Kesäkuun Kastehelmet 2012 **KESÄKUUSSA ~ MEIDÄN KUU**

Onnea kaikille vauvautuneille! :flower: Saisipa jo omankin syliin.

Ajattelin kysellä, että oletteko muut hankkineet imetyspaitoja? Mistä niitä saisi halvalla? Ei huvittaisi maksaa yli 20 €/paita, kun niitä olisi kuitenkin kiva olla useampikin.

Tuntuu hullulta, että vauva on vieläkin masussa. Olin ihan varma, että hän olisi syntynyt toukokuun puolella, mutta vieläkään ei näy juurikaan merkkejä lähestyvästä syntymästä. Eilen oli kyllä jo jonkin verran polttelua alaselässä ja todella voimakasta paineen tunnetta alavatsassa ym. Saisi kyllä jo luvan tulla. Täytynee lähteä portaita kävelemään ja tekemään kyykkyjä, jos jotakin tapahtuisi. Pelottaa vauvan koko, kun ei tiedä mitä vauhtia on nyt kasvanut. Herkkuja on tullut syötyä ihan liikaa ja paino on noussut itsellä yhteensä joku 17 kg. :eek:

Täällä odotellaan Poikkkan ja Aannan (ja olikos joku muukin vielä käynnistyksessä) kuulumisia.

PikkuistaOdottava ja pikkuinen prinsessa 38+2
 
Onnea prinsessojen ja prinssien äideille, teitä oli monta :flower::heart:

Me kotiuduttiin eilen mummolareissusta, eikä siis tarvinnut lähteä synnyttämään kesken reissua. Nyt onkin ihan sellainen olo että koska vain voi tulla! Miehen äiti on tulossa meille sunnuntaina asumaan, saa nähdä ehtiikö. Tuntemuksista en tosin osaa päätellä kuinka lähellä tai kaukana synnytys on. Sairaalakassia aloin pakkaamaan tänään ja muhkeasti limaa tuli aamulla, mutta ei kai sekään mitään sano :) Huomenna aamulla on neuvola.

Joku kyseli facebookista Minäkin olisin siitä kiinnostunut, kun esikoisenkin ryhmässä pyörin siellä. Siellä on kiva kun kirjoitellaan omalla nimellä, tuntuu että meillä ainakin on ollut tosi asiallista meininki siellä, vaikka ihan erilaisia äitejä ollaankin. Pienimuotoista vertailuahan se on, kun samanikäisten lasten kasvua seuraillaan, mutta ei häiritsevää minusta. Mun pojan ainoa krediitti on se, että on ollut isoin alusta asti ja tällä hetkellä yksi muutamasta, joka ei ole oppinut vielä puhumaan :saint: Hienoja saavutuksia siis :D

38+5
 
Hei asiasta lentokoneeseen... Ajattelin kysäistä teiltä, vaikka ei nyt ihan heti ole ajankohtaista, mutta onko jollakulla tietoa onko olemassa jonkin lasten kirjakerho jossa kirjat olisivat ruotsin kielellä??? Kun olen tosiaan itse kaksi kielinen ja haluaisin lukea lapselle sitten ruotsiksi.
 
Sun Rise: Sulla samat meriitit sit melkein ku meitin pojalla. Oli silloisen ryhmän isoin vauva ja taitaa edelleen olla pisin. Puhumisessa oli myös ongelmia tai pientä viivästymää, mutta nyt taitaa olla jo ikäisensä tasolla.

Facebook-ryhmään pääsee laittamalla tätä kautta yv:llä oman nimensä jollekin ryhmän ylläpitäjälle, joita ovat ninanina, Pinklady81 ja Nessa-85 taikka sitten jollekin ryhmään kuuluvalle.

