Kesäkuun Kastehelmet 2012 **KESÄKUUSSA ~ MEIDÄN KUU**

Aamusin kyllä on kiire lukea pikaselauksena onko joku jo synnyttänyt :D nääääh. Pulut antaa odottaa.. Noo mehän vaan sitten varrotaan :) ei taida olla vaihtoehtoja..

Sain eilen viestejä ystäviltä, että onnea viimisiin viikoihin. Vastasin,että maksimi ajalla 5 vkoa vielä joten ei kannata toivotella viimisistä viikoista yhtään mitään. Mä oon niin turhautunu ton lasketunajan hokemisesta kun se on sitten niin keskiarvo kun vaan voi olla. Aloittaisivat edes sitten viikkoa ennen laskettua, mutta 3vkoa ennen. Ei ei ei.

Mutta sen verran tää kesäkuu on tullessaan saanu aikaan, että jännittää ja hiukan jopa pelotta kaikki tuleva. Onneksi tiedän etten ole ainoa täällä.

Omega3 ei oo mitään ohjeita tullu, mutta tietysti jos pelaa varman päälle lopettaa ne varuiksi ajatellen ihan sitä j o s vahingossa joutuukin hätäsectioon. Vaikutuksesta synnytysvuodon määrään ei varmaan oo tutkittu jos koskee vain leikkauspotilaita tuo ohje. Oon kuullu kanssa juttua tuosta.

Sandrastiina ja mini huomenna poks 37

Voimia supistelijoille ja käynnistysmamoille!!!!

täällä kotiutumisvaatteet minille pitkähihainenbody, sukkikset, samettilappuhaalarit, vetskaritakki, villasukat, villatumput, pipo ja varuiksi sitten ohut untuvapuku.
itelle oon laittanu pinoon imetystopin, liivit, liivinsuojukset, kantoliinan. Loput kamat sit haalin kylppäristä kun lähtö tulee. Mies saa tuoda jotain vaatteita mulle kun tulee hakemaan riippuen ilmoista ja siitä millä olen lähteny sairaalaan... Puhelin musiikkia täyteen ja rajaton netti kun on niin varman saa surfattua yltäkylläiseksi. Sairaalasaa myös kirjasto jos jotain luettavaa kaipaisi. Oon laittanu rentotuscd kanssa puhelimeen joten varmaan ehkä niitä kuuntelen :)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea kaikille jo nyytin syliin saaneille!

Olen tässä lueskellut päivittäin, mutta en ole saanut kirjoitettua.

Täällä myös alkaa olla aika tuskainen olo ja kokoajan odottaa olisko jotain merkkejä! sairaslomalla ollaan oltu jo viikosta 30 lähtien ja silloin jo peloteltiin, että saattaa syntyä koska vaan ja nyt ei enää merkkiäkään, kun saisi tulla! Alkuviikosta lääkärssä paikat oli jo valmiit, kohdunkaula lyhentynyt ja auki ja lääkäri kertoi rassailevan jo kalvojakin, jotta lähtis käyntiin. Tuloksena hieman limaa ja verta, mutta ei mitään muuta. Viime yönä tosin heräsin supistuksiin, mutta ne loppui nopeasti. Esikoinen syntyi tasan 38, joten toivottavasti tämäkin pian, nyt 37+5. Onko teillä osunut syntymäajat sisaruksilla samoihin aikoihin suhteessa raskausviikkoihin?

Pinnasänky meillä nyt huoneen toisessa päässä, mut voi siirtää tarvittaessa viereen. Tosin esikoista jouduin nukuttamaan eri huoneessa, kun en saanut hänen tuhinaltaan nukuttua ja nukuttiin molemmat paremmin kun en kuullut ihan jokaista pihahdusta, mut tää varmasti vauva ja äiti kohtaista, katsotaan taas sitten tämän kanssa. ja mulla ooli niin mahtavat unenlahjat, että pieni ravaaminen ei vaikuttanut nukahtamiseen mitenkään =)

Kotiutumisvaatteista sain jo muutama viikko sitten paniikin, että ei ole mitään lämmintä, jos tosiaan säät jatkuu tällaisinä. Mitään haalaria ei mistään löytynyt, joten ompelin sitten ohuen makuupussin puuvillakankaasta, johon vauvan on helppo sitten vaan sujauttaa. ja ainakin meidän esikoinen nukkui paremmin, mitä tiukempaan pakettiin oli sidottu. Ja vauvoissa on varmasti eroja, puin aina liikaakin esikoiselle, mutta se ei koskaan valittanut, kun taas toiset tapaukset inhoavat liian lämmintä. Katsotaan nyt onko tämä äitinsä kaltainen vilukissa vai enemmän isäänsä tullut hikoilija!

