Kesäkuun Kastehelmet 2012 **MAALISKUUSSA**

Kysyisin teiltä lomista. Itse en ainakaan halua ja ehdi pitää kesälomia ennen äitiyslomaa ja kyselin neuvoa hr-ihmisiltä, miten toimia. Sieltä tuli nyt kyllä niin sekavaa neuvoa, että en saanut mitään tolkkua. Onko muilla tietoa, että pitääkö nämä tulevan kesän lomat jotenkin siirtää vai säilyvätkö automaattisesti, vaikkei niille tee mitään ja voiko niitä sitten pitää vaikka hoitovapaalla? Jotain se hr-tyyppi puhui myös, että 15 päivää pitäis kait pitää ennen äitiyslomaa, mutta en missään nimessä ehdi.
Tästä sepustuksesta tuli nyt niin sekavaa, mutta toivottavasti tajuatte, mitä ajan takaa, kun täällä monella muullakin varmasti sama tilanne, että kesälomia ei ehdi pitää ennen äitiyslomaa.

Kaneli ja Bebe 24+6
 
Stiinuliini: vois siis harkita Gracon kaukaloa taas, jos kerran kävisi vielä rattaisiin.

Kaneli74: mä oon ollut aina pätkätöissä äitiyslomalle jäädessä, joten en tiedä. Mut on pakotettu ottamaan kesälomat rahana, kun työsuhde on loppunut kesken loman. Tällä kertaa mun työsuhde ei edes kestä äitiysvapaaseen saakka :(

Neuvolassa tiistaina kaikki ok. Sf-mitta 27, yläkäyrällä. On nyt tasaantunut, tai sitten tuo tasaantuminen johtuu osaksi vatsan hienoisesta laskeutumisesta. Vatsa ehkä palautui ylemmäs, kun vauva muutti asentoa. Vauva selkeästi pyörii vatsassa vielä miten päin vain. Useimmiten on tuntunut, että se on pää alaspäin, mutta nyt en tiedä enää, miten päin on.

Mullakin on pahimmillaan tullut painoa yli kilo/vko. Nyt oli vain alle 250g/vko, ihme! Painonnousu huolettaa ennen kaikkea vauvan liian kasvamisen vuoksi mutta toki muutenkin, kun olisihan se hyvä saada poiskin joskus. Mulla oli jo kertynyt n.5kg vararavintoa ennen raskautta verrattuna mun pitkäaikaiseen painooni.

Supisteluista huolimatta paikat olivat täysin kiinni. Joten mulla nuo supparit eivät kyllä tee mitään. Supisteluja on ollut päivittäin jostain rv17 alkaen tms. ja toisinaan reilusti (kymmeniä), toisinaan taas ihan pari, kolme /päivä. Selvästi kyllä lisääntyvät ja tunneasteikolla voimistuvat, kun kohtu kasvaa. Kivuttomuus ei kaikille ole tae siitä, ettei mitään muutoksia kohdunkaulalla tapahdu. Kaverillani oli kivuttomia suppareita, kipeitä ei ollenkaan, ja kohdunkaula suurin piirtein hävisi niillä kokonaan ja paikat aukenivat 2cm. Lapsi syntyi rv37+0 muistaakseni. Itselläni tuo 2cm aukeneminen vei monta yötä supistellen!! Ja lisäksi muutaman tunnin tipassa käynnistyksessä. On kyllä niin yksilöllistä.
 
Tilailin kesäksi vauvalle nettikaupasta lyhyhihaisia/hihattomia bodeja :) löysin viimein selaisia ja ei pahalla hinnallakaan. Sellaisesta kaupasta kuin Babypanda.fi,
Huolena ollu et miten vauva pärjää kuumalla kun sellaiseen aikaan syntyy. mut onneks löysin tuon kaupan.

Mulla on viimeaikoina ollu jotenki kauhean vaikea istua tavallisella puisella nojatuolilla. Siis niinku ruokapöydän tuolilla.. kokoajan pitää asentoa vaihtaa.

Tänään kuurasin tiskipöydän alakaapiston.. hyi yök. Ainiin. eilen nla. pissassa oli valkuaista hieman :/ mut se vissii selittyy työnteolla. et ei vakavampaa.
Äippävapaan aloitan ensikuun alussa.

