Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Ripuska
Ohoh... tuli painettua jotain napulaa liian nopeasti... :p Nadele ja joku muukin pohti synnytystä ja lähinnä sitä että meinaa hermo mennä odotukseen muttei ajatus vauvasta omassa kainalossa tunnu vielä realisiselta.Ihan sama juttu täällä, en voi käsittää että kohta olen äiti. Ihan outoa. Sairaalakassi on pakattu, paljoa en enää viitti tässä kotosalla paikkoja puunata kun patistivat lepäilemään. Kolme päivää on laskettuun aikaan ja kirjoittivat mulle tänään neuvolasta lähetteen äitiyspolille kun on kaks kertaa peräjälkeen ollut alapaineet 90-pintaa. Pissa kuitenkin ollut ok,ainoastaan jaloissa ja sormissa (etenkin jaloissa) turvotusta. Tänään oli siis se toinen kerta kun paineet koholla, ekalla mittauksella alapaine oli 100 mutta laski sinne 90 hetken istuskelun jälkeen. Nukuin viime yönä ihan liian vähän odottaen putkimiehiä saapuvaksi kello kasiksi mutta eivät sitte tietty tulleetkaan..eli oiskin voinut nukkua ihan kunnolla. Neuvolasta tultuani olin sitte jo niin väsynyt että multa pääsi itku ja tuli ihan todella voimaton olo. Kahta kauheemmin sitten aloin märisee kun mies tuli silittelemään ja halimaan siihen, ja tiuskin sen siitä vain pois kun en osannut yhtään ilmaista että mistä kiikastaa. Tähän odottamiseen, jalkojen mielettömään turvotukseen ja lepäilyyn alkaa olee mitta täynnä jo, ja harmittaa nämä omat mielialavaihtelut ja pelot ja synnytyksen jännäys ja stressi. Ja nyt vielä jos menee yli jonnekin jouluun asti ja saa alkaa ajelemaan keskustaan polille seurantoihinkin. Voi vitsi, kaikki tuntu menneen niin mainiosti kunnes jäin äippälomalle ja alko tulemaan liikaa aikaa kuulostella ja miettiä ja murehtia... :p Miten tässä jaksaaaaaaaaa!!??
 
Nadele
Aamulla oli neuvola, ja kaipa pitäisi alkaa suhtautua synnytykseen tosiasiana. Vauvan pää on jo niin syvällä lantiossa, että neuvolatäti ei saanut siihen mitään otetta. Kuulemma olisi yllätys, jos vauva menisi yliajalle.
Eiköhän vain tässäkin päde joku Murphyn laki, että kun vauva ei nyt muuton takia saisi syntyä paljon etuajassa, niin varmaan pamahtaa juuri muuttopäivälle synnytys. Ja jos ei olisi muuta kuin aikaa odotella, niin käynnistettäisiin lopulta viikolla 42+jotain.

Neuvolakäynnillä kävi mukava ylläri, törmäsin vanhaan työkaveriin, joka oli mennyt saamaan lapsen :) Sovittiin, että nähdään ja tehdään sitten vauvoinemme jotakin, kunhan pääsen kahteen osaa. Asuvatkin melkein meidän uuden kämpän naapurissa.
Muuten neuvolassa oli kaikki ihan ok, mutta painoa oli tullut 800g viikossa. Alkaa näkyä tämä pitsa-kebab-karkkikuuri viimein jossain :/
 
Irina69
Tuttuja tuntoja Ripuska, mutta kyllä se vielä tästä helpottaa!

Eilen illalla tutkailin mahaani ja isännällekin sanoin, että onhan se vähän laskeutunut, onhan? NO EI TASAN OLE, joten eiköhän tässä odotella vielä jonnin aikaa. Aika tosiaan käy pitkäksi, siivoamista olisi, mutta käsien rasittaminen tarkoittaa sitten unetonta seuraavaa yötä, joten en kauheasti viitsi noita rasittaa. Tänään kyllä ajattelin uunin ja jääkaapin pestä, sekä keitellä tuttipullot valmiiksi tulevaa varten, kai niille edes joskus tulee käyttöä. Onhan sitä siinäkin jotain..

