Kesäkuun Kastehelmet 2012 **JOULUKUUSSA**

Nopea hihkaisu, kun Sandrastiinan kommentti sai mut hymyilemään. Kun sähän siis "puolustit" tutkimattomuutta, vaikka juuri olit kirjoittanut miten sulle tehtiin täysi tutkimus :)

Ja tää ei siis ollut kettuilua, ymmärsin sun pointin kyllä ja olet varmasti oikeassa. Uppos vaan mun väsyneeseen perjantai-hepuliin hyvin :D
 
Heipsan taas jälleen! Istuskelen täällä väri päässä ja pitää jotenkin vielä saada 10min kulumaan, niin ajattelin tulla kirjottelemaan :D

Mulla ainakin lääkäri teki sisätutkimuksen silloin sen vuoksi, kun epäili alkavaa keskenmenoa verenvuodon vuoksi. Tutki oliko kohdunsuu mahdollisesti lähtenyt avautumaan, jolloin olisin todennäköisesti joutunut kaavintaan, mutta onneksi näin ei siis ollut! Mutta tosiaan turhaan sisätutkimuksia ei tehdä. Itsekin olen terveydenalan ammattilainen, ja oma huoli on kokoajan ihan hirveä tämän vuodon vuoksi ja olen kyllä onneksi saanut empatiaa puolelleni, paitsi synnärin ylilääkäriltä..... Huoh.....

Pitikin kysymäni teiltä vuotavilta, että millä fiiliksillä olette.. Luotatteko kaiken menevän hyvin kesään asti, vai onko pelko takaraivossa?

Seksihaluista Niitä ON PALJON, mutta kun ei saa harrastaa, itse yhdyntää siis. Muuten ollaan sitten asiat kyllä hoideltu, mutta on jo ikävä sitä itse aktia.... Juteltiin jo miehen kanssa mahdollisesta seksittömyydestä kesään asti ja pohdittiin, että kyllä siitä sitten selvitään eri keinoin, kunhan vain saadaan vauva turvallisesti maailmaan :heart: Mies on aina ollut kovin halukas, ja pelkäsin vähän näiden vuotojen vuoksi, että mitenköhän käy, mutta onneksi on kovin ymmärtäväinen ja tukee mua tässä! En tiedä miten selviäisin, jos se ei ois mun tukena ja ymmärtäis mun huolta. Jotenkin tuntuu, että sekin on herkistynyt, kun tällä kertaa ei kaikki sujukaan "niin kuin pitäisi".

Eka lekurikäynti on meillä normaalisti rv 12 paikkeilla, mut mullekaan sitä ei nyt tehty resurssipulan vuoksi. Toki varhaisultrassa lääkäri teki kaiken saman kuin lääkärikäynnilläkin, joten sinänsä ei mulla väliä :) Eihän siinä ainakaan meidän seudulla ole tehty, kuin sisätutkimus, tutkittu kohdunkaulan pituus ja kohdunsuun kiinninnäisyys (miten lie kirjoitetaankaan :D ).

Hiiva on mulla oireillut kutinalla ja poltteella alapäässä. Viime kerralla ei valkovuoto muuttunut, mutta polte oli aivan kamala!! Hain canesten combin apteekista ja se auttoi!!

Mielihalut ja ällötykset, ei oikein mitään ihmeellisiä ole. Tai jos on, niin tulevat yhtäkkiä ja mitä sitten ovatkaan niin mun on saatava heti! :D Mut ei selkeesti vaan jotain tiettyä. Keskimmäisessä raskaudessa himoitsin keitettyjä kananmunia ja söin niitä niin paljon, etten sen jälkeen moneen kuukauteen halunnut nähdäkään keitettyjä munia :D

Jahas, taitaa saada mennä pesemään värin pois :)

Vähän iloisempi ja vähävuotoinen Bamse* ja Viuhti 14+2 :heart:
 
Voi että te ootte taas ehtiny kirjotella ihan kamalasti :D
Mua vaan jaksaa laiskottaa vieläkin, toivottavasti tämä nyt kohta jo alkais helpottamaan...

