Kesäkuun Kastehelmet 2012 **HUHTIKUUSSA**

Moikka!
Mie hirveen vähän tänne oon kirjoitellut mutta piti tulla tota ehkäisyasiaa tänne ihmettelemään :p

Meillä vaihtoehdot, syistä ja toisista, ovat kuparikierukka tai (miehen??) sterilisaatio.. Sterilisaatio tuntuu vielä liian radikaalilta ratkaisulta.. Itsellä ei oo ikää kuin vasta 24v ja tämän hetkisistä tuntemuksista huolimatta eihän sitä tiedä jos vaikka vielä kuitenkin se kolmaskin lapsi haluttaisiin. Te jotka asiasta tiedätte niin miten sen kuparikierukan "asennus" suoritetaan? Onko se sitten jälkitarkastuksen yhteydessä vai..? Hieman kyllä jännittää jos ehkäisyä ei heti aloiteta että joko sitä taasen on putkeen pullat uunissa (meillä nyt ikäeroksi tulossa 1v 1kk)

Esikoisen jälkeen jo mietittiin tota kuparikierukkaa mutta päätettiin antaa toisen tulla heti kun tullakseen. Pelottaa kuparikierukassa se (minimaallinen?) riski ettei enää luomuna pikkukolmosta aikaan saataisi.. :confused: Mutta eiköhän meille nämä kaksi lasta "riitä", ainakin toistaiseksi.. murehditaan sitä kolmosta sitten jos siltä rupeaa tuntumaan..

Ihania vointeja mammoille

"enemmän fb:n puolella viihtyvä" Peikko ja Otus "just ihan kohta kun vuorokausi vaihtuu" 30+0 Poks
 
Huomenta,

takana huono yö enkä saanut aamullakaan nukuttua. Selkää särki, heräsin kääntämään kylkeä, juoksin vessassa kolmesti vai neljästi, lapset heräilivät, yskitti, näin painajaisia jnejne. Mitenhän tästä päivästä selvitään?

Mulla on mielestäni myös ollut muutamia menkkakipumaisia supistuksia. Mutta aika lievästi kipeitä, mutta kuitenkin erilaisia kuin vain vatsan kovettumiset. Toisaalta olen miettinyt, että kun kohtu on isompi, niin nuo supistukset kyllä tuntuvat senkin vuoksi napakammilta, että kuvittelenko vain niihin toisinaan tuollaista pientä kipua. Onneksi niitä ei ole ollut kuin maksimissaan pari kerrallaan. Lisäksi mun vatsa on niin iso, että luulen olevani pitemmällä raskaana. En enää osaa kunnolla edes pelätä tuollaisia suppareita vaan ajattelen, että jospa sitten syntyisi ennen laskettua aikaa... Mua pelottaa, että menee yli ajan ja kun tämä vatsa on niin mahtava, en tajua, miten selviän sinne asti itse ja toisaalta miten iso vauvasta kasvaa!! Mutta eihän nyt näillä viikoilla (31+3) ole vielä hyvä syntyä. Toisaalta muistan, että toisen lapsen odotusaikana mulla oli loppuraskaudesta napakampiakin supistuksia mutta silti rv37 paikat vielä kiinni ja kohdunkaulaa ainakin sen 3cm jäljellä. Ties vaikka enemmän, kun toiset lääkärit tuntuvat kirjoittavan suoraan 3cm, jos on pituus on vähintään 3cm. Mulla yhdessä äitiyskortissa lukee kohdunkaulan pituus alussa 3cm, sitten 27 viikolla 4cm (eri mittaaja) ja taas 37 viikolla 3cm...

Mä olen nyt siis ollut kotona, ja kun meillä on sairasteltu ja oltu sisällä, olen ehkä vähän tylsistynyt. Tai hermoilen koko ajan jotain turhaa: vauvan poikki-/perätilaa, lasten juttuja, omaa jaksamista jne. Töissäkään en olisi kyllä jaksanut flunssaisena olla. Toivottavasti tämä flunssa tästä häviäisi, että pääsisi edes jossain määrin normaaliin elämään kiinni taas! Jotenkin tuntuu, että käy ahdistavaksi, kun ei oikein mitään pysty tekemään ja ei tahdo jaksaa. Eilen kirjan lukeminen sohvallakaan ei ollut onnistua, sillä selkää särki sitten niin paljon :(
 
Huomenta!

