Kesäkuun Kastehelmet 2012 **HUHTIKUUSSA**

Hei.

Liittyisin mukaan joukkoonne, pitkään olen jo juttujanne lukenut mutta aina välillä tekisi mieli myös kommentoida, joten pitipä rekisteröityä tännekin.

Rivini olisi 23.6 Tielsa kolmas KOS

Vatsan koon kommentointi ei enää kolmannessa raskaudessa tunnu miltään, tai ehkä se on omasta asenteesta kiinni. Minulta kun on kysytty jo pitkään ennen raskautta olenko raskaana kun pari kiloa jäi vatsaan edellisistä ylimääräistä niin nyt nautin taas kun kehtaa käyttää kireitä vaatteita kun vatsassa on oikeasti muutakin kuin läskiä :D.
Oma sf-mittani huitelee yläkäyrien yläpuolella (rv30+5 , sf 33cm) ja sainkin lähetteen ultraan terkkarilta. Odottelen tässä kutsua Kättärille. Mutta jotakuta huoletti lapsiveden vähyys niin suosittelisin puhumaan aiheesta neuvolassa josko terkkari laittaisi lähetteen synnärille niin ei tarvitsisi yksityiselle mennä maksamaan. (Minulla siis epäillään runsasta lapsivettä syyksi kohdun isoon kokoon ja siksi sain lähetteen synnärille)

KELAstahan saa sitten korvausta taksimatkoista synnyttämään mennessä, omavastuu taitaa olla 9,25 euroa. Pyytää vaan taksikuskilta kuitin/jonkun tositteen että on ollut synnytysreissun ajo. Löytyy KELAn sivuilta nimellä matkakorvaus.

Kuopuksen aikaan vuokrasin ja tälläkin kerralla suunnitelmissa olisi vaavi-sängyn vuokraaminen Vaavisänky - Vuokrattava vauvan ensisänky tuodaan suoraan kotiin! -sivuilta. Oli todella kätevä kun sai vauvaa kuljetettua siinä eri huoneisiin.
 
..jollain muulla ruokahaluttomuutta? Tai jos syö vähänkin, ni tuntee olonsa erittäin kylläiseksi ja ei tartte koko päivänä enää mitään syödä? : / Aika inhottava vaiva.. Eilen en syöny oikeesti muuta, ko yhden pasteijjan ja jäätelötöttörön! Siis oikeesti! : /
 
Meillä 1vee nukkuu pinniksessä meidän sängynvieressä, ja tulee nukkumaan siinä, kunnes siirretään omaan huoneeseen.. sitten kun maltan:) Perhepedissä vauvan kanssa aina nukuttu, nyt tämän 1veen kanssa tehtiin silleen, että siirrettiin se AINA omaan pinnikseen nukkumaan, kun jompikumpi heräsi yöllä syötön jälkeen. Esikoinen nukkui meidän välissä, ja siinä se nukkui 3vuotta, kun ei siirrelty omaan sänkyyn... tosi harvoin 1vee nukkuu meidän vieressä, yleensä aamuisin otetaan viereen, jotta nukuttaisiin kauemmin;)

Tänään oli ultra, vauveli on TOSI alhaalla, painoarvio 2500g. Toivottavasti vielä pari viikkoa malttaisi pysyä massussa.. ei supistele, mutta alapäässä nuo suonikohjut/peräpukamat/kuiva alapää on kipeät. Kätilö tuumas, et alapää on kuivana vielä imetyksenkin ajan.. voi ei!
Mutta hyvä et massussa vauvelilla kaikki hyvin, ja painoakin tullut noin paljon - tyttö oli tosiaan syntyessään rv35+3 2580g, joten olisi todella hyvä, jos tämä poika olisi painavempi:)

Mahojen koosta ollut puhetta... esikoista odottaessani naapurit eivät tienneet, että olen raskaana (vaikka pihalla paljon olinkin eli näkivät minua paljon), nyt naapuri tuumasi, että näytän kuin olisin 4kk raskaana:) Kaikilla ei vaan maha näy.. vaikka onhan tuo iso, kohtu vaan on sen mallinen, että on selkääpitkin tjsp.