Tsemppiä kaikille loppumetreille!

Ceciilia ja Benkku 37+5
 
Ihan hirveetä väsymystä, liekö flunssan jälkitilaa kun ei ainakaan sokereista nyt ole. Pitkällä kävelyllä sentään kävin ja ihan puolikuollut olo sen jälkeen, mitenhän jaksaa synnytyksen kun ei sitä.
Joku mainitsi ettei vauvaa saa selällään nukuttaa, miksei? muisti ei riitä kuin sen ettei mahallaan ollenkaan.
No uutta viikkoa ja toiveita kohti
teris 36+4
 
selällään nukuttamisessa ainakin tukehtumisvaara, jos sattuu puklaamaan. Meillä esikoinen puklasi tosi usein öisin nukkuessaan ja siis ihan jopa oksenki mahan tyhjäksi kaarella, joten olis varmaan tukehtunu jos en olisi tukenut kyljelleen nukkumaan
 
Tulkaas te jo synnyttäneet kertomaan mitkä on nykyohjeet vauvan nukuttamisesta? Esikoisen aikaan 7 vuotta sitten suosituksena oli kyljellään nukuttaminen juuri sen takia ettei puklatessaan tukehdu siihen. Kupuoksen aikaan 4 vuotta sitten suositeltiin selällään nukuttamista ilmeisesti sen takia ettei kellahda vatsalleen ja kuulemma osaa kyllä kääntää pään puklatessa. Mielenkiintoista olisi kuulla mitä nyt suositellaan, mä nukutin kyllä kupuksenkin kyljellään...

Paljon supistuksia niitä odottaville! Itse toivon supistusten pysyvän poissa ainakin siihen seuraavaan kontrolliin asti eli pari viikkoa, ei jotenkin innosta tätä poikkitilaista lähteä synnyttämään.

ONNEA PILLIPÖLLÖN PERHEELLE!

Tielsa 37+1
 
Ainakin esikoisen aikaa suositeltiin nukuttamaan kyljellään ja aikaa siitä on 3 vuotta.

Miehen jännittämisestä oli tuossa yksi ilta miehen kanssa puhetta. Tuumasi, että jotenkaan ei jännitä niin paljoa kuin esikoisen aikaa. Nyt kaikki on kuitenkin suht tuttua ja toisaalta elämä ei kauheasti muutu nyt kuin silloin esikoisen syntymän aikaa. Toki uhmaiässä olevan 3-vuotiaan ja vauvan arki voi olla haastavaa, mutta kahtotaan mitä tuleman pitää.
 
Onnea pillipöllölle prinsessasta:)

Vauva kannattaa tukea kyljelleen nukkumaan. Voi tukea vähän niinkuin puoli kyljelleen niin ei pääse kellahtamaan vatsalleen. Pään muotokin pysyy näin hyvänä. Ja ei tosiaan tota tukehtumista tarvitse pelätä. Jos on kova pulauttelija.
 
Onnittelut tätäkin kautta pillipöllölle

syntymäajat sisaruksilla samoille viikoille
Mun esikoinen syntyi 38+1 ja toinen 38+4 Kolmannessa lähti lapsivedet kaupassa 38+1 mutta koska ei supistuksia tullut niin käynnistettiin seuraavana päivänä 38+2, neljännessä sain käynnistyspäivän ison koon vuoksi 37+6 ja tässä nykysessä samasta syystä 37+6.

Täällä niin ootellaan jo että syntys mein nappula..ei jaksa odottaa..
Kattelin noita mun raskauspäiväkirjojani ja niissä eka ja neljäs olivat kiinnittyneet näillä viikoilla kun tämä ei oo ees viä kiinnittynyt.