Tulin vaan nopeesti kirjottamaan tuosta ehkäsystä, myöhemmin tietoa neuvolakäynnistä, joka on puolilta päivin :)

Mulle ei sovi hormonaaliset keinot, jos sopisi, niin ehdottomasti käyttöön tulisi ehkäisyrengas! Ihanan helppo ja vaivaton :) Mutta kun ei, niin ei..... Ennen tätä kolmosta käytössä oli kuparikierukka 2,5v ja se toimi mulla moitteetta! Ei tullut välivuotoja, ei ollu normaalia runsaammat menkat, eikä kovia kuukautiskipuja, joilla mua peloteltiin. Tosin mulla oli kuukuppi käytössä, että liekö sen vaikutuksesta tuntunut, ettei vuotoa tule paljon? :D Se on niiiiiin ihana!!!

Ja sitten Peikon huoleen haluaisin sanoa, että kierukan poiston jälkeen tämä kolmonen tärppäsi toisesta kierrosta :heart: Mut toki ymmärrän huolen, kun se mahdollisuus aina on olemassa.

Mulle kierukka laitettiin useiden eri hormonivalmistekokeilujen jälkeen, mutta uskoisin, että nyt synnytyksen jälkeen se laitetaan jälkitarkastuksessa. Mulla tuli siinä aika mojovia supistuksia, kun sitä laitettiin ja lääkäri ottikin mut tarkkailuhuoneeseen lepäämään sen jälkeen, kun olin tyhmä yksin mennyt sinne autolla :D Mutta siis koko toimenpide kestää hieman kauemmin, kuin papakokeen otto. Nyt seuraavalla kerralla muistan ottaa särkylääkkeen ennen sitä, niin jospa siitä olisi apua :) Mutta olen kyllä kuparikierukan kannalla! Toivon, että toimii mun kohdalla yhtä hyvin, kuin viimeksi! :)

Bamse* ja Viuhti 31+1 :heart:
 
Huomenta tänne!

Eilinen iltapäivä ja ilta menivät sitten neuvolan jälkitunnelmissa harkkasupistellessa. Yritti mitä tahansa tehdä, niin koko ajan kiristeli mahaa. Tiedä sitä, johtuivatko neuvolatädin vauvan asennon tunnustelusta. Hän ainakin meinasi, että kohtu vaikuttaa supistusherkältä liikkeestä. Tänä aamuna niitä ei onneksi ole ollut, jos sitä saisi tänään tehtyäkin jotain vapaapäivän kunniaksi. :)

Minä olen kanssa miettinyt ehkäisyä vauvan jälkeen. Meillähän vauva olisi saanut tulla koska haluaa jo useamman vuoden ajan, mutta syystä tai toisesta tjot tärppäsi vasta viime syksynä. Ainakaan vielä perheen laajentaminen ei ole suunnitelmissa, joten sitä ei viitsi alkaa katselemaan tärppääkö tällä kertaa yhtä hitaasti vai ei. Olen aiemmin syönyt minipillereitä, jotka saivat aikaan ihan käsittämättömiä itku-potku-raivareita ja nappuloiden nieleminen ei meinannut onnistua millään. Ehdotinkin tuossa miehelle, jos häneltä laitettaisiin piuhat solmuun... Jospa sitä tässä ehtisi neuvolassa miettimään ennen vauvan tuloa ja löytämään sen parhaimman ratkaisun.

Henna ja vauva 32+5
 
Moikka pitkästä aikaa tännekkin :)

Mä oon ollu nyt tosi huono tänne kirjottaa, välillä käyny lukemassa mut enemmän pyörin fbn puolella :ashamed:

Ehkäsystä en oo vielä siihen hirveesti perehtyny, haluisin jonkun pitkäaikasen joten varmaan hormoonikierukka/kuparikierukka (plussia/miinuksia/jotain muita vaihtoehtoja??!)
Viimeks alotin minipillerit ja ne ei sopinu mulle yhtään!
Olin kokoajan perseeseen ammuttu karhu ja niiden lopettamisen jälkeen kierto meni ihan sekasin 28-48pv ja sen takia meidän tää pikkukakkonen tärppäsikin niin "pitkän" yrityksen jälkeen kun kierrot heitteli ja ovista ei kuulunut, joten itse en niitä suosittele.

