessa :)

Linea negra on ollu molemmissa häpyluusta napaan.esikoinen tyttö ja tyttölupaus tästä tullu :)

Taistis ja pikkuneiti 29+1
 
nemain: Meitin kaveri on terkan mukaan raivotarjonnassa, mut silti tykkää jollain mua monotella tuonne lonkkiin. En sitten tiiä onko taas kääntynyt vai ei, mut kylkiluut on toistaiseksi saanut olla suht rauhassa, lukuunottamatta tän aamun paria uhkaavaa monotusta.

Mupelo ja sintti 31+0 POKS! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Taistis
Taistis mulla huomattiin perätila onneksi ihan suht ajoissa, neuvolatäti kokeili ihan vatsan päältä ja alkoi epäilemään vauvan asentoa, viikkoja tais olla just joku 35. Sain lähetteen ä-polille ultraan, jossa piti asento tarkistaa, mutta silloin ultrausaamuna soitettiin, että ultraaja sairaana, että aika pitää siirtää. Se aika olis mennyt niin pitkälle, ette varasin ajan heti samaksi illaksi yksityiseltä. Outoa ettei ä-polilla ollut sitten mitään aikaa johonkin väliin tarjota, kun kuitenkin tollasesta asiasta kyse. Noh, yksityisellä sitten todettiin perätila ja sain lähetteen käännösyritykseen. Olis ollut aika ylläri, jos olisin saanut vasta synnärillä kuulla..olisin mennyt varmaan ihan paniikkiin :kieh: Nyt mieteinkin, että käviskö sitten ultrassa vielä siellä ihan lopulla yksityisellä, jotta sais ihan 100% varmuuden asennosta...kun tuntuu, että ne voi kokeilla miten vaan tuolla neuvolassa :whistle: Noooh, katellaan, miten etenee tämän toukan touhut, kun en ite ainakaan erota miten päin olis, kun liikkeitä tuntuu millon misäkin :D
 
Täällä kans vauveli on perätilassa. Esikoinen oli pitkään kohdussa poikittain, sitten viikolta 28 perätilassa, mutta viikolla 32 oli kääntynyt raivotarjontaan. Odottelen siis rauhassa nytkin, että tämä kääntyisi jossain vaiheessa pää alaspäin. Perätilassa en mielelläni lähtisi synnyttämään alateitse, kun kokemus on jo yhdestä napanuoran esiinluiskahduksesta ja sen takia hätäsektiosta.

Maikki rv 27+6
 
Täällä linea negra on nyt niin että hävyn ja navan välissä on linea negra puoleen väliin ei ihan ylety napaan asti, mutta jatkuu sitten navasta rintojen väliin :D Vähän erikoinen :) Mulla oli esikoisesta, tyttö, linea negra hävystä rintojen väliin, nyt sielä on välissä tyhjä kohta :D

Omaa napaa Sori valitus, mutta nyt on issias kyllä inhottavan kipee, vasen puoli on se ongelma puoli... ihan kuin jonku luupiikin päällä istuis ja koko vasenta jalkaa välillä jomottaa ja sätii... ei tiedä mihin täällä töissä singahtelis enää, kun ei pysty edes puolta tuntia istua ilman että jomottaa tai kinnaa tai sätii...ihan tuota vasenta lonkkaakin särkee ja tästä saan syyttää vaan ittiäni kun viikonloppuna siivosin kumpanakin päivänä raksalla, mutta mitä sitä ei tekis että pääsisi muuttamaan omaan rauhaan, pois anoppilasta :LOL: Mutta siitä saa näköjään maksaa sitten näin :headwall: |O Oon yrittäny venytellä ja ottanut yöksi Panadolin ja nyt oli aamullakin pakko ottaa kun vasenta lonkkaa särkee...:ashamed: Sairasloma tietysti olis, mutta ketä huvittaa olla anopin kans kotona kun senkin pitäää olla just vuorotteluvapaalla :stick: Mulla on niin kuppi täynnä sen neuvoja ja ohjeita esim. lapsen hoidosta yms... :kieh:

Kiitos että sain avautua... :ashamed:

Torstaina neuvola ja perjantaina yksityisellä lääkärillä ultra :)

PikkuMyy ja "kikko" 29+3
 
Poikkka: Tosi kiva blogi=) Ja hienoa kuulla että teille kuuluu hyvää!