Kohta saunomaan (saa nähä joko onnistus kun sunnuntaina poltin itteni pahasti ja selkä ollut tosi arka) Kyllä mä tiän että ei tää tästä itekseen lähde syntyyn mutta jos sais tuolla alapäässä ees jotain aikaseks että pääsis ees siihen käynnistykseen tipalla eikä tabletilla.

Nukkumisesta
Oon nukuttanut joko kyljellään tai masullaan. Mein nuorin nyt jo 2v mutta ei ikinä rauhottonut muuta kun masullaan ja nykyäänkin niin edelleen tuo sama asento masullaan peppu pystyssä =D
 
Sylintäydeltä onnea Pillipöllölle <3

Huhhuh, eilen oli kyllä päivä! Olimme siskoni ylioppilas juhlissa eilen klo 13-22 ja koko ajan mulla oli hyvä olo.. Ei mitään ihmeellistä ja koin voivani vielä oikein hyvin ja olin ylpeä että jaksoin olla ja seurustella noin myöhään/kauan! Noh päästyämme kotiin kävimme nukkumaan. Heräsin 03:30 aivan kamalaan oloon.. Mahassa kiersi ja oksetti... Menin wc:seen ja yrjö vain lensi!! (en ole oksentanut kertaakaan raskauden aikana) noh oksennuksen jälkeen iski kamala päänsärky ja nenäverenvuoto! Verenpaine oli ok mutta edes oksentaminen ei auttanut oloa.. Oli niin huono olo yhtäkkiä etten meinannut jaksaa kävelemään edes! Otin särkylääkkeen ja laitoin kylmän pyyhkeen otsalle ja takaisin sänkyyn. Sain nukahdettua ja aamulla oli ihan normaali ok olo!!
Ihan sairaan outoa että mikä toi yöllinen huonovointisuus-kohtaus oli???

Onko kellään sellaista että kun vauva liikkuu niin tulee alapäähän sellainen paine ja samalla sukkapuikkokipu ? Yhdistettynä toisiinsa (paineen ja sukkapuikon) tämä tuntuu todella todella epämiellyttävältä

Hemutus ja Möykky 37+0 POKS
 
Hemutus pahoinvointiinsi en syytä tiedä, josko söit liikaa?? Mulle ainakin tulee tosi oksettava olo, jos olen herkutellut liiaksi, esim. jonkun synttäritarjoilujen jälkeen, mitä on pitkin päivää popsinut. Mutta tuo vauvan liikkeiden aikainen paine, niin mulla sama juttu! Kun vauva oikein myllertää, niin tulee painetta ja niitä "sukkapuikko" pistoksia, välillä niinkin lujia, että tuntuu kuin menis jalat alta. Ja viiltäviä kipuja myös vatsassa kun vauva myllertää. Kivoilta ei kyllä tunnu, mutta mulla vauva ainakin jo kuulemma tuolla lähtökuopissa, niin kai se myllerrys tuntuu niin ikävältä senkin takia.

Imetyksestä miten teillä joilla enemmän lapsia, niin onko imetys sujunut samalla tavalla, tai siis oikeestaan maidon tulo, koska imetyshän on kai lapsi kohtaista, että miten sen saa luonaamaan. Mutta rupesin vain miettimään, että kun esikoisen aikaan maitoa tuli hyvin ja imetys onnistui, niin lähteekö se sitten toisen kohdalla samalla lailla, vai voiko olla ettei maitoa tulekkaan?? Tietenkin kysynnän laki, mutta jos toinenkin osaa jo heti imeä...kun toisilla se maito ei vain nouse, mutta jos on ekalla noussut, niin riittääkö toisellekin?? Miten muilla eri lapsien kohdalla imetys/ maidon tulo on sujunut?

Supistukset liikkuuko teillä vauva supistusten aikana?? Voiko supistukset tuntua pelkästään selässä? Mulla tulee ihme kiputuntemuksia alaselkään ja vauva myllertää vatsassa ja vatsaan sattuu...en tiedä supisteleeko vai mitä on, aiemmin ei ole tällasia tuntemuksia ollut..:confused:
 
Viimeksi muokattu:
Pillipöllölle isot onnittelut!!