(.) täällä kaikki ihan kivasti, supistuksia (kivuttomia) tulee päivittäin, muttei ne enää edes pahemmin häiritse, silloin eniten jos on pissahätä ni pelottaa että kusasen housuun :D
Töitä ois enää 2vk2pv jäljellä ja sitte mammalomalle :popcorn:

vauvan tavarat on kaikki varmaan jo kasassa, vaatteet pesty ja viikattu kaappiin.
(tällä kertaa en niitä silittänyt niinku esikoisen aikana :D )
Ensisänky omalla paikallaan, tutit/pullot pitäisi vielä keittää mutta ajattelin sen tehä vasta pari vk ennen LAta.

Mikäköhän juttu se nyt olikaan mihin mun piti täällä vielä jotain kommentoida, hmm..
Ei voi muistaa, palailen asiaan jos muistuu mieleen :p

ninanina + pompula 32+2 :heart:
 
Heippa

Neuvolakuulumisia rv 31+5
Paino: Oli laskenut 100 g, mutta syynä ilm. tää mun mukava flunssa kun ruoka ei oo maistunu ihan samaan malliin, mutta ei huolta vielä. varsinkin kun taas on alkanu maistua :D
RR: 103/67 (101/64)
HB: 120 (136) Oli laskenut taas kun ollu kipeenä, hb heti reagoi näihin flunssiin.
SF: 30 (30) Viime kerralla oli eri neuvolatäti ja nyt tää mun oma sai vasta tuon 30 cm mitä se edellinen sai 2 viikkoa sitte... eri mittaustyyliä kaikilla.
Tarjonta: Perätilassa edelleen pyörii, seuraavalla kerralla eli 2 viikon päästä jos on vielä perätilas niin laitetaan lähete äitipolille.
Syke: 145-155 :heart:

Eipä tänne oikein mitään muuta ihmeellistä :) Ehkäisyä en oo edes jaksanu / muistanu miettiä... kaipa jokku minipillerit ois ok :)

PikkuMyy ja "kikko" 31+5
 
Ainiin, nyt muistin mistä piti kysyä!

Onko teillä muilla tullut pahoinvointia?
Mulla ei siis alkuraskaudessa ollut kun muutaman kerran ja nyt on tullut niin että pari viikkoa on enemmän tai vähemmän oksettanut ja ollut pahaolo.
Myös on alkanut jonkun verran heikottamaan/huimaamaan.
Tää on tosi raivostuttavaa ja pelottaa vaan että kestääkö tää loppuun asti?
Esikoisen ajalta en tällästä(kään) muista?? :stick:
 
Heipparallaa!

Ihana nähdä että täällä suurinosa on jo loppusuoralla odotuksen suhteen.

Itselleni kuuluu seuraavaa: eilen kävin Tayssissa kontrollikäynnillä, paastosokeria en saanut kuriin ja eilen sitten pistin ensimmäisen insuliinin, mulle määrättiin pitkäkestoinen insuliini, ja tänä aamuna verensokeri oli vain 4,9. Joten taitaapi toimia. Vauvan painoarvio oli 1,7 kg ja tasaisesti kasvaa. Kohdunkaulan tilanne oli pysynyt lähes samana mutta kohdunsuu oli jo reilusti pehmennyt, vauvan pää myös jo tosi alhaalla. Lääkäri oli huolissaan supisteluista ja 3 viikon päästä katsotaan uudestaan, silloin jo viikko 35 menossa, että ei estellä enää jos on syntyäkseen.
Mulla nuo supistukset on siis kipeitä sellaista jännää menkkamaista kipua, osa on tosin noita kiristäviä harjoitussuppareita, mutta nuo kivuliaat alkavat sitten aukaista paikkoja.

Ehkäisyä en ole vielä miettinyt, mutta luulen että kondomilla jatketaan tästä, mulle kun pillerit ei oikein sovi. Toki se laastari systeemikin voisi olla hyvä.

Liikkeet on täälläkin suurimmaksi osiksi sellaisia muljahduksia joten alkaa se tila käymään hieman jo ahtaaksi
Muutto on kahden viikon päästä ja sitten on Vappu! Täytyy vaan relata!
Brion vaunut ostin, joten hankinnatkin alkaa olemaan likimain tehty. Pinnasänky on valmiina, kun saadaan vielä poika vaihtamaan jatkettavaan sänkyyn, tuo pinnis kun on niin turvallinen.