Mä oon joskus yrittäny blogii pitää mutmut, en mä vaan osaa :p Tai on mul se vielki, mut eipä sinne juurikaan mitään oo tullu laitettuu aikoihin.
Oivoi mä oon niin kateellinen kaikille niille ihmisille jotka päristelee moottoripyöriensä kanssa tuolla, mä joudun tyytyy siihen et kattelen omaani tuol varastossa. Kevät se on ihanaa aikaa :heart:

~ZZ&PikkuT 28+0~ POKS!
 
Heippa,
täällä kans pikkuinen olla möllöttää äitin vartalon myötäisesti eli perätilassa viihdytään! Vähän jännittää, meinaako pikkuinen viihtyä tilassansa loppuun saakka, kun on niin tiiviisti siinä tähänkin mennessä viihtynyt :)

Torstaina lääkärineuvola, voisiko joku kertoa ensikertalaiselle mitä siellä tapahtuu? Ultrataanko? Jos ei normaalisti ultraa, niin ultraako perätilatapauksessa?

Biegga ja pikkuinen POKS 28+0
 
heips!=)
BIEGGA: Mun lääkärineuvolassa käytiin eka neuvolatädin luona,eli pissat katottii ja verenpaine.
Sitten lääkärin vuoro,kyseli vaivoista jne. sitten mittas sf-mitan ja ultras nopeesti.
Seuraavaksi teki alapää tutkimuksen. siinäpä se oli.

Mun lääkäri oli vaan niin pirun nopee,en kerinny ees vauvaa kunnolla nähä kun ultras niiiiiiin nopeesti. Oli muutenki kiireinen lääkäri.

maritta 83 ja mooses POKS 29+0
 
Neuvolassa käyty ja kaikki oli jees :)
3vko päästä uudelleen taas.
painoa oli tullu ihan kivasti :D mut ei se siitä sen ihmeemmin mitää sanonut. oli vaan et pääsiäisenä älä kovin montaa suklaamunaa syö :D
seuraaval kerral katotaa onko tyttö viel perätilas tai koitetaan ku ei tuol ultraa ole ja sit pistetään lähete synnärille menee..

pitäis mennä ostaa kaikki loput mitä tarvii vaippaa talkkii maitoa varmuudeks ni sit ois ihan kaikki..
Niin ja siskolta hakee pinnis ku vihdoinkin sain järkättyy sille oman paikan :heart:

Iloinen Taistis ja pikkuneiti 29+2 :heart:
 
Heipä hei.

Lomalta palailtu, ei oikein onnistunut reissu kun olin ite kipeenä kokoajan. Ja muutoinkin raskasreissu täs kohtaan raskautta kun toi vatta ei oo enää mikään pieni ja liitoskipujakin ruvennu ilmaantuu. Kävely välistä ku vaappuva ankka.

Nvla.lääkäri oli eilen ja oli kyllä niin yhtä tyhjän kanssa että. Painoa ei onneks oo viimekertaseen reilu 4viikon takaiseen tullu ku 400g nyt yhteensä 9kg noussu raskauden aikana.
SF mitta oli 26. Sen parempia tutkimuksia ei tehny, Koska olin ollu la illal synnäril päivystykses vomakkaiden supistusten takia ja siel oli jo paikat katottu. Onneks siltä osin kaikki hyvin. Paikat pikasti kiinni ja kohdun kaula normaali.
Verenpaine vähän nousussa.143/74 nyt kun yläpaine on kuitenkin ollut alle 130 aikasemmin. Pissan stiksas mut ei siinä vissiin mitään sitten ollu kun ei edes nvla. korttiin laittanu mitään merkintöjä.

Sokerirasituksen tuloksista jouduin ite erikseen lopuks kysyyn, hyvältä näytti arvot ja siks ei asiasta kuulemma sanonu mitään.

Hemppa oli vain 105 eikä sitäkään ois ilman kysymistä kertonu/ katsonu. Totes vaan et jos haluut ni voit alkaa syödä rautaa ei kuulema pakko. Ihmettelin tätä kovasti. Mä kuitenkin oon ymmärtänyt et jos noinkin alhanen ni rauta kuuria suositellaan. Jota tietysti aloin eilen syödä. Ilmankos on ollu hiemman veto pois. Että tämmönen terkka mul neuvolas.