Ihanaa kun aurinko paistaa jo pitkän päivää. Ihan kesä fiilis välillä :)

vk 28+
 
asento masussa on todella elävä. :) erotan kyllä käden ja jalan kosketuksen. Käsien hipominen on niin hentoista kun ojentelee itseään <3 ei oikein ole kyllä vakiintunu mikään siis.. öisin herään vallan menoihin.mitä kovempi pissahätä sitä kovempi potkiminen..
lättämasu on kanssa nyt ilmestyny. Muualta todella pyöreä ja tossa navan kohdalla on sellanen iphonen levtyinen tasanne joka istukan kohtana täytyy olla. Linea negra on myös ilmestynyt häpyluusta napaan ja koko navan ympäri niinkuin siin olisi lasso :)
supistelut on vähentyny olemattomiin kun juon yli 2litraa päivässä..
mielitekoa on linsseihin, kasvispyöryköihin, pinaatti ja hernekeittoon! aamukahvin pystyn juomaan mut muuten se kyllä ei maistu alkuunkaan.
vauan vaatteita on lyhyellä ja pitkällä hihalla, myssyjä, housuja, sukkia, unipussia ajattelin kanssa lähtee testaa. Äitiyspakkauksen rahoja odotellessa olen tutkinu puklurättejä ja flex bath ammetta joka ois kiva saada. Taitaa olla ainut hankinta joka ihka uutena tulee tosin luulen, työkavereiden haluavan ostaa jotain niin toi ois hyvä säästellä heille.
kesälomaa pidän toukokuussa ennen äitiyslomaa. Loput päivät jää sitten säilöön kun vakityöläinen olen. Niitä voi käyttää sitten vanheimpanvapaan jatkona. Vanhempain vapaan aikana tuskin niitä kannattaa edes harkita pitäävänsä. Vanhempainvapaan ajan lomat kerääntyy normaalista ja ens kesänä täydet lomaoikeudet myös on. Työsuhteen päättyessä ne joko maksetaan ulos tai annetaan pitää riippuen työnantajasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoittellaanpas tännekin hieman neuvolakuulumisia.
Viikkoja kasassa 29+3. Suluissa edellisen käynnin mittaukset.

pissa puhdas (puhdas)
painoa +573g/vko (+907), yhteensä kiloja tullut nyt 10 kg
hb 120 (122)
rr 129/80 (128/82)
sf 25 (22), siellä keskikäyrän ja alakäyrän välissä kasvaa omaa tasaista käyrää.
syke 145 (145)
liikkeet ++ (++)
tarjonta rt (ei katsottu), toivottavasti myös pysyy :)

seuraava käynti 3 vko päästä sekä varattiin jo viimeinen neuvolalääkärikäyntikin viikolle 36+2, joka osuu toukokuun alkuun. Muuten oma olo on suht ok. Liitoskivut ovat alkaneet vaivata kävellessä ja ankkatyyli alkaa hiljalleen löytymään.
 
Helou! Eilen neuvolassa käyty ja kaikki hyvin =)
Hb kivunnu 130 (viimex 124), sf 23cm, paino -1kg (edelleen 2kiloo alle lähtöpainon, viimex oli noussu 800g), syke 140, liikkeet ++, pissa puhdas ja verenpaine loistava. Tuosta painosta vielä että en todellakaan ole edes mikään himo liikkuja tai terveysintoilija, vaan syön kyllä kaikkee tosin sokereitten takii pitää pikkasen karsii..

Sain kotiin viemiseksi pampperssin vauvapakkauksen. Synnytysvalmennukseen pitäs jo alkaa soittelee ja varaamaan aikaa.

Mutta nyt jos lähtis kirjastonkirjojen kimppuun =)

Roki ja miniriiviö 27+4 (joka antaa vielä nukkua öisin)
 
Biegga Täällä rasvaillaan ihan Apteekin punaisella Abo Basella, taitaa olla oikeen öljypohjainen :) Ite oon tykänny että on hyvää kun on kunnon rasvaa :D

Omia kuulumisia: Täällä kotiuduttiin eilen kahden yön työreissulta ja voin sanoa että kyllä oon poikki, turvonnu, issias hermojen ja harkkasuppareiden uhri :D Eka istua autossa 5 tuntia sitten istutaan pavereissa 8 tuntia kahtena päivänä ja syödään ja syödään ja iltasin vielä vähä syödään työporukalla ja eilen illalla palaverin päälle vielä 5 tuntia autossa kotia |O Vähä issiashermot huusi hoosiannaa ja harkkasupparit oli ilonani, nyt onneksi rauhottunu. Pakko oli ottaa illalla suppareihin Panadol joka sit autto, kun ne supparit paino vauvaa tonne alapäähän että auheutti sellaisenkin olotilan eli paineen tunteen, että tulee ihan just pihalle koko ipana :kieh: Ja kihlasormus ja vihkisormus oli illalla oikeen kunnolla jumissa sormissa, mutta onneksi aamulla meni sutjakasti sormeen taas ja nyt ihan normit. Ainut mikä nyt vähän enää kinnaa on toi issiashermo... no josko se taas tästä kun palautuu kunnolla reissusta!

Ylimääräinen ultra ois kahden viikon päästä jonka tilasin yksityiseltä :) Pääsee näkemään tuon meidän juniorin :heart:

PikkuMyy & "Kikko" 27+5
 
Heips!