Iloista kevään odotusta kaikille!


T. Enisa ja pikkuinen 31+2
 
Viimeksi muokattu:
Ei täälläkään olla mietitty ehkäisy asiaa. Mutta varmaankin ne pillerit sitten jälkitarkastuksen yhteydessä lääkäriltä. Kun tuo imetys ei oo toisaa mun juttu, niin voi ne pillerit aloittaa sitte.

Pinnasängyn kunnostus on lähteny käyntiin ja saatu hiottua puhtaaksi vanhoista maaleista :) Meille tulee sellainen vanha pinnasänky joka on varmaanki 60-luvulta peräisin.
Vauvan vaatteet on vielä pusseissa. Niille on kyllä lipasto tiedossa, mutta pitää vain se hakea.

Kovin väsynyt olo koko ajan. tuntuu ettei jaksa edes kyläillä. Jopa pelkkä syöminenki tuntuu jo haastavalta XD meikä alkaa vaan puuskuttaan.

Alkuviikosta vein labraan pissanäytteen viljelyyn sen valkuaisen takia, jota siis ihan vain haaleasti näkyi tikussa. Pitää ensiviikolla soitella perään tuloksia.
 
Äitipolilta terkut viikolla 30+2 (suluissa viikko 26+2):
Painoarvio n. 1500 g (920 g)
Vastasi viikkoja 29+5
Sikiön asento pää alaspäin (perätila)
Kohdunkaula ultrassa 5,8 cm
Hemoglobiini 120 (117)
RR 127/68 (121/68)
Kilpirauhasarvot normaalit

Hyvillä mielin siis jatketaan odotusta ja seuraava kontrolli kolmen viikon päästä.

Ehkäisyksi oon ajatellut minipillereitä imetyksen ajaksi, sitten varmaan yhdistelmäpillerit. Kolmatta lasta tuskin aletaan yrittää, kun lapsettomuustaustat on mitä on. Toisaalta ei sit uskalla olla ilman ehkäisyäkään, kun kuitenkin yksi luomulapsi on kuienkin saatu alulle. Ehkä vois miettiä kierukkaakin, katsotaan nyt.

Selkäkivuista on todettava ilokseni, että nyt ei oo muutamaan päivään ollut mitään iskias- tai muitakaan selkäkipuja! Jee :)

Maikki rv 30+2
 
Huhhuh mitä ojentelua poju vetelee. Apua miltä tunruu. Jalat ristiin ettei tipu :D. Eteisistukka pitäny tuntemukset vauvasta niin poissa, että nää pari viikkoa räjähtäny tältä osin ja ihan ihmeissään näistä karkeloista voi olla.

Turvotukset iltaa kohden töiden jalkeen saa painon nousemaan 1,5kg puh. Ootan kauhulla etteivät ala vaan kertyy.. Nyt viel ainakin tasaantuu.

Kiitos saunatuesta, vielä uskaltaa siis saunoa :)

Alkupuoliskon raskautta vaivannu pissaamisongelma on jälleen palannut. Kamee hätä, mut sit pytyllä tulee stoppi. Täytyy oikeen rauhassa istua ja keikkua kun aina vaan tulee. Toki nää turvotukset varmaan laskee levossa ja erittyy vauhdikkaasti ja hätä tuntuu olevan jatkuvasti iltasella..Juon kuitenkin aamupäivä iltapävä voittoisesti.

Sandrastiina ja mini 29+3
 
Viimeksi muokattu:
Bamse kiva kuulla että ei oo ollut hankalaa raskautua kierukan jälkeen :)