Pesänrakennuksesta Sellasta ei ole tässä osoitteessa kyllä havaittavissa ollenkaan. Edellisessä raskaudessa se tulikin vasta aika loppuvaiheessa.
Tosin vois pikkuhiljaa alkaa tulemaan kun pitäs tätä rempaa tehdä...

Karvat Esikoisesta kasvoi mahaan vaaleaa karvaa, mutta nyt en oo vielä havainnut karvan kasvua.

Mielihalut ja ällötykset En oo huomannut mitään erikoista. Esikoisesta joka oli siis poika tykkäsin mässäillä karkilla! Joka paikassa oli karkkia! Avattuja pusseja siellä täällä, suklaapatukoita siellä sun täällä. No sitten narahdin sokerista mikä ei ollut yllätys! Ja piikitys sydeemit kotiin neuvolasta ja mässäily seis.
Mies jemmasi kaikki karkit lukolliseen kaappiin ja piti avaimen piilossa.
Ja kun kaikki oli ohi niin avattiin salainen laatikko ja voi jestas mikä järkytys kun karkkia oli vaikka muille jakaa! Varmaan 10-15 pussia karkkia osa avattuja ja osa avaamattomia. Karkkiaskeja ja suklaapatukoita useita kymmeniä :whistle:
Niitä hommasin kun ne sai kätevästi taskuun tai käsilaukkuun jemmaan ja niitä voi salaa mässäillä....
Nyt ei tee karkkia yhtä paljon mieli nytkin yks karkkipussi ollut pöydällä auki kohta kaks viikkoo ja kuivuneet sinne.
Toivottavasti se olis pieni merkki siitä että nyt tulis sit se tyttö =)

Nimistä Mietin ja mietin mutta pää lyö tyhjää. Samoja kun ei haluais käyttää joita jo tuttava piirissä on.
Kaikki ihanat nimet tuntuu olevan varattuna :kieh:
Tekis mieli keksiä jotakin erilaista mutta ei keksi niin ei keksi!

Jahas jos kömpis iltapalalle... Aah tätä ihanaa poran hurinaa huoh

Taitaapa olla muuten poksumis päivä 13+0

Jane69 ja mikä lie salamatkustaja sintti
 
Purr.

Täällä mielihaluja olis tomaattiin, niinko siitä ekastaki (mikä meni siis kesken, niille jotka ei vielä tiedä) jaja noh.. karkkia EI juurikaan tee mieli. Ja tosiaan mehujäät! Namnammm! Niitä vois vedellä vaikka mitenkä ja paljon :)
Kahvia join tänään ekan kerran kuuden viikon tauon jälkeen :) Oli ihan maittavaa.

Koko ajan olis nälkä. Sitko syö, ni tulee äklö ja 10 min ni vois taas syödä samanmoisen satsin. Uskomatonta. Ja sit tää väsymys. Nukun ehkä 10 / 11h ja sit oon tunnin 1½h hereillä ja voisin taas men nukkuun.. :D Jännää tää olo..

Eipä taas muuta.

Emby^ ja Jormaliini (aka nökö) 13+4
 
Moikka.
Mulla oli ensimmäinen lääkärineuvola eilen,kaikki ihan kunnossa,sydänääniä metsästettiin urakalla.Ensin lääkäri etsi ja sitten totesi että hänen on mentävä seuraavaan paikkaan ja terkkari sitten jatkoi,löytyivät kyllä,mulla on istukka etupuolella peitti ilmeisesti aika hyvin koska oma pulssini tunki kokoajan tielle.Reipas 150 jumpsutteli ja kaveri selvästi liikuskeli.:heart:

Siivosin tänään oikein urakalla ja nyt on selkä niin jäykkä että en meinaa päästä liikkeelle,neljän viikon päästä pitäisi mennä töihin,saas nähdä mitä siitä sitten tulee.: /

Sokerinrasituksessakävin nyt jo sen takia ,koska on sukurasitetta ja bmi sen verran iso,uudestaan menen sitten vielä 26-28 vaikka nyt kaikki olikin ok.

