Kesäkuun Kastehelmet 2012 **JOULUKUUSSA**

ninanina: Ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi. Olen vain eri mieltä tietyistä asioista ja ehkä kommentoin liian "äitimäiseen" tyyliin. Sorry! Joissain täällä esille tulleissa asioissa huomaan yhtäkkiä tuntevani itseni tosi vanhaksi vaikken sitä koskaan "oikeassa elämässä" tunne. Luurankoja ei ole kaapissa, mutta tässä iässä suhtautuu hieman eri tavoin julkisuuteen kuin nuorempana. Ehkä osittain myös työn kautta tullut julkisuus on vaikuttanut asiaan. Suoraan sanottuna kauhistelen tuttujen nuorten facebookkiin laittamia kännisöhläily kuvia ym. Nehän on siellä myös työnantajien ym. nähtävissä. Enkä itsekään olisi välttämättä halunnut nähdä mm. kummilapsiani puolialasti siinä kunnossa. Onneksi oman nuoruuden aikana ei ollut näitä mahdollisuuksia. Omat sähläykset ovat vain pienen lähipiirin tiedossa.

Meitä on täällä monta hyvin erilaista persoonaa. Ollaan eri ikäisiä, eri puolilta Suomea, toiset odottavat ensimmäistään, toisilla on jo liuta lapsia, ollaan erilaisissa elämäntilanteissa vaikka meitä yhdistää yksi pieni asia. Näin kasvottomana, ilmeettömänä ja eleettömänä keskustelut saavat helposti töksähtävän tyylin, jos asia tuntuu loukkaavalta. En uskonut, että tästäkin aiheesta saa näin ison sopan aikaiseksi, mutta kaikki on tosiaan mahdollista näin viestien. Pahoitteluni kaikille mielensä pahoittaneille! Ei ollut tarkoitus! Alunperin ajatukseni oli vain vihjaista, että nuo nimet saa poistettua helposti näkyvistä, niin ettei kenellekään koidu siitä mitään haittaa tulevaisuudessa. Ilmaisin itseni huonosti.

Barbbis 14+3
 
  • Tykkää
Reactions: Eebowi ja ninanina
Aanna:lle tsemppiä. :hug:

Pinklady Kiitos, YV laiettu. :)

Huomenna olis neuvola, uskomatonta että alkoi jo rv18. :D En ole edes ehtinyt tajuta vielä koko raskautta, nyt ehkä alkaa tajuamaan kun nuo liikkeet alkaa vahvistumaan. :heart: Mihin se alkuraskaus oikein hävisi?! :O
 
Tervetuloa Bela88 myös mun puolesta :)

Aanna, tsemppia ja voimia, toivottavasti kaikki olisi hyvin :)

Mä olen samoilla linjoilla barbamaman kanssa tästä fb asiasta (vaikka olenkin hieman ns. nuorempaa sukupolvea :D) Mun on pakko myös töidenkin puolesta miettiä paljon kuinka paljon jaan itsestäni tietoa netissä mm. henk.koht. turvallisuuden takia. Teen nykyään paljon töitä vanhuspuolen lisäksi myös mielenterveys- ja päihdepuolella, ja varsinkin teini-ikäiset asiakkaat/potilaat tuntuvat kaivavan netistä hoitohenkilökunnasta kaiken tiedon minkä suinkin löytävät. Muutenkin itselle luonnollisempaa keskustella mm. alapään vuodoista ja ongelmista näin anonyymina kun tuntemattomia kuitenkin toisillemme ollaan. :)

Jkoo, tosi inhaksi menny sulla toi pissavaiva :( Mulla ei oo kyllä ikinä VTI tehnyt virtsaumpea, lähinnä päinvastoin tuntunut pissat karkaavan housuun. Paranemisia!