Voitte vain kuvitella kuinka hyvä fiilis jäi taas jälleen kerran neuvola käynnist.

Eikä siin kaikki tää sairatelu senkun jatkuu. Eilen työterv.lääkäri otti verikokeet ja edelleen tulehdus arvot kohollaan ja antibioottia naamaan. Töihin kuitenkin tänään menin kun oon ollu poissa jo niin kauan ja olo kuitenkin kohtalainen. Saa nähä montapäivää jaksan kunnes oon taas ihan puhki. Mä vaan rupeen oleen niin kertakaikkisen väsynyt tähän jatkuvaan sairasteluun.Mut on se vaan kuitenkin niin kiva päästä pitkäst aikaa töihin aikuisten seuraan. Kyl sitä sitte ehtii äippälomal kotoon lorvii.

Siinä sitä sitten tuli taas niin omaa napaa että...

Ulkona onneks tänäänkin ollu niin ihanan keväinen auringon paisteinen ilma et rupee toi mieliala kummasti nousee. Kevät tuo tullessaan ihanan vauvantuoksuisen kesän.

Nona76 ja rymyiita 28+0 poks
 
Pitkästä aikaa täällä! Hätäisesti kerkisin teidän viestejä lukea, nyt vähän päivitystä. Tosin kaikki suht ennallaan!

Tytöllä oli synttärit ja herkuteltu on koko viikonloppu ja alkuviikko. Kiloja senkun kertyy!!

Linea negraa mulla ei taida olla. En oo ainakaan huomannut. Enkä muista, että olisi edellisissä raskauksissakaan ollut.

Supistelut ovat alkaneet olla napakampia. Eilen jo mietin, että vähän kipeitäkin? Mutta ehkä olin vain väsynyt ja kyllähän ne enemmän tuntuvat, kun kohtu on isompi.

Töissä olen sinnitellyt, nyt enää 3 päivää ja sitten ensi viikolla mulla on vain 2 työpäivää, sitten on pääsiäisen jälkeinen viikko lomaa. Ihanaa.

Nona76: tosi erikoista, ettei hemoglobiinia ois tsekattu ilman pyyntöä ja 105 ei muka ole vielä huono. Etenkin, jos olo on heikko, kyllä kannattaa rautaa popsia.

Vauvalle meillä ei oo järkkäilty vielä mitään. Niin se vaan menee tämä aika! Mutta ehkä sitten lomalla ehtii.

Nyt poden kamalaa nuhaa. Ja aivastelen. Mulla ei ole todettuja siitepölyallergioita, mutta pikkuisen epäilyttää, oisko tämä kuitenkin allergiaa eikä flunssaa, sillä varsinaisesti en koe olevani flunssainen. Toki tukkoinen ja kurkku on myös ärtynyt.
 
Heippa!

Ei tule paljon kirjoiteltua, kun ei ole paljon kirjoitettavaa :)

Sokerirasitus oli normaali, mutta itä en hetkeäkään epäillyt etteikö olisi.

Vauvan tarjonnasta, eihän sillä ole vielä mitään merkitystä miten päin se vauva siellä on! On ihan normaalia, että vielä näillä viikoilla ollaan poikittain tai perätilassa. Valtaosa vauvoista kääntyy kuitenkin raivotarjontaan synnytykseen mennessä. todella aikaisin teidän neuvolan th kiinnittää asiaan huomiota! Jos perätilaa epäillään vielä tuolla 34-36 viikolla, niin sitten tarkistetaan ainakin täällä päin.
Mun esikoinen oli synnytystapa arviossa raivotarjonnassa ja sitten laskettuna aikana perätilassa ;)

Hemoglobiinin laskeminenhan kuuluu raskauteen ja yleensä se lähtee loppuraskaudessa uudestaan nousuun. Itse luotan siihen, että kroppa tietää mitä tekee ja puutun asiaan vasta sitten jos hemoglobiini on liian alhaalla lähellä laskettua-aikaa. Tähän varmaan teidänkin neuvolassa pyritään. Meillä taas th tuputtaa mulle rautaa, vaikka hb tosiaan viimeksi oli 134.
Anemia ja alle sadan hb sitten erikseen. Ja jokainen varmaan tuntee itse omassa olossaan mikä on lisäraudan tarve, tosin väsymys ja helposti uuvahtaminen kyllä kuuluu ihan tavalliseen raskauteen muutenkin ;)


