Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
EmiliaX
hellurei.

kirjoittelen nyt pienillä,koska vauva on sylissä.

eli saimme pikkuruisen tytön perjantaina 6.6. klo 17.23. synnytys kesti vajaa 5h.

tortaina alkoi supistella,ihan aamusta melko tiheään.ei kuitenkaan kovasti. käytin tyttöämme 1,5v lääkärineuvolassa ja mentiin sen jälkeen kauppaan. kaupan täti naureskeli että aiot saada synnytyksen käyntiin kun on kaksi lasta mukana ja neljä kassia ruokaa. auttoi kyllä ostoset autolle asti,hih.

Iltapäivällä neljän maissa oli suppareita jo 10min välein,joten soitin miehelle väliaikatilanteen ja pyysin että ilmoittais myös äidilleen. Mummot tulikin sitten yhtäaikaa meille lapsenvahdeiksi ja me miehen kanssa lähettiin synnärille n. 17 aikoihin.

Matkalla oli melko kipeitäkin supisteluja. Aattelin jo että syntyykö torstain puolella vai meneekö perjantaille..

Kätilö tutki minut ja olin vain 2cm auki. Supistelut loppuivat ja olisin halunnut kotiin yöksi,mutta eivät laskeneet.

Yö meni rauhallisesti. Jännitti,enkä nukkunut kuin nelisen tuntia. Supisteluja ei ollut.

J älleen aamusta taas alkoi säännöllisesti supistella 5-15 min välein,ei kovia,mutta tuntuvia (vaikea kuvailla) supisteluja.Soitin miehelle,että syö aamupalan rauhassa ja tulee kiirehtimättä sairaalaan(matkaa n. puoli tuntia). Mies kun saapui yhdeksän maissa niin supistukset TAAS loppui. Kyllä suututti kun halusin päästä jo tosi toimiin. No,minun onneksi varmaan loppuivatkin,kun yhtäkkiä kaikki synnytyshuoneet oli täynnä ja kätilö ei ehtinyt käydä kuin pikapikaa mun luona välillä katsomassa kohdunsuuta. Sanoinkin ettei mulla oo hätiä,ilmoittelen kyllä varmasti kun tarviin kivunlievennystä:))

Puoli 1 päivällä alkoi eka kova supistus. Niitä rupesi tulemaan taas 5-8 min välein. Tunnin päästä puoli 2 pyysin ilokaasua. Sen voimalla kestin kolmeen asti,jolloin lääkäri tuli antamaan pudendaalipuudutuksen ja puhkaisi kalvot. Puudutus tehosi ihanasti! Kivut hävisi ja halusin kävellä ja liikkua salissa. Neljän jälkeen piti ruveta taas ottamaan ilokaasua puudutuksen lisäksi. Hieman ennen viittä tuntui tosi painetta alavatsassa ja ponnistutti. Kätilö tarkisti kk:n tilanteen ja olinkin 10cm auki ilman reunoja ja sain luvan ponnistaa.

Aluksi se oli vaikeaa. Yritin puoli-istuvassa asennossa,eikä siitä mitään tullut. Kätilö maanitteli minut kylkiasentoon ponnistamaan ja se oli parempi! Yks kaks osasin homman! (höh,kaksi synnytystä jo takana..)Ponnistus kesti 28min, josta tosi kivuliasta oli 5-10min. Karjuin kuin leijona ja pukkasin! Mahtava tunne kun kipu hävisi kokonaan ja vauva oli maailmassa!

Oma vointi oli tosi hyvä jo heti synnytyksen jälkeen. Pääsin osastolle pari tuntia synnytyksestä. Saliin tuotiin välipalaa ja samppanjalaseissa pommacia.Juhlava tunnelma!

Ai niin,mies oli tosi kannustava ja hyvä apu tulkena. Tosi meinasin kerran potkasta häntä,kun mulla oli just tiukka supistus ja mies valitti,että onpa selkä kipeä!! Grr,asteikolla 1-10 mun tuskat oli varmasti kympissä ja miehellä ykkösessä!