Aika uskomattomalta tuntuu täälläkin, että kohta sitä on äiti ja vastuussa yhdestä pienestä ihmistaimesta. Jonkinnäköistä mustasukkaisuutta on varmaan meilläkin vielä edessä, tosin vain kissojen osalta, ovat molemmat niin mun perääni, että saa nähdä. En ole oikein vielä edes miettinyt miten varautua mahdollisilta tilanteilta, mutta eiköhän ne hoidu ajan kanssa. Pitää vain pitää katit vauvasta loitolla öisin ja muutenkaan niitä ei voi jättää keskenään vauvan kanssa. Vanhempaa ei välttämättä kiinnosta vauva ollenkaan, todennäköisesti pelkää huutavaa nyyttiä, mutta nuorempi kissa on vielä itsekin niin vauva ja utelias kuin mikä, että sitä pitänee hieman vahtiakin. Tuskin tulee kuitenkaan mitään ylitsepääsemätöntä, sisäkissoilla nyt vain on enemmän aikaa ja intressejä pohtia uutta tulokasta, kuin jos asuttais maalla ja olisivat ulkokissoja.

Asiasta toiseen, onko kaikki saaneet jo päätöksen kelalta? Kävin taas vaihteeksi katsomassa asiointi-palvelussa päätöstä, mutta aina siellä vain lukee että hakemus on saapunut 17.3. Siis melkein 3 kuukautta sitten, eikä mitään päätöstä vieläkään! Äitiyspakkaus kyllä tuli jo kaksi kuukautta sitten, mutta muut päätökset viipyy, argh. Miten ne voi olla noin hitaita? Taidan huomenna painella kelaan labran jälkeen ja kysyä kuka sitä hautoo ja miksi. Oonkin aamusta sopivan ärhäkällä päällä, kun en ole saanut syödä, joten jos sais jotain vastauksiakin;) Luojan lykky, että työnantaja maksaa vielä palkkaa, muuten tässä vois olla aika kusiset paikat.

Jaha, jos sitten painelisi pesemään sitä jääkaappia ja uunia, niin ei jäis ihan vain puheen asteelle:)

Irina ja Mirjami tasan 38
 
Mörkö 38+6
Huh. Täällähän on tapahtunut vaikka mitä. Aloitin näiden sivujen lukemisen jo eilen ja vasta tänään pääsin loppuun... :) Alkoi heti itseäkin supistamaan kun lueskeli toisten synnytysjuttuja.

Viikko laskettuunaikaan! Vatsa toimii poikkeuksellisen hyvin, selässä tuntuu pistoksia ja mahassa supistaa (kivuttomasti tietenkin) yhtenään. Vielä viime viikolla mietin mahdanko ikinä synnyttää kun ei tuntunut mitään missään. No nyt on kai kuitenkin toivoa... Viime yönä näin ensimmäistä kertaa unta synnytyksestä. Unessa olin jotenkin todella järkyttynyt kun sairaalaan mennessäni sain tietää, että edellisessä synnytyksessä mukana ollut mieskätilö olikin lähtenyt läheiseen kauppaan myyjäksi :D

Meidän esikoinen on alkanut leikkimään vauvaa. Sitä pitää yhtenään heijata sylissä ja ihmetellä miten hieno vauva hän onkaan. Ja lisäksi tyttö on alkanut aamuyöstä tulemaan meidän väliin nukkumaan. Kaikki isovanhemmat on jatkuvasti toivomassa esikoista kylään. Suunnittelevat jopa viikon reissuja kesällä ja nyt juhannuksena. Eivät oikein tunnu ymmärtävän, että täytyyhän lapsen olla kotona vauvan tultua jotta oppii tähän uuteen perheeseen. Eikä tyttö ole tähän mennessäkään ollut kylässä kuin korkeintaan viikonlopun ajan.
 
*Martha 08
Naiset! Mulla on kuma olo! Supistukset jopa tuntuu, en kuitenkaan sanois että sattuu.. oksettaa ja väsyttää ihan hulluna. Nyt on vähän semmonen olo että tämä vauva voi syntyä ennen perjantain käynnistystä. Mene ja tiiä.. Raportoin myöhemmin tänään lisää :D
 
Alessia
Alkuperäinen kirjoittaja Ripuska:
Ja nyt vielä jos menee yli jonnekin jouluun asti ja saa alkaa ajelemaan keskustaan polille seurantoihinkin.
Hih, toivottavasti ei!