M & vauva 28+6
 
Morjensta!!
Muistin tänään soitella terkkaril ja kysellä sokerirasituksen tuloksii...ja olivat liian korkealla!!! eka arvo oli 5.4 (5.3 kuulemma on raja) ja tunnin arvo 11.1!!!!!!! Et nytte sitte seurataan ruokavaliol ja 4 kertaa viikos pitää pistellä...KERPELE!!!! Mun muistillani..Huoh!!!Ottaa hiuka aivoon!!! nooh 5.4 on neuvola-aika joten katotaan mitä täst ny seuraa...
Tost hempasta, mulla on ollu aina se korkia joten en (onneksi) tarviii rautaa alkaa syömään enää..viimex ku olin neuvolas ni sain pyytää et muisti ottaa!!
Olen alkanu lukee muitten synnytyskertomuksii ja nyt on alkanu miettii et kaikenlaisii :) onko paljo kipui??millaine on henkilökunta TYKSis?? Ehtiikö äijä synnytykseen?? ja ku poitsu syntyy ni maidon erittyminen, tuleeko vaiko ei....kaikenlaist pyörii pienes päässäni....no ne näkee sitte :D
Tiituliini ja JätkänPätkä rv 28+6 jee huome poksuu !!
 
Täälä käyty neuvolalääkäris tänään. Ensi kätilöllä katottii verenpaine ja paino. Ja sitte lääkäri katto tosiaan kohdunkaulan tilanteen, sf, ja kuunteli sydänäänet. Kaikki oli hyvin ja tällä kertaa painokaa ei onneks ollu noussu ku 500g/4vko, huh!

Hb:sta kätilö sano, että suositus raskauden aikasesta seurannasta on 3x/raskaus, eli ei joka kerta. Itte vähä yllätyin tästä. Olis kyllä ollu kiva, että se oltas katottu, mutta.. Luotan omaan oloon joka on pirteempi ku viimeks, että kaippa se on noussu.

Hm, nyt en kyllä enempää kirjottele ku kone temppuilee.. Tai en mä tie onko se tää 2+, ku ei saa tekstii "maalattua", että sais lihavoituu ja muutenki tekstit menee kuinka tykkää!! :stick:
 
Hei taas pitkästä aikaa!

Täällä ollaan jääty sairaslomalle mikä jatkuu äipppälomaan saakka, jatkuvien supistelujen takia. Tänään kävin ylimääräisessä lääkärintarkastuksessa ja kohdunkaulaa on jäljellä nippa nappa 2 cm ja paikat ovat selvästi pehmentyneet. Vauva painaa jo tosi alhaalla ja on raivotilassa. Lääkäri varoitteli ennenaikaisesta synnytyksestä ja sanoi että pitäisi ottaa rennosti, no eipä se kovin helppoa ole pienten lasten kanssa, joista toinen täyttää vasta 2 vuotta. Mies vaihtaa pääosin pikkumiehen vaipat ja kantelee muutenkin, itse en kyllä paljoa uskalla nostella ja otan syliinkin vaan sohvalla tai sängyllä...jos rasitan itseäni se kostautuu aina supistuksilla.

Viimeksi synnytys alkoi kuukautta aikaisemmin, nyt katsotaan miten käy! onhan se vauva jo lähes täysiaikainen mutta synnytys tulee vaan niin äkkiä. Tässä kun on vielä muuttokin ensi kuussa.

Pikkumies nyt kauheassa yskässä, kaippa mäkin sen onnistun onkimaan, kun on ollut kotona kanssani.

Linea negra tuli viime raskaudessa, mutta nyt ei tullut ja esikoisesta joka oli tyttö ei myöskään tullut!
Muutenkin oon kyllä lähes 100 varma että tyttö tuolla on!!

Tayssista tuli pyyntö diabeteshoitajalle ja vauvan paino ultraan, se on 11.4.. Niin siis mulla nuo verensokeriarvot heitteli sen verran, että terkka laittoi neuvolasta lähetteen.

Että tälläista tänne!

Palailen taas!!

Iloista pääsiäisen odotusta kaikille!

t. Enisa ja pikkuinen 29+1
 
Enisalle tsemppiä! Ja muillekin, jotka joutuvat olemaan varovaisia / lepäilemään. Onneksi alkaa odotus olla kuitenkin jo hyvillä viikoilla.