PikkuistaOdottava: Tilasin pari boobin paitaa viime viikolla. Tosin hinta 31 €/kpl, mutta halusin tällä erää pari kunnollista. Esikoisen aikaa käytin noita h&m:n paitoja, jotka maksaa jotain reilun kympin kpl, mutta en tykännyt niistä kun ei ollut kovin käytännöllisiä. Toki kotona käytin ihan normi toppeja ja t-paitoja, jotka vaan vetäsin kunnolla ylös, mutta kyläillessä en tätä viittinyt tehdä.

(.) Tää mamma alkaa hiljalleen kypsyä tähän odottamiseen. Nivuset ja häpyluu huutaa kävellessä hoosiannaa ja nukkuessakin vihloo. Kävely on todellakin ankkamaista ja tänään en ole jaksanut tehdä muuta kuin maata sängyssä ja kerätä voimia, jotta jaksan illalla touhuta esikoisen kanssa. Mies on illan ja yön pois kotoa (töissä), joten ollaan kaksin. Sisko on hälytysvalmiudessa, jos lähtö synnärille tulee tänä aikana, mitä suuresti epäilen.

Mupelo ja sintti rv 41+1
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaa nyt tyhmälle mikä on Balonki ???
Kiinnostaa kun näyttää olevan sama synnytyssairaala Maikki79 kanssa ja kun hänkin käynnistyksessä ja jos mullakin ensiviikolla käynnistys niin voidaanko mullekkin laittaa joku balonki??
Maikki79 tsemppejä käynnistykeen

Enisa Onnittelut tytöstä.
 
Ballonki-laajennussta käytetään ensisijaisesti, jos aiempi synnytystapa on ollut keisarileikkaus. Lääkäri ohjaa katetrin vauvan pään ja kohdunsuun väliin ja katetrin ballonki täytetään fysiologisella keittosuolaliuoksella ( 50 ml ).

Katetri teipataan äidin reiteen ja sitä vedetään 1-2 kertaa tunnissa. Tällä tavalla pyritään kypsyttelemään kohdunsuuta mahdollista kalvojen puhkaisua varten. Synnyttäjä voi mennä myös kotiin katetrin kanssa, jolloin katetriin ei kohdisteta vetoa. Jokainen tapaus arvioidaan erikseen.

tämmöisen löysin :)

Enisalle onnittelut :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hemutus
LKN
Kauheasti vauvoja syntynyt, ihanaa ja onnea kaikille! :heart:
Täällä käyty tänään neuvolassa, kaikki ok: sf-mitta 33cm ( -1cm edelliseen!! Wuhuu,tyyppi laskeutuu :p), painoa oli tullut järkyttävät 2kg..!! Mutta huomaan kyllä että nesteet jää helposti kroppaan, varsinkin jos on syönyt jotain suolaista... Syke pamppaili tasaisesti 135 paikkeilla ja liikkeet ++, RR 142/88 eli sitä samaa luokkaa mitä muutenkin tän raskauden aikana ollu,vauva rt:ssä ja pää lähtökuopissaan =)
Mä jo sunnuntaina luulin että lähtö tulisi, oli useamman tunnin kunnon menkkajomotusta ja napakoita harkkasuppareita sekä vessassa sai juosta vähän väliä kun paine oli niin kova, mutta kas kummaa ne tyssäs kun seinään ;) Nyt ei sitten sen jälkeen oo ollukkaan kun harkkasuppareita... mutta niitä nyt on muutenkin päivittäin enemmän ja vähemmän!
Tänään oli kyllä aamulla niin vetämätön olo että oli pakko ottaa päikkärit jo klo.12 :D Muutenkin on ollu välillä tosi huono olo, ihan kun alkuraskauden pahoinvointia..Enteiliskö jotain?? Ennen esikoisen synnytyksen käynnistymistä sain hemmetin moisen migreenikohtauksen edellisenä päivänä, ja sillon oli ollu kohtaukset kurissa jo monta vuotta, ihmettelin vaan mutsille puhelimessa että mistä moinen tuli ja se sano että varmana lähet synnyttämään ja niinhän se oli!
Nyt huomaa taas että iho rupee rasvottumaan ja hikoiluttaa pirusti, taitaa hormoonit tehdä kepposia! jaahas, josko sitä jaksais alkaa puuhailemaan jotain :whistle:
T. LKN ja pikkuneiti 37 POKS!
 