Irina: Kyllä mulla päätökset tuli nopeasti ja aikoja sitten. Ota nyt ihmeessä yhteyttä Kelaan, noita asioita ei varmasti huvita alkaa hoitaa siinä vaiheessa kun lapsi on syntynyt!

Mulla oli neuvola tänään, vauvan pää ei ole vielä kiinnittynyt. Olipa taas kiva, jälleen uusi terveydenhoitaja (viides!) ja tapaaminen aloitetaan sillä, että onkos tämä ensimmäinen lapsi... Kyselin siitä, että pitäiskö liikunta lopettaa varmuuden vuoksi, ja hän oli sitä mieltä, että ei siinä ole vaaraa jos hyvältä tuntuu. Eli jos ei mitään voimakkaita supistuksia tule niin antaa mennä vaan.

 
MinttuO ejk
Odottajat;

linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Juulia78.............04.06.08.........Toinen (esikoinen 09/01)
*Martha 08..........04.06.08.........Esikoinen
vaahteranlehti.....06.06.08.........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08..........Toinen (esikoinen 03/06)
Iines 2..............06.6.08...........toinen (esikoinen 2004)
Pretty in Pink.......7.6.08............Ensimmäinen
Lilybelle.............9.6.08...........Toinen (esikoinan 10/05)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Ripuska..............12.6.08.......esikoinen
Vieläkö yksi.........13.6.08..........neljäs (-96,-98,-01)
EmiliaX...............13.6.08.........kolmas( 2004 ja 2006)
Angsteri..............15.6.08..........esikoinen
Mörkö................18.6.08...........toinen (esikoinen 2006)
Äittä74...............20.6.08.........Toinen (esikoinen 08/06)
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)
-Ama-.................22.6.08...........esikoinen
Irina69................24.6.08...........esikoinen
Nadele..................28.6...........esikoinen
Eliisa81................29.6............esikoinen
Alessia................30.6.08...........esikoinen

Vauvaantuneet;

25.05.08 MinttuO, rv 38+2, poika 3460g 51cm
28.05.08 Thelma82, rv 38+6, poika 3870g 51cm
29.5.08 Katzu, rv 37+6, tyttö 3044g ja 49cm
30.05.08 Lynn_e, rv 40+0, poika 4200g 54cm
05.06.08 Kolkyt ja risat, rv 38+0, poika 2750g ja 46cm



Tuon listan tänne jospa se saisi useamman vauvan irtisanomaan vuokrasopimuksensa...=)

Ja samalla onnittelut kolkyt ja risalle!!! Saatiin eka vauva kesäkuulle!! Nyt vaan muut perään!!

Täällä tohinaa riittää kun mies on palannut töihin...kolmen lapsen kanssa saa jo taituroida ja etukäteen suunnitella miten mitäkin tekee...huh huh...tylsää ei ole toistaiseksi ollut! Päikkäritkin sain nukuttua!! luksusta!!

Lynnelle tsempit tuon mustasukkaisuuden kanssa. Ei ole kivaa tuo. Meillä keskimmäinen antanut pieniä merkkejä samasta...mutta toistaiseksi ei ole mennyt noin "vakavaksi" toivotaan että tilanne helpottaa siellä ja täällä ennenkuin kerkeää kunnolla alkaakaan!

Nyt mentävä!
 
Irina69
Jospa Mintun "manaus" auttaisi ja tosiaan alkaisi noita pieniä syntyä:)

Nyt on jääkaappi ja uuni pesty, sekä tuttipullot ja tutit keitetty. Jösses miten tuo maha ottaakaan koko ajan vastaan, en tahtonut uunin perälle ylettyä, kun koko ajan oli maha tiellä. Saa nähdä onko tästä siivoilusta mitään apuja, huomenna vasta olisi saunakin, jos ei nää mitään auta, niin täytynee vielä kokeilla sitä vikaa ässää;) No hätäkö tässä, ei tätä odotusta nyt enää niin mahottomia ole jäljellä *yrittää hän rauhoitella itseään hermot kireällä*.