Nyt päikkäreille

piuh 34+3
 
PikkuistaOdottava: Mä kävin Koskiklinikalla alkuraskauden ultrassa ja kyllä siitä ainakin vähennettiin kelakorvaus heti suoraan. Hintaa tuli kyllä senkin jälkeen muistaakseni 117 euroa.

Mua mietityttää näin "ekakertalaisena", miten tuollainen perhepeti-ratkaisu tai ylipäänsä vauvan kanssa samassa huoneessa nukkuminen vaikuttaa parisuhteeseen ja seksielämään? Tuntuu ainakin ajatuksena hassulta hommailla miehen kanssa jotain, jos vauva on siinä vieressä... melko yksilöllistä kyllä taitaa olla se, miten pian synnytyksen jälkeen tollaisia asioita ylipäänsä ajattelee tai niihin kykenee :) Me oltiin ajateltu että vauva nukkuisi alkuun meidän huoneessa äp:n laatikossa, mutta sen jälkeen melko pian sitten omassa (viereisessä) huoneessaan pinnasängyssä...
 
nii juu meillä on äitiyspakkauslaatikko pinnasängyssä. siitä ei saa pohjaa nostettua, mutta täytin sen ä pakkauksen suoja pahvilaatikon vähä kaikenmaailman turhanpäiväsillä vaatteilla, niin pysyy kasassa ja laitoin se ensin pinnasänkyyn ja sen päälle sitten äitiyspakkaus laatikon.

Mulla on myös omasta vartalon muutoksista pahaa oloa.
Mulla ei oo hirveesti mahassa raskausarpeja ja toivon niin kovin ettei niitä tulisikaan, että pääsisi edes joskus vielä bikinit päällä ottaan aurinkoa... en kehtaa uimahallissakaan oikein käydä ku reisissä on iha kamalat arvet :(
Kyselin joskus aijemmin teidän mahojen ympärysmittoja mahankohdalta, mitäs ne nyt näyttää?
Itellä taitaa olla muistaakseni 103,5
Mittaan aina tasa viikoilla eli tuo on otettu viimeviikolla kun oli rv 35 tasan.
Parina päivänä tullut kivuliaampia supistuksia ja selkä jomotusta. Että hieman jännittää. Muutenki mua pelottaa synnytys.. voi kun sen osan sais skipattua yli. Musta tuntuu ettei tuo mun ukko ees tiiä mitä pitää tehä ku lähtö tulee ja mihi sairaalaan ees mennä. Ei se oo kysyny koko raskaus aikana mitään. joskus oon yrittäny kertoa mitä nla reissulla on sanottu mutta se vaan on että jaa ja alkaa puhuun jostai iha muusta.
Eli tuntuu että mun pitää hoitaa ne asiat sitteki kun tyulee lähtö...eli täälä meilläpäin pitää soittaa sinne sairaalaan/päivystykseen minne on menossa kun tulee lähtö niin osaavat olla odottamassa. XD eikai tuo ukko löyä sinne ees puhelin numeroakaan
 
Tervetuloa Tielsa! :flower:

piuh: Mulla oli alkuun limakalvot kuivat tuolta alakerrasta, mutta kyllä ne suht nopsaan palautu normaaliks vaikka imetinkin.

Täällä loistavat ruokahalut ja yllättävän paljon tuonne mahaan mahtuu vielä uppoamaan ruokaa. Ruokahaluttomuudesta ei tietoakaan.

