Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Katzu
Angsteri "onnittelut" ekasta oksusta ;)

Mun tämän päivän uroteko tähän mennessä se, että kävin tuossa lähikaupassa. Kohta olisi pakko tehdä sapuskaa...

Parhaiten pystyy kuvaamaan olotilaa seuraavasti: kaamea krapula

ps. Sen takia olen yleensä juonut tosi harvoin/vähän, koska olen saanut herkästi megakrapulan. Nyt sitten saa viikkojen kesto sellaisen :)
 
juulia78
Lynn_e...............02.06.08.........Toinen (esikoinen 10/06)
linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Juulia78.............04.06.08.........Toinen (esikoinen 09/01)Karolina.............05.06.08..........Esikoinen
vaahteranlehti.....06.06.08.........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08..........Toinen (esikoinen 03/06)
Iines 2..............06.6.08...........toinen (esikoinen 2004)
Pretty in Pink.......7.6.08............Ensimmäinen
EmiliaX..............08.06.08.........kolmas
Nadele............08.6.08(muuttunee)..esikoinen
Sanna. .............10.6.08...........neljäs (6/2000, 7/2003, Enkelipoika 11/2006)
MinttuO.............10.6.2008...........Kolmas (12/2004 ja 10/2006) (la voi muuttua nlassa)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Vieläkö yksi.........13.6.08..........neljäs (-96,-98,-01)
Katzu................14.6.08...........esikoinen (km 12/2006)
Mörkö................18.6.08...........toinen (esikoinen 2006)
Sarana................18.6.08..........toinen (esikoinen 1991)
Kolkyt ja risat.......19.6.08..........toinen (esikoinen 10/2005)
Angsteri..............20.6.08..........esikoinen
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)
Satu -81...............22.6.08..........toinen (esikoinen 08/06)
Alessia................30.6.08...........esikoinen

Moi taasen... ja onnea uusille odottajille...
Viimeviikolla tuli käytyä ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa nauvolassa ja LA muuttui päivää aiemmaksi (4.6) nyt siis rvko 8+5. Ensimmäinen ultra tulee eteen viikolla 11, eli odottelua vielä kaks ja puol viikkoa. Eka neuvolakäynti niin perusasioita, ravitsemusta, elämäntapoja, punnitusta, taustoja jne. Mut tavallaan se on kanssa hyvä hetki tutustua tulevaan neuvolahoitajaan, mut ikävää kun ei saa vielä tietoa onko raskaus todellinen... jos kuitenkin tuulimuna...

Saranalle tosta työasiasta. Itse työskentelen vuodeosastolla ja täällä kanssa niitä käännettäviä ja vessaan vietäviä mummoja ja pappoja. Mä tosin teen ihan kolmivuorotyötä, mut listassa yleensä kolme yötä, tänään yks niistä. Meillä kyl on usein ollut niin ku joku odottaa vauvaa niin kyl jossain kohtaan on yövuorot vaihtuneet aamuiksi ja illoiksi. SIitä en oo varma onko se ollut ihan listantekijän ajatus vai onko odottajat sitä ihan toivoneet. Onko sulla pari niissä yövuoroissa? Jos on niin käytä tilanne hyväksesi ja menkää ja tehkää yhdessä, niin säästät ainakin itteäs ja ennenkaikkea vauvaas paremmin....
 
Nadele
Huomenia.
8+1 aamu valkenee aika surkeissa merkeissä. Kärvistelen kammottavan oloni kanssa, ja yritän saada raejuustoa menemään alas, että jotain olisi mahassa. Pitäisi lähteä seitsemältä junalla parin tunnin reissulle, eikä junan vessa vaikuta yhtään hyvältä. Yhdyn tuohon krapulaoloasiaan! Oli pikkuisen katkeraa, kun mies oli perjantai-iltana baarissa, ja silti MINÄ olen se, joka herää lauantaiaamuna klo 7.00 karmeaan kuvotukseen. Tällä hetkellä vatsassa on inhottava "katarritunne", eli polttelee kovasti eikä tekisi mitään mieli. Onko muilla ollut tällaista? Pakko on kuitenkin jotain syödä, että ei alkaisi oksettaa.

Ylihuomenna on SE päivä, kun päästään ensimmäisen kerra ultraan. Pelottaa kovasti, että jos se onkin kohdunulkoinen, kun vatsakivut ja -vihlaisut ovat olleet enemmän oikealla puolella (tosin myös vasemmalla ja keskellä). Onko muilla ollut edellisissä raskauksissa toispuoleisia kipuja ja silti kaikki ok?
 
Sarana
Huomenta kaikille!
Juulia78: onneksi meitä on kaksi, joten pystyn keventämään työtäni, kun maha kasvaa. Päivävuoroon siirtyminen on mahdotonta (teemme vain yötyötä).