Mielihalujaei mitään kovin kummoisia ole,maksamakkaraa tekee mieli kovasti.Olenkin sitä vähän syönyt,yritän tietenkin rajoittaa ettei tulisi liikaa a-vitamiinia,onneksi maksamakkaraa saa aikamoiset määrät popsia ennekuin on vaarallisissa määrissä.

Seksihalujaon ihan sopivasti,mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät niin keskiraskaudessa ne lisääntyy vielä huimasti,ainakin molempia poikia odottaessa on isäntä ollut kovilla.:D

14+2
 
Äh, en ehtiny oikolukea itseäni ja todella tökerö teksti tosta turhasta sistutkimisesta. Tarkoitin sitä jos on kerran vuodon takia ultrattu ja sisätutkimus tehty ei sitä ole syytä tehdä uudestaan mikäli kivut / supistelut ei ole lisääntyneet. Sydänäänten kuuntelu taitaa olla paras sikiön tilan kertoja ja tässä kohtaa ne kotidopplerit on kohdillaan äidin mielen rauhoittamiskesi, varsinkin jos neuvola on nihkeä eikä tätä huomaa tarjota. Eli käytänössä mikäli mun vuotoni jatkuu näin ilman kipuja en mene uudestaan vaan odotan seuraavaa neuvola kertaa. Olen aika rauhallisin mielin asian kanssa, en voi edesauttaa minin pysymistä mun sisälläni. Voin vaan elää päivä kerrallaan ja nauttia tästä. Olen ajatellut asian niin mikäli keskenmeno tulisi on se pieni ihmisen alku niin heikko ettei saisi hyvää terveyttä. Toki jos tässä nyt vaavin menettäisi olisihan se hirveä shokki. Uskon myös mielen parantavaan voimaan joten ilon, onnen ja rakkauden pientä kohtaa täytyy auttaa jos lääketiede ei siihen pysty. Henkimaailman asioita :) vaikka meillä on monia konsteja ihmisten pelastamiseksi ei pystytä kaikkea pelastamaan ja hallitsemaan toivomallamme tavalla joten sen epävarmuuden kanssa on elettävä.

Nyt unta kaaliin, jotta herää taas kukonlaulun aikaan. Unen tarve vähenee ja tuntuu, että nukkuisi syvemmin ja sikeämmin. .
 
Heippa! ..uusi ilmoittautuu. Oon lukenut ketjua jo marraskuun alusta asti, mutten ole uskaltanut liittyä :) ..nyt kuitenkin rohkenin kun näin nt-ultrassa kaiken olevan hyvin..

Jokatapauksessa olen 23-vuotias, jolle tulossa ensimmäinen. Puolivuotta yritystä takana ja nyt sitten syksyllä tärppäsi ovulaatiotestien avustuksella (jej <3). Sairaalana tällä hetkellä toimii SatKs mutta keväällä luultavammin muutto toiselle paikkakunnalle miehen töiden vuoksi ja näin lopullinen sairaala varmentuu vasta keväällä :) LA 24.6
Nt-ultrassa näkyi reipas ja vilkkaasti liikkuva ihanuus, jolla pituutta 53mm ja nt 0.5. Lopullinen riskitulos tulee noin 2 vkon kuluttua kun verikokeiden tulokset valmistuu.

Pahoinvointi ja väsymys alkaa olla takana päin! ..toki töiden takia olen välillä ollut todella väsynyt sillä teen psyykkisesti ja fyysisesti rastasta työtä ja työviikot pahimmillaan yli 50 tuntisia.