Minäkään en halunnut epiduraalipuudutusta. Esikoisen synnytyksessä sen sain ja kipu kyllä hävisi,mutten tuntenut ponnistamisen tarvetta ja oli vaikeeta ponnistaa:(( Siispä repesinkin senkin takia aika reilusti silloin. Onneksi paranin suht nopeasti,mutta joillekin voi jäädä pysyviä haittoja. En siis suosittele. Lisään vielä että epiduraali vaikutti niinvoimakkaasti,etten itse kyennyt suihkuun ja pyörätuolissa veivät minut osaston puolelle. Jaloissa ei ollut mitään tuntoa pitkään aikaan. Kahdessa seuraavassa synnytyksessä ilman epiduraalia olen heti noussut jalkeille ja vointi on ollut paras mahdollinen.

 
angsteri
Onnea Emiliaxelle ja kovasti kiitoksia synnytyskertomuksestasi!! Haluaisin vielä kysyä, että voimistuiko sulla supistukset itsestään seuraavana päivänä sairaalassa vai saitko jotain supistuksia edistävää lääkettä? Kysyn ihan sillä, kun mulla supisteli koko eilisen päivän 5-10 minuutin välein ja oli aika kivuliaitakin. Ilta 11 aikoihin ne alkoi helpottamaan ja tänään ei ole enää supistellut niin paljoa. Mietin tässä vain, että olisikohan munkin pitänyt lähteä jo eilen sairaalaan? Nää on näitä ensi synnyttäjän pulmia, kun ei tiedä kuinka toimia. Suurin osa supistuksista tuli vielä 5 min. välein....eli aamusta melkein yöhän asti.
 
angsteri
Onnea Emiliaxelle ja kovasti kiitoksia synnytyskertomuksestasi!! Haluaisin vielä kysyä, että voimistuiko sulla supistukset itsestään seuraavana päivänä sairaalassa vai saitko jotain supistuksia edistävää lääkettä? Kysyn ihan sillä, kun mulla supisteli koko eilisen päivän 5-10 minuutin välein ja oli aika kivuliaitakin. Ilta 11 aikoihin ne alkoi helpottamaan ja tänään ei ole enää supistellut niin paljoa. Mietin tässä vain, että olisikohan munkin pitänyt lähteä jo eilen sairaalaan? Nää on näitä ensi synnyttäjän pulmia, kun ei tiedä kuinka toimia. Suurin osa supistuksista tuli vielä 5 min. välein....eli aamusta melkein yöhän asti.
 
EmiliaX
En saanu mitään supistusia voimistavia lääkkeitä,ihan luomuna alkoi! Eikä kiirettä ollut,kun lapsivedet pysyi kokoajan sisällä kalvojen puhkaisuun asti. Olisivat antaneet supistella vielä 3 viikkoa:DD (la 13.6 +2vkoa)
 
EmiliaX
Lisään vielä,että olen aina sellanen "varaslähdön ottaja",joka suhteen. Eli en aina malta odottaa liian pitkään. Ehkä sinuna angsteri olisin jo mennyt synnärille näytille:D Laittaahan ne pois jos ei yhtään viittaa että synnytys on alkamassa! Onnea vaan tulevaan koitoseen!
 
Nadele ejk
Onnea EmiliaX:n perheelle!

Me tehtiin oikein kardinaalimunaus muuton kanssa: unohdettiin tilata uusi nettiyhteys! Nyt meille tulee ilmeisesti 4 viikon tauko, ja juuri kun mun pitäisi olla päivystämässä täällä ihmisten lisääntymistä ja toivottavasti myös raportoimassa omastani. Penteles! No, tyhmyydestä sakotetaan. Voi muuten tulla aika pitkäksi viimeisinä viikkoina ilman nettiä, jos vauva ei ota syntyäkseen :(
 
Katzu
Onnittelut Emiliax:lle ja perheelle pienokaisen syntymän johdosta:)

Mitkäs oli neidin mitat?