Meillä esikoinen nukkui pinnasängyssä, joka oli meidän sängyn vieressä 1,5-vuotiaaksi. Silloin siirrettiin jatkettavaan sänkyyn, joka laitettiin pinnasängyn paikalle. Edelleen tuo pikkumies nukkuu meidän kanssa samassa makuuhuoneessa ihan siksi, ettei olla saatu vielä rempattua tuota yläkertaa. Heti kun sinne pääsee "muuttamaan" niin esikoinen siirtyy omaan huoneeseen. Ja joo, ikää kohta hällä 3 v. Tää tuleva vauva tulee nukkumaan pinnasängyssä, joka on meidän sängyn vieressä. Tarvittaessa on helppo nostaa viereen syömään. Esikoinen kyllä toisinaan nukku meitin välissä ja nukkuu välillä vieläkin, joten eiköhän tän tulevan kanssa toimita ihan samoin.

Pikkumyyn maha näytti munkin silmään "pieneltä". Itse oon säästynyt nyt ihmettelykommenteilta, tosin lähipiirissä kuulee kuinka tuo mun maha on pieni verrattuna esikoisen aikaiseen. Esikoisen aikaa nuo onpa iso maha ja olenko varma ettei siellä ole kahta jopa kolmea kommentit tulivat varsin tutuiksi. En oo osannut näistä loukkaantua, huvittunut lähinnä.

Maddella on ollut ihania ystäviä /perheenjäseniä kun ovat järkänneet kutsut. Mutkin yllätettiin huolella esikoisen aikana.

Matte: Kovasti voimia! :hug:

PikkuistaOdottava: Lapsi alkaa olla myös näillä viikoilla jo suht iso ja "luiseva", jonka takia liikkeet saattavat sattua ja tuntua inhottavilta.

Tässä meidän sintin yksiö rv 36+0


Mupelo ja sintti rv 36+0 P-O-K-S :heart:
 
Meillä esikoinen nukkui äp-laatikossa, joka oli laitettu pinnasänkyyn meidän oman sängyn viereen. Ajateltiin kokeilla nyt samaa. Myöhemmin siirtyi sitten pois laatikosta pinnasänkyyn. Perhepedissä vauva ei koskaan saanut nukuttua, eikä oo vauva-ajan jälkeenkään tullut meidän viereen nukkumaan (sanoo nyt 3-vuotiaana, että hän haluaa nukkua rauhassa). Helpointahan se perhepeti olis, mutta tosiaan meillä vauva vain kiehnäsi ja hikoili vieressä, rauhoittui vasta omassa laatikossaan.

Maikki rv 32+6
 
Perhepedistä vielä: niin, vauvatkin ovat erilaisia. Jos jollekulle vaikka tuleekin herkästi kuuma, ei ehkä tykkää vieressä nukkua. Meillä molemmat muksut jotenkin alkoivatkin paremmin nukkua äp:n kopassa siinä 3kk iässä, kun kokeiltiin välillä siirtää sinne nukkumaan. Mutta helpolla pääsee aluksi tosiaan itse, kun vauva on vieressä. Aluksihan vauvat syövät tiheämmin kuitenkin. Laiska luonne taidan olla :D Mutta mulle ei sopisi yöllä herääminen, toiseen huoneeseen kävely ja vieläpä vauvan imettäminen istuallaan tuolilla tms. Kerta kaikkiaan tuntui ihan vieraalta ajatukselta, vaikka jollakulla toimiikin parhaiten. Se, ettei omia silmiä tartte kunnolla ees avata, tissi suuhun vaan, toimi meillä :) Ja lapset eivät nuku enää vieressä. Meidän lapset ovat heräileväisiä, ja joskus tulevat patjalle lattialle nukkumaan, jos esim. näkevät pahaa unta. Tuon n.3kk iän jälkeen ovat kuitenkin enimmäkseen nukkuneet omassa sängyssään siis.
Toisaalta, on myös vauvoja, jotka nukkuvat yöt läpi esim. 2kk iästä. Jollekulle teistäkin ehkä sellainen syntyy. Mikäs siinä on nukuttaessa toisessa huoneessa vaikka! Mulla on muutamallakin tutulla tällaisiä ihmeellisen hyvät unenlahjat omaavia vaaveja. Itse en usko hyvää nukkujaa saavani kahden edellisen unenlahjojen perusteella. Vaikka mistä sitä ikinä 100% varmasti tietää. Olisi kyllä aika kiva, kun saisi tarpeeksi unta itsekin. Univelka on niin kokonaisvaltaista ja varjostaa kaikkea.
 