(.) Mä oon nyt muutamana päivänä itekseni hymeksiny, että tää voi oikeesti olla mun viimeinen raskaus. Jos siis vaan kaikki hyvin menee ja nyytti syliin asti saadaan. Ite oon miettiny lapsi määräksi 2-3, mies 2. Niinkuin oon aijemmin puhunukkin että mies ehkä heltiää 3 lapseen jos tämä masukki on myös tyttö (kuitenkin poikaa hirveästi toivoo) mutta muuten jää varmaan kahteen meidän lapsiluku. Eihän sitä tietenkään koskaan tiedä miten tulevaisuudessa asiat menevät että ei voi sanoa ettei koskaan mutta jotenkin... Siis mä olisin 24vuotias kun lapsiluku täysi, tässä vaiheessa/iässä ei (ainakaan omassa kaveripiirissä) perheen perustaminen/lapsen saanti oo yleensä lähitulevaisuuden suunnitelmissakaan :O Vähän haikeaksi vetää kun kuitenkin raskaus on niin ihanan jännittävää aikaa (vaikka myös hirveän ahdistavaa ja pelottavaa). Hieman oon kateellinen teille ensimmäistä odottaville kun silloin kaikki on niin kivan uutta ja ihmeellistä (joo ei sitä toista tai kuudettakaan lasta odottava mitenkään asian asiantuntija ole ja kaikki raskaudet on erilaisia mutta silti...) Hmm pitää vaan yrittää ottaa kaikki irti tästä raskaudesta :)
Täällä kostautui tuo suklaan ylensyöminen. Vatsa ollut ihan kuralla (=maitotuote) ja naama kukkinut hirveesti. Jospa tämä tästä :)

T ja toveri 14+4
 
Dodiin tänään tuli kirje ja rakenneultra olisi 31.1..

Jotenki täälkää ei oo viel tajuttu tätä raskautta.. Unohtuu koko ajan että mukana on kans masuasukki. Jotenkin tuntuu koko ajatus vielä niin oudolle (ja pelottavallekkin).
Sisimmässä sitä kuitenkin tietää että kaikki kyllä järjestyy aina jotenkin, jaksais vaan uskoa siihen.

Ja yksi jännityksen aihe lisää: syntyykö mini kun olen 29v vai vasta kun olen 30v.. Laskettuaika kun on 16.6 ja omat synttärit 24.6.. Eli näinkö vietän 30vuotiset synnärillä :LOL: Se jää nähtäväksi..

Ja voisko se kesä olla jo?? Täällä on tuullu ja satanu miltei koko päivän ja kohta en edes muista aurinkoa. Ei hirveen piristävä ilma : / No voi ainakin hyvällä omalla tunnolla löhötä sisällä =)

Roki ja mini 15+3
 
zoile, voi kurjuus millanen raskuasaika :( Ettei se pyörtyily johdu jostain sokeriarvoista tai nestehukasta? :O : / Koitahan jaksaa, toivottavasti helpottais!

Emby^ ja Jormaliini (aka nökö) 15+2, nää viikot on pelottavia viikkoja.. Mut onneks ei tunnu kipuja nyt :heart:
 
Huomenta!

zoile, hurjaa aikaa tosiaan sulla ollut!! :O Toivottavasti alkaa helpottamaan ja pian!!!

Lääkäri soitti mulle äsken, kun oli konsultoinut gyneä noista mun alavatsakivuista, vuodoista ja etisesti istukasta. Gyne oli sanonut, että jos raskaus on kestänyt tähän asti, se ei tule näiden takia päättymään. Helpottavaa pitäisi olla?! Ja sanoi että töihin vain kokeilemaan, mutta raskaita nostoja pitäisi välttää.. Mitenköhän se onnistuu vuodeosastolla?! Nooo, katsotaan.

Ehkä sitä pitäis alkaa nauttimaan ihan täysillä tästä raskaudesta ja unohtaa ne aiemmat vuodot ym.. Ei oo kiva elää pelossa koko aikaa. Onneks on tuo kotidoppleri, jolla kuunnellaan pari kertaa viikossa pikkuisen sydänäänet ja on ihana kuulla miten ne on vahvistunu niin nopeesti, ja kovasti toinen potkii doppleria aina :heart:

Niin ja hei, näin tosta etusivulta, et syyskuisille on jo oma ketju?!?!?! :D Näinkö tä aika vaan menee?!?! :heart:

Bamse* ja Viuhti 16+0 POKS :heart:
 