Kävin lääkärissa ja sairaslomaa jatkettiin nyt viikolla. Nykyään pienikin kävely aiheuttaa supistuksia, tulee sellainen tunne että vauva tippuu ja helpottaa kun yrittää itse nostaa mahaa.. Ei kiva. Itselle tää on vaikeeta kun tykkään urheilla ja reippailla ja nyt ei pysty ees roskapussia viemään ilman että alkaa tuntua pahalta..

Paino tullut nyt 8kg. Ei kiva, mutta ei toi nyt kauheen pahakaan ole. Sellainen, miten oon aina ennen raskautta ajatellutkin että painoni tulee nousemaan. Jos jäisi alle 20kg niino olisin tyytyväinen :snotty: En halua ottaa paineita. Itsellä painon nousuun vaikuttaa suuresti se etten oo pystynyt urheileen.. :'(

Terveyden hoitaja mittasi uudelleen sf ja sai siittä 24!! Ja ajattele, viikko sitten lääkäri mittasi sen 29. Miten voi noin heittää eri mittaajan välillä. Noh onneks nyt päästiin tutulle ja turvalliselle yläkäyrällemme. Itse oon lyhyt selkäinen niin tuun varmaan oleen koko raskauden ajan tossa yläkäyrällä :)

Tiistaina kontrolli uä, jossa tarkastetaan toi sf et onko paljon lapsivettä vai mitä.. Luultavammin johtunee mittausvirheesta, mutta saanpahan ylimääräisen ultran ;)

Niin ja itse oon rasvannut itseäni tuolla Weledan raskausöljyllä. Sekä erilaisilla buttereilla ja babyöljyllä. :)

Hemutus ja Möykky 25+4
 
Heippa ja terkut äitipolilta. Ultrassa kaikki oli hyvin ja saatiin 4D ultrasta printti kasvonpiirteistäkin. Vielä oli laihaposkinen tyttönen, mutta eiköhän sitä pyöreyttä ala vähitellen tulla :heart:

Painoarvio oli 920 g ja sikiön koko vastasi viikkojansa. Hemoglobiini oli edelleen 116 ja verenpaine 131/79.

Verikokeissa selvisi syytä tolkuttomaan väsymykseen, nimittäin kilpirauhasarvot osoittivat lievää vajaatoimintaa. Sain loppuraskaudeksi kilpirauhaslääkityksen, jota siis aiemmin ei koskaan oo ollut.

Vauvavakuutusta ei saatu If:stä :( Perussairaus ja istukan paikka (etuseinässä alhaalla) kuulemma vaikuttivat kielteiseen päätökseen. No, täytyy sitten hakea lapsivakuutusta 2 kk iässä.

Maikki rv 26+2
 
Kamala väsymys myös tänään. Mulla on älyttömästi kasautuneita kotihommia, siis mm. ne KELAn paperit lähettämättä, vakuutuksesta hakematta maksuja jnejne. Nyt vaan ei meinaisi millään jaksaa ja ehtiä kaikkea tehdä.

Pikkumyy82: aika hurja tuo sun työmatka! En olisi kyllä suoritunut itse. 5 tuntia autossa samana päivänä on liikaa! Tunnin matka viime viikonloppuna sai jo selkäkipuja aikaan. 3 viikon päästä mulla olisi 2,5 tunnin työmatka istuttavana autossa, sekin vähän pelottaa, että miten jaksan. Junassa olisi NIIN paljon kätevämpää, kun voisi liikkua paljon. Ja toki mulla myös toisena päivänä matkan jälkeen istumista 8h ja toisena 6h istumisen jälkeen tuo matka vielä päälle. Voi olla aika tuskaista :( Mulla selkä ei sitten yhtään tykkää istumisesta. Tämänhetkisessä työssäni voin istua ja seisoa vuorotellen, ja selkä on voinut hyvin verrattuna edellisiin odotuksiin, jolloin olin istumatyössä.
 
Tulin tänne taas :) Missä kaikki muut ovat?

Kävin sitten "lenkillä". Oli liukasta, ja senkin puoleen vaikea kävellä. Mutta joka askeleella tuntui liitoskipuja! Ja iskiaskipujakin, toiseen jalkaan säteili... normaalisti tulen niin hyvälle tuulelle liikunnasta ja lenkkeilystä, nyt olin 2km jälkeen niin poikki, etten jaksanut kuin sohvalle kaatua. Väsytti armottomasti (ja väsyttää edelleen). Harmitti ihan! Kiva kävely aurinkoisessa säässä vaihtui tuskien taipaleeksi hampaat irvessä. Ja odotusta jäljellä vielä 3 kuukautta. No, ei pitäisi valittaa, sentään pääsen vähän liikkeelle. Kaikki on suhteellista.