Onnea uusille vauvautuneille:heart:

Tulevan vauvan Sisarusten syntymä viikoista ollu puhetta, Meillä esikoinen 41+3, toinen 42+1 ja kolmonen 42+1. Uskon et samalla kaavalla mennään. Ellei sitten ens viikolla päätetä käynnistää kun käyn äippäpolilla lekurissa. Jänskättää...

Eiliset sydän käyrät priimaa oli syketaso pompsahtanu 110:stä 130:n. Oikeen näytti hyvältä. Synnärin lääkäri tosiaan oli viime viikol sitä mieltä et käynnistettäis synnytys ens viikol. Mut enpä tiiä toinen lääkäri jos osuu kohalle sillon voi ol erimieltä asiasta.

Parempi olisi kun ymmärtäisi lähtee itekseen synnytys käyntiin ni ei tartteis käynnistellä. ei se oo kivaa 1 käynnistys takana ja poltot sitä luokkaa et huh. Paljon lempeämpää kun omil poltoil mennään. Mä kun en voi saada minkään laista puudutustakaan. Eivät sovi mul. menee taju ja halvaannun noin vuorokaudeksi vyötäröstä alaspäin. (epiduaaliista). Ilokaasu on auttanut 2 viimeses ja niin myös tulevassakin koitoksessa saa luvan auttaa.

Käynnistykseen lähteneille tsemppiä ja voimahali!

Jännittäviä aikoja eletään ite kukin.

Nona ja rymyiita 38+0 Poks
 
  • Tykkää
Reactions: Mupelo
Onnea vauvautuneille!! :)

Aika on mennyt tosi nopeasti, kotiuduttiin 18 päivä ja tänään pojat 3vk. Kaikki mennyt sairaalassa niin hyvin että päästiin 4.päivänä pois sairaalasta, mulla haava parantunut hienosti.

Kaikki tapahtui kotona 14 päivän iltana kun vesi meni, sit lähdettiin ambulanssilla sairaalaan jossa pääsin heti käyrille. Makasin sängyllä, kätilöt kävivät välillä tarkistamassa mun tilannetta ja lopulta tuli se leikkauslääkäri ultraamaan. Silloin oli jo yli puolenyön ku lääkäri totesi että kohdunsuulla on A-vauvan kantapää ja pakara tarjoutuvana ja siitä päädyttiin kiireelliseen sektioon. Pääsin puolessa tunnissa leikkaussaliin jossa laitettiin epiduraali ja spinaali. Se yö oli muuten tosi pitkä :) pääsin nukkumaan vasta klo 5 aamulla.

Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin jo sairaalassa, kotona maitoa tulee mut pojat syö myös korviketta rintamaidon jälkeen ku he ovat todella ahmatteja ja mun maito ei kertakaikkiaan riitä molemmille.

Niin ja poikien mitat synnytyksen jälkeen (rv 37+2) A 2625g 47cm, py 33,5cm ja B 2800g 49cm, py 34cm. Apgar pisteet molemmilla 9-10-10.

malendra + pojat 3vk <3
 
Voooooij kun pikkusia poikia malendralla :) Awwww :)

..voi mun pää parkaa, alko särkemään ykskaks yllättäin : / ja alaselkä sattuu, varsinkin oikeelta puolelta :( ..mut ei enää kauaa..

..ja nyt on yöpöytäki hankittu \o/ :p ..enää puuttuu se sänky tuolta äitin ja iskän luota.. ja ne rattaat, mut ne ny kerkee..