Alessia: Joo, täytyy huomenna käydä siellä kelassa, ei niillä voi olla tollasta ruuhkaa näin pitkään. Joku on varmaan unohtanu mun paperit pöydälleen ja siksi asia ei edisty..

Nyt kahvin keittoon, olen ansainnut kupillisen pimeen hyvää sumppia:)
 
*Martha 08
En tiiä.. supistaa jo aika kivasti.. VÄHÄN sattuu jo... Väli on ollu nyt n12-6 min. Tarttis vaan alkaa kunnolla sattuun :D nämä nyt voi mennä vielä monneen kertaan ohi, mutta nautin nyt näistä.
 
Lilybelle
Nyt kuulostaa vahvasti siltä, että Martha on lähdössä synnyttämään! Tsemppiä, että supparit voimistuisivat! Täällä hiljaista, välillä supistellut, mutta ei mitään kivuliasta. Antaa lapsi odottaa itseään.

Lilybelle 40+1
 
Nadele
Valitusvaroitus.

Olipahan taas kamala yö. Heräilin puolen tunnin välein ja nukuin nekin välit huonosti. Lopulta kuuden maissa luovutin. Kun mies puoli kahdeksalta heräsi, istuin sohvalla itkemässä miehen laiskuutta ja omaa huonouttani ja kaiken romahtamista käsiin (oikeasti ei juurikaan ole mitään hätää). Nyt sitten särkee päätä paljosta itkemisestä ja valvomisesta ja olen ihan puolikuollut ja kurja. Vähän huolettaa, että mitenhän sitä vauvan kanssa tulee pärjäämään, kun jo muutama huonosti nukuttu yö vetää mut ihan pohjamutiin :/ Pitäisi varmaan kohta yrittää nukkua lisää, jos tämä päivä jotenkin lähtisi käyntiin.

Mua on alkanut nyt kauheasti pelottaa, että entä jos vauva syntyykin tällä viikolla eikä ehditä muuttaa. Onneksi meillä on paljon muuttoapuja, että kamat kyllä saadaan liikkumaan paikasta toiseen vaikka me oltaiskin synnärillä, ja nykyinen kämppä on meillä käytössä vielä kaksi viikkoa, mutta silti. Kai tämä on sitä synnyttävän pesänrakennusviettiä, että kaikki pitäisi olla valmiina ennen synnytystä.
 
Irina69
Voimia Nadelelle, toivotaan että pieni tajuaa olla tulematta ennen muuttoa. Oon mäkin miettinyt tota jaksamista vauvan kanssa, mutta toisaalta sitten sitä voi jo itsekin toivottavasti paremmin, kun ei ole tätä isoa mahaa ja sen tuomia vaivoja kannettavana. Kun oltiin synnärillä tutustumassa, niin kätilö totesi, että äideille jo parin tunnin unet ovat yhtä tehokkaita, kun muille koko yön unet, joten täytyy toivoa että se pitää paikkansa.

Aamu alkoi taas labrakäynnillä ja sitten painelin Kelaan. Hyvä, että menin, ei nimittäin olekkaan kelan vika ettei päätöstä ole tehty, vaan työnantajan, joka ei ole toimittanut pyydettyä palkkatodistusta sinne. No, nyt sekin asia hoidossa, lupasivat palkkakonttorista hoitaa asian pikimiten kuntoon.

Eilen paljastui taas illalla mukava ylläri eli tuo hemmetin bartholiinin rauhanen on taas tulehtunut, jo kolmatta kertaa tän raskauden aikana. Yritän kärvistellä huomiseen, kun mulla on silloin kuitenkin jo varattu lääkäri äippäpolille. Alapää on niin kipeä, että kävely ja istuminen tekee tosi tiukkaa. Viimeksi kun tulehdus uusiutui, niin sanoin hoitavalle lääkärille, että jos uusiutumistahti on tämä, niin seuraavan kerran uusii juuri ennen laskettua aikaa. Lääkäri totesi vain, että toivottavasti nyt ei sentään ja tässä sitä nyt sitten ollaan. Nyt en todellakaan toivo, että synnytys alkaa ennen kuin tuo tulehdus on saatu antibiooteilla pois. Synnytys lienee muutenkin tarpeeksi kivuliasta, että ei siinä ylimääräisiä kipuja kaipaa.