Huomenna on onneksi perjantai!
Aanna ja pikkuinen 27+3
 
Onko muilla järkyttäviä selkäkipuja? työ mulla jo rasittaa ja paino aiheuttaa kamalaa
kipua. Ens viikolla lääkäri, täytyy kysellä mikä avuksi. Jopa syvään hengittäminen
sattuu. Kiva asia on että haen viikonloppuna netistä ostamani vaunut,
emmaljungat :) joku kirjotti että sokerirasitukseen joutuisi kaikki yli 25v, mä en ole
joutunu, vaikkei pahaa tekiskään, neuvolassa vaan ihmetteli etten ekassa
odotuksessa joutunut.
teris 25+1
 
Helou pitkästä aikaa!

Me ollaan tilattu Oran Jovi Air yhdistelmävaunut, viimevuoden mallistoa. Olivat 399e uutena. Hyviltä vaikuttaa, eiköhän niillä pärjätä. Turvakaukaloa ollaan menossa ostamaan viikon päästä. Onko teillä ehdotuksia millanen?? Ainut kriteeri itellä se telakka, muutoin olen ihan ummikko kaukaloiden suhteen.... vinkkejä saa antaa!

Pinnasänky ja hoitopöytä kaipaavat vähän maalia pintaan, ovat minun ja veljeni entiset ja tällä hetkellä kotona. Isä eli ukki aikoi ne kunnostaa. Itellä pitäs saada raivattua täältä kotoa tilaa tavaroille.... Kävin hakee miehen mummolasta vanhoja vauvan vaatteita. Aika ihania löytyi :) Alkaa tunnostaa siltä ettei paljoo kannata itellä ees ostaa :)

Miten te ootte noin niinku muuten jaksaneet?? Tälllä hetkellä koen, että olen fyysisesti täys rampa. Ei oo enää voimia työpäivän päätteeksi tehä juuri mitään, tallihommat juuri ja juuri. Alapää on kipeä, nivuset ja liitoskivut vaivaa ja luulen että tallitöissä vähän supistelikin. Ainakin maha meni kovaks. Näin loppuviikosta töidenkin puolesta jo voimat loppu.... Mies tuossa jo sanoi että sairaslomalle jäät. Saa nähä, äitipolikäynti reilun viikon päästä.

Onko muilla ollu "kriisiä" lihomisen ja muiden fyysisten muutosten kanssa? Pelottaako synnytys?

Meillä alkoi muuten se perhevalmennus, yks kerta takana. Mieskin oli mukana ja oli kyllä mielissään ku sai jutella miesporukalla äijien juttuja :)

Pian mennään synnärille tutustumaan....

Palaamisiin ja kaikille hyviä vointeja!!!!

Siiinä ne viikot juoksee, huomenna 25!
 
Heippa vaan kaikki!

Tänään käyty toisessa lääkärineuvolassa, eikä niin mukavia uutisia tullut. Sen verran paljon on sitten supistellut et kohdun suu on aivan pehmeä, ei kuitenkaan onneksi auki eli saikkua nyt sitten mammaloman alkuun. Et melkein vuodelepoon lääkäri määräs et sitten vasta viikon 36 jälkeen saa taas ruveta normaalisti touhuamaan. Et jos nyt ei noi supparit rupee vähenemään ni sit täytyy harkita supistuksia ehkäisevää lääkitystä. Et kiitos vaan raskas ja stressaava työ.

No jottei tämä olisi ainoa negatiivinen asia oli neuvolatäti myös huolissaan mun reippaasta turvotuksesta. Et nyt sitten ollaan tiukemmassa verenpaineseurannassa ettei kehkeytyis sitten raskausmyrkytystä. Joo painohan on nyt yhteensä noussut 16.5kg et se on varmaan tän ryhmän ennätys tällä hetkellä :) nyt oli sentään noussu vaan 640g/vk. SF mitta oli myös aika huima 28cm (reippaasti yli yläkäyrän) heh heh eli tosi hyvin menee....

Toivottavasti mun unet ei nyt sitten toteudu, kun olen raskauden alusta nähnyt unia siitä että vauva tulee maailmaan todella pienen kokoisena :(

*madde + topi 27+2*
 
Madde: Toivottavasti vuodelepo auttaa eikä kohdunsuu lähde aukeamaan ennen aikojaan. Peukkuja! bd Turvotusta ja painonnousua on täälläkin ihan reippaasti (painoa on tainnut tulla saman verran kuin sulla). Otin jo käyttöön aiemmissa raskauksissa hyväksi todetun keinon: "ananascocktail" (1/3 ananas tuoremehua ja 2/3 kivennäisvettä). Tämä oikeasti toimii! Juon tuota muutaman ison lasillisen päivässä ja turvotus on vähentynyt huomattavasti. Jalat kannattaa nostaa ylös aina kuin mahdollista ja käyttää tukisukkia, jos jalat turpoavat. Huomaan ainakin itse, että seisoskelu tai hidas kävely pahentaa turvotusta. Se helpottaa, kun pääsee lepäämään ja juo paljon.

