Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Jeena31
Onnellista odotusta kaikille palstalaisille ja seuraajille :)

Täällä ehkä menossa rv 9 + ja tunteeni vaihtelevat epäuskon rajamailla. Jotenkin tuntuu välillä siltä, että olen varmaankin kuvitellut koko jutun - siis raskauden ja kaikki oireet...

Ihmettelin tuota kun puhutte ultratutkimuksista ennen vko 10... Oletteko hakeutuneet niihin yksityisesti vai voiko jossain kunnassa päästä jo alkuvaiheessa?
Itse sain ekan neuvola-ajan vasta ensi viikolle (vaikka varasin jo yli kuukausi sitten). Ultraan pääsee ilmeisesti vain kerran (vko 10-12?). Itse odotan vielä kovasti sitä hetkeä, että joku todistaa minun olevan raskaana. Onneksi ei enää tarvitse odottaa kauan.
 
angsteri
Mä olin ultrassa 5+5 ja näkyi. Kirjoitin siis väärin, ei niitä kuulu, mutta ne näkyvät jo aika alussa. Itse kävin siellä yksityisellä. Eli Sarana, onko sinut ultrattu jo?
 
EmiliaX
Hei vaan pitkästä aikaa. Kaksi muksua pitää huolen siitä,että koneelle ei useinkaan pääse.Ja jos illalla yritän niin mies on niskassa hengittämässä jotta "mee lenkille,äläkä aina istu koneella". Onkohan se mustis??

Odotusuutiset: mulla on oksetusta kovasti,jopa viis kertaa päivässä oksennan ja jopa yöllä!! Muistin sen neuvon,että mantelit auttaa kuvotukseen,mutta en löytänyt niitä kaupasta,joten ostin suolapähkinöitä ja ne auttoi!! Ihme kyllä. Niitä vaan ei viitsi popsia suolan takia enemmälti.. pitää löytää ne mantelit:)

Ketjusta: olen samaa mieltä kuin p in pink; ei aloiteta nyt enää uutta ketjua,vaan ollaan nyt tässä loppuun asti. Jauhan vielä tästä sinun,taustailija,iloksi. Pääsetpähän taas äksyilemään ;D

MinttuO: meillä on samana vuonna syntyneet lapset(04 ja 06) ja kolmaskin tulee samana vuonna:)

Hyvää odotusta kaikille,kirjoittelen taas sitten joskus.

EmiliaX 9+0
 
MinttuO ejk
Saranalle jaksamisia!! Toivotaan parasta oikein isosti!!

Täälläkin tuo oksentaminen on päivittäistä ja tällä hetkellä sen laukaisee helpoiten pahat hajut. Kakkavaipan vaihtaminen on kyllä yhtä tuskaa...oksensin viimeksi 5x vaipan vaihdon aikana...=)

EmiliaX: mukavaa kun on muitakin 3. odottajia kirjoittelemassa. Kiva tietää että muutkin tekevät kolmatta aika pian ed. jälkeen. =) Ja mulle passaa hyvin että kirjoitellaan tähän samaan ketjuun loppuun asti. =)

Nyt mentävä...kuopuksen perään...

 
Nadele
Saranalle toivotan myös tsemppiä, oli tutkimuksen tulos sitten mikä tahansa! Toivotaan, että vuoto on jotain vähemmän pahaa!

Mulla alkaa olla voimat ihan lopussa. Oksennustahti on jotain 5-10 settiä päivässä, ja painoa tippunut puoli kiloa per päivä. (Sinällään painon tippuminen ei ole paha asia, mutta se taitaa olla nestettä vaan, eli ei edes laihtumisen iloa...) Eilen en voinut katsoa edes leffaa, kun sekin oli liian rankkaa, ilmeisesti nopeasti vilistävä kuva pisti oksentamaan. Parhaiten pärjää, kun vaan makaa paikallaan, lukea onneksi voin.
Tässä meni nyt sekä opiskelu- että työkuviot ihan uusiksi, kun en minä pääse kotoa mihinkään. Työt harmittavat siksi vielä tuplasti, että olen freelancer enkä näin ollen saa palkkioita sairausajalta. Rahat olisivat tulleet ihan tarpeeseen. Sairaspäivärahaa taas ei kannata hakea, sillä jos pääsen edes epäsäännöllisesti töihin, tienaan paremmin kuin sairaspäivärahalla, kun siinä on se omavastuu.