Niin ja turvotus on taas ihan mahtava, aamusta asti kaikki paikat turvoksissa, hyvä kun silmät sai auki, nilkat kuin puupökkelöt ja kyljessä oli patjan painaumat. Kävin labran yhteydessä tikuttamassa pissankin, mutta ainakin pissa oli ok, painoa on kyllä oman puntarin mukaan tullut kiitettävästi edellisestä punnituksesta. Kaipa tämäkin menee ohi viimeistään synnytyksen jälkeen.

Jos painelis sohvalle köllöttään ja tuskaileen noita kipujaan.. Voikaa muut hyvin!

Irina ja Mirjami 38+1
 
äittä74
tervehdys,

en ole taas muutamaan päivään käynyt, ja paljon oli taas tapahtunut!

ONNEA KAIKILLE JO VAUVANSA SAANEILLE!
--------------------------------------------------

Itellä nyt 38+4 ja pari yötä on ollut outoja tuntemuksia ja pikkasen supisteluakin (jos nyt muistan edes kunnolla millasta se oli). Vähän stressaa tuo synnytyksen ajankohta kun mies on nytkin pari yötä reissussa ja minä olen esikoisen kanssa kahden. Eli jos lähtö tulee, niin sit vaan varrmaan poika mamman luo ja keksii sitten meneekö taksilla vai omalla autolla...?

Sairaalakassikaan ei ole pakattu, tarkoitus olis koota jotain kokoon nyt tänään kun poika on päikkäreillään. On tämä vain aika erilaista kuin eka kerralla, kun oli kaikkeen ihan ruhtinaallisesti aikaa- ja ehti miettiä juttuja ja omaa olotilaansa.

Onko muilla kova ressi siitä, miten esikoinen pärjää hoidossa kun äiti on synnyttämässä? meillä poika 1v 10 kk ja oikeestaan hyvin vähän ollut yön yli hoidossa ja isinkin kanssa vain vähän kahden (vain yhden kerran yön iskän kans ja muutenkin vain 2-3 tuntia kerrallaan isin hoivissa...!)
mutta nyt koittamaan tätä jätkää päikkäreille, jotta saisi edes sen kaksi tuntia aikaa tehdä kotihommia ja pakata sen synnärikassin!!
 
Lilybelle
Moi, täälläkin oli vähän levoton yö, tuntui että supisteli jatkuvasti, vatsa oli pinkeä vaikka miten päin olisi kääntynyt. Eivätpä ne supistukset silti yltyneet, ja päivällä on supistellut harvakseltaan. Olen yllättänyt itseni siinä kuinka tyyni olen, vaikka yli la:n mennään. Esikoisen kanssa vain puuhaillaan päivät ja aika menee.

Äittä74, minäkin huolehdin siitä miten esikoinen pärjää, vaikka onkin jo 2,5 vuotta. On ollut mummolassa yötä välillä, mutta nyt olisi menossa kummeille hoitoon jos synnytys alkaa arkipäivänä. Mietin vain, ettei poikaparka pelästy kun herää kotona eikä vanhempia näy missään...

Nadelelle ja Irinalle jaksamista vaivojen kanssa. Nadele, kyllä se muutto hoituu tavalla tai toisella vaikka menisitkin synnyttämään!

Lilybelle, 40+2
 
Alessia
Nadele: Voimia sinulle! Voin kuvitella miltä sinusta tuntuu, mä myös saatan reagoida itkemällä hysteerisesti silloinkin kun asiat eivät tosiaan ole *niin* huonosti. Itse asiassa aloin nyt ajatella, että todennäköisesti itken synnytyksessäkin... Olen itkenyt viisaudenhampaiden poistossakin (en sentään hysteerisesti, mutta kyyneleet valuivat), joten tosta ei varmasti selvitä kuivin silmin!