Ultrassa käyty ja kaikki ok, kivoja kuviakin saatiin. esikkokin oli mukana, ei paljon puhu
nut.Tyttö/poikaolosta en oikein tiedä..tyttö toiveissa mutta ehkä luulen et on poika
kumminkin.
Ihan uteliaisuutta kysyn miksi vko 15 on riskiviikko? en muista nimimerkkiä kellä se oli
teris 13+4
 
Kiitokset kaikille tsempityksestä!
Niin se vaan on, että koko ajan mielessä pyörii tuo punktio ja sen tulokset. Lähinnä hetkellisesti unohdan sen... en vaan osaa olla ajattelematta. Ei auta kuin odotella nyt vaan :(
 
Zoile hui miten paljon olet laihtunut! Kai sua on nesteyttety suonensisäisesti ja annettu vitamiinilisiä? Jos ei niin kannattaisi kysellä miksi näin ei ole toimittu. 5% painonlasku lähtöpainosta pahoinvoinnin takia on äidille epäterveellistä ja sun solusi ja aineenvaihduntasi tarvii nestettä. Millasissa lukemissa sun verenpaineet pyörii kun pyörtylet? Onko sulta otettu mitään labrakokeita millä nähtäisi sun muut arvot ja elimistön tilaa?.... En halua pelotella, mutta äidin fyysinen jaksaminen on yllä kaiken a ja o ja toivottavasti sua on hoidettu eikä vain palloilteltu. Ei riitä, että sanotaan vauvalla olevan kaikki hvyin jos äidillä ei ole.. Pistää kiukusi moinen pompottelu.

Aannalle vaan voimia täältä myös!!!!!
 
Heippa!

Koska tuolla kolmatta odottavien puolella on keskustelu vähentynyt niin paljon, haluaisin liittyä tänne mukaan vaihtamaan ajatuksia.

Pieni esittely:

Olen 27-vuotias naimisissa oleva kahden lapsen äiti, tyttö 4-v ja poika pian 2v.
Odotan kolmatta kullanmurua rv 16. Kaikki on mennyt tähän asti hyvin! Silti kaikki tuntuu taas uudelta ja jännältä. =)

Laskettuaika on 13.6.2012
Rakenneultra on 30.1.2012
Synnytyssairaala: Tays

Itselläni on aika tyttöolo, pahoinvoinnin suhteen, koska tytöstä viimeksikin oli näin rajua tuo alkuraskauden pahoinvointi ja siis vieläkin oksentelen silloin tällöin, hajut tekee edelleen pahaa.. Pojasta oli vaan lievää etomista. Mutta elämä saattaa yllättää!!

t. Enisa ja pikku piiperö rv 16+0 niin ja tänään poksuu =)
 
Viimeksi muokattu:
Aannalle voimia täältäkin, varmaan tuskainen pari viikkoinen tulee olemaan, tuollainen odotus on hirveetä!! Tsemppiä vaan ja toivotaan parasta! :hug:

Zoile tuntuupas kamalalta tuo sinun tilasi, samaa täältäkin kyselisin, että kai sinua ollaan enemmän tutkittu, jos ei, niin kannattaa vaatia, tuntuu ettei muuten tutkita mitään. Nuo pyörtymiset olisi syytä tutkia. Kaikki tällaiset asiat ovat kamalia ja pelottavia vielä kun ollaan raskaana ja pitäisi minusta tutkia. Itse tiedän, kun juuri sairastin kamalan virtsatulehduksen, jossa jouduin käymään päivystyksessä 2 kertaa katetroitavana ja nyt vasta tullut mieleen, ettei minusta kertaakaan olla otettu edes tulehdusarvoja. Ja kun kysyin lääkäriltä, että onkohan vauvalla kaikki hyvin, niin paineli vain vatsaani ja sanoi että täällä kaikki hyvin...ja mitenhän se senkin muka tunsi. Kun tuntuu, ettei mitään tutkita kunnolla. Mutta minusta sinun kannattaisi olla yhteydessä neuvolaan tai suoraan lääkäriin ja tutkituttaa tilanteesi, ennen kuin menee vaikka pahemmaksi. Toivottavasti olosi paranee =)

Itsellä kai tämä uusi antibioottikuuri tehonnut, koska olen pystynyt pissaamaan! Toivottavasti ei tule takaisin tämä kamala tulehdus!