Hyvin malttamaton Emby^ ja nökö 38+1 :heart:
 
Olipa ihana saada päivitystä Malendralta! Ajatella kuinka se aika oikeasti menee nopeasti!! (vaikka omalla kohdalla tuntuu että aika taas matelee ;) )

Niin ja uusille tervetuloa! :)

Sellaista olen tässä miettinyt että kun mua supistaa niin supistaa ihan sillain että henki salpaantuu! Tulee sellainen puristava tunne ihan kurkkuun asti.. En koe sitä kuitenkaan kipuna.. Mutta onks ne sellaisia harjoitusmalleja vaan silti? Nyt on muutamana iltana alkanut tulemaan sellaista menkkajomotusta.
Mitä se on? :)

Hemutus ja Möykky 37+2
 
demdem: En usko, että tuolla HYS:issa sattuu olemaan ruuhkaa, vaan enemmänkin tuolla pk-seudun suunnalla.

Hemutus: Menkkajomottelu taitaa kypsytellä paikkoja alakerrassa. Tohon hengen salpaantumiseen en osaa sanoa mitään. Itsekin muutamaan otteeseen huomannut harkkasupparin aikaa hieman hengenahdistusta, mutta en mitenkään suuressa määrin.
 
  • Tykkää
Reactions: demdem
Mupelo
Okei. Alkuun supistus oli vaan sellainen että "jaahas maha kovettu nyt supistaa" nykyään esim eilen kun olin kaupungilla niin supistus tulee niin napakkana etten pysty edes puhumaan kun ottaa henkeen ja samalla tuntuu välillä että alaselkä "puutuu"..
Toivotaan että menkkajomotukset kypsyttelisivät sillä viikon päästä uusi kontrolli uä ja jos mitään ei ole alakerrassa tapahtunut niin voin unohtaa käynnistykset! :)

Demdem
En Osaa sanoa hysin ruuhkatilanteeseen. Oon kuullut että taysissa samanlaista... Ei kiva! Ainoa mitä stressaan on se että synnytyksen jälkeen joutuisin käytävälle!! Hyi yök ja apua! :)

Miten te ensimmäistä odottavat saatte päivät kulumaan (olettaen että toista/kolmatta odottavilla on tekemistä esikoisten kanssa ;) ) ? Mulla mies on vielä toisessa kaupungissa töissä ja herään yleensä samaan aikaan hänen kanssaan aamulla eli klo 07 ja mies tulee kotiin n. klo 18. Kaikki ystävät ovat päivät töissä ja kaupungiin en oikein jaksa lähteä vaan pyörimään sillä sielä palaa aina rahaa eikä halua sitä turhuuksiin nyt kuluttaa. Tiedän, että kaikki sanovat että "lepää nyt kun vielä voit" mutta kyllä tää alkaa oleen jo aika tylsää!

Kirjastosta vois mennä lainaan kirjoja kylläkin.. Mutta niissä on se hiton aika kun pitää palauttaa ja mää oon aina sellainen torvelo niiden palauttamisen kanssa :D

Hemutus ja möykky 37+3
 
meille syntyi 29.5 pieni poika 4530g 50,5cm rv 40+0 maanantaina alkoi kotona
supistella hiljakseen, illalla ysin jälkeen lähdettiin näytille koska edellinen synnytys oli
tosi nopea ja halusin ehtiä sairaalaan... jäin sitten sinne ja mies passitettiin kotiin
mutta lapsivedet meni joskus puol yks ja mies soitettiin takaisin paikalle ja siirryttiin
saliin. vauvalle tuli muutamia kertoja sydänäänissä nousuja ja niistä johtuen laitteet hälytti
ja vauvanpäästä otettiin mikroverinäytteet jotka olivatkin sitten yllättäen huonot...
silloin eka kerran sanottiin että varaudu sektioon..itkuhan mulle heti tuli ja niin siirryin
toiseen sänkyyn ja sitten mentiin kovaa kohti leikkaus salia ja mut nukutettiin.
eli hätäsektioon jouduttiin mutta vauva voi nyt hyvin ja mäkin pikkuhiljaa toivun
leikkauksesta menetin verta 3,5l ja olo oli kyllä herätessä aivan hirveä mutta nyt kun on
viikko mennyt tapahtuneesta niin tuntuu jo lähes normaalilta tänään terkka tulee kotiin
vauvaa punnitsemaan ja tarkastamaan ja multa otetaan tikit pois (minkähän lainen arpi
tuohon jää..kiva pystyviilto).