Ja toivottavasti tuon muuton kanssa käy yhtä hyvä tuuri kuin työkaverillani: heillä oli muuttopäivä ja laskettu aika samana päivänä, joten aamupäivällä he muuttivat ja iltapäivällä synnyttivät :D
 
juulia78
Moi kaikille,

Yhä täällä, viikkoja tänään sitten tasan 41! Eilen olin neuvolassa j akyselin tuosta yliaikaisuuskontrollista, sanoi että äitipolille tehdään lähete kun ollaan 10 päivää yli la:n. No se 10 tulee lauantaina täyteen niin kait se kontrolli menee sitten maanantaille, jos silloin vielä on aikoja!

Muuten neuvolassa kaikki ok, paino hieman noussut, muuten ei erikoista. Nyt olen jo alkanut asennoitua että kait mä ennen juhannusta sitten olen vaavin kanssa kotona. No jos toinen viihtyy mun vatsassa niin antaa viihtyä ;)

Hormonit on näköjään tekemässä tepposia yhdelle jos toiselle, Nadelelle voimia, toi kuulostaa kuitenkin ihan normaalilta käytökseltä.

Mutta nyt jatketaan päivän kulkua....
 
Nadele ejk
Kiitosta vaan tsemppauksesta! Hormoneja syytän tuosta aamun surkeudesta ja on siitä onneksi jo noustukin. Pitänee hankkia miehelle herkkuja illaksi, ei ole senkään kiva herätä siihen, että sohvalla on ulvova kotivalas, jonka mielestä mies on laiska ja kelvoton, kun menee vasta(!!) yhdeksään töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Alessia:
Ja toivottavasti tuon muuton kanssa käy yhtä hyvä tuuri kuin työkaverillani: heillä oli muuttopäivä ja laskettu aika samana päivänä, joten aamupäivällä he muuttivat ja iltapäivällä synnyttivät :D
Ei toivota ihan sitäkään. Me ollaan kerrottu Pisteelle, että saa syntyä maanantai-iltana, mutta ei ennen sitä. Sunnuntaina on siskontytön ristiäiset, ja maanantaina miehen hammaslääkäri. Pitää se nyt vauvankin sen verran tajuta, että hammaslääkäriin on aika pitkät jonot eikä siis viitsisi perua sitä aikaa ;D

Kotivalas ja Piste 37+4
 
Ripuska
Nadele, aivan samoissa aatoksissa, kuvissa ja tunnelmissa täällä kuljetaan. Samanlaista mielialojen vuoristorataa rallatellaan! Huomenna olisi laskettu aika, muttei minkäänsortin käsitystä että kuinka käy, tuleeko lähtö vai ei (ollaan senkin suhteen aika monen kanssa samassa junassa). On ollut aivan sikamaista lonkkakipua oikealla puolella, joka säteilee selkään ja polveen asti. Eilen kun kävin sänkyyn oli selkä ihan SAAKUTIN kipeä, mutten sit tiedä et jomottiko toi lonkka vai oliko suppareita!? Kävely käynyt tosi hitaaksi lonkan vuoksi, ja turvotus, huh huh.. näkisittepä nää halot joilla seison! Siis aivan käsittämättömän turvonneet nilkat! Menee tasan yhdet läpykät jalkaan. Uhmasin silti ja lähdin kiertelemään Jumboa ja sain siellä ihan mukavasti muutaman tunnin kulutettua. Kävin ostamassa parvekekukatkin, vihdoin, ja vauvakirjan :) Kotona tulikin sit vedettyä tupluurit, kun iski unetus.

Mikä ihme on bartholiinin rauhanen? En ole ikinä kuullutkaan semmoisesta! Kuulostaa aika hurjalta. Mulla taas on semmoinenkin ihana riesa kuin gen.herpes, joka mulla todettiin edellisessä vakkarisuhteessa 2000-vuonna. Ekat vuodet se oli todella pahana, mutta nyt viimeiset vuodet olen päässyt "vähemmällä",olen syönyt vaan menkkojen aikoihin lääkitystä. Nyt odotusaikana oireet on uusineet melkein kuukausittain (just ns. menkkojen aikaan), ja innokseni (...) huomasin että nytkin mulla on rakkula päällä vaikka olen syönyt estolääkitystä jo parin viikon ajan. Tiedä sitten miten käy synnytyksessä, että meneekö silti alatiesynnäriksi vai miten, tässäkin kun ihmisten infot poikkeaa niiiiin paljon toisistaan. Pelottaa et jos vauvaan sitten jotain tarttuukin, tästähän voi aivovammakin syntyä jos virusta joutuu aukileen kautta aivoihin. Kauhean pelottava ajatus.