Täällä tyttö just sylissä, päätti sitten tehdä isommat tarpeet ;) tärinästä ja hajusta päätellen. Just käytiin vaippa vaihtamassa päikkärien jälkeen. Eli ei muuta kuin vaipan vaihtoon....

Katzu ja Nöpö 2 viikkoa
 
EmiliaX
linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Juulia78.............04.06.08.........Toinen (esikoinen 09/01)
*Martha 08..........04.06.08.........Esikoinen
vaahteranlehti.....06.06.08.........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08..........Toinen (esikoinen 03/06)
Iines 2..............06.6.08...........toinen (esikoinen 2004)
Pretty in Pink.......7.6.08............Ensimmäinen
Lilybelle.............9.6.08...........Toinen (esikoinan 10/05)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Ripuska..............12.6.08.......esikoinen
Vieläkö yksi.........13.6.08..........neljäs (-96,-98,-01)
EmiliaX...............13.6.08.........kolmas( 2004 ja 2006)
Angsteri..............15.6.08..........esikoinen
Mörkö................18.6.08...........toinen (esikoinen 2006)
Äittä74...............20.6.08.........Toinen (esikoinen 08/06)
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)
-Ama-.................22.6.08...........esikoinen
Irina69................24.6.08...........esikoinen
Nadele..................28.6...........esikoinen
Eliisa81................29.6............esikoinen
Alessia................30.6.08...........esikoinen

Vauvaantuneet;

25.05.08 MinttuO, rv 38+2, poika 3460g 51cm
28.05.08 Thelma82, rv 38+6, poika 3870g 51cm
29.5.08 Katzu, rv 37+6, tyttö 3044g ja 49cm
30.05.08 Lynn_e, rv 40+0, poika 4200g 54cm
05.06.08 Kolkyt ja risat, rv 38+0, poika 2750g ja 46cm
06.06.08 EmiliaX rv 39+0 ,tyttö 3065g ja 47cm


onnea kolkyt ja risallekin.

kaivoin listan ja laitoin nyt ne strategiset mitatkin,mitkä aiemmin unohtui.

nyt on aikaa kirjoitella kun olen vauvan kanssa kahden koko päivän. toinen isommista on mummilla ja toinen isänsä kanssa asioilla.tuntuu luksukselta vaan olla,kun vauva nukkuu eikä oo hirvee hälinä päällä,aah.

lynne, tiedän miltä susta tuntuu. meillä oli samanlaista mustasukkaisuutta kun toinen lapsi syntyi. poika kerran jopa puri minua tosi lujaa jalasta,kun en ehtinyt häntä huomioida. ja kiukkua,mökötystä,itkua,raivoa jne. riitti melkein puoli vuotta,ennenkuin hän hyväksyi pikkusiskon taloon.

nyt ei vielä kumpikaan ole osoittanut mustasukkaisuutta.toki kumpikin hakee aina huomiota,mutta niinhän se pitääkin. saa nähdä muuttuuko tilanne.

 
Lilybelle
Onnittelut täältäkin EmiliaX:lle perheenlisäyksestä ja kiitos synnytyskertomuksesta! Mahtavaa, kun ihmisillä synnytykset lähtevät luomuna käyntiin. Kateeksi vähän käy (positiivisessa hengessä) :)

Täällä ei merkkiäkään synnytyksestä ja ne vähätkin supistukset ovat huvenneet. Eilen olin vielä kärsivällisyyttä täynnä, mutta tänään odottaminen on ollut pitkästyttävää ja haluaisin jotain merkkejä, että alkaa tapahtua. Pitänee alkaa asennoituva käynnistyksen mahdollisuuteen joskus juhannuksen jälkeen...

Lilybelle 40+3
 
lynn_e + poika
ONNITTELUT Emilialle!!!