Bamse niin mitenköhän tuolla alalla voi välttyä nostoilta...mahtaisko lääkäri antaa sairaslomaa, jos oikein pahenee, eikä töissä voi tuolta välttyä?? Tsemppiä :)

Jkoo + Pupu 15+0
 
Bamse & jkoo, eikö nosturit oo sitä varten, ettei tarttis kauheesti itte nostella painavia asiakkaita? Vai onko Bamse teillä nostureita vuodeosastolla?
Itte olen tehostetun palveluasumisen yksikössä, ja meillä nosturit kyl hurjassa käytössä!
 
Rintintin
Tervetuloa uusille, meitä on melkoinen joukko! Hyvä vain.

Aannalle paljon voimia odotteluun, toivottavasti todennäköisyys olisi puolellanne!

Emby, myöskin meinasin kysyä että mistä riskiviikoista puhut, meinasi jo paniikki iskeä. :) Eiköhän teilläkin tällä kertaa hyvin mene!

ON: Nyt on menossa melko pelottava jakso kun oireet on niin huomattavasti vähentyneet, satunnaisesti jotakin ja melkein päivittäin supistelee. Eikä liikkeitä vielä tunnu. Ei ihan joka päivä voi neuvolassa ravata kuuntelemassa sydänääniä, eikä doppleria ole tullut hankittua. Miten ihmeessä sitä pystyy luottamaan siihen että kaikki olisi hyvin, seuraavaan neuvolaankin kolme viikkoa... Mutta ilmeisesti tämä lähes oireettomuus on ihan tavallista tässä vaiheessa?! Toisaalta olen ollut huomaavinani että satunnaisesti alkuraskauden oireita, (väsymys, etova olo ja kylmyys) on tullut takaisin. Tosi harvoin mutta kuitenkin. Onko muilla tällaista? Ja mitenkäs ensimmäistä odottavat, joko tunnette liikkeitä ja ne joilla on jo lapsia niin milloinka olette tunteneet ensimmäisiä liikkeitä? Ja supistukset tosiaan jatkuvat edelleen, onneksi pomo on ollut nyt ymmärtäväinen kun ei töissä voi olla kun supistukset rasituksessa voimistuu ja lisääntyy joten saikulla siis... Lakkaakohan ne jossain vaiheessa? (Alkaakseen sitten loppuraskaudessa uudelleen...) :)

Rintintin & masukki 16+3
 
Aannalle voimia!

Tänään oli toinen ultra mut tällä kertaa äitiyspolilla. Meille on annettu poikalupaukset näin aluksi mut myöhemmin rakenneultrassa (24.1) tutkitaan vielä tarkemmin. Mies oli ihan innoissaan kun sai tietää pojista :D nyt ei ole muuta mielessä mut menenpä vähän lepäämään ku pyörryin sairaalassa... Selkä oli tosi kipeä siinä maatessa ultrassa, en sanonut siitä mitään ku ajattelin että menee varmaan pian ohi... Kuinkas kävi sitten :/ Veri ei varmaan kiertänyt kunnolla... huoh.

malendra 17+3
 
Rintintin täällä myös eletään tuota aikaa, eli ei oikein oireita, eikä niitä liikkeitäkään tunnu, tai jotain hassuja muljahduksia olen tuntenut, mutta en tiedä onko vauvan liikkeitä. Esikoisesta tunsin ekat liikkeet n. rv 18. Täällä myös siis "pelokas" olo, kun ei tiedä, että onko vauvalla kaikki hyvin. Huomenna on onneksi neuvola, johon päästään ekaa kertaa kuulemaan sydänääniä ja esikoinenkin tulee mukaan :heart:

Emby^ en mä tiedä mistään nostolaitteista, kun en ole alalla, mutta kaipa sieltä sellasia löytyy :D

Tervetuloa Enisa84! :wave:
 