Aanna: Toi sun "lenkki" kuulostaa ihan mun työpäivältä ;) Joudun kävelemään pitkiä matkoja, työntämään, vetämään, nostamaan, kyykkimään ja nousemaan ylös ja taas kyykkimään jne. ja lisäksi työ on henkisesti raskasta. Iltaisin olen aivan loppu. Liitoskivut on ihan helvetillisiä jo. En saa öisin nukuttua niiden vuoksi, koska sattuu koko ajan missä asennossa tahansa. Mitta alkaa olla täysi taas... Onneksi maanantaina on lääkärineuvola. Jospa saisi edes vähän taukoa.

Emppa: Niinkuin tuossa edellä jo marisin niin huonosti jaksan. Ihan sama fiilis, että alkuviikko vielä menee viikonlopun lepäämisen jälkeen, mutta loppuviikko on yhtä kidutusta. Mitään ulkonäkö tms. kriisiä ei ole ollut. Ne on mietitty jo 11 vuotta sitten ensimmäisen raskauden kohdalla ;) Tällä kertaa mietityttää lähinnä miten jaksaa raskauden loppuvaiheen ja synnytyksen, koska ikää on enemmän.

Kaneli: Olen vakitöissä ja mulle sanottiin, että voin pitää lomat vanhempainvapaiden perään. Kuulemma se 15 päivää täytyy pitää ennen seuraavaa lomakautta (kesä 2013). Minä ainakin ehdin pitää ne sillä mies varmaan käyttää ne viimeiset päivät vanhempainvapaasta, jotta saa täydet isyyslomat. Minä siis lomailen jo siinä vaiheessa. Lomien jälkeen jään sitten varmaan hoitovapaalle joksikin aikaa. Siitä pitää vain ilmoittaa muutama kuukausi ennen vanhempainvapaiden päättymistä.

Joku kyseli kaukaloista. Meidän olisi tarkoitus ostaa Britax Baby Safe Plus SHR 2 ja siihen isofix alusta. Tämä yhdistelmä oli saanut testissä hyvät pisteet ja jätti reilusti taakseen suurimman osan muista markkinoilla olevista vaihtoehdoista. Hintaa tuolla yhdistelmällä on, mutta turvallisuuteen olen valmis satsaamaan. Jos ei meille enää lisää lapsia suoda, myydään tuo sitten eteenpäin käytettynä eli saa kuitenkin osan hinnasta takaisin.

(.) Järkytyin tänään vessassa käydessäni, kun paperiin tuli ihan reippaasti verta. Olin jo aivan paniikissa, että menetetään tämäkin vauva. Rauhoituttuani huomasin, että limakalvoille oli tullut iso haava (ei hajuakaan miksi) mistä verta vuoti. HUH!!! Kaipa limakalvot ovat niin herkät, että tuo vekki oli sinne jostain tullut.

Potkut tuntuvat yhä ylempänä, nyt jo kylkiluiden korkeudella. Tänään tuntui kuin pikkuinen olisi vinosti poikittain sillä samaan aikaan tuntui potkuja ylhäällä vasemmalla ja vaimeampia liikkeitä oikealla alhaalla. Ihanaa, että liikkeitä tuntuu. Se huojentaa aina mieltä, kun tietää pienen olevan elossa =)

Barbbis 25+5
 
Mä kans tulin vielä palstalle, uni ei meinaa tulla kun asiat pyörii mielessä. Vessaremontti pitkittyy ja pitkittyy työmiesten sairaslomien vuoksi, enkä ole oikein saanut suutani ajoissa auki kaikista jutuista mitkä on menneet tähän mennessä pieleen :headwall: No, nämä ei onneksi ole elämän ja kuoleman kysymyksiä (nimittäin jotkut pistorasian paikat...).

Kaukaloista Emppa kyselit. Meillä on Gracon vanha Autobaby kaukalo, joka ostettiin esikoiselle sen takia, että siihen oli turvavöillä kiinnitettävä telakka (meillä ei oo isofixejä). Muuten ihan OK kaukalo, mutta hiton painava. Ja en mä nyt jälkeenpäin ajatellen tiedä olisko se kaukalon turvavöillä kiinnittäminen suoraan autoon ollut myöskään ylitsepääsemätön suoritus. Nyt jos olisin ostamassa kaukaloa, varmaan ostaisin Maxi cosin tai jonkun muun kevyen.

Madde, toivotaan ettei turvotus enää ylly ja kohdunsuu pysyisi vielä kiinni! Tsemppiä vuodelepoon, ei sekään varmasti pidemmän päälle herkkua ole.

Mä oon täällä googletellut vielä kilpirauhasasioita. Kaikki oireet kyllä sopii, että vajaatoimintaa on varmaan ollut meneillään jo pidemmän aikaa. Mietinkin, että täytyy kysyä saisko lääkitystä kokeilla jatkaa raskauden jälkeenkin, jos sillä olo pysyis reippaampana. Tosiaan tuntuu että koko ajan uuvuttaa ja on vähän höntti saamaton olo. Ja hikoilu on lakannut kokonaan pari kuukautta sitten, samaan aikaan kun iho alkoi mennä rutikuivaksi. Onko muita joilla raskaus on tuonut tai pahentanut kilpirauhasongelmia?