Mustasukkaisuus on täällä hieman laantunut; jotenkin tyttö hyväksyi tilanteen kun mies lähti töihin ja me jäätiin kotiin. Mutta kun mies tulee kotiin niin isi on paras kaveri. Hienosti asiat siis täällä siltä osin, veikkaa pussaillaan ja halaillaan kovin *sydän*

Tilalle on tulleet masuvaivat :( Cublatonia koitin antaa mutta pahensivat asiaa. Relatippoja mies toi juuri töistä tullessaan jospa ne auttaisi. Toinen vääntää niin kovin tuota masua nukkuessaan ja valvoessaan, vain juuri kakattua on hyvä olla. Sitten märistään ja kovin. Voi reppanaa! Tissillä haluaa olla hereillä ollessaan lähes taukoamatta mutta pakko alkaa pitämään siitäkin jonkinlaista "taukoa" ettei nyt puolentunnin välein tankkaa itseään täyteen ja maha saisi vähän taukoa. Tänään olenkin pitänyt paria tuntia väliä ja hyvin mennyt!!! Nyt nukkunut 3,5h suht rauhallisesti (söi tietenkin 2h nukkumisen jälkeen välissä ja jatkoi uniaan).

Kovasti on paino pojalla noussut, ehkä juuri siksi kun on vain tissiä lussuttanut tutin sijaan mitä ei huoli siis ollenkaan; Syntymäpaino 2vkoa sitten oli 4200g - kotiintulopaino oli 4060g - nyt 2vko iässä 4700g, että kermaa taitaa tisseistä tulla.
 
Irina69
Hurjasti onnea Emilialle täältäkin!

Aamusta olin äippäpolilla lekurilla ja sain antibiootit tuohon bartholiniittiin, rauhanen alkoi onneksi jo eilen illalla valuttamaan mätää, joten pahin kipu laantui sillä. En nyt jaksa selittää mikä tuo bartholiinin rauhanen on, mutta tosi kiusallinen ja kipeä vaiva kuitenkin, eikä pitäisi mitenkään tosiaan liittyä raskauteen. No, seuraavan kerran kun tulehtuu, niin sitten pitää mennä naistentautien polille ja se operoidaan paikallispuudutuksessa.

Maksa-arvot oli vihdoin laskeneet, en kyllä tiedä mihin eli olivatko jo alle raja-arvojen. Lekuri oli ulkomaalaistaustainen mies, enkä oikein saanut kaikesta hänen puheestaan selvää (ei saanut kätilökään, vaan varmisteli vielä multa, että olimme ymmärtäneet seuraavat kontrollit samalla tavalla). Kontrollia (labra + ktg) siis ensi viikollakin ja sitä seuraavalla viikolla taas lekuri, jos sinne asti päästään.

Eilen illalla ja tänään on supistellut välillä jo aika kipeästikin ja nyt illasta on selkää jomotellut. Nyt supistukset on kuitenkin laantuneet, joten harjoittelua vielä lienee. Kohdunsuu oli tarkistuksessa pehmeä, joten jotain sielläkin alkaa pikku-hiljaa tapahtua. Kun nyt muutaman päivän ainakin odottaisi, että pääsevät nuo antibiootit vaikuttamaan tuohon tulehdukseen.

Irina ja Mirjami 38+2
 
Irina69
Ai niin, painoarviosta vielä, vimeksi viime viikollahan tuo oli 3450g, nyt lekuri katsoi ensin ultralla ja sanoi painoksi 3559-3787g, sitten kokeili käsin ja totesi, että kyllä tää lähellä 3800g jo on. Eli jos menee lasketuun aikaan, niin reilusti yli nelikiloinen pitäisi olla, saa nähdä kuinka hyvin tuo arvio pitää paikkansa.
 
angsteri
Auttakaahan! Menin eilen sairaalaan pienen painostuksen alla, kun supistukset tuli 5-7 minuutin välein ja viiden tunnin ajan. Itse olin sitä mieltä, että turhaa menen. Oli kivuliaita, mutta kestettävissä. Edellisenä päivänähän mulla supisteli viiden ja alle viiden minsan välein, mutta ne oli kivuttomia. 12 h supisteli tuolloin.