Neuvola oli tänään verenpaine vähän matala 92/58, mutta ollut joka kerta nyt, pissa ok, sykkeet kuului lopulta pitkän etsinnän jälkeen, mutta vain tosi vaimeesti ja pari sekuntia, oli joku sijainen joka survoi sitä doppleria hullun kovaa. :x Ihmekkään jos pikkunen lähti karkuun, kotona ei tarvi kun iskee doppleri masulle ja heti jumpsuttaa tosi kovaa. Sf-mittakin otettiin ekaa kertaa ja oli 13,5cm. :) Hb 143 ja liikkeet +. :) Seuraava neuvola vasta 3.2. Onneks on ultra tässä välissä. Kaverille syntyi viime yönä ihana poikavauva. :heart: Harmi kun asuu niin kaukana ettei pääse nuuskuttelemaan "uunituoretta" vaavia. :heart:
 
Heippa vaan kaikille tasapuolisesti!

Joulusta on selvitty, töissä olin suurimman osan aikaa (onneks). No muuten ei sitten ihan vahvasti menekkään. Viikon verran nyt on vuodellut ruskeaa tahnaa ja alavatsa kramppaa. Parina yönä olen heränny ja ollut aivan varma että nyt meni kesken, kun oikein hulahttaa tavaraa housuihin ja kunnolla kramppaa. No tänään soitin sitten kavereiden pakottaman neuvollaan ja sain lähetteen sairaalaan ja huomenn olis sitten ylimääräinen ultra. No itselläni on kyllä tuo kotidopleri käytössä et sydänäänet on kyllä kuulunu ihan normaalisti. No mulla kans on aika raskas työ et joudun aika paljon nostelemaan ja auttamaan potilaita töissä et en tiiä onko se edesauttanut tätä. Ja enhän mä tosiaan tiedä onko noi krampit supistuksia vai mitä ne on. No toivottavasti huomenna selviää, kun alkaa tässä vähitellen hermo mennä!!!

No toivottavasti muilla menee paremmpi, no onneks me ei sentään kuuluta niihin moniin ketä joutuu tällä hetkellä kärvistelemään ilman sähkö ja vettä:)

Madde ja Tyyne (keverin keksimä uusi työnimi) 16+0 ja kait se olis sitten Tyttöolo??
 
Tälläkin joulusta selvitty ja joulun & kaverin pojan ristiäisten myötä vauvauutistakin levitelty omasta tahdosta ja tahtomatta taas uusille korville ;) On ollu töissäkin niin haipakkaa joulun alla, ettei oo kerenny käyttää työaikaakaan palstailuun :D

Madde84 :hug: Inhottavaa tollanen vuotelu ja vatsakrampit! Toivottavasti on ihan harmitonta ja huomenna syy selviää. Hyvä, että soitit neuvolaan ja sait sen ylimääräisen ultra-ajan. Hyvältä kuitenkin kuullostaa tuo, kun sydänäänet kuitenkin kuuluu! Tsemppiä!

Aanna :hug: Voimia oikein paljon punktion ja tulosten odotteluun!! Täälläkin peukut pystyssä, että vauva on riskiluvuista huoliamtta terve. Ja onhan tuossa onneksi vielä iso todennäköisyys terveelle lapselle. Tsemppiä!

jkoo Hyvä, että siellä antibiootit vihdoin puree! Toivottavasti pysyy loppuraskauden poissa noi tulehdukset!

teris onnea hyvistä ultrakuulumisista :heart:

malendra onnea hyvistä ultrakuulumisista ja poikalupauksista :heart: Ihmettelin ensin, että miksi teillä nyt oli joku ultra, mutta sitten tajusin, että ilmeisesti kaksosraskauden takia?