Ultrassa tänään sikiö oli sivuttain perätilassa, pää vyötärön kohdalla vasemmalla, peppu alaspäin ja jalat potkia jytyytti oikealle vyötäröön. Ja kova hikka oli pikkuisella :eek:

Noniin, nyt takaisin kokeilemaan treffejä nukkumatin kanssa.

Maikki rv 26+2
 
Viimeksi muokattu:
Emby Tääl kans tänä aamuna on toi sokerirasituskoe...olisin kyl jatkanu nukkumist..taitaa tota univelkaa olla :( mut onneksi huominen työpäivä on viimoine ja sit lalkaa kesäloma!!!! Eipä tarvii töitä enää murehtii melkee vuoteen ;)
Tiituliini ja JätkänPätkä rv 27+1
 
  • Tykkää
Reactions: Emby^
Emby ja Tiituliini: Tsemppiä sokerirasitukseen. Äkkiä se menee ohi.

Madde: Mulla oli esikoisen aikaan kohdunsuu pehmentynyt rv 28+3, mutta kohdunsuu kuitenkin kiinni ja kanavaa jäljellä 3 cm. (nyt rv 26+2, paikat kiinteät, mutta kohdun ulkosuu sormelle auki). Mitään vuodelepo käskyä en silloin saanut. Painoakin oli tuolloin tullut jo reilut 20 kg ja sf huiteli yläkäyrän yläpuolella ollen 31 cm. Toivotaan, että sulla turvotus pysyy aisoissa, eikä raskausmyrkytystä kehkeydy.

Emppa: Kaukaloa hankkiessa kannattaa tarkistaa, että mahtuu hyvin autoon. Jotkut ovat sen verta kookkaita, että etupenkkiä joutuu ottamaan reippaasti eteen, eikä sitten siihen mahdu enää istumaan. Kannattaa myös kiinnittää huomiota kaukalon painoon ja miettiä jaksaako sitä kantaa kun siihen tulee vauvan paino lisäksi. Meillä Cragon vm. 2008 kaukalo, joka nt esiin kaivettuna tuntui varsin kevyeltä omaan käteen, vaikka esikoisen aikaan oli aika painava. Kai tääkin riippuu ihan kuinka painavia juttuja on joutunut nostelemaan ja kuinka hyvässä kunnossa käden lihakset on. :p

Kriisiä lihomisen ja muiden fyysisten muutosten kanssa ei ole. Esikoisesta kiloja tuli se 30 kg ja nyt paino on noussut vasta 10 kg. Muutenkin kroppa on esikoisen jäljiltä täynnä raskausarpia ja tuollanen kengurunnahkapussi on jäänyt tuohon mahaan, joten ei kai tässä raskaudessa voi tulla enää muita muutoksia.

Oma jaksaminen on ihan ok. Päivittäin koitan käydä kävellen hakemassa tuon meidän postin. Laatikolle on matkaa 1,3 km suuntaansa. Eilen meni kivuttomasti, mutta alkuviikossa sohjossa kävely ei tehnyt hyvää. Liitoskivut nivusissa vaivaa jonkin verran, mutta pakko se on koittaa jonkin verran liikkua.

Mupelo ja sintti 29+4
 
Huh, tännepä on tullut yhtäkkiä kauheesti juttua! :)

Madde84 nyt tsemppiä ja lepoa sinne loppuraskauteen, toivottavasti tilanne ei pahene :)

Turvakaukaloista meillä oli tosiaan esikoisen aikaan se Gracon logigo S kaukalo telakalla. Se oli minusta kamalan painava ja kömpelö. Mutta minä olen pieni itse, joten se voi vaikuttaa asiaan. Se vei myös autosta tosi ison tilan. Ainoa hyvä puoli siinä oli, että vauva mahtuu olemaan siinä pitkään, sen takia onkin niin iso. Nyt ostimme tälle Britaxin baby safe plus SHR 2 kaukalon telakalla. Hyvät arvostelut on tosiaan saanut, on suht kevyt ja kuitenkin ihan tilava ja kun meillä on ne Emmaljungat, niin sen saa adapterilla runkoon kiinni. Kun lastentarvikeliikkeissä noita käytiin vertailemassa, niin meille jäi kanssa vaihtoehdoiksi maxi cosi tai tuo britax. Brion kaukalo on kanssa aika kevyt, mutta myyjä ei suositellut sitä kesävauvalle, koska se on niin pienikokoinen, että sanoi, ettei vauva mahdu välttämättä talvella siihen, kun on 6kk iässä. Ja mua ei se Brion kaukalo jotenkaan miellyttänyt muutenkaan, tolla Britaxilla oli kivempaa se kangasmateriaali ja kuosit. Hintaa kaukalolla on 219€ ja telakan hommasin alesta Stockalta 49€ Mutta vinkkinä kanssa, että kokeilkaa kaukaloa autoonne, vievät oikeasti aika ison tilan sieltä.