Huomenna on, laskettuna aikana, neuvola aamusta. Tiedän että taas kirkaisevat verenpaineesta. Kirjoittivat mulle lähetteen polille mutta sain ekan vapaan ajan, joka on tulevana maanantaina. Kättäriltä soittanut täti kertoi ettei aihetta huoleen kun pissat olleet niin hyvät ja turvotuskin niin kovin tuttua näin loppuraskaudesta (kun sanoin että se olisi ainoa raskausmyrkytyksen oire jonka ite tunnistan, muuten vointi ollut tosi hyvä). Saas nähdä ehdinkö sinne politesteihin vai tuleeko vauva viikonloppuna.... Jänniä aikoja, jänniä!!

Ihmeellistä, oon viime yöt nukkunut ihmeen hyvin kuitenkin (nyt kun on satanut niin on ollut viileätä). Pystyn nukkumaan tosi hyvin molemmilla kyljillä (aikaisemmin sain nukuttua vain vasemmalla), ja joskus pikkasen vatsan päälläkin joka on ihan outoa. Oletan siis että vauva olisi aika alhaalla, hengitys kulkee nyt paremmin. Vatsa toimii kanssa hip hei!

Onks kellään käsitystä että kuinka paljon turvotus voi tuoda lisäpainoa?? Meinaan mulla ollut ihan mielettömät viikkopainonnousut (ihme kun eivät ole maininneet tästä neuvolassa ja patistaneet syömään kevyesti, kun kaikesta muusta keksivät kiekaista x) Ja kauanko kestää synnärin jälkeen että turvotus laskee? Äh, ei malta että saa OMAT KENGÄT jalkaan. Halleluiaa!
 
Kolkyt ja risat + pikkumies 6pv+14h
Alkuperäinen kirjoittaja Ripuska:
Onks kellään käsitystä että kuinka paljon turvotus voi tuoda lisäpainoa?? Ja kauanko kestää synnärin jälkeen että turvotus laskee? Äh, ei malta että saa OMAT KENGÄT jalkaan. Halleluiaa!
Mulla tuli ekassa raskaudessa kilo per viikko viimeisen kuukauden aikana. Tämän pikkukakkosen kanssa tuli 700, 1000, 200, 1000 eli voi tosiaan tulla reilustikin turvotuksista sillä terkkari sanoi ettei sitä kukaan kyllä kiloa saa viikossa syömällä. Kun tulin kotiin synnäriltä eli kolmas päivä niin paino oli tippunut 7kg mutta eipä se siitä nyt täällä ollessa ole sitten näinä 4 päivänä laskenut...snif...mutta enpä ole tehnytkään vielä mitään muuta kuin imettänyt ja istunut ja maannut. Ainoat kävelyt on olleet postilaatikolle, roskikselle ja vienyt/hakenut esikoisen päikkäristä. Mutta tiedoksi teille kaikille tuskastuneille että KAIKKI oireet on ohi eli ei ole turvotusta, ei närästystä eikä muita kremppoja vatsan suhteen joten niistä kyllä pääsee kertaheitolla eroon. Ainoa ongelma on se, että alapää väsyy istumiseen ja on arka kun on tikkejä, mutta se hoituu sitten sillä että makoilee välillä eikä istu turhan kauaa pyrstölllään.

Mies menee huomenna ekaa päivää duuniiin tän yhden viikon isyysloman jälkeen...iiiks...no esikoinen on onneksi vielä päikkärissä tän ja ens viikon ja sitten alkaa todellinen tulikaste kun yhden viikon ajan olen päivät yksin nappuloiden kanssa kun mies on töissä ennen heinäkuun kesälomaansa.