Mahdollisuushan on aina että kierukka tekee jotain tuhojaan.. tai sitten raskautuu kierukasta huolimatta, kaikki on mahdollista. :whistle:
Miulla on ollut käytössä minipilleriä, e-pilleriä, nuvaringiä.. Ja kaikki on olleet ihan kauheita: pälli pimentynyt, ehkäisyteho 100% koska seksihalut hävinneet, tulehduksia, syke noussut... Eli ei kiitos. Ja valitettavasti kaikki hormoniehkäisyt on sitä "samaa paskaa eri paketissa" vai joko ne on jotain muuta kehittäneet?
Sais tulla miehille omat pillerit :stick:
Kondomi ei oo miun mielestä mikään pitkäaikainen ratkaisu (eli tarkoitan jos suhteessa on säännöllistä seksiä) liian monet jälkiehkäisyt joutunut elämänsä aikana hakemaan kun siihen luottanut.. ja liian monta raskautta tiedän alkaneen vaikka miten ehjät kumit kuulemma olleet.
Olihan tuo ukko kuulemma veljelleen tokaissut että jos vaimo rupee kolmannesta haaveilemaan niin hän käy napsauttamassa piuhat poikki snipsnip :D
katsellaan.. :p

Ninanina miulla on ollut oksetusta ja pahoinvointia mut epäilen johtuvaksi siitä että "joku" möyrii mahassa ja pukkailee vatsalaukkuun. Ruokaillessa varsin mukavaa kun masukki riehaantuu :x

Hankinnoista meillä on isoimmat onneksi jo esikoisen jäljiltä.. Britaxin sisarusrattaat hommattiin, saas nähdä kuin toimii. Vielä pitäisi äippäpakkauksen laatikkoon pehmusteet hommata, imetystyyny (jos tällä kertaa vaikka onnistuis), huppupyyhe jne. Mutta ensikuussa jos ne hommais kun rahatilanne vähän parempi kun äippäloma alkaa varhennettuna 1.5. ja saan palkan ekaa kertaa melkein vuoteen(??) :heart: tuntee itsensä varmaan porhoksi! (oon nyt siis kotihoidontuella esikoisen kanssa) kiitos Kvtes :p
Pitäis vissiin se sairaalakassikin ruveta pakkailemaan, tuolla fb:n puolella jo listailinkin mitä siihen nyt voisin "viime kerrasta viisastuneena" laittaa. Mut sanoista en oo päässyt vieläkään tekoihin :D Mut jospa toi nyt viel masussa malttais pysyä täysaikaiseksi eli sen 8 viikkoa... tai ainakin siihen rv37 ultraan ja jos lääkäri antaa lähtöluvan niin sit saa tulla vaik samointein ;)

Peikko ja Otus 30+0
 
ninanina: Mulla on ollut pahoinvointia+huimausta. Varsinkin aamuisin kun kävelee töihin niin tuntuu että pyörtyy matkalle. Portaiden nouseminen on välillä todella vaikeaa. Luulin että tää olo johtuu mun matalasta hemoglobiinista (oon syönyt rautaa) mutta eilen kun hb mitattiin niin se oli 120. Eli ei varmaankaan johdu siitä. Verenpaineet on kans ihan normaalit. Ootko yhtään keksinyt mistä tuo olo voisi johtua? Kerro mullekin jos keksit... Olin pari päivää sairaslomallakin huimauksen takia.

Äitiyspolilla eilen käyty korkean sf-mitan takia. Pieni maha mutta suuri mitta :LOL: Sf-mitta oli 27 cm rv 22 ja 28 cm rv 26. Lääkäri ultrasi ja vauva vastasi mitoiltaan viikkoja ja lapsivettä oli normaali määrä. Aikaisemmin kävin sokerirasituksessa tuon mitan takia ja radia ei löytynyt. Lääkäri ei halunnut varata edes kontrolliaikaa. Ei se sf-mitta todellakaan kaikkea kerro! Mulla se huitelee yläkäyrien yläpuolella mutta silti ultrassa vauva näytti ihan normaalilta :heart:

Ehkäisystä: Jaa-a, en oo vielä miettinyt mitä sen kanssa tekee. Oon joskus syönyt e-pillereitä mutta niitä en enää suuhuni laita. Voi olla että halutaan toinen lapsi suht nopeesti tämän jälkeen joten katsotaan jos muutama kuukausi pärjättäisiin ihan kondomilla :)

Laurelle 29+3
 
Mitä sairaalakassiin pitää pakata mukaan???? Ja sitä omaa jälkivuotoa oon miettinyt, että kuinka runsasta se on, minkä kokoisiA siteitä itselle??? Eilen ostettiin vauvalle pampersin pikkuinen vaippapaketti <3
 
Nyt tää kaksplus sekoilee.. ihan älyttömän hidas, välillä tänne ei pääse ja ketjuunkaan ei voi vastata niin että saa hymiöitä käytettyä!