Hihhei :) ihanaa <3

Henna ja Möykky 12+2
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille mukaan. :) Ihana lisäksi lukea hyviä kuulumisia muilta odottajilta, tsemppiä myös vuodon kanssa pärjäileville. Muistakaa ottaa rauhassa, kyllä sitä ensi joulunakin ehtii siivota ja pitää perinteisen joulun, toivottavasti näiden masussa elelevien junnujen kanssa. :)

Onko kenelläkään parempaa tietoa loimulohen listeria-riskistä? Juuri kävin ostamassa palasen kun tuoksui niin ihanalle, ja siinä kun myyjä pakkasi sitä, niin selvisi lohen riittävän lämpiämisen olevan 60 astetta. Listeria tuhoutuu 70 asteessa, joten jääkö pala miehelle kun en huomannut kysyä onko lohi suoraan merestä. :(

Valmistaudun henkisesti illan pikkujouluun... Raskainta tulee olemaan perusherkkujeni poisjättäminen. Pärjäisin joulun yleensä vallan mainiosta graavilla ja kylmäsavulohella. :p Nyt siellä on tarjolla vaikka ja mitä kalaherkkuja, kylmänä.

Kahvi ei ole alkanut maistumaan vieläkään, ja taidan jättää sen väliin nyt ainakin toistaiseksi. Aamulla oli lisäksi lehdessä kirjoitus kofeiinin haitallisuusrajan madaltamisesta odotus-aikana, joten ei jää kyllä harmittamaankaan.

Edit:
Unohdin ihan kokonaan! POKS :heart:
-Nemain ja vaavi 16+0
 
Rintintin
Maarille hurjasti onnea ja paljon paljon tarrasukkia!!

Bellava ja Hemutus tervetuloa mukaan!

Täällä on niin ahkeria kirjoittajia ettei millään muista kaikkea mitä on lukenut ja sitten jää joihinkin asiohin kommentoimatta. Hyvähän se on että tekstiä tulee, ja on kokemuksia ja tietoa muilla mikä itseltä puuttuu.

Karvoista sen verran että täällä kanssa yksi puoli-apinan alku.... Mielihalut/ ällötykset niin ei oikeastaan mitään pysyvää, viikon saattaa olla joku juttu in ja sitten se alkaa ällöttää. Nyt menossa himo itse puristettuun appelsiinimehuun. :)
Seksihalut aika normaalilla tasolla, välillä pitää miehelle kyllä muistuttaa että ottais hieman rauhallisemmin. :D

Sandrastiina: olen ihan samaa mieltä että ei voi vaikuttaa siihen pysyykö pieni matkassa mukana, pitää vain yrittää jaksaa ja toivoa parasta! "Voin vaan elää päivä kerrallaan ja nauttia tästä." Tuon vielä kun saisi jankutettua omaan päähän aina kun epävarmuus iskee... :) Meillä ei doppleria ole, mies ei todellakaan kannata sen hankkimista kun jos onkin vaikka laitteessa jokin vika tms niin hyppisin kuulemma seinille ja soittelisin jatkuvasti neuvolaan. :D

Neuvolalääkärillä en ole käynyt enkä tiedä käynkö jossain vaiheessa. Kun viikko ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä kävin yksityisellä ar-ultrassa niin neuvolatäti ajatteli että ei mun varmaan pidä mennä sitten lääkäriin. Vaikkei mistään kohdunkaulan pituudesta tms ole mitään aavistusta kun yksityisellä silloin vaan katsottiin että pieni on matkassa mukana ja sydän lyö. :heart: Mitä siellä ekalla neuvolälääkäri käynnillä sitten on tehty? Kun kävin torstaina neuvolassa ja silloin täti kuitenkin mietti että pitäisikö mennä. Vapaita aikoja vaan ei kuulemma ollut moneen viikkoon...