Positiivista tässä on se, että torstaihin on enää kolme päivää. Sittenpähän tietää. On tuulimunavarmistuskin parempi kuin kestää tätä oloa viikkotolkulla "turhaan". Ja jos siellä on vauva niin :)

EmiliaX: Mulle ainakin kaksi lääkäriä sanoi, että jos oksentaa tosi paljon, niin on ihan sama mitä syö kunhan syö. Että sitten ryhdytään miettimään terveellisyyksiä, kun ruoka ylipäänsä pysyy mahassa. Eli syö vain hyvillä mielin niitä suolapähkinöitä, jos auttavat! Oksentaessa muuten tarvitseekin suolaa, kun sitä menettää niin paljon. Minulle suositeltiin suolatikkuja, ja ne ovatkin tällä hetkellä ainoita, jotka tuntuvat pysyvän sisuksissa.
 
Katzu
Jos Nadele oksennat noin rajusti ja paino tippuu tuota vauhtia, oisko sinun syytä mennä pariksi päiväksi sairaalaan nesteytykseen???? Minulle ainakin gyne sano, että jos pahoinvointi muuttuu oikein rajuksi niin suosiolla heti sairaalaan.

Mulla tänään ollu outoa alaselkäkipua, pari kertaa vihlonut niin että jalat meinasi lähteä alta. Pahoinvointi ollut nyt iltaisin ehkä pahinta. Muuten ei erikoista
 
angsteri
Katzu, mulla toi selänvihlonta johtui/johtuu suuresta kystasta, 5cm. Se löytyi varhaisultrassa. Joillain se voi olla kohdussa, mulla se on munasarjassa. Onko sut jo ultrattu muutakuin dopplerilla?
 
Nadele
Alkuperäinen kirjoittaja Katzu:
Jos Nadele oksennat noin rajusti ja paino tippuu tuota vauhtia, oisko sinun syytä mennä pariksi päiväksi sairaalaan nesteytykseen?
Ei tarvitse vielä. Olen siitä onnellisessa asemassa, että minulla on lääkäri lähipiirissä, ja hän kävi juuri eilen kotikäynnillä tsekkaamassa, että ainakaan tänään ei tarvitse sairaalaan vielä mennä. Mutta kyllähän se sairaala varmaan ennemmin tai myöhemmin on edessä, jos tämä tällaisena jatkuu. Varsinkin kun nyt on vasta 6+3, niin pahimmat viikot olisivat todennäköisesti vasta edessä.


 
Katzu
Angsteri: kävin viime viikolla uä:ssä jossa katsottiin alakautta. Silloin ei ainakaan mitään ylimääräistä näkynyt. Yhden fysioterapeutin kanssa juttelin ja kuulemma hormoonien vaikutuksesta selkänikamatkin saattavat ns löystyä, joka voi aiheuttaa tällaisia oireita. Eikö dopplerilla kuunnella pelkästään sydänääniä?????

Varasin ensi tiistaille siis 13.11 uuden uä ajan. Pakko käydä tsekkaamassa tilanne, en voi odottaa marraskuun loppuun. Varsinkin kun viimeksi kehitys pysähtyi näillä paikkeilla
 
angsteri
Juu, sillä kuunnellaan vaan sydänääniä. Sillä ajattelinkin, että jos sulle ei ole tehty ultraa alateitse, niin kyse voisi olla kystasta, mutta hyvä, että kaikki on tutkittu jo!!

Tsemppiä ultraan!! Minäkin harkitsen toisessa ultrassa käymistä...jotenkin se vain pelottaa..
 
Mörkö ?
Olin pari päivää flunssassa ja makasin vuorokaudet läpeensä. Pahoinvointi meni sillä ohi. Ei enää mitään, ei edes aamulla vaikka jättäisin aamupalan syömättä (kiireessä töihin). Outoa.
 
MinttuO ejk
Pahoittelut Sarana!! Jaksamista kovasti! =(

Katzu ymmärrän hyvin miksi haluat ultraan. Mulla on eka neuvola juuri 13.11...toivotaan molemmille kovasti tsemiä tuohon päivään!!

Söin lounaaksi leipää ja juuri oksensin sen sitten ulos...kyllä taas kannatti syödä...;)

Pahoinvointi siis jatkuu ja pissalla käynti on radikaalisti lisääntynyt...liittyyköhän jotenkin viikkoihin ja kohdunkasvuun. Tämä on välillä ihan häiritsevää...tuntuu että pissattaa melkein koko ajan...=(

Nyt jatkamaan...Kaikille kivaa alkanutta viikkoa!!
 