Pikkumies voi hyvin...mitä nyt toinen silmä turvonnut kun luomi on täynnä hormoninäppylöitä ja niitä on koko muukin kroppa täynnä. Huomenna on neuvolassa punnitus ja ensi viikolla sitten eka ns. oikea neuvola kun nyt saatiin vain lyhyt aika tätä punnitusta varten kun oli niin pieni syntyessään. Tekisi mieli antaa jo toinen kylpy jos kylpyöljy vaikka rauhoittaisi ihoa, mutta kun eka kylpy annettiin just vasta kaksi iltaa sitten niin pitänee odottaa. Mutta ihanaa kesävauvan kanssa on, että voi käydä pikkasen ulkonakin haukkaamassa happea...esikoinen kun syntyi lokakuun lopussa niin oli sen verran kylmä, ettei ulos edes tehnyt mieli lähteä.

Suppareita toivotan niitä toivoville!
 
angsteri
Huomenta!

Eilen alkoi sitten ensimmäiset kivuliaat supistukset. Seksi ja toissapäiväinen ruohonleikkuu tuntui tehoavan mukavasti ;). Supistuksia tuli jo 5-10 min välein ja tuntui polttona kohdunsuulla. Täytyy tänään taas kokeilla jotain, jospa ne siitä vielä yltyisivät.

Tsemppiä Juulialle, Lilybellelle ja muille yliaikaisille! Kyllä ne vauvat pian putkahtavat maailmaan! Tosin näinhän se on, että odottavan aika on pitkä. Mäkin tosiaan ehdin jo eilen innostua, että olisi tullut lähtä, mutta ei, täällä sitä vaan vielä ollaan.

Nadele, juu tuttua juttua noi tunteiden vaihtelut. Mä olen ollut ihmeen tyyni nyt viime viikkoina, mutta sitä ennen...huh huh.

Miten muuten, aiotteko kysyä perhehuonetta vai aiotteko olla yksin sairaalapäivät/yöt? Me koitetaan saada perhehuone. Saa nähdä kuinka käy.

Rv 39+4
 
angsteri
Huomenta!

Eilen alkoi sitten ensimmäiset kivuliaat supistukset. Seksi ja toissapäiväinen ruohonleikkuu tuntui tehoavan mukavasti ;). Supistuksia tuli jo 5-10 min välein ja tuntui polttona kohdunsuulla. Täytyy tänään taas kokeilla jotain, jospa ne siitä vielä yltyisivät.

Tsemppiä Juulialle, Lilybellelle ja muille yliaikaisille! Kyllä ne vauvat pian putkahtavat maailmaan! Tosin näinhän se on, että odottavan aika on pitkä. Mäkin tosiaan ehdin jo eilen innostua, että olisi tullut lähtä, mutta ei, täällä sitä vaan vielä ollaan.

Nadele, juu tuttua juttua noi tunteiden vaihtelut. Mä olen ollut ihmeen tyyni nyt viime viikkoina, mutta sitä ennen...huh huh.

Miten muuten, aiotteko kysyä perhehuonetta vai aiotteko olla yksin sairaalapäivät/yöt? Me koitetaan saada perhehuone. Saa nähdä kuinka käy.

Rv 39+4
 
Nadele ejk
Mä heräilin viime yönä vatsakipuihin, mutta kiitos unenlahjojeni, mulla ei ole aavistustakaan siitä, oliko ne supistuksia vai eivät. Mä olen nimittäin ihan horteessa ja nukahdan heti uudestaan, vaikka tulisi mitä kipuja, ja aamulla on sitten tajuttoman vaikea arvioida, että miltähän ne tuntuivat. Herään varmaan joku aamu vauva sängyn jalkopäässä :D

Alkuperäinen kirjoittaja angsteri:
aiotteko kysyä perhehuonetta vai aiotteko olla yksin sairaalapäivät/yöt?
TAYSissa ei ole ollenkaan perhehuoneita, joten sitä ei tarvitse edes pohtia. Ollaan myös puhuttu, että jos synnytys sattuu viikolle, niin mies aloittaisi isyyslomansa vasta sitten, kun pääsen kotiin sairaalasta. Ehtiihän se kuitenkin olemaan kaikki illat meidän kanssa sairaalassa, ja sitten pidempään oikeasti kotona perhe-elämässä. Eri asia tietysti, kuinka paljon työt miestä noina päivinä kiinnostaa ;)

 

Yhteistyössä