Oli paljon viestejä, en taaskaan muista, mitä kaikkea piti kommentoida! Sisarusten syntymärv:t meillä 39+2 (vedet meni 39+0) ja 41+1, eli ihan eri viikoilla. Harvinaisempaa kuulemma näin päin, että esikoinen syntyy ennen LA:aa ja kuopus jälkeen.

Suositus meidän aikaisempien muksujen aikaan oli kyljellään nukuttaminen. Kuten möhköpanttikin kirjoitti, meilläkin esikoinen nukkui masullaan. Ei olisi kerta kaikkiaan muuten nukkunut ollenkaan :( Oli kyllä niin vatsavaivainen yksilö. Kärsi myöhemminkin vielä esim. tosi kovasta vatsasta 3-4v ikäiseksi :(

Vähän jänskättää huominen. Aamulla siis käynnistykseen. Pelottaa nyt vaan, että joku toinen (tai siis kolmas, kaksi teki tämän päätöksen käynnistyksestä) lääkäri lähettää vaan takaisin kotiin. Kun on uhkailtu isolla vauvalla ja lapset saatu 100km päähän hoitoon ottaisi kyllä päähän palata kotiin odottelemaan. Maikki79:lla taisi käydä vähän niin? Kyllä muakin alkoi itkettää jättää lapset mummille, jotenkin tuntui, että elämä on sitten erilaista, kun seuraavaksi nähdään. Ja se, että milloin ylipäänsä nähdään! En oo tainnut 3 yötä kauempaa olla lapsista erossa, ja tuonkin silloin, kun kuopus syntyi ja olin sairaalassa, ja näin kyllä esikoista jo 2. päivänä synnytyksestä kuitenkin.

Poikkkalle tsemppiä käynnistelyihin! On varmaan turhauttavaa odotella sairaalassa :( Ainakin musta oli silloin ne 2 yötä, kun vedet olivat menneet mutta synnytys ei kunnolla käynnistynyt. Saa nähdä, onko nytkin eessä odottelua. Millaisesta kohdunsuun tilanteesta lähtivät käynnistelemään?

Tuun sitten kertomaan, miten meni. Olen ehkä tietotekniikkapimennossa kyllä vähän aikaa... kun mulla on niin iänikuinen kännykkäkin, ettei silläkään paljon surffailla.
 
Meille syntyi tyttö 30.5. (rv38+2), pieni ylläri...

Aamupvällä esikoisen kans puistossa aattelin, et hiukan kyl polttelee supparit, mut ei näillä synnytetä vielä viikkoon. Kotona otin hetken rennosti sohvalla ja kuului 'pop' ja tuli märkää... vedet meni, sit sairaalaan (onneks lastenvahti pääs pikaisesti paikalle) ja tutkittavaksi. Ja ylläripylläri: vauva perätilassa! Neuvolassa ed. viikolla luultiin olleen rt ja laskeutunut.

Loppujen lopuksi päätettiin synnyttää alateitse, koska asento oli hyvä ja tulija tuntui pieneltä, ja 3h vesien menon jälkeen sylissä oli 2552g 47cm tyttö, ilman kivunlievitystä. Homma sujui todella hyvin, onneks. Hiukan kyl pisti jännittämään tuo pt.

Vauvan vaatteet olivat pesemättä, kassi pakkaamatta, jne. mut kotona ollaan taas ja alkaa hiukan tajuamaan mitä on tapahtunut. :)

Kassiin mukaan: hammasharja, Lansinoh, imetysliivit + liivinsuojia!
Ja omat kotiutumisvaatteet, ettei oli miehen armoilla... ;)

ventti + keijukainen 4vrk
 
Viimeksi muokattu:
Supistus siirtyy paineena kohdunpohjaan ja sukkapuikkoa iskee minkä ehtii. Saman saa aikaan minin liikkuminen ja herkästi sitten supistaa päälle ja liikkuminen vihloo kipeästi ja kohdunsuutahan se paukuttaapi. Tänään joutunu tippuu ihan kaksinkerroin kun tulee niin salamakirkkalta taivaalta. Supistukset iskee myös paineen takapuoleen ja suolta tyhjentäny useamman kerran tänään. Mies ei uskaltanu lähteä kauppaankaan kun nojailin jo tiskipöytään, että saa selän rentoutettua. Että hiukan taitaa olla tuoki hermostunu.. Mini liikkuu mulla suppareiden aikaan, mutta potkut tuntuu Hiljasina tietysti. Komppaan siis hemutusta ja jkoota tuntemusten kanssa. Silti kävin kävelyllä ja reippaasti painoin menemään kukkuraksi jumppasin vielä levon jälkeen ja mini on kyllä moukuttanu mua huolella illan..

pillipöllölle ihania vauvahetkiä!!!aannalle voimia koitokseen!!
 