ON: Soitin neuvolaan keskiviikkona ja kysyin siitä kramppaavasta tunteesta (ei malttanut odottaa torstain aikaa). :) Ja lisäksi kysyin sellaisesta kun juurikin keskiviikkona tuntui sellaisia ikään kuin puukon iskuja tuossa oikealla puolella tosi kovina. Vastaukseksi sain että olisivat vain kasvukipuja ja juurikin niitä harjoitussupistuksia. (Kiitos muuten Barbamamalle pikaisesta vastauksesta alkuviikosta!) Fyysinen rasitus juurikin lisää näitä supistuksia ja koska mulla on hyvin fyysinen työ niin on pomon kanssa keskustelu paikallaan. Ettei kuvittele että laiskottelen kun on pakko hetkeksi hengähtää. :) Sellasia puukon iskuja tuntui myös eilen, onko muilla ollut vastaavaa? Lisäksi ne ketoaineet oli vieläkin koholla. Viimeksi korttiin laitettiin yksi plussa, nyt kaksi! Ja taas saa stressata.... :) Onneksi pikkuisen sydänäänet kuului hyvin, kuulemma nukkui kun pysyi hyvin paikoillaan ja syke oli nyt 140 kun viimeksi oli 160. :heart: Tästä ei kai kaiketi pidä alkaa stressaamaan...?

Huh, tulipa kirjoitettua... :)

Rintintin & masukki 14+6 (huomenna poksuu!!)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ällötyksistä ja mieliteoista: Söin hulluna kotimaisia omenoita alkuraskaudessa, kun mikään muu ei tuntunut uppoavan. Sellaisia hapahkoja omppuja. Nyt juon greippimehua, mitä en yleensä juo. Se maistuu hyvältä, muut mehut liian makeilta. Ällötyksiä on edelleen niiiiiin paljon. Karkki, pulla, kaikki sokerinen. Kahvi, ei vaan edelleenkään tee mieli. Makeat jugurtitkin ällöttää. Onneksi ruoka sentään maistuu! Leivässä oon siirtynyt täysjyvätuotteisiin ja ruisleipään, sillä ne maittavatkin paremmin. Aivan vaalea pullaleipäkin ällöttää :( Pitää ainakin olla jotain suolaista juustoa + leikkelettä päällä, että uppoaa.

Esikoista ootellessa mulle iski jossain vaiheessa himo säilykehedelmiin ja vaniljajäätelöön. Jäätelöä menikin sitten reilusti ;)

Nyt toisaalta toivon, että pääsisin ällötyksistä eroon mutta toisaalta kyllähän ne pitävät terveellisemmällä ruokavaliolla. Ihmeellistä, miten joillakuilla voi maku muuttua näin paljon. Mä oon siis normaalisti tosi perso makealle, karkkia menee reilusti, päivän kruunu etenki kotiäitinä oli kahvihetki jonkin makean kanssa. Mutta nyt siis ei voi kuvitellakaan nauttivansa tuollaisesta.

Väsystä ja kuvotuksesta: onko muita, joilla ei oo vielä olo täysin helpottanut? Siis ettei normaalista elämästä ja vireestä voi vielä puhuakaan? Meillä on tosin perheessä nyt flunssaakin, viime yön valvoin puolilleöin toisen lapsen kanssa (normaalisti menen nukkumaan n. 22) ja pari viime viikkoa yöt ovat olleet aika katkonaisia.

Neuvolalääkäristä: täällä on kolme lääkäriä, mulla vain vähän viime tingassa tämä alkuraskauden lääkäri, rv on ens viikolla jo 16!

Veriseulan tuloksista: mua edelleen harmittaa, että veriseula otetaan vasta maanantaina, ettei voitukaan sitten ottaa silloin aikaisemmin. Jotenkin se pelottaa mua, ja en oo uskaltanut ees kaikille kaukaisemmille sukulaisille ja kaikille työkavereille tuon takia vielä kertoa raskaudestakaan. Kai sitä voisi jo uskaltaa!
 
Mulla oli eka neuvola lääkäri jo vkolla 8 jossa teki perus gynetutkimuksen. Katsottiin limakalvot, kohdunkaulan pituus sekä onko kiinni/auki.

Onko teiltä kaikilta rutiinisti katottu klamydia pissanäytteestä? Kun ystävältäni katsottiin se heti ensimmäisenä ja multa ei ole kertaakaan katsottu tai edes asiaa otettu puheeksi...