Mulla edelleen pientä kuvottavaa tunnetta silloin tällöin, ei paha. Auttaako Nadele, jos otat sängyn viereen esim. hapankorppua ja mehua jo illalla.. syöt ne ennen kuin nouset sängystä. Tällaisia ohjeita antoivat silloin -90/-91 kun odotin esikoista. Myös jäiset marjat auttoivat silloin...

Ensimmäiseen neuvolaan vielä viikko (pitkä aika). Mutta onneksi alkaa viikon työputki, ei ehdi aika käymään pitkäksi =)

Joku kirjoitti, ettei voi nukkua mahallaan. Olen huomannut saman. Rinnat kipeät ja vatsassa tuntuu sellainen möykky (kai turvotustakin). Kivempaa nukkua kyljellään.

Hyvää päivänjatkoa kaikille!

t: Sarana ja Taavi (ehkä myös se Tiivi) rv 6+5
 
Nadele
Olipas elämäni karmein junamatka. Oksentaminen junassa ei ole mikään mieltäylentävä kokemus, ja en voinut istua paikallani, koska vieressä istuva haisi ällöttävästi kahville ja tupakalle. (Hajuaisti on tullut ihan piinallisen tarkaksi!) Istuin sitten lattialla ja yritin imeskellä salmiakkipastilleja pahimpaan tuskaan. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Sarana:
Auttaako Nadele, jos otat sängyn viereen esim. hapankorppua ja mehua jo illalla.. syöt ne ennen kuin nouset sängystä.
Joskus auttaa, joskus ei. Esimerkiksi tuolloin lauantaina oli pelastava hedelmä yöpöydällä. Toisaalta sitten tänä aamuna syöminen vain pahensi oloa. Leipä on aamuinhokkieni ykkönen, eilen pelkkä leipäpussin näkeminen laittoin kakomaan.

 
Lynn_e
Lynn_e...............30.05.08.........Toinen (esikoinen 10/06)
linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Juulia78.............04.06.08.........Toinen (esikoinen 09/01)Karolina.............05.06.08..........Esikoinen
vaahteranlehti.....06.06.08.........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08..........Toinen (esikoinen 03/06)
Iines 2..............06.6.08...........toinen (esikoinen 2004)
Pretty in Pink.......7.6.08............Ensimmäinen
EmiliaX..............08.06.08.........kolmas
Nadele............08.6.08(muuttunee)..esikoinen
Sanna. .............10.6.08...........neljäs (6/2000, 7/2003, Enkelipoika 11/2006)
MinttuO.............10.6.2008...........Kolmas (12/2004 ja 10/2006) (la voi muuttua nlassa)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Vieläkö yksi.........13.6.08..........neljäs (-96,-98,-01)
Katzu................14.6.08...........esikoinen (km 12/2006)
Mörkö................18.6.08...........toinen (esikoinen 2006)
Sarana................18.6.08..........toinen (esikoinen 1991)
Kolkyt ja risat.......19.6.08..........toinen (esikoinen 10/2005)
Angsteri..............20.6.08..........esikoinen
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)
Satu -81...............22.6.08..........toinen (esikoinen 08/06)
Alessia................30.6.08...........esikoinen

Neuvolass käyty! La muuttui hieman (toukok. puolelle) mutta haluaisin edelleen pysyä täällä porukassa! Viimeksikin tyttö meni 2vkoa yli niin veikkaan että tämäkin epeli syntyy vasta kesäkuun puolessa välissä!

Sydänäänet kuului!!!!!! Muuten kanssa kaikki hienosti!
Keskiviikkona on vielä ultra joka varmentaa tuota laskettua aikaa!

lynn_e 9+3
 
Sanna.
Kyllä on öklö olo, vaikkei kyllä pitäisi valittaa kun vihdoin plussasin 9 kuukauden yrittämisen jälkeen ja kaikki tämä öklö olo ja muu on kyllä ollut ennestään odotettavissa... Mutta kun ei vaan jaksaisi mitään ja kokoajan, lähinnä iltapäivisin ja iltaisin on sellanen kuvotus että yäk.
No, eikös se kerro vaan sitä että kun ällöttää niin istukka hormoonia erittyy ja se jos mikä on hyvä...!?
Pitäisi eka neuvolakin tilata...
Eipä nyt irtoa kyllä juttua, joten palaan toisella kertaa... S
 
P in Pink
Heips,

Eikös Katzulla ollut tänään ultra? Innolla odotan tuloksia... Tuu heti kertomaan.