Onnea kaikille jo pienen saaneille ja voimia vielä synnytystä odottaville!

tanjamaa ja Jallu 9vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Emby^ ja ~Lenni
Onnea tanjamaa pikkumiehestä sekä pikaista paranemista! :flower:

Hemutus: Nuo kyl vois olla jo niitä oikeita suppareita, mutta lievänä versiona. Mulla ekat synnytyssupparit oli aika mietoja, en edes tiennyt, että mua supistaa kun alaselkää vaan hieman jomotteli, mutta silti käyrälle piirtyi selviä supistuksia. Näitä kesti siihen n. 4 cm asti kunnes muuttu kivuliaammaksi.

Täällä edelleen kasassa. Oon suosiolla siirtynyt odottamaan perjantain ya-kontrollia, joka toivon mukaan johtais sit käynnistykseen.

Mupelo ja sintti rv 41+2
(Sintti nauttii täysin siemauksin liian hyvästä palvelusta tuolla omassa yksiössään, eikä suostu ilman apuja näköjään tulemaan pihalle.)
 
Tanjamaalle voimia toipumiseen! Kannata rasvata sectioarpea kunhan tikit tietysti ensin pois. Pehmittää arven uutta ihoa. Onnea pienestä nyytistä!

Toi hengen salpautuminen supistuksen aikaan on mun käsityksen mukaan ihan fysiologinen reaktio. Pallea ja kohtu niin lähellä toisiaan, että toisilla salpauttaa hengityksenkin moinen lihasmassan puristuminen. Viimeyönä menkkajomot oli aika kovat ja panadolia hain kyllä purkista. Ajelin nurmikkoa 3 tuntia eilen (ja vieläkin on kesken) ja jotenki muukin keho oli hiukan uupunu joten ei jaksanu kärvistellä.

Että tekemistä kyllä omakotitalossa piisaa yllin kyllin niin sisällä kuin ulkona :) kirjastosta oon hakenu kirjoja ja pari leffaakin tuijottanu. Eilen kyyläsin yhden lotta elokuvan ja vaikka inhoan hevosia niiden kuolema parutti mua aivan tolkuttomasti. Ystäviä pitäisi kyllä nähä useemmin, mutta jotenki sosiaalinen kanssakäyminen kuluttaa ihan mielettömästi energiaa ja voimia. aika paljon kotiäitejä siis ympäristössä. Molempien vanhemmat asuu myös täällä ja ollaan paljon tekemisissä, samoin veljen perheen kanssa johon odotetaan toista lasta ja vielä jouluvauvana <3! Kävelyllä käynti tietysti kuuluu kanssa päivän sisältöön ja sen jälkeen ainakin saa levätä tovin joten siinä mene taas parituntia. Miehelle ruoan teki kulutta lisää aikaa ja musta ainakin tuntuu eytei päivät edes riitä mihinkään..

Mupelon pikainen on kohta ulkona ihan väkisinkin.. :)!

Imetysvaatteista, ite oon ostanu facebookin maailmasta äitiys ja imetys jotain sivustolta. Hinnat lähtee 3€ ylöspäin ja tinkaamista sallitaan :) malleja ja merkkejä löytyy ja nopeat syö hitaat! En todella raaski ostaa uusia kun maksavat tosi paljon!