Mieliteot/ällötykset
Mulla on koko raskauden ajan vaihdellut kaikki ihan silmänräpäyksessä.. välillä tehnyt mieli tomaattikeittoa ja hetken päästä en voisi ajatellakkaan sen syömistä. Alkuun oli pahoinvointia ja etovaa oloa paljonkin, mutta koitin silti syödä kerran päivässä lämpimän ruon.. välillä toki oli niin huono olo ettei pystynyt syömään ja sit kun teki mieli esim hampurilaista niin kyllä mää annoin itselleni luvan sellaisen syödä. Näin jälkeen päin musta tuntuu että alkuun söin välillä tosi epäterveellisesti.. onneksi torstaina kun katsottiin äitiyspkl:llä paino niin ei ollut tullut grammaakaan lisää sitten ensimmäisen neuvolakäynnin :)

Niin ja onko kellään mennyt iho huonoon kuntoon? kun mulla alko heti plussaamisen jälkeen kasvojen sekä selän iho kukkimaan.. pikkuhiljaa alkanut rauhoittumaan mutta silti iho ei ole normaalitilassa vieläkään :(
 
Viimeksi muokattu:
^Hemutus, mulla räjähti selän, dekolteen ja naaman iho aivan hurjaksi raskauden alussa. Nyt on huomattavasti rauhoittunut, dekoltee vielä kukkii, mutta selkä ja naama vähän paremmat jo. Toivoa siis on, vaikka tuossa muutama viikko sitten asia vaivasi tosi paljon ja tuntui, ettei ikinä helpota. En miehenkään antanut koskea juurikaan, kun itseä niin nolotti..

Missie rv16+6
 
Tervetuloa uusille! :)

Aanna, Mulla ei todellakaan voi vielä puhua normaalista vireestä. Nyt saikulla ollessa oon nukkunut 10-12 tuntia yössä ja silti oon väsynyt. Onneks toi mun mies on kotona niin se touhuaa tytön kanssa aamun ja mä saan nukkua.
Pahoinvointia on harvakseltaan aalloitain yleensä iltaisin.

Tänään havaittu haalea linea negra joka lähtee rintojen alta ja päättyy häpykummun alkuun. Jännä sinänsä, kun tytön aikaan oikeastaan ei ollut kun navasta häpykummulle ja sekin loppuajasta

(.) Jee, me lähdetään ensviikolla susirajalle keskelle korpea muutamaksi päiväksi. :) Kunnon vanhanajan joulutunnelmaa :heart: vaikka palataankin näillä näkymin aatoksi kotiin. Ei sähköä, ei juoksevaa vettä eikä sisävessaa. Savusauna ja avanto (tai ainakin jääkylmää järvivettä) :heart: Kunhan nyt kellään meistä ei rupea tautia iskemään päälle niin päästään lähtemään. Mun huoli on oikeastaan siinä et jos soittaavat niitä seulatuloksia (eli jos niissä jotain häikkää on) ja kenttiä ei löydy. Mut eiköhän noi uudestaankin sieltä soittele jos niikseen... Farkut, meikit ym. jää kotiin ja tukka pystyssä toppahaalareissa keskelle mehtää IHANAA! :)

T ja toveri 13+1
 
Sanmar82: Kyllä mun mielestä hiivaan kuuluu aina kutinaa, kokkareista valkovuotoa ja kirvelyä tai ainakin joitakin noista. Mulla on usein lisäksi alavatsakipua. Sun tapauksessa siellä tosiaan voi olla jokin muu tulehdus, ja varmaan kannattaisi ottaa ihan labrassa valkovuotonäyte (ei mielestäni ärsytä limakalvoja juurikaan näytteenotto). Uskoisin, että saat lähetteen neuvolasta näytteenottoon.