Mulla on olo ollut vaihteleva. Eilen oli megahyväolo, kävi salilla ja silleen... Ja lauantaina oli taas tosi huono olo. Ei oikein ruoka tykännyt pysyä sisällä. Kun on huono olo, niin toivois että se loppuis ja kun on hyvä olo niin tuntuu siltä että joku on pielessä.Eli kyllä tähän raskauteen todellakin pitää asennoitua.

Perjantaina meillä on neuvola. Silloin meillä on 8+5 tai 9+0. Musta on vähän tylsää mennä sinne, kun ei saa tietää vauvasta mitään. Mietin itse, että olisi kiva ollut lykätä visiittiä ainakin viikolla sydänäänten kuulumisen toivossa, mutta tuota pe-päivää se tätsy ehdotti, joten mennään sitten.

Oletteko te ottaneet miestä mukaan neuvolaan? Me oltiin yhdessä ekassa ultrassakin (ihana kokemus) ja ajattelin ottaa mieheni mukaan myös neuvolaan. Totesin jo silloin aikaisemmalla yrityksellä että varsinkin näin ensimmäisen kohdalla mies on aika pihalla kaikista asioista, ja on hyvä että neuvolassa myös tuleva isä pääse käsitykseen siitä missä mennään. Eipä sitten itse tarvi toimia minään tietopankkina toiselle.

 
MinttuO ejk
Lynn_elle onnea sydänäänistä!! Mahtava juttu. Itsellä nla vasta rv 10 mutta epäilen suuresti kuuluuko ääniä. Ekalta kuului aikanaan...mutta toiselta ei. (molemmilta neuvolat olleet ekakerralla rv10+)

Mulla on tuo huono olo ihan jatkuvasti. Tänään oksensin niin että tuntui mahalaukku kääntyvän nurimpäin ja tämä tapahtui lounaan jälkeen joten ei puhuta aamupahoinvoinnista. Tympeää on mutta samaa mieltä Sannan kanssa...otan vastaan tämän mielelläni koska sen pitäisi olla hyvä merkki!

Meillä mies oli mukana esikoisen kaikilla neuvola/lääkäri käynneillä. Toisessa raskaudessa ei ollut ollenkaan enkä usko että nytkään. Taitaa hänelle jäädä tuo lasten kaitseminen sillä aikaa kun minä käyn neuvolassa. Ja varmasti joskus pitää mennä lasten kanssa sinne neuvolaan ja mielenkiinnolla odotan mitä siitä tulee =)

Nyt touhuamaan! kaikille kivaa viikkoa!
 
Taustailija
Miten jaksatte vääntää edelleen tuosta ketjuna aloituksesta?!?!!? Ihmeellistä npottamista. Maassa maan tavalla. Ja Elleissä on käytäntönä aloittaa uusi ketju kun vaikka 100 tai 150 viestiä tulee täyteen!

Jos on siirtynyt Vauvahaaveista tänne, niin on tottunut siihen tapaan. Eikö teillä ole muuta puhuttavaa?!? Luulisi että tuo oli jo selvä.

Mikä sinä P in Pink olet määräämään että tehdään eri tavlla kuin täällä on totuttu.
 
MinttuO
Voi...ei väännetä tästä enää...olen jo pyytänyt anteeksi aiheuttamaani sotkua...

Minulle on sama mihin ketjuun kirjoitetaan...siirryn sinne minne muutkin! Ja minulle on ihan sama kirjoitetaanko tähän samaan ketjuun kesäkuuhun asti vai aloitetaanko uusi välillä. Joten annetaanko jo olla?
 
Nadele
Kylläpä saadaan aikaan vääntöä. On muuten surullista, miten pitää tehdä vierailijatunnuksia puolustamaan omaa kantaansa, että saisi enemmän "äänivaltaa" :(
Vaikka Elleissä yleisesti olisi sääntönä tehdä uusi ketju 5 viestin välein, niin ainakin täällä odottajissa on ihan vaikka kuinka pitkiä ketjuja. Eikö siis voida jatkaa tässä ja kirjoittaa tähän samaan ketjuun kesään asti, kun suurin osa vaikuttaisi haluavan niin? Minusta ainakin P in Pinkin ehdotus oli oikein hyvä kompromissi.

Pelkäsin tänään jo hetken, että narahdan pahoinvoinnistani koko työpaikan henkilökunnalle. Oli yhteinen kahvitilaisuus, ja vielä noin 5min ennen kahveja oli niin paha olo, että en voinut kuin kakoa. Onneksi kohtaus meni juuri sopivasti ohi. :)
En ole halunnut vielä tässä vaiheessa kertoa kuin mahdollisimman harvalle. Pomolle kerroin siksi, että ei ihmettele, jos en saa oikein mitään aikaan aamuisin.
 