Katzu
Saranalle oikein paljon jaksamista!!!!! Toivottavasti sinulla on läheisiä kenen kanssa voit asiasta puhua.

Vauvahaaveiljoiden puolella on kermit yhteisö ,jossa on muita km:n kokeneita. Mene sinne purkamaan tuntojasi kun jaksat.

Minttu: onko sinulla pahoinvointi muuttanut yhtään muotoaan????

Minua kanssa tällä hetkellä kuvottaa ihan älyttömästi, joku aika sitten söin.....
 
lynn_e
Saranalle suuret pahoittelut, vaikka se niin mitättömältä tuntuukin *hali*

Meillä kunta tarjoaa kolme ultraa.
Rv 11+6 niskaturvotus
Rv 20+ rakenneultra
Rv 35+ synnytystapaultra

Itsellä siis tuota pikaa jo toinen ultra edessä, yksityisellähän kävin jo.

lähes oireeton lynn_e rv 10+3
 
P in Pink
Mulla kanssa on pahoinvointi jatkunut. Ei kuitenkaan sellaista kestoällötystä vaan sellaisia pahoinvointipiikkejä. Oksennan yleensä kerran päivässä, ja joskus on välipäiviä. Voin vain kuvitella millaista on oksentaa monta kertaa päivässä. Olen kuitenkin ottanut pahoinvoinnin kiitosmielellä vastaan, km:n jälkeen se on sellainen lohtujuttu, että tietää ainakin et jotain tapahtuu.

Onkos sulla Katzu se ultra ennen neuvolaa? Se sydänäänten kuuntelukin sitten rauhoittaa :) Ajattelin itsekin että 7 viikolta on pitkä matka 12-13 viikkoon ja seuraavaan ultraan (ja että hermot menee...) mut tyo sydänäänten yllättävä löytyminen oli kiva välietappi. Ultraan ei ole vielä tullut kutsua, mutta ajattelisin että pääsen parin viikon päästä. Tulee sitten sopivin välein.

Ootteko vielä ostanut vauvalle mitään? Mä en tohdi edes ajatella :)
 
MinttuO ejk
Katzu: Itseasiassa kyllä, pahoinvointi on nyt erinlaista kuin aikaisemmin.
Tällä hetkellä suurimmat oksennuksen aiheuttajat ovat hajut. Esim. kuopuksen kakkavaipan vaihto ei ole herkkua. Ja Ruokahaluttomuus on toinen ongelma. Mun ei tee mieli ruokaa...syön väkisi jotain vähän...ja kohta sit on pahaolo kun söi. Aikaisemmin syönti piti pahaaoloa kurissa. En osaa paremmin kertoa.

Kävin just tkssa lääkärillä tuon pissajutun takia. Haluan varmistaa ettei tulehduksia ole ja hän sit vaan tunnusteli kohdun ja sanoi että viikkoja vastaa joten toivottavasti asukki siellä hyvin voi ja kasvaa!! =)

Me mietitään täällä että otetaanko äitiyspakkaus vai raha. Kun kaksi pakkausta jo on...niin ei kyllä tarvitsisi toista. Tuskin tulee mitään juuri ostettua uudelle vauvalle kun kahden lapsen jälkeen kaikkea jo on. Mutta muistan hyvin kun odotin esikoista niin ostin ekat jutut vasta ihan loppuraskaudessa. rv oli varmasti lähempänä 30. Olin niin taikauskoinen etten uskaltanut ostaa mitään. =) Mutta vaunut kyllä ostettiin "jo" 3kk ennen synnytystä...se tuntui tosi aikaiselta. Mutta löytyi juuri ne mitkä halusin joten ne sitten otettiin.=)
 
lynn_e
^ Mä en aio ottaa pakkausta, tyttövaatetta on kaapit pullollaa joten uudelle neidille olisi kaikki valmiina, on siellä kyllä neutraalejakin jos se poika pullahtaa! Ja olisi kyllä ihana päästä ostamaan sille jössikällekin vaatteita! Voi että...

Miten... minkälaisia ikäeroja lapsille tulee? Meillä noin 1,7kk
ja mietinkin tässä että tarviiko alkaa tyttöä opettamaan pinnasängystä pois tuossa keväällä.
 

Yhteistyössä