Seksistä vielä, että onhan niitä muitakin tapoja harrastaa seksiä kuin se perinteinen yhdyntä, onneksi :p
 
Mieliteoista järkyttävä himo tullut salaattiin! Etikka ja öljykastikkeella, tottakai. Syönyt parissa päivässä kaksi jäävuorisalaattikerää:D Tytön aikana söin karkkia ja pullaa, nyt kaikkea terveellistä, kuten pojankin aikana... saas nähdä kumpi on. Pääasia kunhan on terve..

Ihanaa, kun pystyy juomaan kahvia! Muutenkin olo parempi, mitä aikaisemmin. Ei yökötä eikä ole kokoajan väsy. Välillä tosin inhottavia liitoskipuja, mutta toivottavasti kuuluvat asiaan..

Nyt nukuttamaan tyttöä, hauskaa joulunodotusta kaikille!!

piuh 15+2
 
Rintintin: Noi "puukoniskut" voivat olla ns. repäisykipuja. Mulla ainakin tulee välillä tosi kovakin kipu, jos teen jonkun äkkinäisen liikkeen (nousen nopeasti ylös tms.). Ne kuuluu ainakin ihan asiaan raskauden aikana. Täytyy vaan vähän hidastaa tahtia =)

Hemutus: Käsittääkseni nuo sukupuolitauti testit on pakolliset kaikille. Minultakin ne otettiin vaikka sanoin neuvolassa, että ne on juuri otettu lapsettomuus tutkimuksia varten. Me oltiin siis menossa IVF hoitoon, kun tämä pieni yllätti täysin luomusti :D Neuvolasta sanoivat, että ne on silti otettava vaikka on tuoreet tulokset olemassa. Vähän kummallista, jos teillä ei oteta ollenkaan. Saitko neuvolasta ensimmäisellä käynnillä lähetteen verikokeisiin ja pissanäytteeseen? Niissä nuo testit on mukana.

Lohesta: Mulla kävi tässä taannoin vahinko sen kanssa. Oltiin syömässä vanhemmillani. Ei tullut mieleenkään kysyä mistä kala on peräisin, koska äitini tiesi raskaudesta. Veljen vaimo oli juuri vähän aikaa sitten myös raskaana ja silloin äitini hössäsi kiellettyjen ruoka-aineiden kanssa. Oletin siis, että hänellä on homma hanskassa. Kun kala oli syöty, äitini yhtäkkiä mietti, että oliko tämä nyt vääränlaista kalaa kun se olikin kai Itämerestä. Tokaisin, että ei sillä nyt niin väliä ole kunhan ei ole tyhjiöpakattua. Olisitte nähneet äitini ilmeen... :O Sanotaanko niin, että hieman kiehutti siinä tilanteessa, mutta minkäs teet. Kala oli jo syöty ja se maistui vähän liiankin hyvin. En ole uskaltanut syödä yhtään kalaa sen jälkeen. Huonoa tuuriahan se on, jos tartunnan siitä saa, mutta silti... Onneksi kala oli sentään ollut uunissa eli toivon mukaan listeria oli tuhoutunut. Jouluksi pyysin äitiäni valmistamaan graavilohta itse, jotta minäkin voisin sitä syödä. Tarvitsee varmaan vielä muistutella mistä ja miten se pitää valmistaa... ;)

Iho kukkii täälläkin :( Onneksi ei muualta kuin kasvoista, mutta sekin on ikävää tässä iässä. Hiuksiakin lähtee edelleen niin, että mies joutuu putsaamaan suihkukaivon päivittäin jälkeeni (kuuluu meillä miesten hommiin). Onneksi on paksut hiukset. Muuten olisi jo varmaan kalju. Saisi kyllä jo loppua pikkuhiljaa.