Nadele
Mites muuten te olette suhtautuneet alkuraskauden keskenmenoriskiin? Otatteko tällä hetkellä varovasti ja yritätte tavallaan pitää alkioon etäisyyttää, että km ei tuntuisi niin pahalta, vai pidättekö jo vauvanalkua ihan lapsena?

Me oltiin miehen kanssa ensimmäinen viikko ihan hermoraunioina, mutta sitten päätettiin, että tämä on alusta asti meidän lapsi, vaikka kuinka kliinisesti ajateltuna olisi vain epämääräinen möykky. Jos lapsi ei ole meidän luona kuin muutaman viikon, niin ainakin nautimme siitä ajasta, jonka saimme hänet pitää.
 
Katzu
Taidan kyllä kohta kirjoittaa pelkästään tuonne toiseen ketjuun. Alkaa olemaan sellaisia kommentteja....

Tässä minun tämän päivän uutiset:
Toistaiseksi nöpöllä kaikki hyvin. Eli syke löytyi ja asukkaita näkyi vain yksi. (huh ;)) Gyne sai nyt päiviksi 7+5. Parin päivän heitto. Oli 1.34cm pitkä :)

 
juulia78
Onnea lynn_e sydänäänistä, saispa tiedon jo itsekin..
P in Pink, meillä mies ei ollut ensimmäisessä neuvolakäynnissä mutta ultraan tulee sitten mukaan niin saadaan molemmat tieto samaan aikaan. Oon huomannut et toiset tykkää että odotusaika on yhteinen neuvolat mukaanlukien, mutta mä koen niin että tärkeimmissä tapaamisissa (ultrat, muut mahd tutkimukset) mies mukaan ja muuten käyn itse. Ja onhan jo kahden vuorotyöläisen aikataulujen sovittaminen aikast hankalaakin. Mut näin meillä...

Pahoinvointia näköjään on lähes meillä kaikilla. Mulla jo helpoittamaan päin mutta välillä sellaista vähän niinkun jo vatsakipua, tosin ylävatsalla ja syömisen yhteydessä ja jalkeen. Samoin mua närästää lähes kaikki mitä suuhuni pistän. Annoskoot on pienentynyt ja tuntuu ettei sekään helpota oloa. Eka raskaus oli mulla todella helppo, mutta nyt oon kokenut että on jos jonkinlaista vaivaa kropassa, päästä lähes varpaisiin asti ja tunnen itseni lähes sairaaksi. Siis ei kivaa. kun ei vielä mahassakaan tunnu mitään vauvasta.

Mä ajattelen tuota vatsassani olevaa sikiötä jo ihan vauvana, meidän tulevana perheenjäsenenä. Jos tulee km niin sitten niin on tarkoituskin tulla, vaikka sekään ei helppo tilanne olisi. Kyselinkin neuvollassa paljon kohdun ulkopuolisesta raskaudesta, tuulimunasta, ym. mutta eipä ne oloa helpoiottaneet.

Ovatko kaikki osallistumassa niskaturvotus-seulontaan, siihen missä otetaan myös verikokeet ja katsotaan millä todennäköisyydellä vauvalla olis kehityshäiriöitä? Oon tota asiaa pohtinut ja osallistun siihen. Sitten tilanne onkin eri jos tulis vastaukseksi suurentunut riski, osallistuako lapsivesipunktioon ja tehdäkkö keskeytys jos esim. todettais Down... Vaikeita asioita ainakin mulle....

Mutta jatkan taasen tätä työyötä niin...
 
Nadele
Pitäkää mulle peukkuja, että selviän viimeisestä työpäivästä jäämättä kiinni oksentelusta. Aamulla piti jo käydä työpaikan syrjäisimmässä vessassa puklaamassa, mutta toistaiseksi olen onnistunut näyttämään iloista naamaa. Isoin riski on lounasaikaan, kun lähdetään työkavereiden kanssa ravintolaan juhlimaan mun viimeistä päivää. Voi olla melkoista "juhlaa", jos en saa mitään alas...
 
lynn_e
Katzulle onnea hyvistä uutisista!!! Ihanaa!
Itsellä huomenna ultra =) jännää ihan nähdä se pikkuinen ihanuus siellä mahassa!

Pitäisi varailla aikaa hammaslääkäriin, sekä mulle että esikolle...
Ja jotain muutakin oli, labraan piti viedä pissanäytettä mutta mulla on ihan mennyt ohi että koska mun pitikään se vielä :D hyvä muisti...

 
P in Pink
Taustailija, se oli vaan ehdotus. Outoa, että tätä porukkaa "tuntematta" alat ilkeilemään. Tästä keskustelupalstasta ei tietääkseni saa mitään osinkoja vaikka täällä hilluis ikänsä.

Katzu, mistä toisesta palstasta puhuit? Mä tuun sinne kans :) ja onnea ultratuloksista!
 

Yhteistyössä