Peikko, voitko jakaa vinkit myös meille tänne? :)

Ceciilia, kysyit nuista mun supistuksista. Mulla on ollut sekä kivuliaita että kivuttomia. Tällä hetkellä päivittäin on joitakin kivuliaita ja tietenkin nuita kivuttomia vaikka kuinkas paljon. Olen nyt niin tottunut nuihin supistuksiin että en huomaa niitä enään. Siinä tietenkin piilee se riski että ei "muista" levätä niin paljon kuin pitäisi.

Nyt mua ärsyttää niin paljon, tekis mieli vaan mennä ostamaan irtokarkkipussi ja mennä sohvalle pötköttämään ja katsoa jotakin mukavaa. Mutta ei voi syödä nyt, kun neuvolassa joka ainoa kerta valittaa mun painosta!! Oikeen ahistaa tuo neuvolaan meno jo. Tuntuu että sitä käy tosi usein kun pitää jo käydä kahden viikon välein. Positiivista tähän päivään on että saatin pinnasänky ostettua, löydettiin hyvässä kunnossa oleva pinnasänky omalta paikkakunnalta ja oli juuri sellanen kun haluttiin :) Pari päivää sitten tein hyviä kestovaippalöytöjä kirpparilta :)

Huhhuh.. nyt tekis kyllä mieli sitä karkkia....

Muumimamma_ 32+6 (huomenna taas viikot vaihtuu! Hui, kuinka tää aika vaan hujahtaa!)
 
Mulla tänään tökkii nämä sivut. Muilla samaa ongelmaa? Ahaa, muumimammalla ainakin!

Välillä tuntui tänään, että vauva on kääntynyt. Maha ei enää ole niin leveä. Mutta oisko perätilassa, en tiedä. Jotenkin haluaisin jo nyt neuvolaan, että terkkari tarkistaisi tilanteen :) vaikka eihän sekään ihan 100% ehkä osaa sanoa, miten päin on.

Nukuin viime yönäkin todella huonosti. Valvoin kolme tuntia yöllä, oli pakko lukea jo kirjaa tunnin pyörimisen jälkeen. Uni ei vaan tullut. Nyt väsyttää mutta ei nukuta tarpeeksi, että saisin päikkäreitä nukuttua. Muutenkin tuntuu, että jos entisekseen on, univaikeudet sen kun pahenevat loppuraskauden myötä. Välillä on sellainen toivoton olo, että miten ihmeessä selviän vielä 2 kuukautta laskettuun aikaan. Siis vaikkei mitään isoa ongelmaa olekaan, niin olen tosi väsynyt ja jostain päin kipeä joka päivä :( Mulla on edelleen tuota heikotusta, huiputusta, pulssinnousua. En jaksaisi aina edes huoneesta toiseen kävellä. Nyt toki oli flunssakin, mutta olo ei vaan ole normalisoitunut oikeastaan yhtään.
 
Täällä kanssa sivut olleet tänään järkyttävän hitaat.

Emppa: Ajattelin hankkia muutaman paketin yösiteitä sekä sitten muutaman paketin ihan perussiteitä. Alkuun jälkivuoto on runsaampaa ja sairaalassa ollessa kannattaa käyttää niitä sairaalan rättejä sekä verkkohousuja. Äkkiä se vuoto siitä sitten helpottaa, tosin saattaa olla hetken aikaa ettei pahemmin vuoda ja sitten taas tulla hetken aikaa hieman reippaammin. Esikoisesta verinen jälkivuoto kesti 2-3 viikkoa, en tarkkaa muista.

Sairaalakassiin pakkaan ainakin:
- liivinsuojat
- imetysliivit
- kännykän laturin
- kameran + laturin
- omat hygieniatarvikkeet
- Siteitä paluumatkalle kun en välttämättä halua lähteä siinä sairaalan siteessä.
- Kotiutumisvaatteet itselle + vauvalle
- jotain naposteltavaa + mahdollisesti jotain ajanvietettä
- viime kerran vahingosta viisastuneena muovipussin, jonne saa pakattua mahdollisesti lapsiveden kastelemat vaatteet.

olikohan siinä kaikki?
 