Tosi harvalta kuulostaa hb:n seuranta 3x raskausaikana. Onko säästösyistä vai miksi? Mulla on tsekattu joka kerta jostain raskauden puoliväliä edeltävältä ajalta lähtien. Ja lisäksi ihan raskauden alussa. VArmaan siis jo nyt ainakin 5 kertaa. Viimeksikin katsottiin varmuuden vuoksi, kun hb oli raudansyönnistä huolimatta noussut melko vähän.

Mulle tuli viime neuvolakäynnillä taas olo, että kerran supistelut eivät mulla tee mitään, niin ei tarttisi niitä sitten varoakaan. Olenkin mennyt väsymyksestä huolimatta melkoisen sata lasissa lauantaista lähtien, ja tänään sitten tosiaan vähän flunssantapaista / allergiaa? ja olen ollut työpäivän jälkeen taas aivan kuitti. En meinaisi jaksaa sohvalta nousta. Vieläkin silti mietin, että voinko jäädä saikulle. Kun ei ole kuumetta... mutta kun ei meinaa jaksaa edes metriä kävellä eikä seisoa paikallaan :(

Vauvan asennosta: mä en vielä ole ollut huolissani. Vaikka vauva olisi nätisti nyt raivotarjonnassa, voi se hyvinkin vaihtaa silti asentoa. Meidän toinen lapsi oli laskeutunut, rt, mutta niin vaan yhtäkkiä olikin perätilassa sitten joskus rv35 kieppeillä. Onneksi kääntyi aivan itsekseen kuitenkin. En ole ajatellut, miten synnyttää, jos lapsi on perätilassa. Toinen lapsi oli yli 4kg, jotenkin hirvittäisi vähän, jos tämäkin on iso, yrittää alakautta synnyttää. Mutta leikkauskaan ei sitten innosta kuitenkaan :( Että mikä sitten olisi parempi tapa?
 
Heipä hei !

Pikainen päivitys. Ma oli äitipolilla lääkäriaika, kaikki hyvin silloin. Vauva kasvaa 9 pv eellä viikkojen mukaan, lapsivesi ym asiat ok. Tyttölupaus varmistui.

2 päivää välissä töissä ja nyt sitten saikkuillaan. Alkoi supistelee eilen ja sitä jatkunut myös tänään. Tallitöitä en saa enää tehä ja jopa imurointi kielletty. Että levätään sitten ja toivotaan ettei kohdunsuu ala pehmentyä.

Millasia kokemuksia teillä vastaavista tilanteista, jos on määrätty lepoa mutta liikkua saa jonkun verran niin mitä se käytännössä meinaa??
 
Heipä hei taas! :wave:

Ihanan aurinkoinen päivä ollut ja ihana kun on pystynyt vähän ulkoilemaan. Tänään tuli neuvolassa käytyä ja kaikki oli vauvalla hyvin. :) Perätilassa edelleen, hiukan alkaa jo jännäilemään että meinaako kääntyä ollenkaan raivotarjontaan. Oli nyt laskeutunut todella alas ja sen tuntee, sen verran meinaa kyllä olla tuota painon tunnetta alapäässä. Paino oli nyt pudonnut lähes kilon edellisestä neuvolasta kaksi viikkoa sitten!! :D :D Hb edelleen matala 108, vaikka syönkin rautaa kaksi tablettia päivässä. Sf-mitta nyt 30.

Hb-mittaus, ei hb:ta neuvolassa tarvitse useammin mitata kuin se kolme kertaa raskauden aikana, mikäli tähän ei ole perusteita. Minulla kun se on koko ajan ollut matala, niin seuraavat sitä joka kerta neuvolassa. Nyt sitten miettivät että onko tarvetta lisälabroille, koska juuri ja juuri pysyy tuolla tasolla. Eihän ne neuvolassa tuosta tarjonnasta mitään stressaa, koska niinkuin murukka sanoin, niin tässä vaiheessa sillä ei ole väliä. Toki hyvä tietää jos vauva alkaakin syntymään etuajassa, niin mikäli on edelleen perätilassa niin se tietää ambulanssikyytiä sairaalaan jos lapsivedet menee.

Muumimamma_ 30+4
 

Yhteistyössä