( . ) minimies möyrii ja muutoin aika rauhallista on. Paitsi toi kävely polttaa nivusia ja vetää alavatsan lihaksia todella kovin. Odottelua odottelua hartaasti :)

Mini 37+2
 
Viimeksi muokattu:
Onnea tanjamaa sekä PikkuMyy-82 :heart::heart:

eilinen lenkki ja siivoilu sit kostautu väsyttää ku mitäkin...ois jo ti ja sais tietää mitä tässä oikeen käy..tai alkais jo tapahtuu.. ny ku ei yhtää tiiä saako ees alateitse yrittää ku pitää kattoo vauvan paino uudestaan... jotenki alkaa jo pelkää synnyttämistä alateitse jos kovin likeel on sitä 4kg.. esikoinen oli kuitenki sen 2,8kg ku perätilas sen synnytin.. alkaa iskee pelko koko hommasta :(

Taistis ja pikkuneiti 39+3 :heart:
 
Onnea uusista vauvoista!

Tänään oli taas äitipolikäynti, eipä edistystä juuri ollut tapahtunut, 3cm oli kanava vai mikä lie pituus tippunut ja hieman auki kai. Käyrällä tuli vaan yksi kunnon supistus joka tuntuikin menkkamaisena kipuna jota nyt ollut vähän miltei joka ilta. Turvotus lisääntynyt mut muuten arvot ok. Nyt vaan kai lisäämään rasitusta että alkaa tapahtua.

teris 37+0
 
Piinava huono olo jatkuu.. Yöllä ei saa unta ja joka kohtaa kolottaa, nyt toivotaan, että pieni tulee ajallaan ulos.
Kieltämättä itseäni pelottaa tuo synnytys, muutaman kerran kävin pelkopolilla, mutta en tuntenut saavani sieltä apua, mielummin negatiivista palautetta. No kai se siitä omalla painollaan menee, kipu herkällä on ehkä pieni ongelmia...
Aamulla sain sentään imuroitua koko kämpän ja ulkona on niin ihana ilma, että pieni lenkki teki hyvää, tosin tuo siitepöly ei tee niin hyvää..
Tästä sitten lähden kauppaan ja
Onnea paljon kaikille vauvan saaneille ja tsemppejä maha pystyssä oleville

Saara ja Helmi 38+1
 
Onnittelut tanjamaa sekä PikkuMyy-82 nyttyröistä <3

mupelolle Kyllä se sieltä ulos tulee ja voi olla jo että ihan lähipäivinä.

Taistis TMeillä on sama odottelu päivä..ite odottelen myös tiistaina vielä 6pv!!!
Jänskättää kun mulle lääkäri sano että tuu laukkujen kans sairaalaan mutta kun pelkään että joku toinen lääkäri käännyttää mut viä pois tai jos ei oo paikat auki niin käskevät viä kotiin odotteleen supistuksia.Tosiaan niinkun täällä aikasemmin sanoin niin äippäpolille aika vasta klo 12.50 kun ylensä kun oon käynnistykseen päässyt niin se on ollut heti aamusta. Ja nyt viä pitää tuon äippäpolin kautta kiertaa eli en tiä mitä odottaa.

Ukkeli oli mennyt ostamaan uuden astianpesukoneen ja toivottavasti se ei oleta että se olis mun 30v synttärilahja :D Mulla siis tasan viikonpäästä 30v synttärit ( jotka saattavat mennä sairaalassa oltaessa) Ja vähän vinkkasin että lahjan voi sit ostaa etukäteenkin ja sit ilmesty tuo astianpesukone ;D

Muuten täällä oma olo ihan hyvä ite kun en oo kärsinyt kivuista enkä kolutuksista enkä ees niistä supistuksista vaikka niitä olen yrittänytkin saada.

möhköpantti rv 37 ( poks poks) (jos oikein hyvä tuuri käy niin viikonpäästä voi tähän aikoihin olla jo masukki sylissä, riippuen pääsenkö käynnistykseen ja aloitetaanko se tapletilla vai tipalla)
 
  • Tykkää
Reactions: Taistis

Yhteistyössä