Aanna, hyvin se menee! Mulla käynnistystä lykättiin kun kokoarvio olikin vielä pienehkö, mutta en usko että sua lähetetään enää kotiin.

Ventille onnittelut! :flower:

jkoo, mulla on ollut tänä iltana vähän samanlaisia tuntemuksia, puristaa ja sit vauva myllertää, mutta en tiedä onko nää supistuksia vai mitä. Kivuliaita ei oo toistaiseksi olleet, eikä tasaisin välein, eli taitaa olla korkeintaan harjoitussuppareita.

Maikki rv 37+5
 
Ventille kovasti onnea!! Olipas nopsa synnytys!

Tännehän mä kerkisin aamullakin vielä. Illalla sain hyvin unta mutta puoli viideltä heräsin supistukseen. Tulikin sitten puolitoista tuntia sellaisia lievästi kipeitä supistuksia n.10min välein, sain vielä vartin nukuttua ja sit heräsin muuten vaan, enkä jännitykseltä osaa enää nukkua. No, näihin aikoihin melkein olisin herännyt muutenkin. Harmi, etteivät nuo omat supistukset jatkuneet ja voimistuneet! Olivat kyllä sen verran heikkoja, että enpä usko niiden edes paljoa tehneen. Limavuotokin mulla loppui, sitä oli pe vähän ja lauantaina. Joten paikat varmaan suurinpiirtein yhtä epäkypsät edelleen kuin perjantain polikäynnillä. Ei auta kuin kohta lähteä kuulemaan, miten käynnistystä aloitellaan!
 
  • Tykkää
Reactions: Taistis
Tsemppiä Aannalle tämän päivän koitokseen!! Toivottavasti kaikki menee niin kuin ovat suunnitelleet, eikä passita sua kotio! =)

Ja onnea jo vauvan saaneille! :heart:

Itsellä nuo eilisillan kivut loppuivat ja sain yöni nukuttua, eli kai sitten oli jotain harjoitussuppareita. Kun en tiedä, esikoisesta ei tuollaisia ollut, synnytys käynnistyi vain yhtäkkiä silloin vesien menolla ja sairaalassa alkoivat pian säännölliset kunnon supistukset :) Sen verran vain muistan, että selkään ottivat ne supparit ja nuo eilisetkin kivut tuntuivat selässä....mutta rauhallisin mielin täällä, huomenna mulla on parturi, joten jos vielä hetken pysyis masussa, sen jälkeen voikin sitten syntyä mun puolesta :D Niin ja esikoinen syntyi rv 39+2 ja synnytys kesti 6,5h.

jkoo + Pupu 37+5
 
Viimeksi muokattu:
ventti Onnea :heart:


tääl aamuyöl alko supistelemaan eikä uni enään tullut.liian harvakseltaan niitä nyt sitten tässä tullu kaiken aikaa.nukuttua sain hetki sitten jonku tunnin verran sentään..
kuhan ny alkais kunnol eikä ois tämmöistä kärvistelyä montaa päivää..
esikoisen synnytys ku alko vesienmenoilla eikä ollu sitä ennen tietoakaan mikä oli supistus..

Oli puhe noista viikoista milloin tullu esikoinen synty 37+3 ja ny on 39+1 et saa nähdä koska tulee.et ei kai sitä pysty mitenkään olettaa tai katsoa miten aikasempi tullu..tai tiiä sitä mulle vaan käyny vähän toistepäin :D

iso väsy mut kaippa tämä tästä..