Sairaalakassiin ite laitan noiden lisäksi
- tutin vauvalle
- 2* kotiutumisvaatteet vauvalle (kokoa 50 ja kokoa 56)
- rintapumpun (sairaalasta voi myös lainata, mutta viimeksikin oli oma mukana)
- jotain ajanvietettä ja naposteltavaa mäkin suosittelen :)
- neuvolakortin
- crocsit
- omat sukat sairaalassa oloon sekä kotimatkalle (sairaalan on sellaset hirveet mitkä ei pysy jalassa yhtään, yök!)

hmmm.. siinä ne tais olla, harmi ku en viimeks kirjottanu ylös mitä kaikkea sitä tuli otettua.

miehelle sairaalakassiin kannattaa ostaa valmiiksi jotain juotavaa ja syötävää, meillä synnytys käynnisty la-su välisenä yönä ja juuri sunnuntaina ei ollu se kanttiini auki yms ni miehellä ei ollut mitään eväitä ni lähti käymään huoloasemalla :(
 
Niinhän siinä sitten kävi, että laittoivat sairaslomalle noiden supistusten takia ja viime yön perusteella ei yhtään liian aikaisin. Viime yönä oli samanlaisia polttoja kuin esikoisen syntyessä noin tunnin ajan ja 2 min välein. Oletteko saaneet ohjeita, missä vaiheessa pitää jo soitella synnärille? Eli kauanko noita supistuksia pitäis olla ja kuinka tiheästi. Mä en ole saanut mitään tarkempaan ja kävi jo yöllä mielessä, mutta loppuivat sitten itsestään. Ihan paniikki meinasi iskeä, että voiko tosiaan syntyä näin aikaisin. Mutta varmaan lepo auttaa!

Sairaalakassi ei ole käynyt kyllä vielä mielessäkään, kun ei ole vielä yhtä ainutta vaatettakaan vauvalle. Pitäis varmaan laittaa töpinäksi. Viimeeksi oli mukana omat vaatteet ja meikit, mutta eipä tullu niitä käytettyä, mutta silti ajattelin pakata ne taas jos nyt olis reippaampi :D

Ceciilia ja Benkku 30 + 3
 
ninanina hyvä kun laitoit nuista sukista :) en yhtään tykkää niistä sairaalan sukista jotka koko ajan valuvat jalasta! Ja kiitos Mupelollekkin tuosta sairaalakassi listasta! :)

Meillä on reilu viikon päästä synnytysvalmennus, joten silloin varmaan puhutaan että milloin synnyttämään kun on synnyttämisen aika, mutta mitään ei koskaan puhuta siitä että kuinka paljon ja kuinka kauan saa kivuliaita supistuksia tulla näin ennenaikaisesti ennenkuin on aika hakeutua johonkin näytille. Mulla oli silloin sairaslomalle jäädessä yhtenä yönä säännölliset kivuliaat supistukset 5 min välein tunnin ajan, olin hilkulla soittamassa synnärille silloin, mutta supistukset loppuivat kuin seinään ja nukahdin tietenkin heti. Ceciilia mitä ohjeita sait neuvolasta, esim. kiellettiinkö sinulta kaikki vai saatko tehdä ja olla liikkeessä voinnina mukaan?

Onko muuten muiden vauvat alkaneet hikkaamaan? Ainakin uskon että on hikasta kyse kun yhtäkkiä alkaa vatsa nykimään säännöllisesti :D :heart:
 
Moikka!=)

Joo sairaalakassia täälläkin mietitään=) onneksi nyt tajuaa mitä pitää tai tarttee ottaa mukaan kun on jo 1 mukula=)
Ne sukat oli kyllä aivan hanurista..siis ihan kamalat..

Täällä muuten kanssa tota hikkaa ollut vauvalla=)

Tosiaan piti kysellä: mulla sellasta ruskeaa väriä tullut siteeseen nyt ainaki 2 kk,mutta tulehduksia ei ole eikä mitään vaivoja..onkohan muilla?
maritta ja mooses 31+5
 
Muumimamma täällä ainaki tyttö kovasti hikottelee :) :heart:

pitäis itekki miettii ehkäisyä.saa nähdä mihin päädyn sit.
sairaalakassia vois pikkuhiljaa alkaa laittaa valmiiks..
viel pitäis rintapumppu käydä hakee sit taitaakin kaikki olla siinä :)
siskolta sain ison kasan taas kaikkee kivaa..lakanoita yms pyykkipäivä tänään siis tiedossa :)

Tääl väsymys tullu takas.ei mikään ihme, kun ei saa kunnolla nukuttua.herään kymmenen kertaa yössä vähintään ja ravaan vessas 3-4krt..No kaipa tämä tästä..