Oltaisiin saatu eilen jäädä sairaalaan, mutta valittiin kotiin lähtö. Siis mä arvasin, ettei ne supistukset olleet tarpeeksi kivuliaita, mutta ajatelkaa, että kotona oli supistuksia 5-7 min.välein ja kun mut lykättiin siihen sydänkoneeseen, niin ne väheni 10 minuuttiin. Sama peli jatkui tänään ja yöllä. Supistukset paheni todella paljon kotona illalla ja tein melkein kuolemaa ja jouduin jo laittamaan lämpöpussiakin selkänpäälle ja hengittäminen oli vaikeaa. Nyt aamulla sama on jatkunut. Kirjotin supistustenvälit ylös, mutta nyt ne näyttää taas harvenevan ja muuttuvan. Välit on yli kahdessa tunnissa muuttuneet 6 minuutista 10 minuuttiin ja voin taas paremmin. On tää outoa...Mutta siis onko tää normaalia? Kun ne sairaalassa vielä suosittelee, että kun kivuliaita supistuksia on tullut kahden tunnin ajan säännöllisesti, niin täytyy mennä sairaalaan. Mä kuulin eilen, että yksi meidän tuttu, joka synnytti tällä viikolla meni sairaalaan hyvin lievien supistusten takia ja hänellekin sanottiin, että voi jäädä tai lähteä kotiin. Hän sitten jäi ja synnytti siitä 20 tunnin päästä. Siis mä en ymmärrä.... Nyt ei ole taaskaan supistellut 15 minuuttiin (eka pitkä supistukseton jatko moneen tuntiin), sitä ennen tuli tosiaan todella kivuliaasti 7 minuutin välein. Mihin tässä voi enää luottaa?!?

 
Nadele
Tsemppiä angsterille! Sinuna luottaisin sikäli itseeni, että menisin synnärille sitten, kun kotona ei enää kivun kanssa pärjää. Ja soita vaikka etukäteen, että mitä mieltä ne siellä on. Joskus käsittääkseni synnytyksen käynnistyminen on melkoista soutamista ja huopaamista ja synnärillä vaan joutuu käymään useamman kerran.
 
EmiliaX
Odottajat:
linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Juulia78.............04.06.08.........Toinen (esikoinen 09/01)
*Martha 08..........04.06.08.........Esikoinen
vaahteranlehti.....06.06.08.........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08..........Toinen (esikoinen 03/06)
Iines 2..............06.6.08...........toinen (esikoinen 2004)
Pretty in Pink.......7.6.08............Ensimmäinen
Lilybelle.............9.6.08...........Toinen (esikoinan 10/05)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Ripuska..............12.6.08.......esikoinen
Vieläkö yksi.........13.6.08..........neljäs (-96,-98,-01)
Angsteri..............15.6.08..........esikoinen
Mörkö................18.6.08...........toinen (esikoinen 2006)
Äittä74...............20.6.08.........Toinen (esikoinen 08/06)
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)
-Ama-.................22.6.08...........esikoinen
Irina69................24.6.08...........esikoinen
Nadele..................28.6...........esikoinen
Eliisa81................29.6............esikoinen
Alessia................30.6.08...........esikoinen

Vauvaantuneet;

25.05.08 MinttuO, rv 38+2, poika 3460g 51cm
28.05.08 Thelma82, rv 38+6, poika 3870g 51cm
29.5.08 Katzu, rv 37+6, tyttö 3044g ja 49cm
30.05.08 Lynn_e, rv 40+0, poika 4200g 54cm
05.06.08 Kolkyt ja risat, rv 38+0, poika 2750g ja 46cm
06.06.08 EmiliaX rv 39+0 ,tyttö 3065g ja 47cm


 
Irina69
Vieläköhän angsteri on kotosalla vai joko tuli lähtö? Perjantai 13. päivä olis aika tyylikäs syntymäpäivä (en usko näihin epäonnen lukuihin, vaan oon aina pitänyt numeroa onnennumeronani).