Taistis ja pikkuneiti 39+1 :heart:
 
Poikkkalle: Onnea käynnistelyihin


Aannalle Myös tämän päivän käynnistykseen onnea. Toivotaan etteivät käännytä pois. Itellä sama tilanne ensi viikolla pelkään että kun meen eka koko arvioon ni sanovat ettei olekkaan tarpeeksi iso ja käskevät vielä tulla kotiin odottelemaan.Vaikka masukki onkin jo nyt 4 kilon luokkaa.

imetys Ite imetin esikoista 5kk , toista imetin vaan 6vk mutta se oli alusta asti kamalan tuskan takana (koska poika sai ensimmäiset 5pv pullosta ) Ja mun mielestä se oli enään pullon jälkeen tosi vaikeeta imettää toinen huusi kun vietävä ja imettäminen sattu eli lopetin sit aika pian enkä enään rääkännyt itseäni, seuraavaa 1v4kk ja seuraavaa 1v uskon että jos toinen lapsi ei olisi joutunut teholle niin imetyskin olisi onnistunut. Nyt jos vaan maitoa tulee niin meinaan siihen 1v asti imettää,mutta jos ei tule niin en ressaa siitäkään sitten mennään korvikkeilla.

Ventille onnea pienestä vauvasta.

möhköpantti + rv 36+5 ( 8pv max että pääsee ainakin näytille ja toivottavasti myös käynnistykseen,mitnköhän saisi tämän viikon kulutettua aikaa että päivät menisi nopeemmin)
 
jkoo, tukka hyvin kaikki hyvin :D

imetyksestä, mulla oli kans esikoinen teholla ensimmäisen vuorokauden ja alussa imetysotteen löytyminen vei aikaa. Käytin rintakumia muistaakseni ensimmäiset 2 kk, kun vauva ei oikein osannut pullon jälkeen ottaa kunnon imuotetta + nännit olivat tosi matalat. Mutta sitten se lähti sujumaan ja lopulta imetin 9 kk saakka (lopussa tosin vauva malttoi imeä vain aamuisin, maidontulo lakkasi vähitellen kun imetyskerrat vähenivät).

Nyt olis tarkoitus yrittää heti alusta ilman rintakumia. Ja ajattelin harjoitella myös kantoliinassa imettämistä, kun vauvaa pitää nyt kuljettaa eri tavalla aktiivisemmin mukana esikoisen menoissa (kerho, leikkipuisto, piha...).

On tää vaan jännää lukea, kun yhdellä sun toisella alkaa supistukset voimistua ja synnytys lähestyä :popcorn:

Maikki rv 37+6
 
Rintintin
Onnea pillipöllö ja ventti!! :flower:

Mulla edelleen supistuksia lähes päivittäin, tosi harvakseltaan ja harvoin kunnolla kipeitä. Tulevana sunnuntaina LA, mutta kuten kaikki on koko ajan mulle sanonu: YLI SE MENEE KUMMINKIN!! Mutta jos ei paljoa, vaikka sitten viikon päästä jo...

Tsemppiä kaikille joilla käynnistellään tai muuten alkaa olla h-hetki käsillä!

Rintintin & masukki 39+1
 
Onnea kaikille vauvansa saaneille!!

Viimeyö meni taas erittäin huonosti. 10min välein supisti, mutta ei kipeesti. Muutama erittäin kivulias supistus ja maha aivan sekasin.
Kypsyttelee hyvääsesti paikkoja ja sit kun on tosi kyseessä niin tulee sairaalaan aivan hirvee kiire. Viimeksi ehdittiin sairaalassa olla noin tunti kun lapsi syntyi.
Nyt haluaisin kyllä kivunlievitystä. Viimeksi en ehtinyt saada mitään.

Täällä kans välistä tulee alamahaan ja selkään niin lujaa kipeetä ettei pääse kunnolla kävelemään. Vauvan liikkeet myös sattuu välillä todella paljon.

maraiitti ja saukko 39+2
 
~Lenni Täällä myös sormien ja kämmenen puutumista! :wave: Reilu pari viikkoa ollu kova turvotus ympäri kehoa ja sitä myötä rupes puutuun oik.kämmen ja sormet. Alkuun oli parempi päivällä,mut nyt on kokoajan puuduksissa ja turvoksissa ja särkee koko käsivartta. Parina yönä ruennu myös vasen käsi oireileen :( Tää on kuulemma yleistä raskaana olevilla... Haittaa jo kovastikkin yöunia, ja päivällä ei enää voi juurikaan mitään tehdä tuolla oikealla kädellä.|O

MaTu ja ylläripylläri 37+4
 

Yhteistyössä