Näin vapun kunniaksi, olin juuri syömässä munkkia kun neuvolan täti soitti, onhan se sitten raskausdiabetes, selkeästi korkeat arvot. Täytyy alkaa mittamaan arvoja kotona, kokemuksia kuinka kauan niitä mitataan ja millon mahollisesti uhkaa insuliini?
makea on kieltämättä viime aikoina maistunut, mutta en siltikään olisi uskonut kun painoa on tullut tosi vähän :(
teris 31+5
 
Moi,

Ja aurinkoista vappua! Ihanat on olleet ilmat pitkän viikonlopun kunniaksi!

Nukkumisesta on ollut puhetta. Minä tein esikoiselle innoissani hienot pehmusteet ja kaikki äp-laatikkoon, mutta käytännössä me ei sitte siitä laatikossa nukuttamisesta tykätty. Vauva kun liikkui, laatikko rahisi ja minä en saanut nukuttua sitäkään vähää, mitä muutoin. Meillä käytettiinkin ensimmäiset kuukaudet rattaiden puolikovaa kantokoppaa sängyn vieressä. Sitä oli helppo liikutellakin sen mukaan, missä huoneessa oltiin. Ja esim mökillä me nukutaan eri rakennuksessa ja vauva sai nukahtaa illalla omaan tahtiinsa, siirrettiin vaan mukanamme kantokopassa kun itse lähdettiin nukkumaan.

Noin neljän kkn iässä hommattiin pinnis ja laitettiin se sivuvaunuksi meidän sänkyyn ja meitä vastaan oleva laita otettiin pois. Toimi paremmin kuin hyvin, vauva oli omassa kolossaan ihan vieressä ja sängystä ei tarvinnut nousta syöttämään tai edes nostamaan vauvaa reunan yli syömään. Välillä vauva jäi perhepetiin, mikä oliki tapa nukkua aina kyläillessä. Helppoa, kun ei tarvinnut mitään matkasänkyjä tms raahailla muutenkin tupaten täydessä autossa mukana.

Monella on alapää kuivana - mulla märkänä ihan kiusaksi asti. Ei tulehduksia, mutta koko ajan kosteana. Vielä jotenkin toispuoleisesti housut märkänä, niin että toisen nivusen iho alkkareiden reunasta on hiertynyt ihan rikki. Inhottavaa, kun kohta on synnytyksen jälkeiset haavat ja tikit tiedossa ja jo etukäteen on tuskalliset "kulumat" ihossa. Mitähän noille vois tehdä? Pikkuhousun suojakaan ei enää auta, kun sitä ei saa tohon reunaan paikoilleen, silleen housun reunan ympäri oon yrittäny, jos tästä nyt saa mitään selvää..

Joku muukin juttu oli, mitä piti kommentoida, mutta näin puhelimella tää on muistin varassa ja kaikkea ei muista, ei sitten millään : ) palataan niihin, kun tulevat mieleen.

Höpöttäjä 35+3
 
Viimeksi muokattu:
Pikkumyy,no ei sun vatsa todellakaan ole iso! Katsoin sun kuvan ja ei sitä kyllä tavallista isommaksi voi sanoa.Ja mittaushan kertoi totuuden..Taitaa joillakin olla vähän vääristynyt käsitys siitä miltä raskaana oleva nainen näyttää..rasittavaa tommonen inttäminen.
T. MB heinäkuisista;mulla on itse asiassa yksi päivä pidemmällä kuin sulla,32+3.. :p Olen silti heinäkuisten ryhmässä..mun maha on muuten keskikäyrällä.. :)
 

Yhteistyössä