Pistin aamusta ison vaihteen päälle ja siivosin taas vaihteeksi koko kämpän, jos lähtö tulee piankin, niin ei tarvitse vauvaa tuoda likaiseen/sekaiseen huusholliin, tosin kaksi kissaa pistää paikat karvaisiksi tosi nopeasti. Nyt on taas illasta supistellut epäsäännöllisen säännöllisesti ja välillä aika kipeästikin, sekä särkenyt selkää. Eli jos siivoan joka päivä 4-5 tuntia, niin vauva saattaa joskus tulla poiskin tai sitten ei. Tuskinpa tuosta siivouksesta on hirveästi hyötyä ja yöllä sen taas tuntee käsissään, mutta kun johonkin se aika on saatava tuhlattua..

Nyt täytyy lähteä hämmentämään soppaa, laitoin tunti sitten lihasopan hellalle porisemaan ja tuoksu on aika mahtava.

Irina ja Mirjami 38+3
 
Mörkö 39+2
Oho. Meinasin saada sätkyn kun avasin koneen ja "Kesäkuun 2008 odottajilla" oli uusi 8 sivua pitkä keskustelu käynnissä. Ehdin jo ajattelemaan, että joko kaikki on yllättäen saaneet vauvansa vai mitä??!! Noh, se keskustelu olikin siis vahingossa nostettu jostain menneisyydestä...

Tämä ilta on ollut aika tuskainen. Itseasiassa jo viime yönä supisti kahteen kertaan niin tuskaisesti etten pystynyt olemaan. Nyt on koko ilta ollut jotenkin ihmeellinen. Alkoi ihan jännittämään jos tästä pääsisi jo tosi toimiin. Pelkään, että tää on kuitenkin vain malttamattomuutta. En jaksa tätä mahaa enää. Toisaalta tuntuu haikealta. Voi hyvinkin olla, etten enää tule tällaisessa tilanteessa olemaan...
 
Mörkö 39+2
Oho. Meinasin saada sätkyn kun avasin koneen ja "Kesäkuun 2008 odottajilla" oli uusi 8 sivua pitkä keskustelu käynnissä. Ehdin jo ajattelemaan, että joko kaikki on yllättäen saaneet vauvansa vai mitä??!! Noh, se keskustelu olikin siis vahingossa nostettu jostain menneisyydestä...

Tämä ilta on ollut aika tuskainen. Itseasiassa jo viime yönä supisti kahteen kertaan niin tuskaisesti etten pystynyt olemaan. Nyt on koko ilta ollut jotenkin ihmeellinen. Alkoi ihan jännittämään jos tästä pääsisi jo tosi toimiin. Pelkään, että tää on kuitenkin vain malttamattomuutta. En jaksa tätä mahaa enää. Toisaalta tuntuu haikealta. Voi hyvinkin olla, etten enää tule tällaisessa tilanteessa olemaan...
 
Irina69
Hellurei kaikille,

Täällä yritän tappaa aikaa, kun lapsivedet meni 3:15, mutta supistuksia ei vielä ole tullut. Aamulla kahdeksaksi päivystykseen ellei sitä ennen tule tuota paria tuntia kipeitä suppareita. Vettä tihuttaa koko ajan, jo kolmannet kalsarit menossa, kun välillä purskauttaa yli siteen laitojen. Olin puoliksi hereillä kun tunsin, että nyt lorahtaa, vettä tuli niin paljon (sänkyyn ja koko matkalle vessaan asti) ettei tuosta kyllä voinut erehtyä. Tänään on sitten ilmeisesti ja toivottavasti Mirjamin syntymäpäivä, pitäkäähän peukkuja, että kaikki menee hyvin!

Irina ja Mirjami 38+4
 

Yhteistyössä