Rintintin aika oireeton on olo täälläkin. Satunnaisia mahatuntemuksia ja mahan toimimattomuutta lukuunottamatta ei varmaan tietäis mistään, että on raskaana. itellä on helpottanu kyllä toi kotidoppleri, kun sillä on epäuskon iskiessä saanut sydänäänet kuuluviin :) Mullakin meinaa välillä pukata joitakin alkuraskauden oireita takaisin (väsymys, ellottava olo jos ei oo syöny vähään aikaan), mutta ihan satunnaisesti noi siis iskee. Eli ilmeisesti normaalia tuokin ;)

liikkeistä en tunne vielä mitään :( Tuntuu, että tosi moni jolla on muutama viikko vähemmänkin, kuin mulla tuntee niitä jo. Vaikka mulle gyne varoittelikin, että voi mennä aikaa, että tunnen niitä, kun istukka on edessä, niin silti malttamattomana niitä kyttäilen ja kaipaan.

dopplerilla kuuluvista vauvan liikkeistä Joku kyseli niistä, että kuuleeko niitä. Te, jotka kuulette, niin millaisiksi niitä kuvailisitte? Itse oon kuullu viime aikoina ovelia "molskahduksia"/kolinaa, jotka oon tulkinnu liikkeiksi, mutta en oo varma. Mitä jos se onkin vaan mun suoli tai maha joka kolahtelee ja molskahtelee :D

Onko kellään muulla tullu nyt raskauden aikana verta nenästä? Mulla ei oo tullu varmaan viimeksi, kun ihan pienenä, mutta nyt on parin viikon sisään tullu jo 3 kertaa! Viimeksi tänään aamulla alkoi vuotamaan seulana, kun olin ensin niistänyt. Johtuukohan jostain hormonimuutoksista vai mistä?

ON: Ens maanantaina vihdoin neuvola! Mulla piti olla omasta mielestäni jo viikko sitten maanantaina, mutta olinkin kattonut ajan ihan väärin! Istuin odotushuoneessa turhaan 20min, ennenkun tajusin kysyä joltain toiselta terkalta, että missä mun oma th viipyy. Selvisi sitten, että aika onkin vasta parin viikon päästä. Olin kattonut nlakortista, että aika on 21.12., kun se oikeasti on siis 2.1.12. :D

Sanmar + superpapunen 17+4
 
Näkyi jo muljahdus pari kertaa vatsan päälläkin. :O Aina kun laitan läppärin mahan päälle alkaa vipellys mahassa ja nostin läppäriä ihan vaan huvikseni katoin ja kaks kertaa maha muljahti kun tuntu se muljahdus. :D Enpä olis uskonut kun vasta sunnuntaina tunsin ekan kerran. :D

Bela ja pikkunen rv17+1
 
  • Tykkää
Reactions: Taistis
Facebook vs. foorumi: Mun mielestä ne täydentää aika hyvin toisiaan. Facebookiin kirjoittelemiani juttuja pidän yleisesti ottaen "kertakäyttöisinä" eli niitä harvemmin tulee kaiveltua ja luettua pitkälle taaksepäin, joten sinne tulee kirjoitettua enemmän tajunnanvirtaa, kun taas tänne kirjoitellessa mietin ja jäsennän tekstiäni enemmän. Toisaalta tänne voi höpötellä enemmän täysin omanapajuttuja tarvittaessa, sillai raskauspäiväkirjamaisesti, kun taas fb-kirjoitukset koen sillä tavalla sosiaalisempana, että ne on aina selkeästi joko vastausta jonkun muun kirjoitukseen tai sitten niihin itse odottaa kommentteja/vastauksia.

Ja sitä omanapailua... koska tää elo on viime aikoina ollut aika tasaisen oireetonta ja seuraavaan neuvolaankin on kuukausi aikaa, täytyy repiä iloa siitä, että tänään on vihdoin tuntunut että maha on tullut esiin :) Eli sitä ei enää saa "vedettyä sisään" ja pullottaa ihan selkeästi. Ollaan miehen kans otettu masukuvia viikosta 7 asti, ja tähän asti on tuntunut turhauttavalta, kun en oo huomannut mitään muutosta niissä.

birdcherry 14+6
 
Mä olen ihan kateellinen kaikille, jotka tuntevat jo liikkeitä. ;-) Itse taidan olla monta viikkoa monia edellä, mutta en kyllä voi sanoa, että varmuudella olisin tuntenut vielä yhtään mitään.

Pian täytyy varmaan luovuttaa ja alkaa shoppailla äitiyshousuja, kun ihan parit normihousut enää menevät mahan kohdalta kiinni.

riesa ja pikkunilviäinen 17+5
 

Yhteistyössä