Taistis ja pikkuneiti 32 Poks Poks :heart::heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Mupelo
Täälläkin hikotellaan päivittäin muutamia kertoja.

Nyt on alkaneet hurjat liitoskivut noitten supistelujen lisäksi. Mulla ti neuvolalääkäril käynti. Tsekataan paikat ja katotaan tarjontaa. Oli terkkarin käynnillä niin metkas asennos että ei osannu sanoo onko pää missä ylhääl vai alhaal. Jotenkin viistossa kuulemma majailee. Ja ehkäpä jään myös sairaslomal jos lääkärikin sitä mieltä.

Enää ei ole pitkästi aikaa kesäkuuhun ja laskettuun aikaan. josko sitä pojan 16 v. Synttäreiden jälkeen parin viikon pääst. Alkais laittaa vauvalle kaikki valmiiksi. Onhan siinä reilu kuukausi aikaa sitte vielä.
Sairaala kassin laitoin viimeksi kuntoon vasta ennen ku lähettiin synnäril. Josko nyt laittais jo senkin aikasemmin kuntoon.

Nona76 ja rymyiita 30+5
 
Sairaalakassia en ole vielä pakannut enkä edes miettinyt. Miten mulla nämä päivät vain valuvat käsistä? Jotenkin on niin väsynyt olo aina vaan, että en saa mitään aikaiseksi. Kaikki lastenhoidolta ja ruuanlaitolta yms. liikenevä aika menee sitten sohvalla makoillen. No, kiloissakin sen näkee. Varmaan kilo/viikko tullut nyt painoa taas viimeiset 3 viikkoa. APUA.

Joku mietti, milloin polille pitäisi soittaa, jos kipeästi supistelee. Luulisin kyllä, että näillä viikoilla voisi soittaa suht piankin, ainakin, jos supistukset tulevat säännöllisesti ja tiheästi. Eikö siihen asti yritetä hidastaa synnytyksen etenemistä /lopettaa eteneminen kuitenkin, kunnes vauva on 34-viikkoinen?

Me käytiin eilen vähän reissussa autolla. Pidettiin kyllä hyvin taukoja, mutta silti loppumatkasta tuntui, että jalkoja puuduttaa ja turvotusta tulee. Siis ihan sormetkin alkoivat turvota yms. Illalla tuli sitten kipeämpiä supistuksiakin useita, mutta onneksi loppuivat, kun menin nukkumaan. Selvästi tuntuivat jo ikäviltä. Eli ei vaan passaa vielä rasittaa itseään liikaa. Sohvalinja jatkuu vielä pari viikkoa, vaikka en mistään lääkärinmääräyksestä lepäilekään, vaan ihan omien tuntemusten perusteella.

Hikasta: mulla on eka raskaudessa vauva hikotellut JOKA päivä vähintään kerran näillä viikoilla. Toka raskaudessa hikka oli silloin tällöin. Nyt EI KERTAAKAAN! Olen suorastaan ihmeissäni. Esikoinen hikkaili vauvanakin ihan joka päivä ainakin kerran. Tämä ei ehkä ole hikkailevaa tyyppiä?

Tuntuu, että vauva pyörii kohdussa vielä ihan koko ajan, tai ainakin jalat. Viikolla potki usein alas, ja ei ollut niin poikittainkaan, epäilin perätilaa. Nyt on välillä sitten potkinut ylöskin. Kun oli poikittain, potki oikeaan kylkeen. Nyt on potkinut välillä vasemmallekin ja ihan ylös... Vaikka terkkari ei saisi huomenna tarkkaan tolkkua asennosta, tuskin laittaa sen vuoksi vielä eteenpäin, koska on "vasta rv33". Ehkä seuraavasta neuvolasta sitten? Neuvolalääkäri on täällä melko kiireinen, ja en usko, että meidän neuvolalääkäri oikeastaan sen paremmin vauvan asentoa osaisi päätellä, jos terkkarikaan ei osaa.
 

Yhteistyössä