Tirlittan: Hauskaa reissua! Meillä on vastaava mökkireissu tiedossa uudenvuoden alla =)

Barbbis 13+1
 
LKN
Tirlittan on mulla sama poksu päivä kun sulla ja myyllä! heh, ja kaiken kukkuraks kaikki ollaan nähtävästi -87 syntyneitä :D LA:ta ei sen takia vaihdettu uä:ssä kun heitto menkoista laskettuun oli vaan 4 pvää, mutta ite lasken kyllä nyt sen uä:n mukaisesti eli tänään on jo 13+2? :)
jaahas, huomenna sitten soittelemaan terkkarilta rasituksen tulokset, katotaan mikä tuomio tulee. Joku kyseli että miksi jo näin aikaisilla viikoilla joutuu rasitukseen, mulla syy edellisen raskauden RD, toinen rasitus onkin sitten puolen välin jälkeen jos tässä ei jo narahdeta.. jaahas, se ois iltavuoroon lähtö muutaman tunnin päästä! hauskaa sunnuntaita kaikille! :)
 
Hemutus mulla meni iho aivan järkkyyn kuntoon nyt on arpia nassus ei kiva...viel tulee jonku verran näppylöitä mut alkanu helpottaa tosi paljon.et nyt kehtaa ihmisten ilmoilki olla paremmin :) ja sukupuolitautitestit otettiin ekan neuvolakäynnin yhteydes ja kailkilta ne katsotaan näin oon ymmärtänyt.voihan se olla et on ottanut ne mut jos ei vaan mitään maininnut...kannattaa kysyä :)

olo on kohtalaisen hyvä.vuotoa ei oo tullu enään päänsärky on kadonnut mielettömän ihanaa.pitäis koputtaa puuta nyt :)
mieliteot voi elämä mä voisin vetää munakokkelia vaikka kuin :D sit kaikki viilee uppoo..jauheliha ruuat tökkii pahasti.

Taistis ja pikkukamu 15 POKS :heart:
 
HEIPPISTARALLAA!

Eilisistä juhlista selvitty :) Todella ahdistavaa kun anopin katse oli koko ajan kiinnittyneenä mun mahaani (laitoin sit villapaidan josta kyllä näky koko komeus) ksano että kyllähän toi "möhköpantti" on selvästi raskaana ja kyseli la:ta, mutta en myöntänyt yhtään mitään laitoin kaiken karkin piikkiin.

Tervetuloa uusille

Huomenna on ultra jihaa!!!!!!=)

mielihalut Söin alussa omenoita tosi paljon, mutta nyt tuntuu että vähän vaihtelee eka oli puolukkahillo,sitten suklaa,sitten mustamakkara, ja nyt on purkki persikka :) :)

Pahaa oloa on edelleen tänään tuli välittömästi kaikki ylös kun aamupalan olin syönyt.

Miten tuo kala juttu nyt on kertokaahan nyt ,mitä kalaa saa syödä raskaana ollessakin?? Mä en kauheesti oo kalan ystävä (paitsi kalapuikkojen) mutta nyt jouluksi ostan savustettu lohi niin saakohan sitä syödä??

möhköpantti + heta-einari 12+4
 
Kalan syönnistä: Mulla on HUS:in 10/2011 päivitetty ohjeistus raskausajan ruokavaliosta, ja sen mukaan tyhjiöpakattuja tai kylmäsavustettuja/kypsytettyjä kalatuotteita SAA SYÖDÄ, jos ne on kuumenettu yli 70 asteiseksi. Itämerestä pyydettyä kalaa saa syödä 1-2 krt kuukaudessa. Yleisesti ottaen kalaa suositellaan syötävän 2 kertaa viikossa (itse tulee syötyä ehkä kerran kuukaudessa... :ashamed:)
 
Tervetuloa Hemutus ja Bellava! :flower:

Noi vältetävät kalat on aika hyvin kerrottu tuossa VAU-kirjan oppaassa eli hauki sekä juurikin tyhjiöpakatut graavisuolatut/kylmäsavustetut kalavalmisteet, mäti ja pateet joiden käyttöä ei suositella ilman kuumennusta. Itämeren isot silakat ja lohi (1-2 krt kuussa) ja sisävesien iso ahvenen, mateen ja kuhan yksipuolinen käyttö ei ole suotavaa.
 

Yhteistyössä