Paino-/ulkonäkökriisi on täälläkin kova, tai siis iho on pysynyt hyvänä, mutta muutama arpi on vatsaan tullut, kun esikoisesta tuli vain 1 pieni haalea :( Kiloja on tullut nyt 10kg ja se stressaa. Herkkuja olen nyt vähentänyt, mutta kun liikkuminen on kanssa vähentynyt, niin heti huomaa kun kiloja kertyy. Liikunta on myös täällä vähentynyt, koska kipuja tulee. Alkuraskaudessa olin niin väsynyt ja pahoinvointinen, joten siellä ei pystynyt liikkumaan. Nyt kun olisi energiaa, niin on niin pirun liukasta ulkoilla ja kun lenkillä on käynyt niin rupeaa kanssa issias kipuilemaan, vasen pakara "jumittuu" ja kävelen kuin ankka. Jumppaan meinasin mennä, mutta ajattelin ettei kai kannata, kun tuollainen peruskävelykin tekee tuollaista. Lenkkeillä silti yritän. Esikoisesta kiloja tuli 17kg, mutta lähtikin ihan hyvin pois siinä 6kk sisällä. Joten kai tässä samaan mennään. Itseä kyllä harmittaa.
Muuten jaksan ihan hyvin niin töissä kuin kotonakin, vaikka vatsa alkaa jo vähän painamaan :)

Synnytys vähän pelottaa kun tietää jo mitä se on, mutta yritän miettiä muita asioita, se tulee sitten kuin tulee ja on sellainen kuin on, sille ei mitään voi :)

Lääkärineuvola oli tällä viikolla ja kaikki on ok. Pissa puhdas, verenpaineet hyvät ja SF-mitta oli muistaakseni 26cm. En tiedä oikein missä asennossa tyyppi on, kun liikkeet tuntuu samaan aikaan niin oikealla ylhäällä tuolla kyljessä ja sitten alhaalla vasemmalla. Jollakin muullakin tais liikkeet tuntua näin :) Onko sitten jotenkin poikittain tuolla, kovee myllerrystä ainakin on.

Koittakaa jaksella mammat, vielä vähän, mutta kuitenkin tuntuu, että niin paljon aikaa kesäkuuhun. Kyllä se tästä! Vointeja kaikille ja ihanaa kun tuo kevät tekee tuloaan, odotan jo että pääsis toppatakista eroon ja sais lapsellekin välikausivaatteet niskaan :D

jkoo + Pupu 26+2 :heart:
 
Heippa piiiiitkästä aikaa!! On toi FB vetäny niin puoleensa, ettei oo tullu tänne enää kirjoteltua, jospa nyt parannan tapani :whistle:

Madde, otapa nyt sit tosiaan ihan rauhallisesti ja toivotaan, et supistelut loppuu! Ja toivoen myös, ettei kehkeydy mitään myrkytystä, itellä oli ekassa raskaudessa, eikä ollu mukavaa millään lailla :/

Turvakaukaloista ollu puhetta. Meiän piti ekaks jo vaihtaa auto, kun ei meidän farkkuaccordiin mahtunu takapenkille turvavyöistuinten lisäksi kaukaloa millään lailla. Ostettiin corolla verso ja sinne menee melkeen mikä tahansa :D Mut asiaan :D Ostettiin cybexin kaukalo jalustalla, ei isofixeillä, kun ei keskipaikalla niitä ollu. Maksoi 249e, joten ihan kohtuuhintainen meiän mielestä :) Kaukalo kasvaa vauvan mukana, kun siinä on sellanen pehmuste, jonka saa irti kun vauva kasvaa. Eli on "rakennettu" niin, ettei vastasyntynyt huku sinne, vaan pehmuste auttaa siihen. Oli mukavan kevyt ja muutenkin kivanoloinen :)

Paino- ja ulkonäkökriisiä en oo juurikaan potenu. Ekassa raskaudessa painoa tuli raskausmyrkytyksen vuoksi 19kg, joka lähti hetkessä pois, arpia ei tuolloin tullut. Toisessa raskaudessa painoa tuli 9,5kg, tosin oli lähtöpainokin 10kg enempi ku ekassa, joten melko samoissa sen mukaan. Lähti nekin nopeasti pois ja mentiin vielä miinuksellekin. Raskausarpia tuli masu täyteen, mutta ovat kyllä vaalentuneet niin, että viime kesä mentiin jo bikineissä, kun eivät juurikaan näkyneet. Vaikka ei ne mua koskaan oo häirinneet :) Nyt on painoa tullu n.9kg, joten varmaan n.15kg tulee yhteensä, uskon että ne lähtee myös pois. Laihdutin ennen raskautta lähes 10kg, joten lähtöpaino oli sama kuin esikoisen alussa. Arpia ei oo vielä tullu lisää, mut uskon että tulee :D Ne on kuitenkin muistoja ihanista raskausajoista, joten eivät tosiaan häiritse :)

Synnytys on hiukan jo ollut mielessä. Ei pelota. Esikoinen syntyi 2vrk käynnistelyjen jälkeen kiireellisellä sektiolla ja toinen syntyi alakautta, molemmista toivuin tosi nopeesti. Alatiesynnytyksessä ei tullut repeämiä ollenkaan. Nyt odottelen, josko tämä synnytys käynnistyisi itsestään, eikä tarvitsisi taas käynnistystä. Eka käynnistettiin myrkytyksen vuoksi ja toinen lapsiveden tihkumisen vuoksi, kun ei supistuksia alkanut tarpeeksi tulemaan. Olen molemmista joutunut olemaan 1vrk osastolla ennen käynnistystä ja nyt toivon, että saisin olla kotona mahdollisimman pitkään. Mutta katsotaan kuin käy :) Kunhan saan vauvan turvallisesti rinnan päälle, niin olen onnellinen :heart:

Selkäkivuista joku kyseli. Mulla ei oo selkä kipee, mut lonkat sitäki enempi. Yöt menee pyöriessä, kun ei sopivaa asentoa löydy. Liitoskivut vaivaa myös, tuntuu että häpyluut on ihan just räsähtämässä rikki. Issias on myös ollut kaverina jo useamman viikon... Supistuksia on nyt alkanu enempi tulemaan, toistakymmentä tulee päivittäin ja osa saa kyllä jo pysähtymään ja keskittymään koko touhuun. Neuvolalääkäri on ensi tiistaina ja terkka meinas, josko kirjotettais saikkua äippäloman alkuun asti.

Vauvan asennosta mulla ei juurikaan oo käryä :D Tuntuu, et neitokainen pyörii ja hyörii vielä kovastikin :) Välillä on selkeesti poikittain, koska liikkeet tuntuu samaan aikaan molemmissa kyljissä. Mut sitten kun kääntyy poikkitilasta pois, niin en tiedä miten päin on. Liikkeeitä tuntuu ylhäällä ja alhaalla samaan aikaan, enkä osaa erottaa kummat tulee käsistä ja kummat jaloista :D Välillä istuessa tuntuu ahtaalta, kun kohtu ylettyy jo toiseksi alimpiin kylkiluihin, niin pää tai peppu tunkee ihan tuonne ylös, puuh :heart: Ihanaa tää silti on :heart: Jospa tiistaina sais jotain arviota tarjonnasta.

Oiskohan tässä taas tarinaa kerrakseen :D
Vointeja kaikille ja kesän odotusta!! :heart:

Bamse* ja Viuhti 27+2
 
Madde toivotaan että lepo auttaa ja vauveli pysyy kiltisti määräaikaan asti masussa :)

Maikki Ihanaa varmaan nähdä 4D:nä tyttönen :heart: Mäkin odotan sitä mun normi ultraa ihan intopinkeenä :)

Esikoinen ihme kuumeessa/lämpöä Aamulla kun herättiin niin meidän esikoisella oli lämpöä 37.8 ja kun oltiin tehty aamutoimet ja koitettiin noin 20 min päästä kuume uudelleen niin oli tippunut 37.2 ja nyt soitin niin sielä on 36.8 eli normaali lämpö :O Täällä meidän suunnassa on kyllä kuulemma jotain sitkeetä flunssaa jossa on nuhaa ja pitää yllä pientä lämpöä. Vai tekeekö meidän ipana nyt viimein niitä puuttuvia alakulmureita tai vikoja poskihampaita jotka myös puuttuu... Vitsit kun ei tiedä, kun toinen ei osaa vielä ilmaista jos on esim ikenet kipeinä : / Meillä ei kyllä yleensä oo nostettu lämpöä hampaista mutta kaipa se olis kerta ensimmäinenkin. Iskä jäi tyttären kanssa kotia ja mä tulin töihin - nyt sit vaan seurataan nouseeko kuume vielä vai mikä lie tuo sit oli... Mietittiin sitäkin kun ollaan pidetty sen huoneessa korkeampaa lämpötilaa kun ei nuku peiton kanssa yhtää ettei sen tuu yöllä kylmä ja nyt oli eka yö kun ei menny pakkasen puolelle pihalla että oisko lämmin huoneilma voinu nostattaa lämmöt noin ?????? Asutaan tosiaan sielä evakossa nyt ja kyseessä vanha talo jonka sisätiloihin vaikuttaa heti pihalla oleva lämpötila...

Huomenna poksutaan 28+0 *POKS*

PikkuMyy ja "kikko" 27+6
 

Yhteistyössä